MINISTERSTVO ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ
2. implementační plán Strategického rámce Česká republika 2030 (pro roky 2022-2025)
1. Společenské klima je vůči rodinám všestranně příznivé, bariéry a společenské tlaky jsou minimalizovány. Rodina, rodičovství a manželství požívají zvláštní zákonné ochrany a jsou společensky vysoce oceňovány.
1.1 Vhodné socioekonomické podmínky podporují dobré fungování rodin. Zaměřují se na finanční zajištění rodiny, slučitelnost práce a rodiny a služby péče o děti i seniory. Umožňují tak získat dostatek volného času pro zkvalitňování rodinných vztahů
Deskriptory:
X.a soulad soukromého a pracovního života
X.d služby pro rodiny a děti
2. Technologický a sociální rozvoj rozšiřují přístup k důstojné práci.
2.1 Trh práce vykazuje na celostátní i regionální úrovni nižší strukturální nerovnováhy, zmírňuje se polarizace trhu práce i její společenské dopady
Deskriptory:
VI.i celoživotní učení
VII.a aktivní politika zaměstnanosti
VII.b nezaměstnanost
VII.c služby zaměstnanosti
VII.d adaptabilita pracovní síly
XIX.i mzdy
2.2 Přístup k důstojné práci se rozšiřuje i pro skupiny, které jsou na trhu práce dosud znevýhodněné, rodiče na rodičovské dovolené, osoby se zdravotním postižením nebo osoby starší 50 let
Deskriptory:
VI.i celoživotní učení
VII.a aktivní politika zaměstnanosti
VII.c služby zaměstnanosti
VIII.b ohrožené skupiny
VIII.c rovné příležitosti
XIX.i mzdy
2.3 S obecnou mírou nezaměstnanosti se zároveň snižuje i podíl dlouhodobě nezaměstnaných na celkové nezaměstnanosti
Deskriptory:
VI.i celoživotní učení
VII.a aktivní politika zaměstnanosti
VII.b nezaměstnanost
VII.c služby zaměstnanosti
VII.d adaptabilita pracovní síly
VII.e mobilita pracovní síly
2.4 Minimalizuje se míra prekarizace a nedobrovolné flexibilizace práce, a to i u činností vykonávaných prostřednictvím ekonomiky platforem a jiných nových atypických forem práce
Deskriptory:
VII.d adaptabilita pracovní síly
VII.f pružné formy zaměstnávání
VII.g agenturní zaměstnávání
XIX.h pracovněprávní vztahy
XIX.j bezpečnost a ochrana při práci
2.5 Imigrační a integrační politika klade důraz na přilákání kvalifikovaných cizinců a cizinek a posiluje diverzitu pracovních sil významnou pro inovace. Veřejné politiky také podporují návrat českých občanů a občanek ze zahraničí
Deskriptory:
VI.f lidské zdroje VaV
VII.e mobilita pracovní síly
VIII.e začleňování cizinců
2.5.i Promítnout zkušenosti s řešením situace uprchlíků z Ukrajiny do standardních postupů migrační a azylové politiky.
Doporučení 2.5.ii Připravit studii proveditelnosti změny imigračního systému, která bude diverzifikovat jeho přístup k příchozím na základě jejich lidského kapitálu a potenciálního přínosu pro rozvoj České republiky, a to prostřednictvím poskytování výhodnějších podmínek pro vysoce kvalifikované migranty.
3. Strukturální nerovnosti ve společnosti jsou nízké.
3.1 Dlouhodobě se snižuje podíl osob ohrožených chudobou a sociálním vyloučením
Deskriptory:
VIII.a aktivní začleňování
VIII.b ohrožené skupiny
IX.a sociální poradenství
IX.d sociální infrastruktura
XVI.d dostupné bydlení
XIX.k sociální dávky
XXIII.c práva spotřebitelů
3.2 Snižuje se příjmová nerovnost a je kladen důraz na udržení silné střední vrstvy
Deskriptory:
XVI.d dostupné bydlení
XVII.c veřejné služby
XIX.i mzdy
XIX.k sociální dávky
3.3 Snižuje se genderová nerovnost
Deskriptory:
VIII.c rovné příležitosti
X.a soulad soukromého a pracovního života
X.d služby pro rodiny a děti
XIX.e důchody
XIX.i mzdy
3.4 Je zajištěn rovný přístup k osobám ohroženým diskriminací na základě pohlaví, věku, péče o závislé osoby, zdravotního postižení, etnicity, národnosti, sexuální orientace, vyznání nebo světonázoru. Zvláštní důraz je kladen na předcházení vícečetné diskriminaci
Deskriptory:
VIII.b ohrožené skupiny
VIII.c rovné příležitosti
IX.d sociální infrastruktura
XIX.h pracovněprávní vztahy
XX.h lidská práva
4. Vzdělávání rozvíjí individuální potenciál jedinců a jejich schopnost zvládat i ovlivňovat změny a podporuje soudržnou společnost orientovanou na udržitelný rozvoj.
4.1 Vzdělávací systém je inkluzivní a vzájemně prostupný, neselektuje žáky a žákyně v útlém věku na talentované a netalentované a omezuje závislost vzdělávacích drah a výsledků na jejich socioekonomickém zázemí
Deskriptory:
VI.a předškolní výchova
VI.b základní vzdělávání
VI.c střední vzdělávání
VI.d vyšší odborné vzdělávání
VI.e vysokoškolské vzdělávání
VI.g ústavní a ochranná výchova
XVII.c veřejné služby
XVII.f komunální služby a občanská vybavenost (např. veřejné osvětlení, pohřebnictví, výstavba a údržba místních sítí, lokální zásobování teplem)
4.2 Systém vzdělávání podporuje učitele, učitelky a další vzdělavatele, aby ve vzdělávání dokázali přinášet potřebné změny a převzít roli průvodců účastníků vzdělávání v měnícím se světě. Je otevřený intenzivnímu kontaktu s reálným světem a zapojuje všechny aktéry ve vzdělávání
Deskriptory:
VI.b základní vzdělávání
VI.c střední vzdělávání
VI.d vyšší odborné vzdělávání
VI.e vysokoškolské vzdělávání
XVII.c veřejné služby
XVII.e kvalifikace ve veřejné správě
4.3 Vzdělávání zajišťuje každému přístup k rozvoji přenositelných kompetencí, potřebných pro aktivní občanský, profesní i osobní život. Systém zahrnuje přiměřený všeobecný základ nezbytný pro další vzdělávání, zapojení do společnosti i pro porozumění vzájemné provázanosti současného světa
Deskriptory:
VI.b základní vzdělávání
VI.c střední vzdělávání
VI.d vyšší odborné vzdělávání
VI.e vysokoškolské vzdělávání
VI.i celoživotní učení
5. Zdraví všech skupin obyvatel se zlepšuje.
5.1 Zvyšuje se délka života ve zdraví u všech skupin obyvatel České republiky
Deskriptory:
XIII.a zdravotnická infrastruktura
XIII.b kvalita a dostupnost zdravotní péče a služeb
XIII.c životní styl, výživa, spotřeba tabáku a alkoholu
XIII.d zdravé stárnutí obyvatel
XIII.e nemocnost a úrazovost
5.2 Snižují se vlivy způsobující nerovnosti v oblasti zdraví
Deskriptory:
XIII.a zdravotnická infrastruktura
XIII.b kvalita a dostupnost zdravotní péče a služeb
XIII.c životní styl, výživa, spotřeba tabáku a alkoholu
XIII.d zdravé stárnutí obyvatel
XIII.e nemocnost a úrazovost
5.3 Systém veřejného zdravotnictví je stabilní, všeobecně dostupný co do kvality i kapacity a současně se rozvíjí odpovídající profesní struktura. Věkový průměr lékařského i nelékařského personálu se snižuje a zlepšuje se ohodnocení všech pracovníků ve zdravotnictví
Deskriptory:
XIII.a zdravotnická infrastruktura
XIII.b kvalita a dostupnost zdravotní péče a služeb
XVII.c veřejné služby
5.4 Zdravý životní styl je podporován prostřednictvím vyšších veřejných výdajů s důrazem na primární prevenci nemocí a podporu zdraví v průběhu celého života
Deskriptory:
IX.c sociální prevence
XIII.c životní styl, výživa, spotřeba tabáku a alkoholu
XIII.d zdravé stárnutí obyvatel
XIII.e nemocnost a úrazovost
5.5 Snižuje se konzumace návykových látek i zátěž obyvatel zdravotně rizikovými látkami a hlukem prostřednictvím lepší kvality životního prostředí. Příslušné limity škodlivých látek a hluku nejsou překračovány
Deskriptory:
XII.a ochrana ovzduší a klimatu
XII.g omezování hluku a vibrací
XIII.c životní styl, výživa, spotřeba tabáku a alkoholu
XIII.d zdravé stárnutí obyvatel
6. Vyšší veřejné investice podporují klíčové funkce kultury a rovný přístup ke kultuře a kreativitě.
6.1 Do oblasti kultury směřují vyšší veřejné výdaje a posilují se možnosti dlouhodobého finančního plánování kulturních organizací.
Deskriptory:
XV.a kulturní dědictví
XV.b kulturní památky a umění
XV.c propagace a marketing kultury
6.2 Podle potřeb měnící se společnosti je systémové podporován rozvoj i zakládání nových kulturních organizací.
Deskriptory:
XV.a kulturní dědictví
XV.b kulturní památky a umění
XVII.c veřejné služby
7. Ekonomika dlouhodobě roste a domácí sektor je silný.
7.1 Domácí části ekonomiky se rozvíjejí
Deskriptory:
III.a podnikatelské prostředí
III.b podnikatelská infrastruktura
III.c služby pro podnikání
III.d zahraniční obchod a podpora exportu
III.e sociální podnikání
XVII.a legislativní a regulační prostředí
XVII.d digitalizace agend veřejné správy
XIX.b rozpočtování a makroekonomika
7.1.a Vytvořit hlavní scénáře a trajektorie vývoje ekonomické transformace ČR s prioritami pro posílení budoucí konkurenceschopnosti a využití příležitostí digitální a zelené transformace
7.1.b Připravit průřezovou evaluaci funkčnosti dosavadních intervenčních nástrojů v podpoře podnikání
7.2 Sektor malých a středních podniků roste
Deskriptory:
III.a podnikatelské prostředí
III.b podnikatelská infrastruktura
III.c služby pro podnikání
III.e sociální podnikání
XVII.a legislativní a regulační prostředí
XVII.d digitalizace agend veřejné správy
7.2.a Podporovat rozvoj malého a středního podnikání a umožnit v období 2021–2027 ekonomicky návratnou adaptaci firem na globální megatrendy a digitální a zelenou transformaci.
Doporučení 7.2.i Popularizovat podnikání, zakládání firem a podnikavost (vč. risk taking a řešení společenských výzev podnikatelskými a neziskovými projekty) jako alternativu k zaměstnání.
7.3 Ekonomika se posouvá na vyšší pozice v mezinárodní dělbě práce a v mezinárodním hodnotovém řetězci
Deskriptory:
III.a podnikatelské prostředí
III.b podnikatelská infrastruktura
III.d zahraniční obchod a podpora exportu
IV.d spolupráce VaV a podnikatelských subjektů
8. Česko má dobře fungující instituce pro podporu aplikovaného výzkumu a vývoje a pro identifikaci příležitostí v této oblasti.
8.1 Česko má stabilní materiální i personální kapacitu výzkumu a vývoje s odpovídající strukturou a zaměřením, do které jak stát, tak podniky investují dostatečné finanční zdroje
Deskriptory:
IV.a infrastruktura a kapacita pro výzkum a vývoj
IV.b inovační infrastruktura a kapacita
IV.c investice do VaVaI
IV.d spolupráce VaV a podnikatelských subjektů
IV.e transfer znalostí a technologií
8.2 Roste inovační aktivita podniků, založená zejména na výsledcích domácího výzkumu a vývoje, a rozsah spolupráce mezi akademickou a podnikatelskou sférou
Deskriptory:
IV.a infrastruktura a kapacita pro výzkum a vývoj
IV.b inovační infrastruktura a kapacita
IV.c investice do VaVaI
IV.d spolupráce VaV a podnikatelských subjektů
IV.e transfer znalostí a technologií
IV.h inovační podnikání
9. Přírodní zdroje jsou využívány co nejefektivněji a nejšetrněji tak, aby se minimalizovaly externí náklady, které jejich spotřeba působí.
9.1 Snižují se emise skleníkových plynů a náročnost produktu na tyto emise
Deskriptory:
II.b energetické služby
II.d hospodaření a úspory energie
II.e obnovitelné zdroje energie
II.g teplárenství
II.j ropa a ropné produkty
XII.a ochrana ovzduší a klimatu
XVII.f komunální služby a občanská vybavenost (např. veřejné osvětlení, pohřebnictví, výstavba a údržba místních sítí, lokální zásobování teplem)
9.1.a Implementace principu „významně nepoškozovat“ životní prostředí (DNSH) a prověřování infrastruktury z hlediska klimatického dopadu při čerpání EU zdrojů
Doporučení 9.1.i V rámci realizace Vodíkové strategie se soustředit primárně na „nízkouhlíkový vodík“ a uplatnění v ekonomicky i energeticky efektivních oblastech dopravy (tzn. přednostně mimo individuální osobní dopravu, kde je systémově větší efektivita elektromotorů).
Doporučení 9.1.ii Aktivně podpořit projekty přestavby evropských plynárenských sítí na přepravu čistého vodíku a směsí zemního plynu s vodíkem, a projekty nové infrastruktury kompatibilní s vodíkem, obojí za účelem plného využití kapacity okolních zemí pro dodávky LNG a v budoucnu zkapalněného vodíku. Pouze zajištěním dostatečného množství vodíku ze zemí s velkým potenciálem obnovitelných zdrojů budeme schopni zajistit dostatek nízkouhlíkového vodíku pro využití v průmyslu, dopravě a výrobě tepla v ČR.
Doporučení 9.1.iii V rámci plánovaných aktualizací Státní energetické koncepce ČR a dalších strategických dokumentů pro oblast energetiky v letech 2022-2023 připravit harmonogram odklonu od uhlí v energetice, který by měl odrážet ekonomickou realitu vývoje cen energií i uhlíku a směřovat ke konci spalování uhlí pro výrobu energie do roku 2033. Dále proporčně navýšit závazný národní cíl OZE (obnovitelné zdroje energie) v konečné spotřebě energie v roce 2030 v souladu s návrhy balíčku EK Fit for 55.
9.2 Zvyšuje se podíl oběhového hospodářství na celkovém objemu materiálových toků
Deskriptory:
I.a suroviny
I.b materiály
I.c těžební průmysl
I.g stavebnictví
XII.b nakládání s odpady
Doporučení 9.2.ii Vytvořit přehledný centrální rozcestník dostupných dobrovolných nástrojů pro firmy a jednotlivce tak, aby bylo zváženo optimální řešení a podpořena společensky přínosná podnikatelská iniciativa.
Doporučení 9.2.iii Podporovat opravitelnost výrobků, dostupnost náhradních dílů po dobu předpokládané životnosti výrobků, rozšířit odpovědnost výrobce za nakládání s výrobkem na konci životního cyklu.
Doporučení 9.2.iv Využívat dobrovolné nástroje a metodiky zejména v rámci řešení těch toků druhotných surovin, které jsou významné, u nichž je potřeba nahrazovat deficit primárních zdrojů, nebo je nutné snížit jejich množství s cílem eliminovat jejich skládkování.
9.3 Zvyšuje se energetická a materiálová účinnost ekonomiky
Deskriptory:
I.f průmyslová odvětví (hutnictví, strojírenství, elektrotechnika …)
II.a elektroenergetika, elektrická energie, rozvod elektrické energie
II.b energetické služby
II.d hospodaření a úspory energie
II.e obnovitelné zdroje energie
II.f druhotné zdroje energie
II.i plynárenství
XVI.b energetická náročnost bydlení
9.3.a Cílená propagace na podporu čerpání finančních prostředků z programů podpory zvyšování energetické účinnosti a zajištění vhodné technické asistence
9.3.b Rozšíření využívání finančních nástrojů v rámci státní investiční podpory v oblasti zvyšování energetické účinnosti
9.4 Využívání domácí zemědělské produkce se zvyšuje a snižuje se tak dovoz zemědělských produktů a posiluje se potravinová soběstačnost
Deskriptory:
XII.c ochrana a sanace půdy
XVIII.a zemědělství
XVIII.d potravinářství
9.4.a Nastavit motivační podporu a opatření vč. poradenství pro přestup do ekologického zemědělství v produkčních oblastech na orné půdě
Doporučení 9.4.i Analyzovat vhodnost přístupu k potravinové soběstačnosti s čistě národním hlediskem vs. zohlednění potenciálu využití a svobod vnitřního trhu EU u vybraných komodit.
10. Ekonomické aktivity podporuje stabilní a funkční infrastruktura.
10.1 Zachování trvalé státní kontroly nad systémem kritické infrastruktury a rozvíjení systému ochrany kritické infrastruktury
Deskriptory:
XX.f obrana státu a zajištění bezpečnosti
XX.g ochrana obyvatelstva (civilní nouzové plánování, krizové řízení, IZS, hasiči)
10.2 Je zajištěno kvalitní dopravní spojení s ekonomickými populačními a dopravními centry Německa, Rakouska a Polska
Deskriptory:
XI.a silniční doprava
XI.b vodní doprava
XI.c železniční doprava
10.3 Elektrizační síť zajišťuje distribuci elektrické energie v požadovaném technickém standardu bez ohledu na strukturu zdrojů
Deskriptory:
II.a elektroenergetika, elektrická energie, rozvod elektrické energie
II.b energetické služby
Doporučení 10.3.i Zrychlit současný trend výstavby nových zdrojů elektrické energie a navýšit kapacity přenosové soustavy v souvislosti s větší elektrifikací některých sektorů i dopravy a pravděpodobného zrychleného odstavování fosilních zdrojů vlivem ekonomiky jejich provozu.
10.4 Soustavy zásobování tepelnou energií vytvářejí podmínky pro efektivní využití tepla z obnovitelných a druhotných zdrojů energie dostupných na regionální a místní úrovni.
Deskriptory:
II.e obnovitelné zdroje energie
II.f druhotné zdroje energie
II.g teplárenství
II.h kombinovaná výroba tepla a elektřiny
II.i plynárenství
XVII.f komunální služby a občanská vybavenost (např. veřejné osvětlení, pohřebnictví, výstavba a údržba místních sítí, lokální zásobování teplem)
10.5 Zvyšuje se dostupnost vysokorychlostního internetu
Deskriptory:
V.a širokopásmové připojení
V.b vysokorychlostní sítě
V.c infrastruktura ICT
V.d eSlužby, aplikace a produkty ICT
V.e interoperabilita
10.6 Navzdory důsledkům změny klimatu stát udržuje vysoký standard vodohospodářských služeb
Deskriptory:
XII.h odvádění a čištění odpadních vod
XII.i ochrana akumulace vod a vodních zdrojů
XII.j jakost povrchových a podpovrchových vod
XVIII.f vodní hospodářství
XVIII.g voda v zemědělské krajině
Doporučení 10.6.i V rámci řízení rizik a zvýšení odolnosti infrastruktury přizpůsobit podmínky provozu, výstavbu a modernizaci ČOV pravidelnějším změnám průtoku řek v souvislosti s projevy změny klimatu. Při řešení zdrojů pitné vody bude preferováno řešení zásobování obyvatel pitnou vodou, napojením na nadobecní vodovodní systémy (skupinové vodovody, vodárenské soustavy), před individuálním řešením.
11. Fiskální systém jako předpoklad úspěšného hospodářství je stabilní.
11.1 Střednědobý výhled zachovává rovnováhu příjmů a výdajů a dlouhodobě se sleduje udržitelnost
Deskriptory:
XIX.b rozpočtování a makroekonomika
11.1.a Na základě již zpracované analýzy a metodických materiálů (ze strany OECD) provádět pravidelná a tematicky orientovaná „spending reviews“ (zpětná hodnocení výdajů), která povedou k zvyšování efektivity veřejných výdajů a tím ke zlepšení střednědobé udržitelnosti
12. Krajina ČR je pojímána jako komplexní ekosystém a ekosystémové služby poskytují vhodný rámec pro rozvoj lidské společnosti.
12.1 Je zpracována politika krajiny a pravidla jejího naplňování, které různé úrovně veřejné správy využívají pro své rozhodování
Deskriptory:
XII.c ochrana a sanace půdy
XII.e ochrana přírody a krajiny, chráněná území
XII.f biodiverzita
XII.i ochrana akumulace vod a vodních zdrojů
XVII.g územní rozvoj (územní plánování a rozvoj, rozvoj venkova, urbánní rozvoj)
XVIII.a zemědělství
XVIII.b lesnictví
Doporučení 12.1.i Zpracovat analýzu, která zhodnotí jednotlivé nástroje zaměřené na obnovu krajinné struktury a analyzuje jejich soulad či nesoulad jak z pohledu zemědělské krajiny, tak z pohledu samotných aktérů. Výstupem budou doporučení, jak sledované nástroje sladit, příp. reformulovat, aby jako celek umožnily komplexní náhled na jejich využitelnost a kompatibilitu s ohledem na žádanou obnovu krajinné struktury.
12.2 Snižuje se podíl orné půdy a roste podíl trvalých travních porostů na zemědělském půdním fondu
Deskriptory:
XII.c ochrana a sanace půdy
XII.f biodiverzita
XVIII.a zemědělství
XVIII.d potravinářství
12.3 Významně roste podíl orné půdy obhospodařované v režimu ekologického zemědělství
Deskriptory:
XII.c ochrana a sanace půdy
XII.f biodiverzita
XVIII.a zemědělství
XVIII.d potravinářství
12.4 Zvyšuje se podíl lesní půdy na celkové rozloze ČR
Deskriptory:
XII.e ochrana přírody a krajiny, chráněná území
XII.f biodiverzita
XII.i ochrana akumulace vod a vodních zdrojů
XVIII.b lesnictví
XVIII.e myslivost
12.5 Vzroste prostupnost kritických míst na migračních koridorech
Deskriptory:
XI.a silniční doprava
XII.e ochrana přírody a krajiny, chráněná území
XII.f biodiverzita
12.6 Hodnocení ekosystémových služeb je začleněno do rozhodovacích procesů
Deskriptory:
XII.e ochrana přírody a krajiny, chráněná území
XII.f biodiverzita
XII.j jakost povrchových a podpovrchových vod
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
XVII.d digitalizace agend veřejné správy
XVII.g územní rozvoj (územní plánování a rozvoj, rozvoj venkova, urbánní rozvoj)
13. Česká krajina je pestrá a dochází k obnově biologické rozmanitosti.
14. Krajina je adaptována na změnu klimatu a její struktura napomáhá zadržování vody.
14.1 Odtok vody z krajiny se významně zpomaluje
Deskriptory:
XII.h odvádění a čištění odpadních vod
XII.i ochrana akumulace vod a vodních zdrojů
XII.j jakost povrchových a podpovrchových vod
XVIII.f vodní hospodářství
XVIII.g voda v zemědělské krajině
Doporučení 14.1.i Detailně vyhodnotit možné následky změny klimatu pro vodohospodářskou bilanci vodních zdrojů v jednotlivých nejvíce ohrožených regionech a zpracovat studie opatření, jak deficitu vody (zemědělskému suchu i nedostatku vody – hydrologickému suchu) nejlépe vzdorovat a zranitelnost území omezit.
14.2 Kvalita povrchových i podzemních vod se zlepšuje Stabilizace sociální situace a snížení sociálních rozdílů
Deskriptory:
XII.h odvádění a čištění odpadních vod
XII.i ochrana akumulace vod a vodních zdrojů
XII.j jakost povrchových a podpovrchových vod
XVIII.f vodní hospodářství
XVIII.g voda v zemědělské krajině
15. Půdy jsou chráněny před degradací a potenciál krajiny je v maximální možné míře využíván k zachycování a ukládání uhlíku.
15.1 Obsah organické hmoty v půdě a struktura půdy odpovídají přirozenému stavu daného půdního typu
Deskriptory:
XII.c ochrana a sanace půdy
XVIII.a zemědělství
16. Veřejné služby v území jsou pro všechny obyvatele lépe dostupné.
16.1 Strategické a územní plánování je na všech úrovních koordinováno
Deskriptory:
XVII.g územní rozvoj (územní plánování a rozvoj, rozvoj venkova, urbánní rozvoj)
16.2 Jsou stanoveny závazné standardy dostupnosti základních veřejných služeb a jim odpovídající veřejné infrastruktury občanského vybavení, které jsou platné pro veškerou zástavbu
Deskriptory:
XVII.c veřejné služby
XVII.f komunální služby a občanská vybavenost (např. veřejné osvětlení, pohřebnictví, výstavba a údržba místních sítí, lokální zásobování teplem)
XVII.g územní rozvoj (územní plánování a rozvoj, rozvoj venkova, urbánní rozvoj)
16.3 Předpoklady pro dostupnost základních veřejných služeb jsou zajištěny již ve fázi územního a strategického plánování
Deskriptory:
XVII.c veřejné služby
XVII.f komunální služby a občanská vybavenost (např. veřejné osvětlení, pohřebnictví, výstavba a údržba místních sítí, lokální zásobování teplem)
XVII.g územní rozvoj (územní plánování a rozvoj, rozvoj venkova, urbánní rozvoj)
16.4 Postupy strategického a územního plánování jsou koordinovány na úrovni přesahující úroveň jednotlivých obcí
Deskriptory:
XVII.c veřejné služby
XVII.f komunální služby a občanská vybavenost (např. veřejné osvětlení, pohřebnictví, výstavba a údržba místních sítí, lokální zásobování teplem)
XVII.g územní rozvoj (územní plánování a rozvoj, rozvoj venkova, urbánní rozvoj)
17. Růst kvality života v jednotlivých municipalitách snižuje regionální nerovnosti.
17.1 Dnešní venkovské a periferní oblasti se nevylidňují a jejich populace nestárne více než v urbanizovaných oblastech.
Deskriptory:
XVII.c veřejné služby
XVII.d digitalizace agend veřejné správy
XVII.f komunální služby a občanská vybavenost (např. veřejné osvětlení, pohřebnictví, výstavba a údržba místních sítí, lokální zásobování teplem)
XVII.g územní rozvoj (územní plánování a rozvoj, rozvoj venkova, urbánní rozvoj)
17.2 Jsou podporovány vysoce kvalifikované pracovní příležitosti v malých a středních podnicích využívajících místní a regionální potenciál
Deskriptory:
III.a podnikatelské prostředí
III.c služby pro podnikání
III.e sociální podnikání
VII.c služby zaměstnanosti
XVII.g územní rozvoj (územní plánování a rozvoj, rozvoj venkova, urbánní rozvoj)
17.3 Jsou podporovány různorodé formy bydlení, především dostupné nájemní bydlení pro všechny segmenty společnosti.
Deskriptory:
VIII.a aktivní začleňování
XVI.a bytový fond
XVI.d dostupné bydlení
XVI.e bytová výstavba
17.4 Lokální integrované strategie snižují sociální disparity v území, posilují nekonfliktní soužití a zvyšují kvalitu života pro všechny.
Deskriptory:
VIII.a aktivní začleňování
VIII.b ohrožené skupiny
IX.c sociální prevence
XVII.g územní rozvoj (územní plánování a rozvoj, rozvoj venkova, urbánní rozvoj)
XVII.h participace občanů na veřejné správě
18. Kvalitní urbánní rozvoj sídelních útvarů je zajištěn.
18.1 Snižuje se zábor zemědělské půdy ve městech i volné krajině. Brownfieldy jsou regenerovány a revitalizovány.
Deskriptory:
I.e rekonstrukce podnikatelské infrastruktury (brownfileds)
I.g stavebnictví
XII.d regenerace znečištěných oblastí
XVII.g územní rozvoj (územní plánování a rozvoj, rozvoj venkova, urbánní rozvoj)
18.2 Města jsou přátelská ke všem věkovým a uživatelským skupinám
Deskriptory:
XVII.c veřejné služby
XVII.f komunální služby a občanská vybavenost (např. veřejné osvětlení, pohřebnictví, výstavba a údržba místních sítí, lokální zásobování teplem)
XVII.g územní rozvoj (územní plánování a rozvoj, rozvoj venkova, urbánní rozvoj)
18.3 Obce běžně plánují rozvoj společnosti s veřejností
Deskriptory:
XVII.g územní rozvoj (územní plánování a rozvoj, rozvoj venkova, urbánní rozvoj)
XVII.h participace občanů na veřejné správě
Doporučení 18.3.i Všestranně podporovat participaci veřejnosti na rozvoji územních samosprávných celků, a to i participaci nad rámec zákonných povinností těchto celků (např. využitím méně obvyklých forem jako občanské poroty/citizens jury, participativní rozpočtování, mentální mapování, e-participace apod.), se zvláštním zřetelem k proaktivnímu zapojování marginalizovaných skupin obyvatel ze strany obcí.
19. Města a obce omezila emise skleníkových plynů a adaptovala se na negativní dopady změny klimatu.
19.1 Obce III. stupně předcházejí dopadům změny klimatu a jsou schopny se jim přizpůsobit
Deskriptory:
II.d hospodaření a úspory energie
II.e obnovitelné zdroje energie
XII.a ochrana ovzduší a klimatu
XII.i ochrana akumulace vod a vodních zdrojů
XVI.b energetická náročnost bydlení
XVII.f komunální služby a občanská vybavenost (např. veřejné osvětlení, pohřebnictví, výstavba a údržba místních sítí, lokální zásobování teplem)
XVII.g územní rozvoj (územní plánování a rozvoj, rozvoj venkova, urbánní rozvoj)
19.2 Snižuje se počet a intenzita městských tepelných ostrovů
Deskriptory:
XII.a ochrana ovzduší a klimatu
XII.i ochrana akumulace vod a vodních zdrojů
XVII.g územní rozvoj (územní plánování a rozvoj, rozvoj venkova, urbánní rozvoj)
19.3 Všechny nově dokončené budovy se řadí do energetické třídy A. Existující budovy se postupně renovují minimálně na úroveň energetické třídy C
Deskriptory:
II.d hospodaření a úspory energie
XVI.a bytový fond
XVI.b energetická náročnost bydlení
XVI.e bytová výstavba
19.4 Zvyšuje se podíl veřejné zeleně v městských aglomeracích
Deskriptory:
XII.e ochrana přírody a krajiny, chráněná území
XII.f biodiverzita
XVII.g územní rozvoj (územní plánování a rozvoj, rozvoj venkova, urbánní rozvoj)
19.5 Významně roste délka cyklostezek a komunikací vhodných pro cyklisty a cyklistky.
Deskriptory:
XI.i mobilita
XI.j bezpečnost v dopravě
XI.k nemotorová doprava
XVII.g územní rozvoj (územní plánování a rozvoj, rozvoj venkova, urbánní rozvoj)
19.6 Významně se zvyšuje počet bezemisních a nízkoemisních vozidel
Deskriptory:
XI.a silniční doprava
XI.h veřejná doprava
XII.a ochrana ovzduší a klimatu
20. Územní veřejná správa cíleně využívá nástroje pro udržitelný rozvoj municipalit.
20.1 Ústřední státní správa metodicky podporuje a rozvíjí nástroje udržitelného rozvoje municipalit.
Deskriptory:
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
XVII.g územní rozvoj (územní plánování a rozvoj, rozvoj venkova, urbánní rozvoj)
20.2 Územní veřejná správa má dostatečné institucionální kapacity pro výkon agendy udržitelného rozvoje.
Deskriptory:
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
XVII.e kvalifikace ve veřejné správě
XVII.g územní rozvoj (územní plánování a rozvoj, rozvoj venkova, urbánní rozvoj)
Doporučení 20.2.i MV připraví zhodnocení projektů realizovaných ÚSC ve výzvách OPZ pro ÚSC vyhlášených v letech 2016–2020. Dále zpracuje brožuru vybraných příkladů dobré praxe, která představí vybrané projekty z oblasti řízení kvality, strategického řízení, inovací, resp. automatizace a robotizace procesů realizovaných ve veřejné správě.
20.3 Zvýší se počet i kvalita realizátorů místní Agendy 21.
Deskriptory:
VI.h další vzdělávání
XVII.e kvalifikace ve veřejné správě
XVII.g územní rozvoj (územní plánování a rozvoj, rozvoj venkova, urbánní rozvoj)
XVII.h participace občanů na veřejné správě
21. Česká republika aktivně a s důrazem na národní priority spoluutváří prostředí podporující udržitelný rozvoj na globální úrovni a na úrovni Evropské unie.
21.1 Česká republika prosazuje globální implementaci mezinárodních závazků v oblasti udržitelného rozvoje, jejich implementaci na úrovni Evropské unie i jejich promítnutí do činnosti mezinárodních organizací a sama tyto závazky plní.
Deskriptory:
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
XX.e zahraniční pomoc a mezinárodní spolupráce
XX.h lidská práva
XX.i Evropská unie
21.2 Česká republika na globální i na úrovni Evropské unie podporuje naplnění Cílů udržitelného rozvoje a specificky Cíle č. 16 Mír, spravedlnost a silné instituce.
Deskriptory:
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
XX.e zahraniční pomoc a mezinárodní spolupráce
XX.h lidská práva
XX.i Evropská unie
Doporučení 21.2.i Nadále podporovat dobrou správu věcí veřejných (good governance), naplňování lidských práv, přístup k nezávislé justici a budování občanské společnosti v prioritních zemích (především prostřednictvím působení ČR v Radě OSN pro lidská práva a dalších lidskoprávních orgánech a prostřednictvím specifických nástrojů zahraniční politiky ČR, jako jsou Program transformační spolupráce a ZRS ČR).
Doporučení 21.2.ii Zajistit příznivé prostředí pro zapojení dalších aktérů (organizací občanské společnosti, územní samosprávy, soukromého sektoru, akademické sféry atd.), jejich účast při konzultacích ke strategickým dokumentům, vč. programů rozvojové spolupráce (tj. i účast aktérů z rozvojových zemí) a podporovat partnerství napříč jednotlivými sektory.
22. Posílením koherence vnitřních politik s vnějším dopadem podporuje Česká republika globální udržitelný rozvoj.
22.1 Česká republika průběžně promítá do koncepčních dokumentů a nástrojů vnějších politik přijaté mezinárodní závazky a národní priority v oblasti udržitelného rozvoje.
Deskriptory:
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
XX.e zahraniční pomoc a mezinárodní spolupráce
XX.h lidská práva
XX.i Evropská unie
22.2 Česká republika aktivně buduje institucionální kapacity pro sledování koherence vnitřních politik s vnějším dopadem a omezuje jejich negativní vliv na globální směřování k udržitelnému rozvoji.
Deskriptory:
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
XX.e zahraniční pomoc a mezinárodní spolupráce
XX.h lidská práva
XX.i Evropská unie
22.3 Česká republika aktivně prosazuje sledování a naplňování koherence politik na úrovni Evropské unie, ve vnějších politikách Evropské unie a na globální úrovni.
Deskriptory:
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
XX.e zahraniční pomoc a mezinárodní spolupráce
XX.h lidská práva
XX.i Evropská unie
23. Tvůrci a tvůrkyně veřejných politik mají znalosti a dovednosti, které jim umožňují plnohodnotnou účast ve veřejné rozpravě.
23.1 Systém vzdělávání zaměstnanců a zaměstnankyň veřejné správy reálně rozvine koncepční uvažování a zprostředkuje nejnovější vědecké poznatky, kontakt se zkušenostmi z jiných zemí a vhled do způsobu, jak s těmito poznatky kriticky pracovat.
Deskriptory:
XVII.e kvalifikace ve veřejné správě
23.2 Systém vzdělávání poskytovaný veřejnými vzdělávacími institucemi zajistí rozvoj participativních a deliberativních dovedností občanů a občanek.
Deskriptory:
XVII.e kvalifikace ve veřejné správě
XVII.h participace občanů na veřejné správě
24. Veřejné politiky jsou soudržné ve vztahu k cílům strategického rámce Česká republika 2030.
24.1 Veřejná správa na všech úrovních bude mít dostatečnou institucionální kapacitu k vytváření soudržných politik (kompetence, personál, finanční prostředky, komunikační kanály ap.).
Deskriptory:
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
XVII.e kvalifikace ve veřejné správě
Doporučení 24.1.i Inspirovat se možnostmi, které pro fungování organizací veřejné správy nabízí systémové myšlení (Systems Thinking). Promyslet a příp. redesignovat na tomto principu po jedné službě každého ministerstva a každého kraje. V návaznosti na to rozhodnout, zda se taková služba hodí k digitalizaci a zakomponovat ji do Portálu občana. Poté přizpůsobit provedeným změnám systemizaci pracovních míst.
24.2 Veřejné politiky budou brát ohled na dlouhodobé dopady a instituce veřejné správy budou tyto dopady sledovat v rámci vlastních strategických materiálů.
Deskriptory:
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
Doporučení 24.2.i Strategické dokumenty by měly určovat hlavně smysl aktivit, účel, avšak neomezovat škálu aktivit vedoucích k danému účelu. S výjimkou situací, kde je top-down řízení z nejvyšší úrovně efektivní z hlediska účelu, by měly strategické materiály přenášet rozhodovací pravomoci i odpovědnost za své naplnění na nižší úroveň/výkonné orgány/liniové pracovníky.
Doporučení 24.2.ii Nejdůležitějším prvkem strategického dokumentu budiž smysluplný mechanismus průběžných evaluací, tedy evaluací výsledků, nikoli administrativního monitoringu splněných úkolů. U kapacity pro implementaci každého strategického dokumentu třeba myslet zvláště na kapacitu k těmto průběžným evaluacím.
Doporučení 24.2.iii V rámci vyhodnocení implementace Metodického pokynu pro řízení kvality ve služebních úřadech prověřit postupy, které ministerstva volí pro zajištění kontinuity strategického řízení ve svých agendách, s ohledem k výsledkům tohoto prověření navrhnut postup zlepšení a promítnout jej do metodického vedení řízení kvality.
24.3 Veřejné politiky budou založeny na dostupných znalostech a budou systematicky posuzovány předem s ohledem na možné dopady na příjemce a dopady na jiné oblasti než oblast primárního zájmu.
Deskriptory:
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
XVII.e kvalifikace ve veřejné správě
Doporučení 24.3.i Na dobrovolné bázi rozšířit hodnocení dopadů navrhované regulace na návrhy obou komor Parlamentu ČR a krajské legislativní iniciativy. Provádět to ve spolupráci s orgány zákonodárných sborů (vedení Poslanecké sněmovny a Senátu, poslanecké kluby) a odborným zázemím parlamentu (Parlamentní institut); ve formě uzpůsobené parlamentnímu prostředí.
Doporučení 24.3.ii Distributivní a redistributivní politiky vyhodnocovat ex ante, stejně jako vyhodnocujeme politiky regulativní (RIA).
Doporučení 24.3.iii Neopomíjet, že zásadní ekonomické, sociální a environmentální dopady přináší jak legislativní akty, tak strategické a koncepční materiály. Je třeba dbát na důsledné vyhodnocování nákladů a přínosů u nelegislativních materiálů, které nesou legislativní opatření a věcné dopady, a to formou přehledu dopadů jako součásti procesu RIA.
Doporučení 24.3.iv Zajistit na ministerstvech kapacitu pro kvalitní výkon RIA. Úprava kapacit může znamenat např. úpravu systemizace míst (např. navýšení množství zaměstnanců ministerstev, přesuny míst uvnitř ministerstva), politickou prioritizaci agendy, nebo změnu procesů přípravy RIA uvnitř ministerstva (např. přerozdělení odpovědnosti mezi útvary).
24.4 Veřejné politiky budou systematicky vyhodnocovány zpětně (ex-post evaluace).
Deskriptory:
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
XVII.e kvalifikace ve veřejné správě
Doporučení 24.4.i Systém evaluací rozšiřovat z hodnocení konkrétní legislativy nebo strategie (klasické ex-post evaluace) směrem k průběžnému hodnocení souhrnného účinku různých politik (regulativních, distributivních, redistributivních) na určitou oblast. Tímto způsobem formovat Mechanismus systematického přezkumu právních předpisů (ex-post RIA).
Doporučení 24.4.ii Mechanismus průběžných evaluací učinit nedílnou součástí odolnosti ČR vůči vnějším šokům. Zakomponovat na datech založené hodnocení efektů zvoleného postupu jak do systému krizového řízení, tak do rámce obnovy následující po vnějším šoku. Testovat vhodné mechanismy na případech pandemie Covid-19 a dopadů ruské invaze na Ukrajinu. Aktualizovat tímto způsobem Bezpečnostní strategii ČR.
25. Tvůrci a tvůrkyně veřejných politik mají kvalitní a snadno dostupná data a informace pro potřeby rozhodování.
25.1 Uvnitř veřejné správy se dále rozvine systém sběru a sdílení dat a informací, které umožňují analýzu problémů, tvorbu variant a odhad dopadů.
Deskriptory:
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
XVII.d digitalizace agend veřejné správy
XVII.e kvalifikace ve veřejné správě
25.2 Data a informace veřejné správy budou dostupné takovou cestou, která je z hlediska občanů a občanek nejpohodlnější.
Deskriptory:
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
XVII.d digitalizace agend veřejné správy
XVII.e kvalifikace ve veřejné správě
XVII.h participace občanů na veřejné správě
25.3 Bude rozvinut systém výměny zkušeností mezi vyššími a nižšími úrovněmi veřejné správy, mezi různými sektory vládnutí a mezi českou veřejnou správou a veřejnými správami v zahraničí.
Deskriptory:
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
XVII.e kvalifikace ve veřejné správě
Doporučení 25.3.i Vyzkoušet systém krátkodobých stáží (3–5 dní) pro zaměstnance veřejné správy určených ke sdílení zkušeností z procesu výkonu agendy. Základem by mohly být stáže mezi organizacemi, které jsou navzájem příjemci svých výstupů, nebo které vykonávají tutéž agendu na různých úrovních (např. ministerstvo–obec, ministerstvo–ministerstvo, obec–kraj). Vhodnou formou je „stínování“ pracovního dne.
26. Inovace v tvorbě veřejných politik jsou progresivním řešením, které zvyšuje demokratičnost a/nebo dlouhodobou efektivitu veřejných politik; takové inovace jsou trvalou součástí fungování veřejné správy na všech úrovních.
26.1 Rozvine se systém podpory inovací v tvorbě veřejných politik
Deskriptory:
IV.g netechnické inovace
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
XVII.e kvalifikace ve veřejné správě
26.2 Pilotáže se stanou součástí tvorby veřejných politik všude tam, kde to bude dle charakteru politiky vhodné.
Deskriptory:
IV.g netechnické inovace
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
XVII.d digitalizace agend veřejné správy
XVII.e kvalifikace ve veřejné správě
26.3 Deliberace veřejných politik budou pravidlem všude tam, kde to bude dle charakteru politiky vhodné.
Deskriptory:
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
XVII.d digitalizace agend veřejné správy
XVII.e kvalifikace ve veřejné správě
XVII.h participace občanů na veřejné správě