Zastavení nárůstu prevalence užívání tabáku a alkoholu u dětí i dospívajících a posunutí hranice zahájení tohoto chování do vyššího věku a dále zastavení nárůstu prevalence tohoto rizikového chování u dospělé populace a rizikových skupin (osoby ve výkonu trestu, sociálně znevýhodněné osoby, lidé bez zaměstnání a ohrožení chudobou).
|
Vytvořit jednotný koncepční rámec v oblasti prevence rizikového chování dětí a mládeže ve zdravotnictví a školství a jeho prostřednictvím zajistit vznik akceptovatelné společné komunikační platformy pro různé subjekty působící v této oblasti a reprezentující veřejné, soukromé i neziskové instituce s cílem podpořit zdravý životní styl a posílit ochranu veřejného zdraví. Zdravotní a školská prevence musí tvořit součást širšího mezioborového rámce prevence rizikového chování, bezpodmínečně nutný je společný postup s ostatními subjekty a participace na vlastním zajištění těchto programů, které jsou ve velké míře realizovány ve spolupráci se školami (často přímo na jejich půdě):
1a Iniciace vzniku národní komunikační platformy, definice jejího cíle a statutu a prosazení její existence. Zvolení vhodné komunikační strategie pro koordinaci aktivit.
1b Vytvoření slovníku základních pojmů rizikového chování a dosažení konsensuálního pojetí klíčových pojmů a definicí a zpřístupnění slovníku širší veřejnosti a odborníkům v praxi.
1c Vytvoření souboru základních dokumentů specifikujících oblast prevence rizikového chování a tvořících soubor základních výukových materiálů a teoretické báze této oblasti prevence.
|
Zastavení nárůstu prevalence pravidelného užívání konopných a dalších drog u dětí a dospívajících a posunutí hranice zahájení tohoto chování do vyššího věku.
|
Vytvořit podmínky pro vznik budoucí celonárodního koncepčního rámce prevence rizikového chování obecně, tj. napříč zainteresovanými resorty, všemi věkovými (včetně seniorů) i sociálními skupinami a Koncepci prevence rizikového chování dětí a mládeže do tohoto nového dokumentu/rámce integrovat:
2a Vytvoření návrhu Koncepce prevence rizikového chování dětí a mládeže v ČR. Jeho projednání a získání podpory a schválení. Definování cílů, personálních, materiálních i finančních podmínek realizace koncepce, vymezení priorit
2b Vypracování Analýzy a zpracování podkladů pro transformaci Koncepce pro děti a mládež do podoby dokumentu zahrnujícího celé věkové spektrum.
2c Vypracování návrhu implementace (implementační plán) bodu 2 a vytvoření jeho technického plánu jeho realizace.
|
Snížení prevalence užívání těkavých látek u dětí v sociálně slabých rodinách a vyloučených lokalitách poznamenaných chudobou.
|
Vytvořit odborný profil pracovníka v prevenci rizikového chování pro zdravotní, školskou a sociální sféru a vytvořit mezioborový systém posuzování kvalifikací z hlediska znalostí, dovedností a kompetencí, včetně systému kontroly a certifikování odbornosti tak, jak jej zná zdravotní systém ČR (např. systémem certifikovaných kurzů, různých specializací atd.). Čelý systém je možné pilotně ověřit a implementovat:
3a Profil odborného pracovníka v oblasti prevence s využitím systému „výstupů z učení“ (learning outcomes). Definování znalostí, dovedností a kompetencí pracovníka v prevenci rizikového chování pro jednotlivé formy rizikového chování.
3b Zpracování alternativ jednotného systému porovnávání a hodnocení odbornosti v prevenci.
3c Zpracování návrhu Národního systému posuzování odbornosti preventivního pracovníka a jeho srovnání s obdobnými zahraničními projekty.
3d Provedení pilotní implementace národního systému a vypracování návrhu dalšího postupu a jeho schválení.
|
Zastavení nárůstu prevalence pravidelného užívání sedativ, analgetik a nesteroidních antiflogistik u dětí a dospívajících a posunutí hrance zahájení tohoto chování do vyššího věku.
|
Zajištění koordinace služeb jednotlivých poskytovatelů, práce s informacemi v Národním preventivním informačním systému za účelem hodnocení účelnosti preventivních programů, sledování dopadů rizikového chování a jejich odrazu do sféry sociální, zdravotní, vzdělávací a ekonomické:
4a Vytvoření národní databáze kontaktů relevantních subjektů (státní, soukromý, neziskový sektor) v oblasti prevence.
4b Návrh a implementace Národního informačního systému v prevenci rizikového chování (obsahující především certifikované poskytovatele prevence a databanku příkladů a nástrojů dobré praxe, včetně diagnostických nástrojů atd.).
4c Vzájemné propojení Národního informačního systému s Národní koordinační radou a její činností.
4d Návrh a implementace Minimálního preventivního programu pro ZŠ a následně pro SŠ a příprava podmínek pro MPP pro VŠ a MPP pro obecnou populaci a MPP rizikového skupiny.
4e Vypracování návrhu systému koordinace ve vazbě na financování základního páteřního programu prevence (Minimálního preventivního programu - MPP), ověření systému ve vybraných lokalitách a návrh národní implementace.
4f Promítnout standardy kvality (viz Opatření č. 5) a certifikaci odbornosti do finančních mechanismů podpory intervenčních aktivit a projektů v oblasti primární prevence a preventivní péče z veřejných zdrojů.
4g Příprava vzniku odborné společnosti a iniciace celého procesu a jeho podpora až do zahájení činnosti.
4h Velmi důležitá je pokračující implementace screeningu a krátké intervence rizikového chování v dospívání především do primární zdravotnické péče a obecně podpora šíření a zavádění screeningu a metod krátké intervence do dalších oblastí zdravotnictví, školství a sociálních služeb. Důležitá je pak systémová podpora těchto nástrojů (např. jednání se zdravotními pojišťovnami o zavedení specifického kódu pro tuto činnost a široké používání této metody s následnou evaluací atd.).
|
Zvýšit zdravotní gramotnost včetně posilování samostatnosti a odpovědnosti při rozhodování ve prospěch zdraví u dětí a dospívajících a jejich rodičů specificky v oblasti rizikového chování.
|
Vytvořit jednotný rámec pro hodnocení kvality a efektivity programů s cílem mj. systematizace programů a intervencí, který bude kompatibilní se systémy klíčových resortů (MZ, MPSV, MŠMT) a zajistí srozumitelnost pro hlavní cílové skupiny projektu: rodiče, školy a školská zařízení, poskytovatele zdravotnických programů a intervencí. Vytvoření, ověření a implementace standardů kvality pro oblast prevence rizikového chování kompatibilní se standardy vyvíjenými v rezortu školství:
5a Vypracování, pilotní ověření a implementace Standardů kvality poskytovatelů preventivních programů a podmínek jejich poskytování.
5b Vypracování, pilotní ověření a implementace Standardů kvality dílčích programů prevence rizikového chování, tj. obecných standardů programů na úrovni všeobecné, selektivní a indikované prevence v ČR.
5c Vypracování, pilotní ověření a implementace Standardů kvality a odborných požadavků na preventivní pracovníky (vazba na úkol č. 7 – viz).
5d Vypracování návrhu (včetně alternativních řešení) systému ověření a posuzování všech tří oblastí (bod 1-3) v praxi, tj. procedurální a technické řešení realizace hodnocení kvality (včetně nákladů, prováděcí dokumentace atd.).
5e Vytvoření, pilotní ověření a implementace jednotného meziresortního systému výkonů (jejich definice) a sběru dat (výkaznictví) v oblasti prevence rizikového chování.
|
Snížení nárůstu prevalence sexuálně přenosných onemocnění ve vybraných rizikových skupinách. Snížení počtu těhotenství v adolescenci. Snížení počtu umělých přerušení v těhotenství.
|
Realizovat pilotní intervenční set nástrojů a intervencí napříč všemi základními oblastmi rizikového chování, tzn. pilotně ověřit a evaluovat; na základě získaných výsledků připravit a zpřístupnit první verzi všem cílovým skupinám projektu a podpořit dobrou praxi prostřednictvím národní databanky preventivních nástrojů a intervencí pro různé zdravotnické, školské a další relevantní odbornosti s cílem zvýšit dostupnost těchto programů, včetně programů časné diagnostiky a intervence:
6a Provést podrobnou rešerši současné odborné literatury zaměřenou na efektivní intervence v oblasti všeobecné, selektivní a indikované prevence.
6b Definovat soubor požadavků na programy prevence z hlediska jejich kvality a efektivity a vytvořit soubor doporučení pro poskytování kvalitních a efektivních intervencí pro realizátory preventivních programů a jejich příjemce a zajištění průběžného systému inovace a aktualizace tohoto dokumentu, včetně vazby na Národní radu.
6c Vytvořit uživatelsky přívětivou databázi pro zpracování a sdílení příkladů dobré praxe, tj. na bázi Manuálu dobré praxe a katalogu programů, včetně definovaných požadavků a struktury.
6d Zajistit dostupnost informací/databáze/příkladů dobré praxe poskytovatelům, příjemcům i donorům a kontrolním institucím (např. Česká školní inspekce atd.) a zajištění průběžného systému inovace a aktualizace Manuálu.
6e Vytvořit podmínky sdílení a výměny zkušeností a programů mezi poskytovateli a aktivně vytvářet, iniciovat a podporovat aktivity zajišťující tuto výměnu zkušeností a sdílení programů atd.
6f Podporovat vývoj nových programů, jednotné zpracování a prezentaci nových i existujících programů a podporovat jejich šíření.
|
Snížení prevalence úrazů v důsledku rizikových sportovních aktivit a dopravního provozu, včetně rizik spojených s užíváním návykových látek a alkoholu. Snížení agresivity a autoagresivity. Snížení počtu sebevražd v dětském a adolescentním věku.
|
Vytvořit a pilotně ověřit jednotná kritéria pro přípravu a hodnocení vzdělávání v této oblasti, napříč všemi zapojenými zdravotnickými, školskými a dalšími relevantními odbornostmi, podílejícími se na prevenci rizikového chování; zmapování možností zapojení jednotlivých odborností dle jednotlivých skupin a jejich možností a limitů, včetně ekonomických a právních aspektů:
7a Vytvoření Kritérií pro hodnocení kvalifikace preventivního pracovníka nezávisle na resortní a oborové příslušnosti.
7b Vytvoření Metodiky posuzování kvalifikace a celonárodní systém posuzování kvalifikací v prevenci na bázi výstupu z učení (learning outcomes). Ověření této metodiky a vypracování návrhu na její celonárodní implementaci.
7c Provedení evaluace návrhu a pilotního ověření celonárodní implementace jednotného systému posuzování kvalifikace v prevenci. Zpracování implementačního manuálu.
7d Důvodová zpráva a předložení návrhu implementace zapojeným resortům.
|
U intervenované populace dosáhnout zastavení narůstající ATB rezistence, udržení stávající kolektivní protiinfekční imunity, zvýšení proočkovanosti populace u sexuálně přenosných onemocnění (hepatitidy B a infekce lidského papilomaviru). Zvýšit povědomí a zastavit nárůst rizikového chování (u rodičů i dětí) spojeného s radikálně odmítavými postoji k očkování atd.
|
Vytvořit podmínky pro zlepšení a realizaci vědecko-výzkumné činnosti v této oblasti na univerzitách v ČR a zvýšit počet výzkumných studií, realizovaných v klíčových tematických oblastech zainteresovaných oborů a podpořit princip aplikace tzv. evidence based přístupu s důslednou preferencí aplikace především experimentálních výzkumných modelů s nejvyššími požadavky na úroveň vědecké práce, včetně jejího publikování.
8a Vytvoření a realizace projektů a programů pro popularizaci a informování politiků a úředníků v oblasti propojování vědy a praxe a v uplatnění principu přístupu založeného na důkazech v oblasti financování a podpory.
8b Čílená podpora propojování vědy a praxe a přenosu výsledků vědy do preventivní praxe – formou cílené podpory spolupráce mezi odbornými časopisy a praxí a akce popularizující vědu a výsledky vědy v prevenci.
8c Zlepšení cílené podpory vědy a publikování (včetně zvýšení kvality a rozvoje oborově relevantních časopisů) v oblasti prevence rizikového chování, zejména v oblasti podpory testování efektivity a obecně vývoje a testování preventivních intervencí.
8d Číleně podporovat vědecko-výzkumnou činnost v prevenci rizikového chování a dosáhnout vytvoření podprogramu pro financování v rámci resortní grantové agentury a dotačních mechanismů dalších relevantních resortů.
8e Čílená podpora vědecko-výzkumné činnosti v oblasti prevence na mezinárodní úrovni a podpora zapojení ČR do mezinárodních studií a projektů.
8f Vypracování návrhu a zahájení jednání o prosazení samostatného finančního programu pro tuto oblast při agentuře pro zdravotnický výzkum.
8g Podpora výzkumu a evaluace v oblasti kontroly dodržování zákonů podporujících zdraví
|
Zvýšit povědomí o tzv. přístupu založeném na důkazech (evidence based) a vědecky podloženém přístupu (research based) v oblasti prevence a zvýšit informovanost donorů a politiků o výsledcích vědy v prevenci a motivovat je pozitivně k výraznějšímu zohlednění výsledků vědy v systému financování a podpory preventivních programů z veřejných zdrojů.
|
Lépe Českou republiku zapojit do mezinárodních struktur a aktivit a podpořit aktivní účast českých zástupů v těchto nadnárodních sítích (jako např. EÚSPR, EÚPHAS atd.) a vytvářet dlouhodobě podmínky pro co nejlepší propojení a výměnu zkušeností se zahraničními partnery na úrovni poskytovatelů péče, univerzit a výzkumných institucí a mezinárodních vzdělávacích programů a programů podpory spolupráce a výměny zkušeností.
9a Podpora členství a zastupování a práce za ČR v klíčových mezinárodních strukturách typu EÚPHAS, EÚSPR atd.
9b Podpora účasti v mezinárodních projektech za účasti ČR a podpora řešení problémů s tím spojených (kofinancování projektů atd.).
9c Podpora zahraničních přednášek a lektorů a výměn zkušeností a zvýšení počtu smluvních partnerských vztahů se zahraničními institucemi.
9d Podpora rozšíření platformy pro spolupráci se zahraničními subjekty v oblasti vzdělávání a vědy.
9e Podpora zvýšení objemu aktivit v oblasti příhraniční spolupráce a obecně s okolními zeměmi.
|
Revize stávajících právních předpisů, vztahujících se k prevenci rizikového chování
|
Opatření 10: Zajištění vhodné legislativní podpory prevence rizikového chování.
10a Revize aktuálních právních norem.
10b Vypracování konkrétních návrhů ke změně právních norem.
10c provedení hodnocení dopadů včetně ekonomické analýzy předkládaných návrhů.
|
Zvýšit mediální podporu prevenci rizikového chování
|
11a Vytvoření pracovní skupiny k přípravě podkladů pro tiskového mluvčího ve vazbě na činnost Národní rady, vznikající odborné společnosti, dotčených resortů a klíčových poskytovatelů služeb. Návrh a vytvoření a stabilizace spolupráce s médii.
11b Vytvoření dlouhodobého plánu práce s médii a strategie komunikace, včetně pravidelných i jednorázových akcí směrem k veřejnosti a médiím.
11c Podporovat vzdělávání novinářů v problematice prevence a dlouhodobou a systematickou spolupráci s nimi.
|
|