| Rámec rozvoje vysokého školství ČR do roku 2020 (2015) |
1. | Strategické řízení |
1.1 | Prosazení novely vysokoškolského zákona |
1.1.1 | Zavedení nového typu akreditací |
1.1.2 | Zavedení systémů zajišťování a vnitřního hodnocení kvality |
2. | Vzdělávání |
2.1 | Kvalita vzdělávací činnosti |
2.1.1 | Prosazovat zavádění principů vzdělávání zaměřeného na studenta včetně práce s výsledky učení při přípravě i realizaci studijních programů, nadále finančně podporovat inovace studijních oborů a předmětů a stimulovat školy k využívání dalších zdrojů financování (včetně OP VVV) pro aktualizace obsahů a metod vzdělávání a zvyšování jejich kvality, vysoké školy mohou pro inovace svých studijních programů využít výstupy a zkušenosti ze strategických projektů ministerstva (Q-RAM a KVALITA), které jsou zaměřeny především na práci s výsledky učení |
2.1.2 | Úpravy studijních programů vysokých škol budou v návaznosti na kvalifikační rámec vysokoškolského vzdělávání podporovány vzdělávacími aktivitami a metodickou podporou |
2.1.3 | Posílit význam zabezpečování a hodnocení kvality výuky, jak v rutinní činnosti vysoké školy, tak i v akreditačním a re-akreditačním procesu |
2.2 | Profilace a diverzifikace studijních programů |
2.2.1 | Bude podpořena diverzifikace studijních programů, zároveň bude podporována konsolidace studijních programů a oborů při zachování nabídky studijních programů v širokém spektru disciplín s důrazem na zvyšování kvality a na snižování počtu pracovišť ...
|
2.2.2 | Vysokoškolské vzdělávání bude dostupné všem, kteří projeví zájem a chuť studovat v bakalářském, magisterském a doktorském studiu a prokáží požadované schopnosti. Zároveň budou vytvořeny takové podmínky, aby studium nevytvářelo socio-ekonomické bariéry ...
|
2.2.3 | Bude snižován počet financovaných studií od prvních ročníků postupně výše, ovšem ne v plném rozsahu demografického poklesu a se zachováním financování studií po celou dobu jejich průběhu až po vyčerpání standardní doby studia navýšené o jeden rok |
2.2.4 | Snížení počtu tradičních studentů bude kompenzováno zlepšováním přístupu netradičních a znevýhodněných skupin k vysokoškolskému vzdělávání a snížením studijní neúspěšnosti, přičemž: ...
|
2.3 | Otevřené vzdělávání pro znevýhodněné a netradiční skupiny studentů |
2.3.1 | Posílit a systematizovat sběry dat o sociálním zázemí studentů, která umožní lepší analýzu situace a bariér v přístupu; posílit sběry dat o participaci a úspěšnosti studentů ze znevýhodněných skupin |
2.3.2 | Analyzovat efektivitu stávajícího systému finanční podpory studentů, posílit systém sociálních stipendií a aktualizovat pravidla pro jejich vyplácení tak, aby skutečně účinně podporovala ty, kdo finanční podporu ke studiu potřebují |
2.3.3 | Posilovat spolupráci se základními a středními školami při rozvoji motivace žáků a jejich přípravě pro studium na vysoké škole se zaměřením na osoby socio-ekonomicky znevýhodněné, se specifickými potřebami a z etnických minorit |
2.3.4 | Podporovat zkvalitňování poskytovaných poradenských služeb (studijních, kariérových, psychologických, sociálních a dalších) zájemcům o studium, studentům, účastníkům celoživotního vzdělávání i pracovníkům vysokých škol s cílem získat zájemce o studium, ..
|
2.3.5 | Motivovat vysoké školy k aktivnímu vyrovnávání rozdílů mezi studenty na počátku i v průběhu studia pomocí volitelných, podpůrných a kompenzačních kurzů zaměřených zejména na základní kompetence k dalšímu učení a odstraňování nerovností vzniklých v ...
|
2.3.6 | Podporovat další vzdělávání akademických a ostatních pracovníků pro práci s osobami socioekonomicky znevýhodněnými, se specifickými potřebami, z etnických minorit a z netradičních skupin studentů, podporovat sdílení příkladů dobré praxe mezi vysokými ...
|
2.3.7 | Systematicky monitorovat přístup zástupců obou pohlaví k jednotlivým skupinám oborů na jednotlivých vysokých školách a jejich úspěšnost ve studiu |
2.3.8 | Ve spolupráci se středními školami rozvíjet motivaci pro studium oborů, které nejsou pro jednotlivá pohlaví typické, například dívek pro studium technických oborů a chlapců pro studium učitelství |
2.3.9 | Podporovat zkvalitňování poskytovaných poradenských služeb (studijních, kariérových, psychologických, sociálních a dalších) zájemcům o studium a studentům s ohledem na řešení problémů spojených s výrazně menšinovým postavením jednoho pohlaví na ...
|
2.4 | Úspěšnost studentů |
2.4.1 | Zajišťovat systematický sběr a vyhodnocování dat o studijní úspěšnosti a její struktuře |
2.4.2 | Ve spolupráci s vysokými školami zpracovat další případové studie analyzující průchod studentů systémem a vliv politik na národní i institucionální úrovni na úspěšnost studentů |
2.4.3 | V diskusi se zainteresovanými stranami identifikovat, zda, kde a do jaké míry je studijní neúspěšnost problematická |
2.4.4 | Podporovat vysoké školy v hledání řešení studijní neúspěšnosti tam, kde byla identifikována jako problematická, s ohledem na specifické podmínky a charakteristiky jednotlivých institucí |
2.4.5 | Systematicky zlepšovat dostupnost relevantních a kvalitních informací pro uchazeče o studium a preventivně zabraňovat neúspěšnosti plynoucí z nespokojenosti s volbou oboru |
2.4.6 | Podporovat zkvalitňování poskytovaných poradenských služeb (studijních, kariérových, psychologických, sociálních a dalších) zájemcům o studium, studentům i akademickým pracovníkům a vytváření systémů včasného varování, které umožní včasnou pro-aktivní ...
|
2.4.7 | Vytvářet příležitosti pro další vzdělávání vyučujících pro práci s netradičními a znevýhodněnými studenty a v metodách výuky stimulujících studijní úspěšnost |
2.5 | Relevance vzdělání pro trh práce, podpora podnikání |
2.5.1 | Posilovat povědomí vedení vysokých škol o možnostech podpory podnikání (semináře, workshopy, prezentace zkušeností z praxe, akce na podporu podnikání a inovací atd.) |
2.5.2 | Motivovat vysoké školy k posilování zaměření výuky na podnikání a přenositelné a jiné měkké kompetence |
2.5.3 | Zdůrazňovat význam přenositelných kompetencí, včetně kreativity, kritického myšlení a měkkých dovedností, jako jednoho z klíčových výstupů vysokoškolského vzdělávání a zohledňovat jejich rozvíjení v rámci akreditačního a re-akreditačního procesu |
2.5.4 | V rámci akreditačního procesu požadovat zejména u profesně orientovaných programů účast vnějších aktérů na přípravě a revizi studijních plánů a zapojení odborníků z praxe do výuky |
2.6 | Podpora praxí a stáží |
2.6.1 | Zavedení povinné provozní praxe jako součásti studijních programů, zejména v případě profesně orientovaných studijních programů |
2.6.2 | Podpora projektů zaměřených na posilování odborné způsobilosti k vědecké práci |
2.6.3 | Podpora projektů, které budou směřovat k zavedení obdobných (předdiplomních) praxí i v dalších typech studia |
2.6.4 | Podpora projektů rozšiřujících různé programy celoživotního vzdělávání na vysokých školách |
2.6.5 | Podpora studentských aktivit jdoucích nad rámec standardní výuky, které jsou orientovány na spolupráci s praxí |
2.6.6 | Podpora realizace diplomových prací pro praxi a dvojího vedení diplomových prací |
2.6.7 | Podpora praxí a krátkodobých stáží i u akademických pracovníků |
3. | Internacionalizace vysokého školství |
3.1 | Výraznější míra internacionalizace na vysokých školách ve všech jejích podobách |
3.1.1 | Schválit strategii internacionalizace pro oblast vzdělávání, výzkumu, vývoje a inovací do roku 2020 |
3.1.2 | Podpořit vysoké školy v přijetí nebo aktualizaci jejich vlastních strategií internacionalizace. |
3.1.3 | Podporovat atraktivitu českých vysokých škol pro zahraniční studenty (pro krátkodobé studijní pobyty i studium uceleného studijního programu), zvyšovat počet studijních programů a objem předmětů vyučovaných v cizích jazycích (především v angličtině) a ...
|
3.1.4 | Podporovat různé formy mezinárodní spolupráce vysokých škol, vč. vytváření a uskutečňování společných studijních programů, letních škol, workshopů apod. |
3.1.5 | Rozvíjet principy „internacionalizace doma“ |
4. | Výzkumná a inovační, umělecká a další tvůrčí činnost |
4.1 | Zvyšování úrovně kvality výzkumné a inovační, umělecké a další tvůrčí činnosti |
4.1.1 | Finančně podporovat budování omezeného počtu excelentních mezifakultních center výcviku studentů doktorských studijních programů („graduate schools“) zaměřených na rozvoj průřezových kompetencí k akademické práci a tvůrčí činnosti a stimulaci interdisciplinární a mezinárodní spolupráce |
4.1.2 | Podporovat, a u akademicky orientovaných programů i požadovat, aktivní zapojení studentů do vědecké, výzkumné, vývojové, inovační, umělecké nebo další tvůrčí činnosti instituce |
4.1.3 | Podporovat vysoké školy v zapojování úspěšných vědeckých a tvůrčích pracovníků do výuky a propojovaní všech činností instituce |
4.1.4 | Vytvářet platformy pro navazování mezioborové, mezifakultní, meziinstitucionální a mezinárodní spolupráce |
4.1.5 | Vytvářet a zdokonalovat metodiky umožňující uznávání výsledků umělecké a další tvůrčí
činnosti |
5. | Třetí role |
5.1 | Rozvíjet a podporovat činnost vysokých škol v rámci tzv. třetí role |
5.1.1 | Podporovat implementaci principů politiky Open Access na českých vysokých školách a zlepšování přístupu k výsledkům, jejichž vznik byl financován z veřejných zdrojů |
5.1.2 | Podporou komunikačních platforem stimulovat obousměrnou komunikaci mezi akademickou sférou a soukromým sektorem, státní správou i občanskou společností, včetně transferu znalostí a inovací a spolupráce na tvůrčích činnostech |
5.1.3 | Podpořit vznik interdisciplinárních magisterských oborů zaměřených na transfer znalostí a řízení inovačního procesu |
5.1.4 | Podporovat stáže studentů i akademických pracovníků v komerční, státní nebo neziskové sféře, v ČR i v zahraničí |
5.1.5 | Podporovat zapojení vysokých škol do společenského dění a jejich příspěvky ke kultivaci veřejné diskuze |
6. | Podpůrné procesy |
6.1 | Zajišťování a hodnocení kvality |
6.1.1 | Realizovat prováděcí předpisy navazující na novelu zákona o vysokých školách týkající se systému hodnocení kvality |
6.2 | Infrastruktura a lidské zdroje |
6.2.1 | Podporovat obnovu a modernizaci materiálního, přístrojového i prostorového zabezpečení vzdělávací, výzkumné, umělecké a další tvůrčí činnosti vysokých škol, speciální pozornost věnovat zabezpečení požadavků studentů se specifickými potřebami na infrastrukturu vysoké školy |
6.2.2 | Usilovat o sdílení a regionální koncentraci kapacit – prostorových, přístrojových i lidských zdrojů |
6.2.3 | Podporovat rozvoj lidských zdrojů, budování týmů odborníků s perspektivou dalšího profesního rozvoje a rozvoje vzdělávací, výzkumné, umělecké a další tvůrčí činnosti dané instituce |
6.2.4 | Podporovat prohlubování a rozšiřování kvalifikace akademických, vedoucích a ostatních pracovníků vysokých škol v jejich odborném zaměření, pedagogických a didaktických dovednostech, manažerských a řídicích dovednostech a dalších oblastech |
6.2.5 | Podporovat vysoké školy v nastavení jejich kariérních řádů a mzdových předpisů tak, aby motivovaly a umožňovaly kvalitním pracovníkům osobní i profesní růst |
6.2.6 | Usilovat o větší otevřenost akademického prostředí a motivovat k zapojení do činností vysokých škol i odborníky z praxe a odborníky ze zahraničí |
6.2.7 | Podpořit vytváření kvalitního zázemí pro studenty i pracovníky vysokých škol, které bude zahrnovat stravovací a ubytovací služby, lékařské služby, možnosti pro trávení jejich volného času a sportovní aktivity |
6.2.8 | Speciální pozornost věnovat zázemí pro studenty i pracovníky se speciálními potřebami a rodiče malých dětí (např. univerzitní mateřské školky nebo dětské koutky) |