| Koncepce bydlení České republiky 2021+ |
| Dostupné kvalitní bydlení |
1 | Zavedení institucionálního a právního rámce sociálního bydlení |
1.1 | Analyzovat potřeby obcí při zavádění právního rámce sociálního bydlení včetně zhodnocení potřeby investic. |
1.2 | Navrhnout a pilotně ověřit systém jednotné evidence bytů k sociálním účelům. |
1.3 | Návrh možností provázání sociálního bydlení se sociální prací včetně definice činností prevence ztráty bydlení. |
1.4 | Identifikovat vhodné nástroje regulace ubytoven pro následnou právní úpravu. |
1.5 | Vypracování a prosazování Zákona o dostupnosti bydlení. |
2 | Zlepšení financování sociálního bydlení |
2.1 | Vyhodnocení funkčnosti současného dávkového systému za účelem určení silných a slabých stránek stávajícího nastavení systému a výše dávek, včetně návrhu na jejich úpravu. |
2.2 | Analyzovat praxi přiznávání dávek mimořádné okamžité pomoci směřující do podpory udržení bydlení v návaznosti na již vydané řídící akty MPSV a GŘ ÚP. |
2.3 | Analýza a zavedení nových nástrojů sociální práce – sociální realitní agentury, garanční fondy, domovníci apod. |
2.4 | Připravit nové programy MMR a SFPI zejména s ohledem na rozvoj sociálního bytového fondu a dostupného bydlení za účelem jejich efektivnějšího využívání. |
2.5 | Analýza bariér veřejné podpory při investicích do bydlení. |
2.6 | Vyhlášení architektonické přehlídky o nejlepší realizovaný projekt podporovaného bydlení. |
3 | Podpora bytového družstevnictví |
3.1 | Nastavení investiční podpory výstavby družstevního bydlení. |
3.2 | Zkvalitnění informační podpory bytového družstevnictví se státní podporou. |
3.3 | Zpracování doporučujících metodických dokumentů upravujících založení a následnou činnost bytového družstva. |
4 | Zvýšení nabídky nájemních bytů a zvýšení jejich kvality |
4.1 | Analýza a zpracování metodiky zvýšení motivace investorů, včetně zaměstnavatelů, do pořizování nájemního, případně družstevního bydlení, včetně návrhu její implementace. |
4.2 | Návrh řešení státní bytové výstavby formou přípravy pilotního projektu. |
4.3 | Nastavení regionálně diferencované investiční podpory nájemního bydlení. |
4.4 | Zvýšení kvality bydlení investiční podporou revitalizace nájemních bytů. |
4.5 | Zmapování stávající situace a možnosti podpory bydlení mladých lidí a vícedětných domácností. |
4.6 | Návrh možností regulace využívání bytů k jiným účelům než k trvalému bydlení (např. krátkodobé ubytování). |
4.7 | Analýza vlivu mezinárodní poptávky po nemovitostech na dostupnost bydlení v ČR. |
4.8 | Optimalizace daňového nastavení z hlediska potřeb rozvoje bydlení. |
| Stabilní prostředí pro bydlení |
5 | Zlepšení legislativního prostředí |
5.1 | Iniciace jednání mezi Ministerstvem spravedlnosti a družstevními svazy o případných úpravách v oblasti bytových družstev. Konzultace problémů s odborníky. |
5.2 | Zlepšení legislativní úpravy nájmu bytu. |
6 | Zajištění sběru a analýzy dat a informačních toků |
6.1 | Posílení úlohy statistické jednotky MMR pro získávání a analýzu statistických dat pro oblast bydlení a pro jejich sdílení s orgány státní správy, samosprávy, nevládním sektorem a veřejností. |
6.2 | Obsahová, organizační a finanční příprava institucionálního posílení kapacity výzkumu bydlení a rozvoje měst, a shromažďování a analýzy dat s tím souvisejících. |
6.3 | Pilotní projekt statistického zjišťování nájemného u obecních bytů a ekonomických jednotek ve vybraných obcích. |
6.4 | Nastavení a zařazení zjišťování nájemného u obecních bytů a ekonomických jednotek do každoročního statistického zjišťování pro účely zpracování hodnotových map a k dalšímu analytickému využití. |
6.5 | Zhodnocení možností a příprava vzniku regionálních informačních a koordinačních center MMR zaměřených na problematiku bydlení. |
6.6 | Příprava sledování počtu osob/rodin s dětmi v bytové nouzi. |
6.7 | Metodika výpočtu celkových nákladů na bydlení zahrnující investiční výdaje ve formě splátek hypotečních úvěrů. |
| Udržitelný rozvoj bydlení |
7 | Celoživotní bydlení – univerzální design |
7.1 | Příprava metodologie a typologie pro implementaci principů univerzálního designu v investiční podpoře bydlení; analýza potřeb legislativních změn v návaznosti na implementaci principu univerzálního designu při výstavbě bytů. |
7.2 | Zvýšení povědomí odborné i laické veřejnosti o principu univerzálního designu a o jeho implementaci v typologii úprav stávajícího bytového fondu (poradenství, publikace, seminář). |
7.3 | Prověření možnosti nového dotačního titulu zaměřeného na úpravy bytů a domů (zejména z výstavby v období 1948–1989) podle principu univerzálního designu. |
7.4 | Komplexní analýza a posouzení potřebnosti a reálných ekonomických, stavebních i sociálních podmínek úpravy minimálních plošných standardů bydlení v platné legislativě. |
8 | Komplexní revitalizace obytných celků |
8.1 | Analýza obecných podmínek přípravy a realizace revitalizace obytných celků, pilotní projekt realizace revitalizace sídlištního celku, zpracování metodiky řešení komplexních projektů revitalizace obytných celků sídlištního typu. |
8.2 | Implementace metodiky řešení komplexních projektů revitalizace obytných celků sídlištního typu včetně šíření příkladů dobré praxe; příprava nového programu podpory zaměřeného na komplexní revitalizaci obytných souborů sídlištního typu s využitím nové metodiky a poznatků z vyhodnocení Sčítání lidí domů a bytů 2021. |
9 | Využívání nástrojů územního plánování na podporu cenově dostupného bydlení a zrychlení výstavby |
9.1 | Zpracování přehledu a vyhodnocení dosavadního využívání stávajících a dalších možných nástrojů v samostatné působnosti obce (plánovací smlouvy, zásady o příspěvku na infrastrukturu, poplatek za rozvoj); metodologie. |
9.2 | Zpracování a implementace metodiky určené pro pomoc obcím při procesech územního plánování a rozhodování zaměřené na oblast podpory výstavby bydlení a eliminaci sociálně a prostorově vyloučených lokalit, zejména s ohledem na potřebu omezení záborů zemědělského půdního fondu. |
9.3 | Analýza možností legislativní úpravy tzv. inkluzivního plánování v podmínkách ČR a návrhem na jeho zavedení. |
10 | Snížení energetické náročnosti budov a adaptace bydlení na klimatickou změnu |
10.1 | Analýza dopadu nových požadavků EU na snižování energetické náročnosti budov v rezidenčním sektoru na investiční a provozní výdaje domácností, včetně návrhu opatření, která by odstranila případné negativní dopady. |
10.2 | Identifikace nových energeticky úsporných typů projektů a klimatických opatření v oblasti bydlení s ohledem na vývoj technologií a zlepšování jejich návratnosti. |
10.3 | Implementace problematiky energetické chudoby do dokumentů, případně právních předpisů v gesci MMR v souvislosti s energetickou náročností a technickou kvalitou bydlení. |
10.4 | Analýza a návrh nových opatření (včetně finančních nástrojů) v gesci MMR na adaptaci stávajícího bytového fondu na dopady klimatické změny. |
10.5 | Příprava zjišťování závislosti mezi poskytováním příspěvku na bydlení a charakteristikami nemovitostí. |
| Progres |
11 | Využívání moderních technologií výstavby |
11.1 | Základní přehled moderních technologií – publikace. |
11.2 | Soutěž o nejlepší projekt s využitím moderních technologií výstavby s ohledem na zdravé bydlení. |