MINISTERSTVO PRŮMYSLU A OBCHODU
Národní akční plán společenské odpovědnosti organizací v ČR (2016)
1. Posílení důvěryhodnosti konceptu CSR prostřednictvím aktivní podpory rozvoje CSR (např. formou osvěty a prezentace příkladů dobré praxe), resp. šířením informací a propagací konceptu CSR a vytvářením prostředí pro organizace, aby mohly rozvíjet svůj koncept odpovědného a udržitelného podnikání
1.1 Vytvoření a správa Národního informačního portálu o CSR vč. jeho provázání s národními a mezinárodními dokumentyRealizátor: MPO, Rada kvality ČR
Deskriptory:
XVII.a legislativní a regulační prostředí
1.2 Vytvoření podpůrných informačních materiálů s tématikou CSR pro organizace (firmy, MSP, neziskové organizace, veřejnou správu) a veřejnostRealizátor: MPO, spolupracující ministerstva, Rada kvality ČR, příslušné rady Vlády, Platforma zainteresovaných stran CSR, ostatní relevantní organizace, spolupráce sociálních partnerů
Deskriptory:
XVII.a legislativní a regulační prostředí
1.3 Realizace osvětových kampaní k tématu CSRRealizátor: MPO, spolupracující ministerstva, Rada kvality ČR, příslušné rady Vlády, Platforma zainteresovaných stran CSR, ostatní relevantní organizace, spolupráce sociálních partnerů
Deskriptory:
XVII.c veřejné služby
1.4 Propagace národních dokumentů a politik souvisejících s CSR
Realizátor: MPO, Rada kvality ČR, spolupracující ministerstva
Deskriptory:
XVII.a legislativní a regulační prostředí
2. Podpora výměny dobrých praxí a informací z oblasti CSR
2.1 Pořádání odborných akcí (celostátní konference k CSR, kulaté stoly, semináře, workshopy aj.)
Realizátor: MPO, spolupracující ministerstva, Rada kvality ČR, příslušné rady Vlády, Platforma zainteresovaných stran CSR, ostatní relevantní organizace, spolupráce sociálních partnerů
Deskriptory:
XVII.c veřejné služby
3. Spolupráce se zastřešujícími podnikatelskými, zaměstnavatelskými a odborovými svazy, podnikatelskými subjekty a neziskovými organizacemi spějící k vytvoření podmínek pro jejich společensky odpovědné chování
3.1 Pořádání odborných akcí (celostátní konference k CSR, kulaté stoly, semináře, workshopy, aj.) Realizátor: MPO, spolupracující ministerstva, Rada kvality ČR, příslušné rady Vlády, Platforma zainteresovaných stran CSR, ostatní relevantní organizace, spolupráce sociálních partnerů
Deskriptory:
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
4. Cílená podpora CSR ze strany orgánů VS
4.1 Zmapování celostátních, regionálních a místních dobrovolných přístupů a aktivit (vč. MA 21)
Realizátor: MPO ve spolupráci s Radou kvality ČR a Platformou zainteresovaných stran CSR, MV
Deskriptory:
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
4.2 Využít možnost CSR jako kritérium pro přidělování národních dotací Realizátor: Poskytovatelé národních dotací
Deskriptory:
III.c služby pro podnikání
4.3 Napomáhání šíření osvěty k tématu MA 21 pro podnikatelské subjekty v kontextu CSR a zajišťování šíření informací o možnostech využití MA 21 v rámci společenské odpovědnosti úřadů
Realizátor: MPO ve spolupráci s Radou kvality ČR, MV, Hospodářskou komorou ČR, Národní sítí Zdravých měst ČR
Deskriptory:
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
4.4 Oceňování subjektů podnikatelského sektoru za spolupráci při implementaci MA 21 (možnost zapojit se do prestižních Národních cen ČR a Národní ceny za společenskou odpovědnost), oceňování realizátorů MA 21
Realizátor: MV, MPO ve spolupráci s Radou kvality ČR
Deskriptory:
III.c služby pro podnikání
5. Utváření prostředí jasných pravidel a důvěry
5.1 Koordinace nově připravovaných vládních strategických dokumentů upravujících CSR a jejich harmonizace
Realizátor: MPO ve spolupráci s MV, MMR, MPSV, Radou kvality ČR, případně další rady Vlády
Deskriptory:
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
5.2 Vytvoření Příručky CSR pro veřejnou správu
Realizátor: Rada kvality ČR ve spolupráci s MV
Deskriptory:
XVII.a legislativní a regulační prostředí
5.3 Vytvoření metodických pokynů strategie společensky odpovědného zadávání veřejných zakázek dle národních i regionálních potřeb
Realizátor: MMR ve spolupráci s MPO a s MV
Deskriptory:
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
5.4 V rámci revize Pravidel uplatňování environmentálních požadavků při zadávání veřejných zakázek a nákupech státní správy a samosprávy budou předloženy metodiky pro uplatnění environmentálních požadavků pro další produktové kategorie
Realizátor: MŽP, MMR, MV ve spolupráci s ostatními resorty
Deskriptory:
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
6. Motivace a podpora organizací ve využívání CSR v nakupování a zadávání veřejných zakázek
7. Zvýšení informovanosti a vzdělávání podnikatelských subjektů i veřejnosti o mezinárodních standardech a deklaracích
7.1 Využití NKM (ustanoveného v rámci směrnice OECD pro nadnárodní podniky) pro sdílení informací. Spolupráce s Národní sítí Global Compact Česká republikaRealizátor: MPO, Rada kvality ČR, MZV, spolupracující ministerstva, odborové svazy, svazy podnikatelů a zaměstnavatelů, nevládní organizace
Deskriptory:
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
8. Zvýšení počtu firem, které dobrovolně reportují svoje nefinanční aktivity
12. Zvýšení povědomí společnosti o národních a mezinárodních dokumentech a principech týkajících se dodržování lidských práv v souvislosti s podnikáním
13. Prosazování diverzity a rovných příležitostí pro muže a ženy
13.1 Osvětové aktivity týkající se slaďování pracovního, soukromého a rodinného života zacílené mimo jiné na zaměstnavateleRealizátor: MPSV, Úřad vlády ČR, MV - sekce pro státní službu, Platforma zainteresovaných stran CSR a spolupráce sociálních partnerů
Deskriptory:
X.a soulad soukromého a pracovního života
14. Integrace a podpora zaměstnání zdravotně či sociálně znevýhodněných a vyloučených osob
14.1 Propagace konceptu Age Managementu, jeho využití jakožto nedílné součásti personálního řízení a společenské odpovědnosti firem a jakožto prostředku boje proti výskytu věkové diskriminaceRealizátor: MPSV ve spolupráci s Úřadem vlády ČR a spolupráce sociálních partnerů
Deskriptory:
VIII.d aktivní stárnutí obyvatel
14.2 Plnění opatření Národního akčního plánu podpory rovných příležitostí pro osoby se zdravotním postižením na období 2015 - 2020Realizátor: MLP, MPSV, Úřad vlády ČR a spolupráce sociálních partnerů
Deskriptory:
VIII.c rovné příležitosti
15. Zvýšení povědomí veřejnosti o konceptu sociálního podnikání
22. Podpora rozvoje a vzniku podnikatelských aktivit v oblasti sociálního podnikání
23. Zvýšené povědomí mladé generace o CSR
24. Zvýšení kompetencí v oblasti CSR (studentů, pedagogů, podnikového managementu)
24.1 Iniciování začleňování tématu CSR do kurikulárních dokumentů ZŠ, SŠ a VOŠ.Další vzdělávání a podpora projektů, které se zabývají rozvojem CSR u nejmenších dětíRealizátor: MŠMT ve spolupráci se školami a Radou kvality ČR (+příslušné odborné sekce Rady kvality ČR) a s CSR platformami firem (A-CSR, BLF, BpS, aj.
Deskriptory:
VI.h další vzdělávání
25. Rozvoj povědomí o problematice CSR a zkvalitnění českého podnikatelského a manažerského prostředí
25.1 Výzkum problematiky CSRRealizátor: MŠMT ve spolupráci se školami a Radou kvality ČR (+příslušné odborné sekce Rady kvality ČR) podnikatelské subjekty
Deskriptory:
VI.h další vzdělávání
25.2 Efektivní součinnost akademické sféry a podniková praxe (veřejná, soukromá)Realizátor: MŠMT ve spolupráci se školami a Radou kvality ČR (+příslušné odborné sekce Rady kvality ČR) podnikatelské subjekty
Deskriptory:
VI.h další vzdělávání
25.3 Pravidelná výměna zkušeností mezi akademickou sférou a podniky v oblasti CSR prostřednictvím konferencí, kulatých stolů atp.Realizátor: MŠMT ve spolupráci se školami a Radou kvality ČR (+příslušné odborné sekce Rady kvality ČR) podnikatelské subjekty
Deskriptory:
IV.d spolupráce VaV a podnikatelských subjektů
28. Podpora programů udělování cen organizacím za realizaci konceptu a aktivit v oblasti CSR, společensky prospěšného podnikání a sociálních inovací
29. Zvyšování ochrany zdraví a bezpečnosti spotřebitele
29.1 Dotváření legislativního a normativního rámce tam, kde se ho dosud nedostává, zejména v oblasti služebRealizátor: MPO, případně další ministerstva
Deskriptory:
XVII.a legislativní a regulační prostředí
29.2 Důsledná, v širokém měřítku prováděná kontrola bezpečnosti výrobků na trhu. - Zajištění fyzických odběrů vzorků spotřebního zboží a provádění jejich zkoušek ve vztahu k bezpečnostním požadavkům; - Kontrola bezpečnosti služeb nabízených a poskytovaných na trhuRealizátor: MPO, ČOI, případně další ministerstva a orgány dozoru nad trhem
Deskriptory:
XXIII.a bezpečnost výrobků a služeb
29.3 Podpora vytváření a používání samo-regulativních nástrojů k posílení bezpečnosti výrobků na trhu- Podpora tvorby a používání technických norem, značek kvality, dobrovolné působení nezávislé třetí strany při posouzení shody s požadavky technických předpisů a norem, příruček správné praxe aj., včetně podpory zapojení spotřebitelských organizací do těchto procesůRealizátor: MPO, Rada kvality ČR, spolupracující ministerstva, spotřebitelské organizace v ČR, profesní organizace a asociace
Deskriptory:
XXIII.b dozor nad trhem
30. Zvyšování ochrany ekonomických zájmů spotřebitele (služby, nekalé praktiky, zákaznický servis, reklamace, mimosoudní urovnání sporů
30.1 Podpora zamezování nekalých obchodních praktik- Podpora vytváření a šíření příruček správné praxe pro zamezování nekalých obchodních praktikRealizátor: MPO ve spolupráci s dozorovými orgány, spotřebitelské organizace v ČR, profesní organizace a asociace
Deskriptory:
XXIII.b dozor nad trhem
30.2 Podpora širokého využívání nově zaváděného systému mimosoudního řešení spotřebitelských sporů.- Zpracování příruček správné praxe (nebo podobného výstupu)pro podávání a vyřizování žádostí o řešení sporu; doplňující akce - semináře, atp.- Zpracování specifických příruček správné praxe (nebo podobného výstupu) pro on-line řešení sporů; doplňující akce - semináře, atp.Realizátor:MPO, spotřebitelské organizace v ČR, profesní organizace a asociace
Deskriptory:
XXIII.c práva spotřebitelů
31. Zvyšováním povědomí o kvalitě k vyšší kvalitě výrobků a služeb
31.1 Zvyšování povědomí o kvalitě ve společnosti jak mezi spotřebiteli, tak podnikajícími organizacemi.- Např. informační a vzdělávací kampaň o kvalitě - pojem kvalita, transparentní deklarace kvality, možnosti posouzení ceny odpovídající nakupované kvalitěRealizátor: MPO, spolupracující ministerstva, spotřebitelské organizace v ČR, profesní organizace a asociace
Deskriptory:
XXIII.a bezpečnost výrobků a služeb
32. Porozumění výhodám udržitelné spotřeby
32.1 Zvyšování povědomí o principech udržitelné spotřeby, vytváření a prosazování nástrojů k širšímu využívání těchto principů na trhu.- Kampaň, včetně seminářů, příruček správné praxe atd.s cílem porozumění a šíření principů udržitelné spotřeby. Realizace osvětové kampaně na téma environmentálního značení, aplikace chytrých měřidel a aplikace chytrých sítí, atd.- Vyvolání národní diskuse mezi zainteresovanými stranamiohledně životnosti spotřebitelských výrobků, jejího transparentního vyjádření v informacích pro spotřebitele, využití normalizace a dalších nástrojů k tomuRealizátor: MPO, MŽP, spolupracující ministerstva, spotřebitelské organizace v ČR, profesní organizace a asociace
Deskriptory:
XXIII.c práva spotřebitelů
33. Ochrana osobních údajů a soukromí
33.1 Zvyšování povědomí o zásadách zajištění ochrany osobních údajů a soukromí. Vytváření a prosazování nástrojů k širšímu využívání těchto principů na trhu (včetně seminářů, příruček správné praxe atd.)Realizátor: MPO, spolupracující ministerstva, spotřebitelské organizace v ČR, profesní organizace a asociace
Deskriptory:
XXIII.c práva spotřebitelů