| Exportní strategie ČR 2023-2033 |
| Zvýšit internacionalizace českých firem |
| Služby |
| Implementace nových služeb zaměřených na trvalé působení v teritoriu – odborné služby pro zakládání zastoupení, poboček, rozvoj služeb exportních inkubátorů, hledání strategických partnerů v teritoriu. |
| Rozvoj služeb podpory exportu v rámci Katalogu služeb. |
| Nastavení služeb pro start-upy a inovativní MSP, rozvoj nástroje na internacionalizaci a akceleraci skrze zahraniční inkubátory. |
| Posílení služeb pro investice českých firem v zahraničí. |
| Kapitál |
| Revize produktového portfolia exportního financování a pojišťování a posílení jeho návaznosti na ostatní proexportní služby státu. |
| Vnitřní proexportní ekosystém |
| Posílit sdílení informací CRM mezi všemi aktéry proexportního ekosystému pro přenášení znalosti o společnostech, interakci s nimi, poskytovaných službách, modernizace stávajících systémů. |
| Rozvoj jednotného online místa pro exportéry s možností profilovaného/personalizovaného nastavení výběru předávaných informací o příležitostech v teritoriích (napříč informacemi sdílenými MZV, CzechTrade, MPO a dalšími). |
| Vnější prostředí |
| Informování exportérů o praktických nástrojích EU usnadňujících fungování na vnitřním trhu a přístup na trhy třetích zemí a o dohodách o volném obchodu EU. |
| Usilovat o zlepšení fungování vnitřního trhu prostřednictvím existujících nástrojů a skrze nová opatření na úrovni EU. |
| Podpora internacionalizace start-upů a malých a středních firem s vysokou přidanou hodnotou skrze akcelerační nástroje na klíčové trhy. |
| Projednat s podnikatelskými asociacemi poptávku po řešení a facilitaci realizace exportních příležitostí skrze G2G nástroj v podobě státní záštity obchodů. |
| Zvýšit konkurenceschopnost a inovativnost českého exportu |
| Služby |
| Rozvoj programů pro výměnu „best practices“ se zahraničními partnery jak v oblasti byznysu, tak v inovační oblasti. |
| Rozvoj služeb při vyhledávání dodavatelů. |
| Kapitál |
| Analýza institucionálního uspořádání (oblast finančních nástrojů) a jeho následná optimalizace včetně přípravy legislativy. |
| Efektivní nastavení podmínek pro využití systému jako flexibilního nástroje státu pro řešení mimořádných situací a krizí. |
| Prohloubení a institucionalizace spolupráce s NRB, zejména ve vztahu k malým a středním podnikům. |
| Vnitřní proexportní ekosystém |
| Posílení koordinační platformy sdílené podpory podnikání. |
| Nastavení procesu vyhledávání a předávání společností/klientů včetně využívání společného CRM systému pro předávání společností/ klientů. |
| Aktivní spolupráce, včetně modernizace komunikačních nástrojů, s podnikatelským prostředím skrze podnikatelské reprezentace i mimo ně pro identifikaci dílčího exportního potenciálu a nových komparativních výhod, spolupráce s inovačním ekosystémem i výzkumnými organizacemi. |
| Rozvoj nástrojů finanční podpory v rámci ochrany duševního vlastnictví s exportním potenciálem. |
| Jednoduchá orientace ve službách vnitřního ekosystému díky přehledné sjednocené prezentaci nástrojů. |
| Zatraktivňovat podmínky pro příchod kvalifikovaných zahraničních pracovníků, včetně přípravy nových vládních programů reagujících na potřeby zaměstnavatelů a české ekonomiky. |
| Zavádět do praxe další opatření zefektivňující migrační proces jako je vytvoření seznamu nedostatkových profesí, úprava testu trhu práce a zejména digitalizace. |
| Komplexní podpora inovační spolupráce s třetími zeměmi včetně propojování ekosystému inovativních společností a univerzit a rozvoj nástrojů na jejich zapojení do mezinárodních projektů. |
| Vnější prostředí |
| Talent Attraction a možné nastavení systému spolupráce se zahraničními studenty a absolventy (nabídka proexportní spolupráce) a posílení exportu vzdělávacích služeb, práce s digitálními nomády. |
| Využití agentur a dalších institucí pro pravidelný sběr informací v regionech a pravidelná koordinace s podnikatelskými reprezentacemi. |
| Prosazování pravidel digitálního obchodu do obchodních dohod EU na základě konkrétních potřeb českých (a evropských) exportérů. |
| Využít nástroje EU k posilování odolnosti ČR a evropského hospodářství včetně iniciace stanovování standardů udržitelnosti založených na měřitelných, transparentních a dobře zavedených mezinárodních úmluvách. |
| Zvýšit diverzifikaci českého exportu |
| Služby |
| Zajištění zkušeností českých firem ze zahraničních trhů, např. formou stáží či krátkodobého působení. |
| Adaptovat existující i budoucí marketingové nástroje ve prospěch rozšíření prezentace ke komplexní nabídce řešení v jednotlivých oborech/doménách. |
| Rozvoj podpory účastí českých firem na zahraničních výstavách a veletrzích, propojení služeb státu, prezentace komplexní nabídky a vytváření tematických proexportních platforem. |
| Posílit digitální proexportní marketing cestou speciálních projektů i podporou digitální prezentace firem na programové bázi. |
| Kapitál |
| Prozkoumat možnosti využití různých zdrojů likvidity pro zajištění exportního financování. |
| Projednat s příslušnými stakeholders možnost zřízení státního či kvazistátního fondu rizikového kapitálu, který by investoval do exportně zaměřených společností s perspektivou dobrovolného exitu v případě zajištění dostatečné kapitálové síly na export. |
| Vnitřní proexportní ekosystém |
| Průběžný rozvoj Jednotné zahraniční sítě. |
| Napojit činnosti proexportních institucí na marketingové nástroje. |
| Zřídit pozice centrálních oborových specialistů–koordinátorů pro vybrané obory/domény a zavést systém dlouhodobého oborového/doménového plánování zahraniční expanze. |
| Revize a úprava statutu Řídícího výboru pro implementaci exportní strategie. |
| Vnější prostředí |
| Plánování a realizace aktivit na podporu exportu pro dlouhodobé doménově zaměřené působení v daném regionu, tvorba teritoriálních exportních strategií, vyhodnocování krátkodobých příležitostí s vysokým potenciálem, uplatňování dalších nástrojů proexportní podpory. |
| S ohledem na Strategii zahraniční rozvojové spolupráce prozkoumat možnost zavedení nástrojů umožňující realizaci komerčních návazností rozvojových projektů. |
| Vytvořit a aplikovat v proexportním marketingu nadčasový branding ČR a jednotný vizuální styl státních institucí. |