| Koncepce rozvoje probace a mediace do roku 2025 |
1. | Odklonit pachatele od kriminální kariéry |
1.1 | Vhodně ukládat alternativní tresty a uplatňovat odklony |
1 | Vytvořit Akční tým pro spolupráci, který vypracuje návrhy změn posilujících zásadu individualizace před rychlostí řízení při aplikaci odklonů a ukládání alternativních trestů, tj. změn zajišťujících dostatečný prostor pro činnost PMS v přípravném řízení a řízení před soudem.Navrhnout řešení absence pojištění odsouzeného při výkonu trestu obecně prospěšných prací (OPP) - nevyřešená otázka náhrady škody zejména v případě zranění odsouzeného během výkonu trestu OPP. |
2 | Získat pro PMS širší oprávnění působit na pachatele při předjednávání podmínek trestu (zejména trestů OPP a TDV) tak, aby soudem uložený trest byl pachatelem co nejrychleji nastoupen a úspěšně a rychle vykonán.7 Role PMS v této souvislosti bude nově rozšířena a posílena o dílčí rozhodovací kompetence. |
3 | Rozvíjet restorativní programy na střediscích PMS – proškolit pracovníky k realizaci restorativních skupinových konferencí tak, aby byly poskytovány na každém středisku PMS. Podporovat využívání dalších forem restorativních programů. |
1.2 | Zvýšit výchovné působení na pachatele porušující podmínky výkonu alternativního trestu |
4 | Nové dílčí pravomoci PMS při výkonu trestu OPP a dohledu – zajistit podmínky pro včasnou reakci OČTŘ na zprávy PMS o porušení podmínek výkonu alternativních trestů, zejména dohledu. Převést rozhodovací pravomoc o místě výkonu trestu OPP a jeho změně ze soudu na PMS. |
1.3 | Zintenzivnit přímou práci PMS s pachatelem a jeho rodinou při výkonu probace |
5 | Vytvořit a uplatňovat standardy případové zátěže pracovníka, jež jsou běžné v ostatních zemích EU. Optimalizovat počty odborných zaměstnanců na střediscích tak, aby se zatížení PMS v oblasti probace pohybovalo v rozmezí 50–60 případů na jednoho pracovníka střediska PMS, a tím umožnit individualizaci výkonu probace |
6 | Elektronizovat běžné administrativní úkony a tím zefektivnit jejich výkon tak, aby odborným pracovníkům zabíraly méně času. Uspořený čas budou pracovníci věnovat přímé práci s pachateli. |
1.4 | Integrovat pachatele do života ve společnosti |
7 | Zajistit další činnost a rozvoj Týmů pro mládež, institucionalizovat a standardizovat jejich činnost. |
8 | Zajistit postupné zavedení specializovaných pracovišť PMS |
9 | Zavést do praxe probační domy. |
10 | Personálně posílit PMS o specialisty programových center a probačních domů, aby PMS mohla tyto služby zajišťovat. |
11 | Zintenzivnit přípravu pachatelů na podmíněné propuštění a institucionalizovat Komise pro PP v české praxi. |
1.5 | Zefektivnit multidisciplinární spolupráci v rámci postpenitenciární péče a posílit spolupráci mezi státními a nestátními subjekty |
12 | Ve spolupráci s MV ČR a nestátním neziskovým sektorem vytvořit a v praxi ověřit model spolupráce PMS s mentory a dobrovolníky pro práci s pachateli trestné činnosti a jejich rodinami. |
13 | Vytvořit a v praxi ověřit nový model spolupráce PMS, VS ČR, sociálních kurátorů a dalších subjektů při podmíněném propuštění. |
2. | Rozvíjet systémové řešení služeb pro oběti |
2.1 | Podpořit služby pro oběti na kontaktních místech PMS |
14 | Personálním navýšením PMS o specializované úředníky garantovat, že v každém soudním okrese bude fungovat kontaktní, tj. pro oběti regionálně dostupné pracoviště, kde bude možné zdarma získat kvalitní základní právní informace, absolvovat restorativní program a získat kontakty na další regionálně dostupné služby pro oběti trestných činů. |
2.2 | Zajistit dostupnost a využívání technologie zvyšující bezpečnost oběti |
15 | V rámci implementace elektronického monitorovacího systému do praxe využívat nové technologie ochrany oběti před nedovoleným kontaktem ze strany pachatele. |
2.3 | Posílit multidisciplinární spolupráci při zacházení s oběťmi TČ |
16 | V každém soudním okrese PMS prostřednictvím nově specializovaných úředníků buď pokračovat ve vedení Týmů pro oběti, nebo vyjednat podmínky pro jejich vznik. |
2.4 | Sjednotit postup rezortů v otázce péče o oběti trestných činů v ČR |
17 | Zpracovat národní strategii rozvoje systému péče o oběti trestných činů, kde jednotlivé rezorty, resp. jimi řízené složky v úzkém propojení s neziskovým sektorem vytvoří provázaný a účinný postup zacházení s oběťmi trestných činů. |
3. | Zvýšit bezpečnost společnosti |
3.1 | Účinněji analyzovat rizika a potřeby pachatelů a kontrolovat je při výkonu alternativních trestů |
18 | Zavést elektronickou verzi nástroje hodnotícího rizika a potřeby pachatelů (SARPO) do probační praxe PMS. |
19 | Implementovat EMS do praxe PMS; zajistit logistiku fungování EMS ve všech soudních okresech ČR a při provozu úzce spolupracovat s monitorovacím centrem MSp ČR, soudy a orgány Policie ČR. |
3.2 | Zefektivnit spolupráci složek v případech probace nad rizikovými pachateli |
20 | Prostřednictvím nově vytvořeného multidisciplinárního týmu BEZINKA (BEZpečná INtervence pro KAždého) usilovat o rychlejší koordinaci práce PMS, justičních složek a orgánů Policie ČR v případech zjištěného porušení podmínek probace v případech pachatelů s vyšším rizikem recidivy. |
3.3 | Zvýšit bezpečnost pracovníků PMS při výkonu probace |
21 | Zajistit komplexní zabezpečení středisek a pracovníků v terénu. Prioritní je zařazení pracovišť PMS mezi objekty pod ostrahou Justiční stráže. |
4. | Zabezpečit další efektivní fungování PMS |
4.1 | Realizovat motivační personální politiku PMS a zkvalitnit péči o zaměstnance |
22 | Vytvořit pravidla pravidelného hodnocení zaměstnanců a jejich odměňování, vyhotovit kariérní řád. |
23 | Prosadit vyšší mzdové ohodnocení zaměstnanců PMS, které zohlední rizikovost jejich práce a bude pro ně motivačním impulsem. |
24 | Postupně na střediscích PMS vytvořit nová systemizovaná místa administrativních pracovníků tak, aby střediska do roku 2020 disponovala 90 administrativními zaměstnanci. |
25 | Rozvíjet interní a mezirezortní vzdělávání v oblasti probace a mediace. |
4.2 | Vytvořit materiálně-technické podmínky pro výkon a rozvoj probace a mediace |
26 | Usilovat o optimální dislokaci středisek PMS v prostorách justičních budov. V soudních okresech, kde není možné dislokovat pracoviště v prostorách justičních budov, usilovat o dislokaci středisek v budovách spravovaných ÚZSVM. |
27 | Zpracovat projekt na vývoj agendového informačního systému (AIS) a zajistit větší část jeho financování z programu IROP; při budování informačního systému postupovat v souladu s rezortní strategií e-Justice, zákonem o kybernetické bezpečnosti a navázat na jednotnou licenční politiku oddělení IT MSp ČR. |
28 | Elektronicky provádět ekonomicko-správní činnosti – zavést systém využívání inteligentních formulářů a jejich automatického elektronického oběhu, zvýšit tak stávající míru plánování a efektivity uzavírání smluvních vztahů. |
4.3 | Monitorovat kvalitu provádění probace a mediace a na základě výzkumů jejich účinnosti je dále rozvíjet a zavádět potřebné inovace |
29 | Podílet se na výzkumech účinnosti práce s pachateli a oběťmi trestných činů a postupů uplatňovaných PMS při práci s podmíněně propuštěnými pachateli (penitenciární výzkumy). Implementovat jejich závěry do případové praxe. |
30 | Zapojovat PMS do mezinárodní spolupráce, podporovat aktivní členství PMS v mezinárodních profesních fórech a poskytovat možnost uskutečnění výměnných zahraničích stáží. |
31 | Tvořit a pilotně ověřovat inovace prostřednictvím projektů financovaných z ESF a dalších zahraničních zdrojů. |