1. Nediskriminační přístup k digitálním vzdělávacím zdrojům
1.1 Prosazení otevřených vzdělávacích zdrojů
Příprava legislativního návrhu řešícího problematiku otevřených licencí. Návrh obdobných pravidel orgánům
státní moci, zejména těm, které zpracovávají nové OP či v jejichž gesci vznikají důležité materiály využitelné ve
vzdělávání.
V prováděcím dokumentu k připravovanému OP VVV (a dalším vlastním OP) bude smluvně zajištěno, aby
materiály financované z těchto OP byly volně dostupné pod některou z licencí Creative Commons (tam, kde je to
vhodné, jsou preferovány licence umožňující úpravu) nebo jinou právní ochranou. Licenční ujednání bude
obsahem všech smluv s příjemci v operačních programech v období 2015–2020. MŠMT zajistí povinnost
metadatových popisků u výstupů podpořených z veřejných prostředků a jejich zavedení do databáze vzdělávacích
zdrojů (reputační systém, viz opatření Vytvoření recenzního systému pro hodnocení a doporučování kvality otevřených vzdělávacích zdrojů
).
1.2 Vytvoření recenzního systému pro hodnocení a doporučování kvality otevřených vzdělávacích zdrojů
Úpravy, rozvoj a provoz Metodického portálu RVP.CZ, tak aby splňoval podmínky na moderní reputační systém
podporující učící se komunity a jejich síťování, zohlednit např. stávající Databázi výstupů projektů OP VK.
Zajištění popisu (metadata) všech otevřených digitálních zdrojů vzniklých z veřejných prostředků a jejich
indexace v reputačním systému.
Modernizace centralizované on-line nabídky akreditovaného DVPP a její rozšíření o hodnocení účastníky.
Revize Směrnice k postupu a stanoveným podmínkám pro udělování a odnímání schvalovacích doložek
učebnicím a učebním textům a k zařazování učebnic a učebních textů do seznamu učebnic (č. j. MSMT-
34616/2013), s ohledem na moderní trendy ve vývoji učebnic a v oblasti digitálních vzdělávacích obsahů.
2. Podmínky pro rozvoj digitální gramotnosti a informatického myšlení žáků
2.1 Zajištění systému pravidelných inovací rámcových vzdělávacích programů
Zpracování (interního) dokumentu MŠMT, který jednoznačně stanoví, v jakých časových cyklech se uskutečňují
aktualizace/revize/inovace RVP a navazujících dokumentů (např. standardů), jak daný proces probíhá a kdo je za
tyto úkony zodpovědný.
2.2 Zdůraznění problematiky digitálních technologií napříč kurikulem a jeho modernizace
Modernizace znění RVP, kterého se účastní odborníci nejen na dané vzdělávací oblasti (uvnitř akademických
oborů), ale i napříč těmito oblastmi a jsou do něj angažováni i odborníci na vzdělávací technologie a odborníci
z praxe. V souladu s revizí RVP jsou revidovány i na něj navázané dokumenty (standardy vzdělávacích oborů).
Tvorba učebních zdrojů, učebních textů a on-line materiálů pro žáky podporujících modernizovaný vzdělávací
obsah vzdělávacích oblastí RVP.
2.3 Modernizace vzdělávací oblasti ICT v rámcových vzdělávacích programech, zdůraznění informatického myšlení
Formou výzev z operačních programů (OP VVV, IROP – MMR atp.) a rozvojových programů MŠMT (např. malé
granty) bude podpořena činnost jednotlivců a neziskových organizací směřující ke tvorbě učebních příležitostí
a on-line prostředí.
3. Podmínky pro rozvoj digitální gramotnosti a informatického myšlení učitelů
3.1 Zařazení standardu digitálních kompetencí učitele do vzdělávání učitelů
Postupná integrace standardu digitálních kompetencí učitele do pregraduální přípravy učitelů, jeho začlenění do
profilu absolventa a do vzdělávacích programů předkládaných k akreditaci Akreditační komisi fakultami
vzdělávajícími učitele.
Integrace standardu digitálních kompetencí učitele do kariérního systému.
3.2 Zařazení didaktiky rozvoje digitální gramotnosti a informatického myšlení žáků do vzdělávání učitelů
Tvorba komplexních učebních zdrojů, metodických doporučení a on-line materiálů vhodných pro vzdělávání
učitelů v didaktice rozvoje digitální gramotnosti a informatického myšlení žáků (napříč všemi vzdělávacími
oblastmi i v modernizované vzdělávací oblasti ICT).
Rozšíření vzdělávacích programů fakult vzdělávajících učitele o problematiku modernizovaných vzdělávacích
oblastí včetně vzdělávací oblasti ICT, rozvíjející digitální gramotnost a informatické myšlení žáků.
Příprava celoplošně dostupné nabídky dalšího vzdělávání učitelů v oblasti rozvoje digitálních kompetencí
a informatického myšlení žáků, včetně vytvoření masivních otevřených on-line kurzů (MOOC) s možností
certifikovaného zakončení (osvědčení o absolvování DVPP).
4. Budování a obnova digitální vzdělávací infrastruktury
4.1 Zajištění udržitelného financování škol a školských zařízení v oblasti infrastruktury
MŠMT bude vytvářet podmínky pro predikovatelné financování škol ze státního rozpočtu, operačních programů
MŠMT, operačních programů dalších resortů, které školy využívají pro oblast infrastruktury, a připraví
dokument, z jakých zdrojů by školy mohly čerpat finanční prostředky pro zajištění udržitelného financování.
Průzkum nabídky, stavu připojení a potřeb škol a školských zařízení ve spolupráci s kraji a jinými resorty.
Podpořit ve spolupráci s kraji budování sítí (zejm. v bílých a šedých oblastech), ke kterým mohou být
vysokorychlostně připojeny i školy a školská zařízení.
4.3 Podpora správy digitální infrastruktury ve školách
Nastavení způsobu (normativní či nákladové parametrizované řešení), jakým se budou vypočítávat nároky škol
na financování správy jejich digitální infrastruktury.
Novelizace Školského zákona s cílem umožnit školám čerpání finančních prostředků státu také tehdy, zajišťují-li
si správu digitální infrastruktury u jiné fyzické nebo právnické osoby. Financování správy digitální infrastruktury
ve školách bude integrováno do reformy financování regionálního školství.
5. Inovační postupy, sledování, hodnocení a šíření jejich výsledků
5.1 Podpora vývoje inovací a spolupráce veřejného, soukromého a neziskového sektoru při tvorbě a šíření inovacíve vzdělávání
Podpořit vznik inkubátorů inovací ve vzdělávání (pre-seed aktivity). Organizovat pobídky (soutěže, přehlídky
atp.) odměňující ta nejlepší řešení.
Podpořit spolupráci soukromého sektoru s výzkumnými pracovišti při vývoji nových zařízení či postupů
usnadňujících dosažení potřebných pedagogicky relevantních výukových cílů, podpořit provázání teoretické a
praktické výuky a spolupráci při zajišťování výuky inovovaných oborů apod.
Vznik funkční platformy, resp. programu partnerské spolupráce (obdoba Grand Coalition for Digital Jobs) pro
výměnu zkušeností mezi veřejným, soukromým a neziskovým sektorem v oblasti digitálních kompetencí, jejíž
práce stimuluje atmosféru vzájemného porozumění.
5.2 Podpora pedagogického výzkumu v oblasti využívání digitálních technologií
Vytvořit mechanismus k zadávání výzkumných (kvalitativních i kvantitativních) šetření a studií týkajících se
rozmanitých aspektů využívání digitálních technologií ve vzdělávání, rozvoje digitální gramotnosti
a informatického myšlení žáků, studentů a občanů, (vytvořit systém resortního výzkumu). Podpořit rovněž dosud
méně používané výzkumné metody (např. akční výzkum).
Mechanismus konkurence (soutěžení o výzkumné granty) doplnit o mechanismy podpory spolupráce (například
finanční podpora propojení výzkumných a vzdělávacích institucí, koordinace výzkumu v oblasti vzdělávání
prostřednictvím zastřešující „virtuální“ instituce).
5.3 Podpora pravidelného sběru dat, monitoringu stavu a využívání digitálních technologií ve vzdělávání
Útvary zodpovědné za zjišťování dat a informací ve spolupráci s gesčním útvarem (viz opatření 6.1)
zodpovědným za realizaci strategie a koordinaci aktivit navrhnou strukturu dat tak, aby bylo možné analyzovat
způsoby využívání digitálních technologií pro učení a kvalitu rozvoje digitální gramotnosti žáků. Tato data ze škol
a školských zařízení jsou zjišťována, vyhodnocována a zveřejňována k dalším analýzám.
5.4 Zlepšení informační a poznatkové základny v oblasti využívání digitálních technologií, rozvíjení digitální gramotnosti a informatického myšlení
Zajistit lepší dostupnost datové základny z oblasti využívání digitálních technologií ve vzdělávání, rozvíjení
digitální gramotnosti a informatického myšlení pro všechny aktéry ve vzdělávání i výzkumu a dobudovat systém
získávání, zpracování a prezentaci výsledků výzkumů prostřednictvím veřejné on-line databáze.
5.5 Připrava podmínek pro využití velkých dat ve školství
Vznik gesčního útvaru zodpovědného za realizaci a koordinaci aktivit Strategie digitálního vzdělávání.
Monitoring hlavních aktivit Strategie digitálního vzdělávání, zveřejnění on-line jejich přehledu a iniciace
pravidelného setkávání zainteresovaných pracovníků MŠMT, OPŘO, expertů a zástupců dalších resortů pro
meziresortní koordinaci problematiky digitálního vzdělávání.
Zajištění metodického vedení ICT metodiků na úrovni kraje, příp. ORP
6.2 Rozvoj a aktualizace nástroje Profil Škola, zavedení nového nástroje Profil Učitel
Tvorba difuzního modelu učitele v podmínkách českých škol na základě standardu digitálních kompetencí učitele
(viz opatření 3.1), jeho ověření na pilotních školách, návrh a tvorba on-line aplikace, její umístění do prostředí
Metodického portálu RVP.CZ, kde bude společně s Profilem Škola21 provozována. Poskytování informací o Profilu
Učitel21, příprava metodické podpory pro užívání nástroje.
Revize, aktualizace a další rozvoj nástroje strategického řízení rozvoje školy v oblasti digitálních technologií Profil Škola.
Zajištění revize standardu specializačního studia Koordinace v oblasti ICT, uznávání kvalifikace ICT
koordinátor/metodik dle hodnoticího standardu NSK (profesní kvalifikace Koordinátor ICT ve školství), podpora
nabídky vzdělávacích programů pro ICT koordinátory/metodiky, sjednocení terminologie ICT
metodik/koordinátor. Zajištění potřebných kroků, kterými budou uvedeny do praxe další, dříve již iniciovaná
doporučení a v různé míře připravená opatření, která vznikla jako výstupy z projektů IPn NSK a IPo Profesionál.
Vyhodnocení podpory Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost (zejm. výzvy č. 51) v této
oblasti.
6.4 Metodická podpora začleňování digitálních technologií do výuky a do života školy
Tvorba komplexních učebních zdrojů, metodických doporučení a on-line materiálů vhodných pro vzdělávání
učitelů zaměřené na využití digitálních technologií ve výuce a pro učení žáků. Tvorba celoplošně dostupné
nabídky vzdělávání učitelů v dosahování standardu digitálních kompetencí učitele (viz opatření 3.1), tzn. pestré
nabídky on-line seminářů, kombinovaných i prezenčních forem s využitím e-learningu.
Začlenění problematiky strategického plánování, řízení změny a sdílení vize při implementaci digitálních
technologií do života školy jako povinné součásti rámců a programů pro budoucí ředitele a zástupce ředitelů, do
38
vznikajících profesních rámců a programů pro další vedoucí pracovníky ve školství. Tvorba učebních zdrojů
a komplexní vzdělávací nabídky.
6.5 Odborná a metodická podpora rozvoje infrastruktury digitálního prostředí škol pro zřizovatele a vedení škol
MŠMT zřídí pracovní skupinu, ve které budou přítomni zástupci dodavatelů a technologických firem a která ve
spolupráci se zástupci škol, zřizovatelů a dalšími odborníky vyvine příslušné metodické návody. Obsah těchto
návodů nebude přímo závislý na konkrétních platformách či konkrétních komerčních produktech.
6.6 Zřízení sítě ICT metodiků na úrovni kraje, případně obce
Analýza možností financování centrálně řízené pozice ICT metodika na úrovni kraje (zaměstnanec kraje,
krajského pracoviště NIDV atp.) a nastavení jeho náplně práce. Zřízení pozice krajského ICT metodika na základě
výsledků analýzy, prvotní metodické proškolení a vedení nových ICT metodiků.
7. Porozumění veřejnosti cílům a procesům integrace digitálních technologií do vzdělávání
7.1 Veřejná kampaň vysvětlující klíčový vliv digitálních technologií na vzdělávání
Příprava kampaně na podporu Strategie digitálního vzdělávání. Příprava komunikační strategie: stanovení cíle
komunikace, identifikace a popis cílových skupin, stanovení klíčových sdělení a prostředků komunikace,
nastavení plánu komunikace.
Realizace komunikační strategie Stategie digitálního vzdělávání dle stanoveného harmonogramu a plánu
komunikace.