| Koncepce bydlení ČR do roku 2020 [akt. 2014] |
D. | Dostupnost |
D.1 | Vyváženost podpor |
D.1.1 | Navrhnout úpravu stávajícícch podpor poskytovaných státem, případně jejich úplné zrušení, nahrazení či doplnění podporami novými. |
D.1.2 | Předložit vládě legislativní úpravu pilotního programu - návrh nařízení upravující podmínky poskytování nízkoúročených úvěrů na výstavbu nájemních bytů, případně rekonstrukci, s výší úrokové sazby diferencované podle cílové skupiny nájemců. |
D.1.3 | Vyhodnotit pilotní program úvěrové podpory nájemního bydlení z pohledu zájmu investorů a rozhodnout o dalším pokračování. |
D.2 | Zvýšení dostupnosti bydlení pro cílovou skupinu |
D.2.1 | Návrh nařízení upravující podmínky poskytování podpory na vznik bytů pro seniory a osoby se zdravotním postižením, prostřednictvím výstavby a odstraňováním bariér ve stávajících bytech. |
D.2.2 | Revize stavebních předpisů z pohledu ekonomické přiměřenosti požadovaných vlastností budov a na jejím základě příprava novely příslušných právních úprav. |
D.2.3 | Analýza stávajícího legislativního prostředí v oblasti péče o sociálně ohrožené skupiny obyvatel s vyšším prahem dostupnosti kvalitního bydlení a návrh jeho úpravy s cílem zvýšení dostupnosti podpory bydlení v této oblasti (především pro neziskové organizace), která bude předložena vládě. |
D.2.4 | V návrhu komplexního řešení sociálního bydlení předložit metodiku funkčního modelu sociální práce na obecních úřadech a v zařízeních vybraných sociálních služeb se zaměřením na osoby ohrožené ztrátor bydlení a osoby bez domova. |
D.2.5 | Analýza a případná revize sociálních dávek v oblasti bydlení, analýza možného převodu finančních prostředků určených na příspěvek a doplatek na bydlení spolu se zakotvením komplexní kompetence obcí v otázkách bydlení, která bude předložena vládě. |
D.2.6 | a) Návrh legislativní úpravy "osob v bytové nouzi". b) Návrh komplexního řešení sociálního bydlení s využitím institutu tzv. bytové nouze. Bytovou nouzi je nutno definovat prostřednictvím sociální situace, resp. událostí, ve které se oprávněné osoby nacházejí, a to ve spojení s neuspokojenou bytovou potřebou. c) S ohledem na návrh konkrétních opatření (nástrojů) k řešení sociálního bydlení zvážit legislativní úpravu institutu osoby v bytové nouzi jako kriteria, které stanoví, kdy se fyzická osoba nachází v bytové nouzi proto, že nemá možnost užívat žádné obydlí, nebo užívá nevhodné obydlí nebo je ohrožena jeho ztrátou a má právo na pomoc zakotvenou ve zvláštních předpisech.
|
D.3 | Snižování nákladů spojených s bydlením |
D.3.1 | Vytvoření jednotného stabilního nástroje podpory snižování energetické náročnosti bydlení. |
D.3.2 | Zakotvení motivačního prvku, který povede k dosahování vyššího energetického standardu do všech programů podpory výstavby a rekonstrukcí. |
D.4 | Pomoc státu při živelních pohromách a předcházení vzniku škod způsobených živelními pohromami |
D.4.1 | Revize stávajícího portfolia programů na pomoc postiženým živelní pohromou s důrazem na prevenci. a) Připravit sjednocený nástroj na poskytování následné podpory bydlení při postižení živelní pohromou. |
D.4.2 | Realizace pilotního projektu programu přemístění zástavby z ohrožených území. Na jeho základě je třeba formulovat doporučení pro projekt Motivačního programu na zlepšení urbanizace v území s významným povodňovým rizikem. |
D.4.3 | Připravit a předložit vládě Motivační program na zlepšení urbanizace v území s významným povodňovým rizikem. Bude připraven v návaznosti na úkoly z "Koncepce řešení problematiky ochrany před povodněmi v ČR s využitím technických a přírodě blízkých opatření", kterou přijala vláda ČR usnesením č. 799 ze dne 10. listopadu 2010. |
S. | Stabilita |
S.1 | Stabilní portfolio zdrojů financování |
S.1.1 | Metodická pomoc územním samosprávám při přípravě společných projektů veřejného a soukromého sektoru. |
S.1.2 | Je nutno „zahrnout podporu bydlení mezi intervence v rámci přípravy rozvojových priorit ČR pro budoucí programové období 2014-2020“. |
S.1.3 | Pilotní prověření možného využití nástroje JESSICA v oblasti bydlení, kde SFRB bude vystupovat jako fond rozvoje měst nebo holdingový fond na národní úrovni. |
S.1.4 | Navrhnout a předložit vládě ke schválení nezbytné legislativní úpravy spojené se zapojením SFRB do implementačního systému evropských fondů a nástrojů finančního inženýrství. |
S.1.5 | Návrh na využití finančních prostředků získaných z prodeje emisních povolenek na podporu revitalizace zanedbaného bytového fondu. |
S.2 | Snížení finančního zatížení systému |
S.2.1 | Revize stávající podpory poskytované MMR a SFRB z pohledu jejich udržitelnosti a z pohledu předpokládaného vývoje veřejných financí a předložit návrhy úprav s důrazem na upřednostnění revolvingových nástrojů, zachování dotačních nástrojů ponechat pouze tam, kde je to nezbytné. |
S.3 | Stabilní právní úprava ve veřejnoprávní oblasti (specificky upravující procesy ve výstavbě) |
S.3.1 | Zahájit diskusi o budoucí podobě úpravy oblasti stavebního práva za účelem dosažení přehlednosti a maximální bezkoliznosti práva. |
S.4 | Stabilní právní úprava v soukromoprávní oblasti (nájem, vlastnictví bytu) |
S.4.1 | Předložit vládě prováděcí předpisy v oblasti vlastnictví a nájmu bytu, které předpokládá nový kodex občanského práva. |
S.4.2 | Pokračování deregulace nájemného a nájemních vztahů. |
S.4.3 | Předložit vládě zákon, kterým se upravují některé otázky související s poskytováním plnění spojených s užíváním bytů a nebytových prostor. |
S.4.4 | Revize vyhlášky o rozúčtování nákladů na teplo a teplou vodu. |
S.4.5 | Rozbor právních aspektů institutu trvalého pobytu, formulace doporučení úprav. |
S.4.6 | Analyzovat stávající úpravu družstevního vlastnictví bytů a případně předložit návrhy legislativních úprav. |
S.5 | Respektování principu ekonomické přiměřenosti a udržitelnosti veřejných rozpočtů při aplikaci práva EU |
S.5.1 | Respektovat kompetenci a odpovědnost ministerstva pro místní rozvoj při realizaci státní bytové politiky. |
S.6 | Zvyšování transparentnosti trhu bydlení poskytováním nezávislých a spolehlivých informací |
S.6.1 | Posílení informační báze týkající se trhu bydlení, volně přístupné pro veřejnost. |
S.7 | Důsledné vymezení odpovědností a koordinace aktivit státu v oblasti politiky bydlení |
S.7.1 | Analýza a případně návrh možných způsobů jednoznačného vymezení kompetence a odpovědnosti ministerstva pro místní rozvoj v rámci bytové politiky státu. |
S.7.2 | Koncipovat SFRB jako stabilní nástroj pro naplňování části investiční podpory státu v oblasti bydlení a pro poskytování servisu v rámci bytové politiky státu. |
S.7.3 | Vytvoření systému sběru aktuálních informací v oblasti bydlení. |
S.7.4 | Naplňování cílů koncepce státu v oblasti bydlení - předkládání zpráv vládě. |
S.8 | Posílení úlohy obcí v bytové politice |
S.8.1 | Návrh legislativních změn směřujících k vyššímu zapojení obcí do zajišťování bytových potřeb. |
K. | Kvalita |
K.1 | Snižování investičního dluhu |
K.1.1 | Revize stávajících programů na podporu revitalizace bytového fondu, a návrh jednotného programu v oblasti bydlení s cílem zvýšit komplexnost rekonstrukcí a maximálně snižovat energetickou náročnost. |
K.2 | Kvalita vystavěného prostředí, specificky s ohledem na bydlení |
K.2.1 | Připravit návrh politiky rozvoje stavební kultury (architektury) a předložit vládě ke schválení. |
K.3 | Podpora zvyšování kvality vnějšího prostředí rezidenčních oblastí |
K.3.1 | Revidovat stávající programy na podporu revitalizace rezidenčních oblastí a navrhnout jejich případné úpravy či rozšíření s cílem snižování dluhu v rezidenčním prostředí starší bytové zástavby. |