| Zdraví 2020 ČR - AP č. 04a: Omezování zdravotně rizikového chování - 4 a) Akční plán pro vytvoření interdisciplinárního meziresortního rámce primární prevence rizikového chování u vysoce ohrožených skupin dětí |
| Realizace strukturovaného, systémového modelu metodické podpory a koncepčního řešení v rezortu zdravotnictví pro oblast prevence rizikového chování dětí a mládeže na celonárodní úrovni. |
| Zastavení nárůstu prevalence užívání tabáku a alkoholu u dětí i dospívajících a posunutí hranice zahájení tohoto chování do vyššího věku a dále zastavení nárůstu prevalence tohoto rizikového chování u dospělé populace a rizikových skupin (osoby ve výkonu trestu, sociálně znevýhodněné osoby, lidé bez zaměstnání a ohrožení chudobou). |
| Vytvořit jednotný koncepční rámec v oblasti prevence rizikového chování dětí a mládeže ve zdravotnictví a školství a jeho prostřednictvím zajistit vznik akceptovatelné společné komunikační platformy pro různé subjekty působící v této oblasti a reprezentující veřejné, soukromé i neziskové instituce s cílem podpořit zdravý životní styl a posílit ochranu veřejného zdraví. Zdravotní a školská prevence musí tvořit součást širšího mezioborového rámce prevence rizikového chování, bezpodmínečně nutný je společný postup s ostatními subjekty a participace na vlastním zajištění těchto programů, které jsou ve velké míře realizovány ve spolupráci se školami (často přímo na jejich půdě): |
1a | Iniciace vzniku národní komunikační platformy, definice jejího cíle a statutu a prosazení její existence. Zvolení vhodné komunikační strategie pro koordinaci aktivit. |
1b | Vytvoření slovníku základních pojmů rizikového chování a dosažení konsensuálního pojetí klíčových pojmů a definicí a zpřístupnění slovníku širší veřejnosti a odborníkům v praxi. |
1c | Vytvoření souboru základních dokumentů specifikujících oblast prevence rizikového chování a tvořících soubor základních výukových materiálů a teoretické báze této oblasti prevence. |
| Zastavení nárůstu prevalence pravidelného užívání konopných a dalších drog u dětí a dospívajících a posunutí hranice zahájení tohoto chování do vyššího věku. |
| Vytvořit podmínky pro vznik budoucí celonárodního koncepčního rámce prevence rizikového chování obecně, tj. napříč zainteresovanými resorty, všemi věkovými (včetně seniorů) i sociálními skupinami a Koncepci prevence rizikového chování dětí a mládeže do tohoto nového dokumentu/rámce integrovat: |
2a | Vytvoření návrhu Koncepce prevence rizikového chování dětí a mládeže v ČR. Jeho projednání a získání podpory a schválení. Definování cílů, personálních, materiálních i finančních podmínek realizace koncepce, vymezení priorit |
2b | Vypracování Analýzy a zpracování podkladů pro transformaci Koncepce pro děti a mládež do podoby dokumentu zahrnujícího celé věkové spektrum. |
2c | Vypracování návrhu implementace (implementační plán) bodu 2 a vytvoření jeho technického plánu jeho realizace. |
| Snížení prevalence užívání těkavých látek u dětí v sociálně slabých rodinách a vyloučených lokalitách poznamenaných chudobou. |
| Vytvořit odborný profil pracovníka v prevenci rizikového chování pro zdravotní, školskou a sociální sféru a vytvořit mezioborový systém posuzování kvalifikací z hlediska znalostí, dovedností a kompetencí, včetně systému kontroly a certifikování odbornosti tak, jak jej zná zdravotní systém ČR (např. systémem certifikovaných kurzů, různých specializací atd.). Čelý systém je možné pilotně ověřit a implementovat: |
3a | Profil odborného pracovníka v oblasti prevence s využitím systému „výstupů z učení“ (learning outcomes). Definování znalostí, dovedností a kompetencí pracovníka v prevenci rizikového chování pro jednotlivé formy rizikového chování. |
3b | Zpracování alternativ jednotného systému porovnávání a hodnocení odbornosti v prevenci. |
3c | Zpracování návrhu Národního systému posuzování odbornosti preventivního pracovníka a jeho srovnání s obdobnými zahraničními projekty. |
3d | Provedení pilotní implementace národního systému a vypracování návrhu dalšího postupu a jeho schválení. |
| Zastavení nárůstu prevalence pravidelného užívání sedativ, analgetik a nesteroidních antiflogistik u dětí a dospívajících a posunutí hrance zahájení tohoto chování do vyššího věku. |
| Zajištění koordinace služeb jednotlivých poskytovatelů, práce s informacemi v Národním preventivním informačním systému za účelem hodnocení účelnosti preventivních programů, sledování dopadů rizikového chování a jejich odrazu do sféry sociální, zdravotní, vzdělávací a ekonomické: |
4a | Vytvoření národní databáze kontaktů relevantních subjektů (státní, soukromý, neziskový sektor) v oblasti prevence. |
4b | Návrh a implementace Národního informačního systému v prevenci rizikového chování (obsahující především certifikované poskytovatele prevence a databanku příkladů a nástrojů dobré praxe, včetně diagnostických nástrojů atd.). |
4c | Vzájemné propojení Národního informačního systému s Národní koordinační radou a její činností. |
4d | Návrh a implementace Minimálního preventivního programu pro ZŠ a následně pro SŠ a příprava podmínek pro MPP pro VŠ a MPP pro obecnou populaci a MPP rizikového skupiny. |
4e | Vypracování návrhu systému koordinace ve vazbě na financování základního páteřního programu prevence (Minimálního preventivního programu - MPP), ověření systému ve vybraných lokalitách a návrh národní implementace. |
4f | Promítnout standardy kvality (viz Opatření č. 5) a certifikaci odbornosti do finančních mechanismů podpory intervenčních aktivit a projektů v oblasti primární prevence a preventivní péče z veřejných zdrojů. |
4g | Příprava vzniku odborné společnosti a iniciace celého procesu a jeho podpora až do zahájení činnosti. |
4h | Velmi důležitá je pokračující implementace screeningu a krátké intervence rizikového chování v dospívání především do primární zdravotnické péče a obecně podpora šíření a zavádění screeningu a metod krátké intervence do dalších oblastí zdravotnictví, školství a sociálních služeb. Důležitá je pak systémová podpora těchto nástrojů (např. jednání se zdravotními pojišťovnami o zavedení specifického kódu pro tuto činnost a široké používání této metody s následnou evaluací atd.). |
| Zvýšit zdravotní gramotnost včetně posilování samostatnosti a odpovědnosti při rozhodování ve prospěch zdraví u dětí a dospívajících a jejich rodičů specificky v oblasti rizikového chování. |
| Vytvořit jednotný rámec pro hodnocení kvality a efektivity programů s cílem mj. systematizace programů a intervencí, který bude kompatibilní se systémy klíčových resortů (MZ, MPSV, MŠMT) a zajistí srozumitelnost pro hlavní cílové skupiny projektu: rodiče, školy a školská zařízení, poskytovatele zdravotnických programů a intervencí. Vytvoření, ověření a implementace standardů kvality pro oblast prevence rizikového chování kompatibilní se standardy vyvíjenými v rezortu školství: |
5a | Vypracování, pilotní ověření a implementace Standardů kvality poskytovatelů preventivních programů a podmínek jejich poskytování. |
5b | Vypracování, pilotní ověření a implementace Standardů kvality dílčích programů prevence rizikového chování, tj. obecných standardů programů na úrovni všeobecné, selektivní a indikované prevence v ČR. |
5c | Vypracování, pilotní ověření a implementace Standardů kvality a odborných požadavků na preventivní pracovníky (vazba na úkol č. 7 – viz). |
5d | Vypracování návrhu (včetně alternativních řešení) systému ověření a posuzování všech tří oblastí (bod 1-3) v praxi, tj. procedurální a technické řešení realizace hodnocení kvality (včetně nákladů, prováděcí dokumentace atd.). |
5e | Vytvoření, pilotní ověření a implementace jednotného meziresortního systému výkonů (jejich definice) a sběru dat (výkaznictví) v oblasti prevence rizikového chování. |
| Snížení nárůstu prevalence sexuálně přenosných onemocnění ve vybraných rizikových skupinách. Snížení počtu těhotenství v adolescenci. Snížení počtu umělých přerušení v těhotenství. |
| Realizovat pilotní intervenční set nástrojů a intervencí napříč všemi základními oblastmi rizikového chování, tzn. pilotně ověřit a evaluovat; na základě získaných výsledků připravit a zpřístupnit první verzi všem cílovým skupinám projektu a podpořit dobrou praxi prostřednictvím národní databanky preventivních nástrojů a intervencí pro různé zdravotnické, školské a další relevantní odbornosti s cílem zvýšit dostupnost těchto programů, včetně programů časné diagnostiky a intervence: |
6a | Provést podrobnou rešerši současné odborné literatury zaměřenou na efektivní intervence v oblasti všeobecné, selektivní a indikované prevence. |
6b | Definovat soubor požadavků na programy prevence z hlediska jejich kvality a efektivity a vytvořit soubor doporučení pro poskytování kvalitních a efektivních intervencí pro realizátory preventivních programů a jejich příjemce a zajištění průběžného systému inovace a aktualizace tohoto dokumentu, včetně vazby na Národní radu. |
6c | Vytvořit uživatelsky přívětivou databázi pro zpracování a sdílení příkladů dobré praxe, tj. na bázi Manuálu dobré praxe a katalogu programů, včetně definovaných požadavků a struktury. |
6d | Zajistit dostupnost informací/databáze/příkladů dobré praxe poskytovatelům, příjemcům i donorům a kontrolním institucím (např. Česká školní inspekce atd.) a zajištění průběžného systému inovace a aktualizace Manuálu. |
6e | Vytvořit podmínky sdílení a výměny zkušeností a programů mezi poskytovateli a aktivně vytvářet, iniciovat a podporovat aktivity zajišťující tuto výměnu zkušeností a sdílení programů atd. |
6f | Podporovat vývoj nových programů, jednotné zpracování a prezentaci nových i existujících programů a podporovat jejich šíření. |
| Snížení prevalence úrazů v důsledku rizikových sportovních aktivit a dopravního provozu, včetně rizik spojených s užíváním návykových látek a alkoholu. Snížení agresivity a autoagresivity. Snížení počtu sebevražd v dětském a adolescentním věku. |
| Vytvořit a pilotně ověřit jednotná kritéria pro přípravu a hodnocení vzdělávání v této oblasti, napříč všemi zapojenými zdravotnickými, školskými a dalšími relevantními odbornostmi, podílejícími se na prevenci rizikového chování; zmapování možností zapojení jednotlivých odborností dle jednotlivých skupin a jejich možností a limitů, včetně ekonomických a právních aspektů: |
7a | Vytvoření Kritérií pro hodnocení kvalifikace preventivního pracovníka nezávisle na resortní a oborové příslušnosti. |
7b | Vytvoření Metodiky posuzování kvalifikace a celonárodní systém posuzování kvalifikací v prevenci na bázi výstupu z učení (learning outcomes). Ověření této metodiky a vypracování návrhu na její celonárodní implementaci. |
7c | Provedení evaluace návrhu a pilotního ověření celonárodní implementace jednotného systému posuzování kvalifikace v prevenci. Zpracování implementačního manuálu. |
7d | Důvodová zpráva a předložení návrhu implementace zapojeným resortům. |
| U intervenované populace dosáhnout zastavení narůstající ATB rezistence, udržení stávající kolektivní protiinfekční imunity, zvýšení proočkovanosti populace u sexuálně přenosných onemocnění (hepatitidy B a infekce lidského papilomaviru). Zvýšit povědomí a zastavit nárůst rizikového chování (u rodičů i dětí) spojeného s radikálně odmítavými postoji k očkování atd. |
| Vytvořit podmínky pro zlepšení a realizaci vědecko-výzkumné činnosti v této oblasti na univerzitách v ČR a zvýšit počet výzkumných studií, realizovaných v klíčových tematických oblastech zainteresovaných oborů a podpořit princip aplikace tzv. evidence based přístupu s důslednou preferencí aplikace především experimentálních výzkumných modelů s nejvyššími požadavky na úroveň vědecké práce, včetně jejího publikování. |
8a | Vytvoření a realizace projektů a programů pro popularizaci a informování politiků a úředníků v oblasti propojování vědy a praxe a v uplatnění principu přístupu založeného na důkazech v oblasti financování a podpory. |
8b | Čílená podpora propojování vědy a praxe a přenosu výsledků vědy do preventivní praxe – formou cílené podpory spolupráce mezi odbornými časopisy a praxí a akce popularizující vědu a výsledky vědy v prevenci. |
8c | Zlepšení cílené podpory vědy a publikování (včetně zvýšení kvality a rozvoje oborově relevantních časopisů) v oblasti prevence rizikového chování, zejména v oblasti podpory testování efektivity a obecně vývoje a testování preventivních intervencí. |
8d | Číleně podporovat vědecko-výzkumnou činnost v prevenci rizikového chování a dosáhnout vytvoření podprogramu pro financování v rámci resortní grantové agentury a dotačních mechanismů dalších relevantních resortů. |
8e | Čílená podpora vědecko-výzkumné činnosti v oblasti prevence na mezinárodní úrovni a podpora zapojení ČR do mezinárodních studií a projektů. |
8f | Vypracování návrhu a zahájení jednání o prosazení samostatného finančního programu pro tuto oblast při agentuře pro zdravotnický výzkum. |
8g | Podpora výzkumu a evaluace v oblasti kontroly dodržování zákonů podporujících zdraví |
| Zvýšit povědomí o tzv. přístupu založeném na důkazech (evidence based) a vědecky podloženém přístupu (research based) v oblasti prevence a zvýšit informovanost donorů a politiků o výsledcích vědy v prevenci a motivovat je pozitivně k výraznějšímu zohlednění výsledků vědy v systému financování a podpory preventivních programů z veřejných zdrojů. |
| Lépe Českou republiku zapojit do mezinárodních struktur a aktivit a podpořit aktivní účast českých zástupů v těchto nadnárodních sítích (jako např. EÚSPR, EÚPHAS atd.) a vytvářet dlouhodobě podmínky pro co nejlepší propojení a výměnu zkušeností se zahraničními partnery na úrovni poskytovatelů péče, univerzit a výzkumných institucí a mezinárodních vzdělávacích programů a programů podpory spolupráce a výměny zkušeností. |
9a | Podpora členství a zastupování a práce za ČR v klíčových mezinárodních strukturách typu EÚPHAS, EÚSPR atd. |
9b | Podpora účasti v mezinárodních projektech za účasti ČR a podpora řešení problémů s tím spojených (kofinancování projektů atd.). |
9c | Podpora zahraničních přednášek a lektorů a výměn zkušeností a zvýšení počtu smluvních partnerských vztahů se zahraničními institucemi. |
9d | Podpora rozšíření platformy pro spolupráci se zahraničními subjekty v oblasti vzdělávání a vědy. |
9e | Podpora zvýšení objemu aktivit v oblasti příhraniční spolupráce a obecně s okolními zeměmi. |
| Revize stávajících právních předpisů, vztahujících se k prevenci rizikového chování |
| Opatření 10: Zajištění vhodné legislativní podpory prevence rizikového chování. |
10a | Revize aktuálních právních norem. |
10b | Vypracování konkrétních návrhů ke změně právních norem. |
10c | provedení hodnocení dopadů včetně ekonomické analýzy předkládaných návrhů. |
| Zvýšit mediální podporu prevenci rizikového chování |
11a | Vytvoření pracovní skupiny k přípravě podkladů pro tiskového mluvčího ve vazbě na činnost Národní rady, vznikající odborné společnosti, dotčených resortů a klíčových poskytovatelů služeb. Návrh a vytvoření a stabilizace spolupráce s médii. |
11b | Vytvoření dlouhodobého plánu práce s médii a strategie komunikace, včetně pravidelných i jednorázových akcí směrem k veřejnosti a médiím. |
11c | Podporovat vzdělávání novinářů v problematice prevence a dlouhodobou a systematickou spolupráci s nimi. |