Databáze strategií - Portál strategických dokumentů v ČR

Databáze strategií Portál strategických dokumentů v ČR

..vyberte místo Zaslat DOTAZ / NÁMĚT Často kladené dotazy vstup do terminálu
Znak MINISTERSTVO ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ
MINISTERSTVO ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ
www stránky
web ke strategiím

MINISTERSTVO ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ

Názvy hierarchických úrovní
1. "Klíčová oblast"
1.1 "Strategický cíl"
1.1.1 "Specifický cíl"

Aktualizovaný strategický rámec Česká republika 2030 s výhledem do roku 2050 [akt. 2024]

Aktualizovaný strategický rámec Česká republika 2030 s výhledem do roku 2050 [akt. 2024]
1.Lidé a společnost
1Společenské klima je vůči rodinám a dětem všestranně příznivé, bariéry jsou minimalizovány. Rodina, rodičovství, manželství a partnerství požívají zvláštní ochrany a společenského ocenění, a to rovněž s ohledem na nejlepší zájem dítěte.
1.1Vhodné socioekonomické podmínky podporují dobré fungování rodin. Zaměřují se na finanční zajištění rodiny, slučitelnost práce a rodiny a služby péče o děti i seniory. Umožňují tak získat dostatek volného času pro zkvalitňování rodinných vztahů.
1.2Rodinám se specifickými potřebami je věnována zvláštní pozornost. Jsou přijímána cílená opatření přispívající k rovnému přístupu ke vzdělávání a uplatnění členů těchto rodin na trhu práce i ve společnosti a k odstraňování všech dalších bariér, kterým čelí.
1.3Součástí podpory rodin je primární prevence v oblasti partnerských, rodičovských a širších rodinných vztahů za účelem zvyšování kvality a stability vztahů v rodině a předcházení rizikovým jevům.
1.4Ve společnosti je nízká tolerance domácího násilí, tělesného trestání a duševního strádání. Specifická pozornost je věnována zranitelným skupinám jako jsou děti, senioři či osoby ve znevýhodněném postavení.
2Technologický a sociální rozvoj rozšiřují přístup k důstojné práci.
2.1Trh práce vykazuje na celostátní i regionální úrovni nižší strukturální nerovnováhy, zmírňuje se polarizace trhu práce i její společenské dopady.
2.2Přístup k důstojné práci se rozšiřuje i pro skupiny, které jsou na trhu práce dosud znevýhodněné.
2.3S obecnou mírou nezaměstnanosti se zároveň snižuje i podíl dlouhodobě nezaměstnaných na celkové nezaměstnanosti.
2.4Minimalizuje se míra prekarizace a nedobrovolné flexibilizace práce, a to i u činností vykonávaných prostřednictvím ekonomiky platforem a jiných nových atypických forem práce.
2.5Imigrační a integrační politika klade důraz na přilákání kvalifikovaných cizinců a cizinek a posiluje nabídku pracovních sil významnou pro inovace. Veřejné politiky také podporují návrat českých občanů a občanek ze zahraničí.
3Strukturální nerovnosti ve společnosti jsou nízké.
3.1Dlouhodobě se snižuje podíl osob ohrožených chudobou a sociálním vyloučením.
3.2Příjmová nerovnost je nízká a je kladen důraz na udržení silné střední vrstvy.
3.3Snižuje se genderová nerovnost.
3.4Je zajištěn rovný přístup k osobám ohroženým diskriminací.
4Vzdělávání rozvíjí individuální potenciál jedinců a jejich schopnost zvládat i ovlivňovat změny a podporuje soudržnou společnost orientovanou na udržitelný rozvoj.
4.1Vzdělávací systém je inkluzivní a vzájemně prostupný, neselektuje žáky a žákyně v útlém věku na talentované a netalentované a omezuje závislost vzdělávacích drah a výsledků na jejich socioekonomickém zázemí.
4.2Systém vzdělávání podporuje učitele, učitelky a další vzdělavatele, aby ve vzdělávání dokázali přinášet potřebné změny a převzít roli průvodců účastníků vzdělávání v měnícím se světě. Je otevřený intenzivnímu kontaktu s reálným světem a zapojuje všechny aktéry ve vzdělávání.
4.3Vzdělávání zajišťuje každému přístup k rozvoji přenositelných kompetencí, potřebných pro aktivní občanský, profesní i osobní život. Systém zahrnuje přiměřený všeobecný základ nezbytný pro další vzdělávání, zapojení do společnosti i pro porozumění vzájemné provázanosti současného světa.
4.4Systém celoživotního učení je veřejně garantovaný a široce dostupný. Zaměřuje se jak na profesní vzdělávání, tak na vzdělávání v oblasti přenositelných dovedností.
5Zdraví všech skupin obyvatel se zlepšuje.
5.1Zvyšuje se délka života ve zdraví u všech skupin obyvatel České republiky.
5.2Snižují se vlivy způsobující nerovnosti v oblasti zdraví.
5.3Systém veřejného zdravotnictví je stabilní, všeobecně dostupný co do kvality i kapacity a současně se rozvíjí odpovídající profesní struktura. Věkový průměr lékařského i nelékařského personálu se snižuje.
5.4Zdravý životní styl je podporován s důrazem na primární prevenci nemocí a podporu zdraví v průběhu celého života.
5.5Snižuje se konzumace návykových látek i zátěž obyvatel zdravotně rizikovými látkami, hlukem a světelným znečištěním. Příslušné limity škodlivých látek a hluku nejsou překračovány.
6Veřejné investice podporují klíčové funkce kultury a rovný přístup ke kultuře a kreativitě.
6.1Pro rozvoj kultury jsou zajištěné dostatečné finanční prostředky a posilují se možnosti dlouhodobého finančního plánování kulturních organizací.
6.2Podporuje se rovnoměrná dostupnost kulturní nabídky, vznik tvůrčích regionálních skupin a příležitosti pro tvorbu v kultuře.
6.3Kulturní a kreativní odvětví jsou mezioborově provázány jako příležitost pro rozvoj ekonomiky.
2.Hospodářský model
7Ekonomika následuje světové trendy v oblasti udržitelného rozvoje a domácí sektor je silný.
7.1Domácí části ekonomiky se rozvíjejí, roste přidaná hodnota jejich výrobků a služeb a zároveň je podporován jejich posun na vyšší pozice v mezinárodní dělbě práce a hodnotovém řetězci.
7.2Sektor malých a středních podniků roste.
7.3Zelená a digitální modernizace přispívají k modernizaci české ekonomiky a zajišťují její mezinárodní konkurenceschopnost.
7.4Zvyšuje se kvalita jak přímých zahraničních, tak i ostatních investic.
7.5Hospodářství integruje zohlednění environmentálních a sociálních aspektů a aspektů dobré správy (ESG) včetně vztahů v rámci mezinárodního obchodu.
8Česká republika má dobře fungující a stabilní instituce pro podporu aplikovaného výzkumu a vývoje a pro identifikaci příležitostí v této oblasti.
8.1Česká republika má stabilní materiální i personální kapacitu výzkumu a vývoje s odpovídající strukturou a zaměřením, do které jak stát, tak podniky investují dostatečné finanční zdroje.
8.2Roste inovační aktivita podniků, založená zejména na výsledcích domácího výzkumu a vývoje, a rozsah spolupráce mezi výzkumnou a podnikatelskou sférou.
8.3Česká republika prochází digitální transformací a flexibilně reaguje na nastupující technologické trendy.
9Hospodářský rozvoj je odpoután od zvyšování spotřeby přírodních zdrojů a od znečištění životního prostředí.
9.1Sociálně a ekonomicky udržitelným způsobem se snižují emise skleníkových plynů a uhlíková intenzita ekonomiky.
9.2Zvyšuje se podíl oběhového hospodářství na celkovém objemu materiálových toků.
9.3Zvyšuje se energetická a materiálová účinnost ekonomiky.
9.4Využívání domácí zemědělské produkce se zvyšuje a snižuje se tak dovoz zemědělských produktů a posiluje se potravinová soběstačnost.
9.5Vlivem hospodářské činnosti nedochází ke znečištění životního prostředí zejm. vody, půdy, ovzduší a nedochází k degradaci ekosystémů.
10Ekonomické aktivity podporuje stabilní a funkční infrastruktura.
10.1Stát má trvalou kontrolu nad systémem kritické infrastruktury, který je rozvíjen a je schopen čelit rizikům včetně těch vyplývajících z aktuálních bezpečnostních hrozeb a změn klimatu.
10.2Je zajištěno kvalitní dopravní spojení s ekonomickými, populačními a dopravními centry všech sousedních států.
10.3Elektrizační síť je připravena na decentralizaci zdrojů včetně komunitní energetiky a zajišťuje distribuci elektrické energie v požadovaném technickém standardu.
10.4Soustavy centrálního zásobování tepelnou energií jsou transformovány na udržitelné formy prostřednictvím využití energie prostředí, energie z obnovitelných a druhotných zdrojů energie a prostřednictvím snížení energetické náročnosti rezidenčního, veřejného a průmyslového sektoru.
10.5Navzdory negativním dopadům změny klimatu stát udržuje vysoký standard vodohospodářských služeb a zároveň zvyšuje jejich dostupnost.
10.6Stát ve spolupráci se soukromým sektorem připravil legislativu a infrastrukturu pro zachytávání, využívání a ukládání uhlíku.
11Veřejné rozpočty jsou nástrojem realizace dlouhodobých priorit.
11.1Střednědobý výhled zachovává strukturálně vyrovnané rozpočty, čímž zajišťuje jak stabilizační funkci veřejných rozpočtů, tak jejich dlouhodobou udržitelnost.
11.2Zvyšuje se efektivita vynakládání veřejných prostředků díky standardnímu využívání nástrojů hodnocení výdajů při tvorbě rozpočtů a monitoringu fiskálních výdajů z pohledu udržitelného rozvoje.
11.3Fiskální a daňová politika zohledňuje společenské dopady z pohledu udržitelného rozvoje a podněcuje soukromý sektor k rozvoji zelených a sociálních inovací a přispívá k modernizaci ekonomiky na udržitelný hospodářský model.
11.4Veřejně podporované investice jsou prověřovány z pohledu souladu s klimatickou neutralitou a odolností vůči dopadům změny klimatu a zásadou významně nepoškozovat životní prostředí.
3.Odolné ekosystémy
12Krajina ČR je pojímána jako komplexní ekosystém a ekosystémové služby poskytují vhodné prostředí pro rozvoj lidské společnosti.
12.1Optimalizuje se podíl orné půdy, zvyšuje se podíl krajinných prvků a trvalých travních porostů na zemědělském půdním fondu.
12.2Zvyšuje se ekologická stabilita lesních porostů.
12.3Snižuje se zábor zemědělské půdy ve městech i volné krajině.
12.4Hodnocení ekosystémových služeb je začleněno do rozhodovacích procesů.
13Česká krajina je pestrá a dochází k obnově biologické rozmanitosti.
13.1Rozmanitost a stabilita biotopů i populací jednotlivých původních druhů rostlin, živočichů a hub se zvyšuje. Je zvrácen úbytek opylovačů.
13.2Přirozená obnova člověkem významně pozměněných ekosystémů je běžně užívaným postupem.
14Krajina je adaptována na změnu klimatu a její struktura napomáhá zadržování vody.
14.1Odtok vody z krajiny se významně zpomaluje.
14.2Kvalita povrchových i podzemních vod se zlepšuje.
15Půdy jsou chráněny před degradací a potenciál krajiny je v maximální možné míře využíván k zachycování a ukládání uhlíku.
15.1Významně roste podíl orné půdy obhospodařované v režimu ekologického zemědělství.
15.2Obsah organické hmoty v půdě a struktura půdy odpovídají přirozenému stavu daného půdního typu.
15.3Snižuje se míra ohrožení půdy vodní a větrnou erozí.
15.4Druhová skladba vysazovaných lesních porostů odpovídá stanovištním poměrům a brání další degradaci lesních půd.
4.Obce a regiony
16Veřejné služby v území jsou pro všechny obyvatele lépe dostupné.
16.1Strategické a územní plánování je vzájemně na všech úrovních horizontálně a vertikálně koordinováno.
16.2Jsou stanoveny a zohledňovány standardy dostupnosti veřejné infrastruktury a základních veřejných služeb; bere se přitom v potaz též jejich přístupnost.
17Růst kvality života v jednotlivých municipalitách snižuje regionální nerovnosti.
17.1Venkovské a periferní oblasti se nevylidňují a jejich populace nestárne více než v urbanizovaných oblastech.
17.2Stát podporuje sociální inovace na základě regionálních specifik a zvyšuje dovednosti místních obyvatel.
17.3Jsou podporovány různorodé formy bydlení.
17.4Integrované přístupy zvyšují kvalitu života pro všechny.
18Udržitelný rozvoj sídelních útvarů je zajištěn.
18.1Obce jsou přátelské ke všem věkovým, sociálním a uživatelským skupinám.
18.2Obce běžně plánují rozvoj společně s veřejností.
18.3Obce podporují zachování, obnovu a rozvoj hmotného a nehmotného kulturního a přírodního dědictví na svém území.
18.4Jsou podporovány udržitelné formy cestovního ruchu, zejména v environmentálně citlivých lokalitách.
19Města a obce omezily emise skleníkových plynů a adaptovaly se na negativní dopady změny klimatu.
19.1Města a obce předcházejí dopadům změny klimatu a jsou schopny se jim přizpůsobit.
19.2Snižuje se počet a intenzita městských tepelných ostrovů.
19.3Zvyšuje se tempo renovací všech budov, tak aby bylo dosaženo bezemisního fondu budov.
19.4Zvyšuje se počet veřejně přístupných prvků modrozelené infrastruktury v městských aglomeracích a vzrůstá jejich propojenost.
19.5Významně se rozvíjí infrastruktura umožňující aktivní mobilitu.
19.6Zvyšuje se počet bezemisních a nízkoemisních vozidel a úměrně s tím se rozvíjí příslušná infrastruktura.
19.7Klesá množství komunálního odpadu ukládaného na skládky. Stoupá množství separátně vytříděného a využitého biologického odpadu.
20Územní veřejná správa cíleně využívá nástroje pro udržitelný rozvoj municipalit.
20.1Ústřední státní správa metodicky podporuje a rozvíjí nástroje udržitelného rozvoje municipalit.
20.2Územní veřejná správa má dostatečné institucionální kapacity pro výkon agendy udržitelného rozvoje.
5.Globální rozvoj
21Česká republika racionálně, aktivně a s důrazem na národní priority spoluutváří prostředí podporující udržitelný rozvoj na globální úrovni a na úrovni Evropské unie.
21.1Česká republika prosazuje národní a evropské hodnoty a podporuje globální implementaci mezinárodních závazků v oblasti udržitelného rozvoje, sama tyto závazky plní.
21.2Česká republika na globální úrovni i na úrovni Evropské unie podporuje naplnění Cílů udržitelného rozvoje a specificky Cíle č. 16 Mír, spravedlnost a silné instituce.
21.3Česká republika zvyšuje informovanost společnosti o problematice globálního rozvoje.
21.4Česká republika aktivním prosazováním svého postoje posiluje svou přidanou hodnotu pro působení v mezinárodních organizacích (zejména NATO a OSN) a v Evropské unii.
22Posílením koherence vnitřních politik s vnějším dopadem podporuje Česká republika globální udržitelný rozvoj.
22.1Česká republika průběžně promítá do koncepčních dokumentů a nástrojů vnějších politik přijaté mezinárodní závazky a prosazuje národní priority v oblasti udržitelného rozvoje.
22.2Česká republika sleduje přeshraniční efekty domácích politik a omezuje negativní vliv těchto politik na globální směřování k udržitelnému rozvoji.
22.3Česká republika aktivně prosazuje sledování a naplňování koherence politik na úrovni Evropské unie, ve vnějších politikách Evropské unie a na globální úrovni.
6.Dobré vládnutí
23Veřejná správa i občanská společnost mají znalosti a dovednosti, jež jim umožňují dobře hrát svou roli v procesu tvorby politik.
23.1Vzdělávání ve veřejné správy reálně rozvíjí systémové uvažování, schopnost zapojovat veřejnost do tvorby politik a zprostředkovává jak nejnovější vědecké poznatky, tak kontakt se zkušenostmi z jiných zemí.
23.2Systém vzdělávání a aktivity neziskového sektoru zajišťují rozvoj dovedností, které obyvatelům umožní smysluplné zapojení do tvorby politik.
24Veřejné politiky jsou soudržné ve vztahu k Cílům udržitelného rozvoje reprezentovaným strategickým rámcem Česká republika 2030
24.1Veřejná správa má dostatečnou institucionální kapacitu k vytváření soudržných politik.
24.2Instituce veřejné správy formulují dlouhodobé záměry a jejich naplňování řídí pomocí strategických materiálů.
24.3Veřejné politiky jsou založeny na dostupných znalostech a jsou systematicky posuzovány předem s ohledem na možné dopady na příjemce, vedlejší dopady a dlouhodobé dopady.
24.4Veřejné politiky jsou systematicky vyhodnocovány jak průběžně, tak zpětně.
25Data a informace pro potřebu tvorby politik jsou kvalitní, snadno dostupné a umožňují informované rozhodování
25.1Systém sběru a sdílení dat a informací - respektujíc právo na soukromí a informační sebeurčení subjektů - funguje takovým způsobem, že jsou možné adekvátní analýzy problémů, tvorba variant řešení, ex ante hodnocení dopadů a hodnocení výsledků politik.
25.2Data a informace veřejné správy jsou obyvatelům dostupné v takové formě, která jim maximálně usnadňuje podíl na tvorbě politik.
25.3Výzkum výrazně přispívá k tvorbě politik, jak dlouhodobě, tak v návaznosti na bezprostřední poptávku.
26Inovace v tvorbě veřejných politik jsou trvalou součástí fungování veřejné správy na všech úrovních
26.1Funguje systém podpory inovací v tvorbě veřejných politik.
26.2Experimentální testování je rozšířenou formou tvorby veřejných politik.
26.3Deliberace je rozšířenou formou tvorby veřejných politik.
27Veřejné politiky zvyšují demokratičnost a dlouhodobou efektivitu vládnutí
27.1Rozhodování o podobě politik je reprezentativní a přímý podíl na rozhodování je nedílnou součástí tvorby politik.
27.2Veřejná debata nikoho nevylučuje a umožňuje posoudit původ a hodnotu informací.
27.3Stát dokáže zajistit všem svým obyvatelům přístup ke spravedlnosti a ochraně práv na základě znalosti jejich potřeb a problémů.
27.4Služby a procesy veřejné správy jsou digitalizovány všude tam, kde to přináší prospěch z hlediska konečných příjemců dané služby či procesu.
27.5Veřejné zadávání je strategické a v souladu s principy 3E.
27.6Stát dokáže zajistit bezpečnost.