1. Odklonit pachatele od kriminální kariéry |
1.1 Vhodně ukládat alternativní tresty a uplatňovat odklony
|
1 Vytvořit Akční tým pro spolupráci, který vypracuje návrhy změn posilujících zásadu individualizace před rychlostí řízení při aplikaci odklonů a ukládání alternativních trestů, tj. změn zajišťujících dostatečný prostor pro činnost PMS v přípravném řízení a řízení před soudem.Navrhnout řešení absence pojištění odsouzeného při výkonu trestu obecně prospěšných prací (OPP) - nevyřešená otázka náhrady škody zejména v případě zranění odsouzeného během výkonu trestu OPP.
2 Získat pro PMS širší oprávnění působit na pachatele při předjednávání podmínek trestu (zejména trestů OPP a TDV) tak, aby soudem uložený trest byl pachatelem co nejrychleji nastoupen a úspěšně a rychle vykonán.7 Role PMS v této souvislosti bude nově rozšířena a posílena o dílčí rozhodovací kompetence.
3 Rozvíjet restorativní programy na střediscích PMS – proškolit pracovníky k realizaci restorativních skupinových konferencí tak, aby byly poskytovány na každém středisku PMS. Podporovat využívání dalších forem restorativních programů.
|
1.2 Zvýšit výchovné působení na pachatele porušující podmínky výkonu alternativního trestu
|
4 Nové dílčí pravomoci PMS při výkonu trestu OPP a dohledu – zajistit podmínky pro včasnou reakci OČTŘ na zprávy PMS o porušení podmínek výkonu alternativních trestů, zejména dohledu. Převést rozhodovací pravomoc o místě výkonu trestu OPP a jeho změně ze soudu na PMS.
|
1.3 Zintenzivnit přímou práci PMS s pachatelem a jeho rodinou při výkonu probace
|
5 Vytvořit a uplatňovat standardy případové zátěže pracovníka, jež jsou běžné v ostatních zemích EU. Optimalizovat počty odborných zaměstnanců na střediscích tak, aby se zatížení PMS v oblasti probace pohybovalo v rozmezí 50–60 případů na jednoho pracovníka střediska PMS, a tím umožnit individualizaci výkonu probace
6 Elektronizovat běžné administrativní úkony a tím zefektivnit jejich výkon tak, aby odborným pracovníkům zabíraly méně času. Uspořený čas budou pracovníci věnovat přímé práci s pachateli.
|
1.4 Integrovat pachatele do života ve společnosti
|
7 Zajistit další činnost a rozvoj Týmů pro mládež, institucionalizovat a standardizovat jejich činnost.
8 Zajistit postupné zavedení specializovaných pracovišť PMS
9 Zavést do praxe probační domy.
10 Personálně posílit PMS o specialisty programových center a probačních domů, aby PMS mohla tyto služby zajišťovat.
11 Zintenzivnit přípravu pachatelů na podmíněné propuštění a institucionalizovat Komise pro PP v české praxi.
|
1.5 Zefektivnit multidisciplinární spolupráci v rámci postpenitenciární péče a posílit spolupráci mezi státními a nestátními subjekty
|
12 Ve spolupráci s MV ČR a nestátním neziskovým sektorem vytvořit a v praxi ověřit model spolupráce PMS s mentory a dobrovolníky pro práci s pachateli trestné činnosti a jejich rodinami.
13 Vytvořit a v praxi ověřit nový model spolupráce PMS, VS ČR, sociálních kurátorů a dalších subjektů při podmíněném propuštění.
|
|
2. Rozvíjet systémové řešení služeb pro oběti |
2.1 Podpořit služby pro oběti na kontaktních místech PMS
|
14 Personálním navýšením PMS o specializované úředníky garantovat, že v každém soudním okrese bude fungovat kontaktní, tj. pro oběti regionálně dostupné pracoviště, kde bude možné zdarma získat kvalitní základní právní informace, absolvovat restorativní program a získat kontakty na další regionálně dostupné služby pro oběti trestných činů.
|
2.2 Zajistit dostupnost a využívání technologie zvyšující bezpečnost oběti
|
15 V rámci implementace elektronického monitorovacího systému do praxe využívat nové technologie ochrany oběti před nedovoleným kontaktem ze strany pachatele.
|
2.3 Posílit multidisciplinární spolupráci při zacházení s oběťmi TČ
|
16 V každém soudním okrese PMS prostřednictvím nově specializovaných úředníků buď pokračovat ve vedení Týmů pro oběti, nebo vyjednat podmínky pro jejich vznik.
|
2.4 Sjednotit postup rezortů v otázce péče o oběti trestných činů v ČR
|
17 Zpracovat národní strategii rozvoje systému péče o oběti trestných činů, kde jednotlivé rezorty, resp. jimi řízené složky v úzkém propojení s neziskovým sektorem vytvoří provázaný a účinný postup zacházení s oběťmi trestných činů.
|
|
3. Zvýšit bezpečnost společnosti |
3.1 Účinněji analyzovat rizika a potřeby pachatelů a kontrolovat je při výkonu alternativních trestů
|
18 Zavést elektronickou verzi nástroje hodnotícího rizika a potřeby pachatelů (SARPO) do probační praxe PMS.
19 Implementovat EMS do praxe PMS; zajistit logistiku fungování EMS ve všech soudních okresech ČR a při provozu úzce spolupracovat s monitorovacím centrem MSp ČR, soudy a orgány Policie ČR.
|
3.2 Zefektivnit spolupráci složek v případech probace nad rizikovými pachateli
|
20 Prostřednictvím nově vytvořeného multidisciplinárního týmu BEZINKA (BEZpečná INtervence pro KAždého) usilovat o rychlejší koordinaci práce PMS, justičních složek a orgánů Policie ČR v případech zjištěného porušení podmínek probace v případech pachatelů s vyšším rizikem recidivy.
|
3.3 Zvýšit bezpečnost pracovníků PMS při výkonu probace
|
21 Zajistit komplexní zabezpečení středisek a pracovníků v terénu. Prioritní je zařazení pracovišť PMS mezi objekty pod ostrahou Justiční stráže.
|
|
4. Zabezpečit další efektivní fungování PMS |
4.1 Realizovat motivační personální politiku PMS a zkvalitnit péči o zaměstnance
|
22 Vytvořit pravidla pravidelného hodnocení zaměstnanců a jejich odměňování, vyhotovit kariérní řád.
23 Prosadit vyšší mzdové ohodnocení zaměstnanců PMS, které zohlední rizikovost jejich práce a bude pro ně motivačním impulsem.
24 Postupně na střediscích PMS vytvořit nová systemizovaná místa administrativních pracovníků tak, aby střediska do roku 2020 disponovala 90 administrativními zaměstnanci.
25 Rozvíjet interní a mezirezortní vzdělávání v oblasti probace a mediace.
|
4.2 Vytvořit materiálně-technické podmínky pro výkon a rozvoj probace a mediace
|
26 Usilovat o optimální dislokaci středisek PMS v prostorách justičních budov. V soudních okresech, kde není možné dislokovat pracoviště v prostorách justičních budov, usilovat o dislokaci středisek v budovách spravovaných ÚZSVM.
27 Zpracovat projekt na vývoj agendového informačního systému (AIS) a zajistit větší část jeho financování z programu IROP; při budování informačního systému postupovat v souladu s rezortní strategií e-Justice, zákonem o kybernetické bezpečnosti a navázat na jednotnou licenční politiku oddělení IT MSp ČR.
28 Elektronicky provádět ekonomicko-správní činnosti – zavést systém využívání inteligentních formulářů a jejich automatického elektronického oběhu, zvýšit tak stávající míru plánování a efektivity uzavírání smluvních vztahů.
|
4.3 Monitorovat kvalitu provádění probace a mediace a na základě výzkumů jejich účinnosti je dále rozvíjet a zavádět potřebné inovace
|
29 Podílet se na výzkumech účinnosti práce s pachateli a oběťmi trestných činů a postupů uplatňovaných PMS při práci s podmíněně propuštěnými pachateli (penitenciární výzkumy). Implementovat jejich závěry do případové praxe.
30 Zapojovat PMS do mezinárodní spolupráce, podporovat aktivní členství PMS v mezinárodních profesních fórech a poskytovat možnost uskutečnění výměnných zahraničích stáží.
31 Tvořit a pilotně ověřovat inovace prostřednictvím projektů financovaných z ESF a dalších zahraničních zdrojů.
|
|