| Koncepce rozvoje knihoven v ČR 2021-2027 |
1. | Knihovny jako pilíře rozvoje občanské společnosti a přirozená centra komunit |
1.1 | zajistit rovný přístup k informačním zdrojům a dostupnost služeb knihoven všem obyvatelům |
1.2 | rozvinout potenciál knihoven jako komunitních center s aktivním podílem občanů na jejich činnosti |
1.3 | rozvíjet schopnost knihoven aktivně reagovat na různorodé potřeby uživatelů |
1.4 | aktivitami knihoven podporovat rozvoj regionální identity |
1.5 | zahrnout knihovny jako komunitní centra do strategických materiálů orgánů státní správy, krajů, obcí |
1.6 | zajišťovat komunitní funkce knihovny vícezdrojovým financováním |
1.7 | budovat adekvátní prostorové, technologické a materiálové zázemí pro rozvoj komunitní činnosti knihoven včetně podpory rozvoje kompetentního personálu |
1.8 | připojit knihovny k vysokorychlostnímu internetu |
1.9 | do vzdělávání knihovníků integrovat kurzy a metody, které rozvíjejí kompetence v oblasti zajišťování komunitní funkce knihoven |
2. | Knihovny jako vzdělávací a vzdělanost podporující instituce |
2.1 | v knihovnách poskytovat kvalitní vzdělávací akce pro své cílové skupiny včetně uživatelů se specifickými potřebami |
2.2 | na úrovni meziresortní spolupráce MŠMT a MK vytvořit potřebné podmínky pro efektivní spolupráci knihoven se školami všech stupňů i dalšími vzdělávacími institucemi a orgány státní správy |
2.3 | systematicky spolupracovat s relevantními školami v obsluhovaných lokalitách |
2.4 | v knihovnách zřídit pracovní pozice specialistů na vzdělávání |
2.5 | státem a kraji podporovat roli knihoven jako vzdělávacích institucí a systémově zajišťovat její realizaci |
2.6 | zajišťovat vícezdrojové financování vzdělávací funkce knihoven |
2.7 | využívání vzdělávací nabídky a informačních zdrojů knihoven všech typů paměťových institucí explicitně zakotvit jako funkční obsahovou součást výuky napříč vzdělávacími oblastmi a obory v kurikulárních dokumentech mateřských, základních, středních a vyšších odborných škol a školských zařízení |
2.8 | Rozvíjet kritickou práci s vědeckými informacemi ve studijních programech, a to zejména prostřednictvím dostupných informací o výsledcích celosvětové vědy. Pořizovat výsledky v podobě klíčových elektronických informačních zdrojů, citačních databází a bibliometrických nástrojů centralizovaně. Současně tvoří knihovny zásadní součást při zajišťování kvality souvisejících činností vysokých škol, ale i samotné vzdělávací činnosti při zvyšující se poptávce a nárocích na distanční formy výuky |
2.9 | spolupracovat s komerčním sektorem, podporovat otevřená řešení, transfer technologií a inovace v návaznosti např. na Národní strategii umělé inteligence v ČR |
2.10 | vybudovat efektivní systém vzdělávání knihovníků včetně managementu knihoven |
3. | Knihovny jako správci kulturního a znalostního bohatství |
3.1 | zajišťovat rovný přístup k informacím a zdrojům a dostupnost služeb knihoven všem obyvatelům |
3.2 | knihovnami shromažďovat, dlouhodobě uchovávat a přívětivě zpřístupňovat významnou složku kulturního a vědeckého dědictví v analogové i digitální formě |
3.3 | sdílet data knihoven bezplatně v systémech otevřených dat a systematicky je propojovat v digitálním prostředí |
3.4 | důslednou kooperací a sdílením činností dosahovat maximální ekonomické efektivnosti poskytovaných služeb knihoven |
3.5 | vybudovat kooperativní systém spolupracujících institucí pro depozitní ukládání |
3.6 | stabilizovat a/nebo digitalizovat dokumenty ohrožené fyzickou degradací |
3.7 | pro knihovny působící v obcích budovat multifunkční prostory s potřebným vybavením, které slouží veřejnosti ke kreativnímu trávení volného času |
3.8 | vybavovat knihovny nejnovějšími technologiemi, které uživatelům umožní rychlý, bezpečný a příjemný přístup k informacím a současným kulturním formám v širokém rozsahu |
3.9 | postavit novou budovu Národní knihovny ČR, nový depozitář Moravské zemské knihovny a nové budovy Moravskoslezské vědecké knihovny a Vědecké knihovny v Olomouci |
3.10 | připravit knihovny na krizové situace ohrožující životy, zdraví, majetek, životní prostředí nebo vnitřní bezpečnost a veřejný pořádek |