Databáze strategií - Portál strategických dokumentů v ČR

Databáze strategií Portál strategických dokumentů v ČR

..vyberte místo Zaslat DOTAZ / NÁMĚT Často kladené dotazy vstup do terminálu
Znak MINISTERSTVO ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ
MINISTERSTVO ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ
www stránky
web ke strategiím

MINISTERSTVO ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ

Názvy hierarchických úrovní
"Prioritní oblast"
1 "Cíl"
1.1 "Opatření"

Strategický rámec cirkulární ekonomiky České republiky 2040 (2021)

Strategický rámec cirkulární ekonomiky České republiky 2040 (2021)
Produkty a design
České firmy zavádějí v maximální možné míře nové výrobní metody využívající nejmodernější technologie k cirkulárnímu navrhování a udržitelné výrobě produktů.
1Podporovat využití druhotných recyklovaných materiálů ve výrobních procesech.
2Podporovat optimalizaci výrobních procesů s ohledem na předcházení vzniku odpadů a jejich eliminaci.
3Podporovat inovaci a vývoj nových materiálů, postupů, technologií a výrobků s ohledem na zajištění jejich cirkularity.
4Podporovat postupy, které povedou k rozvoji inovativních praxí v oblasti designu pro cirkulární ekonomiku v rámci Public-Private-Partnership segmentu.
5Podporovat cirkulární obchodní modely založené na uzavřených materiálových cyklech.
6Podporovat propojování všech fází hodnotového řetězce za účelem zlepšování cirkularity.
7Podporovat aplikaci principů ekomodulace za účelem zvýšení podílu recyklovatelných výrobků.
8Posilovat principy EPR.
9Zlepšit efektivitu fungování systémů EPR pro jednotlivé výrobky s ukončenou životností. Zajistit účinné provádění a vynucování povinností zpětného odběru v rámci režimů EPR.
10Vyhodnotit možnosti rozšíření EPR systémů (nad rámec povinných požadavků evropské legislativy) na další druhy výrobků.
11Zamezovat předčasnému zastarávání výrobků.
12Umožnit repasování a modernizaci, případně plnou vysoce kvalitní recyklaci, výrobků.
13Podporovat modely „produkt jako služba“ v různých segmentech.
14Podporovat sdílení informací o výrobcích prostřednictvím digitalizace (digitální pasy výrobků a další nástroje).
15Podporovat environmentálně odpovědné zadávání veřejných zakázek jako stimul poptávky po cirkulárních výrobcích.
16Vyhodnotit možnosti certifikace kvality u opětovně použitelných součástí nebo výrobků, druhotných surovin a recyklovatelného odpadu.
17Zvážit možnosti vytvoření zálohových systémů, které zajistí odpovídající úrovně sběru, popř. opětovného použití, zejména výrobků s nebezpečným obsahem.
18Prozkoumat možnosti zavádění zákazu ničení neprodaných funkčních výrobků.
19Omezovat zbytné jednorázové plastové výrobky.
20Podporovat snižování množství komplexních obalových materiálů.
21Zvážit možnosti omezit používání některých obalových materiálů pro určitá použití.
22Posilovat inovace v oblasti textilu pro podporu opětovného využití textilu a vyhodnocovat možnosti zvyšování recyklovaného obsahu v textilu.
23Podporovat vytváření obchodních modelů, které nebudou preferovat tzv. rychlou módu.
Průmysl, suroviny, stavebnictví a energetika
Suroviny jsou v České republice optimálně využívány, druhotné suroviny se standardně používají v ekonomice a primární suroviny se používají pouze tam, kde je to nezbytně nutné. České firmy soutěží v oblasti ekologických inovací a digitálních technologií na světových trzích. Investováním do oběhového hospodářství zvyšuje český průmysl konkurenceschopnost a snižuje závislost na zdrojích a náklady.
1Do roku 2040 ztrojnásobit míru oběhového využití materiálu ve srovnání s úrovněmi roku 2017.
2Zvyšovat podíl zpětně navrácených surovin na celkové spotřebě surovin v ČR.
3Podporovat využití druhotných recyklovaných materiálů ve výrobních procesech.
4Optimalizovat průmyslové procesy s ohledem na předcházení vzniku odpadů a jejich eliminaci.
5Podporovat inovace a vývoj nových materiálů, postupů a technologií za účelem zajištění jejich cirkularity a snižování materiálové náročnosti.
6Pravidelně revidovat poplatkové nástroje v souladu s hierarchií nakládání s odpady.
7Podporovat energetické využití odpadů v souladu s hierarchií nakládání s odpady.
8Podporovat průmyslovou symbiózu ve prospěch oběhového hospodářství.
9Podporovat dobrovolné dohody v průmyslu zaměřené na oběhové hospodářství a snižování energetické náročnosti.
10Podporovat zlepšení v oblasti sledování materiálových toků prostřednictvím digitalizace a využití velkých dat.
11Zlepšovat „pasportizaci“ nových i stávajících budov.
12Podporovat postupy, které povedou k rozvoji inovativních praxí v oblasti designu pro cirkulární ekonomiku v rámci stavebnictví.
13Prozkoumat možnosti aplikace principů rozšířené odpovědnosti výrobců v oblasti stavebnictví.
14Podporovat digitalizaci ve stavebnictví.
15Podporovat selektivní demolice k podpoře odpovídajícího nakládání s materiály z demolovaných staveb.
16Vyhodnocovat možnosti zavádění požadavků na obsah recyklovaných materiálů pro některé stavební výrobky s přihlédnutím k jejich bezpečnosti a funkčnosti.
17Zvážit používání rámce Level(s) s cílem začlenit posuzování životního cyklu do zadávání veřejných zakázek.
18Vyhodnocovat právní úpravu omezující opětovné využití repasovaného a recyklovaného materiálu, zejména podmínky výstavby silnic ve prospěch využívání recyklovaného kameniva.
19Zlepšovat procesy recyklace kritických surovin u vybraných výrobků.
20Využívat nerecyklovatelné odpady pro výrobu energie.
21Podpořit požadavky na zavedení pokročilých technik v průmyslu, které zvyšují cirkularitu.
22Podporovat využívání pokročilých paliv z biologicky rozložitelných odpadů (zejména živočišného původu) pro dopravní prostředky za podmínky splnění kritérií udržitelnosti.
23Podporovat revize příslušné výrobkové normy za účelem zvýšení využívání druhotných surovin.
24Stanovit kvalitativní požadavky na druhotné suroviny pro podporu a rozvoj trhu s druhotnými surovinami.
25Platforma stakeholderů – využívat stávající struktury k propojování témat průmyslu, surovin, stavebnictví, energetiky a oběhového hospodářství.
26Podporovat snižování energetické náročnosti technologických a výrobních procesů.
27Podporovat materiálové využití vedlejších energetických produktů.
28Budováním vhodné infrastruktury na skladování statkových hnojiv, kalů a digestátu omezovat úniky reziduálního metanu a amoniaku do ovzduší, umožnit materiálové či energetické využití takto získaných zbytkových plynů.
Bioekonomika a potraviny
Potenciál bioekonomiky je v České republice využíván v maximální míře v rámci oběhového hospodářství. Množství potravinových odpadů klesá.
1Podporovat a vzdělávat spotřebitele v odpovědnější spotřebě potravin.
2Podporovat opatření k omezování potravinových odpadů a s tím související projekty potravinových bank k omezení potravinových odpadů.
3Poskytovat informace spotřebitelům o potravinových odpadech a o prevenci vzniku potravinových odpadů v domácnostech prostřednictvím různých nástrojů (včetně elektronických aplikací).
4Podporovat projekty zpracování velkých dat ke zlepšení nakládání s potravinami a předcházení potravinových odpadů.
5Podporovat dobrou praxi v oblasti udržitelného hospodaření s půdou a ekologické zemědělství.
6Podporovat udržitelné lesnictví a zlepšovat stav lesnictví.
7Podporovat používání dřeva jako obnovitelné suroviny.
8Zajistit udržitelnou produkci biomasy pro výrobu materiálů, energie a paliv. Využívat ekologicky šetrnějších technik, včetně precizního zemědělství, a dobré praxe.
9Podporovat zvyšování podílu organické hmoty v půdě preferencí kvalitních kompostů a případně digestátu z biologicky rozložitelných odpadů a udržitelně pěstované biomasy.
10Přijímat opatření proti degradaci lesních půd.
11Využívat dotační programy ČR a EU pro podporu bioekonomiky a zadržování vody v krajině.
12Podporovat vznik demonstračních místních a regionálních bioekonomických systémů a sdílení dobré praxe s ostatními regiony EU.
13Poskytovat informace k propojení bioekonomiky a oběhového hospodářství.
14Podporovat výzkum a vývoj v oblasti bioekonomiky ve spojení s oběhovým hospodářstvím.
15Podporovat výměnu zkušeností a sdílení dobré praxe v oblasti bioekonomiky.
16Platforma stakeholderů – využívat stávající struktury k podpoře propojování témat bioekonomiky a oběhového hospodářství.
17Podporovat odbyt kompostů na zemědělském půdním fondu.
Spotřeba a spotřebitelé
Cirkulární obchodní modely jsou podporovány ve výrobě a spotřebě produktů a služeb v České republice. Spotřebitelé se orientují na udržitelnou spotřebu cirkulárních produktů na základě relevantních informací.
1Podporovat modely udržitelné spotřeby.
2Podporovat lokální uzavřené cykly v rámci spotřeby vybraných výrobků.
3Posilovat opatření k omezování jednorázových výrobků.
4Podporovat předcházení vzniku odpadů v rámci spotřeby výrobků.
5Podporovat znovuvyužití výrobků prostřednictvím charit a center opětovného použití.
6Podporovat udržitelnou spotřebu v oblasti textilních výrobků.
7Motivovat spotřebitele k odpovědné a udržitelné spotřebě.
8Vyhodnocovat možnosti snížení DPH na opravy vybraných výrobků.
9Podporovat poskytování spolehlivých a relevantních informací o výrobcích v místě prodeje, včetně informací o jejich životnosti a dostupnosti opravárenských služeb, náhradních dílů a servisních příruček.
10Vyhodnocovat environmentální tvrzení výrobců pomocí metod environmentální stopy výrobků a organizací.
11Omezovat „greenwashing“ a zamezovat poskytování nesprávných informací spotřebitelům.
12Podporovat projekty opětovného použití různých skupin výrobků (například nábytku, textilu a knih), re-use center a informačních portálů pro poskytování funkčních výrobků.
13Podporovat projekty sdílení věcí a veřejných dílen.
14Podporovat nové oběhové obchodní modely a zdola nahoru budované iniciativy občanů a neziskových organizací.
15Podporovat dostupnost výrobků a služeb, které jsou v souladu s principy cirkulární ekonomiky pro všechny spotřebitele.
16Platforma stakeholderů – využívat stávající struktury k propojování témat spotřeby a oběhového hospodářství.
Odpadové hospodářství
Odpad je zásadně omezován. Je maximalizována recyklace a opětovné použití. Energetické využití je realizováno u nerecyklovatelného odpadu. Skládkování je zakázáno a na skládky se ukládá pouze zcela nevyužitelný odpad. V roce 2040 je recyklace všech druhů odpadu na maximální možné úrovni, produkce odpadu na obyvatele se snížila a míra skládkování odpadů je pod cílem EU.
1Podporovat předcházení vzniku odpadů v rámci činnosti všech subjektů.
2Podporovat rozvoj recyklačních technologií.
3Podporovat kaskádovou recyklaci.
4Podporovat zvyšování používání výrobků s obsahem druhotných surovin a recyklátů ve veřejných zakázkách.
5Podporovat energetické využití odpadů v souladu s hierarchií nakládání s odpady.
6Realizovat vývoj nových materiálů, postupů a technologií za účelem snižování materiálové náročnosti a předcházení vzniku odpadu.
7Zaměřovat podporu z finančních programů na prioritní toky odpadů (např. komunální odpady, nebezpečné odpady, infekční odpady, stavební odpady, plasty).
8Podporovat informovanost obyvatel o předcházení vzniku odpadu a o správném nakládání s odpady.
9Podporovat nahrazování nebezpečných látek ve výrobcích ve vazbě na snižování množství nebezpečného odpadu.
10Podporovat digitalizaci v odpadovém hospodářství a smart „chytré“ odpadové hospodářství, včetně digitalizace materiálových toků a jejich přesného monitoringu.
11Zlepšovat dostupnost a kvalitu dat v oblasti odpadového hospodářství.
12Podporovat inovativní technologie v oblasti sběru, třídění a zpracování odpadů.
13Zlepšovat systémy separovaného sběru v obcích a u podnikatelských subjektů.
14Posilovat a rozšiřovat sběr biologického odpadu (rostlinného i živočišného původu) na celém území České republiky.
15Zlepšovat infrastrukturu pro třídění organického odpadu stejné hustoty rozmístění, jako je tomu u infrastruktury na tříděný papír/sklo/plasty.
16Podporovat posilování infrastruktury bioplynových stanic včetně případné transformace bioplynových stanic (na produkci metanu a biorafinérie).
17Realizovat a rozšiřovat programy domácího a komunitního kompostování.
18Vyhodnocovat možnosti a stanovit pravidla přechodu odpad/neodpad pro vybrané materiály.
19Rozvíjet inovativní recyklační technologie pro zpracování obtížně recyklovatelných odpadů (například chemická recyklace, tedy plazmové zplyňování, pyrolýza, solvolýza a další).
20Podporovat výměnu informací a osvědčených postupů v oblasti recyklace odpadů.
21Zlepšovat efektivitu systémů primárního třídění komunálních odpadů. Podporovat systémy třídění „dům od domu“ a systémy zpoplatnění na základě skutečně produkovaného množství odpadu.
22Podporovat efektivní uzavíraní materiálových toků, pro vybrané komodity, jejíchž skutečná recyklace v současné době na nízké úrovni: kovy, textil, dřevo, plasty aj.
23Podporovat spolupráci obcí při řešení nakládání s odpady.
24Podporovat projekty zaměřené na využívání odpadů v místě jejich vzniku (lokální řešení).
25Zlepšovat možnosti třídění stavebních odpadů (selektivní demolice).
26Podporovat třídění, opětovné použití a recyklaci textilních výrobků, a to i prostřednictvím inovací, podpory průmyslových aplikací a regulačních opatření, například rozšířené odpovědnosti výrobce.
27Podporovat vysoce účinné systémy třídění jednotlivých složek komunálních odpadů.
28Podporovat omezování přítomnosti látek, které komplikují recyklaci výrobků.
29Důkladně vyhodnotit možnosti a dopady případného budoucího zavedení poplatku za spalování vybraných druhů odpadů jako možného nástroje na podporu recyklace.
30Zlepšovat účinnost stávajících EPR systémů.
31Nastavit efektivní princip ekomodulace pro obaly i výrobky s ukončenou životností.
32Preferovat opakovaně použitelné obaly z důvodu prevence vzniku odpadů.
33Zvážit povinné zavedení požadavků na minimální obsah recyklovaného materiálu, které by museli dodržovat vymezení výrobci (např. v rámci relevantních provozních povolení).
34Zvyšovat poplatky ze skládkování, při zohlednění dopadů na místní samosprávu a obyvatelstvo a důsledně realizovat zákaz skládkování využitelných a recyklovatelných odpadů do roku 2030.
35Důsledně omezovat nelegální přepravu odpadů a zvažovat všechny možnosti omezení dovozů odpadů do ČR v případě, že by byly ohroženy cíle ČR dle evropské legislativy.
36Zvážit možné omezení dovozu odpadu a materiálu pro technické zabezpečení a rekultivaci skládek odpadu ze zahraničí.
37Platforma stakeholderů – využívat stávající struktury k propojování témat odpadového hospodářství a oběhového hospodářství.
Voda
V maximální možné míře jsou realizovány úspory vody. Zvyšuje se recyklace vody. Na půdě se hospodaří udržitelně s cílem zadržení vody v krajině.
1Podporovat dostupnost nebalené pitné vody na veřejných místech.
2Podporovat projekty znovuvyužití a recyklace odpadní vody v průmyslu, i na úrovni municipalit.
3Vytvořit strategický přístup pro efektivní nakládání s čistírenskými kaly.
4Realizovat udržitelný management nakládání s čistírenskými kaly, a to se zaměřením na recyklaci fosforu a energetickou efektivnost.
5Podporovat výzkum nových technologií pro nakládání s odpadními vodami, kapalnými odpady a čistírenskými kaly s cílem snížení energetické náročnosti procesu čištění odpadních vod a k maximalizaci využití fosforu z kalů z ČOV.
6Podporovat a rozšiřovat využití organických odpadů a potravinových zbytků (bioplynové stanice, kompostárny) s cílem následné aplikace produktů na půdu pro zlepšení schopnosti zadržovat vodu.
7Podporovat zlepšování udržitelného hospodaření na zemědělské půdě.
8Zavádět nové technologie k využití recyklované vody v průmyslové výrobě, obzvláště v odvětvích s vysokou spotřebou vody jako jsou potravinářský, papírenský, chemický, textilní průmysl a energetika.
9Podporovat zavádění technologií a postupů pro úsporu a opětovné využití vody v zemědělství.
10Podporovat zavádění systémů a rozvodů pro využívání recyklované či upravené šedé vody.
11Podporovat výzkum, inovace a zavádění nejlepších dostupných technik v oblasti nakládání s vodami.
12Podporovat výzkum a aplikaci nových technik pro odstranění nově detekovaných polutantů.
13Podporovat výzkum pro efektivní systémy ohřevu užitkové vody s cílem snížení spotřeby pitné vody.
14Klást důraz na diversifikaci zdrojů vytvářením a budováním rybníků a dalších opatření zadržujících vodu v krajině evidováním a ochranou mokřadů.
15Ve větší míře podporovat návrhy a realizace přírodě blízkých opatření a renaturalizaci říčních toků jako prioritní opatření pro zádrž vody v krajině, pro podporu její resilience a ekosystémových služeb včetně ochrany biodiverzity.
16Podporovat další způsoby zadržování vody v krajině a posílení vodních zdrojů v případě jejich nedostatečnosti realizací přehradních nádrží.
17Vyhodnotit možnosti legislativního zakotvení recyklace odpadních vod.
Výzkum, vývoj a inovace
České firmy jsou zapojeny do špičkových služeb v hodnotovém řetězci v oblasti výzkumu a vývoje a to i v mezinárodním měřítku. Část státního financování výzkumu a vývoje je vyčleněna konkrétně na projekty související s cirkulární ekonomikou a programy výzkumu a vývoje. Digitalizace zásadně napomáhá oběhovému hospodářství v České republice.
1Vytvořit jednotný strategický přístup pro digitalizaci a oběhové hospodářství. Stanovit soudržnou politiku v oblasti inovací a digitalizace, a posílit účinnost stávajících nástrojů na podporu výzkumu, inovací a digitalizace v oběhovém hospodářství pro domácí výzkumné organizace a podniky.
2Posilovat vazby oběhového hospodářství na digitalizaci v rámci stávajících politik pro digitalizaci.
3Zlepšit koordinaci mezi jednotlivými subjekty k posilování digitalizace v oběhovém hospodářství.
4Posilovat digitální oběhové obchodní modely.
5Podporovat spolupráci mezi obory, úřady a ministerstvy v oblastech výzkumu a vývoje a digitalizace pro oběhové hospodářství.
6Podporovat zapojení domácích subjektů do mezinárodního aplikovaného výzkumu v oblasti oběhového hospodářství (např. v rámci programu Horizont Evropa).
7Usnadnit řešení průřezových témat dotýkajících se pokročilých technologií a inovativních činností prováděných v rámci cirkulární ekonomiky.
8Zvýšit účinnost nástrojů veřejné podpory pro výzkum a vývoj při usnadňování přechodu na oběhové hospodářství.
9Posilovat ekologické inovace ve vysokorůstových na technologiích založených obchodních modelech oběhového hospodářství.
10Vyhodnotit potenciál zřízení specializovaného inovačního fondu pro oběhové hospodářství, který by nabízel granty, nebo zavedení inovačních voucherů pro technologie zaměřené na oběhové hospodářství.
11Zvážit vytvoření možnosti grantového financování inovativních projektů, které mají potenciál poskytnout environmentální, ekonomické a sociální příležitosti pro oběhové hospodářství.
12Zvážit zavedení inovačních voucherů s cílem stimulovat projekty výzkumu vývoje a inovací v malých a středních podnicích a kolaborativní projekty společností a výzkumných institucí.
13Podporovat inovace v oběhovém hospodářství a podpořit transfer výsledků výzkumu směrem k jejich komercializaci.
14Zvážit udělování ocenění úspěšných výstupů inovací spojených s oběhovým hospodářstvím.
15Zlepšovat stávající nástroje spolupráce mezi soukromým sektorem a akademickou sférou.
16Zvážit zřízení nástroje, který by pomáhal firmám vyhledávat příležitosti ke spolupráci v oblasti výzkumu a vývoje, inovací a digitalizace v oběhovém hospodářství.
17Podporovat sdílení dat a informací o oběhovém hospodářství v jednotlivých hodnotových řetězcích.
18Podporovat blockchain a big data k rozvoji oběhového hospodářství.
19Zavést nástroje podporující sdílenou ekonomiku (vycházející z digitálních technologií). Zohlednit potenciální nezamýšlené důsledky rychlé expanze obchodních modelů založených na sdílení.
20Posilovat podporu pro domácí společnosti, spin-offy a start-upy v jejich inovačním a digitalizačním úsilí pro to, aby se stávající nástroje podpory výzkumu a vývoje staly účinnějšími, zejména při usnadňování přechodu na oběhové hospodářství.
21Posílit informovanost jak na straně podnikatelů, tak investorů o příležitostech nabízených novými oběhovými a digitálními obchodními modely.
22Zavádět podpůrné služby pro podniky, inovační centra a rozhodovací nástroje pro manažery podniků, které by mohly ještě více posílit skutečné přijetí činností prováděných v rámci oběhového hospodářství společnostmi.
23Platforma stakeholderů – využívat stávající struktury k propojování témat výzkumu, inovací, digitalizace a oběhového hospodářství.
24Budování logicky centralizovaných informačních systémů využívající veškeré dostupné služby eGovernmentu splňující principy a cíle Informační koncepci ČR a jejích navazujících dokumentů.
Vzdělávání a znalosti
Přechodem na oběhové hospodářství se do roku 2040 vytvoří minimálně 50 tisíc pracovních míst (přibližně 1 % současné zaměstnanosti). Cirkulární ekonomika jako koncept je stabilně začleněna do celého vzdělávacího systému.
1Podporovat rozvíjení znalostí o cirkulární ekonomice na všech úrovních vzdělávací soustavy a začlenění cirkulární ekonomiky do vzdělávacích programů.
2Motivovat základní i mateřské školy k zapojování tématu oběhového hospodářství do výuky, podporovat tvorbu výukových programů a materiálů s tématem oběhového hospodářství.
3Podpořit technické a kreativní obory studia v oblastech cirkulární ekonomiky.
4Zlepšit kampaně na zvyšování povědomí o cirkulární ekonomice.
5Podporovat znalosti obyvatel, které se týkají předcházení vzniku odpadů v domácnostech (zejména textil, potraviny, nábytek, knihy, obaly).
6Posilovat praktickou aplikaci znalostí v oblasti cirkulární ekonomiky.
7Zvýšení informovanosti ohledně kvality a bezpečnosti opravených, repasovaných a přepracovaných výrobků a jejich přínosů pro životní prostředí z hlediska prevence vzniku odpadu.
8Bojovat proti plýtvání potravinami prostřednictvím kampaní na zvyšování povědomí o problematice, zavádět vzdělávací programy, vytvářet teoreticko-praktické workshopy, webové nástroje a pokyny ohledně osvědčených postupů.
9Vytvářet kampaně na zvyšování povědomí, posílit iniciativy budování kapacit a podpořit opravy prováděné vlastními silami, aby se prodloužil životní cyklus výrobků.
10Zlepšovat kampaně na zvyšování povědomí a vzdělávací kampaně, které mají snížit dopady nakupování, užívání a likvidace textilu.
11Vytvářet kampaně na zvýšení povědomí na straně podnikatelů a investorů ohledně možností, které představují nové oběhové obchodní modely.
12Zvýšit informovanost o obchodních příležitostech, které s sebou přinášejí nové oběhové a digitální obchodní modely.
13Podporovat spolupráci firem a vzdělávacích institucí na různých úrovních, mj. při výuce, při realizaci stáží/praxí a účastí na (výzkumných) projektech v oblastech cirkulární ekonomiky.
14Podporovat vytváření hubů oběhového hospodářství na národní, regionální a komunální úrovni s cílem usnadnit propagaci oběhového hospodářství a sdílení informací podél celého hodnotového řetězce.
15Využívat všechny informační kanály pro diseminaci informací o oběhovém hospodářství.
16Zlepšovat provázání dílčích strategií ČR s informacemi o oběhovém hospodářství.
17Připravit a každoročně vyhlašovat vzájemně koordinované a doplňující se programy podpory poskytování ověřených programů.
18Rozvíjet a propojovat platformy pro sdílení informací o oběhovém hospodářství.
19Zajistit efektivní zakotvení a zařazení oběhového hospodářství do existujících nebo nově vznikajících strategických dokumentů všech úrovní.
20Zajistit funkční a efektivní komunikaci k tématu oběhového hospodářství na úrovni ministerstev.
21Vytvořit souhrn a rozcestník o možných dobrovolných nástrojích pro podniky a neziskový sektor.
22Platforma stakeholderů – využívat stávající struktury k propojování témat vzdělávání a oběhového hospodářství.
23Zajistit vzdělávání veřejných zadavatelů za účelem podpory udržitelného využívání zdrojů při zadávání veřejných zakázek.
Ekonomické nástroje
Přijímané ekonomické nástroje dlouhodobě podporují oběhové hospodářství v České republice.
1Podporovat ve veřejných zakázkách používání výrobků s obsahem druhotných surovin a recyklátů.
2Podporovat zohledňování otázek oběhovosti při (udržitelném) zadávání veřejných zakázek a jejich vynucování.
3Průběžně vyhodnocovat poplatkové nástroje v oblasti odpadového hospodářství (poplatek za ukládání odpadů na skládky).
4Podporovat financování vzniku kapacit v souladu s hierarchií nakládání s odpady.
5Vyhodnocovat možnosti zavádění finančních pobídek na podporu vysoce efektivní recyklace a produkce výrobků s obsahem recyklátů.
6Podporovat financování technologií pro recyklaci a zpracování druhotných surovin, inovativních technologií a nových přístupů ke zpracování odpadů.
7Využívat finanční prostředky ze všech dostupných evropských programů, Modernizačního fondu a operačního programu Spravedlivá transformace na podporu oběhového hospodářství.
8Realizovat a financovat projekty v oběhovém hospodářství z národních dotačních programů.
9Mobilizovat soukromé finanční zdroje pro rozvoj oběhového hospodářství.
10Posilovat rozšířenou odpovědnost výrobců tak, aby příspěvky byly provázány s recyklovatelností výrobků.
11Vyhodnotit možnosti zavádění daňových nástrojů na výrobky na základě jejich recyklovatelnosti.
12Prosazovat zavedení poplatků na základě ekomodulace podle vlivu konkrétních materiálových vstupů / výrobků na životní prostředí.
13Prověřit možnosti zavádění „práva na opravu“ případně delších záručních lhůt.
14Prověřit možnosti zdanění pro jednorázové plastové výrobky, pokud nebude dostatečně účinný nástroj ekomodulace.
15Využít možnosti snížení DPH pro výrobky s obsahem druhotných surovin a na opravy, renovace nebo úpravy výrobků, aby byly tyto výrobky lépe dostupné a konkurenceschopné, i v souvislosti s nepřímým pozitivním dopadem na vytváření pracovních míst a vznik odpadu.
16Realizovat dobrovolné dohody subjektů z veřejného nebo soukromého sektoru za účelem podpory oběhového hospodářství.
17Podpořit širší uplatňování a používání ekonomických pobídek pro subjekty „v počáteční fázi řetězce“ (tzv. upstream).
18Prozkoumat a identifikovat vhodné nástroje financování na podporu časné fáze nebo ověření koncepce projektů v České republice, a ke stimulování rizikového kapitálu pro nové ekotechnologie a inovace pro oběhové hospodářství.
19Prověřit možnosti zavedení daně z plastových obalů v kontextu nového zdroje rozpočtu EU.
20Prověřit možnosti zavedení potenciální daně z průmyslových hnojiv s cílem internalizovat externality spojené s jejich výrobou a používáním.
Cirkulární města a infrastruktura
Města a obce v maximální možné míře využívají cirkulární řešení a uzavírají materiálové cykly. V rámci budování infrastruktury jsou maximálně využívány druhotné suroviny.
1Podporovat využití druhotných recyklovaných materiálů v rámci infrastrukturních projektů.
2Podporovat předcházení vzniku odpadů na úrovni obcí a měst.
3Podporovat využití recyklovaných materiálů, které nahrazují primární suroviny, v infrastrukturních projektech.
4Podporovat dobré příklady ekologicky funkčních měst a pokročilých technologií.
5Aktivizovat veřejnost při rozvíjení komunitních zahrad a komunitního kompostování.
6Zvážit úpravu legislativy, aby byl občanům a spolkům umožněn odběr kompostu získaného komunitním kompostováním.
7Podporovat města a obce ve zlepšování systémů třídění odpadů.
8Podporovat projekty alternativních pohonů (včetně bioodpadů) v městské hromadné dopravě a sdílené mobility.
9Podporovat projekty obcí a měst preferujících opětovné použití různých výrobků – re-use centra, nábytkové banky, výměna knih, výměna textilu, sdílené dílny, projekty sousedské pomoci apod.
10V případě posilování lokální zaměstnanosti v rámci veřejných investic dbát na sociálně a environmentálně odpovědné zadávání veřejných zakázek.
11Systematicky pomáhat rozvíjet a přizpůsobovat městskou infrastrukturu i venkovské oblasti k větší míře uplatnění cirkulární ekonomiky, sdílené ekonomiky, bioekonomiky a zároveň posílení lokální soběstačnosti.
12Podporovat vznik cirkulárních skenů obcí a měst v ČR.
13Platforma stakeholderů – využívat stávající struktury k podpoře propojování témat rozvoje měst a oběhového hospodářství.