Databáze strategií - Portál strategických dokumentů v ČR

Databáze strategií Portál strategických dokumentů v ČR

..vyberte místo Zaslat DOTAZ / NÁMĚT Často kladené dotazy vstup do terminálu
Znak MINISTERSTVO SPRAVEDLNOSTI
MINISTERSTVO SPRAVEDLNOSTI
www stránky
web ke strategiím

MINISTERSTVO SPRAVEDLNOSTI

Názvy hierarchických úrovní
1. "Strategické cíle"
1.1 "Specifické cíle"
1.1.1 "Nástroje pro dosažení cíle"

Koncepce rozvoje probace a mediace do roku 2025

1. Odklonit pachatele od kriminální kariéry

1.1 Vhodně ukládat alternativní tresty a uplatňovat odklony

1 Vytvořit Akční tým pro spolupráci, který vypracuje návrhy změn posilujících zásadu individualizace před rychlostí řízení při aplikaci odklonů a ukládání alternativních trestů, tj. změn zajišťujících dostatečný prostor pro činnost PMS v přípravném řízení a řízení před soudem.Navrhnout řešení absence pojištění odsouzeného při výkonu trestu obecně prospěšných prací (OPP) - nevyřešená otázka náhrady škody zejména v případě zranění odsouzeného během výkonu trestu OPP.

2 Získat pro PMS širší oprávnění působit na pachatele při předjednávání podmínek trestu (zejména trestů OPP a TDV) tak, aby soudem uložený trest byl pachatelem co nejrychleji nastoupen a úspěšně a rychle vykonán.7 Role PMS v této souvislosti bude nově rozšířena a posílena o dílčí rozhodovací kompetence.

3 Rozvíjet restorativní programy na střediscích PMS – proškolit pracovníky k realizaci restorativních skupinových konferencí tak, aby byly poskytovány na každém středisku PMS. Podporovat využívání dalších forem restorativních programů.

1.2 Zvýšit výchovné působení na pachatele porušující podmínky výkonu alternativního trestu

4 Nové dílčí pravomoci PMS při výkonu trestu OPP a dohledu – zajistit podmínky pro včasnou reakci OČTŘ na zprávy PMS o porušení podmínek výkonu alternativních trestů, zejména dohledu. Převést rozhodovací pravomoc o místě výkonu trestu OPP a jeho změně ze soudu na PMS.

1.3 Zintenzivnit přímou práci PMS s pachatelem a jeho rodinou při výkonu probace

5 Vytvořit a uplatňovat standardy případové zátěže pracovníka, jež jsou běžné v ostatních zemích EU. Optimalizovat počty odborných zaměstnanců na střediscích tak, aby se zatížení PMS v oblasti probace pohybovalo v rozmezí 50–60 případů na jednoho pracovníka střediska PMS, a tím umožnit individualizaci výkonu probace

6 Elektronizovat běžné administrativní úkony a tím zefektivnit jejich výkon tak, aby odborným pracovníkům zabíraly méně času. Uspořený čas budou pracovníci věnovat přímé práci s pachateli.

1.4 Integrovat pachatele do života ve společnosti

7 Zajistit další činnost a rozvoj Týmů pro mládež, institucionalizovat a standardizovat jejich činnost.

8 Zajistit postupné zavedení specializovaných pracovišť PMS

9 Zavést do praxe probační domy.

10 Personálně posílit PMS o specialisty programových center a probačních domů, aby PMS mohla tyto služby zajišťovat.

11 Zintenzivnit přípravu pachatelů na podmíněné propuštění a institucionalizovat Komise pro PP v české praxi.

1.5 Zefektivnit multidisciplinární spolupráci v rámci postpenitenciární péče a posílit spolupráci mezi státními a nestátními subjekty

12 Ve spolupráci s MV ČR a nestátním neziskovým sektorem vytvořit a v praxi ověřit model spolupráce PMS s mentory a dobrovolníky pro práci s pachateli trestné činnosti a jejich rodinami.

13 Vytvořit a v praxi ověřit nový model spolupráce PMS, VS ČR, sociálních kurátorů a dalších subjektů při podmíněném propuštění.

2. Rozvíjet systémové řešení služeb pro oběti

2.1 Podpořit služby pro oběti na kontaktních místech PMS

14 Personálním navýšením PMS o specializované úředníky garantovat, že v každém soudním okrese bude fungovat kontaktní, tj. pro oběti regionálně dostupné pracoviště, kde bude možné zdarma získat kvalitní základní právní informace, absolvovat restorativní program a získat kontakty na další regionálně dostupné služby pro oběti trestných činů.

2.2 Zajistit dostupnost a využívání technologie zvyšující bezpečnost oběti

15 V rámci implementace elektronického monitorovacího systému do praxe využívat nové technologie ochrany oběti před nedovoleným kontaktem ze strany pachatele.

2.3 Posílit multidisciplinární spolupráci při zacházení s oběťmi TČ

16 V každém soudním okrese PMS prostřednictvím nově specializovaných úředníků buď pokračovat ve vedení Týmů pro oběti, nebo vyjednat podmínky pro jejich vznik.

2.4 Sjednotit postup rezortů v otázce péče o oběti trestných činů v ČR

17 Zpracovat národní strategii rozvoje systému péče o oběti trestných činů, kde jednotlivé rezorty, resp. jimi řízené složky v úzkém propojení s neziskovým sektorem vytvoří provázaný a účinný postup zacházení s oběťmi trestných činů.

3. Zvýšit bezpečnost společnosti

3.1 Účinněji analyzovat rizika a potřeby pachatelů a kontrolovat je při výkonu alternativních trestů

18 Zavést elektronickou verzi nástroje hodnotícího rizika a potřeby pachatelů (SARPO) do probační praxe PMS.

19 Implementovat EMS do praxe PMS; zajistit logistiku fungování EMS ve všech soudních okresech ČR a při provozu úzce spolupracovat s monitorovacím centrem MSp ČR, soudy a orgány Policie ČR.

3.2 Zefektivnit spolupráci složek v případech probace nad rizikovými pachateli

20 Prostřednictvím nově vytvořeného multidisciplinárního týmu BEZINKA (BEZpečná INtervence pro KAždého) usilovat o rychlejší koordinaci práce PMS, justičních složek a orgánů Policie ČR v případech zjištěného porušení podmínek probace v případech pachatelů s vyšším rizikem recidivy.

3.3 Zvýšit bezpečnost pracovníků PMS při výkonu probace

21 Zajistit komplexní zabezpečení středisek a pracovníků v terénu. Prioritní je zařazení pracovišť PMS mezi objekty pod ostrahou Justiční stráže.

4. Zabezpečit další efektivní fungování PMS

4.1 Realizovat motivační personální politiku PMS a zkvalitnit péči o zaměstnance

22 Vytvořit pravidla pravidelného hodnocení zaměstnanců a jejich odměňování, vyhotovit kariérní řád.

23 Prosadit vyšší mzdové ohodnocení zaměstnanců PMS, které zohlední rizikovost jejich práce a bude pro ně motivačním impulsem.

24 Postupně na střediscích PMS vytvořit nová systemizovaná místa administrativních pracovníků tak, aby střediska do roku 2020 disponovala 90 administrativními zaměstnanci.

25 Rozvíjet interní a mezirezortní vzdělávání v oblasti probace a mediace.

4.2 Vytvořit materiálně-technické podmínky pro výkon a rozvoj probace a mediace

26 Usilovat o optimální dislokaci středisek PMS v prostorách justičních budov. V soudních okresech, kde není možné dislokovat pracoviště v prostorách justičních budov, usilovat o dislokaci středisek v budovách spravovaných ÚZSVM.

27 Zpracovat projekt na vývoj agendového informačního systému (AIS) a zajistit větší část jeho financování z programu IROP; při budování informačního systému postupovat v souladu s rezortní strategií e-Justice, zákonem o kybernetické bezpečnosti a navázat na jednotnou licenční politiku oddělení IT MSp ČR.

28 Elektronicky provádět ekonomicko-správní činnosti – zavést systém využívání inteligentních formulářů a jejich automatického elektronického oběhu, zvýšit tak stávající míru plánování a efektivity uzavírání smluvních vztahů.

4.3 Monitorovat kvalitu provádění probace a mediace a na základě výzkumů jejich účinnosti je dále rozvíjet a zavádět potřebné inovace

29 Podílet se na výzkumech účinnosti práce s pachateli a oběťmi trestných činů a postupů uplatňovaných PMS při práci s podmíněně propuštěnými pachateli (penitenciární výzkumy). Implementovat jejich závěry do případové praxe.

30 Zapojovat PMS do mezinárodní spolupráce, podporovat aktivní členství PMS v mezinárodních profesních fórech a poskytovat možnost uskutečnění výměnných zahraničích stáží.

31 Tvořit a pilotně ověřovat inovace prostřednictvím projektů financovaných z ESF a dalších zahraničních zdrojů.