| Strategický rámec politiky zaměstnanosti do roku 2030 |
1. | Predikce a prevence |
1.1 | Informační systémy, statistické sledování, monitoring |
1.1.1 | Rozvoj informačních systémů resortu umožňujících monitoring a statistické sledování, včetně vyhodnocování (aktivních) politik trhu práce |
1.1.2 | Vytvoření nezbytných podmínek (legislativních, bezpečnostních, technických, personálních) pro sběr, sdílení a analyzování dat v rámci resortu MPSV i jiných subjektů, a to jak za účelem reportování a monitorování, tak s cílem snížit administrativní zátěž |
1.2 | Predikce |
1.2.1 | Dobudování, udržení a rozvoj predikčního systému pro účely operativního řízení a vytváření predikcí |
1.2.2 | Publikace výstupů predikcí s cílem zajištění jejich využívání při rozvoji lidských zdrojů |
1.3 | Profilace |
1.3.1 | Vytvoření systému profilace (uchazečů o zaměstnání) s využitím informativních nástrojů a umělé inteligence, při zohlednění diverzity osob pohybujících se na trhu práce |
1.4 | Prevence |
1.4.1 | Spolupráce všech relevantních aktérů (školy, samospráva, služby zaměstnanosti, zaměstnavatelé apod.) při nastavování vzdělávacích oborů s cílem jejich přizpůsobení potřebám trhu práce |
2. | Individualizace |
2.1 | Individuální přístup k jednotlivcům |
2.1.1 | Rozvoj individuálního přístupu k osobám pohybujícím se na trhu práce, zejména k rizikovým skupinám uchazečů o zaměstnání, včetně prohlubování spolupráce s dalšími relevantními institucemi a organizacemi |
2.1.2 | Efektivní cílení, řetězení a provazování nástrojů a opatření (aktivní) politiky zaměstnanosti s cílem eliminovat či redukovat veškerá znevýhodnění bránící osobám ve vstupu do zaměstnání |
2.1.3 | Modernizace nástrojů APZ směrem k jejich modularizaci a individualizaci a schopnosti reagovat na podstatnou část znevýhodnění snižující pracovní uplatnění |
2.1.4 | Podpora rozvoje kapacit a dostupnosti (finanční i geografické) zařízení a dalších forem péče o dítě či závislou osobu, podporovat návrat rodičů a pečujících osob na trh práce |
2.1.5 | Nastavení synergie mezi dávkovým systémem a politikou zaměstnanosti směrem ke zvýšení motivace akceptovat zaměstnání jako základní zdroj obživy |
2.1.6 | Zefektivnit kontrolu a zajistit dodržování zákazu diskriminace, včetně práva na rovnou odměnu za práci stejné hodnoty |
2.1.7 | Systémové řešení problematiky předlužení |
2.2 | Individuální přístup k zaměstnavatelům |
2.2.1 | Pravidelný monitoring potřeb zaměstnavatelů |
2.2.2 | Vytvoření a rozvoj systému aktivního jobmatchingu založeného na kompetencích, uznávání kvalifikací a národních soustavách kvalifikací a povolání a podpořeného vyspělými nástroji informatiky |
2.2.3 | Podpora zaměstnavatelů, včetně nedotační podpory, a reflektování jejich potřeb při integraci znevýhodněných osob na trh práce, či udržení se na něm, včetně modernizace nástrojů a opatření APZ |
2.2.4 | Podpora zaměstnavatelů, a to zejména malých a středních, při nastavování vnitřních personálních procesů s cílem posílit integraci, age management a maximalizaci využití pracovních sil ve všech životních fázích |
2.3 | Individuální přístup k regionům |
2.3.1 | Podpora zaměstnanosti ve znevýhodněných regionech, zejména strukturálně postižených regionech a hospodářsky a sociálně ohrožených územích definovaných Strategií regionálního rozvoje ČR 2021+ |
2.3.2 | Provázání politiky zaměstnanosti s politikou regionálního rozvoje a zohledňování regionálních potřeb při realizaci politiky zaměstnanosti, zejména při realizaci APZ, a to ve spolupráci s regionálními partnery |
3. | Adaptace |
3.1 | Adaptace pracovní síly |
3.1.1 | Tvorba, rozvoj a aktualizace vzájemně provázaných soustav kvalifikací, povolání a kompetencí s vazbou na obdobné evropské modely, jejich využívání v praxi a provázání se systémem rekvalifikací a dalšího vzdělávání |
3.1.2 | Rozvoj celoživotního kariérového poradenství uzpůsobeného životním fázím a ve spolupráci služeb zaměstnanosti, vzdělávacích institucí a zaměstnavatelů rozvoj poradenství k volbě povolání, a to za využití informací predikčních systémů. V případě osob s nízkým vzděláním podpora jejich návratu do vzdělávání a získání kvalifikace |
3.1.3 | Podpora celoživotního učení, zejména dalšího profesního vzdělávání pro všechny osoby pohybující se na trhu práce (uchazeči o zaměstnání a zájemci o zaměstnání, zaměstnanci, OSVČ), včetně uznávání výsledků dalšího vzdělávání. Revize systému rekvalifikací směrem k vyšší efektivitě a flexibilitě, podpora poradenství k volbě dalšího profesního vzdělávání |
3.1.4 | Podpora rozvoje sociální ekonomiky s důrazem na integrační sociální podniky |
3.1.5 | Podpora odpovědného veřejného zadávání spojeného se zaměstnáváním osob ze skupin znevýhodněných na trhu práce, s rekvalifikací či zvyšováním kvalifikace zaměstnanců |
3.2 | Adaptace zaměstnavatelů |
3.2.1 | Modernizace nástrojů APZ směrem k podpoře adaptace zaměstnavatelů a pracovní síly na technologické změny a demografické stárnutí, tj. nástroje podporující celoživotní další vzdělávání, zapracování, transformaci, včetně podpory adaptace starších osob, mezigenerační výměny a konceptu age menagementu |
3.2.2 | Rozvoj preventivních opatření a nástrojů APZ v případě závažnějších dopadů globálních změn a trendů na trh práce |
3.2.3 | Podpora cílené pracovní migrace zejména směrem k získávání kvalifikovaných pracovníků, potažmo pracovníků v odvětvích s identifikovaným nedostatkem pracovních sil, a podpora integrace cizinců v českém prostředí a zajištění dodržování jejich práv |
3.2.4 | Podpora rozvoje a rozšíření alternativních a flexibilních forem organizace práce, včetně částečných úvazků, které však nevedou k prekarizaci práce a odpovídají potřebám jak zaměstnavatelů, tak pracovníků |
3.2.5 | Podpora re/integrace OZP na trhu práce, zejména na volném trhu práce, včetně využití technologických změn jako jedné z možností kompenzace zdravotních znevýhodnění, podpora pracovní rehabilitace a rekvalifikace, včetně případů změny zdravotního stavu v průběhu profesního života |
3.3 | Adaptace prostředí |
3.3.1 | Nastavení podmínek na trhu práce v souvislosti s technologickými změnami |
3.3.2 | Podpora regionální mobility |
3.3.3 | Revize systému investičních pobídek směrem k podpoře oborů s vyšší přidanou hodnotou se souběžným zachováním podpory prostého vytváření pracovních míst za zhoršené situace na trhu práce |
4. | Efektivizace |
4.1 | Efektivní veřejné služby zaměstnanosti |
4.1.1 | Digitalizace agend služeb zaměstnanosti s cílem zvýšit jejich efektivitu a optimální využití personálních zdrojů směrem k poskytování individualizovaných služeb, snižování administrativní zátěže |
4.1.2 | Využívání moderních komunikačních technologií s cílem posílit proklientský přístup a dostupnost poskytovaných služeb a informací, včetně zveřejňování informací o volných pracovních místech a jejich párování s uchazeči a zájemci o zaměstnání |
4.1.3 | Optimalizace organizační struktury veřejných služeb zaměstnanosti |
4.1.4 | Podpora odborného rozvoje a profesionalizace zaměstnanců veřejných služeb zaměstnanosti, vytváření adekvátních materiálně-technických podmínek pro veřejné služby zaměstnanosti |
4.1.5 | Zabezpečení dostatečné výše finančních prostředků na realizaci (aktivní) politiky zaměstnanosti a modernizaci jejího systému s cílem přiblížit se průměru EU v oblasti vynakládání výdajů na APZ |
4.1.6 | Nastavení systému vyhodnocování efektivity služeb zaměstnanosti a APZ a jeho uvedení do praxe |
4.2 | Efektivní spolupráce na trhu práce |
4.2.1 | Podpora a rozvoj spolupráce na trhu práce mezi relevantními aktéry, jak při realizaci politiky zaměstnanosti, tak při jejím nastavování včetně spolupráce při vymezování a vyhodnocování koncepcí a strategií rozvoje trhu práce a lidských zdrojů |
4.2.2 | Podpora síťování služeb zaměstnanosti a jiných organizací s cílem poskytovat komplexní služby vedoucí k získání a udržení zaměstnání, zejména v případě znevýhodněných osob |
4.2.3 | Podpora a rozvoj sociálního dialogu na celostátní, regionální i podnikové úrovni |