MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ
Koncepce bydlení ČR do roku 2020 [akt. 2014]
D. Dostupnost
D.1 Vyváženost podpor
Deskriptory:
XVI.a bytový fond
XVI.b energetická náročnost bydlení
XVI.c bydlení pro mobilitu
XVI.d dostupné bydlení
XVI.e bytová výstavba
D.1.1 Navrhnout úpravu stávajícícch podpor poskytovaných státem, případně jejich úplné zrušení, nahrazení či doplnění podporami novými.
D.2 Zvýšení dostupnosti bydlení pro cílovou skupinu
Deskriptory:
I.g stavebnictví
IX.a sociální poradenství
IX.f transformace sociálních služeb
XVI.a bytový fond
XVI.b energetická náročnost bydlení
XVI.c bydlení pro mobilitu
XVI.d dostupné bydlení
XVI.e bytová výstavba
XIX.k sociální dávky
D.2.1 Návrh nařízení upravující podmínky poskytování podpory na vznik bytů pro seniory a osoby se zdravotním postižením, prostřednictvím výstavby a odstraňováním bariér ve stávajících bytech.
D.2.2 Revize stavebních předpisů z pohledu ekonomické přiměřenosti požadovaných vlastností budov a na jejím základě příprava novely příslušných právních úprav.
D.2.3 Analýza stávajícího legislativního prostředí v oblasti péče o sociálně ohrožené skupiny obyvatel s vyšším prahem dostupnosti kvalitního bydlení a návrh jeho úpravy s cílem zvýšení dostupnosti podpory bydlení v této oblasti (především pro neziskové organizace), která bude předložena vládě.
D.2.4 V návrhu komplexního řešení sociálního bydlení předložit metodiku funkčního modelu sociální práce na obecních úřadech a v zařízeních vybraných sociálních služeb se zaměřením na osoby ohrožené ztrátor bydlení a osoby bez domova.
D.2.5 Analýza a případná revize sociálních dávek v oblasti bydlení, analýza možného převodu finančních prostředků určených na příspěvek a doplatek na bydlení spolu se zakotvením komplexní kompetence obcí v otázkách bydlení, která bude předložena vládě.
D.2.6 a) Návrh legislativní úpravy "osob v bytové nouzi". b) Návrh komplexního řešení sociálního bydlení s využitím institutu tzv. bytové nouze. Bytovou nouzi je nutno definovat prostřednictvím sociální situace, resp. událostí, ve které se oprávněné osoby nacházejí, a to ve spojení s neuspokojenou bytovou potřebou. c) S ohledem na návrh konkrétních opatření (nástrojů) k řešení sociálního bydlení zvážit legislativní úpravu institutu osoby v bytové nouzi jako kriteria, které stanoví, kdy se fyzická osoba nachází v bytové nouzi proto, že nemá možnost užívat žádné obydlí, nebo užívá nevhodné obydlí nebo je ohrožena jeho ztrátou a má právo na pomoc zakotvenou ve zvláštních předpisech.
- Popis / Komentář:
D.3 Snižování nákladů spojených s bydlením
Deskriptory:
XVI.a bytový fond
XVI.b energetická náročnost bydlení
XVI.c bydlení pro mobilitu
XVI.d dostupné bydlení
XVI.e bytová výstavba
D.4 Pomoc státu při živelních pohromách a předcházení vzniku škod způsobených živelními pohromami
Deskriptory:
XVI.a bytový fond
XVI.b energetická náročnost bydlení
XVI.c bydlení pro mobilitu
XVI.d dostupné bydlení
XVI.e bytová výstavba
XVII.g územní rozvoj (územní plánování a rozvoj, rozvoj venkova, urbánní rozvoj)
D.4.1 Revize stávajícího portfolia programů na pomoc postiženým živelní pohromou s důrazem na prevenci. a) Připravit sjednocený nástroj na poskytování následné podpory bydlení při postižení živelní pohromou.
D.4.2 Realizace pilotního projektu programu přemístění zástavby z ohrožených území. Na jeho základě je třeba formulovat doporučení pro projekt Motivačního programu na zlepšení urbanizace v území s významným povodňovým rizikem.
D.4.3 Připravit a předložit vládě Motivační program na zlepšení urbanizace v území s významným povodňovým rizikem. Bude připraven v návaznosti na úkoly z "Koncepce řešení problematiky ochrany před povodněmi v ČR s využitím technických a přírodě blízkých opatření", kterou přijala vláda ČR usnesením č. 799 ze dne 10. listopadu 2010.
S. Stabilita
S.1 Stabilní portfolio zdrojů financování
Deskriptory:
XVI.a bytový fond
XVI.b energetická náročnost bydlení
XVI.c bydlení pro mobilitu
XVI.d dostupné bydlení
XVI.e bytová výstavba
XVII.a legislativní a regulační prostředí
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
XVII.g územní rozvoj (územní plánování a rozvoj, rozvoj venkova, urbánní rozvoj)
XIX.b rozpočtování a makroekonomika
S.1.1 Metodická pomoc územním samosprávám při přípravě společných projektů veřejného a soukromého sektoru.
S.1.2 Je nutno „zahrnout podporu bydlení mezi intervence v rámci přípravy rozvojových priorit ČR pro budoucí programové období 2014-2020“.
S.1.3 Pilotní prověření možného využití nástroje JESSICA v oblasti bydlení, kde SFRB bude vystupovat jako fond rozvoje měst nebo holdingový fond na národní úrovni.
S.2 Snížení finančního zatížení systému
Deskriptory:
XVI.a bytový fond
XVI.b energetická náročnost bydlení
XVI.c bydlení pro mobilitu
XVI.d dostupné bydlení
XVI.e bytová výstavba
XIX.b rozpočtování a makroekonomika
S.3 Stabilní právní úprava ve veřejnoprávní oblasti (specificky upravující procesy ve výstavbě)
Deskriptory:
I.g stavebnictví
XVI.a bytový fond
XVI.b energetická náročnost bydlení
XVI.c bydlení pro mobilitu
XVI.d dostupné bydlení
XVI.e bytová výstavba
XVII.a legislativní a regulační prostředí
S.4 Stabilní právní úprava v soukromoprávní oblasti (nájem, vlastnictví bytu)
Deskriptory:
XVI.a bytový fond
XVI.b energetická náročnost bydlení
XVI.c bydlení pro mobilitu
XVI.d dostupné bydlení
XVI.e bytová výstavba
XVII.a legislativní a regulační prostředí
S.5 Respektování principu ekonomické přiměřenosti a udržitelnosti veřejných rozpočtů při aplikaci práva EU
Deskriptory:
XVI.a bytový fond
XVI.b energetická náročnost bydlení
XVI.c bydlení pro mobilitu
XVI.d dostupné bydlení
XVI.e bytová výstavba
XVII.a legislativní a regulační prostředí
XIX.b rozpočtování a makroekonomika
S.6 Zvyšování transparentnosti trhu bydlení poskytováním nezávislých a spolehlivých informací
Deskriptory:
I.g stavebnictví
XVI.a bytový fond
XVI.b energetická náročnost bydlení
XVI.c bydlení pro mobilitu
XVI.d dostupné bydlení
XVI.e bytová výstavba
XVII.a legislativní a regulační prostředí
XVII.g územní rozvoj (územní plánování a rozvoj, rozvoj venkova, urbánní rozvoj)
XIX.b rozpočtování a makroekonomika
S.7 Důsledné vymezení odpovědností a koordinace aktivit státu v oblasti politiky bydlení
Deskriptory:
XVI.a bytový fond
XVI.b energetická náročnost bydlení
XVI.c bydlení pro mobilitu
XVI.d dostupné bydlení
XVI.e bytová výstavba
XVII.a legislativní a regulační prostředí
XIX.b rozpočtování a makroekonomika
S.7.1 Analýza a případně návrh možných způsobů jednoznačného vymezení kompetence a odpovědnosti ministerstva pro místní rozvoj v rámci bytové politiky státu.
S.8 Posílení úlohy obcí v bytové politice
Deskriptory:
VIII.b ohrožené skupiny
XVI.a bytový fond
XVI.b energetická náročnost bydlení
XVI.c bydlení pro mobilitu
XVI.d dostupné bydlení
XVI.e bytová výstavba
XVII.a legislativní a regulační prostředí
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
XIX.b rozpočtování a makroekonomika
K. Kvalita
K.1 Snižování investičního dluhu
Deskriptory:
I.g stavebnictví
XVI.a bytový fond
XVI.b energetická náročnost bydlení
XVI.c bydlení pro mobilitu
XVI.d dostupné bydlení
XVI.e bytová výstavba
K.2 Kvalita vystavěného prostředí, specificky s ohledem na bydlení
Deskriptory:
XVI.a bytový fond
XVI.e bytová výstavba
XVII.g územní rozvoj (územní plánování a rozvoj, rozvoj venkova, urbánní rozvoj)