MINISTERSTVO PRÁCE A SOCIÁLNÍCH VĚCÍ
Aktivizační opatření k řešení nepříznivé situace na trhu práce (2014-2017)
I. Úprava systému investičních pobídek (výše hmotné podpory a cílové územní oblasti)
1) Rozšířit územní oblasti, do kterých lze poskytovat investiční pobídky, na regiony s mírou nezaměstnanosti o 25 % vyšší než je průměrná míra nezaměstnanosti v ČR a na území zvýhodněných průmyslových zón schválených vládou.(novelizace § 111 zákona č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti).
Deskriptory:
VII.a aktivní politika zaměstnanosti
VII.b nezaměstnanost
VII.c služby zaměstnanosti
2) Odstupňovat výši hmotné podpory na vytváření nových pracovních míst dle výše míry nezaměstnanosti.(novelizace nařízení vlády č. 515/2004 Sb.).
Deskriptory:
VII.a aktivní politika zaměstnanosti
VII.b nezaměstnanost
VIII.a aktivní začleňování
VIII.b ohrožené skupiny
IX.a sociální poradenství
IX.c sociální prevence
IX.d sociální infrastruktura
II. Podpora vytváření pracovních příležitostí, zejména v problémových regionech
3) Zavedení slev na pojistném na sociální zabezpečení v případě přijetí vybraných skupin uchazečů o zaměstnání nejobtížněji umístitelných na trh práce. Mladí lidé do 30 let, osoby starší 50 let, osoby vracející se z rodičovské dovolené
Deskriptory:
VII.a aktivní politika zaměstnanosti
VII.b nezaměstnanost
VII.c služby zaměstnanosti
VII.f pružné formy zaměstnávání
VII.g agenturní zaměstnávání
III. Přístupu k dalšímu financování a rozvoji
4) Vytvořit jednotnou metodiku provazující počáteční poradenství, rekvalifikaci a poskytnutí finančního příspěvku; rozšířit možnost poskytovat poradenské aktivity i začínajícím podnikatelům v oblasti vedení SVČ (konzultace).
Deskriptory:
VI.c střední vzdělávání
VI.d vyšší odborné vzdělávání
VI.e vysokoškolské vzdělávání
VI.h další vzdělávání
VI.i celoživotní učení
VII.a aktivní politika zaměstnanosti
VII.b nezaměstnanost
VII.c služby zaměstnanosti
5) Úprava definice zájemce o zaměstnání, tak aby bylo možné příspěvky APZ podpořit i skupiny osob, které jsou zaměstnány (tedy např. i SVČ nebo osoby v předdůchodovém věku, atd.…), ale které jsou na trhu ohroženy (úprava § 22 zákona č. 435/2004 Sb. – současná právní úprava charakterizuje „zájemce o zaměstnání“ jako osobu mající zájem o zprostředkování zaměstnání, měla by jím být ale i osoba, která zaměstnání má, ale je na trhu práce ohrožena, zejména ohrožena ztrátou zaměstnání, resp. osoba vyžadující na trhu práce asistenci k udržení zaměstnání).
Deskriptory:
VII.a aktivní politika zaměstnanosti
VII.b nezaměstnanost
VII.e mobilita pracovní síly
6) Vytvoření programu (implementace do stávajících programů) zaměřeného na poskytování poradenství začínajícím OSVČ ve spolupráci s HK, MPO.
Deskriptory:
VI.f lidské zdroje VaV
VII.a aktivní politika zaměstnanosti
VII.b nezaměstnanost
VII.c služby zaměstnanosti
VII.d adaptabilita pracovní síly
VII.e mobilita pracovní síly
VII.f pružné formy zaměstnávání
IV. Koncepční a multiresortní přístup k podpoře principů sociální ekonomiky
8) Pokračovat v podpoře vzniku sociálních firem a s tím spojených pracovních příležitostí v rámci sociálního podnikání. V této souvislosti se počítá například s podporou dlouhodobě nezaměstnaných (déle než 12 měsíců v evidenci).
Deskriptory:
VII.a aktivní politika zaměstnanosti
VII.b nezaměstnanost
VIII.a aktivní začleňování
VIII.b ohrožené skupiny
VI. APZ – zvyšování efektivity nástrojů a opatření podpora cílových skupin (mladí do 30 let, osoby vracejí se z rod. dov., osoby starší 50 let)
10) Úřad práce zvýší počet podpořených uchazečů o zaměstnání jednotlivými nástroji APZ oproti roku 2013 o 10% uchazečů o zaměstnání.
Deskriptory:
VII.a aktivní politika zaměstnanosti
VII.b nezaměstnanost
VII.c služby zaměstnanosti
VIII.a aktivní začleňování
11) Zavést možnost přiznání podpory při rekvalifikaci uchazečům o zaměstnání - účastníkům zvolené rekvalifikace (§ 109a ZoZ).
Deskriptory:
VII.a aktivní politika zaměstnanosti
VII.b nezaměstnanost
VII.c služby zaměstnanosti
12) V rámci uzavírání memorand s podniky se státní účastí usilovat o zaměstnávání uchazečů o zaměstnání z evidence ÚPČR (podpořeno příspěvky APZ). Například úklid nádraží ČD, vnitřní prostory budov včetně staničního kolejiště, úklid a čištění dopravního značení na dálnicích a silnicích I. třídy, čištění bezprostředního okolí vodních toků.
Deskriptory:
VII.a aktivní politika zaměstnanosti
VII.b nezaměstnanost
VII.c služby zaměstnanosti
13) V rámci uzavírání memorand s podniky se státní účastí, žádat o povinné hlášení ÚPČR volných pracovních míst.
Deskriptory:
VII.a aktivní politika zaměstnanosti
VII.b nezaměstnanost
VII.c služby zaměstnanosti
14) Ověření nástrojů a opatření APZ směřujících k řešení nezaměstnanosti.
Deskriptory:
VII.a aktivní politika zaměstnanosti
VII.b nezaměstnanost
VII.c služby zaměstnanosti
15) Podpora krátkodobých pracovních úvazků v rámci veřejně prospěšných prací nebo společensky účelných pracovních míst. V této souvislosti ÚPČR navýší počet podpořených uchazečů o zaměstnání na 10 000 uchazečů o zaměstnání.
Deskriptory:
VII.a aktivní politika zaměstnanosti
VII.b nezaměstnanost
VII.c služby zaměstnanosti
VII. Podpora zavádění age managementu
16) Nově realizovat, případně rozšířit pilotní ověření možné podpory samostatného podnikání starších pracovníků – uchazečů o zaměstnání/ osob 55 + a poskytnout jim potřebnou pomoc a podporu.
Deskriptory:
VII.a aktivní politika zaměstnanosti
VII.b nezaměstnanost
VII.c služby zaměstnanosti
VII.f pružné formy zaměstnávání
VII.g agenturní zaměstnávání
17) V rámci nástrojů APZ pro OSVČ podpořit uchazeče o zaměstnání na základě úpravy metodik pro poskytování příspěvku – účelná, efektivní podpora.
Deskriptory:
VII.a aktivní politika zaměstnanosti
VII.b nezaměstnanost
VII.c služby zaměstnanosti
VII.f pružné formy zaměstnávání
VII.g agenturní zaměstnávání
18) Úprava tzv. „nekolidujícího zaměstnání“ – omezit jeho možnost jeho využití vybranými profesemi (tyto určit s přihlédnutím k činnostem dle jejich zařazení do skupin prací, od kterých se odvozuje nejnižší úroveň zaručené mzdy nebo platu).
Deskriptory:
VII.a aktivní politika zaměstnanosti
VII.b nezaměstnanost
VII.c služby zaměstnanosti
19) Realizovat programy k ověření nových nástrojů a opatření APZ k zvýšení aktivizace uchazečů a zájemců o zaměstnání zaměřené na odbornou jazykovou přípravu v přímé souvislosti s dalším profesním vzděláváním. V této souvislosti podpořit ročně 5 000 uchazečů o zaměstnání na trhu práce.
Deskriptory:
VII.a aktivní politika zaměstnanosti
VII.b nezaměstnanost
VII.c služby zaměstnanosti
VII.f pružné formy zaměstnávání
20) Umožnit opakovanou realizaci nástrojů APZ u sezónních prací zejména v zemědělství, lesnictví, stavebnictví.
Deskriptory:
VII.a aktivní politika zaměstnanosti
VII.b nezaměstnanost
VII.c služby zaměstnanosti
21) Připravit a realizovat projekty podporující služby pro domácnost. V rámci pilotního ověření podpořit - aktivovat touto formou 1 000 uchazečů o zaměstnání.
Deskriptory:
VII.a aktivní politika zaměstnanosti
VII.b nezaměstnanost
VII.c služby zaměstnanosti
22) Upravit maximální délku poskytování příspěvků na SÚPM. Prosazovat obecně pro všechny kategorie uchazečů možnost poskytovat příspěvek na SÚPM po dobu až 12 měsíců, u některých kategorií uchazečů o zaměstnání (absolventi, pečující matky, apod.), kde dochází ke kumulaci handicapů, případně i déle, max. 24 měsíců.
Deskriptory:
VII.a aktivní politika zaměstnanosti
VII.b nezaměstnanost
VII.c služby zaměstnanosti
VIII. Podpora dalších flexibilních forem organizací práce
IX. Důsledné potírání diskriminace a nelegální práce na trhu práce, včetně preciznější textace zákonných norem
26) Realizovat ročně 15 000 kontrol zaměřených na nelegální práci, diskriminaci při uplatňování práva na zaměstnání a agenturního zaměstnávání.
Deskriptory:
VII.a aktivní politika zaměstnanosti
VII.b nezaměstnanost
X. Podpora získávání praktických dovedností formou stáží a odborných praxí pro studenty a absolventy
29) Pilotně ověřit opatření APZ „Práce – stáže ve firmách“ na zkrácený úvazek do 80hodin měsíčně po dobu 3 měsíců s finanční podporou pro stážistu i mentora ve firmě. V této souvislosti ročně podpořit 5 000 uchazečů o zaměstnání do 25 let.
Deskriptory:
VII.a aktivní politika zaměstnanosti
VII.b nezaměstnanost
VII.h odborné vzdělávání
XI. Vytvoření systému předvídání kvalifikačních potřeb a jeho provázání na další národní soustavy, realizaci rekvalifikačních kurzů a vytváření vzdělávacích oborů
32) Vytvořit systém krátkodobých predikcí potřeb regionálního trhu práce založený na datech ÚP ČR (nezaměstnaní absolventi) a ČSSZ (odchody do důchodu) a provázat je s krajskou objednávkou počtu a struktury oborů odborného vzdělávání.
Deskriptory:
VII.a aktivní politika zaměstnanosti
VII.b nezaměstnanost
XII. Revize systému rekvalifikací
33) Revidovat současný stav realizace rekvalifikací, přihlédnout k potřebám modularizace rekvalifikací, umožnit vykonání zkoušky z profesní kvalifikace (bez přípravy), podpořit vznik nových nástrojů APZ v návaznosti na změnu či zvýšení kvalifikace, jako je např. stáže, praktické rekvalifikace. Zaměřit se na rekvalifikace v technických oborech. V této souvislosti v rámci rekvalifikací podpořit 45 000 uchazečů nebo zájemců o zaměstnání v rámci rekvalifikací. Doplnit činnosti ÚP ČR o poradenství ke získání/změně kvalifikace, využívající systémy NSK/NSP.
Deskriptory:
VII.a aktivní politika zaměstnanosti
VII.b nezaměstnanost
VII.h odborné vzdělávání
XIII. Podpora přeshraniční pracovní migrace s využitím platformy EURES
35) Podpořit krátkodobé pracovní příležitosti v zahraničí za účelem získání zkušeností ve vystudovaném oboru (ne pouze za účelem výdělku). V této souvislosti podpořit ročně 1 000 uchazečů o zaměstnání do 25 let.
Deskriptory:
VII.a aktivní politika zaměstnanosti
VII.b nezaměstnanost