MINISTERSTVO ŠKOLSTVÍ, MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY
Národní akční plán inkluzívního vzdělávání 2010-2013
1. Koordinace a plánování aktivit rozvoje inkluzívního vzdělávání
1.1 Iniciovat vznik subjektů podílejících se na plánování a koordinaci činností směřujících k rozvoji inkluzívního vzdělávání a zabezpečit jejich činnost, vymezit východiska pro rozvoj inkluzívního vzdělávání
1.1.1 Ustavit koordinační (řídící) orgán (dále jen „ŘO“) Ministerstva školství mládeže a tělovýchovy pro oblast inkluzívního vzdělávání za účasti zástupců akademické obce, relevantních ministerstev a dalších subjektů
- Popis / Komentář:
1.1.2 Ustavit expertní skupiny k přípravě konkrétních návrhů na opatření v jednotlivých tematických oblastech vymezených tímto dokumentem, včetně oblasti technologické, ekonomické a dalších
1.1.3 Zpracovat návrh aplikace rámce a procesního modelu inkluze směřujícího k dosažení cílového stavu...
- Popis / Komentář:
2. Strategické dokumenty pro oblast vzdělávání a vzdělávací programy
2.1 Zpracovat návrhy úprav strategických dokumentů pro oblast vzdělávání, řešit návrh úprav stávajících rámcových vzdělávacích programů
2.1.2 Zpracovat návrh úprav relevantních pasáží strategických dokumentů pro oblast vzdělávání, zpracovat návrh případné aktualizace znění Národního programu rozvoje vzdělávací soustavy v ČR (Bílé knihy)
3. Legislativa
3.1 Připravit návrhy nutných úprav obecně závazných právních norem (z oblasti školské legislativy i dalších relevantních souvisejících oblastí) v závislosti na navržených opatřeních směřujících k rozvoji inkluzívního vzdělávání
3.1.1 V rámci úprav obecně závazných právních norem nově a přesněji definovat vztahy účastníků inkluzívního vzdělávání...
- Popis / Komentář:
3.1.2 V rámci úprav obecně závazných právních norem pro oblast vysokého školství definovat požadavek zajištění nediskriminujících podmínek studia výslovně a jednoznačně ve vztahu k uchazečům a studentům se zdravotním postižením
3.1.3 V rámci úprav obecně závazných předpisů zohlednit potřebné úpravy směřující k podpoře inkluzívního vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami...
- Popis / Komentář:
3.1.4 V rámci obecně závazných právních předpisů jasně definovat stupně podpůrných opatření a jim odpovídající prostředky tzv. speciálně pedagogické podpory...
- Popis / Komentář:
3.1.5 V souvislosti s úpravou činností školského poradenského systému řešit případnou závaznost výsledků pedagogicko-psychologického a speciálně pedagogického poradenství...
- Popis / Komentář:
3.1.6 Nově definovat působnost a pracovně - právní aspekty činnosti pedagogických pracovníků v inkluzívním vzdělávání...
- Popis / Komentář:
4. Podpora inkluze v oblasti předškolního vzdělávání
4.1 Vypracovat a předložit ke schválení návrhy opatření směřujících k podpoře rozvoje inkluzívního přístupu v oblasti předškolního vzdělávání, vyrovnávání sociálních nerovností a vzdělanostních šancí
4.1.1 Zpracovat návrhy opatření směřující k vytvoření organizačních, materiálních a personálních podmínek pro rozvoj inkluzívního vzdělávání v oblasti institucionalizovaného předškolního vzdělávání (v mateřských školách)
4.1.2 Zpracovat návrh opatření řešících rozvoj inkluzívního vzdělávání v oblasti předškolního vzdělávání v návaznosti na mechanismy rané péče a včasné péče
4.1.3 Zpracovat návrh a pilotně ověřit alternativní pro-inkluzívně orientované modely předškolní přípravy
5. Podpora inkluze v oblasti primárního a sekundárního vzdělávání
5.1 Vypracovat a předložit ke schválení návrhy opatření směřujících k podpoře rozvoje inkluzívního vzdělávání v oblasti základního, a sekundárního vzdělávání
5.1.1 Zpracovat návrhy opatření směřujících k vytvoření organizačních, materiálních a personálních podmínek pro rozvoj inkluzívního vzdělávání...
- Popis / Komentář:
5.1.2 Specifikovat a kategorizovat jednotlivá podpůrná opatření na úrovni primárního a sekundárního vzdělávání a řešit otázky obligatornosti jejich aplikace
5.1.3 Zpracovat návrhy transformace činnosti škol samostatně zřízených pro žáky a žákyně se zdravotním postižením...
- Popis / Komentář:
5.1.4 Připravit návrh transformace základních škol praktických, zpracovat analýzu využití RVP ZV LMP
6. Podpora inkluze v oblasti terciárního vzdělávání
6.1 Vypracovat a předložit ke schválení návrhy opatření směřujících k podpoře rozvoje inkluzívního vzdělávání v oblasti na úrovni terciárního vzdělávání
7. Příprava pedagogických pracovníků a oblast jejich dalšího vzdělávání
7.1 Standardizovat proces pregraduální přípravy pedagogů a vypracovat návrhy směřující k celkovému posilování kompetencí pedagogů pro realizaci inkluzívního vzdělávání
7.1.1 Vytvořit standardy v oblasti pregraduální přípravy pedagogických pracovníků a jejich implementace ve spolupráci s Akreditační komisí a představiteli relevantních IPn (spolupráce na tvorbě standardů práce učitele)
8. Diagnostika a poradenství
8.1 Vypracovat a předložit ke schválení návrhy opatření směřujících k zajištění, zefektivnění a zkvalitnění poradenských služeb ve vztahu k jejich uživatelům
8.1.1 Zpracovat návrh jednotného systému organizace, řízení a metodického vedení školských poradenských zařízení...
- Popis / Komentář: