MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ
Koncepce bydlení České republiky 2021+
Dostupné kvalitní bydlení
1 Zavedení institucionálního a právního rámce sociálního bydlení
Deskriptory:
III.e sociální podnikání
IV.j specializované poradenské služby
V.d eSlužby, aplikace a produkty ICT
VIII.a aktivní začleňování
VIII.b ohrožené skupiny
IX.a sociální poradenství
IX.c sociální prevence
IX.d sociální infrastruktura
XVI.a bytový fond
XVI.d dostupné bydlení
XVI.e bytová výstavba
XVII.a legislativní a regulační prostředí
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
XVII.d digitalizace agend veřejné správy
XIX.a finance a finanční trhy
2 Zlepšení financování sociálního bydlení
Deskriptory:
III.e sociální podnikání
VIII.a aktivní začleňování
VIII.b ohrožené skupiny
IX.c sociální prevence
IX.d sociální infrastruktura
XVI.a bytový fond
XVI.d dostupné bydlení
XVI.e bytová výstavba
XIX.a finance a finanční trhy
XIX.b rozpočtování a makroekonomika
XIX.k sociální dávky
XX.i Evropská unie
2.1 Vyhodnocení funkčnosti současného dávkového systému za účelem určení silných a slabých stránek stávajícího nastavení systému a výše dávek, včetně návrhu na jejich úpravu.
2.2 Analyzovat praxi přiznávání dávek mimořádné okamžité pomoci směřující do podpory udržení bydlení v návaznosti na již vydané řídící akty MPSV a GŘ ÚP.
2.3 Analýza a zavedení nových nástrojů sociální práce – sociální realitní agentury, garanční fondy, domovníci apod.
3 Podpora bytového družstevnictví
Deskriptory:
III.c služby pro podnikání
IV.j specializované poradenské služby
VI.h další vzdělávání
XVI.a bytový fond
XVI.d dostupné bydlení
XVI.e bytová výstavba
4 Zvýšení nabídky nájemních bytů a zvýšení jejich kvality
Deskriptory:
III.a podnikatelské prostředí
XIV.a infrastruktura cestovního ruchu
XVI.a bytový fond
XVI.d dostupné bydlení
XVI.e bytová výstavba
XVII.a legislativní a regulační prostředí
XIX.b rozpočtování a makroekonomika
XXII.a demografie a propopulační opatření
Stabilní prostředí pro bydlení
5 Zlepšení legislativního prostředí
Deskriptory:
XVII.a legislativní a regulační prostředí
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
XIX.a finance a finanční trhy
6 Zajištění sběru a analýzy dat a informačních toků
Deskriptory:
IV.a infrastruktura a kapacita pro výzkum a vývoj
IV.b inovační infrastruktura a kapacita
IV.g netechnické inovace
XIX.a finance a finanční trhy
XXII.a demografie a propopulační opatření
6.1 Posílení úlohy statistické jednotky MMR pro získávání a analýzu statistických dat pro oblast bydlení a pro jejich sdílení s orgány státní správy, samosprávy, nevládním sektorem a veřejností.
6.2 Obsahová, organizační a finanční příprava institucionálního posílení kapacity výzkumu bydlení a rozvoje měst, a shromažďování a analýzy dat s tím souvisejících.
6.3 Pilotní projekt statistického zjišťování nájemného u obecních bytů a ekonomických jednotek ve vybraných obcích.
6.4 Nastavení a zařazení zjišťování nájemného u obecních bytů a ekonomických jednotek do každoročního statistického zjišťování pro účely zpracování hodnotových map a k dalšímu analytickému využití.
Udržitelný rozvoj bydlení
7 Celoživotní bydlení – univerzální design
Deskriptory:
I.h technická normalizace
VI.h další vzdělávání
XVI.a bytový fond
XVI.e bytová výstavba
XVII.a legislativní a regulační prostředí
XIX.a finance a finanční trhy
7.1 Příprava metodologie a typologie pro implementaci principů univerzálního designu v investiční podpoře bydlení; analýza potřeb legislativních změn v návaznosti na implementaci principu univerzálního designu při výstavbě bytů.
7.2 Zvýšení povědomí odborné i laické veřejnosti o principu univerzálního designu a o jeho implementaci v typologii úprav stávajícího bytového fondu (poradenství, publikace, seminář).
8 Komplexní revitalizace obytných celků
Deskriptory:
VI.h další vzdělávání
XVI.a bytový fond
XVII.f komunální služby a občanská vybavenost (např. veřejné osvětlení, pohřebnictví, výstavba a údržba místních sítí, lokální zásobování teplem)
8.1 Analýza obecných podmínek přípravy a realizace revitalizace obytných celků, pilotní projekt realizace revitalizace sídlištního celku, zpracování metodiky řešení komplexních projektů revitalizace obytných celků sídlištního typu.
8.2 Implementace metodiky řešení komplexních projektů revitalizace obytných celků sídlištního typu včetně šíření příkladů dobré praxe; příprava nového programu podpory zaměřeného na komplexní revitalizaci obytných souborů sídlištního typu s využitím nové metodiky a poznatků z vyhodnocení Sčítání lidí domů a bytů 2021.
9 Využívání nástrojů územního plánování na podporu cenově dostupného bydlení a zrychlení výstavby
Deskriptory:
IV.e transfer znalostí a technologií
VIII.a aktivní začleňování
XII.c ochrana a sanace půdy
XVI.d dostupné bydlení
XVI.e bytová výstavba
XVII.g územní rozvoj (územní plánování a rozvoj, rozvoj venkova, urbánní rozvoj)
9.1 Zpracování přehledu a vyhodnocení dosavadního využívání stávajících a dalších možných nástrojů v samostatné působnosti obce (plánovací smlouvy, zásady o příspěvku na infrastrukturu, poplatek za rozvoj); metodologie.
10 Snížení energetické náročnosti budov a adaptace bydlení na klimatickou změnu
Deskriptory:
I.g stavebnictví
I.h technická normalizace
II.b energetické služby
II.d hospodaření a úspory energie
II.e obnovitelné zdroje energie
IV.f technické inovace
IX.c sociální prevence
XII.a ochrana ovzduší a klimatu
XVI.a bytový fond
XVI.b energetická náročnost bydlení
XVI.d dostupné bydlení
XVI.e bytová výstavba
XVII.a legislativní a regulační prostředí
XIX.a finance a finanční trhy
XIX.k sociální dávky
XX.i Evropská unie