Databáze strategií - Portál strategických dokumentů v ČR

Databáze strategií Portál strategických dokumentů v ČR

..vyberte místo Zaslat DOTAZ / NÁMĚT Často kladené dotazy vstup do terminálu
Znak MINISTERSTVO VNITRA
MINISTERSTVO VNITRA
www stránky
web ke strategiím

MINISTERSTVO VNITRA

Názvy hierarchických úrovní
1. "Vize"
1.1 "Oblast"
1.1.1 "Cíl"

Strategie České republiky pro evropskou integrovanou správu hranic 2020-2024

Strategie České republiky pro evropskou integrovanou správu hranic 2020-2024
1.V duchu sdílené odpovědnosti dosáhnout vysoké úrovně správy vnějších hranic EU/Schengenu a navracení, mimo jiné prostřednictvím české účasti na aktivitách agentury Frontex, v souladu s evropskými standardy a při plném respektování evropských hodnot
2. Zefektivnit spolupráci se třetími zeměmi, včetně spolupráce při navracení
3. Dosáhnout vysoké úrovně správy vnějších hranic ČR a navracení
4. Zvýšit schopnost předvídat výjimečné vnější i vnitřní vlivy a krizové stavy a efektivně na ně reagovat
5. Zajistit dlouhodobě stabilní systém integrované správy vnějších hranic ČR
6. Důsledně dbát na dodržování základních práv všech zúčastněných a respektovat relevantní mezinárodní závazky České republiky jako je dodržování zásady nenavracení
1Ochrana hranic
1.1Zvýšit povědomí široké i politické veřejnosti o významu úseku vnějších hranic ČR.
1.2Zvýšit společenskou prestiž orgánů státní správy odpovědných za ochranu vnějších hranic ČR a zvýšit jejich atraktivitu na trhu práce.
1.3Zajistit adekvátní odbornost personálu provádějícího hraniční kontrolu.
1.4Zajistit, aby technická podpora výkonu služby a odbavovací procesy na hranicích odpovídaly technologickému vývoji, technickým a operativním standardům a požadavkům na bezpečnost a plynulost provozu na hranicích.
1.5Zajistit účinnou expertní podporu ochrany hranic, zejména v oblasti odhalování padělaných a pozměněných dokladů.
1.6Plně implementovat všechny funkcionality systému EUROSUR v podmínkách ČR, proškolit obsluhující personál a zvýšit povědomí o tomto systému mezi relevantními orgány.
1.7Zajistit interoperabilitu systému EUROSUR s dalšími systémy monitoringu.
1.8Zajistit výměnu informací mezi národním koordinačním centrem EUROSUR se styčnými důstojníky ČR ve třetích zemích.
1.9Inkorporovat nově vzniklé pracoviště Národní situační centrum ochrany hranic do struktury systému ochrany hranic, zejména s ohledem na plnění úkolů národního koordinačního centra v rámci systému EUROSUR.
1.10Dokončit vývoj Systému dohledu nad vzdušným prostorem ČR (AGAS).
1.11Aktualizovat postupy pro jednotlivé situace na vnějších hranicích, včetně krizových stavů, a to i s ohledem na dodržování základních práv.
1.12Vytvořit meziresortní mechanismy pro identifikaci budoucích potřeb (např. v oblasti strategického plánování, výzkumu a inovací, lidských zdrojů, školení, technického vybavení, infrastruktury, logistiky a ochrany zdraví) ve střednědobém a dlouhodobém horizontu.
1.13Implementovat pokyny agentury Frontex týkající se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci.
2Analýza rizik
2.1Revidovat využití zdrojů informací uvnitř i vně Schengenu/EU pro analýzu rizik s cílem zajištění včasné a odpovídající reakce.
2.2Revidovat produkty analýzy rizik a v případě potřeby vytvářet nové.
2.3Zajistit adekvátní proškolení odborných kapacit v oblasti analýzy rizik.
2.4Prověřit možnosti zjednodušení práce s informacemi i pro osoby nově zaměstnané, včetně omezení manuální práce, a zajistit průběžnou zpětnou vazbu o fungování systému analýzy rizik.
3Výměna informací a spolupráce mezi členskými státy a mezi členskými státy a agenturou Frontex
3.1Revidovat koncept účasti na aktivitách agentury Frontex, mimo jiné v návaznosti na změnu legislativy a aktuální potřeby.
3.2Promítnout účast na aktivitách agentury Frontex do personální politiky a organizačního uspořádání s cílem na jedné straně zvýšení kvality výkonu služby, na druhé straně zvýšení atraktivity dotčených útvarů na trhu práce.
3.3Vytvořit nástroje a kapacity pro přijetí podpory koordinované agenturou Frontex pro případ operace na vnějších hranicích ČR.
4Meziagenturní spolupráce mezi příslušnými orgány ČR
4.1Identifikovat potenciál pro zvýšení efektivity spolupráce zúčastněných orgánů.
4.2Analyzovat potřebu vytvoření nebo posílení společné platformy pro efektivní spolupráci všech příslušných orgánů na strategické, operativní a taktické úrovni, včetně posílení sdílení informací a situačního povědomí, a případně přijmout adekvátní opatření.
4.3Posílit spolupráci Policie ČR a Celní správy ČR v návaznosti na výsledky schengenského hodnocení a implementovat relevantní doporučení z Pokynů Komise k dalšímu rozvoji spolupráce mezi pohraničními strážemi a celními orgány, která jsou využitelná v podmínkách ČR.
4.4Posílit spolupráci relevantních orgánů včetně Národního situačního centra ochrany hranic se společnými centry policejní a celní spolupráce.
4.5Nalézt synergie a vyhodnotit možnosti spolupráce v rámci Politického cyklu EU pro boj proti organizované a závažné mezinárodní trestné činnosti ve vztahu k úkolům v oblasti správy hranic souvisejícím s přeshraniční trestnou činností a případně navrhnout její posílení.
5Spolupráce se třetími zeměmi
5.1Vyhodnotit a případně dále rozvinout úroveň spolupráce se třetími zeměmi původu a tranzitu, včetně informování o legálních způsobech cestování do Evropy, a to komplementárně k činnosti agentury Frontex.
5.2Analyzovat potřebu vytvoření nebo posílení společné platformy pro efektivní výměnu informací s prioritními třetími zeměmi.
5.3Vyhodnotit a dále rozvinout plán vysílání styčných důstojníků do zájmových třetích zemí a zefektivnit formu spolupráce se styčnými důstojníky ostatních členských států.
5.4Zajistit hladký přechod bilaterální policejní spolupráce ve třetích zemích na spolupráci koordinovanou agenturou Frontex, případně zajistit komplementární fungování bilaterálních a společných operací, bude-li to slučitelné s úkoly a mandátem agentury Frontex.
6Technická a operativní opatření na území ČR
6.1Zajistit soulad kontrol na území prováděných PČR, včetně příhraničních oblastí, s judikaturou Soudního dvora EU.
7Navracení státních příslušníků třetích zemí
7.1Zvýšit efektivitu navracení státních příslušníků třetích zemí s vydaným rozhodnutím o navrácení.
7.2Na základě analýzy zajistit soulad vnitrostátních předpisů a praxe s návratovou směrnicí, a to i v návaznosti na schengenské hodnocení.
7.3Zvýšit efektivitu monitoringu návratů s ohledem na doporučení plynoucí ze schengenského hodnocení.
7.4Zvýšit využívání rozšířené nabídky podpory agentury Frontex v oblasti navracení, s přihlédnutím k novým nástrojům spolupráce.
7.5Přehodnotit využívání bilaterálních nástrojů navracení k naplnění evropské politiky při navracení státních příslušníků třetích zemí do třetích zemí původu nebo tranzitu.
7.6Zajistit adekvátní odbornost personálu podílejícího se na navracení.
8Využívání moderních technologií (včetně rozsáhlých informačních systémů), výzkum a inovace
8.1Zajistit, aby všichni koncoví uživatelé zapojení do ochrany vnějších hranic měli k dispozici informační systémy, technologie a komunikační prostředky na požadované úrovni a splňující stanovené parametry, se zvláštním důrazem na bezpečnost, plynulost provozu na hranicích a uživatelskou přívětivost.
8.2Zajistit plné využívání funkcionalit relevantních informačních systémů EU na vnějších hranicích a zajistit proškolení personálu.
8.3Určit pracoviště odpovědné za sledování vývoje v oblasti technologií využitelných pro efektivní správu vnějších hranic, a to i ve spolupráci s výzkumnými institucemi a organizacemi zaměřenými na inovace, a promítání výsledků do metodiky a technického zabezpečení ochrany vnějších hranic a praxe.
8.4Navrhnout náměty pro využití resortních nástrojů výzkumu a případné výsledky výzkumu sdílet s ostatními členskými státy a agenturou Frontex a Evropskou komisí.
9Mechanismy pro kontrolu kvality
9.1Analyzovat potřebu revize mechanismů kontroly kvality a případně je revidovat.
9.2Zahrnout do hodnocení zranitelnosti všechny relevantní orgány, včetně Celní správy ČR, a zajistit odborné proškolení jejich pracovníků.
9.3Rozšířit tým expertů ČR vysílaných na schengenské hodnocení ostatních členských států v oblasti ochrany vnějších hranic a navracení.
10Mechanismy solidarity, zejména unijní nástroje financování
10.1Zohlednit cíle a priority Strategie, jakož i synergický efekt, při přípravě a koordinaci nového národního programu pro čerpání z Fondu pro vnitřní bezpečnost a Nástroje pro finanční podporu správy hranic a víz, popř. Azylového a migračního fondu
10.2Při případné žádosti o čerpání prostředků v rámci specifických akcí Fondu pro vnitřní bezpečnost vzít v úvahu minimální doporučené technické požadavky stanovené agenturou Frontex.
10.3Dále rozvíjet národní politiku poskytování bilaterální pomoci státům postiženým uprchlickou a migrační krizí.
11Odborná příprava
11.1Zajistit pravidelná odborná školení všech pracovníků s využitím moderních technologií dle jejich specializace a na základě posouzení aktuálních potřeb, s přihlédnutím ke zvýšenému počtu neobsazených služebních míst a velké míře fluktuace.
11.2Zajistit soulad školících programů se společnými požadavky.
11.3Zařadit vzdělávací aktivity organizované na úrovni EU do vnitrostátního systému vzdělávání a přispívat k optimalizaci těchto aktivit.
12Základní práva
12.1Zajistit pravidelné školení osob působících při ochraně vnějších hranic a navracení v oblasti základních práv, s využitím poznatků získaných z činnosti agentury FRA, Úředníka pro otázky základních práv agentury Frontex a Vysokého komisaře OSN pro uprchlíky, jakož i z případné spolupráce s vybranými členskými státy.
12.2Zajistit pravidelné školení osob působících při ochraně vnějších hranic a navracení v oblasti ochrany osobních údajů.
12.3Zahrnout do národních autoevaluací ochrany vnějších hranic a navracení systematické hodnocení stavu v oblasti základních práv, včetně ochrany osobních údajů.
12.4Implementovat pokyny agentury Frontex týkající se společného přístupu k ochraně osobních údajů.