| Koncepce Smart Cities - odolnost prostřednictvím SMART řešení pro obce, města a regiony |
ZPO. | Odolnost prostřednictvím SMART řešení pro obce, města a regiony (Soudržná města, obce a regiony) |
ZPO1 | Digitální veřejná správa je služba lidem, komunitám a podnikatelům |
ZPO1.1 | Veřejná správa je vykonávána efektivně a transparentně, přičemž umožňuje elektronické
a automatizované řešení všude tam, kde je to z hlediska účelu vhodné, zejména pak s ohledem na plnění práva občana na digitální služby (dle zákona č. 12/2020 Sb.), a to včetně služeb samosprávy (zahrnuje vnitřní chod úřadu, elektronizaci samosprávy, elektronický výkon státní správy v přenesené působnosti, elektronickou komunitní komunikaci, SMART veřejné zakázky mj. v návaznosti na nově platnou legislativu). Ze strany státu je nutné najít vhodný model, který zajistí garanci poskytování dat napříč dotčenými subjekty včetně stanovení podmínek, na základě kterých budou data poskytována. |
ZPO1.2 | Kraje, města a obce mají dostatečné znalosti (data, informace) o území, které spravují, o vazbách na svém území, včetně informací o charakteru ohrožení v území, využívají je k optimalizaci řízení a za účasti občanů k tvorbě prostředí pro dobrý život jednotlivců i komunity (systematický sběr dat členěný dle pohlaví, vyhodnocování dat a informací o území, digitální technická mapa, územní plán ve vektorové formě a v jednotném standardu, pořizování informačních modelů staveb). |
ZPO1.3 | Veřejná správa na úrovni měst, obcí a krajů funguje bezpečně a činí kompetentní rozhodnutí. Usiluje o inovativní řešení a chytré hospodaření s majetkem obce/města/kraje. Podkladem jí je sběr a vyhodnocování dat z dopravy, kvality ovzduší, modro-zelené infrastruktury, energetického managementu a majetku za využití nových technologických nástrojů, datově orientovaných přístupů a členění relevantních dat dle pohlaví a dalších kategorií. |
ZPO2 | SMART řešení přispívají k sounáležitosti v území |
ZPO2.1
Soudržná | obec, soudržné město, soudržný region – vyvážený rozvoj krajů, měst a obcí, jejich místních a městských částí vede k vyváženému rozvoji regionu (spolupráce na místní úrovni; rozhodování na základě sebraných dat členěných dle pohlaví). |
ZPO2.2
Město/obec/region | je skutečným domovem svých obyvatel, s podporou SMART řešení funguje lépe jako komunita. |
ZPO2.3
Region/město/obec | se rozvíjí udržitelným způsobem v oblasti ekonomické, environmentální i sociální. |
ZPO3 | Společná řešení – nástroj koheze bez digitálně vyloučených lokalit |
ZPO3.1 | Obce/města spolupracují na řešeních nejvhodnějších pro občany (meziobecní spolupráce), je nastaven systém spolupráce v rámci veřejné správy pro společné řešení všemi aktéry v území. |
ZPO3.2 | Na základě národních a krajských RIS3 strategií dochází k dynamickému rozvoji měst, obcí a krajů. |
ZPO3.3 | Vertikální provázanost obec – kraj – stát podporuje účinná (digitální) řešení. |
ZPO4 | Partneři doma i v zahraničí při sdílení SMART řešení |
ZPO4.1 | Města, obce a kraje jsou (digitálně) otevřené sousedům a vnějšímu světu při dosahování cílů vlastního rozvoje |
ZPO4.2 | Mezinárodní spolupráce mezi regiony a municipalitami posiluje dobré vztahy, zvyšuje odolnost Česka a jeho mezinárodní význam. |
ZPO4.3 | SMART Cities/Villages/Regions – dobré jméno měst, obcí a regionů ve světě |
A. | Lidé a komunity (Odolné obce, města a regiony) |
A1 | Vzdělávání jako základ kvalitního života |
A1.1
Samosprávy | vytvářejí podmínky (prostorové, hmotné a další) pro vzdělávání bez fyzických a administrativních bariér pro všechny věkové kategorie svých obyvatel. |
A1.2
Vzdělávací | systém je adaptován na nové technologie a digitalizaci, odpovídající vzdělání je dostupné pro každého obyvatele. |
A1.3
Vysoké | školy jako centra vzdělanosti, kreativity a inovací ve svém regionu se prioritně zaměřují na vzdělávání a výzkum odpovídající době digitální. |
A1.4
Ve | městech a obcích jsou vytvořeny podmínky pro sport a aktivity pro podporu zdraví
a bezpečnosti všech skupin obyvatel (založených na věku, pohlaví, ekonomické náročnosti atd.). |
A2 | Dostupné sociální a zdravotní služby |
A2.1
Na | úrovni obce, města a kraje je realizován decentralizovaný systém provázané zdravotní a sociální péče. |
A2.2
Efektivní | zdravotní a sociální služby v místě plně využívají digitální technologie. |
A2.3
Jsou | vytvořeny optimální podmínky pro prevenci nemocí a zdraví prospěšné aktivity v místě (tj. lidé se dožívají vysokého věku ve zdraví). |
A3 | Společenská odolnost a bezpečnost |
A3.1
Města, | obce a kraje vytvářejí podmínky pro dobrý život rodin. |
A3.2
Místní | komunita je odolná vůči sociálně patologickým jevům, je zajištěna fyzická bezpečnost občanů a kybernetická bezpečnost, všechny generace jsou vzdělávány v odolnosti vůči fake news, dezinformacím a hoaxům. |
A3.3 | V městech, obcích a krajích je zajištěna ochrana před organizovaným zločinem, kriminalitou vyplývající ze závislosti, drogovou kriminalitou, je zamezeno extremismu a nárůstu sociálního napětí, je zajištěna ochrana před kybernetickými útoky na osoby, municipality a komunitní aktivity. |
A4 | Rychlá reakce – integrovaný přístup k odolnosti |
A4.1
Rozvíjí | se koncept integrované bezpečnosti na vertikální i horizontální úrovni. |
A4.2
Města, | obce a regiony jsou připraveny na extrémní meteorologické jevy (povodně velkého rozsahu, dlouhodobé sucho), umí reagovat na nová ohrožení (včetně reakce na tzv. novou ekologickou zátěž způsobenou znečištěním vody a půdy např. farmaky). |
A4.3
Města, | obce a kraje, jimi zřízené organizace a s nimi spolupracující spolky jsou co nejlépe technicky vybaveny či mají odpovídající formou zajištěny technické prostředky ke zvládání katastrof antropogenního a přírodního původu a dalších událostí velkého dopadu (teroristické činy, rizika v oblasti environmentální bezpečnosti, např. zvládání ohrožení lidí a životního prostředí toxiny). |
A4.4
Dochází | k systematické a efektivní integraci a sdílení vytěžovaných dat mezi obcemi, městy, kraji a jejich organizačními složkami, testování inovativních bezpečnostních technologií
a přístupů. |
A4.5
Koordinace | městských, obecních a krajských úřadů s odpovědnými úřady snižuje rizika narušení funkčnosti prvků kritické infrastruktury, přerušení dodávek strategických surovin nebo energie. |
B. | Lokální ekonomika (Konkurenceschopná města, obce a regiony) |
B1 | Podnikání je přirozenou součástí života obce, města a regionu |
B1.1
V | městech a obcích je vytvořena dostatečná infrastruktura a zázemí pro podnikání OSVČ a malých a středních podniků. |
B1.2
Inovace | a start-upy jsou podstatným faktorem rozvoje obce, města a regionu. |
B1.3
Jsou | vytvořeny podmínky pro podnikání v místě a práci z domova / z místa bydliště. |
B1.4
Jsou | vytvořeny podmínky pro rozvoj lokální ekonomiky při vstupu větší či globální společnosti do regionu/města/obce. |
B2 | Občané a obce jako partneři či součást dodavatelů energie |
B2.1
Zvýšení | míry soběstačnosti území v zásobování energií. |
B2.2
Energetické | hospodářství v území regionu je optimalizováno s ohledem na efektivní využití zdrojů a dosahování úspor. |
B2.3
Energetická | infrastruktura v území umožňuje bezpečné a spolehlivé zásobování energií, dochází ke snížení míry závislosti na externích zdrojích a k optimálnímu poměru dodávek ze zdrojů centrálních a decentralizovaných zdrojů. |
B3 | Suroviny a recykláty či druhotné suroviny v oběhovém hospodářství, rozvoj bioekonomiky |
B3.1
Odpadové | hospodářství je optimalizováno na úrovni obcí, měst a krajů. |
B3.2
Je | vytvořena vhodná infrastruktura pro implementaci principů oběhového
hospodářství / cirkulární ekonomiky v obcích, městech a regionech. |
B3.3
Je | vytvořena vodohospodářská infrastruktura respektující principy oběhového hospodářství a odpovídající potřebám v době klimatické změny v obcích, městech a krajích. |
B3.4
Bio | ekonomika je nedílnou součástí hospodaření na lokální úrovni. |
B4 | ICT infrastruktura – základní předpoklad úspěchu digitalizace |
B4.1
Dostatečně | dimenzovaná infrastruktura ICT je k dispozici na celém území České republiky. |
B4.2
Města, | obce a kraje mají potřebnou infrastrukturu a ICT vybavení pro svou činnost. |
B4.3 | ICT infrastruktura umožňuje bezpečný rozvoj digitálních služeb na úrovni měst, obcí a krajů. |
C. | Prostředí pro život (Zelená města, obce a regiony) |
C1 | Životní prostředí pro kvalitní život v obcích, městech a regionech |
C1.1
Ovzduší | měst a obcí není zamořováno škodlivými látkami z identifikovatelných zdrojů. |
C1.2
Zdroje | vody v konkrétním území jsou chráněny před znečištěním, je podporována obnova
a rozvoj infrastruktury vodovodů a kanalizací s cílem optimalizace distribuce pitné vody
a odvádění a čištění odpadních vod. |
C1.3
Je | dosaženo vysokého stupně ochrany půdy a biodiverzity v konkrétním území. |
C2 | Příroda a krajina podporující odolnost |
C2.1
Příroda | v katastrech měst a obcí je chráněna jako zdroj ekosystémových služeb. |
C2.2
Kulturní | krajina se v regionech tvoří s ohledem na obyvatelstvo a přírodu. |
C2.3
Prostředí | pro život lidí v intravilánu měst a obcí je vytvářeno zejména s ohledem na změnu klimatu. |
C3 | Zelená a modrá infrastruktura měst a obcí budoucnosti |
C3.1
Efektivní | zelená a modrá infrastruktura zmírňuje negativní dopady tepelných ostrovů ve městech a obcích. |
C3.2
Města | a obce přispívají k adaptaci na změnu klimatu a snižování energetické náročnosti na svém území. |
C4 | Dopravní infrastruktura a mobilita uzpůsobená pro lidi |
C4.1
Je | dostupná dopravní infrastruktura odpovídající potřebám, bezpečná infrastruktura pro alternativní pohony a pro rozvoj nemotorové dopravy v obcích, městech a regionech s ohledem na snižování emisí a dopadu na klima. |
C4.2
Cílená | komunikace s místními obyvateli umožňuje přijetí atraktivní alternativy v oblasti mobility s minimálními dopady na životní prostředí. |
C4.3
Veřejný | prostor z pohledu dopravní infrastruktury a mobility je řešen v Plánu udržitelné městské mobility. |