Databáze strategií - Portál strategických dokumentů v ČR

Databáze strategií Portál strategických dokumentů v ČR

..vyberte místo Zaslat DOTAZ / NÁMĚT Často kladené dotazy vstup do terminálu
Znak MINISTERSTVO ŠKOLSTVÍ, MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY
MINISTERSTVO ŠKOLSTVÍ, MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY
www stránky
web ke strategiím

MINISTERSTVO ŠKOLSTVÍ, MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY

Názvy hierarchických úrovní
1. "Strategický cíl"
1.1 "Dílčí cíl"
1.1.1 "Opatření"

Rozbalit detaily

Koncepce podpory mládeže ČR 2014-2020

1. Usnadňovat rovný přístup dětí a mládeže k právům

Vytvářet otevřené prostředí pro možnosti uplatňování práv dětí a mládeže

Deskriptory:
X.b péče a práva dítěte
XX.h lidská práva
1 Zvyšovat povědomí v celé společnosti o právech dětí a mládeže
2 Podporovat edukaci veřejnosti v oblasti práv dětí a mládeže s důrazem na vzájemnou úctu, respekt a důstojnost
3 Podporovat vytváření zjednodušených textů týkajících se práv dětí a mládeže, aby pro ně byly uživatelsky přístupné
4 Podporovat rozvoj pedagogických přístupů v oblasti vzdělávání k právům dětí a mládeže

Podporovat rozvoj kompetencí pro prosazování práv dětí a mládeže

Deskriptory:
VI.a předškolní výchova
VI.b základní vzdělávání
VI.c střední vzdělávání
VI.d vyšší odborné vzdělávání
VI.e vysokoškolské vzdělávání
VI.i celoživotní učení
X.b péče a práva dítěte
1 Podporovat a motivovat děti a mládež k aktivnímu prosazování jejich práv
2 Podporovat volnočasové aktivity pro rozvoj kritického myšlení
3 Podporovat aktivity, které pomáhají při vstupu do samostatného života mladým lidem z rodin, jejichž funkce jsou vážně narušeny
4 Podporovat budování finanční gramotnosti dětí a mládeže v rámci zájmového a neformálního vzdělávání
5 Zvyšovat povědomí mezi dětmi a mládeží o existujících formách právního poradenství a možnostech jeho využití

2. Usnadňovat rovný přístup dětí a mládeže k informacím

Posilovat efektivní meziresortní spolupráci v oblasti poskytování informací pro mládež a o mládeži

Deskriptory:
XVII.a legislativní a regulační prostředí
XVII.h participace občanů na veřejné správě
1 Iniciovat meziresortní výměnu kontaktů a zdrojů v oblasti poskytování informací
2 Posilovat roli národního koordinátora informačního systému pro mládež v ČR a zástupce v mezinárodní organizaci ERYICA
3 Podporovat vypracování účinných informačních strategií zaměřených na děti a mládež včetně informačních kampaní

Vytvářet podmínky pro systémové a efektivní využívání a sdílení zdrojů v oblasti informací pro mládež a o mládeži

Deskriptory:
XVII.a legislativní a regulační prostředí
XVII.c veřejné služby
1 Rozšiřovat informační síť pro mládež do všech regionů ČR s využitím podpory krajských úřadů, obcí, škol a školských zařízení, nestátních neziskových organizací, knihoven a dalších kulturních institucí za účelem umožnění rovného přístupu k informacím
2 Podporovat spolupráci a navazování kontaktů mezi poskytovateli informací na místní, regionální, národní a evropské úrovni včetně výměny informací a osvědčených postupů
3 Usnadňovat přístup k informacím metodami a formami vhodnými a uživatelsky atraktivními pro děti a mládež
4 Podporovat zvyšování informovanosti o situaci mládeže včetně pozitivních příkladů z jejího života

Podporovat rozvoj kompetencí dětí a mládeže pro práci s informacemi

Deskriptory:
VI.b základní vzdělávání
VI.c střední vzdělávání
VI.d vyšší odborné vzdělávání
VI.e vysokoškolské vzdělávání
VI.i celoživotní učení
1 Podporovat iniciativy a aktivity vedoucí k rozvoji kompetencí dětí a mládeže pro práci s informacemi
2 Podporovat zavádění nových technologií a rovný přístup dětí a mládeže k jejich aktivnímu využívání

3. Vytvářet příznivé a udržitelné podmínky pro účast dětí a mládeže v zájmovém a neformálním vzdělávání

Poskytovat všem skupinám dětí a mládeže rovné příležitosti ke zdokonalování a prohlubování klíčových kompetencí potřebných pro uplatnění v pracovním, občanském a osobním životě

Deskriptory:
VI.i celoživotní učení
XXI.b zájmová činnost a rekreace
XXI.d NNO
1 Podporovat vzdělávací aktivity, projekty a programy zaměřené na systematické rozvíjení klíčových kompetencí pro komplexní rozvoj osobnosti
2 Podporovat rozvoj organizací pracujících v neformálním a zájmovém vzdělávání s důrazem na kvalitu vzdělávání
3 Podporovat organizace pracující s dětmi a mládeží s důrazem na inkluzivní přístup a mezigenerační dialog
4 Vytvářet podmínky pro rozvoj činnosti školských zařízení pro zájmové vzdělávání s cílem zvýšit kapacitu pro potenciální účastníky a finančně zabezpečit jejich činnost
5 Podporovat rozvoj polytechnické výchovy a technických dovedností mládeže

Podporovat inovace v oblasti zájmového a neformálního vzdělávání

Deskriptory:
IV.g netechnické inovace
XVII.a legislativní a regulační prostředí
XVII.c veřejné služby
1 Získávat a vzdělávat odborníky, kteří povedou děti a mládež ke smysluplnému využívání moderních technologií
2 Podporovat výzkum v oblasti využívání volného času dětí a mládeže a reflektovat výstupy výzkumů v politice mládeže
3 Vytvářet příležitosti pro výměnu zkušeností a příkladů dobré praxe v národním i mezinárodním kontextu
4 Vytvářet příležitosti pro další vzdělávání pracovníků pracujících s dětmi a mládeží v oblasti zájmového a neformálního vzdělávání

Podporovat vzájemnou spolupráci škol a školských zařízení s nestátními neziskovými organizacemi, kulturními institucemi a dalšími zařízeními pracujícími s dětmi a mládeží

Deskriptory:
VI.i celoživotní učení
XVII.a legislativní a regulační prostředí
XXI.b zájmová činnost a rekreace
XXI.d NNO
1 Podporovat spolupráci škol, školských zařízení a ostatních organizací a institucí jako center vzdělanosti a kulturně-společenského zázemí v obci
2 Zlepšovat a rozšiřovat spolupráci škol a školských zařízení s knihovnami, muzei a dalšími organizacemi a institucemi v rámci společných projektů
3 Poskytovat poradenství a metodickou podporu v oblasti zájmového a neformálního vzdělávání

Podporovat uznávání výsledků zájmového a neformálního vzdělávání

Deskriptory:
VI.h další vzdělávání
VI.i celoživotní učení
XVII.a legislativní a regulační prostředí
XVII.c veřejné služby
1 Prohlubovat spolupráci zaměstnavatelů se vzdělavateli a mezi vzdělavateli navzájem v oblasti uznávání výsledků neformálního vzdělávání
2 Podporovat vzdělávání účastníků neformálního a zájmového vzdělávání v oblasti sebehodnocení s možností využití dostupných evaluačních nástrojů
3 Zviditelňovat přínosy zájmového a neformálního vzdělávání za účelem zvýšení jeho celospolečenské prestiže a uznávání jeho výsledků

4. Rozšiřovat a zatraktivnit nabídku činností ve volném čase a motivovat děti a mládež k jejímu aktivnímu využití

Zvyšovat informovanost široké veřejnosti o významu a nabídce volnočasových aktivit

Deskriptory:
V.d eSlužby, aplikace a produkty ICT
VI.i celoživotní učení
XVII.a legislativní a regulační prostředí
XVII.d digitalizace agend veřejné správy
1 Podporovat využívání informačních a komunikačních technologií k aktivnímu trávení volného času
2 Podporovat šíření příkladů dobré praxe
3 Podporovat rozvoj kritického myšlení dětí a mládeže při vyhodnocování informací o nabídce volnočasových aktivit

Motivovat děti a mládež k aktivnímu využívání volného času

Deskriptory:
VI.i celoživotní učení
X.d služby pro rodiny a děti
XXI.b zájmová činnost a rekreace
1 Podporovat mezigenerační a mezi vrstevnický dialog v oblasti trávení volného času
2 Podporovat rozvoj kompetencí pro samostatné plánování a rozhodování o trávení volného času
3 Podporovat vytváření příležitostí pro smysluplné a aktivní trávení volného času dětí a mládeže vycházejících z jejich potřeb
4 Podněcovat zájem dětí a mládeže o pohybové aktivity
5 Podněcovat zájem dětí a mládeže o přírodní vědy a technické disciplíny

Přispívat k rozvoji talentu dětí a mládeže

Deskriptory:
VI.a předškolní výchova
VI.b základní vzdělávání
VI.c střední vzdělávání
VI.d vyšší odborné vzdělávání
VI.e vysokoškolské vzdělávání
VI.f lidské zdroje VaV
VI.g ústavní a ochranná výchova
VI.i celoživotní učení
1 Podporovat vytváření podmínek pro rozvoj talentu dětí a mládeže v rámci formálního, zájmového a neformálního vzdělávání
2 Podporovat dlouhodobou a systematickou práci s talentovanými dětmi a mládeží
3 Podporovat nabídku akcí, které podněcují využívání kreativního a inovativního potenciálu dětí a mládeže

5. Podporovat zvyšování přeshraniční mobility mládeže

Rozvíjet kompetence mládeže potřebné pro mobilitu

Deskriptory:
VI.b základní vzdělávání
VI.c střední vzdělávání
VI.d vyšší odborné vzdělávání
VI.e vysokoškolské vzdělávání
VI.i celoživotní učení
XX.e zahraniční pomoc a mezinárodní spolupráce
1 Přispívat k zlepšování jazykové vybavenosti jako nástroje pro zvýšení sebedůvěry mladých lidí pro mobilitu
2 Motivovat mládež k zahraniční mobilitě prostřednictvím seminářů a dalších aktivit
3 Podporovat individuální i skupinové formy mobilit
4 Podporovat projekty s mezinárodní účastí, přeshraniční síťování a partnerství

Podporovat kvalitu, dostupnost a udržitelnost poskytovaných informací o možnostech mobility pro mládež

Deskriptory:
XVII.a legislativní a regulační prostředí
XVII.c veřejné služby
XVII.d digitalizace agend veřejné správy
XXI.d NNO
1 Posilovat informovanost mládeže o možnostech mobilit prostřednictvím škol, školských zařízení a nestátních neziskových organizací
2 Přizpůsobovat obsah a formy informačního servisu pro mládež cílové skupině a aktuální situaci

Podporovat odstraňování překážek při uznávání a využívání znalostí a dovedností získaných skrze studium, práci, dobrovolnickou činnost a neformální vzdělávání v zahraničí

Deskriptory:
VI.h další vzdělávání
VI.i celoživotní učení
VII.a aktivní politika zaměstnanosti
VII.e mobilita pracovní síly
XVII.a legislativní a regulační prostředí
XX.e zahraniční pomoc a mezinárodní spolupráce
1 Zvýšit informovanost zainteresovaných subjektů o uznávání kompetencí a znalostí získaných mobilitou
2 Podporovat motivaci zainteresovaných subjektů k uznávání kompetencí a znalostí získaných mobilitou

6. Zlepšovat podmínky pro zaměstnanost a zaměstnatelnost mládeže

Usnadňovat mladým lidem přechod mezi školním a pracovním prostředím a vytvářet podmínky k jejich plynulému zapojení do pracovního procesu

Deskriptory:
VII.a aktivní politika zaměstnanosti
VIII.b ohrožené skupiny
X.a soulad soukromého a pracovního života
1 Podporovat soutěže a přehlídky žáků, zaměřené na praktické činnosti a učební obory
2 Podporovat propojování poskytovatelů informací a poradenských služeb v oblasti studijní a profesní orientace, zaměstnanosti a podnikání mladých lidí
3 Podporovat motivaci mladých lidí k aktivnímu vytváření podnikatelského prostředí, k vlastnímu podnikání a přeměnu jejich kreativních a inovativních nápadů do podnikatelských záměrů
4 Podporovat rozvoj kompetencí usnadňujících rovný přístup na trh práce
5 Podporovat transgenerační přenos pracovních zkušenosti a dovedností

Podporovat hlubší spolupráci mezi školami, školskými zařízeními a jejich zřizovateli, dalšími vzdělavateli, zaměstnavateli, profesními a sektorovými sdruženími a úřady práce pro zlepšení uplatnění mladých lidí na trhu práce

Deskriptory:
VII.a aktivní politika zaměstnanosti
XVII.a legislativní a regulační prostředí
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
1 Motivovat zaměstnavatele v nabízení stáží pro mladé lidi
2 Motivovat zaměstnavatele pro posílení uznávání výsledků zájmového, neformálního a dalšího vzdělávání
3 Zvyšovat efektivitu a kvalitu kariérového poradenství prostřednictvím zájmového a neformálního vzdělávání
4 Podporovat systematický rozvoj a uplatnění nadaných dětí a mladých lidí
5 Motivovat zaměstnavatele k zapojení do volnočasových aktivit mládeže, např. personální a materiální podporou technických kroužků

7. Podporovat všestranný a harmonický rozvoj dětí a mládeže s důrazem na jejich fyzické a duševní zdraví a morální odpovědnost

Motivovat děti a mládež ke zdravému životnímu stylu a zodpovědnému chování

Deskriptory:
XIII.c životní styl, výživa, spotřeba tabáku a alkoholu
XXI.a tělesná výchova, sport, turistika
XXI.b zájmová činnost a rekreace
1 Motivovat děti a mládež ke zdravé výživě a k pohybové aktivitě
2 Podporovat rozvoj kritického myšlení s cílem chránit děti a mládež před manipulací vedoucí k rizikovému chování
3 Podporovat informovanost o možnostech preventivní péče o své zdraví, zejména pravidelných preventivních prohlídek
4 Podporovat aktivity vedoucí k aktivnímu osobnímu rozvoji a k ochraně zdraví v propojení všech jeho složek (sociální, psychické a fyzické)
5 Podporovat aktivity vedoucí k poznávání zdraví jako důležité hodnoty v kontextu dalších životních hodnot

Preventivně působit na děti a mládež v oblasti rizikového chování

Deskriptory:
VI.a předškolní výchova
VI.b základní vzdělávání
VI.c střední vzdělávání
VI.d vyšší odborné vzdělávání
VI.e vysokoškolské vzdělávání
VI.g ústavní a ochranná výchova
VI.i celoživotní učení
IX.c sociální prevence
X.b péče a práva dítěte
X.c ohrožené děti
XIII.d zdravé stárnutí obyvatel
XIII.e nemocnost a úrazovost
1 Podporovat snižování procentuálního podílu dětí a mládeže užívajících návykové a zdraví škodlivé látky
2 Podporovat aktivity vedoucí k bezpečnému chování a k předcházení úrazům
3 Podporovat snižování násilí namířeného vůči druhým i sobě samému prostřednictvím prevence
4 Podporovat preventivní programy uvádějící do souvislostí zdravotní a psychosociální důsledky spojené s rizikovým chováním

Posilovat vytváření pozitivních mezilidských vztahů

Deskriptory:
VI.i celoživotní učení
VIII.b ohrožené skupiny
XIII.d zdravé stárnutí obyvatel
1 Podporovat aktivity vedoucí k rozvoji mezilidských vztahů, ke komunikaci a kooperaci se zaměřením na rodinné, mezigenerační a vrstevnické vztahy
2 Podporovat mezikulturní a mezináboženský dialog

Podporovat rozvoj dětí a mládeže podle jejich individuálních potřeb

Deskriptory:
VI.i celoživotní učení
X.b péče a práva dítěte
1 Podporovat využívání individuálního poradenství v prevenci rizikového chování a při řešení problémových situací
2 Podporovat aktivity vedoucí k vytváření kompetencí dětí a mládeže v oblasti sebepoznání, sebepojetí, seberegulace a sebeorganizace a přechodu z dětství do dospívání a následně dospělosti
3 Podporovat individuální duchovní a morální rozvoj

8. Podporovat aktivní zapojení dětí a mládeže do rozhodovacích procesů a do ovlivňování společenského a demokratického života

Motivovat děti a mládež k aktivnímu, informovanému a odpovědnému zapojování do veřejného prostoru včetně diskuze

Deskriptory:
VI.b základní vzdělávání
VI.c střední vzdělávání
VI.d vyšší odborné vzdělávání
VI.e vysokoškolské vzdělávání
VI.g ústavní a ochranná výchova
VI.i celoživotní učení
XVII.h participace občanů na veřejné správě
1 Stimulovat zájem o dialog mezi dětmi, mládeží a jejich partnery ve veřejném prostoru
2 Rozšiřovat možnosti k zapojování dětí a mládeže do veřejného prostoru s důrazem na podporu mládežnických iniciativ na místní úrovni
3 Stimulovat poskytování zpětné vazby o dopadu participace dětí a mládeže ve veřejném prostoru
4 Podporovat vzdělávací aktivity pro rozvoj kompetencí dětí a mládeže k jejich zapojení do veřejného prostoru včetně občanského vzdělávání
5 Sdílet dobrou praxi v oblasti zapojování dětí a mládeže do veřejného prostoru

Zajišťovat informovanost dětí a mládeže o možnostech participace

Deskriptory:
XVII.a legislativní a regulační prostředí
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
XVII.d digitalizace agend veřejné správy
XVII.h participace občanů na veřejné správě
1 Iniciovat zmapování informačních kanálů poskytujících informace o možnostech participace dětí a mládeže
2 Podporovat tvorbu a využívání informačních kanálů mezi neziskovými organizacemi, školami, školskými zařízeními a samotnou mládeží v oblasti participativní demokracie

Podporovat děti a mládež při využívání různorodých příležitostí k participaci včetně nových forem participace

Deskriptory:
V.d eSlužby, aplikace a produkty ICT
VI.b základní vzdělávání
VI.c střední vzdělávání
VI.d vyšší odborné vzdělávání
VI.e vysokoškolské vzdělávání
VI.g ústavní a ochranná výchova
VI.i celoživotní učení
XVII.a legislativní a regulační prostředí
XVII.c veřejné služby
1 Podporovat spolupráci v oblasti participace na všech úrovních
2 Posilovat výchovu k občanství zacílenou zejména na prvovoliče, zlepšit politickou gramotnost
3 Podporovat sdílení národní i zahraniční dobré praxe
4 Motivovat děti a mládež k zapojení do konkrétních forem participace, zejména strukturovaného dialogu mládeže a školních parlamentů

9. Vytvářet příznivé podmínky pro dobrovolnictví mladých lidí včetně oceňování a uznávání dobrovolných činností

Podporovat dobrovolnickou činnost

Deskriptory:
VI.i celoživotní učení
VIII.a aktivní začleňování
XVII.a legislativní a regulační prostředí
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
XXI.d NNO
1 Podporovat legislativní ukotvení dobrovolnictví ve veřejně prospěšných právnických osobách a v pozici přijímajících organizací také v příspěvkových organizacích a ve školských právnických osobách
2 Přispívat k legislativnímu stanovení podmínek pro výkon dobrovolnictví osob v zaměstnaneckém, členském nebo jiném právním vztahu ke své organizaci
3 Vytvářet nástroje pro uznávání kompetencí získaných dobrovolnictvím a podporovat jejich používání
4 Podporovat vytváření metodiky oceňování dobrovolnické práce pro všechny oblasti dobrovolnické činnosti

Zlepšovat povědomí mládeže o příležitostech dobrovolnické činnosti a jejích přínosech

Deskriptory:
VI.b základní vzdělávání
VI.c střední vzdělávání
VI.d vyšší odborné vzdělávání
VI.e vysokoškolské vzdělávání
VI.g ústavní a ochranná výchova
VI.i celoživotní učení
XVII.a legislativní a regulační prostředí
XXI.d NNO
1 Posilovat roli informačních center mládeže a Eurodesku v oblasti poskytování informací o dobrovolnické činnosti a jejích přínosech
2 Posilovat informovanost mládeže o možnostech dobrovolnictví prostřednictvím škol, školských zařízení a nestátních neziskových organizací
3 Podporovat šíření příkladů dobré praxe

Podporovat zvyšování kvality práce s dobrovolníky

Deskriptory:
VI.i celoživotní učení
VII.d adaptabilita pracovní síly
XVII.a legislativní a regulační prostředí
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
XXI.d NNO
1 Podporovat systém udělující akreditace organizacím pracujícím s dobrovolníky
2 Podporovat udělování osvědčení o výkonu dobrovolnictví a jejich uznávání
3 Podporovat vyhlašování dotačních programů přispívajících ke kvalitě práce s dobrovolníky
4 Metodicky podporovat organizace a instituce pracující s dobrovolníky

10. Usnadňovat začlenění dětí a mládeže s omezenými příležitostmi

Zlepšovat přístup dětí a mládeže s omezenými příležitostmi ke službám v oblasti vzdělávání, zaměstnanosti, zdravotnictví a sociální péče

Deskriptory:
VII.a aktivní politika zaměstnanosti
VIII.a aktivní začleňování
VIII.b ohrožené skupiny
VIII.c rovné příležitosti
IX.a sociální poradenství
X.b péče a práva dítěte
X.c ohrožené děti
XVII.c veřejné služby
1 Podporovat sociálně aktivizační služby pro rodiny s dětmi
2 Podporovat u dětí a mládeže vytváření povědomí o jejich vlastní hodnotě, zvyšovat jejich sebeúctu
3 Podporovat organizace a instituce, které se zabývají pomocí dětem a mládeži s omezenými příležitostmi, bez ohledu na jejich právní status
4 Zlepšovat přístup dětí a mládeže s omezenými příležitostmi k informacím způsobem pro ně dostupným

Zlepšovat přístup dětí a mládeže s omezenými příležitostmi k zájmovému a neformálnímu vzdělávání

Deskriptory:
VIII.c rovné příležitosti
X.b péče a práva dítěte
X.d služby pro rodiny a děti
XXI.b zájmová činnost a rekreace
XXI.d NNO
1 Podporovat využití potenciálu kulturních, společenských a vzdělávacích center k poskytování příležitostí k neformálnímu vzdělávání
2 Podporovat projekty zájmového a neformálního vzdělávání zaměřené na integraci dětí a mládeže s omezenými příležitostmi
3 Podporovat další vzdělávání a sdílení dobré praxe pracovníků s dětmi a mládeží s omezenými příležitostmi

Podporovat rozvoj kompetencí dětí a mládeže pro posilování snášenlivosti napříč kulturními a sociálními skupinami

Deskriptory:
VI.a předškolní výchova
VI.b základní vzdělávání
VI.c střední vzdělávání
VI.d vyšší odborné vzdělávání
VI.e vysokoškolské vzdělávání
VI.g ústavní a ochranná výchova
VI.i celoživotní učení
VIII.a aktivní začleňování
XV.a kulturní dědictví
1 Podporovat aktivity směřující k vzájemnému poznávání tradic a kultur, odbourání předsudků a stereotypů
2 Podporovat aktivity vedoucí k rozvoji a uchování si vztahu k vlastní identitě, kultuře, tradicím a jazyku
3 Podporovat šíření pozitivních osobních a pracovně profesních vzorů, které motivují děti a mládež ohrožené sociálním vyloučením k plnohodnotnému zapojení do vzdělávacího a pracovního procesu
4 Podporovat rozvoj a aplikaci pedagogických přístupů v oblasti výchovy a vzdělávání k toleranci a prevenci rasismu a extremismu
5 Podporovat spolupráci škol a školských zařízení s organizacemi a institucemi, které se zabývají pomocí dětem a mládeži s omezenými příležitostmi
6 Podporovat sdílení národních i zahraničních příkladů dobré praxe v oblasti zlepšení sociální soudržnosti

11. Motivovat děti a mládež k životu s principy udržitelného rozvoje a rozvíjet jejich environmentální gramotnost

Přispívat k propojení environmentálního vzdělávání a výchovy v oblastech formálního, neformálního a zájmového vzdělávání

Deskriptory:
VI.a předškolní výchova
VI.b základní vzdělávání
VI.c střední vzdělávání
VI.d vyšší odborné vzdělávání
VI.g ústavní a ochranná výchova
VI.h další vzdělávání
VI.i celoživotní učení
XIII.d zdravé stárnutí obyvatel
XXI.b zájmová činnost a rekreace
XXI.d NNO
1 Podporovat zavádění efektivních pedagogických přístupů ve vzdělávání pro udržitelný rozvoj v oblasti zájmového a neformálního vzdělávání
2 Prosazovat rozvoj kompetencí pro environmentálně odpovědné jednání v rámci výchovně vzdělávacích programů v oblasti zájmového a neformálního vzdělávání
3 Podporovat činnost nestátních neziskových organizací a školských zařízení pro zájmové a neformální vzdělávání v oblasti environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty
4 Podporovat společné projekty a iniciativy organizací z veřejné, neziskové a komerční sféry na národní i mezinárodní úrovni
5 Podporovat Národní síť středisek ekologické výchovy

Posilovat přímý kontakt dětí a mládeže s přírodním prostředím

Deskriptory:
X.b péče a práva dítěte
XIII.d zdravé stárnutí obyvatel
1 Podporovat konkrétní výchovně vzdělávací aktivity, které umožní dětem a mládeži přímý kontakt s živou i neživou přírodou v jejím přirozeném prostředí
2 Působit na rodičovskou veřejnost, vysvětlovat význam přímého kontaktu dětí a mládeže s přírodou

Podporovat zapojení dětí a mládeže do řešení otázek udržitelného rozvoje na místní úrovni („jednej lokálně, mysli globálně“)

Deskriptory:
X.b péče a práva dítěte
XVII.a legislativní a regulační prostředí
XVII.h participace občanů na veřejné správě
1 Podporovat vytváření a realizaci aktivit prohlubujících vztah k místu a zapojení mládeže do života komunity a do řešení environmentálních problémů v regionu
2 Podporovat volnočasové aktivity a dobrovolnické akce zaměřené na konkrétní pomoc přírodě a životnímu prostředí v obcích a městech
3 Podporovat sdílení příkladů dobré praxe

Podporovat šíření informací o principech udržitelného rozvoje a ochraně životního prostředí

Deskriptory:
XVII.a legislativní a regulační prostředí
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
XVII.h participace občanů na veřejné správě
1 Zvyšovat environmentální povědomí dětí a mládeže o životním prostředí podporou systematické informovanosti, osvěty a ekoporadenství
2 Podporovat informovanost dětí a mládeže o cílech, principech a tématech souvisejících s globálními, rozvojovými a environmentálními problémy dnešního světa v rámci nabízených mimoškolních aktivit
3 Seznamovat děti a mládež s principy udržitelného rozvoje prostřednictvím konkrétních modelových příkladů zahrnujících veřejnou, neziskovou a komerční sféru
4 Podporovat udržitelný rozvoj v oblasti cestovního ruchu se zaměřením na děti a mládež

12. Podporovat rozvoj kompetencí dětí a mládeže pro bezpečné a tvořivé užívání médií

Přispívat k rozvoji emancipovaného uživatelství médií, především kritického vyhodnocování mediálních obsahů a chápání mediálního zprostředkování světa

Deskriptory:
V.d eSlužby, aplikace a produkty ICT
VI.a předškolní výchova
VI.b základní vzdělávání
VI.c střední vzdělávání
VI.d vyšší odborné vzdělávání
VI.e vysokoškolské vzdělávání
VI.i celoživotní učení
1 Podporovat informovanost dětí, mládeže a široké veřejnosti o rizikových mediálních obsazích a o vhodnosti konkrétních mediálních obsahů pro jednotlivé věkové kategorie dětí a mládeže
2 Podporovat školy, školská zařízení a kulturní instituce ve vytváření vzdělávací nabídky zaměřené na porozumění médiím a její aktivní užívání
3 Podporovat systematické označování pořadů provozovateli médií s ohledem na vysílaný zveřejňovaný obsah a jeho vhodnost pro děti a mládež

Podporovat bezpečné užívání médií s ohledem na rizika, která přinášejí nové technologie

Deskriptory:
X.b péče a práva dítěte
X.c ohrožené děti
XXIII.a bezpečnost výrobků a služeb
1 Podporovat rozvoj vzdělávacích aktivit zaměřených na prevenci rizik a řešení možných krizových situací spojených s užíváním médií
2 Podporovat rozvoj schopnosti odhalovat mediální manipulaci a bránit se jí
3 Podporovat vhodnost i vyváženost zapojování nových informačních technologií při práci s dětmi a mládeží

Motivovat děti a mládež ke kreativnímu přístupu při vytváření vlastních mediálních obsahů

Deskriptory:
VI.i celoživotní učení
XV.b kulturní památky a umění
1 Podporovat rozvoj médií, jejichž mediální obsah vytvářejí děti a mládež
2 Zvyšovat informovanost o autorských právech
3 Rozvíjet kompetence dětí a mládeže pro kreativní vytváření vlastních mediálních obsahů
4 Podněcovat média ke zveřejňování dětských a mládežnických děl a ke spolupráci s dětskými a mládežnickými tvůrci

13. Nabízet dětem a mládeži rozmanité cesty ke kultuře, umění a tradicím

Motivovat děti a mládež k zapojení do zájmových uměleckých aktivit

Deskriptory:
VI.i celoživotní učení
XV.b kulturní památky a umění
XXI.b zájmová činnost a rekreace
1 Zkvalitňovat podmínky pro tvorbu a veřejnou prezentaci uměleckých aktivit dětí a mládeže
2 Podporovat spolupráci různých organizací a institucí v oblasti zájmových uměleckých aktivit dětí a mládeže
3 Podporovat dobrovolnickou činnost v kultuře a umění

Podporovat dostupnost kultury pro děti a mládež s přihlédnutím k omezeným možnostem venkovského prostředí

Deskriptory:
XV.b kulturní památky a umění
XV.c propagace a marketing kultury
XVII.c veřejné služby
XVII.f komunální služby a občanská vybavenost (např. veřejné osvětlení, pohřebnictví, výstavba a údržba místních sítí, lokální zásobování teplem)
1 Motivovat kulturní a paměťové instituce na venkově a v menších městech k vytváření atraktivní nabídky akcí a programů zacílených na děti a mládež
2 Využít potenciál sítě knihoven případně i jiných kulturních institucí jako přirozených komunitních center v obcích
2 Využít potenciál sítě knihoven případně i jiných kulturních institucí jako přirozených komunitních center v obcích
4 Hledat cesty účinné podpory dostupnosti kulturních aktivit
5 Podporovat mezigenerační spolupráci pro vytváření kulturní kontinuity

Motivovat děti a mládež ke čtení a podporovat rozvoj čtenářské gramotnosti

Deskriptory:
VI.b základní vzdělávání
XV.a kulturní dědictví
1 Podporovat projekty spolupráce škol a školských zařízení s knihovnami a dalšími kulturními institucemi pro rozvoj čtenářské gramotnosti dětí a mládeže
2 Podporovat kampaně na rozvoj čtenářství a společenské prestiže četby
3 Podporovat dostupnost služeb knihoven a kulturních zařízení ve městech i na venkově

Podněcovat zájem o historii, tradice a kulturu regionů včetně přeshraničních, vlastního národa a menšin

Deskriptory:
VI.a předškolní výchova
VI.b základní vzdělávání
VI.c střední vzdělávání
VI.d vyšší odborné vzdělávání
VI.e vysokoškolské vzdělávání
VI.g ústavní a ochranná výchova
XIV.c propagace a marketing cestovního ruchu
XV.a kulturní dědictví
XV.b kulturní památky a umění
XV.c propagace a marketing kultury
XVII.c veřejné služby
1 Podporovat programy mobilit dětí a mládeže v umění a kultuře
2 Vzbuzovat zájem dětí a mládeže o specifika vlastního regionu, včetně tradic a zvyků většinové společnosti i sociálních, etnických i kulturních menšin
3 Podporovat vzdělávací projekty zaměřené na poznávání historie, tradic a kultury
4 Podporovat porozumění multikulturnímu charakteru současné společnosti