| Implementační plán Strategie resortu Ministerstva zemědělství 2017-2020 |
| Zemědělství |
| Zajištění potravinového zabezpečení při podstatném zlepšení dopadů zemědělství na přírodní zdroje |
| Podpora nákupu zemědělské půdy farmářům, a to zejména prostřednictvím PGRLF, s preferencí rezidentů v místě lokalizace této půdy. |
| Omezení převodu zemědělské půdy na jiné užití a důslednější uplatnění principu „znečišťovatel/poškozovatel platí“. |
| Důsledné uplatňování podmínek Kontroly podmíněnosti (Cross Compliance). Rozšíření a zvýraznění podmínek standardů DZES (především úpravu protierozních opatření například zavedením ochrany proti účinkům větrné erozi, zviditelnění půdních bloků reálně ohrožených erozí nebo zařazení nových krajinných prvků typu mokřad či průleh. |
| Důsledné plnění opatření, které vyplývá z materiálu „Příprava realizace opatření pro zmírnění negativních dopadů sucha a nedostatku vody“ schváleného vládou usnesením č. 620/2015. |
| Důsledné uplatňování stávajících podmínek tzv. „ozelenění přímých plateb“ (diverzifikace plodin, zachování TTP a vyčlenění ploch v ekologickém zájmu). Návaznost dusík vázajících plodin v rámci EFA na specifickou podporu bílkovinných plodin v rámci dobrovolné podpory vázané na produkci. |
| Poskytování plateb kompenzujících přírodní znevýhodnění v oblastech LFA |
| Realizace účinnějších stimulačních/kompenzačních AEKO opatření k ochraně přírodních zdrojů na bázi jejich většího cílení (až „šití na míru“ dílům půdních bloků), včetně nastavení efektivních podpor ekologického a integrovaného zemědělství směrem k reálnému poskytování veřejných statků a stimulace zvyšování obsahu organické hmoty v půdě s ohledem na ekosystémově vhodnou potřebu intenzity chovu hospodářských zvířat. |
| Důsledné promítnutí Rámcové vodní směrnice EU do opatření politiky, včetně např. systémů hospodaření v ochranných pásmech vod. |
| Zacílení podpor na zajištění životních podmínek zvířat nad rámce minimálních požadavků. |
| Podmínění podpor výstavby a provozu BPS stanoveným minimálním podílem suroviny v podobě zbytkové biomasy včetně odpadů z vlastní ŽV
a využitím zbytkového tepla. |
| Specifická podpora trvalých kultur s pozitivními dopady do zachování
a zlepšování ekologických a estetických funkcí krajiny, včetně obnovy kultur (např. ovocné sady). |
| Specifická podpora udržování národních (krajových) odrůd, plemen
a odpovídajícího genetického potenciálu. |
| Důsledné plnění opatření, které vyplývají z materiálu „Národní akční plán na snížení používání pesticidů v ČR“ schváleného vládou usnesením č. 660/2012. |
| Zajistit maximální podporu přístupu ke všem informacím v oblasti ochrany půdy, které je možné poskytnout. |
| Zajistit maximální podporu aktualizace a zpřesňování informací v oblasti ochrany půdy. |
| Vytvoření struktury webového informačního systému monitorujícího parametry zemědělského sucha. |
| Zajistit monitoring bilance organické hmoty a pohybu uhlíku v půdním profilu. |
| Rozšíření a zdokonalení podpůrného metodického nástroje „Protierozní kalkulačka“. |
| Podpora výzkumu, vzdělávání a poradenství, zaměřeného na vztahy zemědělství k ŽP (na bázi AKIS). |
| Důsledně využívat prvky integrované ochrany rostlin jako komplexní opatření proti šíření a negativním vlivům škodlivých organismů. |
| Zajištění komplexního monitoringu kvality zemědělské půdy. |
| Zefektivnění systému Monitoringu eroze. |
| Zvýšení efektivnosti a konkurenceschopnosti zemědělských podniků |
| Další podpora modernizace podniků, inovací, zlepšování vztahu zemědělství k životnímu prostředí a zpracování produkce v podnicích, podpora investic na realizaci dlouhodobých záměrů vedoucích k restrukturalizaci, zvýšení efektivnosti a dalšímu rozvoji zemědělských podniků, zejména prostředky
z programu Zemědělec PGRLF. |
| Podpora vzdělávání a poradenství prostřednictvím systému AKIS, včetně využívání metod skupinového, individuálního či on-line poradenství na bázi benchmarkingu a BAT (nejlepší dostupná technika) a poradenství k vývoji trhů. |
| Přizpůsobování zemědělského školství (rozsahu, struktury, náplně oborů) potřebám zemědělské praxe. |
| Podpora mladým začínajícím zemědělcům přímými platbami, odůvodněnými podporami a preferencemi v investičních opatřeních a zvyšováním „kreditu“ zemědělského povolání. |
| Podpora funkčních odbytových organizací a seskupení, zajišťujících nejen nákup vstupů a/nebo odbyt výrobků, ale i komplexní servis včetně poradenství, resp. podpora „krátkých řetězců“. |
| Podpora vstupu kapitálu do koncentrovaného odvětví produkce monogastrů. |
| Podpora investic do zpracování zemědělské produkce přímo v podnicích. |
| Zajištění vyváženého ekonomického rozvoje a životaschopnosti zemědělských podniků |
| Uplatnění účinné degresivity plateb LFA podle velikosti podniků,
při zohlednění jejich poskytování na veškerou příslušnou z. p. podniků. |
| Podpora účinnosti odbytových organizací a seskupení, resp. „krátkých řetězců“. |
| Využívání přímých plateb jako základního nástroje ke zmírňování dopadů zejména produkčních a cenových rizik a využívání PGRLF jako národního nástroje pro efektivní modernizaci a ekonomickou stabilizaci zemědělských podniků. |
| Podpora diverzifikace činností zemědělských podniků. |
| Podpora preventivních protipovodňových, resp. vodozádržných opatření v rámci PRV a případně i jiných programů. |
| Podpora krytí vybraných zemědělských rizik. |
| Částečná eliminace dopadů katastrofických událostí s podmínkou realizace preventivních opatření podniků. |
| Částečná eliminace dopadů katastrofických událostí s podmínkou účasti podniků ve fondu těžko pojistitelných rizik. |
| Maximální diferenciace přímých plateb (v rámci dohodnutých pravidel SZP) ve prospěch plateb spojených s produkcí vybraných (citlivých) komodit. Jde zejména o zaměření podpory přežvýkavců a dočasně i cukrovky a dalších komodit definovaných pravidly EU. |
| Podpora realizace projektů s plněním daňové povinnosti v místě podnikání. |
| Podpora investic do zpracování zemědělské produkce přímo v podnicích. |
| Rozvoj využití zemědělské biomasy jako obnovitelného zdroje energie |
| Nastavení podmínek poskytování investičních i provozních podpor BPS pro produkci elektřiny a využití tepla, zejména pokud jde o cíleně pěstovanou zemědělskou biomasu a odpady (využití kejdy apod.) s ohledem na efektivitu jejich využívání a potravinové zabezpečení. |
| Posílení podpory produkce, zpracování a spotřeby OZE i v integrovaných projektech na lokální/regionální úrovni včetně lokálního/regionálního využití biomasy na výrobu pelet a briket. |
| Přiměřená podpora chovu prasat s vazbou na využití kejdy v BPS. |
| Podpora výrobkových inovací – vývoje a využití biopaliv druhé generace. |
| Zlepšení vztahů zemědělství k venkovu |
| Trvalé zajištění dostatečných preferencí v důchodových i investičních podporách mikro, malým a středním podnikům. |
| Podpora investic do diverzifikace zemědělských činností, zejména ve sféře partnerství s municipalitami (odpadové hospodářství, komunální služby, lokální energie atd.). |
| Podpora realizace projektů s plněním daňové povinnosti v místě podnikání. |
| Podpora tzv. sociálního zemědělství pro uplatnění handicapovaných osob. |
| Podpora MAS a přístupu LEADER (komunitně vedený místní rozvoj). |
| Preference investičních podpor pro renovace zemědělských brownfields, pro zvelebení zemědělských usedlostí v intravilánu obcí a diverzifikace (agroturistika ve spojení s ŽV). |
| Posílení vazeb mezi městem a venkovem prostřednictvím potravin (např. mléko do škol), vzdělávací programy pro žáky městských škol, které je budou seznamovat s přírodou a potravinami (návštěvy farem) |
| Podpora realizace pozemkových úprav. |
| Rozvoj a využití poznatků vědecko-technologického vývoje ve prospěch reálné konkurenceschopnosti |
| Podpora inovačních projektů za podmínek vedoucích ke zlepšení vazeb mezi výzkumem a transferem jeho výstupů do praxe; Implementace zemědělského znalostního a informační systém (AKIS) |
| Podpora chovu plemenných zvířat (podpora vedení plemenných knih, podpora výpočtu plemenných hodnot aj.). |
| Podpora ozdravování polních a speciálních plodin |
| Podpora tuzemského šlechtění |
| Podpora tuzemského šlechtění a ozdravování rozmnožovacího materiálu |
| Podpora tuzemského šlechtění informacemi o odrůdách |
| Podpora technologických platforem. |
| Udržování a trvalá inovace programu evidence sadů (Registr sadů). |
| Udržování a aktualizace programu Registru vinic s ohledem na změny vyplývající z evropské i národní právní úpravy a celkové změny filozofie rozvoje vinic. |
| Snížení dopadů rizikovosti podnikání v zemědělství |
| Přímé platby jako základní opatření ke zmírňování dopadů zejména produkčních a cenových rizik. |
| Podpora diverzifikace činností zemědělských podniků. |
| Zvyšování ochrany půdy v době klimatické změny s ohledem na udržitelné hospodaření a na komplexní rozvoj a tvorbu krajiny |
| Rozšíření a zdokonalení podpůrného metodického nástroje „Protierozní kalkulačka“. |
| Vytvořit soulad mezi parametry protierozní kalkulačky a protierozní vyhláškou. |
| Vytvoření podmínek pro konsenzus při krajinném plánování |
| Usilovat o soulad intenzivní zemědělské výroby s ochranou půdy. |
| Vytipování a příprava vzorových podniků zařazených do systému demonstračních farem a jejich využití pro výchovu a vzdělávání. |
| Ustanovit platformu aktivní spolupráce všech resortních organizací
s provázanosti na vzdělávací zařízení. |
| Příprava metodiky a vyhlášky pro rekultivaci a snaha o vyšší součinnost
s resortem MŽP při aktualizaci legislativy a při dodržování této legislativy. |
| Vytvoření vzorové pachtovní smlouvy |
| Aktualizace metodiky půdního průzkumu pro vlastníky zemědělské půdy
a její rozpracování na všechny vlastnické struktury. |
| Tvorba databáze údajů o půdě: digitalizace polohy sond, digitalizace databáze popisných informací k sondám a digitalizace půdních okrsků. |
| Naplnění povinnosti ČR vyplývající ze směrnice INSPIRE č. 2007/2/ES. |
| Důsledné dodržování zákona o ochraně ZPF, zpřísnění podmínek převodu zemědělské půdy na jiné užití a důslednější uplatnění principu „znečišťovatel/poškozovatel platí“. |
| Postupná realizace ostatních opatření pro zmírnění negativních dopadů sucha a nedostatku vody, zejména obnovy a budování krajinných prvků a malých vodních nádrží, v kombinaci financování ze soukromých a veřejných zdrojů. |
| Potravinářství |
| Zajištění potravinového zabezpečení při podstatném zlepšení dopadů zemědělství na přírodní zdroje |
| Investiční podpory přednostně orientované na naplňování uvedeného cíle |
| Ekologicky šetrný růst efektivnosti a produktivity českého potravinářství |
| Investiční podpory z evropských i národních zdrojů, přednostně orientované na technologické a výrobkové inovace u mikro, malých a středních podniků. |
| Zvýšení účinnosti ochrany před deformacemi trhu ve vztahu k odběratelům potravinářské produkce, zejména obchodním řetězcům, a tím dosáhnout především zvýšení spravedlnosti v rozložení obchodních rizik mezi dodavateli a obchodem. Aktualizace zákona o významné tržní síle. |
| Podpora potravinářského výzkumu a realizace jeho výsledků v praxi, včetně projektů spolupráce v rámci výrobkové vertikály. |
| Podpora mikropodniků (zjednodušení označování výrobků, podpora regionálních potravin a marketing zaměřený na regionální potraviny). |
| Posilování významu potravinářství na domácím trhu a růst jeho exportní výkonnosti |
| Investiční podpory, přednostně orientované na mikro, malé a střední podniky a výrobkové inovace. |
| Rozvoj marketingu českých potravin, při zvýšení organizační i finanční spoluúčasti soukromé sféry. |
| Podpora exportu především prostřednictvím státních institucí (typu EGAP apod.), pomoci při hledání trhů v třetích zemích a marketingových a propagačních podpor v zahraničí. |
| Trvalá kvalitní a důrazná činnost orgánů kontroly agrární produkce a další optimalizace jejích procesů |
| Vzdělávání široké veřejnosti ohledně výroby, složení a kvality potravin. |
| Zvýšení významu potravinářství v zaměstnanosti a rozvoji venkova |
| Investiční podpory modernizace a inovací přispívající k růstu konkurenceschopnosti, přednostně orientované na mikro, malé a střední podniky v ekonomicky citlivých regionech. |
| Podpora rozvoje zpracovatelských kapacit zemědělských podniků a všech forem „krátkých řetězců“. |
| Podpora rozvoje regionálních prodejních sítí potravinářských podniků (např. formou příspěvku na zřízení prodejních prostor). |
| Podpora zpracování domácí bioprodukce |
| Podpora „České technologické platformy pro potraviny“ v činnostech, vedoucích k naplňování uvedeného cíle. |
| Podpora zpracovatelů v regionu, optimalizace logistických a dopravních podmínek. |
| Tvorba potravinářské právní úpravy zohledňující podmínky malých zpracovatelských kapacit. |
| Důraz na zvyšování bezpečnosti potravin a ochranu spotřebitelů |
| Marketingová podpora mikro, malých a středních regionálních podnikatelů produkujících kvalitní výrobky v souladu se zdravým životním stylem. |
| Pravidelné periodické kontroly potravin v celém řetězci. |
| Výzkum zaměřený na bezpečnost potravin, funkčních potravin. |
| Zapojení SŠ i VŠ do výzkumu kvality potravin. |
| Podpora Projektu ovoce a zelenina do škol a Projektu mléko do škol. |
| Agrární zahraniční obchod |
| Zvýšení exportní výkonnosti zejména produktů s vyšší přidanou hodnotou a hledání nových odbytišť mimo EU |
| Cílení proexportní podpory na vybrané prioritní země |
| Optimální fungování a další rozšiřování sítě zemědělských diplomatů
ve třetích zemích. |
| Zřízení sítě místních obchodních zástupců MZe ve vybraných třetích zemích pro sektor zemědělství a potravinářství ČR. |
| Zvýšení podpory účasti firem na mezinárodních veletrzích a výstavách se zvláštním zaměřením na kontinuitu účastí MZe ČR na světově nejvýznamnějších akcích. |
| Pokračování v aplikaci dotačního programu MZe „Podpora účasti
na mezinárodních veletrzích a výstavách v zahraničí“. |
| Zvýšení podílu projektů na podporu ekonomické diplomacie v oblasti zemědělství a potravinářství. |
| Realizace podnikatelských misí ministra zemědělství do třetích zemí. |
| Realizace incomingových misí zahraničních partnerů do ČR ve spolupráci s oborovými svazy a komorami. |
| Vzdělávání a osvěta zemědělsko-potravinářské veřejnosti o možnostech exportu do třetích zemí. |
| Zvýšení celkového zapojení komor a svazů z oblasti zemědělství
a potravinářství do podpory exportu. |
| Součinnost s MPO a MZV v proexportní politice státu, zejm. s ohledem
na mapu oborových příležitostí. |
| Širší zpřístupnění služeb ČEB a EGAP zemědělsko-potravinářským podnikům. |
| Využití prostředků propagační politiky EU. |
| Lesní hospodářství |
| Trvale udržitelné hospodaření v lesích za soustavného zlepšování jejich stavu |
| Omezování fragmentace lesů, minimalizace trvalých záborů (odnětí) nebo omezení výstavbou (zejména plošných nebo liniových dopravních nebo energetických staveb). |
| Prevence erozního ohrožení, protipovodňová prevence (realizace opatření meliorací a hrazení bystřin ve veřejném zájmu podle §35 zákona o lesích, zadržování vody v lesních částech povodí, prevence erozního ohrožení s využitím opatření PRV, protipovodňová a protipožární prevence). |
| Hospodářské využívání a podpora stanovištně a sukcesně vhodných druhů dřevin. |
| Zlepšování degradovaných půd dlouhodobě antropicky zatěžovaných zejména vlivem imisí (chemická meliorace – vápnění a hnojení lesních porostů, biologická meliorace – zvyšováním podílu melioračních dřevin). |
| Vytvoření dotačních titulů podporujících obnovu lesa stanovištně vhodnými dřevinami (včetně dřevin odolných proti suchu). |
| Obnovit jednotný ucelený systém poskytování finančních příspěvků na hospodaření v lesích z rozpočtové kapitoly MZe, včetně titulů dosud poskytovaných z rozpočtů krajů. |
| Zajistit softwarové řešení systému pro vyplácení dotací ve všech odvětvích v gesci MZe, včetně lesního hospodářství. |
| Vytvořit komplexní aplikaci založenou na geografickém IS pro administraci plošných lesnických opatření, která umožní podávat a administrovat geoprostorové žádosti, provádět softwarové kontroly a kontroly na místě. |
| Zabezpečit pokračování vývoje robustního informačního a datového centra zajišťujícího správu a dostupnost všech relevantních datových kolekcí pořizovaných napříč resortem lesního hospodářství. Datové úložiště bude určeno pro poskytování informací a jejich využití v souladu s principy INSPIRE a zásadami bezpečnostní politiky (ISMS). |
| V návaznosti na výsledky druhého cyklu NIL upřesnit těžební výhledy. |
| Motivovat vlastníky lesa k zapojení do Národního programu ochrany
a reprodukce genofondu lesních dřevin a k naplňování cílů tohoto programu, zejména pak zajistit dostatek uznaných zdrojů reprodukčního materiálu a reprodukci těchto zdrojů. |
| Optimalizovat dostupnost reprodukčního materiálu požadovaného původu pro producenty sadebního materiálu lesních dřevin. |
| Ve spolupráci s největšími vlastníky lesa (zejména státními lesy) optimalizovat smluvní pěstitelství (jasné zadání a jistota odběru pro producenty sadebního materiálu lesních dřevin). |
| Vytvoření sítě demonstračních objektů trvale udržitelného obhospodařování v lesích v různých formách vlastnictví. |
| Prostřednictvím PGRLF v oblasti pojištění stabilizovat rizika hospodaření vážící se k této činnosti. |
| Prostřednictvím podpůrných programů PGRLF nadále podporovat konkurenceschopnost a rozvoj subjektů podnikajících v oblasti lesního hospodářství a zpracování dřeva. |
| Konkurenceschopnost hodnotového řetězce založeného na lesním hospodářství |
| Analyzovat současnou spotřebu dřeva v ČR. |
| Zhodnotit dostupnou legislativu týkající se využívání dřeva a dřevěných výrobků. |
| Zrevidovat technické normy platné pro využívání dřeva. |
| Podporovat informační a osvětové kampaně pro veřejnost a vzdělávací akce pro architekty a jiné odborné skupiny pracující se dřevem. |
| Zachovat nediskriminační přístup ke dřevu pocházejícího z lesů
ve vlastnictví státu pro všechny skupiny jeho zpracovatelů“. |
| Zajistit odpovídající PR sektoru zdůrazňující využívání obnovitelných zdrojů, příznivý vliv na krajinu, ekosystémové služby a přírodu. |
| Pravidelně hodnotit a postupně zpřesňovat statistická data zahraničního obchodu s dřevem a dřevařskými výrobky. |
| Formou zákona založit lesnicko-dřevařský fond, který bude podporovat shora uvedené dílčí cíle a opatření, konkrétně: činnosti a aktivity, jejichž cílem
je propagace spotřeby dřeva a výrobků na bázi dřeva, výzkum a inovace v oblasti dřeva, výrobků ze dřeva, zpracování souvisejících studií, získávání poznatků
ze zahraničních výzkumných pracovišť, revize stávajících technických norem
pro použití dřeva, osvětu a dlouhodobě koncipované kampaně na podporu spotřeby dřeva a jeho širšího využití zejména ve stavebnictví, rozvoj studijních oborů, které se zabývají využitím dřeva, průzkumy trhu směřující k podpoře spotřeby dřeva na tuzemském trhu, účast a realizaci výstav, seminářů, konferencí pro odbornou
i laickou veřejnost, výrobu tištěných a audiovizuálních materiálů a prezentaci
v médiích, aktivity lesní pedagogiky |
| Rybářství |
| Zachování konkurenceschopné a ekonomicky životaschopné tradiční akvakultury s pozitivními mimoprodukčními funkcemi |
| Podporovat a využívat národní dotace a účelné využívání dotačních titulů EU. |
| Prezentovat a podporovat akvakulturu jakožto významný prvek trvale udržitelného hospodaření. |
| Systémová koordinace řídících mechanismů v zemědělství |
| Propagace akvakultury prostřednictvím masmédií (televize, rozhlas, noviny, atd.). |
| Zajistit vyhodnocování predačního tlaku a koordinovanost postupu
v problematice rybožravých predátorů |
| Zajistit zásady správného zemědělského hospodaření |
| Podporovat polointenzivní chov ryb v rybnících v takovém složení obsádky, která bude omezovat možnosti zvýšeného výskytu invazivních druhů (např. karas stříbřitý, střevlička východní). |
| Posilování technologického rozvoje, inovací a předávání znalostí v sektoru akvakultury včetně souvisejícího zpracování, investice do vývoje moderní intenzivní technologie chovu umožňující udržitelnou produkci ryb při nízké spotřebě vodya minimálním zatížení životního prostředí a zajištění welfare chovaných ryb |
| Účelné využívání dotačních titulů EU, využívat národní dotace |
| Prezentovat a podporovat akvakulturu jakožto významný prvek trvale udržitelného hospodaření. |
| Systémová koordinace řídících mechanismů v zemědělství |
| Propagace akvakultury prostřednictvím masmédií (televize, rozhlas, noviny, atd.) |
| Zajistit stabilní, druhově rozmanitá rybí společenstva v rybářských revírech |
| Účelné využívání dotačních titulů EU, využívat národní dotace |
| Systémová koordinace řídících mechanismů v zemědělství |
| Zajistit vyhodnocení predačního tlaku a koordinovanost postupu
v problematice rybožravých predátorů |
| Zajistit vhodné podmínky pro výskyt ryb v rybářských revírech |
| Účelné využívání dotačních titulů EU, využívat národní dotace |
| Systémová koordinace řídících mechanismů v zemědělství |
| Zajistit zásady správného zemědělského hospodaření |
| Zajistit koordinovanost cílů rekreačního rybářství se zájmy ostatních uživatelů vod a správců vodních toků |
| Zajistit součinnost uživatelů rybářských revírů společně s kompetentními orgány státní správy při řešení problematiky činností MVE |
| Podporovat výstavbu ČOV (nejlépe i s terciálním stupněm čištění) |
| Zvýšit zájem a využití potenciálu rekreačního rybolovu v rámci regionálního rozvoje a podpora vzdělání a komunikace |
| Využívat národní dotace a dotace EU |
| Zajistit koordinovanost cílů rekreačního rybářství se zájmy ostatních uživatelů vod a správců vodních toků |
| Propagace rekreačního rybářství prostřednictvím masmédií |
| Zajistit lepší využití aplikovatelného výzkumu a využití vědeckých výsledků v praxi |
| Včelařství |
| Stabilizovat počet včelstev na území ČR a podporovat rovnoměrné rozmístění |
| Využívaní dotačních podpor z evropských fondů a národních zdrojů pro začínající a stávající včelaře. |
| Napomáhat opatřením, která povedou k rozšíření a zkvalitnění včelí pastvy, a současně ke zvyšování biodiverzity krajiny. |
| Kvalitním a zodpovědným chovem včel zajistit dostatečné stavy zdravých včelstev pro opylování zemědělských entomofilních plodin a zachování biodiverzity krajiny. |
| Myslivost |
| Optimalizace početních stavů jednotlivých druhů zvěře podle věku a pohlaví v souladu se zájmy a požadavky vlastníků a nájemců honebních pozemků a přírodními podmínkami krajiny, které umožňují přirozený vývoj populací a ekosystémů bez škod zvěří. |
| Změny v legislativě (zejména ve vztahu k praseti divokému). |
| Důsledná kontrola skutečných početních stavů zvěře a odlovených kusů. |
| Schvalování plánu lovu ze strany držitele honitby a státní správy myslivost |
| Změna vyhlášky - prodloužení doby lovu mláďat |
| Sankce za neplnění plánu lovu |
| Usilovat o změnu tváře dnešní jednostranně intenzivně využívané kulturní krajiny jako životního prostředí nejen lidí, ale i volně žijících živočichů a zvěřeve prospěch vyšší mozaikovitosti (diverzita krajinné matrice a plošek); hospodaření v krajině (střídání plodin, rozčlenit současné velkoplošné hospodaření). |
| Úprava legislativních předpisů a dotačních titulů v návaznosti
na strategické cíle vytyčené koncepčními dokumenty |
| Prohloubit, příp. zpřístupnit, stanovit a připravit dostupné dotační tituly EU
i národních dotací, a to jak pro zemědělsky či lesnicky hospodařící subjekty, tak
i uživatele honiteb a nestátní neziskové organizace zabývající se myslivostí. |
| Podnítit změny v rostlinné výrobě, zvláště pak vyšší pestrosti pěstovaných plodin na menších půdních celcích. |
| Vytváření vhodných stanovišť s dostatkem vody a přirozené potravy. |
| Snižování predačního tlaku na populace drobné zvěře důsledným lovem lišky obecné, prasete divokého a místně jezevce lesního, dále pak usmrcováním v přírodě nežádoucích druhů: mývala severního, psíka mývalovitého a norka amerického. |
| Dotační politika při vypouštění drobné zvěře do volné přírody s citlivým přístupem ochrany genofondu autochtonních populací. |
| Získávání údajů v rámci ročního statistického zjišťování Mysl (MZe) 1 – 01. |
| Zvýšit obecné povědomí o funkci myslivosti v oblasti péče o přírodu, podporu komunikace s veřejností a vzdělávání |
| Vzdělávání a pořádání kulturních akcí. |
| Vodní hospodářství |
| Zkvalitnění prevence před povodněmi |
| Předložit vládě k projednání návrh na zabezpečení finančních prostředků na realizaci uvedených opatření v rámci programu Prevence před povodněmi. |
| Předložit vládě zásady pro vypořádávání práv k nemovitostem pro využití k realizaci vodních děl nadregionálního významu. |
| Realizace efektivních technických protipovodňových opatření (upřednostňována opatření směřující ke zvýšení retence). |
| Podporovat opatření v oblastech s potenciálně významným povodňovým rizikem. |
| Ve spolupráci s MŽP a se zapojením s. p. Povodí aktualizovat kvantifikaci počtů ohrožených obyvatel a majetku na základě map s významným povodňovým rizikem a ze znalosti záplavových území pro různé úrovně povodňových situací v souladu s naplňováním požadavků Povodňové směrnice. |
| Legislativně zajistit nezbytnost stanoviska správce povodí k územně plánovací dokumentaci. |
| Realizace opatření směřujících ke zvýšení retenční schopnosti krajiny uvedených v kap. A.1. |
| Zmírnění následků sucha v souvislosti se změnou klimatu |
| Navržení zvýšení počtu lokalit s rezervou státní půdy v územích s identifikovanými problémy za sucha. |
| Zahájit přípravu realizace technických a přírodě blízkých opatření v suchem nejohroženějších lokalitách. |
| Dokončení administrace současného dotačního titulu a připravit navazující dotační titul určený k podpoře rekonstrukcí, modernizací a rozvoje závlah. |
| Vytvořit institucionální strukturu (subjekt), který by zabezpečil údržbu
a provoz HOZ a přivaděčů závlahových vod, a tím bezkonfliktně podpořil hospodaření na z. p. |
| Zadat výzkumný projekt (se zapojením s. p. Povodí, ČHMÚ, VÚMOP, VÚV TGM), který na základě scénářů vývoje klimatu rozpracuje možnosti posílení vodních zdrojů v nejohroženějších oblastech. Financování z NAZV (alternativně z TA ČR). |
| Udržitelná péče o vodní zdroje ČR |
| Zajistit podporu na provoz a údržbu vodních cest prostřednictvím Státního fondu dopravní infrastruktury („SFDI“) úpravou zákona o SFDI pro správce vodních cest. |
| Iniciovat legislativní obnovení dotací na kapitálové dovybavení, které
na rozdíl od stávajících investičních dotací umožňuje zahrnutí dotace do pořizovací ceny vzniklého majetku. |
| V návaznosti na vládou schválený materiál (usnesení č. 620 z roku 2015) „Příprava realizace opatření pro zmírnění negativních dopadů sucha
a nedostatku vody“ připravit dvě novely vodního zákona:
a) první novelizace (garantovaná MŽP) bude obsahovat úpravy v oblasti ekonomiky (zvýšení poplatků za odběry podzemních vod, zpoplatnění energetického potenciálu, zpoplatnění odběrů pro hydrickou rekultivaci – nezvýší nároky na státní rozpočet),
b) druhá novelizace (garantovaná MZe) bude obsahovat úpravy pro zkvalitnění péče o vodní zdroje, jejich udržitelnost a zejména uplatnění koncepčních kroků k omezení následků sucha a nedostatku vody a jejich promítnutí do III. etapy Plánů povodí. |
| Podpora a regulace oboru vodovodů a kanalizací pro zabezpečení vodohospodářských služeb obyvatelstvu |
| Zvýšit dohled a kontrolní činnost s ohledem na vysoký počet vlastnických a provozovatelských subjektů. Tento dohled bude adresný. MZe vydá každoročně publikaci „Vodovody a kanalizace ČR – ekonomika, ceny, informace“, v rámci které budou doplněny údaje benchmarkingu vodárenských subjektů. |
| Zajistit koordinaci regulujících subjektů zřízením centralizovaného místa pro metodickou pomoc při vyřizování stížností, námětů a žádostí o vysvětlení v rámci problematiky VaK. Tato role bude doplněna „poradním orgánem“, který by obsahoval zástupce jak regulujících ministerstev, tak Svazu měst a obcí, sociálních partnerů a Sdružení oboru vodovodů a kanalizací. |
| Zpracovat metodiku benchmarkingu pro obor vodovodů a kanalizací a v souvislosti s tím propojit data majetkové a provozní evidence. |
| Zpracovat analýzu sociální únosnosti aktuálních reálných cen pro vodné
a pro stočné a jejich dopady na výdaje jednotlivých skupin domácností, včetně návrhu případné úpravy pravidel regulace cen. |
| Zajištění aktualizace PRVKÚ ČR podle průběžných aktualizací PRVKÚK v návaznosti na opatření vyplývajících z Plánu povodí. |
| Zajistit administraci současného dotačního titulu „Podpora výstavby
a technického zhodnocení infrastruktury vodovodů a kanalizací“ a připravit nový dotační titul pro zajištění plynulého pokračování. |
| Připravit navazující dotační titul k podpoře odstraňování případných povodňových škod na infrastruktuře VaK. |
| Zlepšení stavu vodních ekosystémů prostřednictvím realizace opatření z Plánů povodí |
| Prověřit možné způsoby financování provozního monitoringu z jiných zdrojů než jsou výnosy s. p. Povodí. |
| Zajistit aktualizaci Národních plánů povodí pro období 2021– 2027 (souběžně budou pořízeny Plány dílčích povodí a Plány mezinárodních povodí). |
| V rámci realizace opatření na zlepšení stavu vodních ekosystémů využít Programy opatření obsažené v plánech povodí. |
| Zajistit opatření na zlepšení hydromorfologického stavu a na zlepšení situace drobných vodních toků (koryt a břehů) k dosažení dobrého ekologického stavu prostřednictvím správců vodních toků. |
| Připravit „spící“ dotační tituly, které bude možno otevřít bezprostředně
po povodních tak, aby bylo možné v co nejkratším možném termínu započít s odstraňováním povodňových škod. |
| Zkvalitnění činnosti státní správy, zajištění veřejně dostupných informací o vodním hospodářství a rozvoj „public relations“ |
| Zajistit financování projektu k realizaci moderních informačních a komunikačních technologií. |
| Zajistit ve spolupráci s MŽP jednotnou prezentaci všech výstupních dat prostřednictvím jednoho meziresortního systému. |
| Zajistit další funkčnost, podporu, rozvoj a financování systému pro podporu vzájemného přenosu informací, evidencí a dokumentů mezi jednotlivými subjekty prostřednictvím moderních informačních a komunikačních technologií. |
| Zajistit realizaci požadavků stanovených zákonem č. 181/2014 Sb.,
o kybernetické bezpečnosti a o změně souvisejících zákonů a vyhláškou
č. 317/2014 Sb., o významných informačních systémech a jejich určujících kritériích. |
| Zajistit ve spolupráci s ČÚZK a MŽP jednotnou prezentaci říční sítě vycházející z geometrie ZABAGED, která bude státem garantovaná a bude plnit úlohu jediného uznávaného datového zdroje a nastavit přesná pravidla spravování takové prezentace. |
| Pokračovat v osvětě veřejnosti o nenahraditelném významu vody, vodních zdrojů a vodních děl, jejich ochraně, dostupnosti, zachování a využívání,
a o opatřeních proti hydrologickým extrémům souvisejících se změnou klimatu. |
| Problematiku rozpracovat do každoročních programů využitelných
pro vzdělávání pracovníků vodoprávních úřadů a starostů a zastupitelů malých obcí. |
| Věda, výzkum, vzdělávání a poradenství |
| Zajistit dostatek talentů pro výzkum ve výzkumných organizacích podporovaných MZe |
| Finančně podporovat instituce podle dosažených výsledků. |
| MZe ve spolupráci s Českou akademií zemědělských věd v rámci dvou veřejných soutěží oceňuje nejlepší realizovaný výsledek výzkumu
a experimentálního vývoje a mladé vědecké pracovníky (Ceny ministra). |
| Uplatňovat systém hodnocení výstupů výzkumu. |
| Zajistit další rozvoj IS NAZV MZe, ve kterém jsou technicky zajišťovány veřejné soutěže ve výzkumu a vývoji a hodnocení periodických a závěrečných zpráv řešených výzkumných projektů. |
| Podpořit spolupráci mezi výzkumnými organizacemi a aplikační sférou |
| Zabezpečení předávání údajů stanovených zákonem č. 130/2002 Sb. do Informačního systému VaVaI Rady pro výzkum a vývoj Úřadu vlády ČR. |
| Ustanovit platformu aktivní spolupráce všech resortních stakeholderů, kteří by jasně formulovali aktuální a reálné problémy, na které je nutné obrátit pozornost resortního výzkumu. |
| Zvýšit komerční využití výsledků VaVaI a znalostí výzkumných organizací |
| Vytvořit Infobanku výzkumu MZe. |
| Právní a administrativní činnost |
| Zajištění kvalitního a komplexního právního a legislativního servisu |
| Vyšší zapojení kvalitních dopadových studií do tvorby legislativy. |
| Širší zapojení odborné veřejnosti a nevládních organizací zastupujících zainteresovanou veřejnost, včetně plné transparentnosti při zveřejňování připravované legislativy. |
| Plná koordinovanost a řízení činností odvolacích a přezkumných komisí. |
| Rozšíření elektronizace informačních systémů pro právní a legislativní činnosti, včetně zapojení se do projektů eLegislativa a eSbirka. |
| Nastavení procesů a proškolení ohledně ochrany duševního vlastnictví
a jednotná licenční podpora v rámci MZe, resortních organizací i nevládního sektoru. |
| Spravedlivé, uspokojivé a trvalé řešení majetkových vztahů k půdě a dalšímu zejména zemědělskému majetku ve vlastnictví státu či resortních organizací |
| Dosažení rozhodnutí o téměř 100 % výměry zemědělské a lesní půdy v rámci církevních restitucí v roce 2016 a následném vyřešení zbývajících nejsložitějších případů v delším horizontu v návaznosti na soudní řízení. |
| Uskutečnění výmazu z obchodního rejstříku u všech zbývajících resortních státních podniků v likvidaci. |
| Uplatňování společensky odpovědného zadávání |
| Za účelem postupného prosazení, řízení a vyhodnocování uplatňování principů společensky odpovědného zadávání zavede MZe propracovaný systém koordinace veřejných zakázek v resortu, včetně centrálního zadávání veřejných zakázek v případě komodit, kde je to výhodné vzhledem k hospodárnosti procesu. |
| Cílem systému koordinace a kontroly veřejných zakázek v resortu bude v rámci širší supervize a metodické podpory veřejných zakázek i dohled nad uplatňování výše uvedených principů, koordinace a sdílení dobré praxe. |
| V maximální míře bude podporován princip transparentnosti a zveřejňování informací o veřejných zakázkách v širokém významu, včetně resortního multiprofilu, jakož i elektronizace a maximální rychlost zadávacího řízení. |