Databáze strategií - Portál strategických dokumentů v ČR

Databáze strategií Portál strategických dokumentů v ČR

..vyberte místo Zaslat DOTAZ / NÁMĚT Často kladené dotazy vstup do terminálu

MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ

Koncepce bydlení ČR do roku 2020 [akt. 2014]

Koncepce bydlení ČR do roku 2020 [akt. 2014]
D.Dostupnost
D.1Vyváženost podpor
D.1.1Navrhnout úpravu stávajícícch podpor poskytovaných státem, případně jejich úplné zrušení, nahrazení či doplnění podporami novými.
D.1.2Předložit vládě legislativní úpravu pilotního programu - návrh nařízení upravující podmínky poskytování nízkoúročených úvěrů na výstavbu nájemních bytů, případně rekonstrukci, s výší úrokové sazby diferencované podle cílové skupiny nájemců.
D.1.3Vyhodnotit pilotní program úvěrové podpory nájemního bydlení z pohledu zájmu investorů a rozhodnout o dalším pokračování.
D.2Zvýšení dostupnosti bydlení pro cílovou skupinu
D.2.1Návrh nařízení upravující podmínky poskytování podpory na vznik bytů pro seniory a osoby se zdravotním postižením, prostřednictvím výstavby a odstraňováním bariér ve stávajících bytech.
D.2.2Revize stavebních předpisů z pohledu ekonomické přiměřenosti požadovaných vlastností budov a na jejím základě příprava novely příslušných právních úprav.
D.2.3Analýza stávajícího legislativního prostředí v oblasti péče o sociálně ohrožené skupiny obyvatel s vyšším prahem dostupnosti kvalitního bydlení a návrh jeho úpravy s cílem zvýšení dostupnosti podpory bydlení v této oblasti (především pro neziskové organizace), která bude předložena vládě.
D.2.4V návrhu komplexního řešení sociálního bydlení předložit metodiku funkčního modelu sociální práce na obecních úřadech a v zařízeních vybraných sociálních služeb se zaměřením na osoby ohrožené ztrátor bydlení a osoby bez domova.
D.2.5Analýza a případná revize sociálních dávek v oblasti bydlení, analýza možného převodu finančních prostředků určených na příspěvek a doplatek na bydlení spolu se zakotvením komplexní kompetence obcí v otázkách bydlení, která bude předložena vládě.
D.2.6a) Návrh legislativní úpravy "osob v bytové nouzi". b) Návrh komplexního řešení sociálního bydlení s využitím institutu tzv. bytové nouze. Bytovou nouzi je nutno definovat prostřednictvím sociální situace, resp. událostí, ve které se oprávněné osoby nacházejí, a to ve spojení s neuspokojenou bytovou potřebou. c) S ohledem na návrh konkrétních opatření (nástrojů) k řešení sociálního bydlení zvážit legislativní úpravu institutu osoby v bytové nouzi jako kriteria, které stanoví, kdy se fyzická osoba nachází v bytové nouzi proto, že nemá možnost užívat žádné obydlí, nebo užívá nevhodné obydlí nebo je ohrožena jeho ztrátou a má právo na pomoc zakotvenou ve zvláštních předpisech.
D.3Snižování nákladů spojených s bydlením
D.3.1Vytvoření jednotného stabilního nástroje podpory snižování energetické náročnosti bydlení.
D.3.2Zakotvení motivačního prvku, který povede k dosahování vyššího energetického standardu do všech programů podpory výstavby a rekonstrukcí.
D.4Pomoc státu při živelních pohromách a předcházení vzniku škod způsobených živelními pohromami
D.4.1Revize stávajícího portfolia programů na pomoc postiženým živelní pohromou s důrazem na prevenci. a) Připravit sjednocený nástroj na poskytování následné podpory bydlení při postižení živelní pohromou.
D.4.2Realizace pilotního projektu programu přemístění zástavby z ohrožených území. Na jeho základě je třeba formulovat doporučení pro projekt Motivačního programu na zlepšení urbanizace v území s významným povodňovým rizikem.
D.4.3Připravit a předložit vládě Motivační program na zlepšení urbanizace v území s významným povodňovým rizikem. Bude připraven v návaznosti na úkoly z "Koncepce řešení problematiky ochrany před povodněmi v ČR s využitím technických a přírodě blízkých opatření", kterou přijala vláda ČR usnesením č. 799 ze dne 10. listopadu 2010.
S.Stabilita
S.1Stabilní portfolio zdrojů financování
S.1.1Metodická pomoc územním samosprávám při přípravě společných projektů veřejného a soukromého sektoru.
S.1.2Je nutno „zahrnout podporu bydlení mezi intervence v rámci přípravy rozvojových priorit ČR pro budoucí programové období 2014-2020“.
S.1.3Pilotní prověření možného využití nástroje JESSICA v oblasti bydlení, kde SFRB bude vystupovat jako fond rozvoje měst nebo holdingový fond na národní úrovni.
S.1.4Navrhnout a předložit vládě ke schválení nezbytné legislativní úpravy spojené se zapojením SFRB do implementačního systému evropských fondů a nástrojů finančního inženýrství.
S.1.5Návrh na využití finančních prostředků získaných z prodeje emisních povolenek na podporu revitalizace zanedbaného bytového fondu.
S.2Snížení finančního zatížení systému
S.2.1Revize stávající podpory poskytované MMR a SFRB z pohledu jejich udržitelnosti a z pohledu předpokládaného vývoje veřejných financí a předložit návrhy úprav s důrazem na upřednostnění revolvingových nástrojů, zachování dotačních nástrojů ponechat pouze tam, kde je to nezbytné.
S.3Stabilní právní úprava ve veřejnoprávní oblasti (specificky upravující procesy ve výstavbě)
S.3.1Zahájit diskusi o budoucí podobě úpravy oblasti stavebního práva za účelem dosažení přehlednosti a maximální bezkoliznosti práva.
S.4Stabilní právní úprava v soukromoprávní oblasti (nájem, vlastnictví bytu)
S.4.1Předložit vládě prováděcí předpisy v oblasti vlastnictví a nájmu bytu, které předpokládá nový kodex občanského práva.
S.4.2Pokračování deregulace nájemného a nájemních vztahů.
S.4.3Předložit vládě zákon, kterým se upravují některé otázky související s poskytováním plnění spojených s užíváním bytů a nebytových prostor.
S.4.4Revize vyhlášky o rozúčtování nákladů na teplo a teplou vodu.
S.4.5Rozbor právních aspektů institutu trvalého pobytu, formulace doporučení úprav.
S.4.6Analyzovat stávající úpravu družstevního vlastnictví bytů a případně předložit návrhy legislativních úprav.
S.5Respektování principu ekonomické přiměřenosti a udržitelnosti veřejných rozpočtů při aplikaci práva EU
S.5.1Respektovat kompetenci a odpovědnost ministerstva pro místní rozvoj při realizaci státní bytové politiky.
S.6Zvyšování transparentnosti trhu bydlení poskytováním nezávislých a spolehlivých informací
S.6.1Posílení informační báze týkající se trhu bydlení, volně přístupné pro veřejnost.
S.7Důsledné vymezení odpovědností a koordinace aktivit státu v oblasti politiky bydlení
S.7.1Analýza a případně návrh možných způsobů jednoznačného vymezení kompetence a odpovědnosti ministerstva pro místní rozvoj v rámci bytové politiky státu.
S.7.2Koncipovat SFRB jako stabilní nástroj pro naplňování části investiční podpory státu v oblasti bydlení a pro poskytování servisu v rámci bytové politiky státu.
S.7.3Vytvoření systému sběru aktuálních informací v oblasti bydlení.
S.7.4Naplňování cílů koncepce státu v oblasti bydlení - předkládání zpráv vládě.
S.8Posílení úlohy obcí v bytové politice
S.8.1Návrh legislativních změn směřujících k vyššímu zapojení obcí do zajišťování bytových potřeb.
K.Kvalita
K.1Snižování investičního dluhu
K.1.1Revize stávajících programů na podporu revitalizace bytového fondu, a návrh jednotného programu v oblasti bydlení s cílem zvýšit komplexnost rekonstrukcí a maximálně snižovat energetickou náročnost.
K.2Kvalita vystavěného prostředí, specificky s ohledem na bydlení
K.2.1Připravit návrh politiky rozvoje stavební kultury (architektury) a předložit vládě ke schválení.
K.3Podpora zvyšování kvality vnějšího prostředí rezidenčních oblastí
K.3.1Revidovat stávající programy na podporu revitalizace rezidenčních oblastí a navrhnout jejich případné úpravy či rozšíření s cílem snižování dluhu v rezidenčním prostředí starší bytové zástavby.