MINISTERSTVO ŠKOLSTVÍ, MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY
Strategie digitálního vzdělávání ČR do roku 2020
1. Nediskriminační přístup k digitálním vzdělávacím zdrojům
1.1 Prosazení otevřených vzdělávacích zdrojů
Deskriptory:
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
V.e interoperabilita
V.d eSlužby, aplikace a produkty ICT
Příprava legislativního návrhu řešícího problematiku otevřených licencí. Návrh obdobných pravidel orgánům
státní moci, zejména těm, které zpracovávají nové OP či v jejichž gesci vznikají důležité materiály využitelné ve
vzdělávání.
V prováděcím dokumentu k připravovanému OP VVV (a dalším vlastním OP) bude smluvně zajištěno, aby
materiály financované z těchto OP byly volně dostupné pod některou z licencí Creative Commons (tam, kde je to
vhodné, jsou preferovány licence umožňující úpravu) nebo jinou právní ochranou. Licenční ujednání bude
obsahem všech smluv s příjemci v operačních programech v období 2015–2020. MŠMT zajistí povinnost
metadatových popisků u výstupů podpořených z veřejných prostředků a jejich zavedení do databáze vzdělávacích
zdrojů (reputační systém, viz opatření Vytvoření recenzního systému pro hodnocení a doporučování kvality otevřených vzdělávacích zdrojů
).
1.2 Vytvoření recenzního systému pro hodnocení a doporučování kvality otevřených vzdělávacích zdrojů
Deskriptory:
VI.h další vzdělávání
V.d eSlužby, aplikace a produkty ICT
Úpravy, rozvoj a provoz Metodického portálu RVP.CZ, tak aby splňoval podmínky na moderní reputační systém
podporující učící se komunity a jejich síťování, zohlednit např. stávající Databázi výstupů projektů OP VK.
Zajištění popisu (metadata) všech otevřených digitálních zdrojů vzniklých z veřejných prostředků a jejich
indexace v reputačním systému.
2. Podmínky pro rozvoj digitální gramotnosti a informatického myšlení žáků
2.1 Zajištění systému pravidelných inovací rámcových vzdělávacích programů
Deskriptory:
VI.c střední vzdělávání
VI.b základní vzdělávání
2.2 Zdůraznění problematiky digitálních technologií napříč kurikulem a jeho modernizace
Deskriptory:
VI.e vysokoškolské vzdělávání
VI.d vyšší odborné vzdělávání
VI.c střední vzdělávání
VI.b základní vzdělávání
Modernizace znění RVP, kterého se účastní odborníci nejen na dané vzdělávací oblasti (uvnitř akademických
oborů), ale i napříč těmito oblastmi a jsou do něj angažováni i odborníci na vzdělávací technologie a odborníci
z praxe. V souladu s revizí RVP jsou revidovány i na něj navázané dokumenty (standardy vzdělávacích oborů).
2.3 Modernizace vzdělávací oblasti ICT v rámcových vzdělávacích programech, zdůraznění informatického myšlení
Deskriptory:
VI.c střední vzdělávání
VI.b základní vzdělávání
3. Podmínky pro rozvoj digitální gramotnosti a informatického myšlení učitelů
3.1 Zařazení standardu digitálních kompetencí učitele do vzdělávání učitelů
Deskriptory:
VI.e vysokoškolské vzdělávání
3.2 Zařazení didaktiky rozvoje digitální gramotnosti a informatického myšlení žáků do vzdělávání učitelů
Deskriptory:
VI.e vysokoškolské vzdělávání
Tvorba komplexních učebních zdrojů, metodických doporučení a on-line materiálů vhodných pro vzdělávání
učitelů v didaktice rozvoje digitální gramotnosti a informatického myšlení žáků (napříč všemi vzdělávacími
oblastmi i v modernizované vzdělávací oblasti ICT).
4. Budování a obnova digitální vzdělávací infrastruktury
4.1 Zajištění udržitelného financování škol a školských zařízení v oblasti infrastruktury
Deskriptory:
VI.d vyšší odborné vzdělávání
VI.c střední vzdělávání
VI.b základní vzdělávání
VI.a předškolní výchova
MŠMT bude vytvářet podmínky pro predikovatelné financování škol ze státního rozpočtu, operačních programů
MŠMT, operačních programů dalších resortů, které školy využívají pro oblast infrastruktury, a připraví
dokument, z jakých zdrojů by školy mohly čerpat finanční prostředky pro zajištění udržitelného financování.
4.3 Podpora správy digitální infrastruktury ve školách
Deskriptory:
VI.c střední vzdělávání
VI.b základní vzdělávání
V.c infrastruktura ICT
Nastavení způsobu (normativní či nákladové parametrizované řešení), jakým se budou vypočítávat nároky škol
na financování správy jejich digitální infrastruktury.
Novelizace Školského zákona s cílem umožnit školám čerpání finančních prostředků státu také tehdy, zajišťují-li
si správu digitální infrastruktury u jiné fyzické nebo právnické osoby. Financování správy digitální infrastruktury
ve školách bude integrováno do reformy financování regionálního školství.
5. Inovační postupy, sledování, hodnocení a šíření jejich výsledků
5.1 Podpora vývoje inovací a spolupráce veřejného, soukromého a neziskového sektoru při tvorbě a šíření inovacíve vzdělávání
Deskriptory:
XXI.d NNO
VI.e vysokoškolské vzdělávání
Podpořit vznik inkubátorů inovací ve vzdělávání (pre-seed aktivity). Organizovat pobídky (soutěže, přehlídky
atp.) odměňující ta nejlepší řešení.
5.2 Podpora pedagogického výzkumu v oblasti využívání digitálních technologií
Deskriptory:
VI.e vysokoškolské vzdělávání
Vytvořit mechanismus k zadávání výzkumných (kvalitativních i kvantitativních) šetření a studií týkajících se
rozmanitých aspektů využívání digitálních technologií ve vzdělávání, rozvoje digitální gramotnosti
a informatického myšlení žáků, studentů a občanů, (vytvořit systém resortního výzkumu). Podpořit rovněž dosud
méně používané výzkumné metody (např. akční výzkum).
5.3 Podpora pravidelného sběru dat, monitoringu stavu a využívání digitálních technologií ve vzdělávání
Deskriptory:
VI.e vysokoškolské vzdělávání
Útvary zodpovědné za zjišťování dat a informací ve spolupráci s gesčním útvarem (viz opatření 6.1)
zodpovědným za realizaci strategie a koordinaci aktivit navrhnou strukturu dat tak, aby bylo možné analyzovat
způsoby využívání digitálních technologií pro učení a kvalitu rozvoje digitální gramotnosti žáků. Tato data ze škol
a školských zařízení jsou zjišťována, vyhodnocována a zveřejňována k dalším analýzám.
5.4 Zlepšení informační a poznatkové základny v oblasti využívání digitálních technologií, rozvíjení digitální gramotnosti a informatického myšlení
Deskriptory:
VI.e vysokoškolské vzdělávání
Zajistit lepší dostupnost datové základny z oblasti využívání digitálních technologií ve vzdělávání, rozvíjení
digitální gramotnosti a informatického myšlení pro všechny aktéry ve vzdělávání i výzkumu a dobudovat systém
získávání, zpracování a prezentaci výsledků výzkumů prostřednictvím veřejné on-line databáze.
6. Systém podporující rozvoj škol v oblasti integrace digitálních technologií do výuky a do života školy
6.1 Koordinace podpory digitálního vzdělávání v resortu školství
Deskriptory:
VI.d vyšší odborné vzdělávání
VI.c střední vzdělávání
VI.b základní vzdělávání
Vznik gesčního útvaru zodpovědného za realizaci a koordinaci aktivit Strategie digitálního vzdělávání.
6.2 Rozvoj a aktualizace nástroje Profil Škola, zavedení nového nástroje Profil Učitel
Deskriptory:
VI.e vysokoškolské vzdělávání
V.d eSlužby, aplikace a produkty ICT
Tvorba difuzního modelu učitele v podmínkách českých škol na základě standardu digitálních kompetencí učitele
(viz opatření 3.1), jeho ověření na pilotních školách, návrh a tvorba on-line aplikace, její umístění do prostředí
Metodického portálu RVP.CZ, kde bude společně s Profilem Škola21 provozována. Poskytování informací o Profilu
Učitel21, příprava metodické podpory pro užívání nástroje.
6.3 Podpora ICT metodiků a jejich práce
Deskriptory:
VI.d vyšší odborné vzdělávání
VI.c střední vzdělávání
VI.b základní vzdělávání
Zajištění revize standardu specializačního studia Koordinace v oblasti ICT, uznávání kvalifikace ICT
koordinátor/metodik dle hodnoticího standardu NSK (profesní kvalifikace Koordinátor ICT ve školství), podpora
nabídky vzdělávacích programů pro ICT koordinátory/metodiky, sjednocení terminologie ICT
metodik/koordinátor. Zajištění potřebných kroků, kterými budou uvedeny do praxe další, dříve již iniciovaná
doporučení a v různé míře připravená opatření, která vznikla jako výstupy z projektů IPn NSK a IPo Profesionál.
Vyhodnocení podpory Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost (zejm. výzvy č. 51) v této
oblasti.
6.4 Metodická podpora začleňování digitálních technologií do výuky a do života školy
Deskriptory:
VI.d vyšší odborné vzdělávání
VI.c střední vzdělávání
VI.b základní vzdělávání
Tvorba komplexních učebních zdrojů, metodických doporučení a on-line materiálů vhodných pro vzdělávání
učitelů zaměřené na využití digitálních technologií ve výuce a pro učení žáků. Tvorba celoplošně dostupné
nabídky vzdělávání učitelů v dosahování standardu digitálních kompetencí učitele (viz opatření 3.1), tzn. pestré
nabídky on-line seminářů, kombinovaných i prezenčních forem s využitím e-learningu.
Začlenění problematiky strategického plánování, řízení změny a sdílení vize při implementaci digitálních
technologií do života školy jako povinné součásti rámců a programů pro budoucí ředitele a zástupce ředitelů, do
38
vznikajících profesních rámců a programů pro další vedoucí pracovníky ve školství. Tvorba učebních zdrojů
a komplexní vzdělávací nabídky.
6.5 Odborná a metodická podpora rozvoje infrastruktury digitálního prostředí škol pro zřizovatele a vedení škol
Deskriptory:
V.c infrastruktura ICT
MŠMT zřídí pracovní skupinu, ve které budou přítomni zástupci dodavatelů a technologických firem a která ve
spolupráci se zástupci škol, zřizovatelů a dalšími odborníky vyvine příslušné metodické návody. Obsah těchto
návodů nebude přímo závislý na konkrétních platformách či konkrétních komerčních produktech.
7. Porozumění veřejnosti cílům a procesům integrace digitálních technologií do vzdělávání
7.1 Veřejná kampaň vysvětlující klíčový vliv digitálních technologií na vzdělávání
Deskriptory:
V.d eSlužby, aplikace a produkty ICT