1. Nediskriminační přístup k digitálním vzdělávacím zdrojům |
1.1 Prosazení otevřených vzdělávacích zdrojů
|
Příprava legislativního návrhu řešícího problematiku otevřených licencí. Návrh obdobných pravidel orgánům
státní moci, zejména těm, které zpracovávají nové OP či v jejichž gesci vznikají důležité materiály využitelné ve
vzdělávání.
V prováděcím dokumentu k připravovanému OP VVV (a dalším vlastním OP) bude smluvně zajištěno, aby
materiály financované z těchto OP byly volně dostupné pod některou z licencí Creative Commons (tam, kde je to
vhodné, jsou preferovány licence umožňující úpravu) nebo jinou právní ochranou. Licenční ujednání bude
obsahem všech smluv s příjemci v operačních programech v období 2015–2020. MŠMT zajistí povinnost
metadatových popisků u výstupů podpořených z veřejných prostředků a jejich zavedení do databáze vzdělávacích
zdrojů (reputační systém, viz opatření Vytvoření recenzního systému pro hodnocení a doporučování kvality otevřených vzdělávacích zdrojů
).
|
1.2 Vytvoření recenzního systému pro hodnocení a doporučování kvality otevřených vzdělávacích zdrojů
|
Úpravy, rozvoj a provoz Metodického portálu RVP.CZ, tak aby splňoval podmínky na moderní reputační systém
podporující učící se komunity a jejich síťování, zohlednit např. stávající Databázi výstupů projektů OP VK.
Zajištění popisu (metadata) všech otevřených digitálních zdrojů vzniklých z veřejných prostředků a jejich
indexace v reputačním systému.
Modernizace centralizované on-line nabídky akreditovaného DVPP a její rozšíření o hodnocení účastníky.
Revize Směrnice k postupu a stanoveným podmínkám pro udělování a odnímání schvalovacích doložek
učebnicím a učebním textům a k zařazování učebnic a učebních textů do seznamu učebnic (č. j. MSMT-
34616/2013), s ohledem na moderní trendy ve vývoji učebnic a v oblasti digitálních vzdělávacích obsahů.
|
|
2. Podmínky pro rozvoj digitální gramotnosti a informatického myšlení žáků |
2.1 Zajištění systému pravidelných inovací rámcových vzdělávacích programů
|
Zpracování (interního) dokumentu MŠMT, který jednoznačně stanoví, v jakých časových cyklech se uskutečňují
aktualizace/revize/inovace RVP a navazujících dokumentů (např. standardů), jak daný proces probíhá a kdo je za
tyto úkony zodpovědný.
|
2.2 Zdůraznění problematiky digitálních technologií napříč kurikulem a jeho modernizace
|
Modernizace znění RVP, kterého se účastní odborníci nejen na dané vzdělávací oblasti (uvnitř akademických
oborů), ale i napříč těmito oblastmi a jsou do něj angažováni i odborníci na vzdělávací technologie a odborníci
z praxe. V souladu s revizí RVP jsou revidovány i na něj navázané dokumenty (standardy vzdělávacích oborů).
Tvorba učebních zdrojů, učebních textů a on-line materiálů pro žáky podporujících modernizovaný vzdělávací
obsah vzdělávacích oblastí RVP.
|
2.3 Modernizace vzdělávací oblasti ICT v rámcových vzdělávacích programech, zdůraznění informatického myšlení
|
Modernizace znění RVP ve vzdělávací oblasti ICT. V souladu s revizí RVP jsou revidovány i na něj navázané
standardy.
Tvorba učebních zdrojů, učebních textů a on-line materiálů pro žáky podporujících modernizovaný vzdělávací
obsah vzdělávací oblasti ICT v RVP.
|
2.4 Propojení formálního a neformálního vzdělávání a informálního učení
|
Formou výzev z operačních programů (OP VVV, IROP – MMR atp.) a rozvojových programů MŠMT (např. malé
granty) bude podpořena činnost jednotlivců a neziskových organizací směřující ke tvorbě učebních příležitostí
a on-line prostředí.
|
|
3. Podmínky pro rozvoj digitální gramotnosti a informatického myšlení učitelů |
3.1 Zařazení standardu digitálních kompetencí učitele do vzdělávání učitelů
|
Příprava standardu digitálních kompetencí učitele.
Postupná integrace standardu digitálních kompetencí učitele do pregraduální přípravy učitelů, jeho začlenění do
profilu absolventa a do vzdělávacích programů předkládaných k akreditaci Akreditační komisi fakultami
vzdělávajícími učitele.
Integrace standardu digitálních kompetencí učitele do kariérního systému.
|
3.2 Zařazení didaktiky rozvoje digitální gramotnosti a informatického myšlení žáků do vzdělávání učitelů
|
Tvorba komplexních učebních zdrojů, metodických doporučení a on-line materiálů vhodných pro vzdělávání
učitelů v didaktice rozvoje digitální gramotnosti a informatického myšlení žáků (napříč všemi vzdělávacími
oblastmi i v modernizované vzdělávací oblasti ICT).
Rozšíření vzdělávacích programů fakult vzdělávajících učitele o problematiku modernizovaných vzdělávacích
oblastí včetně vzdělávací oblasti ICT, rozvíjející digitální gramotnost a informatické myšlení žáků.
Příprava celoplošně dostupné nabídky dalšího vzdělávání učitelů v oblasti rozvoje digitálních kompetencí
a informatického myšlení žáků, včetně vytvoření masivních otevřených on-line kurzů (MOOC) s možností
certifikovaného zakončení (osvědčení o absolvování DVPP).
|
|
4. Budování a obnova digitální vzdělávací infrastruktury |
4.1 Zajištění udržitelného financování škol a školských zařízení v oblasti infrastruktury
|
MŠMT bude vytvářet podmínky pro predikovatelné financování škol ze státního rozpočtu, operačních programů
MŠMT, operačních programů dalších resortů, které školy využívají pro oblast infrastruktury, a připraví
dokument, z jakých zdrojů by školy mohly čerpat finanční prostředky pro zajištění udržitelného financování.
|
4.2 Podpora připojení k internetu
|
Průzkum nabídky, stavu připojení a potřeb škol a školských zařízení ve spolupráci s kraji a jinými resorty.
Podpořit ve spolupráci s kraji budování sítí (zejm. v bílých a šedých oblastech), ke kterým mohou být
vysokorychlostně připojeny i školy a školská zařízení.
|
4.3 Podpora správy digitální infrastruktury ve školách
|
Nastavení způsobu (normativní či nákladové parametrizované řešení), jakým se budou vypočítávat nároky škol
na financování správy jejich digitální infrastruktury.
Novelizace Školského zákona s cílem umožnit školám čerpání finančních prostředků státu také tehdy, zajišťují-li
si správu digitální infrastruktury u jiné fyzické nebo právnické osoby. Financování správy digitální infrastruktury
ve školách bude integrováno do reformy financování regionálního školství.
|
|
5. Inovační postupy, sledování, hodnocení a šíření jejich výsledků |
5.1 Podpora vývoje inovací a spolupráce veřejného, soukromého a neziskového sektoru při tvorbě a šíření inovacíve vzdělávání
|
Podpořit vznik inkubátorů inovací ve vzdělávání (pre-seed aktivity). Organizovat pobídky (soutěže, přehlídky
atp.) odměňující ta nejlepší řešení.
Podpořit spolupráci soukromého sektoru s výzkumnými pracovišti při vývoji nových zařízení či postupů
usnadňujících dosažení potřebných pedagogicky relevantních výukových cílů, podpořit provázání teoretické a
praktické výuky a spolupráci při zajišťování výuky inovovaných oborů apod.
Vznik funkční platformy, resp. programu partnerské spolupráce (obdoba Grand Coalition for Digital Jobs) pro
výměnu zkušeností mezi veřejným, soukromým a neziskovým sektorem v oblasti digitálních kompetencí, jejíž
práce stimuluje atmosféru vzájemného porozumění.
|
5.2 Podpora pedagogického výzkumu v oblasti využívání digitálních technologií
|
Vytvořit mechanismus k zadávání výzkumných (kvalitativních i kvantitativních) šetření a studií týkajících se
rozmanitých aspektů využívání digitálních technologií ve vzdělávání, rozvoje digitální gramotnosti
a informatického myšlení žáků, studentů a občanů, (vytvořit systém resortního výzkumu). Podpořit rovněž dosud
méně používané výzkumné metody (např. akční výzkum).
Mechanismus konkurence (soutěžení o výzkumné granty) doplnit o mechanismy podpory spolupráce (například
finanční podpora propojení výzkumných a vzdělávacích institucí, koordinace výzkumu v oblasti vzdělávání
prostřednictvím zastřešující „virtuální“ instituce).
|
5.3 Podpora pravidelného sběru dat, monitoringu stavu a využívání digitálních technologií ve vzdělávání
|
Útvary zodpovědné za zjišťování dat a informací ve spolupráci s gesčním útvarem (viz opatření 6.1)
zodpovědným za realizaci strategie a koordinaci aktivit navrhnou strukturu dat tak, aby bylo možné analyzovat
způsoby využívání digitálních technologií pro učení a kvalitu rozvoje digitální gramotnosti žáků. Tato data ze škol
a školských zařízení jsou zjišťována, vyhodnocována a zveřejňována k dalším analýzám.
|
5.4 Zlepšení informační a poznatkové základny v oblasti využívání digitálních technologií, rozvíjení digitální gramotnosti a informatického myšlení
|
Zajistit lepší dostupnost datové základny z oblasti využívání digitálních technologií ve vzdělávání, rozvíjení
digitální gramotnosti a informatického myšlení pro všechny aktéry ve vzdělávání i výzkumu a dobudovat systém
získávání, zpracování a prezentaci výsledků výzkumů prostřednictvím veřejné on-line databáze.
|
5.5 Připrava podmínek pro využití velkých dat ve školství
|
Pracovní skupina připraví návrh legislativního opatření z hlediska ochrany osobních údajů žáků.
|
|
6. Systém podporující rozvoj škol v oblasti integrace digitálních technologií do výuky a do života školy |
6.1 Koordinace podpory digitálního vzdělávání v resortu školství
|
Vznik gesčního útvaru zodpovědného za realizaci a koordinaci aktivit Strategie digitálního vzdělávání.
Monitoring hlavních aktivit Strategie digitálního vzdělávání, zveřejnění on-line jejich přehledu a iniciace
pravidelného setkávání zainteresovaných pracovníků MŠMT, OPŘO, expertů a zástupců dalších resortů pro
meziresortní koordinaci problematiky digitálního vzdělávání.
Zajištění metodického vedení ICT metodiků na úrovni kraje, příp. ORP
|
6.2 Rozvoj a aktualizace nástroje Profil Škola, zavedení nového nástroje Profil Učitel
|
Tvorba difuzního modelu učitele v podmínkách českých škol na základě standardu digitálních kompetencí učitele
(viz opatření 3.1), jeho ověření na pilotních školách, návrh a tvorba on-line aplikace, její umístění do prostředí
Metodického portálu RVP.CZ, kde bude společně s Profilem Škola21 provozována. Poskytování informací o Profilu
Učitel21, příprava metodické podpory pro užívání nástroje.
Revize, aktualizace a další rozvoj nástroje strategického řízení rozvoje školy v oblasti digitálních technologií Profil Škola.
|
6.3 Podpora ICT metodiků a jejich práce
|
Zajištění revize standardu specializačního studia Koordinace v oblasti ICT, uznávání kvalifikace ICT
koordinátor/metodik dle hodnoticího standardu NSK (profesní kvalifikace Koordinátor ICT ve školství), podpora
nabídky vzdělávacích programů pro ICT koordinátory/metodiky, sjednocení terminologie ICT
metodik/koordinátor. Zajištění potřebných kroků, kterými budou uvedeny do praxe další, dříve již iniciovaná
doporučení a v různé míře připravená opatření, která vznikla jako výstupy z projektů IPn NSK a IPo Profesionál.
Vyhodnocení podpory Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost (zejm. výzvy č. 51) v této
oblasti.
|
6.4 Metodická podpora začleňování digitálních technologií do výuky a do života školy
|
Tvorba komplexních učebních zdrojů, metodických doporučení a on-line materiálů vhodných pro vzdělávání
učitelů zaměřené na využití digitálních technologií ve výuce a pro učení žáků. Tvorba celoplošně dostupné
nabídky vzdělávání učitelů v dosahování standardu digitálních kompetencí učitele (viz opatření 3.1), tzn. pestré
nabídky on-line seminářů, kombinovaných i prezenčních forem s využitím e-learningu.
Začlenění problematiky strategického plánování, řízení změny a sdílení vize při implementaci digitálních
technologií do života školy jako povinné součásti rámců a programů pro budoucí ředitele a zástupce ředitelů, do
38
vznikajících profesních rámců a programů pro další vedoucí pracovníky ve školství. Tvorba učebních zdrojů
a komplexní vzdělávací nabídky.
|
6.5 Odborná a metodická podpora rozvoje infrastruktury digitálního prostředí škol pro zřizovatele a vedení škol
|
MŠMT zřídí pracovní skupinu, ve které budou přítomni zástupci dodavatelů a technologických firem a která ve
spolupráci se zástupci škol, zřizovatelů a dalšími odborníky vyvine příslušné metodické návody. Obsah těchto
návodů nebude přímo závislý na konkrétních platformách či konkrétních komerčních produktech.
|
6.6 Zřízení sítě ICT metodiků na úrovni kraje, případně obce
|
Analýza možností financování centrálně řízené pozice ICT metodika na úrovni kraje (zaměstnanec kraje,
krajského pracoviště NIDV atp.) a nastavení jeho náplně práce. Zřízení pozice krajského ICT metodika na základě
výsledků analýzy, prvotní metodické proškolení a vedení nových ICT metodiků.
|
|
7. Porozumění veřejnosti cílům a procesům integrace digitálních technologií do vzdělávání |
7.1 Veřejná kampaň vysvětlující klíčový vliv digitálních technologií na vzdělávání
|
Příprava kampaně na podporu Strategie digitálního vzdělávání. Příprava komunikační strategie: stanovení cíle
komunikace, identifikace a popis cílových skupin, stanovení klíčových sdělení a prostředků komunikace,
nastavení plánu komunikace.
Realizace komunikační strategie Stategie digitálního vzdělávání dle stanoveného harmonogramu a plánu
komunikace.
|
|