MINISTERSTVO VNITRA
Strategie České republiky pro evropskou integrovanou správu hranic 2020-2024
1. V duchu sdílené odpovědnosti dosáhnout vysoké úrovně správy vnějších hranic EU/Schengenu a navracení, mimo jiné prostřednictvím české účasti na aktivitách agentury Frontex, v souladu s evropskými standardy a při plném respektování evropských hodnot
2. Zefektivnit spolupráci se třetími zeměmi, včetně spolupráce při navracení
3. Dosáhnout vysoké úrovně správy vnějších hranic ČR a navracení
4. Zvýšit schopnost předvídat výjimečné vnější i vnitřní vlivy a krizové stavy a efektivně na ně reagovat
5. Zajistit dlouhodobě stabilní systém integrované správy vnějších hranic ČR
6. Důsledně dbát na dodržování základních práv všech zúčastněných a respektovat relevantní mezinárodní závazky České republiky jako je dodržování zásady nenavracení
1 Ochrana hranic
Deskriptory:
XX.a bezpečnost a veřejný pořádek
XX.e zahraniční pomoc a mezinárodní spolupráce
XX.f obrana státu a zajištění bezpečnosti
XX.i Evropská unie
1.2 Zvýšit společenskou prestiž orgánů státní správy odpovědných za ochranu vnějších hranic ČR a zvýšit jejich atraktivitu na trhu práce.
1.4 Zajistit, aby technická podpora výkonu služby a odbavovací procesy na hranicích odpovídaly technologickému vývoji, technickým a operativním standardům a požadavkům na bezpečnost a plynulost provozu na hranicích.
1.5 Zajistit účinnou expertní podporu ochrany hranic, zejména v oblasti odhalování padělaných a pozměněných dokladů.
1.6 Plně implementovat všechny funkcionality systému EUROSUR v podmínkách ČR, proškolit obsluhující personál a zvýšit povědomí o tomto systému mezi relevantními orgány.
1.8 Zajistit výměnu informací mezi národním koordinačním centrem EUROSUR se styčnými důstojníky ČR ve třetích zemích.
1.9 Inkorporovat nově vzniklé pracoviště Národní situační centrum ochrany hranic do struktury systému ochrany hranic, zejména s ohledem na plnění úkolů národního koordinačního centra v rámci systému EUROSUR.
1.11 Aktualizovat postupy pro jednotlivé situace na vnějších hranicích, včetně krizových stavů, a to i s ohledem na dodržování základních práv.
2 Analýza rizik
Deskriptory:
XX.e zahraniční pomoc a mezinárodní spolupráce
XX.f obrana státu a zajištění bezpečnosti
XX.i Evropská unie
3 Výměna informací a spolupráce mezi členskými státy a mezi členskými státy a agenturou Frontex
Deskriptory:
XX.a bezpečnost a veřejný pořádek
XX.e zahraniční pomoc a mezinárodní spolupráce
XX.f obrana státu a zajištění bezpečnosti
XX.i Evropská unie
3.1 Revidovat koncept účasti na aktivitách agentury Frontex, mimo jiné v návaznosti na změnu legislativy a aktuální potřeby.
4 Meziagenturní spolupráce mezi příslušnými orgány ČR
Deskriptory:
XX.a bezpečnost a veřejný pořádek
XX.e zahraniční pomoc a mezinárodní spolupráce
XX.f obrana státu a zajištění bezpečnosti
XX.g ochrana obyvatelstva (civilní nouzové plánování, krizové řízení, IZS, hasiči)
XX.i Evropská unie
4.2 Analyzovat potřebu vytvoření nebo posílení společné platformy pro efektivní spolupráci všech příslušných orgánů na strategické, operativní a taktické úrovni, včetně posílení sdílení informací a situačního povědomí, a případně přijmout adekvátní opatření.
4.3 Posílit spolupráci Policie ČR a Celní správy ČR v návaznosti na výsledky schengenského hodnocení a implementovat relevantní doporučení z Pokynů Komise k dalšímu rozvoji spolupráce mezi pohraničními strážemi a celními orgány, která jsou využitelná v podmínkách ČR.
5 Spolupráce se třetími zeměmi
Deskriptory:
XX.a bezpečnost a veřejný pořádek
XX.e zahraniční pomoc a mezinárodní spolupráce
XX.f obrana státu a zajištění bezpečnosti
XX.i Evropská unie
5.1 Vyhodnotit a případně dále rozvinout úroveň spolupráce se třetími zeměmi původu a tranzitu, včetně informování o legálních způsobech cestování do Evropy, a to komplementárně k činnosti agentury Frontex.
5.2 Analyzovat potřebu vytvoření nebo posílení společné platformy pro efektivní výměnu informací s prioritními třetími zeměmi.
6 Technická a operativní opatření na území ČR
Deskriptory:
XX.a bezpečnost a veřejný pořádek
XX.e zahraniční pomoc a mezinárodní spolupráce
XX.f obrana státu a zajištění bezpečnosti
XX.i Evropská unie
7 Navracení státních příslušníků třetích zemí
Deskriptory:
XX.a bezpečnost a veřejný pořádek
XX.b kriminalita a prevence kriminality
XX.e zahraniční pomoc a mezinárodní spolupráce
XX.f obrana státu a zajištění bezpečnosti
XX.h lidská práva
XX.i Evropská unie
7.1 Zvýšit efektivitu navracení státních příslušníků třetích zemí s vydaným rozhodnutím o navrácení.
7.2 Na základě analýzy zajistit soulad vnitrostátních předpisů a praxe s návratovou směrnicí, a to i v návaznosti na schengenské hodnocení.
7.3 Zvýšit efektivitu monitoringu návratů s ohledem na doporučení plynoucí ze schengenského hodnocení.
7.4 Zvýšit využívání rozšířené nabídky podpory agentury Frontex v oblasti navracení, s přihlédnutím k novým nástrojům spolupráce.
8 Využívání moderních technologií (včetně rozsáhlých informačních systémů), výzkum a inovace
Deskriptory:
XX.a bezpečnost a veřejný pořádek
XX.e zahraniční pomoc a mezinárodní spolupráce
XX.f obrana státu a zajištění bezpečnosti
XX.i Evropská unie
8.1 Zajistit, aby všichni koncoví uživatelé zapojení do ochrany vnějších hranic měli k dispozici informační systémy, technologie a komunikační prostředky na požadované úrovni a splňující stanovené parametry, se zvláštním důrazem na bezpečnost, plynulost provozu na hranicích a uživatelskou přívětivost.
8.2 Zajistit plné využívání funkcionalit relevantních informačních systémů EU na vnějších hranicích a zajistit proškolení personálu.
9 Mechanismy pro kontrolu kvality
Deskriptory:
XX.a bezpečnost a veřejný pořádek
XX.e zahraniční pomoc a mezinárodní spolupráce
XX.f obrana státu a zajištění bezpečnosti
XX.i Evropská unie
10 Mechanismy solidarity, zejména unijní nástroje financování
Deskriptory:
XX.a bezpečnost a veřejný pořádek
XX.e zahraniční pomoc a mezinárodní spolupráce
XX.f obrana státu a zajištění bezpečnosti
XX.i Evropská unie
10.1 Zohlednit cíle a priority Strategie, jakož i synergický efekt, při přípravě a koordinaci nového národního programu pro čerpání z Fondu pro vnitřní bezpečnost a Nástroje pro finanční podporu správy hranic a víz, popř. Azylového a migračního fondu
11 Odborná příprava
Deskriptory:
VI.h další vzdělávání
XX.a bezpečnost a veřejný pořádek
XX.e zahraniční pomoc a mezinárodní spolupráce
XX.f obrana státu a zajištění bezpečnosti
XX.i Evropská unie
12 Základní práva
Deskriptory:
XX.a bezpečnost a veřejný pořádek
XX.e zahraniční pomoc a mezinárodní spolupráce
XX.f obrana státu a zajištění bezpečnosti
XX.h lidská práva
XX.i Evropská unie