MINISTERSTVO ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ
Strategický rámec Česká republika 2030 (2017)
1. Lidé a společnost
1 Společenské klima je vůči rodinám všestranně příznivé, bariéry a společenské tlaky jsou minimalizovány. Rodina, rodičovství a manželství požívají zvláštní zákonné ochrany a jsou společensky vysoce oceňovány.
Deskriptory:
VIII.b ohrožené skupiny
VIII.c rovné příležitosti
X.a soulad soukromého a pracovního života
X.b péče a práva dítěte
X.c ohrožené děti
X.d služby pro rodiny a děti
XXII.a demografie a propopulační opatření
1.1 Vhodné socioekonomické podmínky podporují dobré fungování rodin. Zaměřují se na finanční zajištění rodiny, slučitelnost práce a rodiny a služby péče o děti i seniory. Umožňují tak získat dostatek volného času pro zkvalitňování rodinných vztahů.
Číslo | Název | Jednotka | Plánováno 2016 | Skutečnost 2016 | Stav | Garant |
---|---|---|---|---|---|---|
Strategické ukazatele | ||||||
1.1.1 | Zaměstnanost matek s dětmi do šesti let věku | Podíl (v %) | Český statistický úřad | |||
1.1.2 | Míra zaměstnanosti matek dle věku dítěte | Podíl (v %) | ||||
1.1.3 | Relativní míra rizika ohrožení příjmovou chudobou u osob v domácnostech s dětmi ve srovnání s celou populací | Bezrozměrné číslo | Český statistický úřad | |||
1.1.4 | Průměrný disponibilní příjem na osobu v rodinách s dětmi ve srovnání s ostatními typy domácností | Kč / os. | Český statistický úřad | |||
1.1.5 | Úhrnná plodnost | Počet | Český statistický úřad |
1.2 Rodinám se specifickými potřebami je věnována zvláštní pozornost. Jsou přijímána cílená opatření přispívající k rovnému přístupu ke vzdělávání a uplatnění členů těchto rodin na trhu práce i ve společnosti.
Číslo | Název | Jednotka | Plánováno 2016 | Skutečnost 2016 | Stav | Garant |
---|---|---|---|---|---|---|
Strategické ukazatele | ||||||
1.2.1 | Relativní míra rizika ohrožení příjmovou chudobou u osob v domácnostech s dětmi se specifickými potřebami ve srovnání s celou populací | Bezrozměrné číslo |
2 Technologický a sociální rozvoj rozšiřují přístup k důstojné práci.
Deskriptory:
III.a podnikatelské prostředí
VII.a aktivní politika zaměstnanosti
VII.b nezaměstnanost
VII.d adaptabilita pracovní síly
VII.f pružné formy zaměstnávání
VIII.a aktivní začleňování
VIII.b ohrožené skupiny
VIII.c rovné příležitosti
VIII.e začleňování cizinců
IX.d sociální infrastruktura
IX.f transformace sociálních služeb
XIX.d zdravotní pojištění
XIX.f nemocenské pojištění
XIX.h pracovněprávní vztahy
XXII.a demografie a propopulační opatření
2.1 Trh práce vykazuje na celostátní i regionální úrovni nižší strukturální nerovnováhy, zmírňuje se polarizace trhu práce i její společenské dopady.
Číslo | Název | Jednotka | Plánováno 2016 | Skutečnost 2016 | Stav | Garant |
---|---|---|---|---|---|---|
Strategické ukazatele | ||||||
2.1.1 | Nenaplněná poptávka dle jednotlivých profesí/kvalifikací | Počet uchazečů a počet míst | ÚŘAD Ministerstvo práce a sociálních věcí | |||
2.1.2 | Podíly 90/10, 90/50, 50/10 percentilu měsíční mzdy | Kč | ÚŘAD Ministerstvo práce a sociálních věcí |
2.2 Přístup k důstojné práci se rozšiřuje i pro skupiny, které jsou na trhu práce dosud znevýhodněné – rodiče na rodičovské dovolené, osoby se zdravotním postižením nebo osoby starší 50 let.
Číslo | Název | Jednotka | Plánováno 2016 | Skutečnost 2016 | Stav | Garant |
---|---|---|---|---|---|---|
Strategické ukazatele | ||||||
2.2.1 | Míra zaměstnanosti uvedených skupin | Podíl (v %) | Český statistický úřad |
2.3 S obecnou mírou nezaměstnanosti se zároveň snižuje i podíl dlouhodobě nezaměstnaných na celkové nezaměstnanosti.
Číslo | Název | Jednotka | Plánováno 2016 | Skutečnost 2016 | Stav | Garant |
---|---|---|---|---|---|---|
Strategické ukazatele | ||||||
2.3.1 | Obecná míra nezaměstnanosti | Podíl (v %) | Český statistický úřad |
2.4 Minimalizuje se míra prekarizace a nedobrovolné flexibilizace práce, a to i u činností vykonávaných prostřednictvím ekonomiky platforem a jiných nových atypických forem práce.
Číslo | Název | Jednotka | Plánováno 2016 | Skutečnost 2016 | Stav | Garant |
---|---|---|---|---|---|---|
Strategické ukazatele | ||||||
2.4.1 | Skutečně odpracované hodiny podle postavení v zaměstnání a věku | Počet hodin | Český statistický úřad | |||
2.4.2 | Podíl pracovníků a pracovnic na dobu určitou | Podíl (v %) | Český statistický úřad |
2.5 Imigrační a integrační politika klade důraz na přilákání kvalifikovaných cizinců a cizinek a posiluje diverzitu pracovních sil významnou pro inovace. Veřejné politiky také podporují návrat českých občanů a občanek ze zahraničí.
Číslo | Název | Jednotka | Plánováno 2016 | Skutečnost 2016 | Stav | Garant |
---|---|---|---|---|---|---|
Strategické ukazatele | ||||||
2.5.1 | Počet cizinců a cizinek žijících v ČR (stavy) | Počet osob | Český statistický úřad | |||
2.5.2 | Počet imigrantů a imigrantek | Počet osob | Český statistický úřad | |||
2.5.3 | Míra hrubé migrace | Podíl (v ‰) | Český statistický úřad | |||
2.5.4 | Podíl cizinců na celkovém počtu absolventů vysokých škol | Podíl (v %) | ÚŘAD Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy |
3 Strukturální nerovnosti ve společnosti jsou nízké.
Deskriptory:
VIII.a aktivní začleňování
VIII.b ohrožené skupiny
VIII.c rovné příležitosti
VIII.d aktivní stárnutí obyvatel
VIII.e začleňování cizinců
XX.h lidská práva
3.1 Dlouhodobě se snižuje podíl osob ohrožených chudobou a sociálním vyloučením.
Číslo | Název | Jednotka | Plánováno 2016 | Skutečnost 2016 | Stav | Garant |
---|---|---|---|---|---|---|
Strategické ukazatele | ||||||
3.1.1 | Míra ohrožení příjmovou chudobou nebo sociálním vyloučením | Podíl (v %) | Český statistický úřad |
3.2 Snižuje se příjmová nerovnost a je kladen důraz na udržení silné střední vrstvy.
Číslo | Název | Jednotka | Plánováno 2016 | Skutečnost 2016 | Stav | Garant |
---|---|---|---|---|---|---|
Strategické ukazatele | ||||||
3.2.1 | Vývoj příjmů osob ohrožených příjmovou chudobou | Index (meziroční) | Český statistický úřad | |||
3.2.2 | Průměrná měsíční mzda | Kč | Český statistický úřad | |||
3.2.3 | Mediánová měsíční mzda | Kč | Český statistický úřad |
3.3 Snižuje se genderová nerovnost.
Číslo | Název | Jednotka | Plánováno 2016 | Skutečnost 2016 | Stav | Garant |
---|---|---|---|---|---|---|
Strategické ukazatele | ||||||
3.3.1 | Gender pay gap | Podíl (v %) | Český statistický úřad | |||
3.3.2 | Zastoupení žen v zastupitelských a exekutivních orgánech | Podíl (v %), počet osob | Český statistický úřad | |||
3.3.3 | Míra ekonomické aktivity žen a mužů | Podíl (v %) | Český statistický úřad |
3.4 Je zajištěn rovný přístup k osobám ohroženým diskriminací na základě pohlaví, věku, péče o závislé osoby, zdravotního postižení, etnicity, národnosti, sexuální orientace, vyznání nebo světonázoru. Zvláštní důraz je kladen na předcházení vícečetné diskriminaci.
Číslo | Název | Jednotka | Plánováno 2016 | Skutečnost 2016 | Stav | Garant |
---|---|---|---|---|---|---|
Strategické ukazatele | ||||||
3.4.1 | Míry zaměstnanosti jednotlivých skupin | Podíl (v %), počet osob | Český statistický úřad | |||
3.4.2 | Pocit diskriminace | Podíl (v %) |
4 Vzdělávání rozvíjí individuální potenciál jedinců a jejich schopnost zvládat i ovlivňovat změny a podporuje soudržnou společnost orientovanou na udržitelný rozvoj.
Deskriptory:
VI.a předškolní výchova
VI.b základní vzdělávání
VI.c střední vzdělávání
VI.d vyšší odborné vzdělávání
VI.e vysokoškolské vzdělávání
VI.h další vzdělávání
VI.i celoživotní učení
VIII.a aktivní začleňování
VIII.c rovné příležitosti
4.1 Vzdělávací systém je inkluzivní a vzájemně prostupný, neselektuje žáky a žákyně v útlém věku na talentované a netalentované a omezuje závislost vzdělávacích drah a výsledků na jejich socioekonomickém zázemí.
Číslo | Název | Jednotka | Plánováno 2016 | Skutečnost 2016 | Stav | Garant |
---|---|---|---|---|---|---|
Strategické ukazatele | ||||||
4.1.1 | Podíly studentů dle jednotlivých vzdělávacích drah | Podíl (v %) | ÚŘAD Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy | |||
4.1.2 | Studenti vysokých škol dle socioekonomického zázemí | Podíl (v %) | ÚŘAD Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy |
4.2 Systém vzdělávání podporuje učitele, učitelky a další vzdělavatele, aby ve vzdělávání dokázali přinášet potřebné změny a převzít roli průvodců účastníků vzdělávání v měnícím se světě. Je otevřený intenzivnímu kontaktu s reálným světem a zapojuje všechny aktéry ve vzdělávání.
Číslo | Název | Jednotka | Plánováno 2016 | Skutečnost 2016 | Stav | Garant |
---|---|---|---|---|---|---|
Strategické ukazatele | ||||||
4.2.1 | Existence systému kariérního rozvoje učitelů | ANO / NE, výstupový indikátor | ÚŘAD Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy | |||
4.2.2 | Platové ohodnocení učitelů | Podíl (v %) | Český statistický úřad ÚŘAD Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy |
4.3 Vzdělávání zajišťuje každému přístup k rozvoji přenositelných kompetencí, potřebných pro aktivní občanský, profesní i osobní život. Systém zahrnuje přiměřený všeobecný základ nezbytný pro další vzdělávání, zapojení do společnosti i pro porozumění vzájemné provázanosti současného světa.
Číslo | Název | Jednotka | Plánováno 2016 | Skutečnost 2016 | Stav | Garant |
---|---|---|---|---|---|---|
Strategické ukazatele | ||||||
4.3.1 | Úroveň dovedností žáků v mezinárodním srovnání – čtenářská gramotnost | Podíl (v %) | ÚŘAD Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy | |||
4.3.2 | Úroveň dovedností žáků v mezinárodním srovnání – numerická gramotnost | Podíl (v %) | ÚŘAD Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy | |||
4.3.3 | Úroveň dovedností žáků v mezinárodním srovnání – přírodovědná gramotnost | Podíl (v %) | ÚŘAD Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy |
4.4 Systém celoživotního vzdělávání je veřejně garantovaný a široce dostupný: Zaměřuje se jak na profesní vzdělávání, tak i na vzdělávání v oblasti přenositelných dovedností.
Číslo | Název | Jednotka | Plánováno 2016 | Skutečnost 2016 | Stav | Garant |
---|---|---|---|---|---|---|
Strategické ukazatele | ||||||
4.4.1 | Účast dospělé populace na celoživotním vzdělávání v posledních 4 týdnech | Podíl (v %) | Český statistický úřad | |||
4.4.2 | Úroveň kompetencí dospělých v mezinárodním srovnání – čtenářská gramotnost | Podíl (v %) | ÚŘAD Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy |
5 Zdraví všech skupin obyvatel se zlepšuje.
Deskriptory:
XII.a ochrana ovzduší a klimatu
XII.g omezování hluku a vibrací
XIII.a zdravotnická infrastruktura
XIII.b kvalita a dostupnost zdravotní péče a služeb
XIII.c životní styl, výživa, spotřeba tabáku a alkoholu
XIII.d zdravé stárnutí obyvatel
XXII.a demografie a propopulační opatření
5.1 Zvyšuje se délka života ve zdraví u všech skupin obyvatel České republiky.
Číslo | Název | Jednotka | Plánováno 2016 | Skutečnost 2016 | Stav | Garant |
---|---|---|---|---|---|---|
Strategické ukazatele | ||||||
5.1.1 | Naděje dožití – střední délka života při narození a ve věku 65 let | rok | Český statistický úřad | |||
5.1.2 | Délka života ve zdraví (Healthy life years) při narození a ve věku 65 let | Počet let | Ústav zdravotnických informací a statistiky |
5.2 Snižují se vlivy způsobující nerovnosti v oblasti zdraví.
Číslo | Název | Jednotka | Plánováno 2016 | Skutečnost 2016 | Stav | Garant |
---|---|---|---|---|---|---|
Strategické ukazatele | ||||||
5.2.1 | Dlouhodobé omezení aktivit (Global Activity Limitation Indicator) | Podíl (v %) | Ústav zdravotnických informací a statistiky |
5.3 Systém veřejného zdravotnictví je stabilní, všeobecně dostupný co do kvality i kapacity a současně se rozvíjí odpovídající profesní struktura. Věkový průměr lékařského i nelékařského personálu se snižuje a zlepšuje se ohodnocení všech pracovníků ve zdravotnictví.
Číslo | Název | Jednotka | Plánováno 2016 | Skutečnost 2016 | Stav | Garant |
---|---|---|---|---|---|---|
Strategické ukazatele | ||||||
5.3.1 | Věková struktura lékařských a nelékařských pracovníků ve zdravotnictví dle jednotlivých specializací | Podíl (v %) | Ústav zdravotnických informací a statistiky | |||
5.3.2 | Průměrný a mediánový plat/mzda lékařských a nelékařských pracovníků ve zdravotnictví | Kč | Ústav zdravotnických informací a statistiky | |||
5.3.3 | Počet lékařů a nelékařů na 1 000 obyvatel | Počet plných úvazků na 1000 osob | Ústav zdravotnických informací a statistiky | |||
5.3.4 | Neuspokojená potřeba lékařské péče v posledních 12 měsících podle důvodu | Podíl osob v % | Ústav zdravotnických informací a statistiky | |||
5.3.5 | Přežití pacientů s nádorovými onemocněními | Pětileté relativní přežití, uvádí se v % | Ústav zdravotnických informací a statistiky |
5.4 Zdravý životní styl je podporován prostřednictvím vyšších veřejných výdajů s důrazem na primární prevenci nemocí a podporu zdraví v průběhu celého života.
Číslo | Název | Jednotka | Plánováno 2016 | Skutečnost 2016 | Stav | Garant |
---|---|---|---|---|---|---|
Strategické ukazatele | ||||||
5.4.1 | Veřejné výdaje na prevenci nemocí (primární i sekundární) a podporu zdraví v absolutním vyjádření a jako podíl na veřejných výdajích na zdravotnictví celkem | % | Český statistický úřadÚstav zdravotnických informací a statistiky |
5.5 Snižuje se konzumace návykových látek i zátěž obyvatel zdravotně rizikovými látkami a hlukem prostřednictvím lepší kvality životního prostředí. Příslušné limity škodlivých látek a hluku nejsou překračovány.
Číslo | Název | Jednotka | Plánováno 2016 | Skutečnost 2016 | Stav | Garant |
---|---|---|---|---|---|---|
Strategické ukazatele | ||||||
5.5.1 | Podíl osob s rizikovou konzumací alkoholu | Podíl (v %) | Ústav zdravotnických informací a statistiky | |||
5.5.2 | Podíl denních kuřáků | Podíl (v %) | Státní zdravotní ústav | |||
5.5.3 | Rozloha oblastí ČR s překročeným imisním limitem | Podíl (v %) | Český hydrometeorologický ústav | |||
5.5.4 | Podíl obyvatel ČR žijících na území, kde jsou překračovány mezní hodnoty hlukových indikátorů Ldvn a Ln pro silniční dopravu | Podíl (v %) | ÚŘAD Ministerstvo zdravotnictvíCENIA - česká informační agentura životního prostředí |
6 Vyšší veřejné investice podporují klíčové funkce kultury a rovný přístup ke kultuře a kreativitě.
Deskriptory:
XV.a kulturní dědictví
XV.b kulturní památky a umění
XV.c propagace a marketing kultury
6.1 Do oblasti kultury směřují vyšší veřejné výdaje a posilují se možnosti dlouhodobého finančního plánování kulturních organizací.
Číslo | Název | Jednotka | Plánováno 2016 | Skutečnost 2016 | Stav | Garant |
---|---|---|---|---|---|---|
Strategické ukazatele | ||||||
6.1.1 | Veřejné výdaje do oblasti kultury | % |
6.2 Podle potřeb měnící se společnosti je systémově podporován rozvoj i zakládání nových kulturních organizací.
Číslo | Název | Jednotka | Plánováno 2016 | Skutečnost 2016 | Stav | Garant |
---|---|---|---|---|---|---|
Strategické ukazatele | ||||||
6.2.1 | Investice do růstu sbírek současného umění | Kč | ÚŘAD Ministerstvo kultury |
6.3 Kulturní a kreativní průmysly jsou podporovány jako příležitost pro rozvoj ekonomiky.
Číslo | Název | Jednotka | Plánováno 2016 | Skutečnost 2016 | Stav | Garant |
---|---|---|---|---|---|---|
Strategické ukazatele | ||||||
6.3.1 | Veřejná podpora kulturních a kreativních průmyslů | Podíl (v %), Kč |
6.4 Pracovníci v kultuře jsou podporováni metodicky i finančně s cílem zvyšování jejich prestiže a zlepšování podmínek potřebných pro jejich kreativní a motivační roli vůči dalším skupinám společnosti.
Číslo | Název | Jednotka | Plánováno 2016 | Skutečnost 2016 | Stav | Garant |
---|---|---|---|---|---|---|
Strategické ukazatele | ||||||
6.4.1 | Platy a mzdy v kulturním sektoru | Podíl (v %), Kč |
2. Hospodářský model
7 Ekonomika dlouhodobě roste a domácí sektor je silný.
Deskriptory:
III.a podnikatelské prostředí
III.b podnikatelská infrastruktura
III.c služby pro podnikání
III.d zahraniční obchod a podpora exportu
III.e sociální podnikání
7.1 Domácí části ekonomiky se rozvíjejí.
Číslo | Název | Jednotka | Plánováno 2016 | Skutečnost 2016 | Stav | Garant |
---|---|---|---|---|---|---|
Strategické ukazatele | ||||||
7.1.1 | Hrubá přidaná hodnota podniků | mil. Kč | Český statistický úřad |
7.2 Sektor malých a středních podniků roste.
Číslo | Název | Jednotka | Plánováno 2016 | Skutečnost 2016 | Stav | Garant |
---|---|---|---|---|---|---|
Strategické ukazatele | ||||||
7.2.1 | Podíl malých a středních podniků na hrubé přidané hodnotě | Podíl (v %) | Český statistický úřad | |||
7.2.2 | Čas nutný ke zpracování a platbě daní (Time to prepare and pay taxes) | Hodiny |
7.3 Stát podporuje posun ekonomiky na vyšší pozice v mezinárodní dělbě práce a v mezinárodním hodnotovém řetězci.
Číslo | Název | Jednotka | Plánováno 2016 | Skutečnost 2016 | Stav | Garant |
---|---|---|---|---|---|---|
Strategické ukazatele | ||||||
7.3.1 | Vývoz výrobků zpracovatelského průmyslu podle technologické náročnosti | mil. Kč; % | Český statistický úřad | |||
7.3.2 | Příjmy z prodeje technologických služeb do zahraničí | mil. Kč; podíl na HDP, podíl na celkovém vývozu služeb, podíl na celkových výdajích na výzkum a vývoj | Český statistický úřad | |||
7.3.3 | Patentové žádosti podané u Evropského patentového úřadu |
7.4 Zvyšuje se kvalita přímých zahraničních investic v České republice.
Číslo | Název | Jednotka | Plánováno 2016 | Skutečnost 2016 | Stav | Garant |
---|---|---|---|---|---|---|
Strategické ukazatele | ||||||
7.4.1 | Produktivita práce | tis. Kč | Český statistický úřad |
8 Česko má dobře fungující a stabilní instituce pro podporu aplikovaného výzkumu a vývoje a pro identifikaci příležitostí v této oblasti.
Deskriptory:
III.b podnikatelská infrastruktura
IV.a infrastruktura a kapacita pro výzkum a vývoj
IV.b inovační infrastruktura a kapacita
IV.c investice do VaVaI
IV.d spolupráce VaV a podnikatelských subjektů
IV.e transfer znalostí a technologií
IV.f technické inovace
IV.g netechnické inovace
IV.h inovační podnikání
8.1 Česko má stabilní materiální i personální kapacitu výzkumu a vývoje s odpovídající strukturou a zaměřením, do které jak stát, tak podniky investují dostatečné finanční zdroje.
Číslo | Název | Jednotka | Plánováno 2016 | Skutečnost 2016 | Stav | Garant |
---|---|---|---|---|---|---|
Strategické ukazatele | ||||||
8.1.1 | Celkové výdaje na výzkum a vývoj (GERD) | mil. Kč; podíl na HDP; % | Český statistický úřad | |||
8.1.2 | Veřejné (státní) rozpočtové výdaje na výzkum a vývoj (GBARD) | mil. Kč; podíl na HDP; podíl na státním rozpočtu; % | Český statistický úřad | |||
8.1.3 | Celkový počet osob pracujících ve výzkumu a vývoji | Fyzické osoby (Head Count) k 31.12. sledovaného roku; přepočtené osoby (FTE) na plnou roční pracovní dobu věnovanou výzkumné a vývojové činnosti | Český statistický úřad | |||
8.1.4 | Výzkumní pracovníci s cizím státním občanstvím | Fyzické osoby (Head Count) k 31.12. sledovaného roku; podíl na celkovém počtu výzkumných pracovníků | Český statistický úřad | |||
8.1.5 | Specialisté v oblasti vědy a techniky | Fyzické osoby (průměrné údaje příslušného roku); podíl na celkovém počtu zaměstnaných osob a podíl na celkovém počtu specialistů (CZ-ISCO: 2); průměrná hrubá měsíční mzda a medián mzdy těchto specialistů | Český statistický úřad | |||
8.1.6 | Studenti a absolventi přírodovědných a technických oborů vzdělání na vysokých školách | Fyzické osoby; podíl na celkovém počtu studentů/absolventů vysokých škol daného stupně vzdělávání; podíl na celkové populaci ve věku 20 až 29 let | Český statistický úřad ÚŘAD Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy |
8.2 Roste inovační aktivita podniků, založená zejména na výsledcích domácího výzkumu a vývoje, a rozsah spolupráce mezi akademickou a podnikatelskou sférou.
Číslo | Název | Jednotka | Plánováno 2016 | Skutečnost 2016 | Stav | Garant |
---|---|---|---|---|---|---|
Strategické ukazatele | ||||||
8.2.1 | Výdaje na výzkum a vývoj v podnikatelském sektoru (BERD) | mil. Kč, podíl na HDP / přidané hodnotě či celkové produkci vytvořené v podnikatelském sektoru | Český statistický úřad | |||
8.2.2 | Podniky s technickými (produktovými nebo procesními) inovacemi | Podíl (v %) | Český statistický úřad | |||
8.2.3 | Podniky provádějící výzkumnou a vývojovou činnost v rámci svých technických (produktových nebo procesních) inovačních aktivit | Podíl (v %) | Český statistický úřad | |||
8.2.4 | Celkové náklady na technické inovace | mil. Kč; podíl na celkových podnikových tržbách | Český statistický úřad | |||
8.2.5 | Příjmy z prodeje služeb výzkumu a vývoje | mil. Kč; podíl na celkových výdajích na výzkum a vývoj ve vládním a vysokoškolském sektoru; podíl na celkových výdajích na výzkum a vývoj financovaných z podnikatelských zdrojů | Český statistický úřad | |||
8.2.6 | Nepřímá veřejná (daňová) podpora výzkumu a vývoje v podnikatelském sektoru (GTARD) | mil. Kč; podíl na HDP; podíl na státním rozpočtu; podíl na BERD; podíl na celkové veřejné podpoře VaV prováděného v podnikatelském sektoru | Český statistický úřad |
9 Přírodní zdroje jsou využívány co nejefektivněji a nejšetrněji tak, aby se minimalizovaly externí náklady, které jejich spotřeba působí.
Deskriptory:
I.a suroviny
II.d hospodaření a úspory energie
II.f druhotné zdroje energie
XII.a ochrana ovzduší a klimatu
XII.b nakládání s odpady
XVIII.a zemědělství
XVIII.d potravinářství
9.1 Snižují se emise skleníkových plynů a náročnost produktu na tyto emise.
Číslo | Název | Jednotka | Plánováno 2016 | Skutečnost 2016 | Stav | Garant |
---|---|---|---|---|---|---|
Strategické ukazatele | ||||||
9.1.1 | Emise skleníkových plynů | Tuny ekvivalentu CO2 plus v přepočtu na tis. Kč HDP ve stálých cenách a na osobu | ÚŘAD Ministerstvo životního prostředí |
9.2 Zvyšuje se podíl oběhového hospodářství na celkovém objemu materiálových toků.
Číslo | Název | Jednotka | Plánováno 2016 | Skutečnost 2016 | Stav | Garant |
---|---|---|---|---|---|---|
Strategické ukazatele | ||||||
9.2.1 | Podíl objemu produkce druhotných surovin na přímém materiálovém vstupu | Podíl (v %) | Český statistický úřad | |||
9.2.2 | Celková produkce odpadů |
9.3 Zvyšuje se energetická a materiálová účinnost ekonomiky.
Číslo | Název | Jednotka | Plánováno 2016 | Skutečnost 2016 | Stav | Garant |
---|---|---|---|---|---|---|
Strategické ukazatele | ||||||
9.3.1 | Efektivita využívání zdrojů | kg/Kč, Kč/kg | Český statistický úřad | |||
9.3.2 | Energetická náročnost HDP | GJ/Kč HDP | Český statistický úřad |
9.4 Využívání domácí zemědělské produkce se zvyšuje a snižuje se tak dovoz zemědělských produktů a posiluje se potravinová soběstačnost.
Číslo | Název | Jednotka | Plánováno 2016 | Skutečnost 2016 | Stav | Garant |
---|---|---|---|---|---|---|
Strategické ukazatele | ||||||
9.4.1 | Míra soběstačnosti ČR v produkci základních potravin, krmiv a technických plodin | Podíl (v %) | ÚŘAD Ministerstvo zemědělství |
10 Ekonomické aktivity podporuje stabilní a funkční infrastruktura.
Deskriptory:
II.a elektroenergetika, elektrická energie, rozvod elektrické energie
II.e obnovitelné zdroje energie
II.f druhotné zdroje energie
V.b vysokorychlostní sítě
XI.a silniční doprava
XI.c železniční doprava
XI.h veřejná doprava
XII.h odvádění a čištění odpadních vod
XII.i ochrana akumulace vod a vodních zdrojů
XVII.a legislativní a regulační prostředí
XVII.f komunální služby a občanská vybavenost (např. veřejné osvětlení, pohřebnictví, výstavba a údržba místních sítí, lokální zásobování teplem)
XXI.a tělesná výchova, sport, turistika
10.1 Zachování trvalé státní kontroly nad systémem kritické infrastruktury a rozvíjení systému ochrany kritické infrastruktury.
Číslo | Název | Jednotka | Plánováno 2016 | Skutečnost 2016 | Stav | Garant |
---|---|---|---|---|---|---|
Strategické ukazatele | ||||||
10.1.1 | Trvalá státní kontrola nad systémem kritické infrastruktury a rozvíjení systému ochrany kritické infrastruktury | Počet kontrol |
10.2 Je zajištěno kvalitní dopravní spojení s ekonomickými populačními a dopravními centry Německa, Rakouska a Polska.
Číslo | Název | Jednotka | Plánováno 2016 | Skutečnost 2016 | Stav | Garant |
---|---|---|---|---|---|---|
Strategické ukazatele | ||||||
10.2.1 | Postup v budování transevropské dopravní sítě | Podíl (v %) | ÚŘAD Ministerstvo dopravy | |||
10.2.2 | Jízdní doba do vybraných zahraničních měst | Minuty | ÚŘAD Ministerstvo dopravy |
10.3 Elektrizační síť zajišťuje distribuci elektrické energie v požadovaném technickém standardu bez ohledu na strukturu zdrojů.
Číslo | Název | Jednotka | Plánováno 2016 | Skutečnost 2016 | Stav | Garant |
---|---|---|---|---|---|---|
Strategické ukazatele | ||||||
10.3.1 | Výkonová přiměřenost přenosové soustavy | MWh/rok (1); hod/rok (2); % (3) |
10.4 Soustavy zásobování tepelnou energií vytvářejí podmínky pro efektivní využití tepla z obnovitelných a druhotných zdrojů energie dostupných na regionální a místní úrovni.
Číslo | Název | Jednotka | Plánováno 2016 | Skutečnost 2016 | Stav | Garant |
---|---|---|---|---|---|---|
Strategické ukazatele | ||||||
10.4.1 | Počet účinných soustav zásobování tepelnou energií | Počet (bezrozměrné číslo) | Energetický regulační úřad |
10.5 Zvyšuje se dostupnost vysokorychlostního internetu.
Číslo | Název | Jednotka | Plánováno 2016 | Skutečnost 2016 | Stav | Garant |
---|---|---|---|---|---|---|
Strategické ukazatele | ||||||
10.5.1 | Přístup obyvatel ČR k internetu | % domácností | Český statistický úřad | |||
10.5.2 | Pokrytí České republiky sítěmi širokopásmového připojení k internetu | % |
10.6 Navzdory negativním dopadům změny klimatu stát udržuje vysoký standard vodohospodářských služeb a zároveň zvyšuje jejich dostupnost.
Číslo | Název | Jednotka | Plánováno 2016 | Skutečnost 2016 | Stav | Garant |
---|---|---|---|---|---|---|
Strategické ukazatele | ||||||
10.6.1 | Obyvatelé zásobovaní vodou z vodovodů pro veřejnou potřebu | Počet osob | Český statistický úřad | |||
10.6.2 | Obyvatelé trvale bydlící v domech napojených na kanalizaci pro veřejnou potřebu s koncovkou ČOV | Počet osob | Český statistický úřad |
11 Fiskální systém jako předpoklad úspěšného hospodářství je stabilní.
Deskriptory:
XVII.a legislativní a regulační prostředí
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
XIX.a finance a finanční trhy
XIX.b rozpočtování a makroekonomika
11.1 Střednědobý výhled zachovává strukturálně vyrovnané rozpočty, čímž zajišťuje jak stabilizační funkci veřejných rozpočtů, tak jejich dlouhodobou udržitelnost.
Číslo | Název | Jednotka | Plánováno 2016 | Skutečnost 2016 | Stav | Garant |
---|---|---|---|---|---|---|
Strategické ukazatele | ||||||
11.1.1 | Dluh sektoru vládních institucí | Podíl HDP (v %) | Český statistický úřad | |||
11.1.2 | Strukturální saldo sektoru vládních institucí | Podíl HDP (v %) | ÚŘAD Ministerstvo financí |
11.2 Zvyšuje se efektivita vynakládání veřejných prostředků ve vybraných veřejných politikách (zdravotnictví, vzdělávání, vědě a výzkumu a dalších).
Číslo | Název | Jednotka | Plánováno 2016 | Skutečnost 2016 | Stav | Garant |
---|---|---|---|---|---|---|
Strategické ukazatele | ||||||
11.2.1 | Výstupová efektivita veřejných výdajů | ÚŘAD Úřad vlády |
3. Odolné ekosystémy
12 Krajina ČR je pojímána jako komplexní ekosystém a ekosystémové služby poskytují vhodný rámec pro rozvoj lidské společnosti.
Deskriptory:
XII.c ochrana a sanace půdy
XII.e ochrana přírody a krajiny, chráněná území
XVII.a legislativní a regulační prostředí
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
XVII.g územní rozvoj (územní plánování a rozvoj, rozvoj venkova, urbánní rozvoj)
XVIII.a zemědělství
XVIII.b lesnictví
XVIII.g voda v zemědělské krajině
12.1 Je zpracována politika krajiny a pravidla jejího naplňování, které různé úrovně veřejné správy využívají pro své rozhodování.
12.2 Snižuje se podíl orné půdy a roste podíl trvalých travních porostů na zemědělském půdním fondu.
Číslo | Název | Jednotka | Plánováno 2016 | Skutečnost 2016 | Stav | Garant |
---|---|---|---|---|---|---|
Strategické ukazatele | ||||||
12.2.1 | Podíl orné půdy | Podíl (v %) | Český statistický úřad | |||
12.2.2 | Podíl trvalých travních porostů | Podíl (v %) | Český statistický úřad |
12.3 Významně roste podíl orné půdy obhospodařované v režimu ekologického zemědělství.
Číslo | Název | Jednotka | Plánováno 2016 | Skutečnost 2016 | Stav | Garant |
---|---|---|---|---|---|---|
Strategické ukazatele | ||||||
12.3.1 | Podíl orné půdy obhospodařované v režimu ekologického zemědělství | tis. ha, podíl (v %) | ÚŘAD Ministerstvo zemědělství |
12.4 Zvyšuje se podíl lesní půdy na celkové rozloze ČR.
Číslo | Název | Jednotka | Plánováno 2016 | Skutečnost 2016 | Stav | Garant |
---|---|---|---|---|---|---|
Strategické ukazatele | ||||||
12.4.1 | Podíl lesní půdy na celkové rozloze ČR | tis. ha, podíl (v %) | Český statistický úřad |
12.5 Vzroste prostupnost krajiny pro migraci volně žijících organismů.
Číslo | Název | Jednotka | Plánováno 2016 | Skutečnost 2016 | Stav | Garant |
---|---|---|---|---|---|---|
Strategické ukazatele | ||||||
12.5.1 | Počet kritických míst na dálkových migračních koridorech | Počet | ÚŘAD Ministerstvo životního prostředí |
12.6 Hodnocení ekosystémových služeb je začleněno do rozhodovacích procesů.
Číslo | Název | Jednotka | Plánováno 2016 | Skutečnost 2016 | Stav | Garant |
---|---|---|---|---|---|---|
Strategické ukazatele | ||||||
12.6.1 | Existuje formalizovaný systém hodnocení ekosystémových služeb |
13 Česká krajina je pestrá a dochází k obnově biologické rozmanitosti.
Deskriptory:
XII.e ochrana přírody a krajiny, chráněná území
XII.f biodiverzita
13.1 Rozmanitost a stabilita biotopů i populací jednotlivých původních druhů rostlin a živočichů se zvyšuje.
Číslo | Název | Jednotka | Plánováno 2016 | Skutečnost 2016 | Stav | Garant |
---|---|---|---|---|---|---|
Strategické ukazatele | ||||||
13.1.1 | Stav evropsky významných typů přírodních stanovišť | Podíl (v %) | ÚŘAD Ministerstvo životního prostředí | |||
13.1.2 | Indikátor druhů ptáků | Podíl (v %) | ÚŘAD Ministerstvo zemědělstvíÚŘAD Ministerstvo životního prostředí | |||
13.1.3 | Stav evropsky významných druhů živočichů a rostlin | Podíl (v %) | ÚŘAD Ministerstvo životního prostředí | |||
13.1.4 | Index červených seznamů | Index dosahuje hodnoty od 0 do 1, kdy 0 znamená, že všechny druhy zkoumané skupiny vyhynou, 1 znamená, že žádné nevyhynou. Ukazatelem je rozdíl mezi těmito hodnotami pro jednotlivé skupiny mezi hodnocenými roky, tj. zlepšení či zhoršení stavu dané skupiny | Agentura ochrany přírody a krajiny | |||
13.1.5 | Invazní druhy | Počet invazních druhů | Agentura ochrany přírody a krajiny |
14 Krajina je adaptována na změnu klimatu a její struktura napomáhá zadržování vody.
Deskriptory:
XII.e ochrana přírody a krajiny, chráněná území
XII.i ochrana akumulace vod a vodních zdrojů
XII.j jakost povrchových a podpovrchových vod
XVIII.f vodní hospodářství
XVIII.g voda v zemědělské krajině
14.1 Odtok vody z krajiny se významně zpomaluje.
Číslo | Název | Jednotka | Plánováno 2016 | Skutečnost 2016 | Stav | Garant |
---|---|---|---|---|---|---|
Strategické ukazatele | ||||||
14.1.1 | Objem přímého odtoku pro srážky s různou pravděpodobností výskytu | m3/rok; m3/ha/rok |
14.2 Kvalita povrchových i podzemních vod se zlepšuje.
Číslo | Název | Jednotka | Plánováno 2016 | Skutečnost 2016 | Stav | Garant |
---|---|---|---|---|---|---|
Strategické ukazatele | ||||||
14.2.1 | Ekologický stav vodních útvarů | Podíl (v %) | ÚŘAD Ministerstvo životního prostředí ÚŘAD Ministerstvo zemědělství | |||
14.2.2 | Chemický stav útvarů povrchových a podzemních vod | Podíl (v %) | ÚŘAD Ministerstvo životního prostředí ÚŘAD Ministerstvo zemědělství | |||
14.2.3 | Kvantitativní stav útvarů podzemních vod | Podíl (v %) | ÚŘAD Ministerstvo životního prostředí ÚŘAD Ministerstvo zemědělství |
15 Půdy jsou chráněny před degradací a potenciál krajiny je v maximální možné míře využíván k zachycování a ukládání uhlíku.
Deskriptory:
XII.c ochrana a sanace půdy
XII.f biodiverzita
XVIII.a zemědělství
XVIII.b lesnictví
XVIII.g voda v zemědělské krajině
15.1 Obsah organické hmoty v půdě a struktura půdy odpovídají přirozenému stavu daného půdního typu.
Číslo | Název | Jednotka | Plánováno 2016 | Skutečnost 2016 | Stav | Garant |
---|---|---|---|---|---|---|
Strategické ukazatele | ||||||
15.1.1 | Obsah organické hmoty v půdě | Hmotnostní podíl (% rozdílu v časové řadě) | ÚŘAD Ministerstvo zemědělství | |||
15.1.2 | Půdní struktura | WSA index (výsledek metody hodnocení stability půdní struktury). Hodnoty indexu WSA jsou posuzovány z poměru ve vodě stabilních a nestabilních makroagregátů, jedná se o bezrozměrný index v rozsahu hodnot 0–1. | ÚŘAD Ministerstvo zemědělství |
15.2 Snižuje se míra ohrožení půdy vodní a větrnou erozí.
Číslo | Název | Jednotka | Plánováno 2016 | Skutečnost 2016 | Stav | Garant |
---|---|---|---|---|---|---|
Strategické ukazatele | ||||||
15.2.1 | Podíl půd významně ohrožených erozí | Podíl (v %), plocha [ha] | ÚŘAD Ministerstvo zemědělství | |||
15.2.2 | Průměrná velikost bloku orné půdy | Plocha [ha] | ÚŘAD Ministerstvo zemědělství |
15.3 Druhová skladba vysazovaných lesních porostů odpovídá stanovištním poměrům a brání další degradaci lesních půd.
Číslo | Název | Jednotka | Plánováno 2016 | Skutečnost 2016 | Stav | Garant |
---|---|---|---|---|---|---|
Strategické ukazatele | ||||||
15.3.1 | Podíl jednotlivých druhů dřevin na obnově lesa | Podíl (v %) | ÚŘAD Ministerstvo zemědělství |
4. Obce a regiony
16 Veřejné služby v území jsou pro všechny obyvatele lépe dostupné.
Deskriptory:
XVII.c veřejné služby
XVII.f komunální služby a občanská vybavenost (např. veřejné osvětlení, pohřebnictví, výstavba a údržba místních sítí, lokální zásobování teplem)
XVII.g územní rozvoj (územní plánování a rozvoj, rozvoj venkova, urbánní rozvoj)
16.1 Strategické a územní plánování je na všech úrovních koordinováno.
Číslo | Název | Jednotka | Plánováno 2016 | Skutečnost 2016 | Stav | Garant |
---|---|---|---|---|---|---|
Strategické ukazatele | ||||||
16.1.1 | Existence metodiky pro koordinaci územního a strategického plánování na úrovni státu, krajů a obcí | Počet metodik | ÚŘAD Ministerstvo pro místní rozvoj | |||
16.1.2 | Počet projektů realizovaných v rámci strategií CLLD | Počet projektů | ÚŘAD Ministerstvo pro místní rozvoj | |||
16.1.3 | Počet projektů realizovaných v rámci strategických dokumentů pro území aglomerace | Počet projektů | ÚŘAD Ministerstvo pro místní rozvoj |
16.2 Jsou stanoveny závazné standardy dostupnosti základních veřejných služeb a jim odpovídající veřejné infrastruktury občanského vybavení, které jsou platné pro veškerou zástavbu.
Číslo | Název | Jednotka | Plánováno 2016 | Skutečnost 2016 | Stav | Garant |
---|---|---|---|---|---|---|
Strategické ukazatele | ||||||
16.2.1 | Existence standardů dostupnosti veřejných služeb | ÚŘAD Ministerstvo pro místní rozvoj ÚŘAD Úřad vlády ÚŘAD Ministerstvo vnitra |
16.3 Předpoklady pro dostupnost základních veřejných služeb jsou zajištěny již ve fázi územního a strategického plánování.
Číslo | Název | Jednotka | Plánováno 2016 | Skutečnost 2016 | Stav | Garant |
---|---|---|---|---|---|---|
Strategické ukazatele | ||||||
16.3.1 | Počet municipalit naplňujících požadavky metodiky Standardy dostupnosti veřejné infrastruktury | Počet | ÚŘAD Ministerstvo pro místní rozvoj |
16.4 Postupy strategického a územního plánování jsou koordinovány na úrovni přesahující úroveň jednotlivých obcí.
Číslo | Název | Jednotka | Plánováno 2016 | Skutečnost 2016 | Stav | Garant |
---|---|---|---|---|---|---|
Strategické ukazatele | ||||||
16.4.1 | Existence metodiky pro koordinaci územního a strategického plánování na úrovni přesahující úroveň jednotlivých obcí | ÚŘAD Ministerstvo pro místní rozvoj | ||||
16.4.2 | Podíl území/obyvatel z celkové rozlohy ČR / obyvatelstva ČR, zahrnutých do území řešených dokumenty územního a strategického plánování přesahujících úroveň jednotlivých obcí, vzájemně metodicky koordinovaných | Podíl (v %) | ÚŘAD Ministerstvo pro místní rozvoj |
17 Růst kvality života v jednotlivých municipalitách snižuje regionální nerovnosti.
Deskriptory:
III.a podnikatelské prostředí
VII.e mobilita pracovní síly
XI.i mobilita
XVI.d dostupné bydlení
XVII.f komunální služby a občanská vybavenost (např. veřejné osvětlení, pohřebnictví, výstavba a údržba místních sítí, lokální zásobování teplem)
XVII.g územní rozvoj (územní plánování a rozvoj, rozvoj venkova, urbánní rozvoj)
17.1 Dnešní venkovské a periferní oblasti se nevylidňují a jejich populace nestárne více než v urbanizovaných oblastech.
Číslo | Název | Jednotka | Plánováno 2016 | Skutečnost 2016 | Stav | Garant |
---|---|---|---|---|---|---|
Strategické ukazatele | ||||||
17.1.1 | Migrační saldo (daného území) | počet osob | Český statistický úřad | |||
17.1.2 | Index stáří | Index | Český statistický úřad |
17.2 Jsou podporovány vysoce kvalifikované pracovní příležitosti v malých a středních podnicích využívajících místní a regionální potenciál.
Číslo | Název | Jednotka | Plánováno 2016 | Skutečnost 2016 | Stav | Garant |
---|---|---|---|---|---|---|
Strategické ukazatele | ||||||
17.2.1 | Disponibilní příjem domácnosti na 1 obyvatele dle krajů | Kč | Český statistický úřad | |||
17.2.2 | Státní podpora malého a středního podnikání mimo hlavní aglomerace | Kč | ÚŘAD Ministerstvo průmyslu a obchodu ÚŘAD Ministerstvo pro místní rozvoj ÚŘAD Ministerstvo zemědělství |
17.3 Jsou podporovány různorodé formy bydlení, především dostupné nájemní bydlení pro všechny segmenty společnosti.
Číslo | Název | Jednotka | Plánováno 2016 | Skutečnost 2016 | Stav | Garant |
---|---|---|---|---|---|---|
Strategické ukazatele | ||||||
17.3.1 | Medián podílu celkových výdajů na bydlení na disponibilním příjmu domácnosti (vše po odečtení příspěvku na bydlení) | Podíl (v %) | Český statistický úřad | |||
17.3.2 | Podíl nájemního bydlení na obydlených bytech | Podíl (v %) | Český statistický úřad | |||
17.3.3 | Byty se sociálním určením pořízené s podporou z prostředků Ministerstva pro místní rozvoj a Státního fondu rozvoje bydlení za rok | Počet bytů | ÚŘAD Ministerstvo pro místní rozvoj | |||
17.3.4 | Počet sociálních bytů na bytovém fondu obce | Podíl (v %) | ÚŘAD Ministerstvo práce a sociálních věcí |
17.4 Lokální integrované strategie snižují sociální disparity v území, posilují nekonfliktní soužití a zvyšují kvalitu života pro všechny.
Číslo | Název | Jednotka | Plánováno 2016 | Skutečnost 2016 | Stav | Garant |
---|---|---|---|---|---|---|
Strategické ukazatele | ||||||
17.4.1 | Počet území v rámci správních obvodů obcí s rozšířenou působností s výskytem sociálně vyloučených lokalit | Územní jednotka (obec) | ÚŘAD Úřad vlády | |||
17.4.2 | Podíl osob vykazujících známky sociálního vyloučení | Podíl osob | ÚŘAD Úřad vlády | |||
17.4.3 | Počet místních integrovaných strategií | Počet | ÚŘAD Úřad vlády | |||
17.4.4 | Spokojenost s mezilidskými vztahy v obci | Zhodnocení subjektivní spokojenosti na standardizované škále | ||||
17.4.5 | Podíl osob se špatně vnímanou celkovou sociální podporou | Podíl (%) | Ústav zdravotnických informací a statistiky |
18 Kvalitní urbánní rozvoj sídelních útvarů je zajištěn.
Deskriptory:
I.e rekonstrukce podnikatelské infrastruktury (brownfileds)
XVII.f komunální služby a občanská vybavenost (např. veřejné osvětlení, pohřebnictví, výstavba a údržba místních sítí, lokální zásobování teplem)
XVII.g územní rozvoj (územní plánování a rozvoj, rozvoj venkova, urbánní rozvoj)
XVII.h participace občanů na veřejné správě
18.1 Snižuje se zábor zemědělské půdy ve městech i volné krajině. Brownfieldy jsou regenerovány a revitalizovány.
Číslo | Název | Jednotka | Plánováno 2016 | Skutečnost 2016 | Stav | Garant |
---|---|---|---|---|---|---|
Strategické ukazatele | ||||||
18.1.1 | Roční zábor zemědělského půdního fondu | Plocha [ha] | ÚŘAD Ministerstvo životního prostředí | |||
18.1.2 | Podíl počtu obyvatel ORP vůči výměře zastavěného území v ORP | Počet obyv./plochu [ha] zastavěného území | Český statistický úřad | |||
18.1.3 | Počet a plocha výměry brownfieldů v kraji | Počet, plocha [ha] | ÚŘAD Ministerstvo pro místní rozvoj ÚŘAD Ministerstvo zemědělství |
18.2 Města jsou přátelská ke všem věkovým a uživatelským skupinám.
Číslo | Název | Jednotka | Plánováno 2016 | Skutečnost 2016 | Stav | Garant |
---|---|---|---|---|---|---|
Strategické ukazatele | ||||||
18.2.1 | Počet municipalit naplňujících požadavky metodiky Standardy dostupnosti veřejné infrastruktury | Počet | ÚŘAD Ministerstvo pro místní rozvoj | |||
18.2.2 | Ročně ujeté vozokilometry MHD ve městech | Vozokilometry | ÚŘAD Ministerstvo dopravy | |||
18.2.3 | Podíl nízkopodlažních vozidel MHD ve městech | Počet | ÚŘAD Ministerstvo dopravy |
18.3 Obce běžně plánují rozvoj společně s veřejností.
Číslo | Název | Jednotka | Plánováno 2016 | Skutečnost 2016 | Stav | Garant |
---|---|---|---|---|---|---|
Strategické ukazatele | ||||||
18.3.1 | Počet realizátorů místní Agendy 21 | Počet | CENIA - česká informační agentura životního prostředí | |||
18.3.2 | Počet strategií CLLD | Počet | ÚŘAD Ministerstvo pro místní rozvoj | |||
18.3.3 | Počet obcí uskutečňujících participativní rozpočtování | Počet obcí | ÚŘAD Úřad vlády |
19 Města a obce omezila emise skleníkových plynů a adaptovala se na negativní dopady změny klimatu.
Deskriptory:
I.g stavebnictví
XI.a silniční doprava
XI.h veřejná doprava
XI.k nemotorová doprava
XII.a ochrana ovzduší a klimatu
XII.b nakládání s odpady
XVII.c veřejné služby
XVII.f komunální služby a občanská vybavenost (např. veřejné osvětlení, pohřebnictví, výstavba a údržba místních sítí, lokální zásobování teplem)
XVII.g územní rozvoj (územní plánování a rozvoj, rozvoj venkova, urbánní rozvoj)
XXI.a tělesná výchova, sport, turistika
19.1 Obce III. stupně předcházejí dopadům změny klimatu a jsou schopny se jim přizpůsobit.
Číslo | Název | Jednotka | Plánováno 2016 | Skutečnost 2016 | Stav | Garant |
---|---|---|---|---|---|---|
Strategické ukazatele | ||||||
19.1.1 | Podíl integrovaných strategií obcí III. stupně obsahujících problematiku změny klimatu | Podíl (v %) | ÚŘAD Ministerstvo pro místní rozvoj |
19.2 Snižuje se počet a intenzita městských tepelných ostrovů.
Číslo | Název | Jednotka | Plánováno 2016 | Skutečnost 2016 | Stav | Garant |
---|---|---|---|---|---|---|
Strategické ukazatele | ||||||
19.2.1 | Tepelný ostrov města | Km2 | CENIA - česká informační agentura životního prostředí |
19.3 Všechny nově dokončené budovy se řadí do energetické třídy A. Existující budovy se postupně renovují minimálně na úroveň energetické třídy C.
Číslo | Název | Jednotka | Plánováno 2016 | Skutečnost 2016 | Stav | Garant |
---|---|---|---|---|---|---|
Strategické ukazatele | ||||||
19.3.1 | Podíl dokončených budov ve třídě A na počtu dokončených budov | % | Český statistický úřad | |||
19.3.2 | Podíl adaptovaných budov | Podíl (v %) |
19.4 Zvyšuje se podíl veřejné zeleně v městských aglomeracích.
Číslo | Název | Jednotka | Plánováno 2016 | Skutečnost 2016 | Stav | Garant |
---|---|---|---|---|---|---|
Strategické ukazatele | ||||||
19.4.1 | Podíl plochy zeleně ve městech | Podíl (v %), plocha [ha] | CENIA - česká informační agentura životního prostředí |
19.5 Významně roste délka cyklostezek a komunikací vhodných pro cyklisty a cyklistky.
Číslo | Název | Jednotka | Plánováno 2016 | Skutečnost 2016 | Stav | Garant |
---|---|---|---|---|---|---|
Strategické ukazatele | ||||||
19.5.1 | Počet kilometrů nově vybudovaných úseků cyklistické infrastruktury | Km | ÚŘAD Ministerstvo dopravy |
19.6 Významně se zvyšuje počet bezemisních a nízkoemisních vozidel.
Číslo | Název | Jednotka | Plánováno 2016 | Skutečnost 2016 | Stav | Garant |
---|---|---|---|---|---|---|
Strategické ukazatele | ||||||
19.6.1 | Počet elektrovozidel | Počet elektromobilů | ÚŘAD Ministerstvo dopravy | |||
19.6.2 | Počet rychlodobíjecích stanic na veřejné silniční síti | Počet nabíjecích stanic | ÚŘAD Ministerstvo dopravy | |||
19.6.3 | Počet vozidel na zemní plyn (CNG/LNG) | Počet vozidel | ÚŘAD Ministerstvo dopravy | |||
19.6.4 | Počet napájecích stanic CNG/LNG na veřejné silniční síti | Počet stanic | ÚŘAD Ministerstvo dopravy |
19.7 Klesá množství skladovaného komunálního odpadu.
Číslo | Název | Jednotka | Plánováno 2016 | Skutečnost 2016 | Stav | Garant |
---|---|---|---|---|---|---|
Strategické ukazatele | ||||||
19.7.1 | Celkové množství produkovaného komunálního odpadu | |||||
19.7.2 | Celkové množství skládkovaného komunálního odpadu |
20 Územní veřejná správa cíleně využívá nástroje pro udržitelný rozvoj municipalit.
Deskriptory:
XVII.a legislativní a regulační prostředí
XVII.e kvalifikace ve veřejné správě
XVII.g územní rozvoj (územní plánování a rozvoj, rozvoj venkova, urbánní rozvoj)
XVII.h participace občanů na veřejné správě
20.1 Ústřední státní správa metodicky podporuje a rozvíjí nástroje udržitelného rozvoje municipalit.
Číslo | Název | Jednotka | Plánováno 2016 | Skutečnost 2016 | Stav | Garant |
---|---|---|---|---|---|---|
Strategické ukazatele | ||||||
20.1.1 | Existující metodická podpora nástrojům pro udržitelný rozvoj municipalit | Počet (nástrojů) | ÚŘAD Ministerstvo pro místní rozvoj ÚŘAD Úřad vlády ÚŘAD Ministerstvo vnitraÚŘAD Ministerstvo životního prostředí |
20.2 Územní veřejná správa má dostatečné institucionální kapacity pro výkon agendy udržitelného rozvoje.
Číslo | Název | Jednotka | Plánováno 2016 | Skutečnost 2016 | Stav | Garant |
---|---|---|---|---|---|---|
Strategické ukazatele | ||||||
20.2.1 | Četnost využívání řízení kvality v samosprávných úřadech | Počet úřadů | ÚŘAD Ministerstvo vnitra |
20.3 Zvýší se počet i kvalita realizátorů místní Agendy 21.
Číslo | Název | Jednotka | Plánováno 2016 | Skutečnost 2016 | Stav | Garant |
---|---|---|---|---|---|---|
Strategické ukazatele | ||||||
20.3.1 | Počet realizátorů MA21 | Počet realizátorů | CENIA - česká informační agentura životního prostředí |
5. Globální rozvoj
21 Česká republika aktivně a s důrazem na národní priority spoluutváří prostředí podporující udržitelný rozvoj na globální úrovni a na úrovni Evropské unie.
Deskriptory:
XVII.a legislativní a regulační prostředí
XX.e zahraniční pomoc a mezinárodní spolupráce
XX.i Evropská unie
21.1 Česká republika prosazuje globální implementaci mezinárodních závazků v oblasti udržitelného rozvoje, jejich implementaci na úrovni Evropské unie i jejich promítnutí do činnosti mezinárodních organizací a sama tyto závazky plní.
Číslo | Název | Jednotka | Plánováno 2016 | Skutečnost 2016 | Stav | Garant |
---|---|---|---|---|---|---|
Strategické ukazatele | ||||||
21.1.1 | Promítnutí Agendy 2030 do koncepčních a strategických dokumentů ČR, EU a nejvýznamnějších mezinárodních organizací | Seznam dokumentů (uváděním pouhého počtu by sebraná data neměla význam) | ÚŘAD Úřad vlády ÚŘAD Ministerstvo zahraničních věcí | |||
21.1.2 | Podíl ODA na HND | Podíl (v %) | ÚŘAD Ministerstvo zahraničních věcí |
21.2 Česká republika na globální i na úrovni Evropské unie podporuje naplnění Cílů udržitelného rozvoje a specificky Cíle č. 16 Mír, spravedlnost a silné instituce.
Číslo | Název | Jednotka | Plánováno 2016 | Skutečnost 2016 | Stav | Garant |
---|---|---|---|---|---|---|
Strategické ukazatele | ||||||
21.2.1 | Procenta bilaterální oficiální rozvojové spolupráce vynaložená na posílení rozvojových zemí v oblasti lidských práv a dobrého vládnutí, jak jsou vymezeny v rámci SDG16 | Podíl (v %) | ÚŘAD Ministerstvo zahraničních věcí |
21.3 Česká republika posiluje svou přidanou hodnotu pro působení v mezinárodních organizacích a Evropské unii.
Číslo | Název | Jednotka | Plánováno 2016 | Skutečnost 2016 | Stav | Garant |
---|---|---|---|---|---|---|
Strategické ukazatele | ||||||
21.3.1 | Zastoupení ČR ve volených orgánech nejvýznamnějších mezinárodních organizací relevantních pro udržitelný rozvoj | Seznam pozic, do nichž byla zvolena ČR a/nebo její zástupce (uváděním pouhého počtu by sebraná data neměla význam) | ÚŘAD Ministerstvo zahraničních věcí |
22 Posílením koherence vnitřních politik s vnějším dopadem podporuje Česká republika globální udržitelný rozvoj.
Deskriptory:
XVII.a legislativní a regulační prostředí
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
XX.e zahraniční pomoc a mezinárodní spolupráce
XX.i Evropská unie
22.1 Česká republika průběžně promítá do koncepčních dokumentů a nástrojů vnějších politik přijaté mezinárodní závazky a národní priority v oblasti udržitelného rozvoje.
Číslo | Název | Jednotka | Plánováno 2016 | Skutečnost 2016 | Stav | Garant |
---|---|---|---|---|---|---|
Strategické ukazatele | ||||||
22.1.1 | Soulad koncepčních dokumentů a programů vnějších politik České republiky s přijatými mezinárodními závazky a národními prioritami v oblasti udržitelného rozvoje | Seznam revidovaných dokumentů, které zahrnuly mezinárodní závazky k udržitelnému rozvoji | ÚŘAD Úřad vlády ÚŘAD Ministerstvo zahraničních věcí |
22.2 Česká republika aktivně buduje institucionální kapacity pro sledování koherence vnitřních politik s vnějším dopadem a omezuje jejich negativní vliv na globální směřování k udržitelnému rozvoji.
Číslo | Název | Jednotka | Plánováno 2016 | Skutečnost 2016 | Stav | Garant |
---|---|---|---|---|---|---|
Strategické ukazatele | ||||||
22.2.1 | Vytvoření metodiky ke koherenci politik pro veřejnou správu a její pilotní aplikace na konkrétní tematické oblasti | Formální existence metodiky; seznam tematických oblastí, na které byla aplikována | ÚŘAD Úřad vlády | |||
22.2.2 | Pravidelné vyhodnocení koherence klíčových politik v jednotlivých tematických oblastech | Seznam tematických oblastí, které prošly analýzou koherence politik; seznam analytických výstupů | ÚŘAD Úřad vlády |
22.3 Česká republika aktivně prosazuje sledování a naplňování koherence politik na úrovni Evropské unie, ve vnějších politikách Evropské unie a na globální úrovni.
Číslo | Název | Jednotka | Plánováno 2016 | Skutečnost 2016 | Stav | Garant |
---|---|---|---|---|---|---|
Strategické ukazatele | ||||||
22.3.1 | Zapojení České republiky do mezinárodních platforem na evropské a globální úrovni, kde je projednávána problematika koherence politik | Seznam platforem, do kterých je Česká republika zapojena | ÚŘAD Úřad vlády ÚŘAD Ministerstvo zahraničních věcí |
6. Dobré vládnutí
23 Tvůrci a tvůrkyně veřejných politik mají znalosti a dovednosti, které jim umožňují plnohodnotnou účast ve veřejné rozpravě.
Deskriptory:
IV.e transfer znalostí a technologií
VI.h další vzdělávání
VI.i celoživotní učení
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
XVII.e kvalifikace ve veřejné správě
XVII.h participace občanů na veřejné správě
23.1 Systém vzdělávání zaměstnanců a zaměstnankyň veřejné správy reálně rozvine koncepční uvažování a zprostředkuje nejnovější vědecké poznatky, kontakt se zkušenostmi z jiných zemí a vhled do způsobu, jak s těmito poznatky kriticky pracovat.
Číslo | Název | Jednotka | Plánováno 2016 | Skutečnost 2016 | Stav | Garant |
---|---|---|---|---|---|---|
Strategické ukazatele | ||||||
23.1.1 | Počet projektů realizovaných správními úřady v oblasti vzdělávání a v oblasti tvorby nových nebo úpravy stávajících vnitřních systémů vzdělávání či koncepcí/strategií vzdělávání | Počet projektů | ÚŘAD Ministerstvo vnitra | |||
23.1.2 | Počet projektů realizovaných územními samosprávnými celky v oblasti vzdělávání zaměstnanců a rozvoje lidských zdrojů | Počet projektů | ÚŘAD Ministerstvo vnitra | |||
23.1.3 | Počet úředníků proškolených v oblasti strategické práce | Počet úředníků | ÚŘAD Ministerstvo pro místní rozvoj |
23.2 Systém vzdělávání poskytovaný veřejnými vzdělávacími institucemi zajistí rozvoj participativních a deliberativních dovedností občanů a občanek.
Číslo | Název | Jednotka | Plánováno 2016 | Skutečnost 2016 | Stav | Garant |
---|---|---|---|---|---|---|
Strategické ukazatele | ||||||
23.2.1 | Počet realizátorů MA21 | Počet realizátorů | ÚŘAD Ministerstvo životního prostředí |
23.3 Státní systém podpory orientovaného a aplikovaného výzkumu zajistí soustavný příliv poznatků a inovací demokratičnosti a dlouhodobé efektivity vládnutí.
Číslo | Název | Jednotka | Plánováno 2016 | Skutečnost 2016 | Stav | Garant |
---|---|---|---|---|---|---|
Strategické ukazatele | ||||||
23.3.1 | Hodnocení výzkumných organizací |
24 Veřejné politiky jsou soudržné ve vztahu k cílům strategického rámce Česká republika 2030.
Deskriptory:
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
XVII.e kvalifikace ve veřejné správě
24.1 Veřejná správa na všech úrovních bude mít dostatečnou institucionální kapacitu k vytváření soudržných politik (kompetence, personál, finanční prostředky, komunikační kanály ap.).
Číslo | Název | Jednotka | Plánováno 2016 | Skutečnost 2016 | Stav | Garant |
---|---|---|---|---|---|---|
Strategické ukazatele | ||||||
24.1.1 | Počet služebních úřadů využívajících řízení kvality | Počet a podíl úřadů | ÚŘAD Ministerstvo vnitra | |||
24.1.2 | Počet územních samosprávných celků a obcí využívajících řízení kvality | Počet a podíl územních samosprávných celků a obcí | ÚŘAD Ministerstvo vnitraÚŘAD Ministerstvo životního prostředí | |||
24.1.3 | Institucionální kapacita pro potřeby strategické práce | ANO/NE, výstupový indikátor | ÚŘAD Ministerstvo pro místní rozvoj |
24.2 Veřejné politiky budou brát ohled na dlouhodobé dopady a instituce veřejné správy budou tyto dopady sledovat v rámci vlastních strategických materiálů.
Číslo | Název | Jednotka | Plánováno 2016 | Skutečnost 2016 | Stav | Garant |
---|---|---|---|---|---|---|
Strategické ukazatele | ||||||
24.2.1 | Nastavení hierarchického systému strategických dokumentů | ANO/NE, výstupový indikátor | ÚŘAD Ministerstvo pro místní rozvoj | |||
24.2.2 | Podíl/počet strategických dokumentů připravených v souladu s Metodikou přípravy veřejných strategií | ANO/NE, výstupový indikátor | ÚŘAD Ministerstvo pro místní rozvoj |
24.3 Veřejné politiky budou založeny na dostupných znalostech a budou systematicky posuzovány předem s ohledem na možné dopady na příjemce a dopady na jiné oblasti než oblast primárního zájmu.
Číslo | Název | Jednotka | Plánováno 2016 | Skutečnost 2016 | Stav | Garant |
---|---|---|---|---|---|---|
Strategické ukazatele | ||||||
24.3.1 | Hodnocení dopadů navrhované regulace | Podíl (v %) | ÚŘAD Úřad vlády |
24.4 Veřejné politiky budou systematicky vyhodnocovány zpětně (expost evaluace).
Číslo | Název | Jednotka | Plánováno 2016 | Skutečnost 2016 | Stav | Garant |
---|---|---|---|---|---|---|
Strategické ukazatele | ||||||
24.4.1 | Počet evaluací veřejných politik (zpráv, studií či podkladů) | Počet evaluací | ÚŘAD Ministerstvo pro místní rozvoj | |||
24.4.2 | Počet institucí veřejné správy zastoupených na konferenci evaluačních jednotek pořádané evaluační jednotkou Národního orgánu pro koordinaci | Počet institucí | ÚŘAD Ministerstvo pro místní rozvoj |
25 Tvůrci a tvůrkyně veřejných politik mají kvalitní a snadno dostupná data a informace pro potřeby rozhodování.
Deskriptory:
IV.e transfer znalostí a technologií
IV.f technické inovace
IV.g netechnické inovace
V.e interoperabilita
XVII.c veřejné služby
XVII.d digitalizace agend veřejné správy
25.1 Uvnitř veřejné správy se dále rozvine systém sběru a sdílení dat a informací, které umožňují analýzu problémů, tvorbu variant a odhad dopadů.
Číslo | Název | Jednotka | Plánováno 2016 | Skutečnost 2016 | Stav | Garant |
---|---|---|---|---|---|---|
Strategické ukazatele | ||||||
25.1.1 | Schválené a do Databáze strategií vložené – nové i aktualizované – strategické dokumenty | Počet dokumentů | ÚŘAD Ministerstvo pro místní rozvoj | |||
25.1.2 | Počet zveřejněných analýz | Počet analýz | ÚŘAD Ministerstvo vnitra |
25.2 Data a informace veřejné správy budou dostupné takovou cestou, která je z hlediska občanů a občanek nejpohodlnější.
Číslo | Název | Jednotka | Plánováno 2016 | Skutečnost 2016 | Stav | Garant |
---|---|---|---|---|---|---|
Strategické ukazatele | ||||||
25.2.1 | Zpřístupnění obsahu, transparentnost, open data | Počet datových sad a počet veřejných institucí publikujících otevřená data | ÚŘAD Ministerstvo vnitra | |||
25.2.2 | Počet osob využívajících ke komunikaci s úřady internet | % z uživatelů internetu, % ze všech jednotlivců starších 16 let | Český statistický úřad |
25.3 Bude rozvinut systém výměny zkušeností mezi vyššími a nižšími úrovněmi veřejné správy, mezi různými sektory vládnutí a mezi českou veřejnou správou a veřejnými správami v zahraničí.
Číslo | Název | Jednotka | Plánováno 2016 | Skutečnost 2016 | Stav | Garant |
---|---|---|---|---|---|---|
Strategické ukazatele | ||||||
25.3.1 | Míra využití existujících forem stáží a studií mezi českou veřejnou správou a EU | Počet a podíl (v %) obsazených míst | ÚŘAD Ministerstvo vnitra |
26 Inovace v tvorbě veřejných politik jsou progresivním řešením, které zvyšuje demokratičnost a/nebo dlouhodobou efektivitu veřejných politik; takové inovace jsou trvalou součástí fungování veřejné správy na všech úrovních.
Deskriptory:
IV.g netechnické inovace
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
XVII.c veřejné služby
XVII.h participace občanů na veřejné správě
26.1 Rozvine se systém podpory inovací v tvorbě veřejných politik.
Číslo | Název | Jednotka | Plánováno 2016 | Skutečnost 2016 | Stav | Garant |
---|---|---|---|---|---|---|
Strategické ukazatele | ||||||
26.1.1 | Počet přihlášek do European Public Sector Awards | Počet přihlášek | ÚŘAD Úřad vlády | |||
26.1.2 | Počet záznamů v databázi OECD Observatory of Public Sector Innovation | Počet záznamů | ÚŘAD Úřad vlády |
26.2 Pilotáže se stanou součástí tvorby veřejných politik všude tam, kde to bude dle charakteru politiky vhodné.
Číslo | Název | Jednotka | Plánováno 2016 | Skutečnost 2016 | Stav | Garant |
---|---|---|---|---|---|---|
Strategické ukazatele | ||||||
26.2.1 | Experimentální testování veřejných politik | ANO/NE (pro jednotlivá ministerstva) | ÚŘAD Úřad vlády | |||
26.2.2 | Systematická analýza aktuálního stavu vědění | ANO/NE (pro jednotlivá ministerstva) | ÚŘAD Úřad vlády |
26.3 Deliberace veřejných politik budou pravidlem všude tam, kde to bude dle charakteru politiky vhodné.
Číslo | Název | Jednotka | Plánováno 2016 | Skutečnost 2016 | Stav | Garant |
---|---|---|---|---|---|---|
Strategické ukazatele | ||||||
26.3.1 | Konzultace návrhů veřejných politik s dotčenými subjekty | Podíl (v %) | ÚŘAD Úřad vlády | |||
26.3.2 | Počet realizátorů MA21 | Počet realizátorů | ÚŘAD Úřad vládyÚŘAD Ministerstvo životního prostředí |
27 Zvýšila se kvalita vládnutí z hlediska příjemců veřejných politik.
Deskriptory:
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
XVII.c veřejné služby
XVII.h participace občanů na veřejné správě
27.1 Rozvinou se postupy zvyšující z hlediska občanů a občanek inkluzivitu vládnutí.
Číslo | Název | Jednotka | Plánováno 2016 | Skutečnost 2016 | Stav | Garant |
---|---|---|---|---|---|---|
Strategické ukazatele | ||||||
27.1.1 | Volební účast ve všech typech voleb | Podíl (v %) | Český statistický úřad | |||
27.1.2 | Četnost krajských a místních referend a účast v nich | Počet referent a podíl platných/neplatných referend | ÚŘAD Ministerstvo vnitra | |||
27.1.3 | Zastoupení žen/mužů ve volených orgánech | Podíl (v %) | Český statistický úřad | |||
27.1.4 | Populace žijící pod hranicí chudoby před sociálními transfery a po nich | Podíl (v %) | Český statistický úřad | |||
27.1.5 | Zastoupení žen/mužů ve vedoucích pozicích veřejné správy | Podíl (v %) | Český statistický úřad |
27.2 Rozvinou se postupy zvyšující efektivitu veřejné správy z hlediska občanů/občanek a podnikatelů/podnikatelek a firem.
Číslo | Název | Jednotka | Plánováno 2016 | Skutečnost 2016 | Stav | Garant |
---|---|---|---|---|---|---|
Strategické ukazatele | ||||||
27.2.1 | Efektivita veřejné správy z hlediska jejích klientů | |||||
27.2.2 | Průměrná délka soudního řízení | Počet dní | ÚŘAD Ministerstvo spravedlnosti |