MINISTERSTVO ŠKOLSTVÍ, MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY
Koncepce podpory mládeže ČR 2014-2020
1. Usnadňovat rovný přístup dětí a mládeže k právům
Vytvářet otevřené prostředí pro možnosti uplatňování práv dětí a mládeže
Deskriptory:
X.b péče a práva dítěte
XX.h lidská práva
Podporovat rozvoj kompetencí pro prosazování práv dětí a mládeže
Deskriptory:
VI.a předškolní výchova
VI.b základní vzdělávání
VI.c střední vzdělávání
VI.d vyšší odborné vzdělávání
VI.e vysokoškolské vzdělávání
VI.i celoživotní učení
X.b péče a práva dítěte
2. Usnadňovat rovný přístup dětí a mládeže k informacím
Posilovat efektivní meziresortní spolupráci v oblasti poskytování informací pro mládež a o mládeži
Deskriptory:
XVII.a legislativní a regulační prostředí
XVII.h participace občanů na veřejné správě
Vytvářet podmínky pro systémové a efektivní využívání a sdílení zdrojů v oblasti informací pro mládež a o mládeži
Deskriptory:
XVII.a legislativní a regulační prostředí
XVII.c veřejné služby
1 Rozšiřovat informační síť pro mládež do všech regionů ČR s využitím podpory krajských úřadů, obcí, škol a školských zařízení, nestátních neziskových organizací, knihoven a dalších kulturních institucí za účelem umožnění rovného přístupu k informacím
2 Podporovat spolupráci a navazování kontaktů mezi poskytovateli informací na místní, regionální, národní a evropské úrovni včetně výměny informací a osvědčených postupů
3. Vytvářet příznivé a udržitelné podmínky pro účast dětí a mládeže v zájmovém a neformálním vzdělávání
Poskytovat všem skupinám dětí a mládeže rovné příležitosti ke zdokonalování a prohlubování klíčových kompetencí potřebných pro uplatnění v pracovním, občanském a osobním životě
Deskriptory:
VI.i celoživotní učení
XXI.b zájmová činnost a rekreace
XXI.d NNO
1 Podporovat vzdělávací aktivity, projekty a programy zaměřené na systematické rozvíjení klíčových kompetencí pro komplexní rozvoj osobnosti
2 Podporovat rozvoj organizací pracujících v neformálním a zájmovém vzdělávání s důrazem na kvalitu vzdělávání
3 Podporovat organizace pracující s dětmi a mládeží s důrazem na inkluzivní přístup a mezigenerační dialog
Podporovat inovace v oblasti zájmového a neformálního vzdělávání
Deskriptory:
IV.g netechnické inovace
XVII.a legislativní a regulační prostředí
XVII.c veřejné služby
1 Získávat a vzdělávat odborníky, kteří povedou děti a mládež ke smysluplnému využívání moderních technologií
2 Podporovat výzkum v oblasti využívání volného času dětí a mládeže a reflektovat výstupy výzkumů v politice mládeže
Podporovat vzájemnou spolupráci škol a školských zařízení s nestátními neziskovými organizacemi, kulturními institucemi a dalšími zařízeními pracujícími s dětmi a mládeží
Deskriptory:
VI.i celoživotní učení
XVII.a legislativní a regulační prostředí
XXI.b zájmová činnost a rekreace
XXI.d NNO
Podporovat uznávání výsledků zájmového a neformálního vzdělávání
Deskriptory:
VI.h další vzdělávání
VI.i celoživotní učení
XVII.a legislativní a regulační prostředí
XVII.c veřejné služby
4. Rozšiřovat a zatraktivnit nabídku činností ve volném čase a motivovat děti a mládež k jejímu aktivnímu využití
Zvyšovat informovanost široké veřejnosti o významu a nabídce volnočasových aktivit
Deskriptory:
V.d eSlužby, aplikace a produkty ICT
VI.i celoživotní učení
XVII.a legislativní a regulační prostředí
XVII.d digitalizace agend veřejné správy
Motivovat děti a mládež k aktivnímu využívání volného času
Deskriptory:
VI.i celoživotní učení
X.d služby pro rodiny a děti
XXI.b zájmová činnost a rekreace
Přispívat k rozvoji talentu dětí a mládeže
Deskriptory:
VI.a předškolní výchova
VI.b základní vzdělávání
VI.c střední vzdělávání
VI.d vyšší odborné vzdělávání
VI.e vysokoškolské vzdělávání
VI.f lidské zdroje VaV
VI.g ústavní a ochranná výchova
VI.i celoživotní učení
5. Podporovat zvyšování přeshraniční mobility mládeže
Rozvíjet kompetence mládeže potřebné pro mobilitu
Deskriptory:
VI.b základní vzdělávání
VI.c střední vzdělávání
VI.d vyšší odborné vzdělávání
VI.e vysokoškolské vzdělávání
VI.i celoživotní učení
XX.e zahraniční pomoc a mezinárodní spolupráce
Podporovat kvalitu, dostupnost a udržitelnost poskytovaných informací o možnostech mobility pro mládež
Deskriptory:
XVII.a legislativní a regulační prostředí
XVII.c veřejné služby
XVII.d digitalizace agend veřejné správy
XXI.d NNO
Podporovat odstraňování překážek při uznávání a využívání znalostí a dovedností získaných skrze studium, práci, dobrovolnickou činnost a neformální vzdělávání v zahraničí
Deskriptory:
VI.h další vzdělávání
VI.i celoživotní učení
VII.a aktivní politika zaměstnanosti
VII.e mobilita pracovní síly
XVII.a legislativní a regulační prostředí
XX.e zahraniční pomoc a mezinárodní spolupráce
6. Zlepšovat podmínky pro zaměstnanost a zaměstnatelnost mládeže
Usnadňovat mladým lidem přechod mezi školním a pracovním prostředím a vytvářet podmínky k jejich plynulému zapojení do pracovního procesu
Deskriptory:
VII.a aktivní politika zaměstnanosti
VIII.b ohrožené skupiny
X.a soulad soukromého a pracovního života
2 Podporovat propojování poskytovatelů informací a poradenských služeb v oblasti studijní a profesní orientace, zaměstnanosti a podnikání mladých lidí
Podporovat hlubší spolupráci mezi školami, školskými zařízeními a jejich zřizovateli, dalšími vzdělavateli, zaměstnavateli, profesními a sektorovými sdruženími a úřady práce pro zlepšení uplatnění mladých lidí na trhu práce
Deskriptory:
VII.a aktivní politika zaměstnanosti
XVII.a legislativní a regulační prostředí
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
7. Podporovat všestranný a harmonický rozvoj dětí a mládeže s důrazem na jejich fyzické a duševní zdraví a morální odpovědnost
Motivovat děti a mládež ke zdravému životnímu stylu a zodpovědnému chování
Deskriptory:
XIII.c životní styl, výživa, spotřeba tabáku a alkoholu
XXI.a tělesná výchova, sport, turistika
XXI.b zájmová činnost a rekreace
2 Podporovat rozvoj kritického myšlení s cílem chránit děti a mládež před manipulací vedoucí k rizikovému chování
3 Podporovat informovanost o možnostech preventivní péče o své zdraví, zejména pravidelných preventivních prohlídek
Preventivně působit na děti a mládež v oblasti rizikového chování
Deskriptory:
VI.a předškolní výchova
VI.b základní vzdělávání
VI.c střední vzdělávání
VI.d vyšší odborné vzdělávání
VI.e vysokoškolské vzdělávání
VI.g ústavní a ochranná výchova
VI.i celoživotní učení
IX.c sociální prevence
X.b péče a práva dítěte
X.c ohrožené děti
XIII.d zdravé stárnutí obyvatel
XIII.e nemocnost a úrazovost
Posilovat vytváření pozitivních mezilidských vztahů
Deskriptory:
VI.i celoživotní učení
VIII.b ohrožené skupiny
XIII.d zdravé stárnutí obyvatel
Podporovat rozvoj dětí a mládeže podle jejich individuálních potřeb
Deskriptory:
VI.i celoživotní učení
X.b péče a práva dítěte
1 Podporovat využívání individuálního poradenství v prevenci rizikového chování a při řešení problémových situací
8. Podporovat aktivní zapojení dětí a mládeže do rozhodovacích procesů a do ovlivňování společenského a demokratického života
Motivovat děti a mládež k aktivnímu, informovanému a odpovědnému zapojování do veřejného prostoru včetně diskuze
Deskriptory:
VI.b základní vzdělávání
VI.c střední vzdělávání
VI.d vyšší odborné vzdělávání
VI.e vysokoškolské vzdělávání
VI.g ústavní a ochranná výchova
VI.i celoživotní učení
XVII.h participace občanů na veřejné správě
Zajišťovat informovanost dětí a mládeže o možnostech participace
Deskriptory:
XVII.a legislativní a regulační prostředí
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
XVII.d digitalizace agend veřejné správy
XVII.h participace občanů na veřejné správě
Podporovat děti a mládež při využívání různorodých příležitostí k participaci včetně nových forem participace
Deskriptory:
V.d eSlužby, aplikace a produkty ICT
VI.b základní vzdělávání
VI.c střední vzdělávání
VI.d vyšší odborné vzdělávání
VI.e vysokoškolské vzdělávání
VI.g ústavní a ochranná výchova
VI.i celoživotní učení
XVII.a legislativní a regulační prostředí
XVII.c veřejné služby
9. Vytvářet příznivé podmínky pro dobrovolnictví mladých lidí včetně oceňování a uznávání dobrovolných činností
Podporovat dobrovolnickou činnost
Deskriptory:
VI.i celoživotní učení
VIII.a aktivní začleňování
XVII.a legislativní a regulační prostředí
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
XXI.d NNO
1 Podporovat legislativní ukotvení dobrovolnictví ve veřejně prospěšných právnických osobách a v pozici přijímajících organizací také v příspěvkových organizacích a ve školských právnických osobách
Zlepšovat povědomí mládeže o příležitostech dobrovolnické činnosti a jejích přínosech
Deskriptory:
VI.b základní vzdělávání
VI.c střední vzdělávání
VI.d vyšší odborné vzdělávání
VI.e vysokoškolské vzdělávání
VI.g ústavní a ochranná výchova
VI.i celoživotní učení
XVII.a legislativní a regulační prostředí
XXI.d NNO
10. Usnadňovat začlenění dětí a mládeže s omezenými příležitostmi
Zlepšovat přístup dětí a mládeže s omezenými příležitostmi ke službám v oblasti vzdělávání, zaměstnanosti, zdravotnictví a sociální péče
Deskriptory:
VII.a aktivní politika zaměstnanosti
VIII.a aktivní začleňování
VIII.b ohrožené skupiny
VIII.c rovné příležitosti
IX.a sociální poradenství
X.b péče a práva dítěte
X.c ohrožené děti
XVII.c veřejné služby
Zlepšovat přístup dětí a mládeže s omezenými příležitostmi k zájmovému a neformálnímu vzdělávání
Deskriptory:
VIII.c rovné příležitosti
X.b péče a práva dítěte
X.d služby pro rodiny a děti
XXI.b zájmová činnost a rekreace
XXI.d NNO
Podporovat rozvoj kompetencí dětí a mládeže pro posilování snášenlivosti napříč kulturními a sociálními skupinami
Deskriptory:
VI.a předškolní výchova
VI.b základní vzdělávání
VI.c střední vzdělávání
VI.d vyšší odborné vzdělávání
VI.e vysokoškolské vzdělávání
VI.g ústavní a ochranná výchova
VI.i celoživotní učení
VIII.a aktivní začleňování
XV.a kulturní dědictví
1 Podporovat aktivity směřující k vzájemnému poznávání tradic a kultur, odbourání předsudků a stereotypů
2 Podporovat aktivity vedoucí k rozvoji a uchování si vztahu k vlastní identitě, kultuře, tradicím a jazyku
3 Podporovat šíření pozitivních osobních a pracovně profesních vzorů, které motivují děti a mládež ohrožené sociálním vyloučením k plnohodnotnému zapojení do vzdělávacího a pracovního procesu
4 Podporovat rozvoj a aplikaci pedagogických přístupů v oblasti výchovy a vzdělávání k toleranci a prevenci rasismu a extremismu
11. Motivovat děti a mládež k životu s principy udržitelného rozvoje a rozvíjet jejich environmentální gramotnost
Přispívat k propojení environmentálního vzdělávání a výchovy v oblastech formálního, neformálního a zájmového vzdělávání
Deskriptory:
VI.a předškolní výchova
VI.b základní vzdělávání
VI.c střední vzdělávání
VI.d vyšší odborné vzdělávání
VI.g ústavní a ochranná výchova
VI.h další vzdělávání
VI.i celoživotní učení
XIII.d zdravé stárnutí obyvatel
XXI.b zájmová činnost a rekreace
XXI.d NNO
1 Podporovat zavádění efektivních pedagogických přístupů ve vzdělávání pro udržitelný rozvoj v oblasti zájmového a neformálního vzdělávání
2 Prosazovat rozvoj kompetencí pro environmentálně odpovědné jednání v rámci výchovně vzdělávacích programů v oblasti zájmového a neformálního vzdělávání
3 Podporovat činnost nestátních neziskových organizací a školských zařízení pro zájmové a neformální vzdělávání v oblasti environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty
Posilovat přímý kontakt dětí a mládeže s přírodním prostředím
Deskriptory:
X.b péče a práva dítěte
XIII.d zdravé stárnutí obyvatel
Podporovat zapojení dětí a mládeže do řešení otázek udržitelného rozvoje na místní úrovni („jednej lokálně, mysli globálně“)
Deskriptory:
X.b péče a práva dítěte
XVII.a legislativní a regulační prostředí
XVII.h participace občanů na veřejné správě
Podporovat šíření informací o principech udržitelného rozvoje a ochraně životního prostředí
Deskriptory:
XVII.a legislativní a regulační prostředí
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
XVII.h participace občanů na veřejné správě
1 Zvyšovat environmentální povědomí dětí a mládeže o životním prostředí podporou systematické informovanosti, osvěty a ekoporadenství
2 Podporovat informovanost dětí a mládeže o cílech, principech a tématech souvisejících s globálními, rozvojovými a environmentálními problémy dnešního světa v rámci nabízených mimoškolních aktivit
12. Podporovat rozvoj kompetencí dětí a mládeže pro bezpečné a tvořivé užívání médií
Přispívat k rozvoji emancipovaného uživatelství médií, především kritického vyhodnocování mediálních obsahů a chápání mediálního zprostředkování světa
Deskriptory:
V.d eSlužby, aplikace a produkty ICT
VI.a předškolní výchova
VI.b základní vzdělávání
VI.c střední vzdělávání
VI.d vyšší odborné vzdělávání
VI.e vysokoškolské vzdělávání
VI.i celoživotní učení
1 Podporovat informovanost dětí, mládeže a široké veřejnosti o rizikových mediálních obsazích a o vhodnosti konkrétních mediálních obsahů pro jednotlivé věkové kategorie dětí a mládeže
Podporovat bezpečné užívání médií s ohledem na rizika, která přinášejí nové technologie
Deskriptory:
X.b péče a práva dítěte
X.c ohrožené děti
XXIII.a bezpečnost výrobků a služeb
13. Nabízet dětem a mládeži rozmanité cesty ke kultuře, umění a tradicím
Motivovat děti a mládež k zapojení do zájmových uměleckých aktivit
Deskriptory:
VI.i celoživotní učení
XV.b kulturní památky a umění
XXI.b zájmová činnost a rekreace
Podporovat dostupnost kultury pro děti a mládež s přihlédnutím k omezeným možnostem venkovského prostředí
Deskriptory:
XV.b kulturní památky a umění
XV.c propagace a marketing kultury
XVII.c veřejné služby
XVII.f komunální služby a občanská vybavenost (např. veřejné osvětlení, pohřebnictví, výstavba a údržba místních sítí, lokální zásobování teplem)
1 Motivovat kulturní a paměťové instituce na venkově a v menších městech k vytváření atraktivní nabídky akcí a programů zacílených na děti a mládež
2 Využít potenciál sítě knihoven případně i jiných kulturních institucí jako přirozených komunitních center v obcích
Motivovat děti a mládež ke čtení a podporovat rozvoj čtenářské gramotnosti
Deskriptory:
VI.b základní vzdělávání
XV.a kulturní dědictví
Podněcovat zájem o historii, tradice a kulturu regionů včetně přeshraničních, vlastního národa a menšin
Deskriptory:
VI.a předškolní výchova
VI.b základní vzdělávání
VI.c střední vzdělávání
VI.d vyšší odborné vzdělávání
VI.e vysokoškolské vzdělávání
VI.g ústavní a ochranná výchova
XIV.c propagace a marketing cestovního ruchu
XV.a kulturní dědictví
XV.b kulturní památky a umění
XV.c propagace a marketing kultury
XVII.c veřejné služby