A. Průřezové politiky a opatření |
1A Zdanění emisí mimo EU ETS (zavedení uhlíkové daně)
2A Efektivní implementace EU ETS po roce 2020
3A Investiční priority související s EU ETS po 2020
4A Kompenzační schéma nepřímých nákladů EU ETS
5A Zákon o snižování závislosti na fosilních palivech
6A Podpora zavádění chytrých řešení v obcích a městech
|
B. Průmysl |
1A Zdanění emisí mimo EU ETS (zavedení uhlíkové daně)
2A Efektivní implementace EU ETS po roce 2020
3A Investiční priority související s EU ETS po 2020
4A Kompenzační schéma nepřímých nákladů EU ETS
1D Podpora prioritní realizace opatření ke snížení energetické náročnosti v sektoru energetiky a průmyslu
2D Podpora realizace opatření ke snížení spotřeby energie, zvýšení energetické účinnosti a využití nízkoemisních a obnovitelných zdrojů energie
4D Odstranění bariér pro širší využití EPC v oblasti energetických úspor a modernizace nízkoemisních zdrojů ve veřejném i soukromém sektoru
|
C. Energetika |
1C Stanovení indikativního národního cíle podílu OZE do 2030 v rámci příští aktualizace Národního akčního plánu pro energii z OZE (v souladu s nástroji SEK)
2C Podpora využívání OZE při výrobě elektrické energie a tepla
3C Důsledné naplňování Národního akčního plánu jaderné energetiky
4C Dopracování sekundární legislativy v oblasti minimální účinnosti energetických zdrojů (v návaznosti na úkol definovaný v rámci SEK)
5C Omezení dostupnosti spalovacích stacionárních zdrojů o jmenovitém tepelném příkonu nižším než 300 kW určených ke spalování uhlí
|
D. Konečná spotřeba energie |
1D Podpora prioritní realizace opatření ke snížení energetické náročnosti v sektoru energetiky a průmyslu
2D Podpora realizace opatření ke snížení spotřeby energie, zvýšení energetické účinnosti a využití nízkoemisních a obnovitelných zdrojů energie
3D Stanovení indikativního národního cíle energetických úspor do roku 2030 v rámci příští aktualizace NAP EE
4D Odstranění bariér pro širší využití EPC v oblasti energetických úspor a modernizace nízkoemisních zdrojů ve veřejném i soukromém sektoru
5D Při nastavení nové tarifní struktury v elektroenergetice a plynárenství ponechat dostatečný motivační efekt pro realizaci úsporných opatření na straně konečné spotřeby
|
E. Doprava |
1E Podpora nákupu vozidel s alternativním pohonem v rámci Národního programu životní prostředí
2E Stimulace využití alternativních pohonů v silniční nákladní dopravě prostřednictvím úpravy režimů a sazeb daně silniční
3E Podpora nákupu vozidel s alternativním pohonem a podpora výstavby související infrastruktury díky podpoře příslušných Operačních programů
4E Přesun části přepravních výkonů nákladní dopravy ze silnic na železnici
5E Výkonové zpoplatnění nákladní dopravy - rozšíření stávajícího systému
6E Rozvoj šetrných způsobů dopravy. Zajistit realizaci Národní strategie rozvoje cyklistické dopravy ČR pro léta 2013 až 2020
|
F. Zemědělství a lesnictví |
1F Podpora bioplynových stanic
2F Důsledná kontrola dodržování standardů Dobrého zemědělského a environmentálního stavu
4F Podpora ekologického zemědělství
5F Optimalizace hospodaření s hnojivy
6F Využití obnovitelných zdrojů energie a zvyšování energetické účinnosti
7F Podpůrný program - ochrana půdy proti erozi, degradaci a nadměrnému vysychání
|
G. Odpady |
1G Realizace Plánu odpadového hospodářství ČR dle jednotlivých cílů
|
H. Výzkum a vývoj |
1H Zajistit strategické plánování a koordinaci mezi jednotlivými resorty a TAČR při přípravě tematických výzev v oblasti ochrany klimatu (zejména v rámci „programu BETA“)
2H Zajistit implementaci cíle 5.5 (Klima v souvislostech) Státního programu environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty (2016-2025)
3H Zahrnout problematiku snižování emisí (a rovněž energetické a materiálové) náročnosti ekonomiky do rámcových vzdělávacích programů v oborech vzdělání a akreditovaných vzdělávacích programech, které jsou touto problematikou dotčeny a dále do vzdělávání pedagogických pracovníků v rámci dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků
4H Zaměřit se na nastavení podmínek a podporu přípravy domácích projektů pro programy typu LIFE nebo Horizon v oblasti ochrany klimatu
5H Začlenit environmentální značení (typu I a III), EMAS a Čistší produkci do dotačních programů a veřejných zakázek formou bonifikace jejich implementace na úrovni podniků, resp. použití spotřebiteli
6H Zaměřit se na osvětu v oblasti čisté mobility (alternativní pohony, nemotorová doprava a veřejná hromadná doprava - Opatření S22 v NAP ČM), respektive snižování emisí a energetické účinnosti obecně
|
I. Mezinárodní ochrana klimatu a rozvojová spolupráce |
1I V rámci přípravy státního rozpočtu a střednědobého výhledu, který bude vládou na daný rok schválen, zajistit financování mezinárodní ochrany klimatu
2I V rámci novely zákona č. 383/2012 Sb. o podmínkách obchodování s emisemi skleníkových plynů zajistit (nejpozději do roku 2021) možné kofinancování kapitoly mezinárodní ochrany klimatu z výnosů dražeb emisních povolenek v systému EU ETS.
3I V návaznosti na bod 1I) a v souladu s Politikou posílit z nově alokovaných prostředků realizaci klimatických opatření v rámci příslušné průřezové i sektorové priority zahraniční rozvojové spolupráce ČR.
|
J. Implementace, monitoring a vyhodnocování |
1J Zřízení národního systému pro politiky, opatření a projekce pro oblast klimatu, energetiky a ochrany ovzduší.
2J Povinnost vyhodnocovat a vykazovat efekt jednotlivých sektorových strategií, politik a programů včetně jednotlivých navržených opatření s vlivem na emise skleníkových plynů
3J Předložit vyhodnocení a aktualizaci Politiky ochrany klimatu v ČR
|