| Koncepce podpory mládeže ČR 2014-2020 |
1. | Usnadňovat rovný přístup dětí a mládeže k právům |
| Vytvářet otevřené prostředí pro možnosti uplatňování práv dětí a mládeže |
1 | Zvyšovat povědomí v celé společnosti o právech dětí a mládeže |
2 | Podporovat edukaci veřejnosti v oblasti práv dětí a mládeže s důrazem na vzájemnou úctu, respekt a důstojnost |
3 | Podporovat vytváření zjednodušených textů týkajících se práv dětí a mládeže, aby pro ně byly uživatelsky přístupné |
4 | Podporovat rozvoj pedagogických přístupů v oblasti vzdělávání k právům dětí a mládeže |
| Podporovat rozvoj kompetencí pro prosazování práv dětí a mládeže |
1 | Podporovat a motivovat děti a mládež k aktivnímu prosazování jejich práv |
2 | Podporovat volnočasové aktivity pro rozvoj kritického myšlení |
3 | Podporovat aktivity, které pomáhají při vstupu do samostatného života mladým lidem z rodin, jejichž funkce jsou vážně narušeny |
4 | Podporovat budování finanční gramotnosti dětí a mládeže v rámci zájmového a neformálního vzdělávání |
5 | Zvyšovat povědomí mezi dětmi a mládeží o existujících formách právního poradenství a možnostech jeho využití |
2. | Usnadňovat rovný přístup dětí a mládeže k informacím |
| Posilovat efektivní meziresortní spolupráci v oblasti poskytování informací pro mládež a o mládeži |
1 | Iniciovat meziresortní výměnu kontaktů a zdrojů v oblasti poskytování informací |
2 | Posilovat roli národního koordinátora informačního systému pro mládež v ČR a zástupce v mezinárodní organizaci ERYICA |
3 | Podporovat vypracování účinných informačních strategií zaměřených na děti a mládež včetně informačních kampaní |
| Vytvářet podmínky pro systémové a efektivní využívání a sdílení zdrojů v oblasti informací pro mládež a o mládeži |
1 | Rozšiřovat informační síť pro mládež do všech regionů ČR s využitím podpory krajských úřadů, obcí, škol a školských zařízení, nestátních neziskových organizací, knihoven a dalších kulturních institucí za účelem umožnění rovného přístupu k informacím |
2 | Podporovat spolupráci a navazování kontaktů mezi poskytovateli informací na místní, regionální, národní a evropské úrovni včetně výměny informací a osvědčených postupů |
3 | Usnadňovat přístup k informacím metodami a formami vhodnými a uživatelsky atraktivními pro děti a mládež |
4 | Podporovat zvyšování informovanosti o situaci mládeže včetně pozitivních příkladů z jejího života |
| Podporovat rozvoj kompetencí dětí a mládeže pro práci s informacemi |
1 | Podporovat iniciativy a aktivity vedoucí k rozvoji kompetencí dětí a mládeže pro práci s informacemi |
2 | Podporovat zavádění nových technologií a rovný přístup dětí a mládeže k jejich aktivnímu využívání |
3. | Vytvářet příznivé a udržitelné podmínky pro účast dětí a mládeže v zájmovém a neformálním vzdělávání |
| Poskytovat všem skupinám dětí a mládeže rovné příležitosti ke zdokonalování a prohlubování klíčových kompetencí potřebných pro uplatnění v pracovním, občanském a osobním životě |
1 | Podporovat vzdělávací aktivity, projekty a programy zaměřené na systematické rozvíjení klíčových kompetencí pro komplexní rozvoj osobnosti |
2 | Podporovat rozvoj organizací pracujících v neformálním a zájmovém vzdělávání s důrazem na kvalitu vzdělávání |
3 | Podporovat organizace pracující s dětmi a mládeží s důrazem na inkluzivní přístup a mezigenerační dialog |
4 | Vytvářet podmínky pro rozvoj činnosti školských zařízení pro zájmové vzdělávání s cílem zvýšit kapacitu pro potenciální účastníky a finančně zabezpečit jejich činnost |
5 | Podporovat rozvoj polytechnické výchovy a technických dovedností mládeže |
| Podporovat inovace v oblasti zájmového a neformálního vzdělávání |
1 | Získávat a vzdělávat odborníky, kteří povedou děti a mládež ke smysluplnému využívání moderních technologií |
2 | Podporovat výzkum v oblasti využívání volného času dětí a mládeže a reflektovat výstupy výzkumů v politice mládeže |
3 | Vytvářet příležitosti pro výměnu zkušeností a příkladů dobré praxe v národním i mezinárodním kontextu |
4 | Vytvářet příležitosti pro další vzdělávání pracovníků pracujících s dětmi a mládeží v oblasti zájmového a neformálního vzdělávání |
| Podporovat vzájemnou spolupráci škol a školských zařízení s nestátními neziskovými organizacemi, kulturními institucemi a dalšími zařízeními pracujícími s dětmi a mládeží |
1 | Podporovat spolupráci škol, školských zařízení a ostatních organizací a institucí jako center vzdělanosti a kulturně-společenského zázemí v obci |
2 | Zlepšovat a rozšiřovat spolupráci škol a školských zařízení s knihovnami, muzei a dalšími organizacemi a institucemi v rámci společných projektů |
3 | Poskytovat poradenství a metodickou podporu v oblasti zájmového a neformálního vzdělávání |
| Podporovat uznávání výsledků zájmového a neformálního vzdělávání |
1 | Prohlubovat spolupráci zaměstnavatelů se vzdělavateli a mezi vzdělavateli navzájem v oblasti uznávání výsledků neformálního vzdělávání |
2 | Podporovat vzdělávání účastníků neformálního a zájmového vzdělávání v oblasti sebehodnocení s možností využití dostupných evaluačních nástrojů |
3 | Zviditelňovat přínosy zájmového a neformálního vzdělávání za účelem zvýšení jeho celospolečenské prestiže a uznávání jeho výsledků |
4. | Rozšiřovat a zatraktivnit nabídku činností ve volném čase a motivovat děti a mládež k jejímu aktivnímu využití |
| Zvyšovat informovanost široké veřejnosti o významu a nabídce volnočasových aktivit |
1 | Podporovat využívání informačních a komunikačních technologií k aktivnímu trávení volného času |
2 | Podporovat šíření příkladů dobré praxe |
3 | Podporovat rozvoj kritického myšlení dětí a mládeže při vyhodnocování informací o nabídce volnočasových aktivit |
| Motivovat děti a mládež k aktivnímu využívání volného času |
1 | Podporovat mezigenerační a mezi vrstevnický dialog v oblasti trávení volného času |
2 | Podporovat rozvoj kompetencí pro samostatné plánování a rozhodování o trávení volného času |
3 | Podporovat vytváření příležitostí pro smysluplné a aktivní trávení volného času dětí a mládeže vycházejících z jejich potřeb |
4 | Podněcovat zájem dětí a mládeže o pohybové aktivity |
5 | Podněcovat zájem dětí a mládeže o přírodní vědy a technické disciplíny |
| Přispívat k rozvoji talentu dětí a mládeže |
1 | Podporovat vytváření podmínek pro rozvoj talentu dětí a mládeže v rámci formálního, zájmového a neformálního vzdělávání |
2 | Podporovat dlouhodobou a systematickou práci s talentovanými dětmi a mládeží |
3 | Podporovat nabídku akcí, které podněcují využívání kreativního a inovativního potenciálu dětí a mládeže |
5. | Podporovat zvyšování přeshraniční mobility mládeže |
| Rozvíjet kompetence mládeže potřebné pro mobilitu |
1 | Přispívat k zlepšování jazykové vybavenosti jako nástroje pro zvýšení sebedůvěry mladých lidí pro mobilitu |
2 | Motivovat mládež k zahraniční mobilitě prostřednictvím seminářů a dalších aktivit |
3 | Podporovat individuální i skupinové formy mobilit |
4 | Podporovat projekty s mezinárodní účastí, přeshraniční síťování a partnerství |
| Podporovat kvalitu, dostupnost a udržitelnost poskytovaných informací o možnostech mobility pro mládež |
1 | Posilovat informovanost mládeže o možnostech mobilit prostřednictvím škol, školských zařízení a nestátních neziskových organizací |
2 | Přizpůsobovat obsah a formy informačního servisu pro mládež cílové skupině a aktuální situaci |
| Podporovat odstraňování překážek při uznávání a využívání znalostí a dovedností získaných skrze studium, práci, dobrovolnickou činnost a neformální vzdělávání v zahraničí |
1 | Zvýšit informovanost zainteresovaných subjektů o uznávání kompetencí a znalostí získaných mobilitou |
2 | Podporovat motivaci zainteresovaných subjektů k uznávání kompetencí a znalostí získaných mobilitou |
6. | Zlepšovat podmínky pro zaměstnanost a zaměstnatelnost mládeže |
| Usnadňovat mladým lidem přechod mezi školním a pracovním prostředím a vytvářet podmínky k jejich plynulému zapojení do pracovního procesu |
1 | Podporovat soutěže a přehlídky žáků, zaměřené na praktické činnosti a učební obory |
2 | Podporovat propojování poskytovatelů informací a poradenských služeb v oblasti studijní a profesní orientace, zaměstnanosti a podnikání mladých lidí |
3 | Podporovat motivaci mladých lidí k aktivnímu vytváření podnikatelského prostředí, k vlastnímu podnikání a přeměnu jejich kreativních a inovativních nápadů do podnikatelských záměrů |
4 | Podporovat rozvoj kompetencí usnadňujících rovný přístup na trh práce |
5 | Podporovat transgenerační přenos pracovních zkušenosti a dovedností |
| Podporovat hlubší spolupráci mezi školami, školskými zařízeními a jejich zřizovateli, dalšími vzdělavateli, zaměstnavateli, profesními a sektorovými sdruženími a úřady práce pro zlepšení uplatnění mladých lidí na trhu práce |
1 | Motivovat zaměstnavatele v nabízení stáží pro mladé lidi |
2 | Motivovat zaměstnavatele pro posílení uznávání výsledků zájmového, neformálního a dalšího vzdělávání |
3 | Zvyšovat efektivitu a kvalitu kariérového poradenství prostřednictvím zájmového a neformálního vzdělávání |
4 | Podporovat systematický rozvoj a uplatnění nadaných dětí a mladých lidí |
5 | Motivovat zaměstnavatele k zapojení do volnočasových aktivit mládeže, např. personální a materiální podporou technických kroužků |
7. | Podporovat všestranný a harmonický rozvoj dětí a mládeže s důrazem na jejich fyzické a duševní zdraví a morální odpovědnost |
| Motivovat děti a mládež ke zdravému životnímu stylu a zodpovědnému chování |
1 | Motivovat děti a mládež ke zdravé výživě a k pohybové aktivitě |
2 | Podporovat rozvoj kritického myšlení s cílem chránit děti a mládež před manipulací vedoucí k rizikovému chování |
3 | Podporovat informovanost o možnostech preventivní péče o své zdraví, zejména pravidelných preventivních prohlídek |
4 | Podporovat aktivity vedoucí k aktivnímu osobnímu rozvoji a k ochraně zdraví v propojení všech jeho složek (sociální, psychické a fyzické) |
5 | Podporovat aktivity vedoucí k poznávání zdraví jako důležité hodnoty v kontextu dalších životních hodnot |
| Preventivně působit na děti a mládež v oblasti rizikového chování |
1 | Podporovat snižování procentuálního podílu dětí a mládeže užívajících návykové a zdraví škodlivé látky |
2 | Podporovat aktivity vedoucí k bezpečnému chování a k předcházení úrazům |
3 | Podporovat snižování násilí namířeného vůči druhým i sobě samému prostřednictvím prevence |
4 | Podporovat preventivní programy uvádějící do souvislostí zdravotní a psychosociální důsledky spojené s rizikovým chováním |
| Posilovat vytváření pozitivních mezilidských vztahů |
1 | Podporovat aktivity vedoucí k rozvoji mezilidských vztahů, ke komunikaci a kooperaci se zaměřením na rodinné, mezigenerační a vrstevnické vztahy |
2 | Podporovat mezikulturní a mezináboženský dialog |
| Podporovat rozvoj dětí a mládeže podle jejich individuálních potřeb |
1 | Podporovat využívání individuálního poradenství v prevenci rizikového chování a při řešení problémových situací |
2 | Podporovat aktivity vedoucí k vytváření kompetencí dětí a mládeže v oblasti sebepoznání, sebepojetí, seberegulace a sebeorganizace a přechodu z dětství do dospívání a následně dospělosti |
3 | Podporovat individuální duchovní a morální rozvoj |
8. | Podporovat aktivní zapojení dětí a mládeže do rozhodovacích procesů a do ovlivňování společenského a demokratického života |
| Motivovat děti a mládež k aktivnímu, informovanému a odpovědnému zapojování do veřejného prostoru včetně diskuze |
1 | Stimulovat zájem o dialog mezi dětmi, mládeží a jejich partnery ve veřejném prostoru |
2 | Rozšiřovat možnosti k zapojování dětí a mládeže do veřejného prostoru s důrazem na podporu mládežnických iniciativ na místní úrovni |
3 | Stimulovat poskytování zpětné vazby o dopadu participace dětí a mládeže ve veřejném prostoru |
4 | Podporovat vzdělávací aktivity pro rozvoj kompetencí dětí a mládeže k jejich zapojení do veřejného prostoru včetně občanského vzdělávání |
5 | Sdílet dobrou praxi v oblasti zapojování dětí a mládeže do veřejného prostoru |
| Zajišťovat informovanost dětí a mládeže o možnostech participace |
1 | Iniciovat zmapování informačních kanálů poskytujících informace o možnostech participace dětí a mládeže |
2 | Podporovat tvorbu a využívání informačních kanálů mezi neziskovými organizacemi, školami, školskými zařízeními a samotnou mládeží v oblasti participativní demokracie |
| Podporovat děti a mládež při využívání různorodých příležitostí k participaci včetně nových forem participace |
1 | Podporovat spolupráci v oblasti participace na všech úrovních |
2 | Posilovat výchovu k občanství zacílenou zejména na prvovoliče, zlepšit politickou gramotnost |
3 | Podporovat sdílení národní i zahraniční dobré praxe |
4 | Motivovat děti a mládež k zapojení do konkrétních forem participace, zejména strukturovaného dialogu mládeže a školních parlamentů |
9. | Vytvářet příznivé podmínky pro dobrovolnictví mladých lidí včetně oceňování a uznávání dobrovolných činností |
| Podporovat dobrovolnickou činnost |
1 | Podporovat legislativní ukotvení dobrovolnictví ve veřejně prospěšných právnických osobách a v pozici přijímajících organizací také v příspěvkových organizacích a ve školských právnických osobách |
2 | Přispívat k legislativnímu stanovení podmínek pro výkon dobrovolnictví osob v zaměstnaneckém, členském nebo jiném právním vztahu ke své organizaci |
3 | Vytvářet nástroje pro uznávání kompetencí získaných dobrovolnictvím a podporovat jejich používání |
4 | Podporovat vytváření metodiky oceňování dobrovolnické práce pro všechny oblasti dobrovolnické činnosti |
| Zlepšovat povědomí mládeže o příležitostech dobrovolnické činnosti a jejích přínosech |
1 | Posilovat roli informačních center mládeže a Eurodesku v oblasti poskytování informací o dobrovolnické činnosti a jejích přínosech |
2 | Posilovat informovanost mládeže o možnostech dobrovolnictví prostřednictvím škol, školských zařízení a nestátních neziskových organizací |
3 | Podporovat šíření příkladů dobré praxe |
| Podporovat zvyšování kvality práce s dobrovolníky |
1 | Podporovat systém udělující akreditace organizacím pracujícím s dobrovolníky |
2 | Podporovat udělování osvědčení o výkonu dobrovolnictví a jejich uznávání |
3 | Podporovat vyhlašování dotačních programů přispívajících ke kvalitě práce s dobrovolníky |
4 | Metodicky podporovat organizace a instituce pracující s dobrovolníky |
10. | Usnadňovat začlenění dětí a mládeže s omezenými příležitostmi |
| Zlepšovat přístup dětí a mládeže s omezenými příležitostmi ke službám v oblasti vzdělávání, zaměstnanosti, zdravotnictví a sociální péče |
1 | Podporovat sociálně aktivizační služby pro rodiny s dětmi |
2 | Podporovat u dětí a mládeže vytváření povědomí o jejich vlastní hodnotě, zvyšovat jejich sebeúctu |
3 | Podporovat organizace a instituce, které se zabývají pomocí dětem a mládeži s omezenými příležitostmi, bez ohledu na jejich právní status |
4 | Zlepšovat přístup dětí a mládeže s omezenými příležitostmi k informacím způsobem pro ně dostupným |
| Zlepšovat přístup dětí a mládeže s omezenými příležitostmi k zájmovému a neformálnímu vzdělávání |
1 | Podporovat využití potenciálu kulturních, společenských a vzdělávacích center k poskytování příležitostí k neformálnímu vzdělávání |
2 | Podporovat projekty zájmového a neformálního vzdělávání zaměřené na integraci dětí a mládeže s omezenými příležitostmi |
3 | Podporovat další vzdělávání a sdílení dobré praxe pracovníků s dětmi a mládeží s omezenými příležitostmi |
| Podporovat rozvoj kompetencí dětí a mládeže pro posilování snášenlivosti napříč kulturními a sociálními skupinami |
1 | Podporovat aktivity směřující k vzájemnému poznávání tradic a kultur, odbourání předsudků a stereotypů |
2 | Podporovat aktivity vedoucí k rozvoji a uchování si vztahu k vlastní identitě, kultuře, tradicím a jazyku |
3 | Podporovat šíření pozitivních osobních a pracovně profesních vzorů, které motivují děti a mládež ohrožené sociálním vyloučením k plnohodnotnému zapojení do vzdělávacího a pracovního procesu |
4 | Podporovat rozvoj a aplikaci pedagogických přístupů v oblasti výchovy a vzdělávání k toleranci a prevenci rasismu a extremismu |
5 | Podporovat spolupráci škol a školských zařízení s organizacemi a institucemi, které se zabývají pomocí dětem a mládeži s omezenými příležitostmi |
6 | Podporovat sdílení národních i zahraničních příkladů dobré praxe v oblasti zlepšení sociální soudržnosti |
11. | Motivovat děti a mládež k životu s principy udržitelného rozvoje a rozvíjet jejich environmentální gramotnost |
| Přispívat k propojení environmentálního vzdělávání a výchovy v oblastech formálního, neformálního a zájmového vzdělávání |
1 | Podporovat zavádění efektivních pedagogických přístupů ve vzdělávání pro udržitelný rozvoj v oblasti zájmového a neformálního vzdělávání |
2 | Prosazovat rozvoj kompetencí pro environmentálně odpovědné jednání v rámci výchovně vzdělávacích programů v oblasti zájmového a neformálního vzdělávání |
3 | Podporovat činnost nestátních neziskových organizací a školských zařízení pro zájmové a neformální vzdělávání v oblasti environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty |
4 | Podporovat společné projekty a iniciativy organizací z veřejné, neziskové a komerční sféry na národní i mezinárodní úrovni |
5 | Podporovat Národní síť středisek ekologické výchovy |
| Posilovat přímý kontakt dětí a mládeže s přírodním prostředím |
1 | Podporovat konkrétní výchovně vzdělávací aktivity, které umožní dětem a mládeži přímý kontakt s živou i neživou přírodou v jejím přirozeném prostředí |
2 | Působit na rodičovskou veřejnost, vysvětlovat význam přímého kontaktu dětí a mládeže s přírodou |
| Podporovat zapojení dětí a mládeže do řešení otázek udržitelného rozvoje na místní úrovni („jednej lokálně, mysli globálně“) |
1 | Podporovat vytváření a realizaci aktivit prohlubujících vztah k místu a zapojení mládeže do života komunity a do řešení environmentálních problémů v regionu |
2 | Podporovat volnočasové aktivity a dobrovolnické akce zaměřené na konkrétní pomoc přírodě a životnímu prostředí v obcích a městech |
3 | Podporovat sdílení příkladů dobré praxe |
| Podporovat šíření informací o principech udržitelného rozvoje a ochraně životního prostředí |
1 | Zvyšovat environmentální povědomí dětí a mládeže o životním prostředí podporou systematické informovanosti, osvěty a ekoporadenství |
2 | Podporovat informovanost dětí a mládeže o cílech, principech a tématech souvisejících s globálními, rozvojovými a environmentálními problémy dnešního světa v rámci nabízených mimoškolních aktivit |
3 | Seznamovat děti a mládež s principy udržitelného rozvoje prostřednictvím konkrétních modelových příkladů zahrnujících veřejnou, neziskovou a komerční sféru |
4 | Podporovat udržitelný rozvoj v oblasti cestovního ruchu se zaměřením na děti a mládež |
12. | Podporovat rozvoj kompetencí dětí a mládeže pro bezpečné a tvořivé užívání médií |
| Přispívat k rozvoji emancipovaného uživatelství médií, především kritického vyhodnocování mediálních obsahů a chápání mediálního zprostředkování světa |
1 | Podporovat informovanost dětí, mládeže a široké veřejnosti o rizikových mediálních obsazích a o vhodnosti konkrétních mediálních obsahů pro jednotlivé věkové kategorie dětí a mládeže |
2 | Podporovat školy, školská zařízení a kulturní instituce ve vytváření vzdělávací nabídky zaměřené na porozumění médiím a její aktivní užívání |
3 | Podporovat systematické označování pořadů provozovateli médií s ohledem na vysílaný zveřejňovaný obsah a jeho vhodnost pro děti a mládež |
| Podporovat bezpečné užívání médií s ohledem na rizika, která přinášejí nové technologie |
1 | Podporovat rozvoj vzdělávacích aktivit zaměřených na prevenci rizik a řešení možných krizových situací spojených s užíváním médií |
2 | Podporovat rozvoj schopnosti odhalovat mediální manipulaci a bránit se jí |
3 | Podporovat vhodnost i vyváženost zapojování nových informačních technologií při práci s dětmi a mládeží |
| Motivovat děti a mládež ke kreativnímu přístupu při vytváření vlastních mediálních obsahů |
1 | Podporovat rozvoj médií, jejichž mediální obsah vytvářejí děti a mládež |
2 | Zvyšovat informovanost o autorských právech |
3 | Rozvíjet kompetence dětí a mládeže pro kreativní vytváření vlastních mediálních obsahů |
4 | Podněcovat média ke zveřejňování dětských a mládežnických děl a ke spolupráci s dětskými a mládežnickými tvůrci |
13. | Nabízet dětem a mládeži rozmanité cesty ke kultuře, umění a tradicím |
| Motivovat děti a mládež k zapojení do zájmových uměleckých aktivit |
1 | Zkvalitňovat podmínky pro tvorbu a veřejnou prezentaci uměleckých aktivit dětí a mládeže |
2 | Podporovat spolupráci různých organizací a institucí v oblasti zájmových uměleckých aktivit dětí a mládeže |
3 | Podporovat dobrovolnickou činnost v kultuře a umění |
| Podporovat dostupnost kultury pro děti a mládež s přihlédnutím k omezeným možnostem venkovského prostředí |
1 | Motivovat kulturní a paměťové instituce na venkově a v menších městech k vytváření atraktivní nabídky akcí a programů zacílených na děti a mládež |
2 | Využít potenciál sítě knihoven případně i jiných kulturních institucí jako přirozených komunitních center v obcích |
2 | Využít potenciál sítě knihoven případně i jiných kulturních institucí jako přirozených komunitních center v obcích |
4 | Hledat cesty účinné podpory dostupnosti kulturních aktivit |
5 | Podporovat mezigenerační spolupráci pro vytváření kulturní kontinuity |
| Motivovat děti a mládež ke čtení a podporovat rozvoj čtenářské gramotnosti |
1 | Podporovat projekty spolupráce škol a školských zařízení s knihovnami a dalšími kulturními institucemi pro rozvoj čtenářské gramotnosti dětí a mládeže |
2 | Podporovat kampaně na rozvoj čtenářství a společenské prestiže četby |
3 | Podporovat dostupnost služeb knihoven a kulturních zařízení ve městech i na venkově |
| Podněcovat zájem o historii, tradice a kulturu regionů včetně přeshraničních, vlastního národa a menšin |
1 | Podporovat programy mobilit dětí a mládeže v umění a kultuře |
2 | Vzbuzovat zájem dětí a mládeže o specifika vlastního regionu, včetně tradic a zvyků většinové společnosti i sociálních, etnických i kulturních menšin |
3 | Podporovat vzdělávací projekty zaměřené na poznávání historie, tradic a kultury |
4 | Podporovat porozumění multikulturnímu charakteru současné společnosti |