| Strategický rámec cirkulární ekonomiky České republiky 2040 (2021) |
| Produkty a design |
| České firmy zavádějí v maximální možné míře nové výrobní metody využívající nejmodernější technologie k cirkulárnímu navrhování a udržitelné výrobě produktů. |
1 | Podporovat využití druhotných recyklovaných materiálů ve výrobních procesech. |
2 | Podporovat optimalizaci výrobních procesů s ohledem na předcházení vzniku odpadů a jejich eliminaci. |
3 | Podporovat inovaci a vývoj nových materiálů, postupů, technologií a výrobků s ohledem na zajištění jejich cirkularity. |
4 | Podporovat postupy, které povedou k rozvoji inovativních praxí v oblasti designu pro cirkulární ekonomiku v rámci Public-Private-Partnership segmentu. |
5 | Podporovat cirkulární obchodní modely založené na uzavřených materiálových cyklech. |
6 | Podporovat propojování všech fází hodnotového řetězce za účelem zlepšování cirkularity. |
7 | Podporovat aplikaci principů ekomodulace za účelem zvýšení podílu recyklovatelných výrobků. |
8 | Posilovat principy EPR. |
9 | Zlepšit efektivitu fungování systémů EPR pro jednotlivé výrobky s ukončenou životností. Zajistit účinné provádění a vynucování povinností zpětného odběru v rámci režimů EPR. |
10 | Vyhodnotit možnosti rozšíření EPR systémů (nad rámec povinných požadavků evropské legislativy) na další druhy výrobků. |
11 | Zamezovat předčasnému zastarávání výrobků. |
12 | Umožnit repasování a modernizaci, případně plnou vysoce kvalitní recyklaci, výrobků. |
13 | Podporovat modely „produkt jako služba“ v různých segmentech. |
14 | Podporovat sdílení informací o výrobcích prostřednictvím digitalizace (digitální pasy výrobků a další nástroje). |
15 | Podporovat environmentálně odpovědné zadávání veřejných zakázek jako stimul poptávky po cirkulárních výrobcích. |
16 | Vyhodnotit možnosti certifikace kvality u opětovně použitelných součástí nebo výrobků, druhotných surovin a recyklovatelného odpadu. |
17 | Zvážit možnosti vytvoření zálohových systémů, které zajistí odpovídající úrovně sběru, popř. opětovného použití, zejména výrobků s nebezpečným obsahem. |
18 | Prozkoumat možnosti zavádění zákazu ničení neprodaných funkčních výrobků. |
19 | Omezovat zbytné jednorázové plastové výrobky. |
20 | Podporovat snižování množství komplexních obalových materiálů. |
21 | Zvážit možnosti omezit používání některých obalových materiálů pro určitá použití. |
22 | Posilovat inovace v oblasti textilu pro podporu opětovného využití textilu a vyhodnocovat možnosti zvyšování recyklovaného obsahu v textilu. |
23 | Podporovat vytváření obchodních modelů, které nebudou preferovat tzv. rychlou módu. |
| Průmysl, suroviny, stavebnictví a energetika |
| Suroviny jsou v České republice optimálně využívány, druhotné suroviny se standardně používají v ekonomice a primární suroviny se používají pouze tam, kde je to nezbytně nutné. České firmy soutěží v oblasti ekologických inovací a digitálních technologií na světových trzích. Investováním do oběhového hospodářství zvyšuje český průmysl konkurenceschopnost a snižuje závislost na zdrojích a náklady. |
1 | Do roku 2040 ztrojnásobit míru oběhového využití materiálu ve srovnání s úrovněmi roku 2017. |
2 | Zvyšovat podíl zpětně navrácených surovin na celkové spotřebě surovin v ČR. |
3 | Podporovat využití druhotných recyklovaných materiálů ve výrobních procesech. |
4 | Optimalizovat průmyslové procesy s ohledem na předcházení vzniku odpadů a jejich eliminaci. |
5 | Podporovat inovace a vývoj nových materiálů, postupů a technologií za účelem zajištění jejich cirkularity a snižování materiálové náročnosti. |
6 | Pravidelně revidovat poplatkové nástroje v souladu s hierarchií nakládání s odpady. |
7 | Podporovat energetické využití odpadů v souladu s hierarchií nakládání s odpady. |
8 | Podporovat průmyslovou symbiózu ve prospěch oběhového hospodářství. |
9 | Podporovat dobrovolné dohody v průmyslu zaměřené na oběhové hospodářství a snižování energetické náročnosti. |
10 | Podporovat zlepšení v oblasti sledování materiálových toků prostřednictvím digitalizace a využití velkých dat. |
11 | Zlepšovat „pasportizaci“ nových i stávajících budov. |
12 | Podporovat postupy, které povedou k rozvoji inovativních praxí v oblasti designu pro cirkulární ekonomiku v rámci stavebnictví. |
13 | Prozkoumat možnosti aplikace principů rozšířené odpovědnosti výrobců v oblasti stavebnictví. |
14 | Podporovat digitalizaci ve stavebnictví. |
15 | Podporovat selektivní demolice k podpoře odpovídajícího nakládání s materiály z demolovaných staveb. |
16 | Vyhodnocovat možnosti zavádění požadavků na obsah recyklovaných materiálů pro některé stavební výrobky s přihlédnutím k jejich bezpečnosti a funkčnosti. |
17 | Zvážit používání rámce Level(s) s cílem začlenit posuzování životního cyklu do zadávání veřejných zakázek. |
18 | Vyhodnocovat právní úpravu omezující opětovné využití repasovaného a recyklovaného materiálu, zejména podmínky výstavby silnic ve prospěch využívání recyklovaného kameniva. |
19 | Zlepšovat procesy recyklace kritických surovin u vybraných výrobků. |
20 | Využívat nerecyklovatelné odpady pro výrobu energie. |
21 | Podpořit požadavky na zavedení pokročilých technik v průmyslu, které zvyšují cirkularitu. |
22 | Podporovat využívání pokročilých paliv z biologicky rozložitelných odpadů (zejména živočišného původu) pro dopravní prostředky za podmínky splnění kritérií udržitelnosti. |
23 | Podporovat revize příslušné výrobkové normy za účelem zvýšení využívání druhotných surovin. |
24 | Stanovit kvalitativní požadavky na druhotné suroviny pro podporu a rozvoj trhu s druhotnými surovinami. |
25 | Platforma stakeholderů – využívat stávající struktury k propojování témat průmyslu, surovin, stavebnictví, energetiky a oběhového hospodářství. |
26 | Podporovat snižování energetické náročnosti technologických a výrobních procesů. |
27 | Podporovat materiálové využití vedlejších energetických produktů. |
28 | Budováním vhodné infrastruktury na skladování statkových hnojiv, kalů a digestátu omezovat úniky reziduálního metanu a amoniaku do ovzduší, umožnit materiálové či energetické využití takto získaných zbytkových plynů. |
| Bioekonomika a potraviny |
| Potenciál bioekonomiky je v České republice využíván v maximální míře v rámci oběhového hospodářství. Množství potravinových odpadů klesá. |
1 | Podporovat a vzdělávat spotřebitele v odpovědnější spotřebě potravin. |
2 | Podporovat opatření k omezování potravinových odpadů a s tím související projekty potravinových bank k omezení potravinových odpadů. |
3 | Poskytovat informace spotřebitelům o potravinových odpadech a o prevenci vzniku potravinových odpadů v domácnostech prostřednictvím různých nástrojů (včetně elektronických aplikací). |
4 | Podporovat projekty zpracování velkých dat ke zlepšení nakládání s potravinami a předcházení potravinových odpadů. |
5 | Podporovat dobrou praxi v oblasti udržitelného hospodaření s půdou a ekologické zemědělství. |
6 | Podporovat udržitelné lesnictví a zlepšovat stav lesnictví. |
7 | Podporovat používání dřeva jako obnovitelné suroviny. |
8 | Zajistit udržitelnou produkci biomasy pro výrobu materiálů, energie a paliv. Využívat ekologicky šetrnějších technik, včetně precizního zemědělství, a dobré praxe. |
9 | Podporovat zvyšování podílu organické hmoty v půdě preferencí kvalitních kompostů a případně digestátu z biologicky rozložitelných odpadů a udržitelně pěstované biomasy. |
10 | Přijímat opatření proti degradaci lesních půd. |
11 | Využívat dotační programy ČR a EU pro podporu bioekonomiky a zadržování vody v krajině. |
12 | Podporovat vznik demonstračních místních a regionálních bioekonomických systémů a sdílení dobré praxe s ostatními regiony EU. |
13 | Poskytovat informace k propojení bioekonomiky a oběhového hospodářství. |
14 | Podporovat výzkum a vývoj v oblasti bioekonomiky ve spojení s oběhovým hospodářstvím. |
15 | Podporovat výměnu zkušeností a sdílení dobré praxe v oblasti bioekonomiky. |
16 | Platforma stakeholderů – využívat stávající struktury k podpoře propojování témat bioekonomiky a oběhového hospodářství. |
17 | Podporovat odbyt kompostů na zemědělském půdním fondu. |
| Spotřeba a spotřebitelé |
| Cirkulární obchodní modely jsou podporovány ve výrobě a spotřebě produktů a služeb v České republice. Spotřebitelé se orientují na udržitelnou spotřebu cirkulárních produktů na základě relevantních informací. |
1 | Podporovat modely udržitelné spotřeby. |
2 | Podporovat lokální uzavřené cykly v rámci spotřeby vybraných výrobků. |
3 | Posilovat opatření k omezování jednorázových výrobků. |
4 | Podporovat předcházení vzniku odpadů v rámci spotřeby výrobků. |
5 | Podporovat znovuvyužití výrobků prostřednictvím charit a center opětovného použití. |
6 | Podporovat udržitelnou spotřebu v oblasti textilních výrobků. |
7 | Motivovat spotřebitele k odpovědné a udržitelné spotřebě. |
8 | Vyhodnocovat možnosti snížení DPH na opravy vybraných výrobků. |
9 | Podporovat poskytování spolehlivých a relevantních informací o výrobcích v místě prodeje, včetně informací o jejich životnosti a dostupnosti opravárenských služeb, náhradních dílů a servisních příruček. |
10 | Vyhodnocovat environmentální tvrzení výrobců pomocí metod environmentální stopy výrobků a organizací. |
11 | Omezovat „greenwashing“ a zamezovat poskytování nesprávných informací spotřebitelům. |
12 | Podporovat projekty opětovného použití různých skupin výrobků (například nábytku, textilu a knih), re-use center a informačních portálů pro poskytování funkčních výrobků. |
13 | Podporovat projekty sdílení věcí a veřejných dílen. |
14 | Podporovat nové oběhové obchodní modely a zdola nahoru budované iniciativy občanů a neziskových organizací. |
15 | Podporovat dostupnost výrobků a služeb, které jsou v souladu s principy cirkulární ekonomiky pro všechny spotřebitele. |
16 | Platforma stakeholderů – využívat stávající struktury k propojování témat spotřeby a oběhového hospodářství. |
| Odpadové hospodářství |
| Odpad je zásadně omezován. Je maximalizována recyklace a opětovné použití. Energetické využití je realizováno u nerecyklovatelného odpadu. Skládkování je zakázáno a na skládky se ukládá pouze zcela nevyužitelný odpad. V roce 2040 je recyklace všech druhů odpadu na maximální možné úrovni, produkce odpadu na obyvatele se snížila a míra skládkování odpadů je pod cílem EU. |
1 | Podporovat předcházení vzniku odpadů v rámci činnosti všech subjektů. |
2 | Podporovat rozvoj recyklačních technologií. |
3 | Podporovat kaskádovou recyklaci. |
4 | Podporovat zvyšování používání výrobků s obsahem druhotných surovin a recyklátů ve veřejných zakázkách. |
5 | Podporovat energetické využití odpadů v souladu s hierarchií nakládání s odpady. |
6 | Realizovat vývoj nových materiálů, postupů a technologií za účelem snižování materiálové náročnosti a předcházení vzniku odpadu. |
7 | Zaměřovat podporu z finančních programů na prioritní toky odpadů (např. komunální odpady, nebezpečné odpady, infekční odpady, stavební odpady, plasty). |
8 | Podporovat informovanost obyvatel o předcházení vzniku odpadu a o správném nakládání s odpady. |
9 | Podporovat nahrazování nebezpečných látek ve výrobcích ve vazbě na snižování množství nebezpečného odpadu. |
10 | Podporovat digitalizaci v odpadovém hospodářství a smart „chytré“ odpadové hospodářství, včetně digitalizace materiálových toků a jejich přesného monitoringu. |
11 | Zlepšovat dostupnost a kvalitu dat v oblasti odpadového hospodářství. |
12 | Podporovat inovativní technologie v oblasti sběru, třídění a zpracování odpadů. |
13 | Zlepšovat systémy separovaného sběru v obcích a u podnikatelských subjektů. |
14 | Posilovat a rozšiřovat sběr biologického odpadu (rostlinného i živočišného původu) na celém území České republiky. |
15 | Zlepšovat infrastrukturu pro třídění organického odpadu stejné hustoty rozmístění, jako je tomu u infrastruktury na tříděný papír/sklo/plasty. |
16 | Podporovat posilování infrastruktury bioplynových stanic včetně případné transformace bioplynových stanic (na produkci metanu a biorafinérie). |
17 | Realizovat a rozšiřovat programy domácího a komunitního kompostování. |
18 | Vyhodnocovat možnosti a stanovit pravidla přechodu odpad/neodpad pro vybrané materiály. |
19 | Rozvíjet inovativní recyklační technologie pro zpracování obtížně recyklovatelných odpadů (například chemická recyklace, tedy plazmové zplyňování, pyrolýza, solvolýza a další). |
20 | Podporovat výměnu informací a osvědčených postupů v oblasti recyklace odpadů. |
21 | Zlepšovat efektivitu systémů primárního třídění komunálních odpadů. Podporovat systémy třídění „dům od domu“ a systémy zpoplatnění na základě skutečně produkovaného množství odpadu. |
22 | Podporovat efektivní uzavíraní materiálových toků, pro vybrané komodity, jejíchž skutečná recyklace v současné době na nízké úrovni: kovy, textil, dřevo, plasty aj. |
23 | Podporovat spolupráci obcí při řešení nakládání s odpady. |
24 | Podporovat projekty zaměřené na využívání odpadů v místě jejich vzniku (lokální řešení). |
25 | Zlepšovat možnosti třídění stavebních odpadů (selektivní demolice). |
26 | Podporovat třídění, opětovné použití a recyklaci textilních výrobků, a to i prostřednictvím inovací, podpory průmyslových aplikací a regulačních opatření, například rozšířené odpovědnosti výrobce. |
27 | Podporovat vysoce účinné systémy třídění jednotlivých složek komunálních odpadů. |
28 | Podporovat omezování přítomnosti látek, které komplikují recyklaci výrobků. |
29 | Důkladně vyhodnotit možnosti a dopady případného budoucího zavedení poplatku za spalování vybraných druhů odpadů jako možného nástroje na podporu recyklace. |
30 | Zlepšovat účinnost stávajících EPR systémů. |
31 | Nastavit efektivní princip ekomodulace pro obaly i výrobky s ukončenou životností. |
32 | Preferovat opakovaně použitelné obaly z důvodu prevence vzniku odpadů. |
33 | Zvážit povinné zavedení požadavků na minimální obsah recyklovaného materiálu, které by museli dodržovat vymezení výrobci (např. v rámci relevantních provozních povolení). |
34 | Zvyšovat poplatky ze skládkování, při zohlednění dopadů na místní samosprávu a obyvatelstvo a důsledně realizovat zákaz skládkování využitelných a recyklovatelných odpadů do roku 2030. |
35 | Důsledně omezovat nelegální přepravu odpadů a zvažovat všechny možnosti omezení dovozů odpadů do ČR v případě, že by byly ohroženy cíle ČR dle evropské legislativy. |
36 | Zvážit možné omezení dovozu odpadu a materiálu pro technické zabezpečení a rekultivaci skládek odpadu ze zahraničí. |
37 | Platforma stakeholderů – využívat stávající struktury k propojování témat odpadového hospodářství a oběhového hospodářství. |
| Voda |
| V maximální možné míře jsou realizovány úspory vody. Zvyšuje se recyklace vody. Na půdě se hospodaří udržitelně s cílem zadržení vody v krajině. |
1 | Podporovat dostupnost nebalené pitné vody na veřejných místech. |
2 | Podporovat projekty znovuvyužití a recyklace odpadní vody v průmyslu, i na úrovni municipalit. |
3 | Vytvořit strategický přístup pro efektivní nakládání s čistírenskými kaly. |
4 | Realizovat udržitelný management nakládání s čistírenskými kaly, a to se zaměřením na recyklaci fosforu a energetickou efektivnost. |
5 | Podporovat výzkum nových technologií pro nakládání s odpadními vodami, kapalnými odpady a čistírenskými kaly s cílem snížení energetické náročnosti procesu čištění odpadních vod a k maximalizaci využití fosforu z kalů z ČOV. |
6 | Podporovat a rozšiřovat využití organických odpadů a potravinových zbytků (bioplynové stanice, kompostárny) s cílem následné aplikace produktů na půdu pro zlepšení schopnosti zadržovat vodu. |
7 | Podporovat zlepšování udržitelného hospodaření na zemědělské půdě. |
8 | Zavádět nové technologie k využití recyklované vody v průmyslové výrobě, obzvláště v odvětvích s vysokou spotřebou vody jako jsou potravinářský, papírenský, chemický, textilní průmysl a energetika. |
9 | Podporovat zavádění technologií a postupů pro úsporu a opětovné využití vody v zemědělství. |
10 | Podporovat zavádění systémů a rozvodů pro využívání recyklované či upravené šedé vody. |
11 | Podporovat výzkum, inovace a zavádění nejlepších dostupných technik v oblasti nakládání s vodami. |
12 | Podporovat výzkum a aplikaci nových technik pro odstranění nově detekovaných polutantů. |
13 | Podporovat výzkum pro efektivní systémy ohřevu užitkové vody s cílem snížení spotřeby pitné vody. |
14 | Klást důraz na diversifikaci zdrojů vytvářením a budováním rybníků a dalších opatření zadržujících vodu v krajině evidováním a ochranou mokřadů. |
15 | Ve větší míře podporovat návrhy a realizace přírodě blízkých opatření a renaturalizaci říčních toků jako prioritní opatření pro zádrž vody v krajině, pro podporu její resilience a ekosystémových služeb včetně ochrany biodiverzity. |
16 | Podporovat další způsoby zadržování vody v krajině a posílení vodních zdrojů v případě jejich nedostatečnosti realizací přehradních nádrží. |
17 | Vyhodnotit možnosti legislativního zakotvení recyklace odpadních vod. |
| Výzkum, vývoj a inovace |
| České firmy jsou zapojeny do špičkových služeb v hodnotovém řetězci v oblasti výzkumu a vývoje a to i v mezinárodním měřítku. Část státního financování výzkumu a vývoje je vyčleněna konkrétně na projekty související s cirkulární ekonomikou a programy výzkumu a vývoje. Digitalizace zásadně napomáhá oběhovému hospodářství v České republice. |
1 | Vytvořit jednotný strategický přístup pro digitalizaci a oběhové hospodářství. Stanovit soudržnou politiku v oblasti inovací a digitalizace, a posílit účinnost stávajících nástrojů na podporu výzkumu, inovací a digitalizace v oběhovém hospodářství pro domácí výzkumné organizace a podniky. |
2 | Posilovat vazby oběhového hospodářství na digitalizaci v rámci stávajících politik pro digitalizaci. |
3 | Zlepšit koordinaci mezi jednotlivými subjekty k posilování digitalizace v oběhovém hospodářství. |
4 | Posilovat digitální oběhové obchodní modely. |
5 | Podporovat spolupráci mezi obory, úřady a ministerstvy v oblastech výzkumu a vývoje a digitalizace pro oběhové hospodářství. |
6 | Podporovat zapojení domácích subjektů do mezinárodního aplikovaného výzkumu v oblasti oběhového hospodářství (např. v rámci programu Horizont Evropa). |
7 | Usnadnit řešení průřezových témat dotýkajících se pokročilých technologií a inovativních činností prováděných v rámci cirkulární ekonomiky. |
8 | Zvýšit účinnost nástrojů veřejné podpory pro výzkum a vývoj při usnadňování přechodu na oběhové hospodářství. |
9 | Posilovat ekologické inovace ve vysokorůstových na technologiích založených obchodních modelech oběhového hospodářství. |
10 | Vyhodnotit potenciál zřízení specializovaného inovačního fondu pro oběhové hospodářství, který by nabízel granty, nebo zavedení inovačních voucherů pro technologie zaměřené na oběhové hospodářství. |
11 | Zvážit vytvoření možnosti grantového financování inovativních projektů, které mají potenciál poskytnout environmentální, ekonomické a sociální příležitosti pro oběhové hospodářství. |
12 | Zvážit zavedení inovačních voucherů s cílem stimulovat projekty výzkumu vývoje a inovací v malých a středních podnicích a kolaborativní projekty společností a výzkumných institucí. |
13 | Podporovat inovace v oběhovém hospodářství a podpořit transfer výsledků výzkumu směrem k jejich komercializaci. |
14 | Zvážit udělování ocenění úspěšných výstupů inovací spojených s oběhovým hospodářstvím. |
15 | Zlepšovat stávající nástroje spolupráce mezi soukromým sektorem a akademickou sférou. |
16 | Zvážit zřízení nástroje, který by pomáhal firmám vyhledávat příležitosti ke spolupráci v oblasti výzkumu a vývoje, inovací a digitalizace v oběhovém hospodářství. |
17 | Podporovat sdílení dat a informací o oběhovém hospodářství v jednotlivých hodnotových řetězcích. |
18 | Podporovat blockchain a big data k rozvoji oběhového hospodářství. |
19 | Zavést nástroje podporující sdílenou ekonomiku (vycházející z digitálních technologií). Zohlednit potenciální nezamýšlené důsledky rychlé expanze obchodních modelů založených na sdílení. |
20 | Posilovat podporu pro domácí společnosti, spin-offy a start-upy v jejich inovačním a digitalizačním úsilí pro to, aby se stávající nástroje podpory výzkumu a vývoje staly účinnějšími, zejména při usnadňování přechodu na oběhové hospodářství. |
21 | Posílit informovanost jak na straně podnikatelů, tak investorů o příležitostech nabízených novými oběhovými a digitálními obchodními modely. |
22 | Zavádět podpůrné služby pro podniky, inovační centra a rozhodovací nástroje pro manažery podniků, které by mohly ještě více posílit skutečné přijetí činností prováděných v rámci oběhového hospodářství společnostmi. |
23 | Platforma stakeholderů – využívat stávající struktury k propojování témat výzkumu, inovací, digitalizace a oběhového hospodářství. |
24 | Budování logicky centralizovaných informačních systémů využívající veškeré dostupné služby eGovernmentu splňující principy a cíle Informační koncepci ČR a jejích navazujících dokumentů. |
| Vzdělávání a znalosti |
| Přechodem na oběhové hospodářství se do roku 2040 vytvoří minimálně 50 tisíc pracovních míst (přibližně 1 % současné zaměstnanosti). Cirkulární ekonomika jako koncept je stabilně začleněna do celého vzdělávacího systému. |
1 | Podporovat rozvíjení znalostí o cirkulární ekonomice na všech úrovních vzdělávací soustavy a začlenění cirkulární ekonomiky do vzdělávacích programů. |
2 | Motivovat základní i mateřské školy k zapojování tématu oběhového hospodářství do výuky, podporovat tvorbu výukových programů a materiálů s tématem oběhového hospodářství. |
3 | Podpořit technické a kreativní obory studia v oblastech cirkulární ekonomiky. |
4 | Zlepšit kampaně na zvyšování povědomí o cirkulární ekonomice. |
5 | Podporovat znalosti obyvatel, které se týkají předcházení vzniku odpadů v domácnostech (zejména textil, potraviny, nábytek, knihy, obaly). |
6 | Posilovat praktickou aplikaci znalostí v oblasti cirkulární ekonomiky. |
7 | Zvýšení informovanosti ohledně kvality a bezpečnosti opravených, repasovaných a přepracovaných výrobků a jejich přínosů pro životní prostředí z hlediska prevence vzniku odpadu. |
8 | Bojovat proti plýtvání potravinami prostřednictvím kampaní na zvyšování povědomí o problematice, zavádět vzdělávací programy, vytvářet teoreticko-praktické workshopy, webové nástroje a pokyny ohledně osvědčených postupů. |
9 | Vytvářet kampaně na zvyšování povědomí, posílit iniciativy budování kapacit a podpořit opravy prováděné vlastními silami, aby se prodloužil životní cyklus výrobků. |
10 | Zlepšovat kampaně na zvyšování povědomí a vzdělávací kampaně, které mají snížit dopady nakupování, užívání a likvidace textilu. |
11 | Vytvářet kampaně na zvýšení povědomí na straně podnikatelů a investorů ohledně možností, které představují nové oběhové obchodní modely. |
12 | Zvýšit informovanost o obchodních příležitostech, které s sebou přinášejí nové oběhové a digitální obchodní modely. |
13 | Podporovat spolupráci firem a vzdělávacích institucí na různých úrovních, mj. při výuce, při realizaci stáží/praxí a účastí na (výzkumných) projektech v oblastech cirkulární ekonomiky. |
14 | Podporovat vytváření hubů oběhového hospodářství na národní, regionální a komunální úrovni s cílem usnadnit propagaci oběhového hospodářství a sdílení informací podél celého hodnotového řetězce. |
15 | Využívat všechny informační kanály pro diseminaci informací o oběhovém hospodářství. |
16 | Zlepšovat provázání dílčích strategií ČR s informacemi o oběhovém hospodářství. |
17 | Připravit a každoročně vyhlašovat vzájemně koordinované a doplňující se programy podpory poskytování ověřených programů. |
18 | Rozvíjet a propojovat platformy pro sdílení informací o oběhovém hospodářství. |
19 | Zajistit efektivní zakotvení a zařazení oběhového hospodářství do existujících nebo nově vznikajících strategických dokumentů všech úrovní. |
20 | Zajistit funkční a efektivní komunikaci k tématu oběhového hospodářství na úrovni ministerstev. |
21 | Vytvořit souhrn a rozcestník o možných dobrovolných nástrojích pro podniky a neziskový sektor. |
22 | Platforma stakeholderů – využívat stávající struktury k propojování témat vzdělávání a oběhového hospodářství. |
23 | Zajistit vzdělávání veřejných zadavatelů za účelem podpory udržitelného využívání zdrojů při zadávání veřejných zakázek. |
| Ekonomické nástroje |
| Přijímané ekonomické nástroje dlouhodobě podporují oběhové hospodářství v České republice. |
1 | Podporovat ve veřejných zakázkách používání výrobků s obsahem druhotných surovin a recyklátů. |
2 | Podporovat zohledňování otázek oběhovosti při (udržitelném) zadávání veřejných zakázek a jejich vynucování. |
3 | Průběžně vyhodnocovat poplatkové nástroje v oblasti odpadového hospodářství (poplatek za ukládání odpadů na skládky). |
4 | Podporovat financování vzniku kapacit v souladu s hierarchií nakládání s odpady. |
5 | Vyhodnocovat možnosti zavádění finančních pobídek na podporu vysoce efektivní recyklace a produkce výrobků s obsahem recyklátů. |
6 | Podporovat financování technologií pro recyklaci a zpracování druhotných surovin, inovativních technologií a nových přístupů ke zpracování odpadů. |
7 | Využívat finanční prostředky ze všech dostupných evropských programů, Modernizačního fondu a operačního programu Spravedlivá transformace na podporu oběhového hospodářství. |
8 | Realizovat a financovat projekty v oběhovém hospodářství z národních dotačních programů. |
9 | Mobilizovat soukromé finanční zdroje pro rozvoj oběhového hospodářství. |
10 | Posilovat rozšířenou odpovědnost výrobců tak, aby příspěvky byly provázány s recyklovatelností výrobků. |
11 | Vyhodnotit možnosti zavádění daňových nástrojů na výrobky na základě jejich recyklovatelnosti. |
12 | Prosazovat zavedení poplatků na základě ekomodulace podle vlivu konkrétních materiálových vstupů / výrobků na životní prostředí. |
13 | Prověřit možnosti zavádění „práva na opravu“ případně delších záručních lhůt. |
14 | Prověřit možnosti zdanění pro jednorázové plastové výrobky, pokud nebude dostatečně účinný nástroj ekomodulace. |
15 | Využít možnosti snížení DPH pro výrobky s obsahem druhotných surovin a na opravy, renovace nebo úpravy výrobků, aby byly tyto výrobky lépe dostupné a konkurenceschopné, i v souvislosti s nepřímým pozitivním dopadem na vytváření pracovních míst a vznik odpadu. |
16 | Realizovat dobrovolné dohody subjektů z veřejného nebo soukromého sektoru za účelem podpory oběhového hospodářství. |
17 | Podpořit širší uplatňování a používání ekonomických pobídek pro subjekty „v počáteční fázi řetězce“ (tzv. upstream). |
18 | Prozkoumat a identifikovat vhodné nástroje financování na podporu časné fáze nebo ověření koncepce projektů v České republice, a ke stimulování rizikového kapitálu pro nové ekotechnologie a inovace pro oběhové hospodářství. |
19 | Prověřit možnosti zavedení daně z plastových obalů v kontextu nového zdroje rozpočtu EU. |
20 | Prověřit možnosti zavedení potenciální daně z průmyslových hnojiv s cílem internalizovat externality spojené s jejich výrobou a používáním. |
| Cirkulární města a infrastruktura |
| Města a obce v maximální možné míře využívají cirkulární řešení a uzavírají materiálové cykly. V rámci budování infrastruktury jsou maximálně využívány druhotné suroviny. |
1 | Podporovat využití druhotných recyklovaných materiálů v rámci infrastrukturních projektů. |
2 | Podporovat předcházení vzniku odpadů na úrovni obcí a měst. |
3 | Podporovat využití recyklovaných materiálů, které nahrazují primární suroviny, v infrastrukturních projektech. |
4 | Podporovat dobré příklady ekologicky funkčních měst a pokročilých technologií. |
5 | Aktivizovat veřejnost při rozvíjení komunitních zahrad a komunitního kompostování. |
6 | Zvážit úpravu legislativy, aby byl občanům a spolkům umožněn odběr kompostu získaného komunitním kompostováním. |
7 | Podporovat města a obce ve zlepšování systémů třídění odpadů. |
8 | Podporovat projekty alternativních pohonů (včetně bioodpadů) v městské hromadné dopravě a sdílené mobility. |
9 | Podporovat projekty obcí a měst preferujících opětovné použití různých výrobků – re-use centra, nábytkové banky, výměna knih, výměna textilu, sdílené dílny, projekty sousedské pomoci apod. |
10 | V případě posilování lokální zaměstnanosti v rámci veřejných investic dbát na sociálně a environmentálně odpovědné zadávání veřejných zakázek. |
11 | Systematicky pomáhat rozvíjet a přizpůsobovat městskou infrastrukturu i venkovské oblasti k větší míře uplatnění cirkulární ekonomiky, sdílené ekonomiky, bioekonomiky a zároveň posílení lokální soběstačnosti. |
12 | Podporovat vznik cirkulárních skenů obcí a měst v ČR. |
13 | Platforma stakeholderů – využívat stávající struktury k podpoře propojování témat rozvoje měst a oběhového hospodářství. |