Databáze strategií - Portál strategických dokumentů v ČR

Databáze strategií Portál strategických dokumentů v ČR

..vyberte místo Zaslat DOTAZ / NÁMĚT Často kladené dotazy vstup do terminálu

MINISTERSTVO KULTURY

Názvy hierarchických úrovní
"Globální cíl"
1 "Cíl"
1.1 "Opatření"

Koncepce památkové péče v ČR 2011-2016

Koncepce památkové péče v ČR 2011-2016
Ochrana části kulturního dědictví ČR
1Právní předpisy
1.aPříprava novely památkového zákona („archeologické“).
1.bPříprava nového památkového zákona.
1.cPříprava nařízení vlády o prohlášení kulturních památek za národní kulturní památky.
1.dPříprava vyhlášky Ministerstva kultury o prohlášení území za památkové zóny.
2Kulturní památky
2.aAnalýza a vyhodnocení souboru věcí chráněných právem jako kulturní památky.
2.bSpecifikace a zpřesnění kritérií pro prohlašování věcí za kulturní památky.
2.cOdborné vyhodnocování specifických skupin statků s kulturní hodnotou a výběr jejich významných reprezentantů pro prohlášení za kulturní památky.
2.dSpecifikace a zpřesnění kritérií pro prohlašování kulturních památek za národní kulturní památky. Na základě odborného vyhodnocení výběr významných reprezentantů kulturních památek pro prohlášení za národní kulturní památky.
3Památkově chráněná území
3.aAnalýza a vyhodnocení souboru památkově chráněných území.
3.bSpecifikace a zpřesnění kritérií pro vyhlašování nových památkově chráněných území a jejich zveřejnění.
3.cProvedení revize památkově chráněných území a prohlášení nových památkově chráněných území.
3.dPodpora zpracování plánu ochrany památkových rezervací a zón.
4Ústřední seznam kulturních památek
4.aZvýšení vypovídací kvality Ústředního seznamu kulturních památek a tím zvýšení právní jistoty vlastníků památkově chráněných věcí a zjednodušení a zkvalitnění výkonu veřejné správy na úseku památkové péče.
4.bDigitalizace Ústředního seznamu kulturních památek.
5Evidence movitých kulturních památek
5.aReidentifikace movitých kulturních památek.
5.bPřijetí právní úpravy, která postihne neplnění ohlašovací povinnosti při převodu kulturní památky, která není evidována v katastru nemovitostí.
5.cDokončení základní evidence mobiliárních fondů státních hradů a zámků.
5.dScelování mobiliárních fondů hradů a zámků v majetku státu.
6Monitoring památkového fondu
6.aNastavení systémů monitoringu stavu památkového fondu a památkové péče a jejich uvedení do praxe.
6.bRozšíření spolupráce mezi orgány památkové péče a nevládními neziskovými organizacemi nebo dobrovolníky při sledování stavu památkového fondu v regionech.
7Výzkum a vývoj
7.aZefektivnění výzkumu a vývoje v oblasti památkové péče.
7.bZajištění rozvoje výzkumné činnosti ve spolupráci s dalšími subjekty v oblasti památkové péče.
8Integrovaný systém ochrany movitého kulturního dědictví (ISO)
8.aNavázání spolupráce s Ministerstvem vnitra (Policejním prezídiem) při provádění periodických preventivních prohlídek zabezpečení památkových objektů.
8.bRozšíření podprogramu ISO D – preventivní ochrana před nepříznivými vlivy prostředí, o možnost čerpání finančních prostředků církvemi a náboženskými společnostmi.
8.cJednoznačná specifikace regulativu pro výkup předmětů kulturní hodnoty pro veřejně přístupné hrady a zámky v podprogramu ISO C.
9Archeologické dědictví
9.aPřijetí komplexní právní úpravy ochrany archeologického dědictví reflektující nové podmínky a situaci v oboru.
9.bImplementace nových právních předpisů v oblasti ochrany archeologického dědictví.
10Ochrana kulturní krajiny
10.aAktivní účast na implementaci Evropské úmluvy o krajině v rámci meziresortní kooperace a spolupráce s dalšími zainteresovanými subjekty.
10.bZpracování analytických materiálů vyhodnocující stav ochrany kulturní krajiny na úseku památkové péče.
10.cPřijetí právní úpravy ochrany kulturní složky krajiny na úseku památkové péče.
11Řešení nepředvídatelných události
11.aZajištění možnosti operativně čerpat finanční prostředky určené na obnovu kulturních památek po živelních katastrofách a podobných událostech.
11.bVytvoření finanční rezervy pro hrazení nákladů vzniklých z uplatnění § 15 odst. 1 památkového zákona a § 176 odst. 2 a 3 stavebního zákona.
11.cPodpora záchranných archeologických výzkumů, které nehradí stavebník.
12Kompenzace za omezení vlastnického práva
12.aProvedení revize zásad a zefektivnění administrace dotačních programů Ministerstva kultury.
12.bZavedení možnosti čerpání finančních prostředků u nemovitostí, které nejsou kulturní památkou, ale které se nacházejí v památkových rezervacích a zónách a ochranných pásmech.
12.cZefektivnění stávajícího systému daňových úlev pro vlastníky kulturních památek a prověření možnosti jeho rozšíření pro vlastníky nemovitostí, které nejsou kulturními památkami a které leží v památkových rezervacích a památkových zónách.
13Odborné vzdělávání
13.aZajištění kvalitního odborného vzdělávání v oblasti památkové péče a cestovního ruchu reflektujícího současné trendy a nové technologie ve vzdělávacích programech středních škol, vyšších odborných škol a akreditovaných studijních programech vysokých škol.
13.bPodpora rozvoje programů celoživotního vzdělávání uskutečňovaných dle § 60 zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), ve znění pozdějších předpisů, v oblasti památkové péče a cestovního ruchu.
13.cSpolupráce s MŠMT při udělování akreditací oboru Konzervátorství a restaurátorství.
14Edukační aktivity
14.aRozvíjení edukačních aktivit spojených s oborem památkové péče pro konkrétní cílové skupiny občanů.
14.bStimulace implementace nauky o kulturním dědictví do soustavy základních a středních škol.
15Památky a cestovní ruch
15.aPodpora zpřístupňování památkových objektů, jejich propagace a rozšiřování nabídky kulturních akcí.
15.bVyužití všestranného potenciálu památek pro poskytování služeb v cestovním ruchu trvale udržitelným způsobem.
15.cZapojení vhodných marketingových nástrojů cestovního ruchu pro únosnou ekonomizaci kulturních památek. Využití části výnosu z cestovního ruchu na obnovu kulturních památek.
16Výkonné orgány památkové péče
16.aZintenzivnění metodického řízení u příslušných orgánů památkové péče.
16.bZkvalitnění poskytovaných informačních služeb a prezentace oboru památkové péče.
16.cZpracování a vyhodnocování statistických údajů o výkonu památkové péče v České republice.
17Památková inspekce
17.aPravidelné zveřejňování informací o poznatcích získaných v rámci kontrol prováděných Památkovou inspekcí.
17.bZavedení lektorské a metodické činnosti Památkové inspekce prováděné i mimo její kontrolní činnost.
17.cPřijetí právní úpravy, kde budou nově vymezeny postavení a pravomoci Památkové inspekce.
18Odborná organizace památkové péče
18.aDokončení transformace Národního památkového ústavu.
18.bZkvalitnění úrovně odborných podkladů zpracovávaných pro orgány památkové péče a bezplatné odborné pomoci vlastníkům kulturních památek.
18.cKoordinace činnosti při péči o památky mezinárodního významu a monitoring jejich stavu.
18.dZpřístupnění historických knihovních fondů odborné veřejnosti.
18.eTvorba nových instalací v dosud nezpřístupněných objektech Národního památkového ústavu. Restaurování a prezentace specifických historických sbírek hradů a zámků evropského významu.
18.fSpolupráce s ostatními subjekty při propagaci a prezentaci zpřístupněných objektů ve specifických formách cestovního ruchu.
18.gHledání forem interpretace hodnot vědecky zkoumaného památkového fondu a památkového potenciálu, respektive jeho části, která není zpřístupněna a z objektivních důvodů ji ani nebude možné veřejnosti zpřístupnit, ale v celistvém obrazu kulturního dědictví je nepominutelná (např. soukromá obydlí či jiné majetky, movité památky, apod.).
19Účast dalších subjektů při nakládání s památkovým fondem
19.aSpolupráce s vědeckými ústavy, paměťovými a sbírkotvornými institucemi při péči a dokumentaci památkového fondu.
19.bSpolupráce a podpora nestátních neziskových organizací při péči o památkový fond a jeho propagaci a popularizaci.
19.cSpolupráce s Ministerstvem pro místní rozvoj a stavebními úřady, s Ministerstvem zemědělství, Ministerstvem životního prostředí a dalšími dotčenými orgány v péči o památkový fond.
19.dRozvíjení zákonné spolupráce s celními úřady ve smyslu § 27a odst.1 písm. c) památkového zákona.
19.ePodpora účasti donátorů na obnově a zachování kulturního dědictví.