| Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy Moravskoslezského kraje (2016) |
2.3.1. | Rovné příležitosti ve vzdělávání |
2.3.1.1 | Podpora inkluzívního (společného) vzdělávání |
| Podpora vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti inkluzívního vzdělávání |
| Zlepšování podmínek pro inkluzívní vzdělávání ve školách |
| Spolupráce škol a školských zařízení se sociálními partnery v oblasti inkluzívního vzdělávání |
2.3.1.2 | Podpora vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů nadaných |
| Podpora vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami |
| Zlepšování podmínek pro vzdělávání nadaných a mimořádně nadaných dětí a žáků v mateřských, základních a středních školách |
| Podpora vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti práce s dětmi, žáky, studenty se speciálními vzdělávacími potřebami a dětmi, žáky, studenty nadanými a mimořádně nadanými |
| Podpora žáků základních a středních škol v celostátních a mezinárodních soutěžích |
| Podpora organizátorů celostátních a mezinárodních soutěží základních a středních škol |
2.3.1.3 | Národnostní školství |
| Zajištění informovanosti v oblasti národnostního školství prostřednictvím webových stránek MSK |
| Podpora vzdělávání v jazycích národnostních menšin a multikulturní výchovy |
2.3.1.4 | Další rozvoj pedagogicko-psychologického poradenství |
| Podpora zkvalitňování poradenských služeb |
| Podpora činnosti školních poradenských pracovišť |
2.3.1.5 | Prevence sociálně-patologických jevů dětí a mládeže |
| Realizovat a využívat finanční podporu v oblasti prevence rizikových forem chování ve školách a školských zařízeních |
| Realizace krajské konference Prevence rizikových projevů chování |
| Metodická podpora Preventivních programů škol |
| Zvyšování kompetencí pedagogických pracovníků v problematice prevence a řešení rizikových forem chování |
| Zvyšování kvality vzdělávání |
| Modernizace infrastruktury pro vzdělávání |
| Rozvoj spolupráce škol se sociálními partnery |
| Propagace oborů vzdělání a středních škol ve spolupráci se sociálními partnery |
| Zvýšení uplatnitelnosti absolventů ve vystudovaném oboru vzdělání |
| Nezvyšování předčasných odchodů ze vzdělávání |
2.3.2. | Zvyšování kvality vzdělávání s akcentem na připravenost absolventů pro trh práce a život
v moderní společnosti |
2.3.2.1 | Podpora technického a přírodovědného vzdělávání |
| Modernizovat infrastrukturu a vybavení škol pro vzdělávání v technických a přírodovědných oborech |
| Zlepšit materiální i personální základnu pro polytechnické vzdělávání a výuku dílen |
| Zvýšit podíl praktické výuky a stáží ve firmách, propojit výuku s podnikovou praxí |
| Zajistit dostatečnou nabídku vzdělávacích akcí DVPP pro učitele přírodovědných a technických předmětů a učitele odborného výcviku technických oborů |
| Rozvíjet kariérové poradenství prostřednictvím spolupráce se zaměstnavateli a ÚP a v návaznosti na požadavky trhu práce |
| Zlepšit kvalitu a odbornou způsobilost pedagogických pracovníků k výuce přírodovědných předmětů (zejména fyziky a chemie) v základních školách |
| Popularizovat a zvýšit přitažlivost technického a přírodovědného vzdělávání a technických oborů (ve spolupráci se zaměstnavateli) |
| Nezvyšovat podíl otevíraných tříd gymnázií a oborů vzdělání středních škol humanitního a společenského zaměření z celkového počtu otevíraných tříd ve středních školách |
2.3.2.2 | Rozvoj kariérového poradenství |
| Podpora zkvalitňování kariérového poradenství ve školách (ve spolupráci se sociálními partnery) |
| Propagace středních a vyšších odborných škol (např. tzv. burza škol, dny otevřených dveří), informační kampaně k prohlubování zájmu o jednotlivé obory a profese |
| Vzdělávání výchovných poradců ZŠ a SŠ a dalších pedagogických pracovní |
| Aktualizace webových stránek s informacemi o středních a vyšších odborných školách a oborech |
2.3.2.3 | Podpora rozvoje klíčových gramotností – zejména matematické, jazykové, digitální a čtenářské gramotnosti |
| Realizace projektů rozvoje klíčových gramotností a kompetencí, s důrazem na matematickou gramotnost; vzdělávání pedagogů v oblasti rozvoje matematické gramotnosti dětí a žáků |
| Realizace projektů ke zkvalitnění jazykového vzdělávání |
| Modernizace infrastruktury a vybavení škol pro jazykové vzdělávání |
| Podpora využívání metody CLIL ve školách |
| Realizace jazykových a výměnných pobytů žáků a pedagogických pracovníků v zahraničí |
| Modernizace infrastruktury a vybavení škol informačními a komunikačními technologiemi |
| Zvyšování digitální gramotnosti žáků a učitelů |
| Realizace projektů rozvoje čtenářské gramotnosti a vzdělávání pedagogů v oblasti rozvoje čtenářské gramotnosti dětí a žáků |
2.3.2.4 | Podpora kvality vzdělávání prostřednictvím monitorování výsledků vzdělávání |
| Realizace rozvojového programu MSK KVALITA (za předpokladu, že nebude realizováno testování obdobného charakteru v rámci ČR); zapojení škol a využívání získaných výsledků ke zvyšování kvality vzdělávání ve školách, při sebehodnocení škol |
| Využívání výsledků z mezinárodních i národních šetření ke zvyšování kvality vzdělávání ve školách, k případným opatřením v rámci krajských strategií ve vzdělávání; zapojení škol do významných národních i regionálních šetření |
2.3.3. | Další vzdělávání pedagogických pracovníků |
2.3.3.1 | Další vzdělávání pedagogických pracovníků |
| Formování nabídky vzdělávání pedagogických pracovníků škol a školských zařízení v závislosti na struktuře poptávky a zajištění dostupnosti DVPP k naplnění standardu profese učitele (včetně jazykového vzdělávání, ICT, moderních vzdělávacích metod, klíčových kompetencí, podpory začínajících učitelů apod.) |
| Podpora efektivních forem vzájemné spolupráce a sdílení zkušeností mezi školami, pedagogy a zaměstnavateli v oblasti odborného vzdělávání (včetně ROC apod.) |
| Nabídka vzdělávání v oblasti zvyšování odborných, metodických a poradenských dovedností mentorů, lektorů a metodiků
v rámci DVPP |
| Nabídka vzdělávání v oblasti systematické podpory managementu škol a školských zařízení jako klíčových osob pro rozvoj školy |
| Zajištění nabídky vzdělávání pro nepedagogické pracovníky škol a školských zařízení |
2.3.4. | Další vzdělávání v rámci celoživotního učení |
2.3.4.1 | Další vzdělávání v rámci celoživotního učení |
| Využívání kapacit škol k dalšímu vzdělávání (centra celoživotního učení a dalšího profesního vzdělávání); zajištění dostupnosti dalšího vzdělávání |
| Využívání systému uznávání výsledků dalšího vzdělávání (implementace systému uznávání do praxe) |
| Propagace a informační podpora dalšího vzdělávání a systému uznávání založeného na Národní soustavě kvalifikací (o možnostech občanů získat osvědčení o uznání profesní kvalifikace) |
| Rozvoj a posílení spolupráce mezi školami a sociálními partnery v oblasti dalšího vzdělávání a implementace zákona o ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání, např. se zaměstnavateli, úřady práce, FDV, AIVD |
| Zajištění prostupnosti a propojenosti dalšího a počátečního vzdělávání, profesních a plných kvalifikací |
| Zajištění vzdělávání pedagogických pracovníků v kompetencích potřebných pro lektorskou činnost v dalším vzdělávání (např. profesní kvalifikace lektor dalšího vzdělávání) |
| Finanční motivace ředitelů příspěvkových organizací v případě zajišťování dalšího vzdělávání |
2.3.5. | Vzdělávání pro udržitelný rozvoj |
2.3.5.1 | Vzdělávání pro udržitelný rozvoj |
| Podpora školních projektů zaměřených na EVVO a VUR, podpora rozvoje dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti EVVO a VUR |
| Rozvoj sítě škol – center EVVO a VUR |
| Podpora EVVO a VUR; implementace VUR v aktivitách a programech MSK; propojování školního a mimoškolního vzdělávání |