MINISTERSTVO ŠKOLSTVÍ, MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY
Rámec rozvoje vysokého školství ČR do roku 2020 (2015)
2. Vzdělávání
2.1 Kvalita vzdělávací činnosti
Deskriptory:
VI.e vysokoškolské vzdělávání
2.1.1 Prosazovat zavádění principů vzdělávání zaměřeného na studenta včetně práce s výsledky učení při přípravě i realizaci studijních programů, nadále finančně podporovat inovace studijních oborů a předmětů a stimulovat školy k využívání dalších zdrojů financování (včetně OP VVV) pro aktualizace obsahů a metod vzdělávání a zvyšování jejich kvality, vysoké školy mohou pro inovace svých studijních programů využít výstupy a zkušenosti ze strategických projektů ministerstva (Q-RAM a KVALITA), které jsou zaměřeny především na práci s výsledky učení
2.2 Profilace a diverzifikace studijních programů
Deskriptory:
VI.c střední vzdělávání
VI.e vysokoškolské vzdělávání
2.2.1 Bude podpořena diverzifikace studijních programů, zároveň bude podporována konsolidace studijních programů a oborů při zachování nabídky studijních programů v širokém spektru disciplín s důrazem na zvyšování kvality a na snižování počtu pracovišť ...
- Popis / Komentář:
2.2.2 Vysokoškolské vzdělávání bude dostupné všem, kteří projeví zájem a chuť studovat v bakalářském, magisterském a doktorském studiu a prokáží požadované schopnosti. Zároveň budou vytvořeny takové podmínky, aby studium nevytvářelo socio-ekonomické bariéry ...
- Popis / Komentář:
2.3 Otevřené vzdělávání pro znevýhodněné a netradiční skupiny studentů
Deskriptory:
VI.b základní vzdělávání
VI.c střední vzdělávání
VI.e vysokoškolské vzdělávání
VIII.a aktivní začleňování
VIII.e začleňování cizinců
2.3.1 Posílit a systematizovat sběry dat o sociálním zázemí studentů, která umožní lepší analýzu situace a bariér v přístupu; posílit sběry dat o participaci a úspěšnosti studentů ze znevýhodněných skupin
2.3.2 Analyzovat efektivitu stávajícího systému finanční podpory studentů, posílit systém sociálních stipendií a aktualizovat pravidla pro jejich vyplácení tak, aby skutečně účinně podporovala ty, kdo finanční podporu ke studiu potřebují
2.3.3 Posilovat spolupráci se základními a středními školami při rozvoji motivace žáků a jejich přípravě pro studium na vysoké škole se zaměřením na osoby socio-ekonomicky znevýhodněné, se specifickými potřebami a z etnických minorit
2.3.4 Podporovat zkvalitňování poskytovaných poradenských služeb (studijních, kariérových, psychologických, sociálních a dalších) zájemcům o studium, studentům, účastníkům celoživotního vzdělávání i pracovníkům vysokých škol s cílem získat zájemce o studium, ..
- Popis / Komentář:
2.3.5 Motivovat vysoké školy k aktivnímu vyrovnávání rozdílů mezi studenty na počátku i v průběhu studia pomocí volitelných, podpůrných a kompenzačních kurzů zaměřených zejména na základní kompetence k dalšímu učení a odstraňování nerovností vzniklých v ...
- Popis / Komentář:
2.3.6 Podporovat další vzdělávání akademických a ostatních pracovníků pro práci s osobami socioekonomicky znevýhodněnými, se specifickými potřebami, z etnických minorit a z netradičních skupin studentů, podporovat sdílení příkladů dobré praxe mezi vysokými ...
- Popis / Komentář:
2.3.7 Systematicky monitorovat přístup zástupců obou pohlaví k jednotlivým skupinám oborů na jednotlivých vysokých školách a jejich úspěšnost ve studiu
2.4 Úspěšnost studentů
Deskriptory:
VI.c střední vzdělávání
VI.e vysokoškolské vzdělávání
2.4.2 Ve spolupráci s vysokými školami zpracovat další případové studie analyzující průchod studentů systémem a vliv politik na národní i institucionální úrovni na úspěšnost studentů
2.4.3 V diskusi se zainteresovanými stranami identifikovat, zda, kde a do jaké míry je studijní neúspěšnost problematická
2.4.4 Podporovat vysoké školy v hledání řešení studijní neúspěšnosti tam, kde byla identifikována jako problematická, s ohledem na specifické podmínky a charakteristiky jednotlivých institucí
2.4.5 Systematicky zlepšovat dostupnost relevantních a kvalitních informací pro uchazeče o studium a preventivně zabraňovat neúspěšnosti plynoucí z nespokojenosti s volbou oboru
2.5 Relevance vzdělání pro trh práce, podpora podnikání
Deskriptory:
VII.h odborné vzdělávání
2.5.1 Posilovat povědomí vedení vysokých škol o možnostech podpory podnikání (semináře, workshopy, prezentace zkušeností z praxe, akce na podporu podnikání a inovací atd.)
2.5.2 Motivovat vysoké školy k posilování zaměření výuky na podnikání a přenositelné a jiné měkké kompetence
2.6 Podpora praxí a stáží
Deskriptory:
VI.e vysokoškolské vzdělávání
2.6.1 Zavedení povinné provozní praxe jako součásti studijních programů, zejména v případě profesně orientovaných studijních programů
2.6.3 Podpora projektů, které budou směřovat k zavedení obdobných (předdiplomních) praxí i v dalších typech studia
3. Internacionalizace vysokého školství
3.1 Výraznější míra internacionalizace na vysokých školách ve všech jejích podobách
Deskriptory:
VI.e vysokoškolské vzdělávání
3.1.1 Schválit strategii internacionalizace pro oblast vzdělávání, výzkumu, vývoje a inovací do roku 2020
3.1.2 Podpořit vysoké školy v přijetí nebo aktualizaci jejich vlastních strategií internacionalizace.
3.1.3 Podporovat atraktivitu českých vysokých škol pro zahraniční studenty (pro krátkodobé studijní pobyty i studium uceleného studijního programu), zvyšovat počet studijních programů a objem předmětů vyučovaných v cizích jazycích (především v angličtině) a ...
- Popis / Komentář:
4. Výzkumná a inovační, umělecká a další tvůrčí činnost
4.1 Zvyšování úrovně kvality výzkumné a inovační, umělecké a další tvůrčí činnosti
Deskriptory:
VI.e vysokoškolské vzdělávání
VI.f lidské zdroje VaV
4.1.1 Finančně podporovat budování omezeného počtu excelentních mezifakultních center výcviku studentů doktorských studijních programů („graduate schools“) zaměřených na rozvoj průřezových kompetencí k akademické práci a tvůrčí činnosti a stimulaci interdisciplinární a mezinárodní spolupráce
4.1.2 Podporovat, a u akademicky orientovaných programů i požadovat, aktivní zapojení studentů do vědecké, výzkumné, vývojové, inovační, umělecké nebo další tvůrčí činnosti instituce
4.1.3 Podporovat vysoké školy v zapojování úspěšných vědeckých a tvůrčích pracovníků do výuky a propojovaní všech činností instituce
5. Třetí role
5.1 Rozvíjet a podporovat činnost vysokých škol v rámci tzv. třetí role
Deskriptory:
VI.e vysokoškolské vzdělávání
VI.i celoživotní učení
5.1.1 Podporovat implementaci principů politiky Open Access na českých vysokých školách a zlepšování přístupu k výsledkům, jejichž vznik byl financován z veřejných zdrojů
5.1.2 Podporou komunikačních platforem stimulovat obousměrnou komunikaci mezi akademickou sférou a soukromým sektorem, státní správou i občanskou společností, včetně transferu znalostí a inovací a spolupráce na tvůrčích činnostech
5.1.3 Podpořit vznik interdisciplinárních magisterských oborů zaměřených na transfer znalostí a řízení inovačního procesu
6. Podpůrné procesy
6.2 Infrastruktura a lidské zdroje
Deskriptory:
VI.e vysokoškolské vzdělávání
VI.f lidské zdroje VaV