1. Identifikace, rozvoje a uplatnění nadání: |
1.1 aktivně vyhledávat a vytvářet příležitosti k identifikaci, rozvoji a uplatnění všech typů nadání bez ohledu na věk od předškolního až k celoživotnímu vzdělávání
1.2 poskytovat kontinuální systematickou podporu identifikace, rozvoje a uplatnění nadání
v oblasti formálního, zájmového i neformálního vzdělávání na všech úrovních od předškolní až po vysokoškolskou
1.3 systematicky využívat všech dostupných možností a pobídek k zavádění a podporování aktivit podílejících se nebo na ně přímo zaměřených na využití potenciálu nadaných v ČR
|
2. Odborné kompetence a vzájemná spolupráce aktérů podílejících se na rozvoji nadání a na péči o nadané |
2.1 zajistit, aby osoby na jednotlivých úrovních systému měly potřebné znalosti a dovednosti pro plnění své role
2.2 aktivně vyhledávat a vytvářet příležitosti pro vzájemnou spolupráci aktérů podílejících se na rozvoji nadání a péči o nadané na úrovni resortní i meziresortní
2.3 prohloubit spolupráci s vysokými školami, Akademií věd a dalšími vědecko-výzkumnými institucemi
2.4 nabídnout odborným pracovníkům samospráv na úrovni obcí i krajů možnost rozvoje jejich profesních kompetencí v oblasti podpory nadání a péče o nadané a zajistit naplnění této nabídky
|
3. právní předpisy vztahujících se k podpoře rozvoje nadání a péče o nadané |
3.1 úpravou právních předpisů dosáhnout stavu, kdy bude všem dětem, žákům a studentům včetně nadaných zajištěna podpora maximálního rozvoje a uplatnění jejich potenciálu
3.2 vytvořit pedagogům lepší podmínky pro práci s nadanými
3.3 vytvořit na škole pozici koordinátora pro podporu nadání
3.4 vytvořit ve středisku volného času pozici koordinátora pro podporu nadání
|
4. zveřejňování relevantních informací, mezinárodní spolupráce a realizace výzkumů týkajících se rozvoje nadání a péče o nadané |
4.1 zajistit snadnou dostupnost validních informací pro odbornou i laickou veřejnost včetně jejich medializace a aktivně šířit relevantní informace k potenciálním cílovým skupinám
4.2 prohloubit mezinárodní spolupráci
4.3 sledovat zahraniční výzkumy a strategické dokumenty
4.4 aktivně podporovat domácí výzkum a vývoj a využívat jejich výsledků jak v praxi, tak při tvorbě strategických dokumentů
|
5. Monitorování a evaluace |
5.1 do strategických i operativních dokumentů resortů podílejících se na systému podpory nadání zahrnovat dlouhodobé i krátkodobé cíle z této oblasti, a to včetně dohodnutých indikátorů a kritérií jejich naplňování
5.2 průběžně monitorovat fungování jednotlivých složek systému i systému jako celku
5.3 vytvářet a ověřovat evaluační kritéria pro všechny hlavní typy aktivit a aktérů
5.4 využít pro monitorování a evaluaci výsledky národních a mezinárodních šetření a výzkumů, testování ČŠI, základní kvantitativní ukazatele ze statistických zjišťování MŠMT a další dostupné zdroje informací, které postihují stav a vývoj našeho vzdělávacího systému
5.5 průběžným a systematickým prováděním evaluace systému podle nastavených kritérií zajišťovat jeho inovaci a aktivně ovlivňovat vzdělávací politiku v oblasti identifikace, podpory a uplatnění nadání
|
6. Koordinace |
6.1 vytvořit výše popsaný systém podpory rozvoje nadání a péče o nadané včetně personálního a materiálního zázemí pro zajištění jeho koordinačních funkcí
6.2 nabízet metodickou pomoc při koordinaci podpory rozvoje nadání a péče o nadané na krajské, lokální a místní úrovni s využitím již existujících struktur a institucí
|