| Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy ČR 2011-2015 [akt. 2011] |
1. | Předškolní, základní, střední, vyšší odborné vzdělávání a přístup k terciárnímu vzdělávání |
1.1 | Předškolní vzdělávání |
1.1.1 | Při schvalování územních plánů, výstavby nových bytových kapacit, brát v úvahu předpokládané požadavky na umístění dětí do mateřských škol a učinit další opatření, která zajistí požadavek účasti 95 % dětí v raném věku na předškolním vzdělávání |
1.1.2 | Zákonem bude umožněno fungování tzv. firemních školek, které umožní rozšířit nedostatečné kapacity v oblasti předškolního vzdělávání (2012) |
1.1.3 | Pokračovat v metodické podpoře realizace reformy na MŠ (minimálně do roku 2013) |
1.1.4 | Zvýšit podporu mateřského jazyka ve vzdělávacích programech mateřských škol (průběžně) |
1.1.5 | Tam, kde jsou vhodné podmínky, zejména personální, seznamovat děti s cizím jazykem přiměřeným způsobem odpovídajícím jejich věku a možnostem (průběžně) |
1.1.6 | Začlenit jazykovou přípravu do programu přípravy pedagogů působících v předškolních zařízeních, aby jejich působení v oblasti jazykové propedeutiky nebo i přímo ve výuce konkrétního jazyka bylo co nejkvalitnější (od 2012) |
1.1.7 | Připravit opatření pro snížení počtu odkladů nástupu k povinné školní docházce s možností využití nových vzdělávacích programů (RVP PV) (od roku 2011) |
1.2 | Základní vzdělávání a povinná školní docházka |
1.2.1 | Podpořit realizaci a inovaci vzdělávacích programů (RVP a ŠVP) (2015) |
1.2.2 | Podpořit oblast oborových didaktik a zlepšit úroveň vzdělávání ve spolupráci s fakultami vzdělávajícími učitele a prostřednictvím systému DVPP (průběžně) |
1.2.3 | Doporučovat anglický jazyk jako první cizí jazyk od 3. ročníku základní školy a umožnit v případě volby jiného cizího jazyka jeho výuku jako druhého cizího jazyka nejpozději od 7. ročníku základní školy (do školního roku 2013/2014) |
1.2.4 | Zavést povinně pro všechny žáky anglický jazyk (resp. podpořit finančně, vzděláváním učitelů povinné zavedení anglického jazyka) od 3. ročníku a podporovat povinnou výuku druhého cizího jazyka nejpozději od...
|
1.2.5 | Postupně zavést systém hodnocení výsledků vzdělávání na úrovni 5. a 9. ročníků ZŠ |
1.2.6 | Podpořit a zefektivnit proces vlastního hodnocení škol účelnou metodikou procesu a vhodnými autoevaluačními nástroji, tyto nástroje ověřit v pedagogické praxi a podpořit školy v komunikaci (uvnitř školy i s jinými školami)...
|
1.2.7 | Propojit zpracování vlastního hodnocení školy s připravovaným testováním žáků v 5. a 9. ročnících ZŠ a dalšími nástroji externího hodnocení (např. výsledky maturitní a závěrečné zkoušky) |
1.2.8 | Uvést do praxe systém DVPP v oblasti vlastního hodnocení (do konce 2011) |
1.2.9 | Vytvořit konsenzuální návrh se zainteresovanými stranami (ČŠI, zřizovatelé aj.) žádoucích přístupů propojení autoevaluace a externí evaluace (do 2012) |
1.2.10 | Využívat výsledků projektů a mezinárodních výzkumů pro formování vzdělávací politiky a pro práci učitelů (průběžně) |
1.2.11 | Provést podrobný rozbor příčin zhoršujících se výsledků českých žáků v mezinárodních šetřeních a navrhnout opatření ke zlepšení tohoto stavu (2011) |
1.2.12 | Zapojovat se i nadále do mezinárodních výzkumů |
1.2.13 | Konfrontovat výsledky z mezinárodních výzkumů s výsledky zjištěnými ČŠI a provádět důkladnou analýzu (průběžně) |
1.3 | Střední vzdělávání |
1.3.1 | Poskytovat cílenou metodickou podporu při implementaci ŠVP do praxe (průběžně) |
1.3.2 | Podpořit střední školy prostřednictvím programu EU peníze školám (od 2011) |
1.3.3 | Poskytovat cílenou metodickou a didaktickou podporu (průběžně, od 2011) |
1.3.4 | Zlepšit výuku a systematicky hodnotit kvalitu vzdělávání v programech odborného vzdělávání (od 2011) |
1.3.5 | Monitorovat podněty pro úpravu kurikula a vzdělávacích programů i pro podporu škol při jeho realizaci (od 2012) |
1.3.6 | Dokončit reformu maturitní zkoušky s důrazem na její efektivitu a propojení s přijímacím řízením na VŠ (do 2015) |
1.3.7 | Připravit opatření, která umožní státu a zřizovatelům efektivně využít objektivizovaných výsledků maturitní zkoušky k zvýšení kvality poskytovaných vzdělávacích služeb...
|
1.3.8 | Diskutovat, případně zavést jednotné prvky v profilové části maturitní zkoušky (od 2011) |
1.3.9 | Ve vybraných oborech vzdělání (např., technické a přírodovědné obory vzdělání středních odborných škol, technická a přírodovědná lycea, gymnázia s výjimkami humanitního zaměření) bude zavedena povinná maturitní zkouška z matematiky |
1.3.10 | Dokončit reformu závěrečné zkoušky v oborech vzdělání s výučním listem a zavést ji jako standardní součást do systému odborného vzdělávání (do 2014) |
1.3.11 | Připravit legislativní úpravy související se zavedením nové závěrečné zkoušky ve všech oborech středního vzdělání s výučným listem (do 2014) |
1.3.12 | Zavést více prvků všeobecné přípravy v oborech vzdělání s výučním listem (zejména matematiky, mateřského jazyka a cizího jazyka) (průběžně) |
1.3.13 | Zavést větší míru standardizace v RVP a ŠVP pro oblast praktického vyučování (odborného výcviku, odborné nebo umělecké praxe) realizovaného na pracovištích zaměstnavatelů ke zkvalitnění této přípravy...
|
1.3.14 | Podpořit vytváření podmínek pro daňovou stimulaci zaměstnavatelů v souvislosti s realizací praktického vyučování pro školy (od 2012) |
1.3.15 | Stimulovat zvýšení počtu žáků v oborech vzdělání s výučním listem, kteří mají uzavřenu smlouvu s budoucím zaměstnavatelem nejen v případě absolventů, kterých je na trhu práce nedostatek...
|
1.3.16 | Vytvářet modely spolupráce typu škola-zaměstnavatelé-kraj mj. s ohledem na prognózování potřeby pracovních sil v hospodářském sektoru a podpořit v dalším vývoji ty školy, které prokazatelně splňují kritérium spolupráce se sociálními partnery (průběžně) |
1.3.17 | Usilovat o sektorové dohody se zaměstnavateli v regionu o předpokládaných požadavcích na vývoj v oblasti pracovních sil prostřednictvím např. sektorových rad zřizovaných MPSV, popř. jiných sociálních a hospodářských partnerů...
|
1.3.18 | Usilovat o přímou finanční podporu ze strany krajů i podnikatelského sektoru žákům těch oborů středního odborného vzdělání, u nichž panuje dlouhodobý nesoulad mezi nabídkou a poptávkou na trhu práce...
|
1.3.19 | Podporovat spolupráci odborníků z praxe – zástupců zaměstnavatelů |
1.3.20 | V rámci aktualizace opatření Akčního plánu podpory odborného vzdělávání zahrnout opatření, která budou obsahovat podporu technického vzdělávání (2011) |
1.3.21 | Podporovat vznik “inkubátorů“ podnikatelské činnosti žáků středních a vyšších odborných škol sloužících k transferu dosažených výsledků budoucím komerčním uplatněním do nově zakládaných firem např. zřízením pre-seed fondu (od 2011) |
1.3.22 | Pokračovat v činnosti Národního referenčního bodu (průběžně) |
1.3.23 | Aktivní spolupráce na evropských aktivitách sítě EQAVET (průběžně) |
1.3.24 | Postupná implementace vybraných nástrojů referenčního rámce EQAVET, zejména vybraných indikátorů, do systému hodnocení odborného vzdělávání a přípravy v ČR |
1.4 | Jazykové, umělecké, environmentální a speciální vzdělávání, informační a komunikační technologie |
1.4.1 | Zajistit podporu v oblasti metodiky a didaktiky výuky především pro učitele anglického jazyka a učitele dalších cizích jazyků v rámci DVVP a ve spolupráci s pedagogickými fakultami |
1.4.2 | Podpořit jazykové vzdělávání ve školách prostřednictvím programu EU peníze školám |
1.4.3 | Zvýšit podíl kvalifikovaných učitelů cizích jazyků zejména na základních školách |
1.4.4 | Zahájit výuku podle ŠVP na všech jazykových školách (2011) |
1.4.5 | Terminologicky sladit označení úrovní jazykových znalostí uváděných v RVP JŠ s vyhláškou č. 33/2005 Sb., o jazykových školách s právem státní jazykové zkoušky a státních jazykových zkouškách...
|
1.4.6 | Zvyšovat úroveň dovedností žáků a učitelů v oblasti informační gramotnosti (od 2011) |
1.4.7 | Podporovat zdravé školní stravování, komunitní školy, zdravý fyzický rozvoj dětí, žáků a studentů prostřednictvím sportu a pobytu v přírodě (průběžně) |
1.4.8 | Podporovat ekologicky šetrné provozy školních budov a pozemků (průběžně) |
1.4.9 | Pokračovat v podpoře zavádění RVP do základních škol speciálních (od 2011) |
1.4.10 | Podpořit oblast oborových didaktik a zlepšit úroveň vzdělávání ve spolupráci s fakultami vzdělávajícími učitele a prostřednictvím systému DVPP (průběžně) |
1.4.11 | Pokračovat v podpoře zavádění RVP do základních uměleckých škol (od 2011) |
1.4.12 | S ohledem na dosavadní vývoj nezvyšovat (v místech demografického poklesu snižovat) kapacity ZUŠ (průběžně) |
1.4.13 | Vypracovat materiální standard pro ZUŠ jako závazný podklad pro zařazování do rejstříku škol a školských zařízení (2011) |
1.4.14 | Podpořit realizaci vzdělávacích programů konzervatoří (od 2011) |
1.4.15 | Systémově podporovat obsahové zkvalitňování zájmového vzdělávání a činnost školských zařízení pro zájmové vzdělávání, především z legislativního a personálního hlediska, a jeho dostupnost (průběžně) |
1.4.16 | Podporovat příklady dobré praxe v oblasti zájmového vzdělávání s využitím výstupů projektů OP VK |
1.5 | Vyšší odborné vzdělávání |
1.5.1 | Umožnit v dalším vývoji sektoru vyššího odborného vzdělávání, aby školy mohly směřovat k vzájemně se doplňujícím typům vzdělávání na úrovni (do 2012) |
1.5.2 | Zavést oborové deskriptory, tj. rámcovou standardizací výsledků vzdělávání, pro zvýšení kvality vyššího odborného vzdělávání (2012) |
1.5.3 | Vytvořit opatření (úpravou legislativy), která zajistí přenositelnost kreditů ECTS mezi vyšším odborným a vysokoškolským vzděláváním (2013) |
1.5.4 | Změnit pravidla prodlužování akreditace programů (zejm. tak, aby došlo k zvyšování kvality poskytovaného vzdělávání a provázání jeho výstupů s uplatnitelností na trhu práce) (2013) |
1.6 | Přístup k terciárnímu vzdělávání |
2. | Podporované oblasti |
2.1 | Optimalizace nabídky vzdělávání |
2.1.1 | Při přípravě a při aplikaci strategie optimalizace v kraji je do roku 2014 při dodržení stanovených kritérií rozvoje regionálního školství uvedených v tabulce č. 3 a vývojových ukazatelů stanovených v tabulce č. 4 doporučeno...
|
2.1.2 | Tyto ukazatele aplikovat při procesu schvalování změn v krajích a rozhodování MŠMT při zápisech do rejstříku škol a školských zařízení včetně změnového řízení |
2.1.3 | V každém kraji provést analýzu struktury škol a školských zařízení a v případě středních a vyšších odborných škol také strukturu vyučovaných oborů vzdělání podle dostupných údajů o demografickém vývoji s výhledem nejméně do roku 2015 |
2.1.4 | Na základě této analýzy připravit strategii optimalizace (pokud už není hotova) sítě středních škol a oborové skladby středních a vyšších odborných škol a kapacit oborů vzdělání škol (obdobně i kapacit školských zařízení)...
|
2.2 | Podpora pedagogickým pracovníkům |
2.2.1 | Zvýšit kvalitu počátečního vzdělávání pedagogických pracovníků (průběžně) |
2.2.2 | Zvýšit kvalitu dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků (průběžně) |
2.2.3 | Kromě tradičních forem DVPP (2013)...
|
2.2.4 | V souladu s navrženými opatřeními novelizovat právní normy |
2.2.5 | Usilovat o zlepšení platového ohodnocení pedagogických pracovníků (průběžně) |
2.2.6 | Připravit samostatný platový systém odměňování pedagogických pracovníků, v němž bude propojen základní platový postup s kariérním systémem tak, aby kromě pozvolnějšího růstu platů byla lépe ohodnocena kvalitnější práce učitelů...
|
2.2.7 | Připravit a projednat s vybranými pedagogickými asociacemi kariérní systém (2013), který bude motivovat učitele k dalšímu profesnímu rozvoji a kvalitní pedagogické práci |
2.2.8 | Harmonizovat obsah stávajících právních předpisů s potřebami profesního rozvoje tak, aby byla jasně vymezena pravidla pro všechny účastníky a nastavit postupy, které umožní rozeznat, ohodnotit a odměňovat kvalitní práci učitelů (2013) |
2.2.9 | Nastavit nový systém výběru, přípravy, hodnocení a rozvoje ředitelů mateřských, základních a středních škol (2013) |
2.3 | Rovné příležitosti ve vzdělávání |
2.3.1 | Zpracovat návrhy opatření a legislativních změn pro rozvoj inkluzivního vzdělávání na školách (2013) |
2.3.2 | Vytvořit materiální, finanční aj. podmínky pro činnost 2. stupně základních škol (ve srovnání s nižšími stupni 6 a 8letých gymnázií), aby postupně docházelo k přirozenému posílení prestiže tohoto stupně školy (průběžně) |
2.3.3 | Podpořit vzdělávání pedagogických pracovníků všech typů škol v rámci DVPP zaměřené na problematiku vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (průběžně) |
2.3.4 | Aktualizovat Národní akční plán inkluzivního vzdělávání tak, aby nahradil ostatní „národní plány“ a koncepce péče“ zaměřené na inkluzivní vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami (2012) |
2.3.5 | Zabezpečovat personální a metodickou připravenost škol a školských zařízení k zajištění podmínek vzdělávání žáků se zdravotním postižením a jiným znevýhodněním (2014) |
2.3.6 | Podpořit činnost škol samostatně zřízených pro žáky se zdravotním postižením (2014) |
2.3.7 | Podpořit činnost krajských koordinátorů k zabezpečení logopedické péče a krajských koordinátorů pro oblast autismu (2014) |
2.3.8 | Podpořit opatření k zvýšení účasti dětí se sociálním znevýhodněním na předškolním vzdělávání (průběžně) |
2.3.9 | Podpořit základní školy při zřizování přípravných tříd, zavést systém hodnocení jejich přínosu pro podporu inkluzivního vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním...
|
2.3.10 | Základní školy hlavního proudu vzdělávání systematicky připravovat na vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním (průběžně) |
2.3.11 | Zajistit kontrolu zařazování dětí do základní školy nebo třídy základní školy vzdělávající podle přílohy k RVP ZV pro žáky s lehkým mentálním postižením...
|
2.3.12 | Podporovat žáky se sociálním znevýhodněním ve vzdělávání ve středních školách (průběžně) |
2.3.13 | Zpracovat analýzu rozvojových programů MŠMT a pokračovat v efektivních realizovaných rozvojových programech MŠMT (2012) |
2.3.14 | Uplatňovat systematickou podporu mimořádně nadaných žáků (poradenská podpora mimořádně nadaných, individualizovaná výuka, úpravy vzdělávacích programů, stipendia, soutěže, zahraniční výměna zkušeností atd.) (průběžně) |
2.3.15 | Podporovat (i finančně) školy, které dosahují výborných výsledků v soutěžích vyhlašovaných MŠMT, popř. u maturitní zkoušky, jako Centra excelence (od 2011) |
2.3.16 | Podpořit (pro začlenění cizinců do vzdělávání) výuku českého jazyka jako cizího jazyka (2015) |
2.3.17 | Najít vhodný způsob monitorování sociálního klimatu ve školách a školských zařízeních a stanovit efektivní opatření (2012) |
2.3.18 | Metodicky a personálně podporovat školy v prevenci rizikového chování (průběžně) |
2.3.19 | Vytvořit mechanismus plošného systému primární prevence v kraji (2013) |
2.3.20 | Zjišťovat informace o předčasných odchodech ze vzdělávání a působit preventivně proti nim tak, aby se podíl žáků, kteří předčasně opouštějí vzdělávací systém, pohyboval pod 10% (průběžně) |
2.4 | Systém poradenství ve školství |
2.4.1 | Podpořit systém metodického vedení školských a školních poradenských služeb (2013) |
2.4.2 | Navýšit počet poradenských pracovníků ve školství v závislosti na potřebách žáků (2013) |
2.4.3 | Vytvořit koncepci systému kariérového poradenství (2011) |
2.4.4 | Rozvíjet systém dalšího vzdělávání poradenských pracovníků v oblasti kariérového poradenství, zlepšit přístup ke kvalitnímu vzdělávání pro stávající pracovníky (průběžně) |
2.4.5 | Zlepšit kvalitu kariérového poradenství (2014) |
2.4.6 | Rozvíjet informační systém na podporu kvalifikovaného rozhodování o volbě profese a k ní vedoucí vzdělávací dráhy...
|
2.5 | Ústavní a ochranná výchova |
2.5.1 | Dopracovat standardy kvality práce v zařízeních pro výkon ústavní a ochranné výchovy a preventivně výchovnou činnost v rezortu MŠMT (2012) |
2.5.2 | V rámci pracovní skupiny spolupracovat s krajskými úřady v oblasti dětských domovů na vytvoření vzájemně se doplňující sítě dětských domovů (průběžně) |
2.5.3 | Pokračovat ve spolupráci s MPSV v transformaci systému náhradní výchovné péče (2013) |
2.5.4 | V souladu s navrženými opatřeními novelizovat právní normy (2012) |
2.6 | Další vzdělávání |
2.6.1 | Rozvíjet systém uznávání výsledků dalšího vzdělávání (průběžně) |
2.6.2 | Podporovat kvalitu a nabídku dalšího vzdělávání (průběžně) |
2.6.3 | Stimulovat poptávku po dalším vzdělávání, tak aby se účast dospělých zvýšila na 15 % (2020) |
2.6.4 | Rozvíjet průřezové oblasti dalšího vzdělávání (od 2011) |
2.7 | Zefektivnění fungování státní správy a samosprávy ve školství |
2.7.1 | Postupně zavést vybrané dílčí prvky Koncepce rozvoje informačních a komunikačních technologií ve vzdělávání v období 2009-2013 (do roku 2013) |
2.7.2 | Vytvořit koncepci centrálního školského informačního systému |
2.7.3 | Snížení administrativního zatížení škol a školských zařízení |
2.7.4 | Omezit množství různých šetření, analýz a výzkumů na základě důslednějšího zvažování jejich cílů a potřebnosti a zamezením duplicit |
2.7.5 | Provést analýzu administrativní zátěže škol v kompetenci jiných resortů a navázat kontakt s příslušnými odpovědnými resorty za účelem možného snížení této zátěže...
|
2.7.6 | Podporovat další vzdělávání pracovníků ČŠI a rozvíjet jejich profesní zkušenosti |
2.7.7 | Posilovat evaluační mechanismy ve vzdělávání za účasti ČŠI - postupné kroky inspekční činnosti přijímat v dohodě s MŠMT a v souladu s Dlouhodobým záměrem ČR; ve spolupráci se skupinou II také stanovit vhodné monitorovací ukazatele |