Databáze strategií - Portál strategických dokumentů v ČR

Databáze strategií Portál strategických dokumentů v ČR

..vyberte místo Zaslat DOTAZ / NÁMĚT Často kladené dotazy vstup do terminálu
Znak KRAJ MORAVSKOSLEZSKÝ
KRAJ MORAVSKOSLEZSKÝ
www stránky
web ke strategiím

KRAJ MORAVSKOSLEZSKÝ

Názvy hierarchických úrovní
2.3.1. "Oblast"
2.3.1.1 "Cíl"
2.3.1.1.1 "Opatření"

Rozbalit detaily

Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy Moravskoslezského kraje (2016)

2.3.1. Rovné příležitosti ve vzdělávání

2.3.1.1 Podpora inkluzívního (společného) vzdělávání

Deskriptory:
VI.a předškolní výchova
VI.b základní vzdělávání
VI.c střední vzdělávání
VI.d vyšší odborné vzdělávání
VI.h další vzdělávání
Podpora vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti inkluzívního vzdělávání
Zlepšování podmínek pro inkluzívní vzdělávání ve školách
Spolupráce škol a školských zařízení se sociálními partnery v oblasti inkluzívního vzdělávání

2.3.1.2 Podpora vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů nadaných

Deskriptory:
VI.a předškolní výchova
VI.b základní vzdělávání
VI.c střední vzdělávání
VI.d vyšší odborné vzdělávání
VI.h další vzdělávání
Podpora vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
Zlepšování podmínek pro vzdělávání nadaných a mimořádně nadaných dětí a žáků v mateřských, základních a středních školách
Podpora vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti práce s dětmi, žáky, studenty se speciálními vzdělávacími potřebami a dětmi, žáky, studenty nadanými a mimořádně nadanými
Podpora žáků základních a středních škol v celostátních a mezinárodních soutěžích
Podpora organizátorů celostátních a mezinárodních soutěží základních a středních škol

2.3.1.3 Národnostní školství

Deskriptory:
VI.a předškolní výchova
VI.b základní vzdělávání
VI.c střední vzdělávání
Zajištění informovanosti v oblasti národnostního školství prostřednictvím webových stránek MSK
Podpora vzdělávání v jazycích národnostních menšin a multikulturní výchovy

2.3.1.4 Další rozvoj pedagogicko-psychologického poradenství

Deskriptory:
VI.b základní vzdělávání
Podpora zkvalitňování poradenských služeb
Podpora činnosti školních poradenských pracovišť

2.3.1.5 Prevence sociálně-patologických jevů dětí a mládeže

Deskriptory:
VI.a předškolní výchova
VI.b základní vzdělávání
VI.c střední vzdělávání
VI.d vyšší odborné vzdělávání
VI.h další vzdělávání
Realizovat a využívat finanční podporu v oblasti prevence rizikových forem chování ve školách a školských zařízeních
Realizace krajské konference Prevence rizikových projevů chování
Metodická podpora Preventivních programů škol
Zvyšování kompetencí pedagogických pracovníků v problematice prevence a řešení rizikových forem chování
Zvyšování kvality vzdělávání
Modernizace infrastruktury pro vzdělávání
Rozvoj spolupráce škol se sociálními partnery
Propagace oborů vzdělání a středních škol ve spolupráci se sociálními partnery
Zvýšení uplatnitelnosti absolventů ve vystudovaném oboru vzdělání
Nezvyšování předčasných odchodů ze vzdělávání

2.3.2. Zvyšování kvality vzdělávání s akcentem na připravenost absolventů pro trh práce a život
v moderní společnosti

2.3.2.1 Podpora technického a přírodovědného vzdělávání

Deskriptory:
VI.a předškolní výchova
VI.b základní vzdělávání
VI.c střední vzdělávání
VI.d vyšší odborné vzdělávání
VI.h další vzdělávání
Modernizovat infrastrukturu a vybavení škol pro vzdělávání v technických a přírodovědných oborech
Zlepšit materiální i personální základnu pro polytechnické vzdělávání a výuku dílen
Zvýšit podíl praktické výuky a stáží ve firmách, propojit výuku s podnikovou praxí
Zajistit dostatečnou nabídku vzdělávacích akcí DVPP pro učitele přírodovědných a technických předmětů a učitele odborného výcviku technických oborů
Rozvíjet kariérové poradenství prostřednictvím spolupráce se zaměstnavateli a ÚP a v návaznosti na požadavky trhu práce
Zlepšit kvalitu a odbornou způsobilost pedagogických pracovníků k výuce přírodovědných předmětů (zejména fyziky a chemie) v základních školách
Popularizovat a zvýšit přitažlivost technického a přírodovědného vzdělávání a technických oborů (ve spolupráci se zaměstnavateli)
Nezvyšovat podíl otevíraných tříd gymnázií a oborů vzdělání středních škol humanitního a společenského zaměření z celkového počtu otevíraných tříd ve středních školách

2.3.2.2 Rozvoj kariérového poradenství

Deskriptory:
VI.b základní vzdělávání
VI.c střední vzdělávání
VI.d vyšší odborné vzdělávání
VI.h další vzdělávání
Podpora zkvalitňování kariérového poradenství ve školách (ve spolupráci se sociálními partnery)
Propagace středních a vyšších odborných škol (např. tzv. burza škol, dny otevřených dveří), informační kampaně k prohlubování zájmu o jednotlivé obory a profese
Vzdělávání výchovných poradců ZŠ a SŠ a dalších pedagogických pracovní
Aktualizace webových stránek s informacemi o středních a vyšších odborných školách a oborech

2.3.2.3 Podpora rozvoje klíčových gramotností – zejména matematické, jazykové, digitální a čtenářské gramotnosti

Deskriptory:
VI.a předškolní výchova
VI.b základní vzdělávání
VI.c střední vzdělávání
VI.h další vzdělávání
Realizace projektů rozvoje klíčových gramotností a kompetencí, s důrazem na matematickou gramotnost; vzdělávání pedagogů v oblasti rozvoje matematické gramotnosti dětí a žáků
Realizace projektů ke zkvalitnění jazykového vzdělávání
Modernizace infrastruktury a vybavení škol pro jazykové vzdělávání
Podpora využívání metody CLIL ve školách
Realizace jazykových a výměnných pobytů žáků a pedagogických pracovníků v zahraničí
Modernizace infrastruktury a vybavení škol informačními a komunikačními technologiemi
Zvyšování digitální gramotnosti žáků a učitelů
Realizace projektů rozvoje čtenářské gramotnosti a vzdělávání pedagogů v oblasti rozvoje čtenářské gramotnosti dětí a žáků

2.3.2.4 Podpora kvality vzdělávání prostřednictvím monitorování výsledků vzdělávání

Deskriptory:
VI.b základní vzdělávání
VI.c střední vzdělávání
Realizace rozvojového programu MSK KVALITA (za předpokladu, že nebude realizováno testování obdobného charakteru v rámci ČR); zapojení škol a využívání získaných výsledků ke zvyšování kvality vzdělávání ve školách, při sebehodnocení škol
Využívání výsledků z mezinárodních i národních šetření ke zvyšování kvality vzdělávání ve školách, k případným opatřením v rámci krajských strategií ve vzdělávání; zapojení škol do významných národních i regionálních šetření

2.3.3. Další vzdělávání pedagogických pracovníků

2.3.3.1 Další vzdělávání pedagogických pracovníků

Deskriptory:
VI.h další vzdělávání
Formování nabídky vzdělávání pedagogických pracovníků škol a školských zařízení v závislosti na struktuře poptávky a zajištění dostupnosti DVPP k naplnění standardu profese učitele (včetně jazykového vzdělávání, ICT, moderních vzdělávacích metod, klíčových kompetencí, podpory začínajících učitelů apod.)
Podpora efektivních forem vzájemné spolupráce a sdílení zkušeností mezi školami, pedagogy a zaměstnavateli v oblasti odborného vzdělávání (včetně ROC apod.)
Nabídka vzdělávání v oblasti zvyšování odborných, metodických a poradenských dovedností mentorů, lektorů a metodiků
v rámci DVPP
Nabídka vzdělávání v oblasti systematické podpory managementu škol a školských zařízení jako klíčových osob pro rozvoj školy
Zajištění nabídky vzdělávání pro nepedagogické pracovníky škol a školských zařízení

2.3.4. Další vzdělávání v rámci celoživotního učení

2.3.4.1 Další vzdělávání v rámci celoživotního učení

Deskriptory:
VI.h další vzdělávání
VI.i celoživotní učení
Využívání kapacit škol k dalšímu vzdělávání (centra celoživotního učení a dalšího profesního vzdělávání); zajištění dostupnosti dalšího vzdělávání
Využívání systému uznávání výsledků dalšího vzdělávání (implementace systému uznávání do praxe)
Propagace a informační podpora dalšího vzdělávání a systému uznávání založeného na Národní soustavě kvalifikací (o možnostech občanů získat osvědčení o uznání profesní kvalifikace)
Rozvoj a posílení spolupráce mezi školami a sociálními partnery v oblasti dalšího vzdělávání a implementace zákona o ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání, např. se zaměstnavateli, úřady práce, FDV, AIVD
Zajištění prostupnosti a propojenosti dalšího a počátečního vzdělávání, profesních a plných kvalifikací
Zajištění vzdělávání pedagogických pracovníků v kompetencích potřebných pro lektorskou činnost v dalším vzdělávání (např. profesní kvalifikace lektor dalšího vzdělávání)
Finanční motivace ředitelů příspěvkových organizací v případě zajišťování dalšího vzdělávání

2.3.5. Vzdělávání pro udržitelný rozvoj

2.3.5.1 Vzdělávání pro udržitelný rozvoj

Deskriptory:
VI.a předškolní výchova
VI.b základní vzdělávání
VI.c střední vzdělávání
VI.d vyšší odborné vzdělávání
Podpora školních projektů zaměřených na EVVO a VUR, podpora rozvoje dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti EVVO a VUR
Rozvoj sítě škol – center EVVO a VUR
Podpora EVVO a VUR; implementace VUR v aktivitách a programech MSK; propojování školního a mimoškolního vzdělávání