MINISTERSTVO ŠKOLSTVÍ, MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY
Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy ČR 2007-2013
A. Rovnost příležitostí ke vzdělávání
A.3 Zlepšení klimatu ve školách a školských zařízeních
B. Kurikulární reforma – nástroj k modernizaci vzdělávání s důrazem na rozvoj klíčových kompetencí
B.1 Předškolní vzdělávání
B.1.1 Podpora realizace zavedených dokumentů RVP a ŠVP ve vzdělávání v mateřských školách
B.2 Základní vzdělávání
B.2.1 Dokončit přípravu ŠVP, zajistit metodickou podporu a připravenost pedagogických pracovníků
B.2.1.1 pokračovat v tvorbě ŠVP a zahájit vyučování podle RVP ZV v souladu s harmonogramem přijatým MŠMT (2005-2008)
- Popis / Komentář:
B.2.1.3 využitím finančních prostředků ESF a rozvojovými programy podporovat DVPP, implementaci a zkvalitnění ŠVP (od 2007)
B.2.1.4 připravit a průběžně realizovat informační kampaň pro širokou veřejnost a pro klíčové realizátory reformy (pro pedagogické pracovníky, včetně ředitelů škol a veřejnou správu) prostřednictvím celostátních i regionálních sdělovací prostředků a tisku, webové prezentace na metodickém portálu www.rvp.cz a na stránkách MŠMT, informačních brožur, apod.
B.3 Střední vzdělávání
B.3.1 Dokončit přípravu RVP a ŠVP pro obory gymnázií a lyceí, zajistit metodickou podporu a připravenost pedagogických pracovníků
B.4 Základní školy speciální, konzervatoře, základní umělecké školy, jazykové školy s právem státní jazykové zkoušky a zájmové vzdělávání
B.4.1 Dokončit přípravu RVP a postupně zahájit výuku podle ŠVP
B.4.1.1 po schválení konečné verze obou dokumentů v roce 2008 zahájit dvouleté období pro tvorbu ŠVP a postupné zavádění výuky (od září 2010)
B.4.1.2 RVP pro obory vzdělání Tanec, Hudba, Zpěv a Hudebně dramatické umění zpracovat postupně do roku 2008
B.4.1.3 pokračovat v tvorbě RVP v souladu s harmonogramem MŠMT - konečná verze v roce 2009, zahájení výuky podle ŠVP na všech ZUŠ (od září 2011)
C. Podpora cizích jazyků, informačních a komunikačních technologií
C.1 Výuka cizích jazyků ve školách
C.1.1 Zkvalitnění a rozšíření výuky cizích jazyků
C.1.1.1 podporovat šíření angličtiny jako klíčového nástroje globální komunikace, a to na všech stupních vzdělávání (průběžně)
C.1.1.2 podporovat vytváření standardizovaných nástrojů a metod ke zjišťování dosažené úrovně jazykového vzdělání žáků (průběžně od 2008)
C.1.1.4 zavádět vyučovací metody, organizační formy a výukové činnosti, které zvyšují kvalitu výuky cizích jazyků (včetně e-learningu)
C.1.1.5 postupně zpracovat a realizovat projekty a programy pro další aktivity Národního plánu výuky cizích jazyků v souladu s Akčním plánem na roky 2006 – 2008 (zejména s využitím finančních prostředků ESF (průběžně)
D. Tvorba a zavádění systémů kvality, metod hodnocení a vlastního hodnocení škol a školských zařízení
D.1 Reforma maturitní zkoušky
D.1.1 Dokončit reformu maturitní zkoušky
D.1.1.3 proškolit odpovědné organizační a pedagogické pracovníky (ředitele, školní maturitní komisaře, zadavatele, hodnotitele, školní inspektory) pro jejich úlohu v nové MZ (2007, varianta 2009)
D.1.1.4 připravit pracovní listy pro ústní část maturitní zkoušky z českého, polského a cizích jazyků, (2007, varianta 2009)
D.1.1.5 realizovat Maturity nanečisto 2007 (varianta 2009), zavést MZ do praxe, v souladu se školským zákonem poprvé ve školním roce 2007/08 (varianta 2009/10)
D.1.1.6 s využitím finančních prostředků ESF vytvářet podmínky pro zavedení nových forem konání MZ (tzn. ověřování písemného projevu – strukturovaná písemná práce; ověřování ústního projevu žáka), šetření genderových aspektů MZ a ověřování úrovně znalostí a dovedností žáka v cizích jazycích (od 2007)
D.2 Reforma závěrečné zkoušky
D.2.1 Dokončit reformu závěrečné zkoušky v oborech vzdělání s výučním listem
D.2.1.1 vytvořit cca 70 jednotných zadání pro všechny obory vzdělání směřující k získání středního vzdělání s výučním listem v nové soustavě oborů, ověřit je na pilotních školách (školní rok 2007/08)
D.3 Vlastní hodnocení škol
D.3.1 Zefektivnit metodu vlastního hodnocení škol
D.3.1.1 vytvořit teoretickou metodologickou platformu pro evaluační a monitorovací procesy školy (do 2010)
D.3.1.5 vytvořit systém dalšího vzdělávání odpovědných pracovníků v oblasti evaluace a monitorování (průběžně do 2013)
D.3.1.6 podpořit implementaci hodnotících nástrojů ve spolupráci s kraji, univerzitami, zařízeními DVPP atd. (průběžně do 2013)
D.3.1.9 podpořit přípravu využitelných nástrojů pro ověření kvality školy (podpůrné testy, vytvoření výběru parametrů jako indikátorů kvality výsledků vzdělávání, poskytování informací školám prostřednictvím informačního systému, implementace výsledků do informačního systému školy, propojování dat) (do 2010)
D.4 Zjišťování úrovně vzdělávání v ČR v mezinárodním srovnání
D.4.1 Využít výstupy z mezinárodních šetření pro zlepšení výsledků našich žáků v mezinárodním porovnání
D.4.1.7 budovat knihovnu s databází z realizovaných projektů (realizovaných od roku 2006), se zabezpečením ochrany osobních údajů zúčastněných žáků i ochranou adresných výsledků jednotlivých škol (2007)
E. Zvyšování profesionality a zlepšování pracovních podmínek pedagogických pracovníků
E.1 Vzdělávání pedagogických pracovníků
E.1.1 Začlenit nové požadavky na učitele vyplývající z RVP do jejich počáteční přípravy
E.1.1.1 dohodnout s fakultami připravujícími učitele potřebné změny studijních programů počátečního vzdělávání učitelů v nových oblastech kurikulární reformy (zejména s přihlédnutím k měnícím se požadavkům praxe a reformě regionálního vzdělávání, např. příprava a implementace ŠVP, vzdělávání s ohledem na udržitelný rozvoj apod.) (2008)
E.1.2 Vytvořit účinný systém DVPP podporující inovace ve vzdělávání
E.1.2.1 inovovat a realizovat Koncepci dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků, vytvořit pravidla pro profesní růst pedagogických pracovníků v návaznosti na jejich další vzdělávání a uplatnění inovací ve vzdělávání (2008)
E.1.2.2 systémově řešit koncepci DVPP, definovat kompetence a podmínky akreditace pro zařízení v síti DVPP (2008)
E.1.2.3 systematicky zařazovat do DVPP témata zmiňovaná ve strategických směrech uvedených v DZ ČR 2007 a dalších oblastech (zejména s přihlédnutím k měnícím se požadavkům praxe a reformě regionálního vzdělávání) (průběžně)
- Popis / Komentář:
F. Podpora dalšího vzdělávání
F.1 Další vzdělávání ve školách i mimo ně – vytvoření systémového rámce
F.1.1 Podpora dalšího vzdělávání ve školách i mimo ně - vytvoření systémového rámce dalšího vzdělávání
F.1.1.1 připravit a nabídnout motivační nástroje pro vyšší účast dospělých v DV (průběžně, 2007-2015)
F.1.1.2 podporovat nabídku DV na základních, středních, vyšších odborných a vysokých školách a v dalších vzdělávacích institucích (např. s využitím finančních prostředků ESF) (průběžně, 2007-2015)
F.1.1.3 podporovat nabídku programů DV dle aktuálních potřeb regionů (např. s využitím finančních prostředků ESF) (průběžně, 2007-2015)
F.1.1.4 s využitím finančních prostředků ESF podporovat poptávku po DV (např. formou vzdělávacích poukázek) (průběžně, 2008-2015)
F.2 Zlepšení kvality v dalším vzdělávání a prostupnost systémů počátečního a dalšího vzdělávání
F.2.1 Podpora systémů zajištění kvality dalšího vzdělávání a prostupnosti systému počátečního a dalšího vzdělávání
F.2.1.2 postupně uvádět do praxe zákon o uznávání výsledků dalšího vzdělávání (průběžně)
- Popis / Komentář: