1. Zvýšení prostupnosti vzdělávací soustavy |
|
2. Kariérové poradenství a informování veřejnosti |
|
3. Motivační program spolupráce škol a zaměstnavatelů |
3.1 Umožnit školám použít část normativu na mzdové náklady smluvního partnera, spojené s realizací praktické výuky
|
3.1.1 V rámci 2. vlny novelizace školského zákona doplnit znění § 160, odst. 2 písm. b) také o odkaz na praktickou přípravu realizovanou v rámci vyššího odborného vzdělávání na základě § 96 odst. 2 školského zákona
3.1.2 Doplnit výčet náležitostí, které by měla obsahovat smlouva, o bližší specifikaci činností, které budou žáci na pracovišti zaměstnavatele vykonávat, a dále o ujednání o náhradě nákladů, bude-li taková náhrada zaměstnavateli ze strany školy poskytnuta
3.1.3 Nově stanovit maximální počet žáků na jednoho instruktora, a to obdobným způsobem jako je upraven nejvyšší počet žáků na učitele odborného výcviku v nařízení vlády č. 689/2004 Sb.
3.1.4 V rámci 2. novelizační vlny školského zákona doplnit ustanovení tohoto zákona o předpoklady a požadavky pro výkon činnosti instruktorů (a mentorek)
|
3.2 Vytvoření lepších podmínek pro spoluúčast zaměstnavatelů při tvorbě nového obsahu vzdělávání, při inovacích stávajícího obsahu vzdělávání a při hodnocení výsledků vzdělávání
|
3.2.1 V rámci procesu akreditace DVPP vytvořit podmínky pro uznávání tuzemských i zahraničních stáží učitelů odborných předmětů a učitelů odborného výcviku jako plnohodnotného nástroje v systému DVPP
3.2.2 Zakotvit podmínku účasti odborníka z praxe coby dalšího člena ve zkušební maturitní komisi v oborech odborného vzdělání. Doplnění § 184 školského zákona o nárok na odměnu
|
3.3 Podpora vstupu zaměstnavatelů do financování odborného vzdělávání
|
3.3.1 V rámci novelizace zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů ve znění pozdějších předpisů, ošetřit přímé i nepřímé financování středního a vyššího odborného vzdělávání ze strany zaměstnavatelů jeho zohledněním jako uznatelného výdaje...
3.3.2 Ve spolupráci s Ministerstvem práce a sociálních věcí vytvořit právní rámec vztahu mezi zaměstnavatelem a žákem střední školy, který se odborně připravuje pro potřeby zaměstnavatele
|
|
4. Doporučení pro vzdělávací politiky krajů |
4.1 Podporovat budování polyfunkčních škol s ohledem na regionální podmínky a při účelné koncentraci stávající i budoucí oborové struktury
4.2 Posílit význam kariérového poradenství na 2. stupni základní školy, a to zejména zapojením co největšího počtu zaměstnavatelů do procesu volby vzdělávací dráhy žáka
4.3 Nadále usilovat o změny v myšlení zaměstnavatelů a jejich širší zapojení do propagace řemesel na základních školách, do posílení prestiže odborného vzdělávání...
4.4 Podporovat aktivity zaměstnavatelů ve vzdělávání učitelů odborných předmětů
4.5 Získávat pomoc zaměstnavatelů při modernizaci a vybavenosti odborných učeben a dílen ve školách
4.6 Zatraktivnit vyučované obory a současně je efektivně prezentovat žákům škol
4.7 Umožnit absolventům oborů vzdělání s maturitní zkouškou získání vzdělání v dalších oborech odborného vzdělání s maturitní zkouškou a v oborech vzdělání s výučním listem s využitím zkráceného studia
4.8 Směřovat uvolněné prostorové i personální kapacity středních škol do oblasti rozvoje vzdělávání dospělých a postupně realizovat proměnu stávajících středních škol na centra celoživotního vzdělávání...
4.9 Usilovat o přímou finanční podporu podnikatelského sektoru i kraje žákům těch oborů středního odborného vzdělání, u nichž panuje dlouhodobý nesoulad mezi nabídkou a poptávkou na trhu práce a které jsou ohroženy úplným zmizením z pracovního trhu
4.10 Využívat volných kapacit škol pro další vzdělávání v širokém slova smyslu, zapojení škol do procesu ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání
4.11 Prohloubit spolupráce s Úřady práce, zaměstnavateli a dalšími sociálními partnery
4.12 Při veškerých opatřeních přihlížet ke speciálním vzdělávacím potřebám žáků se zdravotním postižením a vytvářet podmínky pro jejich úspěšné začlenění do pracovního procesu
|
5. Podpora dalšího vzdělávání |
5.1 Podpora sítí středních škol, které se zaměří na realizaci širokého spektra programů dalšího vzdělávání s ohledem na regionální potřeby a podmínky
5.2 Podpora zřizování a rozvoje center celoživotního učení v krajích, která budou činnost sítě metodicky ovlivňovat a podporovat její rozvoj
5.3 Cílené působení na zřizovatele i školský management směřující k vytváření podmínek pro další využívání potenciálu škol v oblasti celoživotního učení
5.4 Realizace projektů ESF zaměřených na proces celoživotního učení
5.5 Prohloubení spolupráce škol s úřady práce, zaměstnavateli a dalšími sociálními partnery
5.6 Zapojení škol do procesu ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání
5.7 Podpora škol v procesu vzdělávání zaměstnanců firem a vzdělávání seniorů
|
6. Zapojení prostředků Evropského sociálního fondu (ESF) |
6.1 Využití výsledků systémových projektů v rámci OP RLZ pro zkvalitnění spolupráce škol se zaměstnavateli, přípravě pedagogických pracovníků a popularizaci středního odborného vzdělávání zejména v rámci kariérového poradenství
6.2 Využití individuálních projektů národních a ostatních v rámci OP VK k dokončení kurikulární reformy a zahájení výuky podle školních vzdělávacích programů a pro další prohloubení spolupráce škol se zaměstnavateli
6.3 Využití individuálních projektů národních a ostatních v rámci OP VK k přípravě pedagogických pracovníků
6.4 Využití individuálních projektů národních a ostatních v rámci OP VK k zapojení škol do procesu dalšího vzdělávání
|
7. Zapojení ČR do mezinárodních aktivit |
|