|
1.a Příprava novely památkového zákona („archeologické“).
1.b Příprava nového památkového zákona.
1.c Příprava nařízení vlády o prohlášení kulturních památek za národní kulturní památky.
1.d Příprava vyhlášky Ministerstva kultury o prohlášení území za památkové zóny.
|
|
2.a Analýza a vyhodnocení souboru věcí chráněných právem jako kulturní památky.
2.b Specifikace a zpřesnění kritérií pro prohlašování věcí za kulturní památky.
2.c Odborné vyhodnocování specifických skupin statků s kulturní hodnotou a výběr jejich významných reprezentantů pro prohlášení za kulturní památky.
2.d Specifikace a zpřesnění kritérií pro prohlašování kulturních památek za národní kulturní památky. Na základě odborného vyhodnocení výběr významných reprezentantů kulturních památek pro prohlášení za národní kulturní památky.
|
3 Památkově chráněná území
|
3.a Analýza a vyhodnocení souboru památkově chráněných území.
3.b Specifikace a zpřesnění kritérií pro vyhlašování nových památkově chráněných území a jejich zveřejnění.
3.c Provedení revize památkově chráněných území a prohlášení nových památkově chráněných území.
3.d Podpora zpracování plánu ochrany památkových rezervací a zón.
|
4 Ústřední seznam kulturních památek
|
4.a Zvýšení vypovídací kvality Ústředního seznamu kulturních památek a tím zvýšení právní jistoty vlastníků památkově chráněných věcí a zjednodušení a zkvalitnění výkonu veřejné správy na úseku památkové péče.
4.b Digitalizace Ústředního seznamu kulturních památek.
|
5 Evidence movitých kulturních památek
|
5.a Reidentifikace movitých kulturních památek.
5.b Přijetí právní úpravy, která postihne neplnění ohlašovací povinnosti při převodu kulturní památky, která není evidována v katastru nemovitostí.
5.c Dokončení základní evidence mobiliárních fondů státních hradů a zámků.
5.d Scelování mobiliárních fondů hradů a zámků v majetku státu.
|
6 Monitoring památkového fondu
|
6.a Nastavení systémů monitoringu stavu památkového fondu a památkové péče a jejich uvedení do praxe.
6.b Rozšíření spolupráce mezi orgány památkové péče a nevládními neziskovými organizacemi nebo dobrovolníky při sledování stavu památkového fondu v regionech.
|
|
7.a Zefektivnění výzkumu a vývoje v oblasti památkové péče.
7.b Zajištění rozvoje výzkumné činnosti ve spolupráci s dalšími subjekty v oblasti památkové péče.
|
8 Integrovaný systém ochrany movitého kulturního dědictví (ISO)
|
8.a Navázání spolupráce s Ministerstvem vnitra (Policejním prezídiem) při provádění periodických preventivních prohlídek zabezpečení památkových objektů.
8.b Rozšíření podprogramu ISO D – preventivní ochrana před nepříznivými vlivy prostředí, o možnost čerpání finančních prostředků církvemi a náboženskými společnostmi.
8.c Jednoznačná specifikace regulativu pro výkup předmětů kulturní hodnoty pro veřejně přístupné hrady a zámky v podprogramu ISO C.
|
|
9.a Přijetí komplexní právní úpravy ochrany archeologického dědictví reflektující nové podmínky a situaci v oboru.
9.b Implementace nových právních předpisů v oblasti ochrany archeologického dědictví.
|
10 Ochrana kulturní krajiny
|
10.a Aktivní účast na implementaci Evropské úmluvy o krajině v rámci meziresortní kooperace a spolupráce s dalšími zainteresovanými subjekty.
10.b Zpracování analytických materiálů vyhodnocující stav ochrany kulturní krajiny na úseku památkové péče.
10.c Přijetí právní úpravy ochrany kulturní složky krajiny na úseku památkové péče.
|
11 Řešení nepředvídatelných události
|
11.a Zajištění možnosti operativně čerpat finanční prostředky určené na obnovu kulturních památek po živelních katastrofách a podobných událostech.
11.b Vytvoření finanční rezervy pro hrazení nákladů vzniklých z uplatnění § 15 odst. 1 památkového zákona a § 176 odst. 2 a 3 stavebního zákona.
11.c Podpora záchranných archeologických výzkumů, které nehradí stavebník.
|
12 Kompenzace za omezení vlastnického práva
|
12.a Provedení revize zásad a zefektivnění administrace dotačních programů Ministerstva kultury.
12.b Zavedení možnosti čerpání finančních prostředků u nemovitostí, které nejsou kulturní památkou, ale které se nacházejí v památkových rezervacích a zónách a ochranných pásmech.
12.c Zefektivnění stávajícího systému daňových úlev pro vlastníky kulturních památek a prověření možnosti jeho rozšíření pro vlastníky nemovitostí, které nejsou kulturními památkami a které leží v památkových rezervacích a památkových zónách.
|
|
13.a Zajištění kvalitního odborného vzdělávání v oblasti památkové péče a cestovního ruchu reflektujícího současné trendy a nové technologie ve vzdělávacích programech středních škol, vyšších odborných škol a akreditovaných studijních programech vysokých škol.
13.b Podpora rozvoje programů celoživotního vzdělávání uskutečňovaných dle § 60 zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), ve znění pozdějších předpisů, v oblasti památkové péče a cestovního ruchu.
13.c Spolupráce s MŠMT při udělování akreditací oboru Konzervátorství a restaurátorství.
|
|
14.a Rozvíjení edukačních aktivit spojených s oborem památkové péče pro konkrétní cílové skupiny občanů.
14.b Stimulace implementace nauky o kulturním dědictví do soustavy základních a středních škol.
|
15 Památky a cestovní ruch
|
15.a Podpora zpřístupňování památkových objektů, jejich propagace a rozšiřování nabídky kulturních akcí.
15.b Využití všestranného potenciálu památek pro poskytování služeb v cestovním ruchu trvale udržitelným způsobem.
15.c Zapojení vhodných marketingových nástrojů cestovního ruchu pro únosnou ekonomizaci kulturních památek. Využití části výnosu z cestovního ruchu na obnovu kulturních památek.
|
16 Výkonné orgány památkové péče
|
16.a Zintenzivnění metodického řízení u příslušných orgánů památkové péče.
16.b Zkvalitnění poskytovaných informačních služeb a prezentace oboru památkové péče.
16.c Zpracování a vyhodnocování statistických údajů o výkonu památkové péče v České republice.
|
|
17.a Pravidelné zveřejňování informací o poznatcích získaných v rámci kontrol prováděných Památkovou inspekcí.
17.b Zavedení lektorské a metodické činnosti Památkové inspekce prováděné i mimo její kontrolní činnost.
17.c Přijetí právní úpravy, kde budou nově vymezeny postavení a pravomoci Památkové inspekce.
|
18 Odborná organizace památkové péče
|
18.a Dokončení transformace Národního památkového ústavu.
18.b Zkvalitnění úrovně odborných podkladů zpracovávaných pro orgány památkové péče a bezplatné odborné pomoci vlastníkům kulturních památek.
18.c Koordinace činnosti při péči o památky mezinárodního významu a monitoring jejich stavu.
18.d Zpřístupnění historických knihovních fondů odborné veřejnosti.
18.e Tvorba nových instalací v dosud nezpřístupněných objektech Národního památkového ústavu. Restaurování a prezentace specifických historických sbírek hradů a zámků evropského významu.
18.f Spolupráce s ostatními subjekty při propagaci a prezentaci zpřístupněných objektů ve specifických formách cestovního ruchu.
18.g Hledání forem interpretace hodnot vědecky zkoumaného památkového fondu a památkového potenciálu, respektive jeho části, která není zpřístupněna a z objektivních důvodů ji ani nebude možné veřejnosti zpřístupnit, ale v celistvém obrazu kulturního dědictví je nepominutelná (např. soukromá obydlí či jiné majetky, movité památky, apod.).
|
19 Účast dalších subjektů při nakládání s památkovým fondem
|
19.a Spolupráce s vědeckými ústavy, paměťovými a sbírkotvornými institucemi při péči a dokumentaci památkového fondu.
19.b Spolupráce a podpora nestátních neziskových organizací při péči o památkový fond a jeho propagaci a popularizaci.
19.c Spolupráce s Ministerstvem pro místní rozvoj a stavebními úřady, s Ministerstvem zemědělství, Ministerstvem životního prostředí a dalšími dotčenými orgány v péči o památkový fond.
19.d Rozvíjení zákonné spolupráce s celními úřady ve smyslu § 27a odst.1 písm. c) památkového zákona.
19.e Podpora účasti donátorů na obnově a zachování kulturního dědictví.
|
|