| Plán odpadového hospodářství ČR 2015–2024 |
| Komunální odpady |
| Do roku 2015 zavést tříděný sběr minimálně pro odpady z papíru, plastů, skla a kovů. |
| Legislativně zakotvit povinnost a podmínky tříděného sběru komunálních odpadů. |
| Do roku 2020 zvýšit nejméně na 50 % hmotnosti celkovou úroveň přípravyk opětovnému použití a recyklaci alespoň u odpadů z materiálů jako je papír, plast, kov,sklo, pocházejících z domácností, a případně odpady jiného původu, pokud jsou tyto tokyodpadů podobné odpadům z domácností. |
| Legislativně zakotvit povinnost a podmínky tříděného sběru komunálních odpadů.
v obcích. |
| Důsledně kontrolovat zajištění tříděného sběru využitelných složek komunálních odpadů,
minimálně pro papír, plasty, sklo a kovy. |
| Důsledně kontrolovat dodržování hierarchie nakládání s odpady. |
| Průběžně vyhodnocovat obecní systém pro nakládání s komunálními odpady a jeho
kapacitní možnosti a navrhovat opatření k jeho zlepšení. |
| Zařazovat tříděný odpad, získaný v rámci odděleného sběru v obcích, jako komunální
odpady (s obsahem obalové složky), tj. skupinu 20 Katalogu odpadů. |
| Legislativně vymezit podmínky, za kterých může dojít k odchýlení se od hierarchie
nakládání s odpady. Tyto podmínky by měly sledovat zejména ochranu životního
prostředí a zdraví, zohledňovat celkový životní cyklus odpadu a jeho dopad na životní
prostředí, technickou proveditelnost, hospodářskou udržitelnost a možné sociální
dopady. |
| Na úrovni obce informovat jednou ročně občany a ostatní účastníky obecního systému
nakládání s komunálními odpady o způsobech a rozsahu odděleného sběru komunálních
odpadů, využití a odstranění komunálních odpadů a o nakládání s dalšími odpady v rámci
obecního systému. Součástí jsou také informace o možnostech prevence a minimalizace
vzniku komunálních odpadů. Minimálně jednou ročně zveřejnit kvantifikované výsledky
odpadového hospodářství obce. |
| Průběžně vyhodnocovat systém nakládání s komunálními odpady na obecní a regionální
úrovni. |
| Směsný komunální odpad |
| Směsný komunální odpad (po vytřídění materiálově využitelných složek, nebezpečnýchsložek a biologicky rozložitelných odpadů) zejména energeticky využívat v zařízeních k tomuurčených v souladu s platnou legislativou. |
| Legislativně definovat možnosti a podmínky energetického využití směsného
komunálního odpadu, především ve vazbě na rámcovou směrnici o odpadech a v ní
stanovené energetické účinnosti zařízení a s ohledem na ochranu ovzduší. |
| Průběžně upravovat poplatek za skládkování využitelných komunálních odpadů tak, aby jeho výše znevýhodňovala skládkování těch druhů odpadů, které bude od roku 2024 zakázáno skládkovat, v souladu s hierarchií nakládání s odpady, včetně směsného komunálního odpadu, a to i s ohledem na přizpůsobení odpadového hospodářství
vnějším podmínkám jako jsou legislativa Evropské unie, uplatnění nových technologií, konkurenční prostředí a podobně, při zachování vysoké míry diverzifikace a tržních principů s vyváženou mírou nákladů pro původce odpadů a s ohledem na sociální únosnost pro občany. |
| Směsný komunální odpad zařadit mezi odpady, u nichž se předpokládá zákaz skládkování
od roku 2024. |
| Podporovat budování odpovídající efektivní infrastruktury nutné k zajištění a zvýšení
energetického využití odpadů (zejména směsného komunálního odpadu). |
| V adekvátní míře energeticky využívat směsný komunální odpad v zařízeních pro energetické využití odpadů bez jeho předchozí úpravy, nebo po jeho úpravě následným spalováním/spoluspalováním za dodržování platné legislativy. |
| Průběžně vyhodnocovat systém nakládání se směsným komunálním odpadem na obecní a regionální úrovni. |
| Biologicky rozložitelné odpady a biologicky rozložitelné komunální odpady |
| Snížit maximální množství biologicky rozložitelných komunálních odpadů ukládaných na skládky tak, aby podíl této složky činil v roce 2020 nejvíce 35 % hmotnostních z celkového množství biologicky rozložitelných komunálních odpadů vyprodukovaných v roce 1995. |
| Legislativně vymezit pojmy v této oblasti. |
| Pro jednotlivé skupiny biologicky rozložitelných odpadů stanovit jejich vlastnosti
a požadavky na sběr a nakládání s nimi. |
| Legislativně zakotvit povinnost obcí stanovit obecně závaznou vyhláškou obce systém shromažďování, odděleného sběru a nakládání s biologicky rozložitelnými odpady na území obce a to minimálně pro biologicky rozložitelné odpady rostlinného původu, dále povinnost obcí určit místa, kam mohou fyzické osoby a původci napojení na systém obce odděleně odkládat biologicky rozložitelné odpady, minimálně biologicky rozložitelné odpady rostlinného původu. |
| Legislativně zakotvit povinnost fyzických osob a původců napojených na systém obce, biologicky rozložitelné odpady odděleně shromažďovat, třídit a předávat k využití podle
systému stanoveného obcí, pokud odpady sami nevyužijí v souladu se zákonem o odpadech. |
| Legislativně zakotvit povinnost obcí stanovit obecně závaznou vyhláškou obce systém shromažďování a odděleného sběru papíru, a povinnost obcí určit místa, kam mohou fyzické osoby a původci napojení na systém obce odkládat papír, který produkují jako odpad. |
| Legislativně stanovit povinnost fyzických osob a původců napojených na systém obce, papír odděleně shromažďovat, třídit a předávat k využití podle systému stanoveného obcí, pokud odpad sami nevyužijí v souladu se zákonem o odpadech. |
| Systém bude vycházet z technických možností a způsobů využití biologicky rozložitelných
odpadů v obci v návaznosti na nakládání s komunálními odpady v regionu. Přičemž
mechanicko-biologická úprava a energetické využití biologicky rozložitelné složky
obsažené ve směsném komunálním odpadu nenahrazují povinnost obce zavést systém
odděleného sběru biologicky rozložitelných odpadů a jejich následné využití. |
| Důsledně kontrolovat zajištění odděleného sběru biologicky rozložitelných odpadů. |
| Na úrovni obce informovat jednou ročně občany a ostatní účastníky obecního systému
nakládání s komunálními odpady o způsobech a rozsahu odděleného sběru biologicky
rozložitelných odpadů a o nakládání s nimi. Součástí jsou také informace o možnostech
prevence a minimalizace vzniku biologicky rozložitelných odpadů. Minimálně jednou
ročně zveřejnit kvantifikované výsledky odpadového hospodářství obce. |
| Podporovat technicky a osvětovými kampaněmi domácí, komunitní a obecní
kompostování biologicky rozložitelných odpadů u fyzických osob. Program podpory
domácího, komunitního a obecního kompostování a jeho naplňování ve spolupráci
s obcemi se doporučuje zapracovat do krajských plánů odpadového hospodářství. |
| Podporovat výstavbu zařízení pro aerobní rozklad, anaerobní rozklad, energetické využití
a přípravu k energetickému využití biologicky rozložitelných odpadů. Vytvořit přiměřenou
síť těchto zařízení v regionech pro nakládání s odděleně sebranými biologickými
rozložitelnými odpady z obcí a od ostatních původců, včetně kalů z čistíren odpadních
vod. |
| Stanovit minimální požadavky na technologie pro zpracování biologicky rozložitelných
odpadů a na vlastnosti výstupních produktů, za účelem dosažení vysokého využití
produktů a splnění všech nároků na ochranu lidského zdraví a životního prostředí. |
| Podporovat využití kompostů vyrobených z biologicky rozložitelných komunálních
odpadů, tj. biologických odpadů získaných z odděleného sběru biologicky rozložitelných
komunálních odpadů, k aplikaci do půdy. Vytvořit podmínky k odbytu výstupních
produktů ze zpracování odděleně sebraných biologicky rozložitelných odpadů,
tj. kompostu a digestátu, především pro využití v zemědělské výrobě a také v obcích. |
| Ve spolupráci s Ministerstvem zemědělství motivovat zemědělce k částečné náhradě
průmyslových hnojiv hnojivy vyrobenými z odpadů, která splňují kvalitativní požadavky
na běžná hnojiva. |
| Legislativně umožnit a podporovat energetické využití biologicky rozložitelných odpadů
obsažených ve směsném komunálním odpadu, který je obecně s ohledem na
heterogenitu materiálu a koncentraci rizikových látek a prvků nevhodný pro přímé
kompostování, jejich zpracování v bioplynových stanicích nebo zpracování jinými
biologickými metodami. |
| Podporovat výstavbu zařízení pro energetické využití směsného komunálního odpadu. |
| Podporovat energetické využívání směsného komunálního odpadu v zařízeních pro
energetické využití odpadů bez jeho předchozí úpravy, nebo po jeho úpravě následným
spalováním/spoluspalováním za dodržování platné legislativy. |
| Důsledně kontrolovat provoz zařízení na zpracování a využívání biologicky rozložitelných
odpadů provozovaných v areálu skládky odpadů s cílem zamezit skládkování těchto
odpadů, které je zakázáno ukládat na skládky. |
| Důsledně kontrolovat nakládání s odpadem ze stravovacích zařízení a s odpady vedlejších
živočišných produktů v souladu s nařízením Evropského parlamentu a Rady (ES)
č. 1069/2009. |
| Legislativně umožnit využívat v zemědělských bioplynových stanicích biologicky
rozložitelné odpady podobné cíleně pěstované biomase (například travní seče a
podobně). |
| Průběžně vyhodnocovat systém nakládání s biologicky rozložitelnými odpady na
regionální úrovni. |
| Průběžně upravovat poplatek za skládkování komunálních odpadů tak, aby jeho výše
znevýhodňovala skládkování recyklovatelných a využitelných druhů odpadů v souladu
s hierarchií nakládání s odpady, včetně těch, které obsahují biologicky rozložitelnou
složku, a to i s ohledem na přizpůsobení odpadového hospodářství vnějším podmínkám
jako jsou legislativa Evropské unie, uplatnění nových technologii, konkurenční prostředí
a podobně, při zachování vysoké míry diverzifikace a tržních principů s vyváženou mírou
nákladů pro původce odpadů a občany. |
| Legislativně stanovit od roku 2024 zákaz skládkování směsného komunálního odpadu,
recyklovatelných a využitelných odpadů. |
| Zajistit kvalitní datovou základnu o produkci biologicky rozložitelných odpadů a nakládání
s nimi, včetně údajů o zařízeních ke zpracování biologicky rozložitelných odpadů. |
| U zemědělských odpadů podporovat jejich zpracování technologiemi jako je anaerobní rozklad (digesce, fermentace), aerobního rozklad (kompostování) nebo jinými biologickými metodami. |
| Legislativně stanovit parametry pro výstupy ze zařízení zpracovávající bioodpad, které budou využívány do životního prostředí. |
| Stavební a demoliční odpady |
| Zvýšit do roku 2020 nejméně na 70 % hmotnosti míru přípravy k opětovnému použití a míru recyklace stavebních a demoličních odpadů a jiných druhů jejich materiálového využití, včetně zásypů, při nichž jsou materiály nahrazeny v souladu s platnou legislativoustavebním a demoličním odpadem kategorie ostatní s výjimkou v přírodě se vyskytujícíchmateriálů uvedených v Katalogu odpadů pod katalogovým číslem 17 05 04 (zeminaa kamení). |
| Legislativně stanovit podmínky pro řízení vzniku stavebních a demoličních odpadů a pro
nakládání s nimi a tím minimalizovat nebezpečné složky a vlastnosti, přednostně
zabezpečit využívání stavebních a demoličních odpadů a jejich recyklaci a zajišťovat
vysokou kvalitu následného recyklátu. |
| Řídit se legislativou Evropské unie v oblasti „konce odpadu“, a pokud nebude zpracován příslušný legislativní dokument na úrovni Evropské unie, pak vypracovat dokument
přesně stanovující přechod recyklovaného stavebního a demoličního odpadu na výrobek. |
| Legislativně zakotvit normy pro jakost recyklátů ze stavebních a demoličních odpadů. |
| Zajistit povinné používání recyklátů splňujících požadované stavební normy, jako náhrady
za přírodní zdroje, v rámci stavební činnosti financované z veřejných zdrojů, pokud je to
technicky a ekonomicky možné. |
| Zamezit využívání neupravených stavebních a demoličních odpadů, s výjimkou
výkopových zemin a hlušin bez nebezpečných vlastností. |
| Zjednodušit pravidla pro využívání upravených stavebních a demoličních odpadů
a recyklátů z těchto odpadů na povrchu terénu při zachování vysoké míry ochrany
životního prostředí a zdraví lidí. |
| Legislativně vymezit rozsah druhů stavebních a demoličních odpadů vhodných k využití
na povrchu terénu. |
| Vypracovat dokument pro nakládání s odpady, které se v budoucnu v komoditě stavební odpady budou vyskytovat – plastová okna, izolační materiály ze zateplení budov
a podobně s cílem jejich maximálního využití. |
| Nebezpečné odpady |
| Snižovat měrnou produkci nebezpečných odpadů. |
| Průběžně vyhodnocovat systém nakládání s nebezpečnými odpady na regionální úrovni. |
| Motivovat veřejnost k oddělenému sběru nebezpečných složek komunálních odpadů. |
| Ve spolupráci s příslušnými orgány provádět účinnou osvětu o vlivu nebezpečných
vlastností odpadů na zdraví člověka a životní prostředí včetně vytvoření metodik. |
| Zvyšovat podíl materiálově využitých nebezpečných odpadů. |
| Průběžně vyhodnocovat systém nakládání s nebezpečnými odpady na regionální úrovni. |
| Motivovat veřejnost k oddělenému sběru nebezpečných složek komunálních odpadů. |
| Ve spolupráci s příslušnými orgány provádět účinnou osvětu o vlivu nebezpečných
vlastností odpadů na zdraví člověka a životní prostředí včetně vytvoření metodik. |
| Zvýšit v případě potřeby počet zařízení na využívání nebezpečných odpadů a zařízení na
úpravu odpadů ke snižování a odstraňování nebezpečných vlastností. |
| Zavést systém podpory pro výstavbu nových inovativních technologií a modernizaci
stávajících technologií pro využívání a úpravu nebezpečných odpadů. |
| Ve spolupráci s Ministerstvem průmyslu a obchodu zavést systém podpory inovativních
výrobních technologií směřujících ke snížení množství vznikajících nebezpečných odpadů
a odpadové náročnosti technologických procesů. |
| Revidovat a nastavit poplatek za skládkování nebezpečného odpadu na odpovídající
úroveň s ohledem na reálný ekonomický stav odpadového hospodářství. |
| Důsledně kontrolovat množství nebezpečných odpadů používaných jako technologický
materiál pro technické zabezpečení skládek odpadů. |
| Legislativně stanovit přísnější podmínky pro udělování pověření k hodnocení
nebezpečných vlastností odpadů – zkouška odborných znalostí. |
| Legislativně stanovit požadavky na osobu odebírající vzorky nebezpečných odpadů
určené ke zkouškám k prokázání vlastností odpadu. |
| Minimalizovat negativní účinky při nakládání s nebezpečnými odpady na lidské zdravía životní prostředí. |
| Průběžně vyhodnocovat systém nakládání s nebezpečnými odpady na regionální úrovni. |
| Motivovat veřejnost k oddělenému sběru nebezpečných složek komunálních odpadů. |
| Ve spolupráci s příslušnými orgány provádět účinnou osvětu o vlivu nebezpečných
vlastností odpadů na zdraví člověka a životní prostředí včetně vytvoření metodik. |
| Zvýšit v případě potřeby počet zařízení na využívání nebezpečných odpadů a zařízení na
úpravu odpadů ke snižování a odstraňování nebezpečných vlastností. |
| Ve spolupráci s Ministerstvem průmyslu a obchodu zavést systém podpory inovativních
výrobních technologií směřujících ke snížení množství vznikajících nebezpečných odpadů
a odpadové náročnosti technologických procesů. |
| Legislativně stanovit přísnější podmínky pro udělování pověření k hodnocení
nebezpečných vlastností odpadů – zkouška odborných znalostí. |
| Legislativně stanovit požadavky na osobu odebírající vzorky nebezpečných odpadů
určené ke zkouškám k prokázání vlastností odpadu. |
| Odstranit staré zátěže, kde se nacházejí nebezpečné odpady. |
| Podporovat bezpečné odstranění starých zátěží. |
| Obaly a obalové odpady |
| Zvýšit celkovou recyklaci obalů na úroveň 70 % do roku 2020. |
| Zachovat a rozvíjet stávající integrovaný systém třídění komunálních odpadů, včetně
jejich obalové složky a podporovat další rozvoj tohoto systému. |
| Legislativně zakotvit podmínky tříděného sběru. |
| Podporovat nakládání s obalovými odpady dle hierarchie nakládání s odpady. |
| Legislativně zakotvit nové cíle pro recyklaci a využití obalových odpadů do roku 2020
a stanovit samostatné cíle recyklace a využití pro prodejní obaly určené spotřebiteli. |
| Důsledně kontrolovat zajištění tříděného sběru v obcích pro využitelné složky
komunálních odpadů, minimálně komodit: papír, plasty, sklo a kovy. |
| Zachovat spoluúčast výrobců a dovozců obalů podle principu „znečišťovatel platí“
a „rozšířené odpovědnosti výrobce“, na zajištění sběru (zpětného odběru) a využití
obalových složek komunálních odpadů. |
| Důsledně kontrolovat dodržování hierarchie nakládání s odpady. |
| Průběžně vyhodnocovat nakládání s obaly v rámci systému obce k nakládání
s komunálními odpady, kapacitní možnosti systému a navrhovat opatření k jeho zlepšení. |
| Průběžně vyhodnocovat systém nakládání s komunálními odpady na regionální úrovni. |
| Zvýšit celkové využití odpadů z obalů na úroveň 80 % do roku 2020. |
| Zachovat a rozvíjet stávající integrovaný systém třídění komunálních odpadů, včetně
jejich obalové složky a podporovat další rozvoj tohoto systému. |
| Legislativně zakotvit podmínky tříděného sběru. |
| Podporovat nakládání s obalovými odpady dle hierarchie nakládání s odpady. |
| Legislativně zakotvit nové cíle pro recyklaci a využití obalových odpadů do roku 2020
a stanovit samostatné cíle recyklace a využití pro prodejní obaly určené spotřebiteli. |
| Důsledně kontrolovat zajištění tříděného sběru v obcích pro využitelné složky
komunálních odpadů, minimálně komodit: papír, plasty, sklo a kovy. |
| Zachovat spoluúčast výrobců a dovozců obalů podle principu „znečišťovatel platí“
a „rozšířené odpovědnosti výrobce“, na zajištění sběru (zpětného odběru) a využití
obalových složek komunálních odpadů. |
| Důsledně kontrolovat dodržování hierarchie nakládání s odpady. |
| Průběžně vyhodnocovat nakládání s obaly v rámci systému obce k nakládání
s komunálními odpady, kapacitní možnosti systému a navrhovat opatření k jeho zlepšení. |
| Průběžně vyhodnocovat systém nakládání s komunálními odpady na regionální úrovni. |
| Zvýšit recyklaci plastových obalů na úroveň 50 % do roku 2020. |
| Zachovat a rozvíjet stávající integrovaný systém třídění komunálních odpadů, včetně
jejich obalové složky a podporovat další rozvoj tohoto systému. |
| Legislativně zakotvit podmínky tříděného sběru. |
| Podporovat nakládání s obalovými odpady dle hierarchie nakládání s odpady. |
| Legislativně zakotvit nové cíle pro recyklaci a využití obalových odpadů do roku 2020
a stanovit samostatné cíle recyklace a využití pro prodejní obaly určené spotřebiteli. |
| Důsledně kontrolovat zajištění tříděného sběru v obcích pro využitelné složky
komunálních odpadů, minimálně komodit: papír, plasty, sklo a kovy. |
| Zachovat spoluúčast výrobců a dovozců obalů podle principu „znečišťovatel platí“
a „rozšířené odpovědnosti výrobce“, na zajištění sběru (zpětného odběru) a využití
obalových složek komunálních odpadů. |
| Důsledně kontrolovat dodržování hierarchie nakládání s odpady. |
| Průběžně vyhodnocovat nakládání s obaly v rámci systému obce k nakládání
s komunálními odpady, kapacitní možnosti systému a navrhovat opatření k jeho zlepšení. |
| Průběžně vyhodnocovat systém nakládání s komunálními odpady na regionální úrovni. |
| Zvýšit recyklaci kovových obalů na úroveň 55 % do roku 2020. |
| Zachovat a rozvíjet stávající integrovaný systém třídění komunálních odpadů, včetně
jejich obalové složky a podporovat další rozvoj tohoto systému. |
| Legislativně zakotvit podmínky tříděného sběru. |
| Podporovat nakládání s obalovými odpady dle hierarchie nakládání s odpady. |
| Legislativně zakotvit nové cíle pro recyklaci a využití obalových odpadů do roku 2020
a stanovit samostatné cíle recyklace a využití pro prodejní obaly určené spotřebiteli. |
| Důsledně kontrolovat zajištění tříděného sběru v obcích pro využitelné složky
komunálních odpadů, minimálně komodit: papír, plasty, sklo a kovy. |
| Zachovat spoluúčast výrobců a dovozců obalů podle principu „znečišťovatel platí“
a „rozšířené odpovědnosti výrobce“, na zajištění sběru (zpětného odběru) a využití
obalových složek komunálních odpadů. |
| Důsledně kontrolovat dodržování hierarchie nakládání s odpady. |
| Průběžně vyhodnocovat nakládání s obaly v rámci systému obce k nakládání
s komunálními odpady, kapacitní možnosti systému a navrhovat opatření k jeho zlepšení. |
| Průběžně vyhodnocovat systém nakládání s komunálními odpady na regionální úrovni. |
| Dosáhnout 55 % celkového využití prodejních obalů určených spotřebiteli do roku2020. |
| Zachovat a rozvíjet stávající integrovaný systém třídění komunálních odpadů, včetně
jejich obalové složky a podporovat další rozvoj tohoto systému. |
| Legislativně zakotvit podmínky tříděného sběru. |
| Podporovat nakládání s obalovými odpady dle hierarchie nakládání s odpady. |
| Legislativně zakotvit nové cíle pro recyklaci a využití obalových odpadů do roku 2020
a stanovit samostatné cíle recyklace a využití pro prodejní obaly určené spotřebiteli. |
| Důsledně kontrolovat zajištění tříděného sběru v obcích pro využitelné složky
komunálních odpadů, minimálně komodit: papír, plasty, sklo a kovy. |
| Zachovat spoluúčast výrobců a dovozců obalů podle principu „znečišťovatel platí“
a „rozšířené odpovědnosti výrobce“, na zajištění sběru (zpětného odběru) a využití
obalových složek komunálních odpadů. |
| Důsledně kontrolovat dodržování hierarchie nakládání s odpady. |
| Průběžně vyhodnocovat nakládání s obaly v rámci systému obce k nakládání
s komunálními odpady, kapacitní možnosti systému a navrhovat opatření k jeho zlepšení. |
| Průběžně vyhodnocovat systém nakládání s komunálními odpady na regionální úrovni. |
| Dosáhnout 50 % recyklace prodejních obalů určených spotřebiteli do roku 2020. |
| Zachovat a rozvíjet stávající integrovaný systém třídění komunálních odpadů, včetně
jejich obalové složky a podporovat další rozvoj tohoto systému. |
| Legislativně zakotvit podmínky tříděného sběru. |
| Podporovat nakládání s obalovými odpady dle hierarchie nakládání s odpady. |
| Legislativně zakotvit nové cíle pro recyklaci a využití obalových odpadů do roku 2020
a stanovit samostatné cíle recyklace a využití pro prodejní obaly určené spotřebiteli. |
| Důsledně kontrolovat zajištění tříděného sběru v obcích pro využitelné složky
komunálních odpadů, minimálně komodit: papír, plasty, sklo a kovy. |
| Zachovat spoluúčast výrobců a dovozců obalů podle principu „znečišťovatel platí“
a „rozšířené odpovědnosti výrobce“, na zajištění sběru (zpětného odběru) a využití
obalových složek komunálních odpadů. |
| Důsledně kontrolovat dodržování hierarchie nakládání s odpady. |
| Průběžně vyhodnocovat nakládání s obaly v rámci systému obce k nakládání
s komunálními odpady, kapacitní možnosti systému a navrhovat opatření k jeho zlepšení. |
| Průběžně vyhodnocovat systém nakládání s komunálními odpady na regionální úrovni. |
| Odpadní elektrická a elektronická zařízení |
| Dosahovat vysoké úrovně tříděného sběru odpadních elektrických a elektronických zařízení. |
| Legislativně nastavit funkční systém zpětného odběru odpadních elektrických
a elektronických zařízení v návaznosti zejména na evropské předpisy tak, aby bylo možné
splnit cíle požadované směrnicí 2012/19/EU. |
| Podporovat spolupráci povinných osob v rámci celého systému zpětného odběru,
například s ohledem na kvalitu a kontrolu evidovaných dat, dostupnost sběrné sítě pro
spotřebitele nebo realizaci osvětových a informačních kampaní s cílem zvýšení množství
odděleně sebraného elektrozařízení. |
| Legislativně nastavit povinnosti a odpovědnost jednotlivých osob v rámci celého systému
zpětného odběru v intencích zvláštního „mírnějšího“ režimu pro nakládání s odpady při
sběru a přepravě odpadních elektrických a elektronických zařízení. |
| Legislativně stanovit kontrolní pravomoci vůči výrobcům a kolektivním systémům, včetně
nastavení možností kontroly efektivního vynakládání finančních prostředků vybraných
v rámci systému zpětného odběru odpadních elektrických a elektronických zařízení. |
| Legislativně stanovit kontrolní pravomoci. |
| Prohlubovat spolupráci povinných osob s komunální sférou a posilovat vazbu sběrné sítě na obecní systémy nakládání s komunálními odpady. |
| Nastavit standardy pro sběr, přepravu a zpracování odpadních elektrozařízení a důsledně
je vymáhat jednotlivými orgány státní správy a samosprávy. |
| Lépe zabezpečit stávající sběrnou infrastrukturu proti krádežím a nelegální demontáži. |
| Důsledně kontrolovat a vyhodnocovat fungování sběren a výkupen kovového odpadu. |
| Zvyšovat dostupnost a počet míst sběrné sítě pro elektrozařízení, zejména malá a tyto sběrná místa zveřejňovat na portálu veřejné zprávy v registru míst zpětného odběru. |
| Zintenzivnit informační kampaně. |
| Dodržovat hierarchii nakládání s odpady s upřednostněním opětovného použití ze strany
státních i soukromých institucí. |
| Důsledně kontrolovat dodržování hierarchie nakládání s odpady. |
| Podporovat výzkum a vývoj nových technologických postupů a recyklačních technologií
se zaměřením na využití odpadních elektrických a elektronických zařízení. |
| Zajistit průkaznou evidenci výrobků uvedených na trh, zpětně odebraných výrobků
s ukončenou životností a dalšího nakládání s nimi. |
| Zajistit vysokou míru využití, recyklace a přípravy k opětovnému použití elektroodpadu. |
| Legislativně nastavit funkční systém zpětného odběru odpadních elektrických
a elektronických zařízení v návaznosti zejména na evropské předpisy tak, aby bylo možné
splnit cíle požadované směrnicí 2012/19/EU. |
| Podporovat spolupráci povinných osob v rámci celého systému zpětného odběru,
například s ohledem na kvalitu a kontrolu evidovaných dat, dostupnost sběrné sítě pro
spotřebitele nebo realizaci osvětových a informačních kampaní s cílem zvýšení množství
odděleně sebraného elektrozařízení. |
| Legislativně nastavit povinnosti a odpovědnost jednotlivých osob v rámci celého systému
zpětného odběru v intencích zvláštního „mírnějšího“ režimu pro nakládání s odpady při
sběru a přepravě odpadních elektrických a elektronických zařízení. |
| Legislativně stanovit kontrolní pravomoci vůči výrobcům a kolektivním systémům, včetně
nastavení možností kontroly efektivního vynakládání finančních prostředků vybraných
v rámci systému zpětného odběru odpadních elektrických a elektronických zařízení. |
| Legislativně stanovit kontrolní pravomoci. |
| Prohlubovat spolupráci povinných osob s komunální sférou a posilovat vazbu sběrné sítě na obecní systémy nakládání s komunálními odpady. |
| Nastavit standardy pro sběr, přepravu a zpracování odpadních elektrozařízení a důsledně
je vymáhat jednotlivými orgány státní správy a samosprávy. |
| Lépe zabezpečit stávající sběrnou infrastrukturu proti krádežím a nelegální demontáži. |
| Důsledně kontrolovat a vyhodnocovat fungování sběren a výkupen kovového odpadu. |
| Zvyšovat dostupnost a počet míst sběrné sítě pro elektrozařízení, zejména malá a tyto sběrná místa zveřejňovat na portálu veřejné zprávy v registru míst zpětného odběru. |
| Zintenzivnit informační kampaně. |
| Dodržovat hierarchii nakládání s odpady s upřednostněním opětovného použití ze strany
státních i soukromých institucí. |
| Důsledně kontrolovat dodržování hierarchie nakládání s odpady. |
| Podporovat výzkum a vývoj nových technologických postupů a recyklačních technologií
se zaměřením na využití odpadních elektrických a elektronických zařízení. |
| Zajistit průkaznou evidenci výrobků uvedených na trh, zpětně odebraných výrobků
s ukončenou životností a dalšího nakládání s nimi. |
| Odpadní baterie a akumulátory |
| Zvýšit úroveň tříděného sběru odpadních přenosných baterií a akumulátorů. |
| Legislativně nastavit povinnosti a odpovědnost jednotlivých osob v rámci celého systému
zpětného odběru v intencích zvláštního „mírnějšího“ režimu nakládání s odpady při sběru
a přepravě přenosných nebo automobilových baterií a akumulátorů. |
| Legislativně stanovit kontrolní pravomoci. |
| Posilovat vazbu sběrné sítě na obecní systémy nakládání s komunálními odpady a sběrná
místa zveřejňovat na portálu veřejné zprávy v registru míst zpětného odběru. |
| Dodržovat hierarchii nakládání s odpady. |
| Zajistit průkaznou evidenci výrobků uvedených na trh, zpětně odebraných výrobků
s ukončenou životností a dalšího nakládání s nimi. |
| Podporovat výzkum a vývoj recyklačních technologií, které jsou šetrné k životnímu
prostředí a nákladově efektivní. |
| Zintenzivnit informační kampaně. |
| Dosahovat vysoké recyklační účinnosti procesů recyklace odpadních bateriía akumulátorů. |
| Legislativně nastavit povinnosti a odpovědnost jednotlivých osob v rámci celého systému
zpětného odběru v intencích zvláštního „mírnějšího“ režimu nakládání s odpady při sběru
a přepravě přenosných nebo automobilových baterií a akumulátorů. |
| Legislativně stanovit kontrolní pravomoci. |
| Posilovat vazbu sběrné sítě na obecní systémy nakládání s komunálními odpady a sběrná
místa zveřejňovat na portálu veřejné zprávy v registru míst zpětného odběru. |
| Dodržovat hierarchii nakládání s odpady. |
| Zajistit průkaznou evidenci výrobků uvedených na trh, zpětně odebraných výrobků
s ukončenou životností a dalšího nakládání s nimi. |
| Podporovat výzkum a vývoj recyklačních technologií, které jsou šetrné k životnímu
prostředí a nákladově efektivní. |
| Zintenzivnit informační kampaně. |
| Vozidla s ukončenou životností (autovraky) |
| Dosahovat vysoké míry využití při zpracování vozidel s ukončenou životností (autovraků). |
| Diferencovat nakládání s vybranými vozidly s ukončenou životností (vybrané autovraky)
a s ostatními vozidly s ukončenou životností (ostatní autovraky). |
| Nastavit standardy pro sběr a zpracování vybraných vozidel s ukončenou životností
(vybraných autovraků), standarty pro opětovné použití dílů z vybraných vozidel
s ukončenou životností (vybraných autovraků) a důsledně je vymáhat jednotlivými orgány státní správy a samosprávy. |
| Zabezpečit, aby předání vozidla do zpracovatelského zařízení bylo bez jakýchkoliv výdajů
pro posledního držitele nebo vlastníka a to i za předpokladu, že kompletní předávané
vozidlo má nulovou nebo zápornou hodnotu. V takovém případě zajistit, aby veškeré
náklady nebo jejich podstatnou část hradil výrobce nebo, aby vozidla s ukončenou
životností (autovraky) přijímal zdarma. |
| Dodržovat hierarchii nakládání s odpady. |
| Podporovat výzkum, vývoj, inovaci a implementaci postupů a technologií s pozitivním
vlivem na zvýšení úrovně materiálového a energetického využití odpadů vzniklých při
zpracování vozidel s ukončenou životností se zaměřením na využití surovin. |
| Podpora sběru a zpracování vybraných vozidel s ukončenou životností (autovraků)
z prostředků vybraných na základě poplatku na podporu sběru, zpracování, využití
a odstranění vozidel s ukončenou životností. |
| Zajistit průkaznou evidenci výrobků uvedených na trh, zpětně odebraných výrobků
s ukončenou životností a dalšího nakládání s nimi. |
| Sběrná místa zveřejňovat na portálu veřejné zprávy v registru míst zpětného odběru. |
| Odpadní pneumatiky |
| Zvýšit úroveň tříděného sběru odpadních pneumatik. |
| Legislativně nastavit povinnosti a odpovědnost jednotlivých osob v rámci celého systému
zpětného odběru. |
| Legislativně stanovit kontrolní pravomoci. |
| Legislativně zakotvit princip zvláštního „mírnějšího“ režimu pro nakládání s odpady při
sběru odpadních pneumatik. |
| Posilovat vazbu sběrné sítě na obecní systémy nakládání s komunálními odpady s tím, že
budou stanoveny parametry sběrné sítě za účelem minimalizace nákladů pro obce
v oblasti nakládání s odpadními pneumatikami a sběrná místa zveřejňovat na portálu
veřejné zprávy v registru míst zpětného odběru. |
| Zintenzivnit informační kampaně. |
| Dodržovat hierarchii nakládání s odpady. |
| Důsledně kontrolovat dodržování hierarchie nakládání s odpady. |
| Podporovat výzkum a vývoj nových technologických postupů a recyklačních technologií
se zaměřením na využití surovin. |
| Zajistit průkaznou evidenci výrobků uvedených na trh, zpětně odebraných výrobků
s ukončenou životností a dalšího nakládání s nimi. |
| Dosahovat vysoké míry využití při zpracování odpadních pneumatik. |
| Legislativně nastavit povinnosti a odpovědnost jednotlivých osob v rámci celého systému
zpětného odběru. |
| Legislativně stanovit kontrolní pravomoci. |
| Legislativně zakotvit princip zvláštního „mírnějšího“ režimu pro nakládání s odpady při
sběru odpadních pneumatik. |
| Posilovat vazbu sběrné sítě na obecní systémy nakládání s komunálními odpady s tím, že
budou stanoveny parametry sběrné sítě za účelem minimalizace nákladů pro obce
v oblasti nakládání s odpadními pneumatikami a sběrná místa zveřejňovat na portálu
veřejné zprávy v registru míst zpětného odběru. |
| Zintenzivnit informační kampaně. |
| Dodržovat hierarchii nakládání s odpady. |
| Důsledně kontrolovat dodržování hierarchie nakládání s odpady. |
| Podporovat výzkum a vývoj nových technologických postupů a recyklačních technologií
se zaměřením na využití surovin. |
| Zajistit průkaznou evidenci výrobků uvedených na trh, zpětně odebraných výrobků
s ukončenou životností a dalšího nakládání s nimi. |
| Kaly z čistíren komunálních odpadních vod |
| Podporovat technologie využívání kalů z čistíren komunálních odpadních vod. |
| Sledovat a hodnotit množství kalů z čistíren komunálních odpadních vod a množství
těchto kalů využitých k aplikaci na půdu (kompostování a přímé použití kalů na
zemědělské půdě). |
| Na základě legislativně stanovených mikrobiologických a chemických parametrů
důsledně kontrolovat kvalitu upravených kalů určených k aplikaci na půdu. |
| Podporovat z veřejných zdrojů investice spojené s energetickým využíváním kalů
z čistíren komunálních odpadních vod s odpovídající produkcí kalů. |
| Podporovat výzkum zaměřený na monitorování obsahu reziduí léčiv a přípravků osobní
hygieny v odpadních vodách a jejich průniku do kalů z čistíren komunálních odpadních
vod. Na základě výsledků výzkumu průběžně navrhovat a realizovat opatření k nakládání
s kaly z čistíren komunálních odpadních vod s ohledem na ochranu lidského zdraví
a životního prostředí. |
| Ve spolupráci s Ministerstvem zdravotnictví podporovat osvětové kampaně zaměřené
zejména na obyvatelstvo, k odstraňování léčiv, chemických prostředků a odpadů
v souladu s právními předpisy v této oblasti tj. odstraňování mimo kanalizační sítě. |
| Reflektovat na legislativní změny Evropské unie v oblasti nakládání s kaly z čistíren
odpadních vod s důrazem na ochranu zdraví lidí, životního prostředí a zejména půdy při
používání kalů z čistíren komunálních odpadních vod v zemědělství. |
| Odpadní oleje |
| Zvyšovat materiálové a energetické využití odpadních olejů. |
| Zabraňovat mísení olejů v místech jejich vzniku, soustřeďování a skladování s ohledem na
jejich následné využití. |
| Odpadní oleje nevhodné k materiálovému využití přednostně energeticky využívat
v souladu s platnou legislativou. |
| Dodržovat hierarchii nakládání s odpady. |
| Důsledně kontrolovat dodržování hierarchie nakládání s odpadními oleji. |
| Odpady ze zdravotnické a veterinární péče |
| Minimalizovat negativní účinky při nakládání s odpady ze zdravotnické a veterinární péčena lidské zdraví a životní prostředí. |
| Ve spolupráci s Ministerstvem zdravotnictví legislativně stanovit pravidla pro nakládání
s odpady ze zdravotnické a veterinární péče se zaměřením na sběr, třídění,
shromažďování, úpravu, přepravu a odstraňování odpadů ze zdravotnických,
veterinárních a jim podobných zařízení, například domácí péče a samoléčení. |
| S odpady ze zdravotnické a veterinární péče s nebezpečnými vlastnostmi nakládat dle
hierarchie nakládání s odpady a dle dostupných technologií s upřednostněním nejlepších
dostupných technik. |
| Ve spolupráci s Ministerstvem zdravotnictví legislativně stanovit parametry pro účinnost
hygienizace dekontaminačních zařízení včetně parametrů kvality s návaznou důslednou
kontrolou. |
| Navázat spolupráci se zainteresovanými stranami v oblasti osvěty nakládání s odpady ze
zdravotnických, veterinárních a jím podobných zařízení s cílem zabezpečit nakládání
s odpadem z těchto zařízení v souladu s platnou legislativou se zaměřením zejména na
důsledné oddělování od odpadu komunálního, zařazování odpadu do kategorie dle jeho
skutečných vlastností. |
| Legislativně stanovit školení pro všechny zaměstnance, kteří nakládají s odpady ze
zdravotnických, veterinárních a jim podobných zařízení včetně pracovníků podílejících se
na jednotlivých krocích nakládání s těmito odpady. |
| Ve spolupráci s Ministerstvem zdravotnictví vypracovat aktualizované metodiky pro
nakládání s odpady ze zdravotnické a veterinární péče zahrnující současné trendy
a principy dané Světovou zdravotnickou organizací a Evropskou unií. |
| Odpady a zařízení s obsahem
polychlorovaných bifenylů |
| Předat veškerá zařízení a odpady s obsahem polychlorovaných bifenylů do konce roku 2025 oprávněným osobám, nebo zařízení, a odpady s obsahem polychlorovaných bifenylů do této doby dekontaminovat. |
| Legislativně upravit pravidla pro stávající odpady polychlorovaných bifenylů a zařízení
s obsahem polychlorovaných bifenylů. |
| Lehce kontaminovaná zařízení a zařízení s obsahem polychlorovaných bifenylů
a objemem náplně menším než 5 l předat oprávněným osobám k nakládání s tímto
druhem odpadu nebo dekontaminovat nejdéle do konce roku 2025. |
| Odstranit odpady s obsahem polychlorovaných bifenylů v držení oprávněných osobk nakládání s odpady do konce roku 2028. |
| Legislativně upravit pravidla pro stávající odpady polychlorovaných bifenylů a zařízení
s obsahem polychlorovaných bifenylů. |
| Lehce kontaminovaná zařízení a zařízení s obsahem polychlorovaných bifenylů
a objemem náplně menším než 5 l předat oprávněným osobám k nakládání s tímto
druhem odpadu nebo dekontaminovat nejdéle do konce roku 2025. |
| Odpady s obsahem perzistentních
organických znečišťujících látek |
| Zvýšit povědomí o perzistentních organických znečišťujících látkách a jejich účincích nalidské zdraví a životní prostředí. |
| Realizovat informační kampaně zaměřené na možnost výskytu perzistentních
organických znečišťujících látek v odpadech. |
| Kontrolovat výskyt perzistentních organických znečišťujících látek zejména u odpadůuvedených v příloze V nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 850/2004o perzistentních organických znečišťujících látkách, ve znění nařízení Komise (EU)č. 756/2010. |
| Identifikovat zdroje možných úniků perzistentních organických znečišťujících látek. |
| Stanovit metodiku pro kontrolu výskytu perzistentních organických znečišťujících látek ve vybraných odpadech (Ministerstvo životního prostředí). |
| Odpady obsahem azbestu |
| Minimalizovat možné negativní účinky při nakládání s odpady s obsahem azbestu na lidskézdraví a životní prostředí. |
| Reflektovat na legislativní změny Evropské unie v oblasti nakládání s odpady azbestu
s důrazem na ochranu zdraví lidí a životního prostředí. |
| Vypracovat ve spolupráci s Ministerstvem pro místní rozvoj a Ministerstvem
zdravotnictví postup pro stavební úřady, jak v rámci stavebního řízení pro rekonstrukce
a demolice staveb ovlivnit žádoucím způsobem manipulaci s odpady z azbestu. |
| Provádět trvalou osvětu a kontrolu dodržování bezpečného nakládání a hygieny práce při
nakládání s azbestem. Ministerstvo životního prostředí ve spolupráci s Ministerstvem
zdravotnictví provede informační kampaň pro obyvatele a zajistí provádění kontrol
příslušnými kontrolními orgány. |
| Ekonomicky zvýhodnit odstraňování odpadů s obsahem azbestu. |
| Odpady s obsahem přírodních radionuklidů |
| Minimalizovat možné negativní účinky při nakládání s odpady s obsahem přírodníchradionuklidů na lidské zdraví a životní prostředí. |
| Kontrolovat nakládání s tímto druhem odpadu (Státní úřad pro jadernou bezpečnost). |
| Vypracovat ve spolupráci se Státním úřadem pro jadernou bezpečnost metodický postup
pro nakládání s tímto druhem odpadu podle zákona o odpadech (ministerstvo). |
| Vedlejší produkty živočišného původu a biologicky rozložitelné odpady z kuchyní a stravoven |
| Snižovat množství biologicky rozložitelných odpadů z kuchyní a stravoven a vedlejšíchproduktů živočišného původu ve směsném komunálním odpadu, které jsou původemz veřejných stravovacích zařízení (restaurace, občerstvení) a centrálních kuchyní(nemocnice, školy a další obdobná zařízení). |
| Podporovat vytvoření systému pravidelného sběru a svozu biologicky rozložitelných
odpadů z kuchyní a stravoven a vedlejších produktů živočišného původu do schválených
zpracovatelských zařízení, zejména bioplynových stanic a kompostáren. |
| Správně nakládat s biologicky rozložitelnými odpady z kuchyní a stravoven a vedlejšími produkty živočišného původu a snižovat tak negativní účinky spojené s nakládáním s nimi na lidské zdraví a životní prostředí. |
| Podporovat vytvoření systému pravidelného sběru a svozu biologicky rozložitelných
odpadů z kuchyní a stravoven a vedlejších produktů živočišného původu do schválených
zpracovatelských zařízení, zejména bioplynových stanic a kompostáren. |
| Zajistit podmínky pro sběr použitých stolních olejů a tuků původem z veřejných
stravovacích zařízení, centrálních kuchyní a domácností. |
| Podporovat rozvoj systému sběru a svozu použitých stolních olejů a tuků od původců
a z domácností. |
| Podporovat rozvoj zařízení pro zpracování odpadních olejů a tuků, zvláště zařízení
sloužících k výrobě energie (bioplynové stanice, zpracování na bionaftu nebo jiné
produkty pro technické využití). |
| Důsledně kontrolovat nakládání s biologicky rozložitelnými odpady z kuchyní a stravoven
a s vedlejšími produkty živočišného původu v souladu s nařízením Evropského
parlamentu a Rady (ES) č. 1069/2009. |
| Sledovat a hodnotit vývoj v nakládání s biologicky rozložitelnými odpady z kuchyní
a stravoven a vedlejšími produkty živočišného původu, navrhovat a přijímat odpovídající
opatření. |
| Ve spolupráci s Ministerstvem zemědělství podporovat osvětové kampaně k nakládání s
biologicky rozložitelnými odpady z kuchyní a stravoven a vedlejšími produkty živočišného
původu v souladu s právními předpisy v této oblasti. |
| Odpady železných a neželezných kovů |
| Zpracovávat kovové odpady a výrobky s ukončenou životností na materiály za účelemnáhrady primárních surovin. |
| Rozšiřovat počet míst zpětného odběru výrobků s ukončenou životností v rámci systémů
zpětného odběru a rozšířené odpovědnosti výrobců, za účelem získání většího množství
surovin strategických vzácných kovů. |
| Podporovat rozvoj moderních kvalitních technologií zpracování výrobků s ukončenou
životností v České republice. |
| Analyzovat a upravit podnikatelské prostředí v oblasti sběru a výkupu odpadů. |
| Zvýšit kontrolní činnost v oblasti výkupu kovových odpadů. |
| Zásady pro vytváření sítě zařízení
k nakládání s odpady |
| Vytvořit a udržovat komplexní, přiměřenou a efektivní síť zařízení k nakládání s odpady naúzemí České republiky. |
| Průběžně vyhodnocovat síť zařízení pro nakládání s odpady na regionální úrovni. |
| Vyhodnocovat síť zařízení pro nakládání s odpady na celostátní úrovni. |
| Na základě aktuálního stavu plnění cílů plánů odpadového hospodářství krajů stanovovat
potřebná zařízení pro nakládání s odpady v regionech. |
| Na základě aktuálního stavu plnění cílů Plánu odpadového hospodářství České republiky
stanovovat preferovaná a k podpoře z veřejných zdrojů doporučovaná zařízení pro
nakládání s odpady. |
| Vypracovat metodický návod k vyhodnocení plánů odpadového hospodářství krajů
(ministerstvo). |
| Zásady pro rozhodování při přeshraniční přepravě, dovozu a vývozu odpadů |
| Neohrožovat v důsledku přeshraničního pohybu odpadů lidské zdraví a životní prostředív České republice. |
| Opatření k omezení odkládání odpadů mimo místa k tomu určená a zajištění nakládání s odpady, jejichž vlastník není znám nebo zanikl |
| Omezit odkládání odpadů mimo místa k tomu určená. |
| Legislativně stanovit odpovědnost majitele nemovitosti zajistit nakládání s odpadem,
jehož původce není znám, nacházejícím se na jeho nemovitosti. Nastavit systém uhrazení účelně vynaložených nákladů z veřejných prostředků v případě, že vlastník nemovitosti
prokáže, že umístění odpadu na svou nemovitost nezpůsobil nebo mu nemohl zabránit. |
| Legislativně zakotvit, že v případě, kdy nabývá nový vlastník vlastnického práva
k nemovitosti, stává se také vlastníkem odpadů, které jsou na nebo v této nemovitosti
umístěny. |
| Efektivní tvorba programů osvěty a výchovy na úrovni samospráv měst a obcí včetně
podpory, zejména formou zajištění financování těchto programů. |
| Zapojení veřejnosti do programů a akcí vedoucích k formování pozitivního postoje
k udržení čistoty prostředí a správného nakládání s odpady. |
| Aktivní zapojení výrobců při tvorbě programů marketingových kampaní pro spotřebitele
jejich produktů nebo služeb. |
| Efektivně využívat udělování pokut za znečišťování veřejných prostranství |
| Zvýšení maximální hranice výše pokuty přestupku neoprávněného založení skládky nebo
odkládání odpadů mimo vyhrazená místa. |
| Zaměřit kontrolu obecních úřadů obcí s rozšířenou působností na neoprávněné
využívání obecních systémů k nakládání s odpady ze strany právnických osob a fyzických
osob oprávněných k podnikání. |
| Zapojovat na základě smlouvy právnické osoby a fyzické osoby oprávněné k podnikání
do obecních systémů nakládání s odpady. |
| Informovat občany a podnikatelské subjekty o možnostech pokutování za aktivity
spojené s odkládáním odpadů mimo místa k tomu určená. |
| Optimálně nastavit systém a logistiku sběru a svozu odpadů na úrovni obcí (směsného
komunálního odpadu, vytříděných složek komunálních odpadů, objemného nebo nebezpečného odpadu, odpadů z odpadkových košů z veřejných prostranství a čištění
veřejných prostranství). |
| Zavést na úrovni obcí komunikační kanály, přes které by občané měli možnost hlásit
nelegálně uložené odpady na veřejných prostranstvích nebo přechodné uložení odpadů
v okolí sběrných hnízd a kontejnerů. |
| Využívat institutu veřejně prospěšných prací či institutu veřejné služby ze strany
samospráv obcí pro zajištění úklidu a obsluhy veřejných prostranství včetně aktivit
spojených s odstraňováním odpadů odložených mimo místa k tomu určená. |
| Zajistit správné nakládání s odpady odloženými mimo místa k tomu určená a s odpady, jejichž vlastník není znám nebo zanikl. |
| Legislativně stanovit odpovědnost majitele nemovitosti zajistit nakládání s odpadem,
jehož původce není znám, nacházejícím se na jeho nemovitosti. Nastavit systém uhrazení
účelně vynaložených nákladů z veřejných prostředků v případě, že vlastník nemovitosti
prokáže, že umístění odpadu na svou nemovitost nezpůsobil nebo mu nemohl zabránit. |
| Legislativně zakotvit, že v případě, kdy nabývá nový vlastník vlastnického práva
k nemovitosti, stává se také vlastníkem odpadů, které jsou na nebo v této nemovitosti
umístěny. |
| Efektivní tvorba programů osvěty a výchovy na úrovni samospráv měst a obcí včetně
podpory, zejména formou zajištění financování těchto programů. |
| Zapojení veřejnosti do programů a akcí vedoucích k formování pozitivního postoje
k udržení čistoty prostředí a správného nakládání s odpady. |
| Aktivní zapojení výrobců při tvorbě programů marketingových kampaní pro spotřebitele
jejich produktů nebo služeb. |
| Efektivně využívat udělování pokut za znečišťování veřejných prostranství |
| Zvýšení maximální hranice výše pokuty přestupku neoprávněného založení skládky nebo
odkládání odpadů mimo vyhrazená místa. |
| Zaměřit kontrolu obecních úřadů obcí s rozšířenou působností na neoprávněné
využívání obecních systémů k nakládání s odpady ze strany právnických osob a fyzických
osob oprávněných k podnikání. |
| Zapojovat na základě smlouvy právnické osoby a fyzické osoby oprávněné k podnikání
do obecních systémů nakládání s odpady. |
| Informovat občany a podnikatelské subjekty o možnostech pokutování za aktivity
spojené s odkládáním odpadů mimo místa k tomu určená. |
| Optimálně nastavit systém a logistiku sběru a svozu odpadů na úrovni obcí (směsného
komunálního odpadu, vytříděných složek komunálních odpadů, objemného nebo nebezpečného odpadu, odpadů z odpadkových košů z veřejných prostranství a čištění
veřejných prostranství). |
| Zavést na úrovni obcí komunikační kanály, přes které by občané měli možnost hlásit
nelegálně uložené odpady na veřejných prostranstvích nebo přechodné uložení odpadů
v okolí sběrných hnízd a kontejnerů. |
| Využívat institutu veřejně prospěšných prací či institutu veřejné služby ze strany
samospráv obcí pro zajištění úklidu a obsluhy veřejných prostranství včetně aktivit
spojených s odstraňováním odpadů odložených mimo místa k tomu určená. |
| PROGRAM PŘEDCHÁZENÍ VZNIKU ODPADŮ:
Koordinovaným a jednotným přístupem vytvořit podmínky k nižší spotřebě primárních zdrojů a postupnému snižování produkce odpadů. |
a) | Po celou dobu realizace Programu předcházení vzniku odpadů zajistit komplexní informační podporu o problematice, včetně zavedení problematiky předcházení vznikuodpadů do školních osnov, výzkumných programů a výchovných, osvětovýcha vzdělávacích aktivit související s ochranou a tvorbou životního prostředí. |
a) VytvoĹ™it | a po celou dobu realizace Programu předcházení vzniku odpadů zajistit kontinuální provoz volně přístupné informační základny o problematice předcházení vzniku odpadů na všech úrovních. Vypracovat a volně propagovat příručku pro občany, jak předcházet vzniku odpadů (se zaměřením na komunální odpad a jeho jednotlivé složky). |
b) Technicky | zajišťovat šíření informací a osvětových programů za účelem postupného zvyšování množství zpětně odebraných oděvů, textilu, obuvi, hraček, knih, časopisů, nábytku, koberců, nářadí a dalších znovupoužitelných výrobků. Veřejně propagovat činnosti neziskových organizací zpětně odebírajících výrobky k opětovnému použití a podobných subjektů a zajistit vytvoření interaktivní veřejně přístupné sítě (mapy) těchto organizací a středisek. |
c) Technicky | zajišťovat šíření informací a osvětových programů za účelem postupného zvyšování množství zpětně odebraných elektrických a elektronických zařízení a účelem snižování produkce odpadů z těchto výrobků: Zajistit vypracování analýzy a podporovat vytvoření informační sítě servisních středisek pro opravy a další používání elektrických a elektronických zařízení k původnímu účelu, včetně přípravy pravidel pro provoz servisních středisek a systému jejich certifikace; zajistit vypracování a šíření příručky pro občany z hlediska optimalizace nákupů a používání elektrických a elektronických zařízení z pohledu potencionálního vzniku odpadů. |
d) Technicky | zajišťovat šíření informací a osvětových programů zaměřených na snížení produkce odpadů z potravin: Zajistit vypracování a šíření příručky pro občany z hlediska optimalizace nákupů potravin a jejich následného uskladnění z pohledu potencionálního vzniku odpadů; zajistit vypracování příručky pro majitele a provozovatele restaurací, hotelů a dalších stravovacích zařízení se zaměřením na předcházení vzniku odpadů z potravin. |
e) Zajistit | informační a vzdělávací podporu problematiky předcházení vzniku odpadů na všech úrovních státní správy se zvláštním zaměřením na územní samosprávy měst a obcí s ohledem na stabilizaci produkce a postupné snižování produkce komunálních odpadů. |
f) Zajistit | vypracování průvodce předcházení vzniku odpadů ze stavebnictví pro výrobce stavebních materiálů, projektanty, investory, stavební firmy a občany a zveřejnit stavební materiály s obsahem nebezpečných látek a látek mající negativní vliv na lidské zdraví a životní prostředí. |
g) V | rámci programu Environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty zajistit vypracování studijního materiálu na téma předcházení vzniku odpadů a jeho následného praktického začlenění do školních osnov s cílem zvýšit povědomí o problematice. |
h) V | rámci aktivit kolektivních systémů a systémů zpětného odběru výrobků zajistit u všech dotčených subjektů rozšíření činností v rámci problematiky předcházení vzniku odpadů zejména formou informačních kampaní se zaměřením na zvyšování povědomí obyvatelstva. |
i) Prosazovat | cílenou podporu a propagaci důvěryhodných environmentálních značení a výrobků s menším dopadem na životní prostředí s cílem postupného zvyšování počtu směrnic a licencí Národního programu environmentálního značení. |
t) Vytvářet | podmínky, případně realizovat dobrovolné dohody v oblastech dotčených Programem předcházení vzniku odpadů. |
u) Podporovat | a zajišťovat realizaci systémů řízení v oblasti životního prostředí pro podniky. Zajistit dostatečnou informační podporu o jednotlivých systémech řízení po celou dobu účinnosti Programu předcházení vzniku odpadů. |
v) Prosazovat | zohledňování environmentálních aspektů se zaměřením na předcházení vzniku odpadů při zadávání zakázek z veřejného rozpočtu, například zohledňovat požadavky na environmentální systémy řízení, environmentální značení produktů a služeb, upřednostňování znovupoužitelných obalů a další; zohledňovat a upřednostňovat nabídky dokladující použití stavebních materiálů splňujících environmentální aspekty se zaměřením na předcházení vzniku odpadů (environmentální systémy řízení, dobrovolné dohody, environmentální značení); zohledňovat a upřednostňovat nabídky firem dokladující ve své činnosti použití „druhotných surovin“ bezprostředně souvisejících s konkrétní zakázkou. |
w) Podpora | programů výzkumu, experimentálního vývoje a inovací v oblasti využívání „druhotných surovin“ ve výrobních procesech, zavádění nízkoodpadových technologií a technologií šetřící vstupní primární suroviny a v oblasti předcházení vzniku odpadů včetně zohlednění ekodesignu a hodnocení životního cyklu. |
x) Zajistit | zakotvení a realizaci problematiky předcházení vzniku potravinových odpadů v resortních výzkumech a výzkumných programech. Podpora programů výzkumu, experimentálního vývoje a inovací v oblasti předcházení vzniku odpadů z potravin. |
y) Podpora | programů výzkumu, experimentálního vývoje a inovací v oblasti předcházení vzniku odpadů s cílem prodlužovat životnost výrobků, snižovat množství nebezpečných látek v nich obsažených v návaznosti na směrnice o výrobcích s ukončenou životností (obaly, elektrozařízení, baterie a akumulátory, automobily) a snižování spotřeby materiálů při výrobě. |
z) Podpora | programů výzkumu, experimentálního vývoje a inovací v oblasti udržitelné výstavby a rekonstrukce budov, snižování nebezpečných látek ve stavebních a konstrukčních materiálech a předcházení vzniku stavebních a demoličních odpadů. |
b) | Zajistit účinné zapojení státní správy na všech úrovních do problematiky předcházení vzniku odpadů s cílem postupného snižování množství odpadů při výkonu státní správy. |
b) Technicky | zajišťovat šíření informací a osvětových programů za účelem postupného zvyšování množství zpětně odebraných oděvů, textilu, obuvi, hraček, knih, časopisů, nábytku, koberců, nářadí a dalších znovupoužitelných výrobků. Veřejně propagovat činnosti neziskových organizací zpětně odebírajících výrobky k opětovnému použití a podobných subjektů a zajistit vytvoření interaktivní veřejně přístupné sítě (mapy) těchto organizací a středisek. |
e) Zajistit | informační a vzdělávací podporu problematiky předcházení vzniku odpadů na všech úrovních státní správy se zvláštním zaměřením na územní samosprávy měst a obcí s ohledem na stabilizaci produkce a postupné snižování produkce komunálních odpadů. |
f) Zajistit | vypracování průvodce předcházení vzniku odpadů ze stavebnictví pro výrobce stavebních materiálů, projektanty, investory, stavební firmy a občany a zveřejnit stavební materiály s obsahem nebezpečných látek a látek mající negativní vliv na lidské zdraví a životní prostředí. |
i) Prosazovat | cílenou podporu a propagaci důvěryhodných environmentálních značení a výrobků s menším dopadem na životní prostředí s cílem postupného zvyšování počtu směrnic a licencí Národního programu environmentálního značení. |
j) Vypracovat | odbornou analýzu možnosti stanovení nových legislativních požadavků a cílů v oblasti předcházení vzniku odpadů v České republice s ohledem na aktuální vývoj legislativních předpisů Evropské unie, včetně stanovení legislativních požadavků na provozování zařízení pro opětovné použití výrobků na konci životnosti a optimalizace stávajících legislativní požadavků pro stravovací zařízení a využití potravin za účelem snižování množství odpadů z potravin. V průběhu realizace Programů předcházení vzniku odpadů důsledně implementovat a kontrolovat plnění požadavků na předcházení vzniku odpadů vyplývajících z výrobkových směrnic a rámcové směrnice o odpadech a relevantních národních předpisů. |
k) Zajistit | vypracování analýzy prevence vzniku odpadů u potravin včetně stravovacích zařízení a analýzy možností redukce hmotnosti potravinových obalů z pohledu případných legislativních změn. |
l) Podporovat | technicky a osvětovými kampaněmi domácí, komunitní a obecní kompostování biologicky rozložitelných odpadů u fyzických osob. Program podpory domácího, komunitního a obecního kompostování a jeho naplňování ve spolupráci s obcemi se doporučuje zapracovat do krajských plánů odpadového hospodářství. |
m) Zajistit | vypracování odborné studie o možnostech finančních pobídek pro firmy využívající při výrobě „druhotné suroviny“ a inovující své technologie se záměrem zvýšení využívání „druhotných surovin“ při výrobě. Vytvořit meziresortní plán zvýšeného využívání „druhotných surovin“ při výrobě. |
n) Vypracovat | metodiku postupu pro komplexní vyhodnocení Programu předcházení vzniku odpadů pro ČR za účelem sledování a posouzení pokroku, jehož bylo dosaženo. |
o) Vypracovat | metodiku pro kvalifikované a kvantifikované hodnocení toku odpadů z potravin a odbornou studii toku těchto odpadů za účelem zjištění aktuálního stavu, získání primárních dat a sledování účinnosti prevenčních opatření v následujících letech. |
p) VytvoĹ™it | metodický návod pro bilanci kompostovaných materiálů v rámci domácího a komunitního kompostování za účelem hodnocení účinnosti opatření na podporu snižování produkce biologicky rozložitelných odpadů. |
q) Vypracovat | metodiku pro kvalifikované a kvantifikované hodnocení produkce textilu a oděvů a toku obnošených a znovupoužitých oděvů a odpadů z textilu za účelem zjištění aktuálního stavu, získání primárních dat a sledování účinnosti prevenčních opatření v následujících letech. |
r) Vypracovat | odbornou analýzu aktuálního výskytu nebezpečných látek a materiálů ve stavebnictví s ohledem na snižování nebezpečných látek ve stavebním a demoličním odpadu a navrhnout jejich adekvátní náhrady bez omezení vlastností stavebních a konstrukčních materiálů a prvků. |
s) Vypracovat | odbornou studii o možnostech používání jednotlivých materiálových a konstrukčních celků demolovaných staveb k původnímu nebo jinému účelu při zachování funkčnosti materiálu. |
t) Vytvářet | podmínky, případně realizovat dobrovolné dohody v oblastech dotčených Programem předcházení vzniku odpadů. |
u) Podporovat | a zajišťovat realizaci systémů řízení v oblasti životního prostředí pro podniky. Zajistit dostatečnou informační podporu o jednotlivých systémech řízení po celou dobu účinnosti Programu předcházení vzniku odpadů. |
v) Prosazovat | zohledňování environmentálních aspektů se zaměřením na předcházení vzniku odpadů při zadávání zakázek z veřejného rozpočtu, například zohledňovat požadavky na environmentální systémy řízení, environmentální značení produktů a služeb, upřednostňování znovupoužitelných obalů a další; zohledňovat a upřednostňovat nabídky dokladující použití stavebních materiálů splňujících environmentální aspekty se zaměřením na předcházení vzniku odpadů (environmentální systémy řízení, dobrovolné dohody, environmentální značení); zohledňovat a upřednostňovat nabídky firem dokladující ve své činnosti použití „druhotných surovin“ bezprostředně souvisejících s konkrétní zakázkou. |
c) | Vytvořit podmínky a nastavit motivační prvky pro snižování surovinovýcha energetických zdrojů ve výrobních odvětvích a zvyšování využívání „druhotných surovin“ v souvislosti s dalšími strategickými dokumenty (zejména Surovinovou politikou České republiky a Politikou druhotných surovin České republiky). |
c) Technicky | zajišťovat šíření informací a osvětových programů za účelem postupného zvyšování množství zpětně odebraných elektrických a elektronických zařízení a účelem snižování produkce odpadů z těchto výrobků: Zajistit vypracování analýzy a podporovat vytvoření informační sítě servisních středisek pro opravy a další používání elektrických a elektronických zařízení k původnímu účelu, včetně přípravy pravidel pro provoz servisních středisek a systému jejich certifikace; zajistit vypracování a šíření příručky pro občany z hlediska optimalizace nákupů a používání elektrických a elektronických zařízení z pohledu potencionálního vzniku odpadů. |
m) Zajistit | vypracování odborné studie o možnostech finančních pobídek pro firmy využívající při výrobě „druhotné suroviny“ a inovující své technologie se záměrem zvýšení využívání „druhotných surovin“ při výrobě. Vytvořit meziresortní plán zvýšeného využívání „druhotných surovin“ při výrobě. |
t) Vytvářet | podmínky, případně realizovat dobrovolné dohody v oblastech dotčených Programem předcházení vzniku odpadů. |
u) Podporovat | a zajišťovat realizaci systémů řízení v oblasti životního prostředí pro podniky. Zajistit dostatečnou informační podporu o jednotlivých systémech řízení po celou dobu účinnosti Programu předcházení vzniku odpadů. |
v) Prosazovat | zohledňování environmentálních aspektů se zaměřením na předcházení vzniku odpadů při zadávání zakázek z veřejného rozpočtu, například zohledňovat požadavky na environmentální systémy řízení, environmentální značení produktů a služeb, upřednostňování znovupoužitelných obalů a další; zohledňovat a upřednostňovat nabídky dokladující použití stavebních materiálů splňujících environmentální aspekty se zaměřením na předcházení vzniku odpadů (environmentální systémy řízení, dobrovolné dohody, environmentální značení); zohledňovat a upřednostňovat nabídky firem dokladující ve své činnosti použití „druhotných surovin“ bezprostředně souvisejících s konkrétní zakázkou. |
w) Podpora | programů výzkumu, experimentálního vývoje a inovací v oblasti využívání „druhotných surovin“ ve výrobních procesech, zavádění nízkoodpadových technologií a technologií šetřící vstupní primární suroviny a v oblasti předcházení vzniku odpadů včetně zohlednění ekodesignu a hodnocení životního cyklu. |
d) | Podpořit všemi dostupnými prostředky zavádění nízkoodpadových a inovativníchtechnologií šetřící vstupní suroviny a materiály a podpořit výrobní a průmyslovou sféru ve snaze optimalizovat procesy řízení výroby z hlediska naplnění cílů Programu předcházení vzniku odpadů. |
a) VytvoĹ™it | a po celou dobu realizace Programu předcházení vzniku odpadů zajistit kontinuální provoz volně přístupné informační základny o problematice předcházení vzniku odpadů na všech úrovních. Vypracovat a volně propagovat příručku pro občany, jak předcházet vzniku odpadů (se zaměřením na komunální odpad a jeho jednotlivé složky). |
m) Zajistit | vypracování odborné studie o možnostech finančních pobídek pro firmy využívající při výrobě „druhotné suroviny“ a inovující své technologie se záměrem zvýšení využívání „druhotných surovin“ při výrobě. Vytvořit meziresortní plán zvýšeného využívání „druhotných surovin“ při výrobě. |
v) Prosazovat | zohledňování environmentálních aspektů se zaměřením na předcházení vzniku odpadů při zadávání zakázek z veřejného rozpočtu, například zohledňovat požadavky na environmentální systémy řízení, environmentální značení produktů a služeb, upřednostňování znovupoužitelných obalů a další; zohledňovat a upřednostňovat nabídky dokladující použití stavebních materiálů splňujících environmentální aspekty se zaměřením na předcházení vzniku odpadů (environmentální systémy řízení, dobrovolné dohody, environmentální značení); zohledňovat a upřednostňovat nabídky firem dokladující ve své činnosti použití „druhotných surovin“ bezprostředně souvisejících s konkrétní zakázkou. |
w) Podpora | programů výzkumu, experimentálního vývoje a inovací v oblasti využívání „druhotných surovin“ ve výrobních procesech, zavádění nízkoodpadových technologií a technologií šetřící vstupní primární suroviny a v oblasti předcházení vzniku odpadů včetně zohlednění ekodesignu a hodnocení životního cyklu. |
x) Zajistit | zakotvení a realizaci problematiky předcházení vzniku potravinových odpadů v resortních výzkumech a výzkumných programech. Podpora programů výzkumu, experimentálního vývoje a inovací v oblasti předcházení vzniku odpadů z potravin. |
y) Podpora | programů výzkumu, experimentálního vývoje a inovací v oblasti předcházení vzniku odpadů s cílem prodlužovat životnost výrobků, snižovat množství nebezpečných látek v nich obsažených v návaznosti na směrnice o výrobcích s ukončenou životností (obaly, elektrozařízení, baterie a akumulátory, automobily) a snižování spotřeby materiálů při výrobě. |
z) Podpora | programů výzkumu, experimentálního vývoje a inovací v oblasti udržitelné výstavby a rekonstrukce budov, snižování nebezpečných látek ve stavebních a konstrukčních materiálech a předcházení vzniku stavebních a demoličních odpadů. |
e) | Na všech úrovních podpořit, propagovat a dostatečně informovat o dostupnýchdobrovolných nástrojích (dobrovolné dohody, systémy environmentálního řízení,environmentálního značení, čistší produkce) s cílem jejich postupného rozšiřování. |
a) VytvoĹ™it | a po celou dobu realizace Programu předcházení vzniku odpadů zajistit kontinuální provoz volně přístupné informační základny o problematice předcházení vzniku odpadů na všech úrovních. Vypracovat a volně propagovat příručku pro občany, jak předcházet vzniku odpadů (se zaměřením na komunální odpad a jeho jednotlivé složky). |
b) Technicky | zajišťovat šíření informací a osvětových programů za účelem postupného zvyšování množství zpětně odebraných oděvů, textilu, obuvi, hraček, knih, časopisů, nábytku, koberců, nářadí a dalších znovupoužitelných výrobků. Veřejně propagovat činnosti neziskových organizací zpětně odebírajících výrobky k opětovnému použití a podobných subjektů a zajistit vytvoření interaktivní veřejně přístupné sítě (mapy) těchto organizací a středisek. |
i) Prosazovat | cílenou podporu a propagaci důvěryhodných environmentálních značení a výrobků s menším dopadem na životní prostředí s cílem postupného zvyšování počtu směrnic a licencí Národního programu environmentálního značení. |
t) Vytvářet | podmínky, případně realizovat dobrovolné dohody v oblastech dotčených Programem předcházení vzniku odpadů. |
u) Podporovat | a zajišťovat realizaci systémů řízení v oblasti životního prostředí pro podniky. Zajistit dostatečnou informační podporu o jednotlivých systémech řízení po celou dobu účinnosti Programu předcházení vzniku odpadů. |
v) Prosazovat | zohledňování environmentálních aspektů se zaměřením na předcházení vzniku odpadů při zadávání zakázek z veřejného rozpočtu, například zohledňovat požadavky na environmentální systémy řízení, environmentální značení produktů a služeb, upřednostňování znovupoužitelných obalů a další; zohledňovat a upřednostňovat nabídky dokladující použití stavebních materiálů splňujících environmentální aspekty se zaměřením na předcházení vzniku odpadů (environmentální systémy řízení, dobrovolné dohody, environmentální značení); zohledňovat a upřednostňovat nabídky firem dokladující ve své činnosti použití „druhotných surovin“ bezprostředně souvisejících s konkrétní zakázkou. |
f) | V souvislosti s jednotlivými cíli Programu předcházení vzniku odpadů, s cíli jinýchprogramů a politik životního prostředí a s požadavky orgánů Evropské unie zajistitvhodné legislativní prostředí pro realizaci Programu. |
c) Technicky | zajišťovat šíření informací a osvětových programů za účelem postupného zvyšování množství zpětně odebraných elektrických a elektronických zařízení a účelem snižování produkce odpadů z těchto výrobků: Zajistit vypracování analýzy a podporovat vytvoření informační sítě servisních středisek pro opravy a další používání elektrických a elektronických zařízení k původnímu účelu, včetně přípravy pravidel pro provoz servisních středisek a systému jejich certifikace; zajistit vypracování a šíření příručky pro občany z hlediska optimalizace nákupů a používání elektrických a elektronických zařízení z pohledu potencionálního vzniku odpadů. |
j) Vypracovat | odbornou analýzu možnosti stanovení nových legislativních požadavků a cílů v oblasti předcházení vzniku odpadů v České republice s ohledem na aktuální vývoj legislativních předpisů Evropské unie, včetně stanovení legislativních požadavků na provozování zařízení pro opětovné použití výrobků na konci životnosti a optimalizace stávajících legislativní požadavků pro stravovací zařízení a využití potravin za účelem snižování množství odpadů z potravin. V průběhu realizace Programů předcházení vzniku odpadů důsledně implementovat a kontrolovat plnění požadavků na předcházení vzniku odpadů vyplývajících z výrobkových směrnic a rámcové směrnice o odpadech a relevantních národních předpisů. |
k) Zajistit | vypracování analýzy prevence vzniku odpadů u potravin včetně stravovacích zařízení a analýzy možností redukce hmotnosti potravinových obalů z pohledu případných legislativních změn. |
l) Podporovat | technicky a osvětovými kampaněmi domácí, komunitní a obecní kompostování biologicky rozložitelných odpadů u fyzických osob. Program podpory domácího, komunitního a obecního kompostování a jeho naplňování ve spolupráci s obcemi se doporučuje zapracovat do krajských plánů odpadového hospodářství. |
m) Zajistit | vypracování odborné studie o možnostech finančních pobídek pro firmy využívající při výrobě „druhotné suroviny“ a inovující své technologie se záměrem zvýšení využívání „druhotných surovin“ při výrobě. Vytvořit meziresortní plán zvýšeného využívání „druhotných surovin“ při výrobě. |
g) | Věnovat maximální pozornost odpadům z potravin a vytvořit podmínky pro postupnésnižování těchto odpadů na všech úrovních potravinového cyklu (fáze výroby potravinvčetně jejich uvádění na trh a konzumace). |
a) VytvoĹ™it | a po celou dobu realizace Programu předcházení vzniku odpadů zajistit kontinuální provoz volně přístupné informační základny o problematice předcházení vzniku odpadů na všech úrovních. Vypracovat a volně propagovat příručku pro občany, jak předcházet vzniku odpadů (se zaměřením na komunální odpad a jeho jednotlivé složky). |
d) Technicky | zajišťovat šíření informací a osvětových programů zaměřených na snížení produkce odpadů z potravin: Zajistit vypracování a šíření příručky pro občany z hlediska optimalizace nákupů potravin a jejich následného uskladnění z pohledu potencionálního vzniku odpadů; zajistit vypracování příručky pro majitele a provozovatele restaurací, hotelů a dalších stravovacích zařízení se zaměřením na předcházení vzniku odpadů z potravin. |
j) Vypracovat | odbornou analýzu možnosti stanovení nových legislativních požadavků a cílů v oblasti předcházení vzniku odpadů v České republice s ohledem na aktuální vývoj legislativních předpisů Evropské unie, včetně stanovení legislativních požadavků na provozování zařízení pro opětovné použití výrobků na konci životnosti a optimalizace stávajících legislativní požadavků pro stravovací zařízení a využití potravin za účelem snižování množství odpadů z potravin. V průběhu realizace Programů předcházení vzniku odpadů důsledně implementovat a kontrolovat plnění požadavků na předcházení vzniku odpadů vyplývajících z výrobkových směrnic a rámcové směrnice o odpadech a relevantních národních předpisů. |
k) Zajistit | vypracování analýzy prevence vzniku odpadů u potravin včetně stravovacích zařízení a analýzy možností redukce hmotnosti potravinových obalů z pohledu případných legislativních změn. |
o) Vypracovat | metodiku pro kvalifikované a kvantifikované hodnocení toku odpadů z potravin a odbornou studii toku těchto odpadů za účelem zjištění aktuálního stavu, získání primárních dat a sledování účinnosti prevenčních opatření v následujících letech. |
t) Vytvářet | podmínky, případně realizovat dobrovolné dohody v oblastech dotčených Programem předcházení vzniku odpadů. |
u) Podporovat | a zajišťovat realizaci systémů řízení v oblasti životního prostředí pro podniky. Zajistit dostatečnou informační podporu o jednotlivých systémech řízení po celou dobu účinnosti Programu předcházení vzniku odpadů. |
x) Zajistit | zakotvení a realizaci problematiky předcházení vzniku potravinových odpadů v resortních výzkumech a výzkumných programech. Podpora programů výzkumu, experimentálního vývoje a inovací v oblasti předcházení vzniku odpadů z potravin. |
h) | Vytvořit podmínky ke stabilizaci produkce jednotlivých složek komunálních odpadů a jejímu následnému snižování na všech úrovních veřejné správy a na úrovni občanů. |
a) VytvoĹ™it | a po celou dobu realizace Programu předcházení vzniku odpadů zajistit kontinuální provoz volně přístupné informační základny o problematice předcházení vzniku odpadů na všech úrovních. Vypracovat a volně propagovat příručku pro občany, jak předcházet vzniku odpadů (se zaměřením na komunální odpad a jeho jednotlivé složky). |
b) Technicky | zajišťovat šíření informací a osvětových programů za účelem postupného zvyšování množství zpětně odebraných oděvů, textilu, obuvi, hraček, knih, časopisů, nábytku, koberců, nářadí a dalších znovupoužitelných výrobků. Veřejně propagovat činnosti neziskových organizací zpětně odebírajících výrobky k opětovnému použití a podobných subjektů a zajistit vytvoření interaktivní veřejně přístupné sítě (mapy) těchto organizací a středisek. |
e) Zajistit | informační a vzdělávací podporu problematiky předcházení vzniku odpadů na všech úrovních státní správy se zvláštním zaměřením na územní samosprávy měst a obcí s ohledem na stabilizaci produkce a postupné snižování produkce komunálních odpadů. |
i) Prosazovat | cílenou podporu a propagaci důvěryhodných environmentálních značení a výrobků s menším dopadem na životní prostředí s cílem postupného zvyšování počtu směrnic a licencí Národního programu environmentálního značení. |
l) Podporovat | technicky a osvětovými kampaněmi domácí, komunitní a obecní kompostování biologicky rozložitelných odpadů u fyzických osob. Program podpory domácího, komunitního a obecního kompostování a jeho naplňování ve spolupráci s obcemi se doporučuje zapracovat do krajských plánů odpadového hospodářství. |
p) VytvoĹ™it | metodický návod pro bilanci kompostovaných materiálů v rámci domácího a komunitního kompostování za účelem hodnocení účinnosti opatření na podporu snižování produkce biologicky rozložitelných odpadů. |
q) Vypracovat | metodiku pro kvalifikované a kvantifikované hodnocení produkce textilu a oděvů a toku obnošených a znovupoužitých oděvů a odpadů z textilu za účelem zjištění aktuálního stavu, získání primárních dat a sledování účinnosti prevenčních opatření v následujících letech. |
t) Vytvářet | podmínky, případně realizovat dobrovolné dohody v oblastech dotčených Programem předcházení vzniku odpadů. |
u) Podporovat | a zajišťovat realizaci systémů řízení v oblasti životního prostředí pro podniky. Zajistit dostatečnou informační podporu o jednotlivých systémech řízení po celou dobu účinnosti Programu předcházení vzniku odpadů. |
y) Podpora | programů výzkumu, experimentálního vývoje a inovací v oblasti předcházení vzniku odpadů s cílem prodlužovat životnost výrobků, snižovat množství nebezpečných látek v nich obsažených v návaznosti na směrnice o výrobcích s ukončenou životností (obaly, elektrozařízení, baterie a akumulátory, automobily) a snižování spotřeby materiálů při výrobě. |
i) | V součinnosti s dalšími strategickými dokumenty vytvořit podmínky ke stabilizaciprodukce nebezpečných odpadů, stavebních a demoličních odpadů, textilních odpadůa odpadů z výrobkových směrnic s výhledem jejího reálného snižování v následujícíchletech. |
a) VytvoĹ™it | a po celou dobu realizace Programu předcházení vzniku odpadů zajistit kontinuální provoz volně přístupné informační základny o problematice předcházení vzniku odpadů na všech úrovních. Vypracovat a volně propagovat příručku pro občany, jak předcházet vzniku odpadů (se zaměřením na komunální odpad a jeho jednotlivé složky). |
b) Technicky | zajišťovat šíření informací a osvětových programů za účelem postupného zvyšování množství zpětně odebraných oděvů, textilu, obuvi, hraček, knih, časopisů, nábytku, koberců, nářadí a dalších znovupoužitelných výrobků. Veřejně propagovat činnosti neziskových organizací zpětně odebírajících výrobky k opětovnému použití a podobných subjektů a zajistit vytvoření interaktivní veřejně přístupné sítě (mapy) těchto organizací a středisek. |
f) Zajistit | vypracování průvodce předcházení vzniku odpadů ze stavebnictví pro výrobce stavebních materiálů, projektanty, investory, stavební firmy a občany a zveřejnit stavební materiály s obsahem nebezpečných látek a látek mající negativní vliv na lidské zdraví a životní prostředí. |
i) Prosazovat | cílenou podporu a propagaci důvěryhodných environmentálních značení a výrobků s menším dopadem na životní prostředí s cílem postupného zvyšování počtu směrnic a licencí Národního programu environmentálního značení. |
r) Vypracovat | odbornou analýzu aktuálního výskytu nebezpečných látek a materiálů ve stavebnictví s ohledem na snižování nebezpečných látek ve stavebním a demoličním odpadu a navrhnout jejich adekvátní náhrady bez omezení vlastností stavebních a konstrukčních materiálů a prvků. |
s) Vypracovat | odbornou studii o možnostech používání jednotlivých materiálových a konstrukčních celků demolovaných staveb k původnímu nebo jinému účelu při zachování funkčnosti materiálu. |
t) Vytvářet | podmínky, případně realizovat dobrovolné dohody v oblastech dotčených Programem předcházení vzniku odpadů. |
u) Podporovat | a zajišťovat realizaci systémů řízení v oblasti životního prostředí pro podniky. Zajistit dostatečnou informační podporu o jednotlivých systémech řízení po celou dobu účinnosti Programu předcházení vzniku odpadů. |
v) Prosazovat | zohledňování environmentálních aspektů se zaměřením na předcházení vzniku odpadů při zadávání zakázek z veřejného rozpočtu, například zohledňovat požadavky na environmentální systémy řízení, environmentální značení produktů a služeb, upřednostňování znovupoužitelných obalů a další; zohledňovat a upřednostňovat nabídky dokladující použití stavebních materiálů splňujících environmentální aspekty se zaměřením na předcházení vzniku odpadů (environmentální systémy řízení, dobrovolné dohody, environmentální značení); zohledňovat a upřednostňovat nabídky firem dokladující ve své činnosti použití „druhotných surovin“ bezprostředně souvisejících s konkrétní zakázkou. |
y) Podpora | programů výzkumu, experimentálního vývoje a inovací v oblasti předcházení vzniku odpadů s cílem prodlužovat životnost výrobků, snižovat množství nebezpečných látek v nich obsažených v návaznosti na směrnice o výrobcích s ukončenou životností (obaly, elektrozařízení, baterie a akumulátory, automobily) a snižování spotřeby materiálů při výrobě. |
z) Podpora | programů výzkumu, experimentálního vývoje a inovací v oblasti udržitelné výstavby a rekonstrukce budov, snižování nebezpečných látek ve stavebních a konstrukčních materiálech a předcházení vzniku stavebních a demoličních odpadů. |
j) | Podporovat využívání servisních a charitativních středisek a organizací za účelem prodlužování životnosti a opětovného používání výrobků a materiálů. |
a) VytvoĹ™it | a po celou dobu realizace Programu předcházení vzniku odpadů zajistit kontinuální provoz volně přístupné informační základny o problematice předcházení vzniku odpadů na všech úrovních. Vypracovat a volně propagovat příručku pro občany, jak předcházet vzniku odpadů (se zaměřením na komunální odpad a jeho jednotlivé složky). |
b) Technicky | zajišťovat šíření informací a osvětových programů za účelem postupného zvyšování množství zpětně odebraných oděvů, textilu, obuvi, hraček, knih, časopisů, nábytku, koberců, nářadí a dalších znovupoužitelných výrobků. Veřejně propagovat činnosti neziskových organizací zpětně odebírajících výrobky k opětovnému použití a podobných subjektů a zajistit vytvoření interaktivní veřejně přístupné sítě (mapy) těchto organizací a středisek. |
c) Technicky | zajišťovat šíření informací a osvětových programů za účelem postupného zvyšování množství zpětně odebraných elektrických a elektronických zařízení a účelem snižování produkce odpadů z těchto výrobků: Zajistit vypracování analýzy a podporovat vytvoření informační sítě servisních středisek pro opravy a další používání elektrických a elektronických zařízení k původnímu účelu, včetně přípravy pravidel pro provoz servisních středisek a systému jejich certifikace; zajistit vypracování a šíření příručky pro občany z hlediska optimalizace nákupů a používání elektrických a elektronických zařízení z pohledu potencionálního vzniku odpadů. |
t) Vytvářet | podmínky, případně realizovat dobrovolné dohody v oblastech dotčených Programem předcházení vzniku odpadů. |
u) Podporovat | a zajišťovat realizaci systémů řízení v oblasti životního prostředí pro podniky. Zajistit dostatečnou informační podporu o jednotlivých systémech řízení po celou dobu účinnosti Programu předcházení vzniku odpadů. |
k) | Zvýšit aktivní úlohu výzkumu, experimentálního vývoje a inovací v oblasti podpory Programu předcházení vzniku odpadů. |
r) Vypracovat | odbornou analýzu aktuálního výskytu nebezpečných látek a materiálů ve stavebnictví s ohledem na snižování nebezpečných látek ve stavebním a demoličním odpadu a navrhnout jejich adekvátní náhrady bez omezení vlastností stavebních a konstrukčních materiálů a prvků. |
s) Vypracovat | odbornou studii o možnostech používání jednotlivých materiálových a konstrukčních celků demolovaných staveb k původnímu nebo jinému účelu při zachování funkčnosti materiálu. |
w) Podpora | programů výzkumu, experimentálního vývoje a inovací v oblasti využívání „druhotných surovin“ ve výrobních procesech, zavádění nízkoodpadových technologií a technologií šetřící vstupní primární suroviny a v oblasti předcházení vzniku odpadů včetně zohlednění ekodesignu a hodnocení životního cyklu. |
x) Zajistit | zakotvení a realizaci problematiky předcházení vzniku potravinových odpadů v resortních výzkumech a výzkumných programech. Podpora programů výzkumu, experimentálního vývoje a inovací v oblasti předcházení vzniku odpadů z potravin. |
y) Podpora | programů výzkumu, experimentálního vývoje a inovací v oblasti předcházení vzniku odpadů s cílem prodlužovat životnost výrobků, snižovat množství nebezpečných látek v nich obsažených v návaznosti na směrnice o výrobcích s ukončenou životností (obaly, elektrozařízení, baterie a akumulátory, automobily) a snižování spotřeby materiálů při výrobě. |
z) Podpora | programů výzkumu, experimentálního vývoje a inovací v oblasti udržitelné výstavby a rekonstrukce budov, snižování nebezpečných látek ve stavebních a konstrukčních materiálech a předcházení vzniku stavebních a demoličních odpadů. |
l) | Zvýšit účinnost prosazování problematiky předcházení vzniku odpadů v aktivitácha činnostech kolektivních systémů a systémů zpětně odebíraných výrobků. |
a) VytvoĹ™it | a po celou dobu realizace Programu předcházení vzniku odpadů zajistit kontinuální provoz volně přístupné informační základny o problematice předcházení vzniku odpadů na všech úrovních. Vypracovat a volně propagovat příručku pro občany, jak předcházet vzniku odpadů (se zaměřením na komunální odpad a jeho jednotlivé složky). |
c) Technicky | zajišťovat šíření informací a osvětových programů za účelem postupného zvyšování množství zpětně odebraných elektrických a elektronických zařízení a účelem snižování produkce odpadů z těchto výrobků: Zajistit vypracování analýzy a podporovat vytvoření informační sítě servisních středisek pro opravy a další používání elektrických a elektronických zařízení k původnímu účelu, včetně přípravy pravidel pro provoz servisních středisek a systému jejich certifikace; zajistit vypracování a šíření příručky pro občany z hlediska optimalizace nákupů a používání elektrických a elektronických zařízení z pohledu potencionálního vzniku odpadů. |
h) V | rámci aktivit kolektivních systémů a systémů zpětného odběru výrobků zajistit u všech dotčených subjektů rozšíření činností v rámci problematiky předcházení vzniku odpadů zejména formou informačních kampaní se zaměřením na zvyšování povědomí obyvatelstva. |
m) | Zajistit realizaci potřebných analytických podkladů a hodnotících nástrojů za účelemvyhodnocování účinnosti Programu předcházení vzniku odpadů a posouzenídosažených pokroků dílčích prevenčních cílů a opatření. |
j) Vypracovat | odbornou analýzu možnosti stanovení nových legislativních požadavků a cílů v oblasti předcházení vzniku odpadů v České republice s ohledem na aktuální vývoj legislativních předpisů Evropské unie, včetně stanovení legislativních požadavků na provozování zařízení pro opětovné použití výrobků na konci životnosti a optimalizace stávajících legislativní požadavků pro stravovací zařízení a využití potravin za účelem snižování množství odpadů z potravin. V průběhu realizace Programů předcházení vzniku odpadů důsledně implementovat a kontrolovat plnění požadavků na předcházení vzniku odpadů vyplývajících z výrobkových směrnic a rámcové směrnice o odpadech a relevantních národních předpisů. |
k) Zajistit | vypracování analýzy prevence vzniku odpadů u potravin včetně stravovacích zařízení a analýzy možností redukce hmotnosti potravinových obalů z pohledu případných legislativních změn. |
l) Podporovat | technicky a osvětovými kampaněmi domácí, komunitní a obecní kompostování biologicky rozložitelných odpadů u fyzických osob. Program podpory domácího, komunitního a obecního kompostování a jeho naplňování ve spolupráci s obcemi se doporučuje zapracovat do krajských plánů odpadového hospodářství. |
m) Zajistit | vypracování odborné studie o možnostech finančních pobídek pro firmy využívající při výrobě „druhotné suroviny“ a inovující své technologie se záměrem zvýšení využívání „druhotných surovin“ při výrobě. Vytvořit meziresortní plán zvýšeného využívání „druhotných surovin“ při výrobě. |
n) Vypracovat | metodiku postupu pro komplexní vyhodnocení Programu předcházení vzniku odpadů pro ČR za účelem sledování a posouzení pokroku, jehož bylo dosaženo. |
o) Vypracovat | metodiku pro kvalifikované a kvantifikované hodnocení toku odpadů z potravin a odbornou studii toku těchto odpadů za účelem zjištění aktuálního stavu, získání primárních dat a sledování účinnosti prevenčních opatření v následujících letech. |
p) VytvoĹ™it | metodický návod pro bilanci kompostovaných materiálů v rámci domácího a komunitního kompostování za účelem hodnocení účinnosti opatření na podporu snižování produkce biologicky rozložitelných odpadů. |
q) Vypracovat | metodiku pro kvalifikované a kvantifikované hodnocení produkce textilu a oděvů a toku obnošených a znovupoužitých oděvů a odpadů z textilu za účelem zjištění aktuálního stavu, získání primárních dat a sledování účinnosti prevenčních opatření v následujících letech. |
r) Vypracovat | odbornou analýzu aktuálního výskytu nebezpečných látek a materiálů ve stavebnictví s ohledem na snižování nebezpečných látek ve stavebním a demoličním odpadu a navrhnout jejich adekvátní náhrady bez omezení vlastností stavebních a konstrukčních materiálů a prvků. |
s) Vypracovat | odbornou studii o možnostech používání jednotlivých materiálových a konstrukčních celků demolovaných staveb k původnímu nebo jinému účelu při zachování funkčnosti materiálu. |