Databáze strategií - Portál strategických dokumentů v ČR

Databáze strategií Portál strategických dokumentů v ČR

..vyberte místo Zaslat DOTAZ / NÁMĚT Často kladené dotazy vstup do terminálu
Znak MINISTERSTVO ŠKOLSTVÍ, MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY
MINISTERSTVO ŠKOLSTVÍ, MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY
www stránky
web ke strategiím

MINISTERSTVO ŠKOLSTVÍ, MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY

Názvy hierarchických úrovní
1.1 "Navrhovaná opatření"

Akční plán podpory odborného vzdělávání (2008)

Akční plán podpory odborného vzdělávání (2008)
1.Zvýšení prostupnosti vzdělávací soustavy
2.Kariérové poradenství a informování veřejnosti
3.Motivační program spolupráce škol a zaměstnavatelů
3.1Umožnit školám použít část normativu na mzdové náklady smluvního partnera, spojené s realizací praktické výuky
3.1.1V rámci 2. vlny novelizace školského zákona doplnit znění § 160, odst. 2 písm. b) také o odkaz na praktickou přípravu realizovanou v rámci vyššího odborného vzdělávání na základě § 96 odst. 2 školského zákona
3.1.2Doplnit výčet náležitostí, které by měla obsahovat smlouva, o bližší specifikaci činností, které budou žáci na pracovišti zaměstnavatele vykonávat, a dále o ujednání o náhradě nákladů, bude-li taková náhrada zaměstnavateli ze strany školy poskytnuta
3.1.3Nově stanovit maximální počet žáků na jednoho instruktora, a to obdobným způsobem jako je upraven nejvyšší počet žáků na učitele odborného výcviku v nařízení vlády č. 689/2004 Sb.
3.1.4V rámci 2. novelizační vlny školského zákona doplnit ustanovení tohoto zákona o předpoklady a požadavky pro výkon činnosti instruktorů (a mentorek)
3.2Vytvoření lepších podmínek pro spoluúčast zaměstnavatelů při tvorbě nového obsahu vzdělávání, při inovacích stávajícího obsahu vzdělávání a při hodnocení výsledků vzdělávání
3.2.1V rámci procesu akreditace DVPP vytvořit podmínky pro uznávání tuzemských i zahraničních stáží učitelů odborných předmětů a učitelů odborného výcviku jako plnohodnotného nástroje v systému DVPP
3.2.2Zakotvit podmínku účasti odborníka z praxe coby dalšího člena ve zkušební maturitní komisi v oborech odborného vzdělání. Doplnění § 184 školského zákona o nárok na odměnu
3.3Podpora vstupu zaměstnavatelů do financování odborného vzdělávání
3.3.1V rámci novelizace zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů ve znění pozdějších předpisů, ošetřit přímé i nepřímé financování středního a vyššího odborného vzdělávání ze strany zaměstnavatelů jeho zohledněním jako uznatelného výdaje...
3.3.2Ve spolupráci s Ministerstvem práce a sociálních věcí vytvořit právní rámec vztahu mezi zaměstnavatelem a žákem střední školy, který se odborně připravuje pro potřeby zaměstnavatele
4.Doporučení pro vzdělávací politiky krajů
4.1Podporovat budování polyfunkčních škol s ohledem na regionální podmínky a při účelné koncentraci stávající i budoucí oborové struktury
4.2Posílit význam kariérového poradenství na 2. stupni základní školy, a to zejména zapojením co největšího počtu zaměstnavatelů do procesu volby vzdělávací dráhy žáka
4.3Nadále usilovat o změny v myšlení zaměstnavatelů a jejich širší zapojení do propagace řemesel na základních školách, do posílení prestiže odborného vzdělávání...
4.4Podporovat aktivity zaměstnavatelů ve vzdělávání učitelů odborných předmětů
4.5Získávat pomoc zaměstnavatelů při modernizaci a vybavenosti odborných učeben a dílen ve školách
4.6Zatraktivnit vyučované obory a současně je efektivně prezentovat žákům škol
4.7Umožnit absolventům oborů vzdělání s maturitní zkouškou získání vzdělání v dalších oborech odborného vzdělání s maturitní zkouškou a v oborech vzdělání s výučním listem s využitím zkráceného studia
4.8Směřovat uvolněné prostorové i personální kapacity středních škol do oblasti rozvoje vzdělávání dospělých a postupně realizovat proměnu stávajících středních škol na centra celoživotního vzdělávání...
4.9Usilovat o přímou finanční podporu podnikatelského sektoru i kraje žákům těch oborů středního odborného vzdělání, u nichž panuje dlouhodobý nesoulad mezi nabídkou a poptávkou na trhu práce a které jsou ohroženy úplným zmizením z pracovního trhu
4.10Využívat volných kapacit škol pro další vzdělávání v širokém slova smyslu, zapojení škol do procesu ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání
4.11Prohloubit spolupráce s Úřady práce, zaměstnavateli a dalšími sociálními partnery
4.12Při veškerých opatřeních přihlížet ke speciálním vzdělávacím potřebám žáků se zdravotním postižením a vytvářet podmínky pro jejich úspěšné začlenění do pracovního procesu
5.Podpora dalšího vzdělávání
5.1Podpora sítí středních škol, které se zaměří na realizaci širokého spektra programů dalšího vzdělávání s ohledem na regionální potřeby a podmínky
5.2Podpora zřizování a rozvoje center celoživotního učení v krajích, která budou činnost sítě metodicky ovlivňovat a podporovat její rozvoj
5.3Cílené působení na zřizovatele i školský management směřující k vytváření podmínek pro další využívání potenciálu škol v oblasti celoživotního učení
5.4Realizace projektů ESF zaměřených na proces celoživotního učení
5.5Prohloubení spolupráce škol s úřady práce, zaměstnavateli a dalšími sociálními partnery
5.6Zapojení škol do procesu ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání
5.7Podpora škol v procesu vzdělávání zaměstnanců firem a vzdělávání seniorů
6.Zapojení prostředků Evropského sociálního fondu (ESF)
6.1Využití výsledků systémových projektů v rámci OP RLZ pro zkvalitnění spolupráce škol se zaměstnavateli, přípravě pedagogických pracovníků a popularizaci středního odborného vzdělávání zejména v rámci kariérového poradenství
6.2Využití individuálních projektů národních a ostatních v rámci OP VK k dokončení kurikulární reformy a zahájení výuky podle školních vzdělávacích programů a pro další prohloubení spolupráce škol se zaměstnavateli
6.3Využití individuálních projektů národních a ostatních v rámci OP VK k přípravě pedagogických pracovníků
6.4Využití individuálních projektů národních a ostatních v rámci OP VK k zapojení škol do procesu dalšího vzdělávání
7.Zapojení ČR do mezinárodních aktivit