| Strategie České republiky pro evropskou integrovanou správu hranic 2020-2024 |
1. | V duchu sdílené odpovědnosti dosáhnout vysoké úrovně správy vnějších hranic EU/Schengenu a navracení, mimo jiné prostřednictvím české účasti na aktivitách agentury Frontex, v souladu s evropskými standardy a při plném respektování evropských hodnot
2. Zefektivnit spolupráci se třetími zeměmi, včetně spolupráce při navracení
3. Dosáhnout vysoké úrovně správy vnějších hranic ČR a navracení
4. Zvýšit schopnost předvídat výjimečné vnější i vnitřní vlivy a krizové stavy a efektivně na ně reagovat
5. Zajistit dlouhodobě stabilní systém integrované správy vnějších hranic ČR
6. Důsledně dbát na dodržování základních práv všech zúčastněných a respektovat relevantní mezinárodní závazky České republiky jako je dodržování zásady nenavracení |
1 | Ochrana hranic |
1.1 | Zvýšit povědomí široké i politické veřejnosti o významu úseku vnějších hranic ČR. |
1.2 | Zvýšit společenskou prestiž orgánů státní správy odpovědných za ochranu vnějších hranic ČR a zvýšit jejich atraktivitu na trhu práce. |
1.3 | Zajistit adekvátní odbornost personálu provádějícího hraniční kontrolu. |
1.4 | Zajistit, aby technická podpora výkonu služby a odbavovací procesy na hranicích odpovídaly technologickému vývoji, technickým a operativním standardům a požadavkům na bezpečnost a plynulost provozu na hranicích. |
1.5 | Zajistit účinnou expertní podporu ochrany hranic, zejména v oblasti odhalování padělaných a pozměněných dokladů. |
1.6 | Plně implementovat všechny funkcionality systému EUROSUR v podmínkách ČR, proškolit obsluhující personál a zvýšit povědomí o tomto systému mezi relevantními orgány. |
1.7 | Zajistit interoperabilitu systému EUROSUR s dalšími systémy monitoringu. |
1.8 | Zajistit výměnu informací mezi národním koordinačním centrem EUROSUR se styčnými důstojníky ČR ve třetích zemích. |
1.9 | Inkorporovat nově vzniklé pracoviště Národní situační centrum ochrany hranic do struktury systému ochrany hranic, zejména s ohledem na plnění úkolů národního koordinačního centra v rámci systému EUROSUR. |
1.10 | Dokončit vývoj Systému dohledu nad vzdušným prostorem ČR (AGAS). |
1.11 | Aktualizovat postupy pro jednotlivé situace na vnějších hranicích, včetně krizových stavů, a to i s ohledem na dodržování základních práv. |
1.12 | Vytvořit meziresortní mechanismy pro identifikaci budoucích potřeb (např. v oblasti strategického plánování, výzkumu a inovací, lidských zdrojů, školení, technického vybavení, infrastruktury, logistiky a ochrany zdraví) ve střednědobém a dlouhodobém horizontu. |
1.13 | Implementovat pokyny agentury Frontex týkající se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci. |
2 | Analýza rizik |
2.1 | Revidovat využití zdrojů informací uvnitř i vně Schengenu/EU pro analýzu rizik s cílem zajištění včasné a odpovídající reakce. |
2.2 | Revidovat produkty analýzy rizik a v případě potřeby vytvářet nové. |
2.3 | Zajistit adekvátní proškolení odborných kapacit v oblasti analýzy rizik. |
2.4 | Prověřit možnosti zjednodušení práce s informacemi i pro osoby nově zaměstnané, včetně omezení manuální práce, a zajistit průběžnou zpětnou vazbu o fungování systému analýzy rizik. |
3 | Výměna informací a spolupráce mezi členskými státy a mezi členskými státy a agenturou Frontex |
3.1 | Revidovat koncept účasti na aktivitách agentury Frontex, mimo jiné v návaznosti na změnu legislativy a aktuální potřeby. |
3.2 | Promítnout účast na aktivitách agentury Frontex do personální politiky a organizačního uspořádání s cílem na jedné straně zvýšení kvality výkonu služby, na druhé straně zvýšení atraktivity dotčených útvarů na trhu práce. |
3.3 | Vytvořit nástroje a kapacity pro přijetí podpory koordinované agenturou Frontex pro případ operace na vnějších hranicích ČR. |
4 | Meziagenturní spolupráce mezi příslušnými orgány ČR |
4.1 | Identifikovat potenciál pro zvýšení efektivity spolupráce zúčastněných orgánů. |
4.2 | Analyzovat potřebu vytvoření nebo posílení společné platformy pro efektivní spolupráci všech příslušných orgánů na strategické, operativní a taktické úrovni, včetně posílení sdílení informací a situačního povědomí, a případně přijmout adekvátní opatření. |
4.3 | Posílit spolupráci Policie ČR a Celní správy ČR v návaznosti na výsledky schengenského hodnocení a implementovat relevantní doporučení z Pokynů Komise k dalšímu rozvoji spolupráce mezi pohraničními strážemi a celními orgány, která jsou využitelná v podmínkách ČR. |
4.4 | Posílit spolupráci relevantních orgánů včetně Národního situačního centra ochrany hranic se společnými centry policejní a celní spolupráce. |
4.5 | Nalézt synergie a vyhodnotit možnosti spolupráce v rámci Politického cyklu EU pro boj proti organizované a závažné mezinárodní trestné činnosti ve vztahu k úkolům v oblasti správy hranic souvisejícím s přeshraniční trestnou činností a případně navrhnout její posílení. |
5 | Spolupráce se třetími zeměmi |
5.1 | Vyhodnotit a případně dále rozvinout úroveň spolupráce se třetími zeměmi původu a tranzitu, včetně informování o legálních způsobech cestování do Evropy, a to komplementárně k činnosti agentury Frontex. |
5.2 | Analyzovat potřebu vytvoření nebo posílení společné platformy pro efektivní výměnu informací s prioritními třetími zeměmi. |
5.3 | Vyhodnotit a dále rozvinout plán vysílání styčných důstojníků do zájmových třetích zemí a zefektivnit formu spolupráce se styčnými důstojníky ostatních členských států. |
5.4 | Zajistit hladký přechod bilaterální policejní spolupráce ve třetích zemích na spolupráci koordinovanou agenturou Frontex, případně zajistit komplementární fungování bilaterálních a společných operací, bude-li to slučitelné s úkoly a mandátem agentury Frontex. |
6 | Technická a operativní opatření na území ČR |
6.1 | Zajistit soulad kontrol na území prováděných PČR, včetně příhraničních oblastí, s judikaturou Soudního dvora EU. |
7 | Navracení státních příslušníků třetích zemí |
7.1 | Zvýšit efektivitu navracení státních příslušníků třetích zemí s vydaným rozhodnutím o navrácení. |
7.2 | Na základě analýzy zajistit soulad vnitrostátních předpisů a praxe s návratovou směrnicí, a to i v návaznosti na schengenské hodnocení. |
7.3 | Zvýšit efektivitu monitoringu návratů s ohledem na doporučení plynoucí ze schengenského hodnocení. |
7.4 | Zvýšit využívání rozšířené nabídky podpory agentury Frontex v oblasti navracení, s přihlédnutím k novým nástrojům spolupráce. |
7.5 | Přehodnotit využívání bilaterálních nástrojů navracení k naplnění evropské politiky při navracení státních příslušníků třetích zemí do třetích zemí původu nebo tranzitu. |
7.6 | Zajistit adekvátní odbornost personálu podílejícího se na navracení. |
8 | Využívání moderních technologií (včetně rozsáhlých informačních systémů), výzkum a inovace |
8.1 | Zajistit, aby všichni koncoví uživatelé zapojení do ochrany vnějších hranic měli k dispozici informační systémy, technologie a komunikační prostředky na požadované úrovni a splňující stanovené parametry, se zvláštním důrazem na bezpečnost, plynulost provozu na hranicích a uživatelskou přívětivost. |
8.2 | Zajistit plné využívání funkcionalit relevantních informačních systémů EU na vnějších hranicích a zajistit proškolení personálu. |
8.3 | Určit pracoviště odpovědné za sledování vývoje v oblasti technologií využitelných pro efektivní správu vnějších hranic, a to i ve spolupráci s výzkumnými institucemi a organizacemi zaměřenými na inovace, a promítání výsledků do metodiky a technického zabezpečení ochrany vnějších hranic a praxe. |
8.4 | Navrhnout náměty pro využití resortních nástrojů výzkumu a případné výsledky výzkumu sdílet s ostatními členskými státy a agenturou Frontex a Evropskou komisí. |
9 | Mechanismy pro kontrolu kvality |
9.1 | Analyzovat potřebu revize mechanismů kontroly kvality a případně je revidovat. |
9.2 | Zahrnout do hodnocení zranitelnosti všechny relevantní orgány, včetně Celní správy ČR, a zajistit odborné proškolení jejich pracovníků. |
9.3 | Rozšířit tým expertů ČR vysílaných na schengenské hodnocení ostatních členských států v oblasti ochrany vnějších hranic a navracení. |
10 | Mechanismy solidarity, zejména unijní nástroje financování |
10.1 | Zohlednit cíle a priority Strategie, jakož i synergický efekt, při přípravě a koordinaci nového národního programu pro čerpání z Fondu pro vnitřní bezpečnost a Nástroje pro finanční podporu správy hranic a víz, popř. Azylového a migračního fondu |
10.2 | Při případné žádosti o čerpání prostředků v rámci specifických akcí Fondu pro vnitřní bezpečnost vzít v úvahu minimální doporučené technické požadavky stanovené agenturou Frontex. |
10.3 | Dále rozvíjet národní politiku poskytování bilaterální pomoci státům postiženým uprchlickou a migrační krizí. |
11 | Odborná příprava |
11.1 | Zajistit pravidelná odborná školení všech pracovníků s využitím moderních technologií dle jejich specializace a na základě posouzení aktuálních potřeb, s přihlédnutím ke zvýšenému počtu neobsazených služebních míst a velké míře fluktuace. |
11.2 | Zajistit soulad školících programů se společnými požadavky. |
11.3 | Zařadit vzdělávací aktivity organizované na úrovni EU do vnitrostátního systému vzdělávání a přispívat k optimalizaci těchto aktivit. |
12 | Základní práva |
12.1 | Zajistit pravidelné školení osob působících při ochraně vnějších hranic a navracení v oblasti základních práv, s využitím poznatků získaných z činnosti agentury FRA, Úředníka pro otázky základních práv agentury Frontex a Vysokého komisaře OSN pro uprchlíky, jakož i z případné spolupráce s vybranými členskými státy. |
12.2 | Zajistit pravidelné školení osob působících při ochraně vnějších hranic a navracení v oblasti ochrany osobních údajů. |
12.3 | Zahrnout do národních autoevaluací ochrany vnějších hranic a navracení systematické hodnocení stavu v oblasti základních práv, včetně ochrany osobních údajů. |
12.4 | Implementovat pokyny agentury Frontex týkající se společného přístupu k ochraně osobních údajů. |