MINISTERSTVO KULTURY
Koncepce rozvoje knihoven v ČR 2021-2027
1. Knihovny jako pilíře rozvoje občanské společnosti a přirozená centra komunit
1.1 zajistit rovný přístup k informačním zdrojům a dostupnost služeb knihoven všem obyvatelům
Deskriptory:
VI.h další vzdělávání
1.2 rozvinout potenciál knihoven jako komunitních center s aktivním podílem občanů na jejich činnosti
Deskriptory:
VI.h další vzdělávání
1.3 rozvíjet schopnost knihoven aktivně reagovat na různorodé potřeby uživatelů
Deskriptory:
VI.h další vzdělávání
1.5 zahrnout knihovny jako komunitní centra do strategických materiálů orgánů státní správy, krajů, obcí
Deskriptory:
VI.h další vzdělávání
1.6 zajišťovat komunitní funkce knihovny vícezdrojovým financováním
Deskriptory:
VI.h další vzdělávání
2. Knihovny jako vzdělávací a vzdělanost podporující instituce
2.1 v knihovnách poskytovat kvalitní vzdělávací akce pro své cílové skupiny včetně uživatelů se specifickými potřebami
Deskriptory:
VI.h další vzdělávání
2.2 na úrovni meziresortní spolupráce MŠMT a MK vytvořit potřebné podmínky pro efektivní spolupráci knihoven se školami všech stupňů i dalšími vzdělávacími institucemi a orgány státní správy
Deskriptory:
VI.h další vzdělávání
2.3 systematicky spolupracovat s relevantními školami v obsluhovaných lokalitách
Deskriptory:
VI.h další vzdělávání
2.4 v knihovnách zřídit pracovní pozice specialistů na vzdělávání
Deskriptory:
VI.h další vzdělávání
2.5 státem a kraji podporovat roli knihoven jako vzdělávacích institucí a systémově zajišťovat její realizaci
Deskriptory:
VI.h další vzdělávání
2.6 zajišťovat vícezdrojové financování vzdělávací funkce knihoven
Deskriptory:
VI.h další vzdělávání
2.7 využívání vzdělávací nabídky a informačních zdrojů knihoven všech typů paměťových institucí explicitně zakotvit jako funkční obsahovou součást výuky napříč vzdělávacími oblastmi a obory v kurikulárních dokumentech mateřských, základních, středních a vyšších odborných škol a školských zařízení
Deskriptory:
VI.h další vzdělávání
2.8 Rozvíjet kritickou práci s vědeckými informacemi ve studijních programech, a to zejména prostřednictvím dostupných informací o výsledcích celosvětové vědy. Pořizovat výsledky v podobě klíčových elektronických informačních zdrojů, citačních databází a bibliometrických nástrojů centralizovaně. Současně tvoří knihovny zásadní součást při zajišťování kvality souvisejících činností vysokých škol, ale i samotné vzdělávací činnosti při zvyšující se poptávce a nárocích na distanční formy výuky
Deskriptory:
VI.h další vzdělávání
3. Knihovny jako správci kulturního a znalostního bohatství
3.1 zajišťovat rovný přístup k informacím a zdrojům a dostupnost služeb knihoven všem obyvatelům
Deskriptory:
VI.h další vzdělávání
3.2 knihovnami shromažďovat, dlouhodobě uchovávat a přívětivě zpřístupňovat významnou složku kulturního a vědeckého dědictví v analogové i digitální formě
Deskriptory:
VI.h další vzdělávání
3.3 sdílet data knihoven bezplatně v systémech otevřených dat a systematicky je propojovat v digitálním prostředí
Deskriptory:
VI.h další vzdělávání
3.4 důslednou kooperací a sdílením činností dosahovat maximální ekonomické efektivnosti poskytovaných služeb knihoven
Deskriptory:
VI.h další vzdělávání
3.5 vybudovat kooperativní systém spolupracujících institucí pro depozitní ukládání
Deskriptory:
VI.h další vzdělávání
3.6 stabilizovat a/nebo digitalizovat dokumenty ohrožené fyzickou degradací
Deskriptory:
VI.h další vzdělávání
3.7 pro knihovny působící v obcích budovat multifunkční prostory s potřebným vybavením, které slouží veřejnosti ke kreativnímu trávení volného času
Deskriptory:
VI.h další vzdělávání
3.8 vybavovat knihovny nejnovějšími technologiemi, které uživatelům umožní rychlý, bezpečný a příjemný přístup k informacím a současným kulturním formám v širokém rozsahu
Deskriptory:
VI.h další vzdělávání