Databáze strategií - Portál strategických dokumentů v ČR

Databáze strategií Portál strategických dokumentů v ČR

..vyberte místo Zaslat DOTAZ / NÁMĚT Často kladené dotazy vstup do terminálu

MINISTERSTVO KULTURY

Rozbalit detaily

Koncepce rozvoje knihoven v ČR 2021-2027

1. Knihovny jako pilíře rozvoje občanské společnosti a přirozená centra komunit

1.1 zajistit rovný přístup k informačním zdrojům a dostupnost služeb knihoven všem obyvatelům

Deskriptory:
VI.h další vzdělávání

1.2 rozvinout potenciál knihoven jako komunitních center s aktivním podílem občanů na jejich činnosti

Deskriptory:
VI.h další vzdělávání

1.3 rozvíjet schopnost knihoven aktivně reagovat na různorodé potřeby uživatelů

Deskriptory:
VI.h další vzdělávání

1.4 aktivitami knihoven podporovat rozvoj regionální identity

Deskriptory:
VI.h další vzdělávání

1.5 zahrnout knihovny jako komunitní centra do strategických materiálů orgánů státní správy, krajů, obcí

Deskriptory:
VI.h další vzdělávání

1.6 zajišťovat komunitní funkce knihovny vícezdrojovým financováním

Deskriptory:
VI.h další vzdělávání

1.7 budovat adekvátní prostorové, technologické a materiálové zázemí pro rozvoj komunitní činnosti knihoven včetně podpory rozvoje kompetentního personálu

Deskriptory:
VI.h další vzdělávání

1.8 připojit knihovny k vysokorychlostnímu internetu

Deskriptory:
VI.h další vzdělávání

1.9 do vzdělávání knihovníků integrovat kurzy a metody, které rozvíjejí kompetence v oblasti zajišťování komunitní funkce knihoven

Deskriptory:
VI.h další vzdělávání

2. Knihovny jako vzdělávací a vzdělanost podporující instituce

2.1 v knihovnách poskytovat kvalitní vzdělávací akce pro své cílové skupiny včetně uživatelů se specifickými potřebami

Deskriptory:
VI.h další vzdělávání

2.2 na úrovni meziresortní spolupráce MŠMT a MK vytvořit potřebné podmínky pro efektivní spolupráci knihoven se školami všech stupňů i dalšími vzdělávacími institucemi a orgány státní správy

Deskriptory:
VI.h další vzdělávání

2.3 systematicky spolupracovat s relevantními školami v obsluhovaných lokalitách

Deskriptory:
VI.h další vzdělávání

2.4 v knihovnách zřídit pracovní pozice specialistů na vzdělávání

Deskriptory:
VI.h další vzdělávání

2.5 státem a kraji podporovat roli knihoven jako vzdělávacích institucí a systémově zajišťovat její realizaci

Deskriptory:
VI.h další vzdělávání

2.6 zajišťovat vícezdrojové financování vzdělávací funkce knihoven

Deskriptory:
VI.h další vzdělávání

2.7 využívání vzdělávací nabídky a informačních zdrojů knihoven všech typů paměťových institucí explicitně zakotvit jako funkční obsahovou součást výuky napříč vzdělávacími oblastmi a obory v kurikulárních dokumentech mateřských, základních, středních a vyšších odborných škol a školských zařízení

Deskriptory:
VI.h další vzdělávání

2.8 Rozvíjet kritickou práci s vědeckými informacemi ve studijních programech, a to zejména prostřednictvím dostupných informací o výsledcích celosvětové vědy. Pořizovat výsledky v podobě klíčových elektronických informačních zdrojů, citačních databází a bibliometrických nástrojů centralizovaně. Současně tvoří knihovny zásadní součást při zajišťování kvality souvisejících činností vysokých škol, ale i samotné vzdělávací činnosti při zvyšující se poptávce a nárocích na distanční formy výuky

Deskriptory:
VI.h další vzdělávání

2.9 spolupracovat s komerčním sektorem, podporovat otevřená řešení, transfer technologií a inovace v návaznosti např. na Národní strategii umělé inteligence v ČR

Deskriptory:
IV.b inovační infrastruktura a kapacita
VI.h další vzdělávání

2.10 vybudovat efektivní systém vzdělávání knihovníků včetně managementu knihoven

Deskriptory:
VI.h další vzdělávání

3. Knihovny jako správci kulturního a znalostního bohatství

3.1 zajišťovat rovný přístup k informacím a zdrojům a dostupnost služeb knihoven všem obyvatelům

Deskriptory:
VI.h další vzdělávání

3.2 knihovnami shromažďovat, dlouhodobě uchovávat a přívětivě zpřístupňovat významnou složku kulturního a vědeckého dědictví v analogové i digitální formě

Deskriptory:
VI.h další vzdělávání

3.3 sdílet data knihoven bezplatně v systémech otevřených dat a systematicky je propojovat v digitálním prostředí

Deskriptory:
VI.h další vzdělávání

3.4 důslednou kooperací a sdílením činností dosahovat maximální ekonomické efektivnosti poskytovaných služeb knihoven

Deskriptory:
VI.h další vzdělávání

3.5 vybudovat kooperativní systém spolupracujících institucí pro depozitní ukládání

Deskriptory:
VI.h další vzdělávání

3.6 stabilizovat a/nebo digitalizovat dokumenty ohrožené fyzickou degradací

Deskriptory:
VI.h další vzdělávání

3.7 pro knihovny působící v obcích budovat multifunkční prostory s potřebným vybavením, které slouží veřejnosti ke kreativnímu trávení volného času

Deskriptory:
VI.h další vzdělávání

3.8 vybavovat knihovny nejnovějšími technologiemi, které uživatelům umožní rychlý, bezpečný a příjemný přístup k informacím a současným kulturním formám v širokém rozsahu

Deskriptory:
VI.h další vzdělávání

3.9 postavit novou budovu Národní knihovny ČR, nový depozitář Moravské zemské knihovny a nové budovy Moravskoslezské vědecké knihovny a Vědecké knihovny v Olomouci

Deskriptory:
VI.h další vzdělávání

3.10 připravit knihovny na krizové situace ohrožující životy, zdraví, majetek, životní prostředí nebo vnitřní bezpečnost a veřejný pořádek

Deskriptory:
VI.h další vzdělávání