MINISTERSTVO ŠKOLSTVÍ, MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY
Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy ČR 2011-2015 [akt. 2011]
1. Předškolní, základní, střední, vyšší odborné vzdělávání a přístup k terciárnímu vzdělávání
1.1 Předškolní vzdělávání
1.1.1 Při schvalování územních plánů, výstavby nových bytových kapacit, brát v úvahu předpokládané požadavky na umístění dětí do mateřských škol a učinit další opatření, která zajistí požadavek účasti 95 % dětí v raném věku na předškolním vzdělávání
1.1.2 Zákonem bude umožněno fungování tzv. firemních školek, které umožní rozšířit nedostatečné kapacity v oblasti předškolního vzdělávání (2012)
1.1.5 Tam, kde jsou vhodné podmínky, zejména personální, seznamovat děti s cizím jazykem přiměřeným způsobem odpovídajícím jejich věku a možnostem (průběžně)
1.2 Základní vzdělávání a povinná školní docházka
1.2.2 Podpořit oblast oborových didaktik a zlepšit úroveň vzdělávání ve spolupráci s fakultami vzdělávajícími učitele a prostřednictvím systému DVPP (průběžně)
1.2.3 Doporučovat anglický jazyk jako první cizí jazyk od 3. ročníku základní školy a umožnit v případě volby jiného cizího jazyka jeho výuku jako druhého cizího jazyka nejpozději od 7. ročníku základní školy (do školního roku 2013/2014)
1.2.4 Zavést povinně pro všechny žáky anglický jazyk (resp. podpořit finančně, vzděláváním učitelů povinné zavedení anglického jazyka) od 3. ročníku a podporovat povinnou výuku druhého cizího jazyka nejpozději od...
- Popis / Komentář:
1.2.6 Podpořit a zefektivnit proces vlastního hodnocení škol účelnou metodikou procesu a vhodnými autoevaluačními nástroji, tyto nástroje ověřit v pedagogické praxi a podpořit školy v komunikaci (uvnitř školy i s jinými školami)...
- Popis / Komentář:
1.2.7 Propojit zpracování vlastního hodnocení školy s připravovaným testováním žáků v 5. a 9. ročnících ZŠ a dalšími nástroji externího hodnocení (např. výsledky maturitní a závěrečné zkoušky)
1.2.9 Vytvořit konsenzuální návrh se zainteresovanými stranami (ČŠI, zřizovatelé aj.) žádoucích přístupů propojení autoevaluace a externí evaluace (do 2012)
1.2.10 Využívat výsledků projektů a mezinárodních výzkumů pro formování vzdělávací politiky a pro práci učitelů (průběžně)
1.3 Střední vzdělávání
1.3.4 Zlepšit výuku a systematicky hodnotit kvalitu vzdělávání v programech odborného vzdělávání (od 2011)
1.3.5 Monitorovat podněty pro úpravu kurikula a vzdělávacích programů i pro podporu škol při jeho realizaci (od 2012)
1.3.6 Dokončit reformu maturitní zkoušky s důrazem na její efektivitu a propojení s přijímacím řízením na VŠ (do 2015)
1.3.7 Připravit opatření, která umožní státu a zřizovatelům efektivně využít objektivizovaných výsledků maturitní zkoušky k zvýšení kvality poskytovaných vzdělávacích služeb...
- Popis / Komentář:
1.3.9 Ve vybraných oborech vzdělání (např., technické a přírodovědné obory vzdělání středních odborných škol, technická a přírodovědná lycea, gymnázia s výjimkami humanitního zaměření) bude zavedena povinná maturitní zkouška z matematiky
1.3.10 Dokončit reformu závěrečné zkoušky v oborech vzdělání s výučním listem a zavést ji jako standardní součást do systému odborného vzdělávání (do 2014)
1.3.11 Připravit legislativní úpravy související se zavedením nové závěrečné zkoušky ve všech oborech středního vzdělání s výučným listem (do 2014)
1.3.12 Zavést více prvků všeobecné přípravy v oborech vzdělání s výučním listem (zejména matematiky, mateřského jazyka a cizího jazyka) (průběžně)
1.3.13 Zavést větší míru standardizace v RVP a ŠVP pro oblast praktického vyučování (odborného výcviku, odborné nebo umělecké praxe) realizovaného na pracovištích zaměstnavatelů ke zkvalitnění této přípravy...
- Popis / Komentář:
1.3.14 Podpořit vytváření podmínek pro daňovou stimulaci zaměstnavatelů v souvislosti s realizací praktického vyučování pro školy (od 2012)
1.3.15 Stimulovat zvýšení počtu žáků v oborech vzdělání s výučním listem, kteří mají uzavřenu smlouvu s budoucím zaměstnavatelem nejen v případě absolventů, kterých je na trhu práce nedostatek...
- Popis / Komentář:
1.3.16 Vytvářet modely spolupráce typu škola-zaměstnavatelé-kraj mj. s ohledem na prognózování potřeby pracovních sil v hospodářském sektoru a podpořit v dalším vývoji ty školy, které prokazatelně splňují kritérium spolupráce se sociálními partnery (průběžně)
1.3.17 Usilovat o sektorové dohody se zaměstnavateli v regionu o předpokládaných požadavcích na vývoj v oblasti pracovních sil prostřednictvím např. sektorových rad zřizovaných MPSV, popř. jiných sociálních a hospodářských partnerů...
- Popis / Komentář:
1.3.18 Usilovat o přímou finanční podporu ze strany krajů i podnikatelského sektoru žákům těch oborů středního odborného vzdělání, u nichž panuje dlouhodobý nesoulad mezi nabídkou a poptávkou na trhu práce...
- Popis / Komentář:
1.3.20 V rámci aktualizace opatření Akčního plánu podpory odborného vzdělávání zahrnout opatření, která budou obsahovat podporu technického vzdělávání (2011)
1.4 Jazykové, umělecké, environmentální a speciální vzdělávání, informační a komunikační technologie
1.4.1 Zajistit podporu v oblasti metodiky a didaktiky výuky především pro učitele anglického jazyka a učitele dalších cizích jazyků v rámci DVVP a ve spolupráci s pedagogickými fakultami
1.4.5 Terminologicky sladit označení úrovní jazykových znalostí uváděných v RVP JŠ s vyhláškou č. 33/2005 Sb., o jazykových školách s právem státní jazykové zkoušky a státních jazykových zkouškách...
- Popis / Komentář:
1.4.7 Podporovat zdravé školní stravování, komunitní školy, zdravý fyzický rozvoj dětí, žáků a studentů prostřednictvím sportu a pobytu v přírodě (průběžně)
1.4.10 Podpořit oblast oborových didaktik a zlepšit úroveň vzdělávání ve spolupráci s fakultami vzdělávajícími učitele a prostřednictvím systému DVPP (průběžně)
1.4.12 S ohledem na dosavadní vývoj nezvyšovat (v místech demografického poklesu snižovat) kapacity ZUŠ (průběžně)
1.4.13 Vypracovat materiální standard pro ZUŠ jako závazný podklad pro zařazování do rejstříku škol a školských zařízení (2011)
1.5 Vyšší odborné vzdělávání
1.5.1 Umožnit v dalším vývoji sektoru vyššího odborného vzdělávání, aby školy mohly směřovat k vzájemně se doplňujícím typům vzdělávání na úrovni (do 2012)
1.5.2 Zavést oborové deskriptory, tj. rámcovou standardizací výsledků vzdělávání, pro zvýšení kvality vyššího odborného vzdělávání (2012)
2. Podporované oblasti
2.1 Optimalizace nabídky vzdělávání
2.1.1 Při přípravě a při aplikaci strategie optimalizace v kraji je do roku 2014 při dodržení stanovených kritérií rozvoje regionálního školství uvedených v tabulce č. 3 a vývojových ukazatelů stanovených v tabulce č. 4 doporučeno...
- Popis / Komentář:
2.1.2 Tyto ukazatele aplikovat při procesu schvalování změn v krajích a rozhodování MŠMT při zápisech do rejstříku škol a školských zařízení včetně změnového řízení
2.2 Podpora pedagogickým pracovníkům
2.2.6 Připravit samostatný platový systém odměňování pedagogických pracovníků, v němž bude propojen základní platový postup s kariérním systémem tak, aby kromě pozvolnějšího růstu platů byla lépe ohodnocena kvalitnější práce učitelů...
- Popis / Komentář:
2.2.7 Připravit a projednat s vybranými pedagogickými asociacemi kariérní systém (2013), který bude motivovat učitele k dalšímu profesnímu rozvoji a kvalitní pedagogické práci
2.3 Rovné příležitosti ve vzdělávání
2.3.1 Zpracovat návrhy opatření a legislativních změn pro rozvoj inkluzivního vzdělávání na školách (2013)
2.3.2 Vytvořit materiální, finanční aj. podmínky pro činnost 2. stupně základních škol (ve srovnání s nižšími stupni 6 a 8letých gymnázií), aby postupně docházelo k přirozenému posílení prestiže tohoto stupně školy (průběžně)
2.3.3 Podpořit vzdělávání pedagogických pracovníků všech typů škol v rámci DVPP zaměřené na problematiku vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (průběžně)
2.3.4 Aktualizovat Národní akční plán inkluzivního vzdělávání tak, aby nahradil ostatní „národní plány“ a koncepce péče“ zaměřené na inkluzivní vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami (2012)
2.3.5 Zabezpečovat personální a metodickou připravenost škol a školských zařízení k zajištění podmínek vzdělávání žáků se zdravotním postižením a jiným znevýhodněním (2014)
2.3.7 Podpořit činnost krajských koordinátorů k zabezpečení logopedické péče a krajských koordinátorů pro oblast autismu (2014)
2.3.8 Podpořit opatření k zvýšení účasti dětí se sociálním znevýhodněním na předškolním vzdělávání (průběžně)
2.3.9 Podpořit základní školy při zřizování přípravných tříd, zavést systém hodnocení jejich přínosu pro podporu inkluzivního vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním...
- Popis / Komentář:
2.3.10 Základní školy hlavního proudu vzdělávání systematicky připravovat na vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním (průběžně)
2.3.11 Zajistit kontrolu zařazování dětí do základní školy nebo třídy základní školy vzdělávající podle přílohy k RVP ZV pro žáky s lehkým mentálním postižením...
- Popis / Komentář: