MINISTERSTVO ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ
Koncepce řešení problematiky ochrany před povodněmi v ČR s využitím technických a přírodě blízkých opatření (2010)
Prevence před povodněmi
A. Vymezení zájmových oblastí a jejich povodí
Deskriptory:
XVIII.f vodní hospodářství
XVII.g územní rozvoj (územní plánování a rozvoj, rozvoj venkova, urbánní rozvoj)
XII.i ochrana akumulace vod a vodních zdrojů
A/1 Metodicky vést úřady územního plánování, aby vymezovaly zastavitelné plochy mimo záplavová území, a stavební úřady, aby nepovolovaly stavby v záplavových územích.
A/3 Stanovit pro vymezené oblasti ad A/2 a jejich povodí zdrojová území s vysokými specifickými odtoky vody včetně jeho urychleného odtoku, území s významným erozním smyvem, a území s potenciální retenční kapacitou, včetně kvantifikace retenčního potenciálu.
A/4 Stanovit urbanizovaná území v rámci oblastí vymezených ad A/2 a jejich povodí a analyzovat je z hlediska vhodného nakládání se srážkovými vodami.
B. Uplatnění podpor v zájmových oblastech
Deskriptory:
XIX.b rozpočtování a makroekonomika
XVIII.g voda v zemědělské krajině
XVIII.f vodní hospodářství
XVII.g územní rozvoj (územní plánování a rozvoj, rozvoj venkova, urbánní rozvoj)
XII.i ochrana akumulace vod a vodních zdrojů
B/1 Upravit priority pro výběr příjemců finančních podpor MŽP ve vymezených územích A/3, A/4 s efektem pro povodňovou ochranu a optimalizaci vodního režimu krajiny.
B/3 V rámci příprav podpor po roce 2013 zvýšit zaměření environmentálních podpor rozvoje venkova na zatravňování nejzranitelnějších lokalit, zavést další tituly např. cíleného zatravňování, opatření pro pěstování rychle rostoucích dřevin (RRD) pro energetické využití podél vodních toků v širším pásu údolní nivy i na stávající orné půdě, posílení nástrojů prosazujících povinnost protierozních opatření na ohrožených plochách a zvýšení vsakování vody a řešit priority pro výběr příjemců podpor v zájmových územích s efektem pro povodňovou ochranu.
C. Příprava ekonomických, organizačních a legislativních nástrojů
Deskriptory:
XIX.b rozpočtování a makroekonomika
XVIII.g voda v zemědělské krajině
XVIII.f vodní hospodářství
XVII.g územní rozvoj (územní plánování a rozvoj, rozvoj venkova, urbánní rozvoj)
XII.i ochrana akumulace vod a vodních zdrojů
XII.c ochrana a sanace půdy
C/1 Analyzovat možnosti financování protipovodňových opatření mimo státní rozpočet a vhodného způsobu, jak soustředit finanční prostředky pro tyto účely.
C/2 Zajištění dostatečného množství státní půdy pro realizace protipovodňových opatření včetně pozemkových úprav s vodohospodářskými a protierozními opatřeními.
C/3 Analyzovat možnosti zpoplatnění energetického potenciálu při zohlednění potřeby podporovat rozvoj alternativních zdrojů.
C/4 Analyzovat problematiku finanční spoluúčasti přímo chráněných subjektů, obcí, krajů a státu na investičních a provozních nákladech ochranných opatření a navrhnout úměrný finanční podíl ohrožených subjektů na provozních nákladech ochranných opatření.
C/5 Vytvořit motivační nástroje pro snížení existující urbanizace na území vymezeném v rámci plnění úkolů A/2 a A/6.
C/6 Analyzovat problematiku pojištění proti rizikům povodňových škod a navrhnout záměr povinného a regulovaného systému pojištění jako stimulačního nástroje pro chování subjektů v rizikových územích.
C/7 Připravit věcný záměr novely zákona č. 254/2001 Sb., o vodách a o změně některých zákonů (vodní zákon), ve znění pozdějších předpisů, který zavede ekonomické nástroje pro posílení finančních zdrojů na ochranu před povodněmi (na základě výsledků úkolů C/1, C/3 a C/4).
C/8 Vypracovat návrh postupu pro odstranění současných legislativních úskalí, a dalších problémů řešení a realizaci protipovodňových opatření
- zpracovat metodiku řešení střetu zájmu umístění stavby protipovodňového opatření se zájmy ochrany přírody a krajiny (kompromisních variant a objektivního hodnocení obou veřejných zájmů),
- v návaznosti na využití § 55a vodního zákona řešit odkladný účinek soudního sporu (soud může řešit způsob a výši náhrady, neměl by však blokovat vstup na pozemek a zahájení stavby – obdobný princip je uplatňován např. v Německu),
- novelou zákona o vodách považovat stavby ke zlepšení morfologie vodních toků, např. revitalizace údolních niv, za stavby veřejně prospěšné na ochranu před povodněmi (obdobně jako území určená k řízeným rozlivům povodní). Návazně cenovým výměrem Ministerstva financí řešit i ceny za výkup nemovitostí, případně získání práv k nemovitostem, které jsou dotčeny těmito stavbami.
- uplatnit, aby pozemkové úpravy povinně obsahovaly vyhodnocení změn odtokových parametrů z daného území, jako podklad pro navazující studie odtokových poměrů.
D. Preventivní protipovodňová strukturální opatření
Deskriptory:
XVIII.f vodní hospodářství
XVII.g územní rozvoj (územní plánování a rozvoj, rozvoj venkova, urbánní rozvoj)
XII.i ochrana akumulace vod a vodních zdrojů
D/1 Zpracovat analýzu dosud realizovaných opatření a navrhnout novou metodiku návrhů preventivních protipovodňových strukturálních opatření a jejich posuzování.
D/2 Zpracovat návrh přístupu pro zohlednění možných dopadů klimatické změny a potřebě řešit problematiku povodní a sucha komplexně při navrhování parametrů protipovodňových opatření a standardů povodňové ochrany.
E. Příprava informačních nástrojů pro komunikaci s veřejností
Deskriptory:
XVIII.f vodní hospodářství
XVII.g územní rozvoj (územní plánování a rozvoj, rozvoj venkova, urbánní rozvoj)
XII.i ochrana akumulace vod a vodních zdrojů
F. Podpora výzkumu v oboru extrémních hydrologických jevů
Deskriptory:
XVIII.f vodní hospodářství
XII.i ochrana akumulace vod a vodních zdrojů
IV.d spolupráce VaV a podnikatelských subjektů
IV.a infrastruktura a kapacita pro výzkum a vývoj