| Národní akční plán inkluzívního vzdělávání 2010-2013 |
1. | Koordinace a plánování aktivit rozvoje inkluzívního vzdělávání |
1.1 | Iniciovat vznik subjektů podílejících se na plánování a koordinaci činností směřujících k rozvoji inkluzívního vzdělávání a zabezpečit jejich činnost, vymezit východiska pro rozvoj inkluzívního vzdělávání |
1.1.1 | Ustavit koordinační (řídící) orgán (dále jen „ŘO“) Ministerstva školství mládeže a tělovýchovy pro oblast inkluzívního vzdělávání za účasti zástupců akademické obce, relevantních ministerstev a dalších subjektů
|
1.1.2 | Ustavit expertní skupiny k přípravě konkrétních návrhů na opatření v jednotlivých tematických oblastech vymezených tímto dokumentem, včetně oblasti technologické, ekonomické a dalších |
1.1.3 | Zpracovat návrh aplikace rámce a procesního modelu inkluze směřujícího k dosažení cílového stavu...
|
1.1.4 | Zpracovat návrh změn v oblasti kompetencí jednotlivých orgánů veřejné správy v oblasti inkluzívního vzdělávání |
1.1.5 | Ustavit řídící a koordinační orgány podpory inkluzívního vzdělávání na regionální (krajské) úrovni a standardizovat jejich činnosti |
2. | Strategické dokumenty pro oblast vzdělávání a vzdělávací programy |
2.1 | Zpracovat návrhy úprav strategických dokumentů pro oblast vzdělávání, řešit návrh úprav stávajících rámcových vzdělávacích programů |
2.1.1 | Zpracovat návrh úprav Dlouhodobého záměru rozvoje vzdělávací soustavy v České republice |
2.1.2 | Zpracovat návrh úprav relevantních pasáží strategických dokumentů pro oblast vzdělávání, zpracovat návrh případné aktualizace znění Národního programu rozvoje vzdělávací soustavy v ČR (Bílé knihy) |
2.1.3 | Řešit relevantní úpravy Rámcových vzdělávacích programů směřujících k podpoře rozvoje inkluzívního vzdělávání |
2.1.4 | Řešit návaznost opatření definovaných v tomto dokumentu na další relevantní strategické dokumenty...
|
3. | Legislativa |
3.1 | Připravit návrhy nutných úprav obecně závazných právních norem (z oblasti školské legislativy i dalších relevantních souvisejících oblastí) v závislosti na navržených opatřeních směřujících k rozvoji inkluzívního vzdělávání |
3.1.1 | V rámci úprav obecně závazných právních norem nově a přesněji definovat vztahy účastníků inkluzívního vzdělávání...
|
3.1.2 | V rámci úprav obecně závazných právních norem pro oblast vysokého školství definovat požadavek zajištění nediskriminujících podmínek studia výslovně a jednoznačně ve vztahu k uchazečům a studentům se zdravotním postižením |
3.1.3 | V rámci úprav obecně závazných předpisů zohlednit potřebné úpravy směřující k podpoře inkluzívního vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami...
|
3.1.4 | V rámci obecně závazných právních předpisů jasně definovat stupně podpůrných opatření a jim odpovídající prostředky tzv. speciálně pedagogické podpory...
|
3.1.5 | V souvislosti s úpravou činností školského poradenského systému řešit případnou závaznost výsledků pedagogicko-psychologického a speciálně pedagogického poradenství...
|
3.1.6 | Nově definovat působnost a pracovně - právní aspekty činnosti pedagogických pracovníků v inkluzívním vzdělávání...
|
3.1.7 | V činnosti školských poradenských zařízení explicitně upravit práva a povinnosti účastníků poradenské (diagnostické) činnosti zahrnující podrobnější vymezení procesní stránky poradenství (diagnostiky) v obecně závazných právních normách |
3.1.8 | V rámci stanovení míry podpory u žáků s potřebou podpůrných opatření zpracovat návrh řešení obligatornosti přítomnosti dvou pedagogických pracovníků ve třídě (skupině) v níž je vzděláván žák nebo vzděláváni žáci s potřebou podpůrných opatření |
4. | Podpora inkluze v oblasti předškolního vzdělávání |
4.1 | Vypracovat a předložit ke schválení návrhy opatření směřujících k podpoře rozvoje inkluzívního přístupu v oblasti předškolního vzdělávání, vyrovnávání sociálních nerovností a vzdělanostních šancí |
4.1.1 | Zpracovat návrhy opatření směřující k vytvoření organizačních, materiálních a personálních podmínek pro rozvoj inkluzívního vzdělávání v oblasti institucionalizovaného předškolního vzdělávání (v mateřských školách) |
4.1.2 | Zpracovat návrh opatření řešících rozvoj inkluzívního vzdělávání v oblasti předškolního vzdělávání v návaznosti na mechanismy rané péče a včasné péče |
4.1.3 | Zpracovat návrh a pilotně ověřit alternativní pro-inkluzívně orientované modely předškolní přípravy |
4.1.4 | Zpracovat studii proveditelnosti povinného předškolního vzdělání v posledním roce před zahájením základního vzdělání |
4.1.5 | Zpracovat studii proveditelnosti eventuální „nárokovosti“ předškolní přípravy v plném rozsahu |
5. | Podpora inkluze v oblasti primárního a sekundárního vzdělávání |
5.1 | Vypracovat a předložit ke schválení návrhy opatření směřujících k podpoře rozvoje inkluzívního vzdělávání v oblasti základního, a sekundárního vzdělávání |
5.1.1 | Zpracovat návrhy opatření směřujících k vytvoření organizačních, materiálních a personálních podmínek pro rozvoj inkluzívního vzdělávání...
|
5.1.2 | Specifikovat a kategorizovat jednotlivá podpůrná opatření na úrovni primárního a sekundárního vzdělávání a řešit otázky obligatornosti jejich aplikace |
5.1.3 | Zpracovat návrhy transformace činnosti škol samostatně zřízených pro žáky a žákyně se zdravotním postižením...
|
5.1.4 | Připravit návrh transformace základních škol praktických, zpracovat analýzu využití RVP ZV LMP |
5.1.5 | Vedle primárně inkluzívních opatření, v souladu s naplněním práv osob s postižením, podrobně vymezit pravidla uskutečňování formy jiného způsobu vzdělávání ve smyslu § 42 školského zákona...
|
5.1.6 | Zpracovat návrh na posílení inkluzívního vzdělávání relevantních cílových skupin žáků s nařízenou ústavní výchovou, vycházejících z přístupu zaměřeného na integraci služeb, partnerství a rychlou reintegraci jedince do společnosti |
6. | Podpora inkluze v oblasti terciárního vzdělávání |
6.1 | Vypracovat a předložit ke schválení návrhy opatření směřujících k podpoře rozvoje inkluzívního vzdělávání v oblasti na úrovni terciárního vzdělávání |
6.1.1 | Zpracovat návrhy opatření směřujících k vytvoření organizačních, materiálních, personálních a institucionálních podmínek pro rozvoj inkluzívního vzdělávání v oblasti terciárního vzdělávání...
|
6.1.2 | Specifikovat a kategorizovat jednotlivá podpůrná opatření na úrovni terciárního vzdělávání a řešit otázky obligatornosti jejich aplikace |
7. | Příprava pedagogických pracovníků a oblast jejich dalšího vzdělávání |
7.1 | Standardizovat proces pregraduální přípravy pedagogů a vypracovat návrhy směřující k celkovému posilování kompetencí pedagogů pro realizaci inkluzívního vzdělávání |
7.1.1 | Vytvořit standardy v oblasti pregraduální přípravy pedagogických pracovníků a jejich implementace ve spolupráci s Akreditační komisí a představiteli relevantních IPn (spolupráce na tvorbě standardů práce učitele) |
7.1.2 | Zpracovat návrh na adekvátní naplňování potřeb pedagogických pracovníků v oblasti dalšího vzdělávání ve vztahu k rozvoji inkluzívního vzdělávání (na základě realizované analýzy potřeb v dané oblasti) |
7.1.3 | Zpracovat návrhy alternativních forem posilování kompetencí pedagogických pracovníků ve vztahu ke vzdělávání dětí, žáků a studentů s potřebou podpůrných opatření |
8. | Diagnostika a poradenství |
8.1 | Vypracovat a předložit ke schválení návrhy opatření směřujících k zajištění, zefektivnění a zkvalitnění poradenských služeb ve vztahu k jejich uživatelům |
8.1.1 | Zpracovat návrh jednotného systému organizace, řízení a metodického vedení školských poradenských zařízení...
|
8.1.2 | Standardizovat činnost školských poradenských zařízení |
8.1.3 | Zpracovat návrh posílení personálních kapacit systému poradenských služeb ve školství a posílení mobility služeb |
8.1.4 | Zpracovat návrh rozvoje systému školních poradenských pracovišť |
8.1.5 | Zajistit podmínky pro optimalizaci, síťování a zvyšování kvality poradenských služeb na terciárním stupni vzdělávání, rozvoj spolupráce v oblasti poskytování poradenských služeb na úrovni sekundárního a terciárního vzdělávání |
8.1.6 | Definovat, ověřit a validizovat nové možnosti a způsoby diagnostikování speciálních vzdělávacích potřeb dětí, žáků, žákyň a studentů v souladu s nejnovějšími poznatky psychologických, pedagogických a speciálně pedagogických věd |
9. | Koordinace aktivit rozvoje inkluzívního vzdělávání na lokální úrovni |
9.1 | Připravit podmínky pro efektivní koordinaci aktivit směřujících k podpoře rozvoje inkluzívního vzdělávání na lokální a regionální úrovni |
9.1.1 | Zpracovat návrh a pilotně ověřit činnosti platforem podporujících koordinaci aktivit v oblasti rozvoje inkluzívního vzdělávání na lokální úrovni |
9.1.2 | Na základě pilotního ověřování vytvořit metodiku činnosti lokálních platforem podporujících koordinaci aktivit v oblasti rozvoje inkluzívního vzdělávání a řešit otázku obligatornosti jejich existence na úrovni obcí s rozšířenou působností |
10. | Analytické a výzkumné aktivity |
10.1 | Realizovat výzkumné aktivity v oblasti vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami |
10.1.1 | Podporovat výzkumné záměry a další výzkumné aktivity zaměřené na oblast inkluzívního vzdělávání |
10.1.2 | Akcentovat podporu výzkumných aktivit zaměřených na oblast inkluzívního vzdělávání v dotačních programech vyhlašovaných MŠMT |
10.1.3 | Realizovat analýzu připravenosti jednotlivých účastníků systému pro implementaci koncepčních změn podporujících rozvoj inkluzívního vzdělávání (definice příležitostí a rizik atd.) |
10.1.4 | Realizovat analýzu potřeb pedagogických pracovníků v oblasti dalšího vzdělávání ve vztahu k práci s dětmi, žáky a studenty s potřebou podpůrných opatření |
10.1.5 | Vyčlenit prostředky na účast zástupců MŠMT, řídícího orgánu a expertních skupin na evropských platformách zabývajících se problematikou inkluzívního vzdělávání a prostředků na realizaci konzultací se zahraničními odborníky |
11. | Standardizace, metodická podpora a evaluace |
11.1 | Vytvořit podmínky pro standardizaci, evaluaci a další zkvalitňování inkluzívního vzdělávání |
11.1.1 | Zpracovat rámec pro koncepci evaluace a standardizace mechanismů inkluzívního vzdělávání |
11.1.2 | Kooperovat na přípravě standardů kvality profese učitele a připravit návrh na integrální začlenění aspektů týkající se práce s žáky a studenty s potřebou podpůrných opatření |
11.1.3 | Zpracovat návrh adekvátních forem evaluace a autoevaluace práce pedagogických pracovníků a dalších subjektů ve vztahu k inkluzi |
11.1.4 | Zpracovat koncepci periodického ověřování efektivity přijatých opatření na podporu rozvoje inkluzívního vzdělávání (stanovení klíčových kvantitativních i kvalitativních ukazatelů) a jeho realizace |
11.1.5 | Zpracovat návrh vyhodnocování efektivity realizovaných opatření ve vztahu k žákům z romské menšiny prostřednictvím monitoringu poměru romských a neromských žáků vyučovaných dle RVP ZV LMP |
11.1.6 | Ověřit možnosti aplikace mezinárodních nástrojů pro hodnocení míry aplikace inkluzívního přístupu v oblasti vzdělávání |
11.1.7 | Zpracovat metodické materiály pro podporu rozvoje inkluzívního vzdělávání |
11.1.8 | Zpracování návrhu prosazování jednotných technologických standardů podmiňující existenci standardů v oblasti komunikace či dalších relevantních podpůrných opatření pro osoby s postižením či znevýhodněním |
12. | Informování a medializace aktivit, PR |
12.1 | Zajistit efektivní informování odborné i široké veřejnosti o procesech a aktivitách směřujících k podpoře rozvoje inkluzívního vzdělávání |
12.1.1 | Zpracovat základní programový dokument („policy paper“) podpory rozvoje inkluzívního vzdělávání |
12.1.2 | Zpracovat strategii efektivního informování odborné i široké veřejnosti o argumentech podporujících toto pojetí vzdělávání, procesech a opatřeních směřujících k podpoře rozvoje inkluzívního vzdělávání a jejich předpokládaných důsledcích |
12.1.3 | Zpracovat strategii prezentace relevantních zahraničních zkušeností z oblasti transformace vzdělávacího systému směrem ke zvýšení míry inkluzívního vzdělávání |
12.1.4 | Realizovat mediální aktivity (cílené kampaně) směřující k odbourávání předsudků a eliminace segregačních tlaků v oblasti vzdělávání (se zvláštním zřetelem na oblast vzdělávání romských žáků) |