Databáze strategií - Portál strategických dokumentů v ČR

Databáze strategií Portál strategických dokumentů v ČR

..vyberte místo Zaslat DOTAZ / NÁMĚT Často kladené dotazy vstup do terminálu
Znak MINISTERSTVO ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ
MINISTERSTVO ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ
www stránky
web ke strategiím

MINISTERSTVO ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ

Názvy hierarchických úrovní
1. "Prioritní osa"
1.1 "Priorita"
1.1.1 "Cíl"

Rozbalit detaily

Strategický rámec udržitelného rozvoje ČR (2010)

1. PRIORITNÍ OSA: SPOLEČNOST, ČLOVĚK A ZDRAVÍ

1.1 Priorita: Zlepšování podmínek pro zdravý život

Deskriptory:
VI.a předškolní výchova
VI.b základní vzdělávání
VI.c střední vzdělávání
VI.i celoživotní učení
VIII.a aktivní začleňování
VIII.b ohrožené skupiny
VIII.c rovné příležitosti
VIII.d aktivní stárnutí obyvatel
VIII.e začleňování cizinců
IX.a sociální poradenství
IX.b sociální péče
IX.c sociální prevence
IX.d sociální infrastruktura
IX.e financování sociálních služeb
IX.f transformace sociálních služeb
X.d služby pro rodiny a děti
XII.a ochrana ovzduší a klimatu
XII.d regenerace znečištěných oblastí
XII.g omezování hluku a vibrací
XII.i ochrana akumulace vod a vodních zdrojů
XII.j jakost povrchových a podpovrchových vod
XVIII.a zemědělství
XVIII.c rybářství
XVIII.d potravinářství
XXIII.a bezpečnost výrobků a služeb
Popis / Komentář:
Dobré podmínky pro život mají svůj významný sociální rozměr. Důraz je nutné klást na rozvoj služeb sociální prevence se snižováním sociálního vyloučení. Občanská společnost je tvořena občansky zralými jedinci; základem této zralosti je lidská slušnost, smysl pro spravedlnost, pro povinnost, odpovědnost atd. Výchova k mravním hodnotám a sociálnímu cítění je základem stability každé společnosti. Součástí péče o dobré... »

1.1.1 Cíl 1: Prostřednictvím etické výchovy podporovat stabilitu společnosti
Popis / Komentář:
V oblasti etické výchovy mají význam mravní hodnoty, do kterých se integrují všechny ostatní hodnotové oblasti člověka. Cílem je pozitivní ovlivňování postojů, motivací hodnotového systému, norem a pravidel, výchova lidí schopných spolupráce a pozitivních vztahů s druhými. Prostřednictvím etické výchovy bude rozvíjeno a podporováno humánní jednání člověka, vytváření harmonických vztahů v rodinách a ve... »

1.1.2 Cíl 2: Rozvíjet sociální služby a jejich dosažitelnost v rámci sociální infrastruktury
Popis / Komentář:
Je potřeba podporovat rozvoj služeb sociální prevence se snižováním rizika sociálního vyloučení rozvojem terénní sociální práce, služeb následné péče, krizové pomoci, tvorby vzdělávacích programů pro sociální kurátory, metodik pro práci s klientem, podpory mezi poskytovateli sociálních služeb, meziresortní spolupráce a zvyšováním informovanosti veřejnosti o těchto službách. Je třeba zlepšit kvalitu života klientů sociálních služeb v pobytových... »

1.1.3 Cíl 3: Podporovat sociální začleňování znevýhodněných skupin obyvatel a snižování výskytu chudoby
Popis / Komentář:
K naplňování tohoto cíle je třeba ozdravení lokálního trhu práce včetně podpory malých firem zaměstnávajících obyvatele tohoto území. Zvýšit zaměstnatelnost vyloučených osob prostřednictvím podpory sociálního podnikání. Uplatňovat koncentrovaný a komplexní přístup veřejné správy k vytváření podmínek pro silnější regionální ekonomiku a růst počtu pracovních příležitostí na lokálním trhu práce a ke stabilizaci místních... »

1.1.4 Cíl 4: Snižovat zdravotní rizika související s negativními faktory životního prostředí a s bezpečností potravin
Popis / Komentář:
Znečištění a poškození životního prostředí má řadu prokázaných negativních dopadů na zdraví. Podílí se například na vzniku závažných onemocnění jako astma, kardiovaskulární a nádorová onemocnění, způsobuje poškození imunitního, hormonálního a reprodukčního systému. Cílem je snižovat expozice chemickým látkám a fyzikálním faktorům ze životního prostředí a snižovat tak zdravotní rizika související se znečištěním... »

1.2 Priorita: Zlepšování životního stylu a zdravotního stavu populace

Deskriptory:
II.d hospodaření a úspory energie
II.e obnovitelné zdroje energie
IV.e transfer znalostí a technologií
IV.f technické inovace
IV.j specializované poradenské služby
VI.a předškolní výchova
VI.b základní vzdělávání
VI.i celoživotní učení
X.a soulad soukromého a pracovního života
X.b péče a práva dítěte
XII.b nakládání s odpady
XII.c ochrana a sanace půdy
XIII.c životní styl, výživa, spotřeba tabáku a alkoholu
XIII.d zdravé stárnutí obyvatel
XVI.b energetická náročnost bydlení
XVI.d dostupné bydlení
XVII.f komunální služby a občanská vybavenost (např. veřejné osvětlení, pohřebnictví, výstavba a údržba místních sítí, lokální zásobování teplem)
XVII.h participace občanů na veřejné správě
XXI.a tělesná výchova, sport, turistika
XXI.b zájmová činnost a rekreace
XXIII.a bezpečnost výrobků a služeb
XXIII.c práva spotřebitelů
XXIII.d vymáhání práv spotřebitelů
Popis / Komentář:
V důsledku stávajícího životního stylu dochází k nárůstu chronických
onemocnění. Je nezbytné zlepšovat zdravotní stav obyvatelstva
a podporovat zdravý a udržitelný životní styl. To by mělo vést jak ke snížení
výskytu rizikových faktorů životního stylu a k růstu kvality života, tak také
ke snižování spotřeby a souvisejících negativních aspektů.

1.2.1 Cíl 1: Zlepšit životní styl a zdravotní stav populace
Popis / Komentář:
Ve vyspělých státech s dobrou úrovní zdravotní péče se na ovlivnění zdraví nejvýrazněji podílí životní styl. Omezení zdravotních rizik životního stylu, zejména cestou podpory zdravé výživy, prevence a eliminace kuřáctví, rozvoje tělesné aktivity a snižování stresu je základem prevence závažných chronických nemocí – kardiovaskulárních a nádorových onemocnění, cukrovky a chorob pohybové a dýchací soustavy. ... »

1.2.2 Cíl 2: Snížit dopady spotřeby obyvatel ČR na ekonomickou, sociální a environmentální oblast
Popis / Komentář:
Cílem je snížit dopady spotřeby domácností jak na environmentální, tak i sociální a ekonomickou oblast prostřednictvím osvětových a výchovných prostředků na širokou veřejnost. V současnosti jsou domácnosti klíčovým přispěvatelem k problémům v daných oblastech a odhaduje se, že by se spotřeba domácností měla do roku 2030 zdvojnásobit; jako oblasti spotřeby domácností s největším dopadem jak na životní prostředí, tak na... »

1.3 Priorita: Přizpůsobit politiky a služby demografickému vývoji a podpořit mezigenerační a rodinnou soudržnost

Deskriptory:
VI.i celoživotní učení
VII.f pružné formy zaměstnávání
VIII.b ohrožené skupiny
VIII.c rovné příležitosti
VIII.d aktivní stárnutí obyvatel
IX.a sociální poradenství
IX.b sociální péče
IX.c sociální prevence
IX.d sociální infrastruktura
IX.e financování sociálních služeb
IX.f transformace sociálních služeb
X.a soulad soukromého a pracovního života
X.b péče a práva dítěte
X.c ohrožené děti
X.d služby pro rodiny a děti
XI.h veřejná doprava
XI.i mobilita
XIII.b kvalita a dostupnost zdravotní péče a služeb
XIII.d zdravé stárnutí obyvatel
XIII.e nemocnost a úrazovost
XVI.a bytový fond
XVI.b energetická náročnost bydlení
XVI.d dostupné bydlení
XVI.e bytová výstavba
XIX.e důchody
XIX.i mzdy
XXI.a tělesná výchova, sport, turistika
XXI.b zájmová činnost a rekreace
XXI.c církve a náboženské společnosti
XXI.d NNO
XXI.e politická uskupení
XXII.a demografie a propopulační opatření
XXIII.a bezpečnost výrobků a služeb
XXIII.c práva spotřebitelů
Popis / Komentář:
Vzhledem k předpokládanému demografickému vývoji je nevyhnutelné zintenzivnit přípravu na důsledky procesu stárnutí populace podporou aktivního a úspěšného stárnutí a zlepšováním péče o seniory. Proces demografického stárnutí je pro vyspělé země nevyhnutelný, jeho důsledky lze jen částečně ovlivnit opatřeními ke zvýšení porodnosti. Růst počtu a podílu starších lidí ve společnosti vyžaduje především... »

1.3.1 Cíl 1: Zlepšit zdravotní stav seniorů a zvýšit kvalitu života ve stáří
Popis / Komentář:
Pro dosažení podmínek pro zdravé, důstojné a aktivní stáří je zásadní strategický dlouhodobý společný postup mezi státní správou a územní samosprávou při vytváření podmínek a programů podporujících zdravé aktivní stárnutí a výměnu zkušeností a příkladů dobré praxe. Jde především o využití a rozšíření příkladů místní a regionální samosprávy mající vliv na kvalitu a dostupnost dopravy, bydlení, zdravotních a sociálních služeb,... »

1.3.2 Cíl 2: Podporovat rodiny a usnadnit realizaci rodičovství
Popis / Komentář:
Je třeba posílit roli rodiny s ohledem na její význam pro demografický vývoj populace ČR. Je nutné pokračovat v přijímání legislativních, ekonomických a věcných opatření vedoucích k posílení důvěry mladých lidí v manželství, podpoře mladých manželství, výchově k uvědomělému rodičovství, ke zvýšení informovanosti mladých lidí a posílení odpovědného chování v oblasti reprodukčního zdraví, ochraně mladých rodin atd. Pomoc státu... »

2. PRIORITNÍ OSA: EKONOMIKA A INOVACE

2.1 Priorita: Podpora dynamiky národní ekonomiky a posilování konkurenceschopnosti (průmyslu a podnikání, zemědělství, služeb)

Deskriptory:
I.d průmyslové zóny
I.e rekonstrukce podnikatelské infrastruktury (brownfileds)
I.f průmyslová odvětví (hutnictví, strojírenství, elektrotechnika …)
I.g stavebnictví
II.d hospodaření a úspory energie
III.a podnikatelské prostředí
III.b podnikatelská infrastruktura
III.c služby pro podnikání
III.d zahraniční obchod a podpora exportu
III.e sociální podnikání
IV.c investice do VaVaI
IV.d spolupráce VaV a podnikatelských subjektů
IV.e transfer znalostí a technologií
IV.f technické inovace
IV.h inovační podnikání
IV.i ochrana práv průmyslového vlastnictví
V.a širokopásmové připojení
V.b vysokorychlostní sítě
V.c infrastruktura ICT
VI.h další vzdělávání
VII.a aktivní politika zaměstnanosti
VII.c služby zaměstnanosti
VII.h odborné vzdělávání
XI.i mobilita
XI.j bezpečnost v dopravě
XIV.a infrastruktura cestovního ruchu
XIV.b služby cestovního ruchu
XIV.c propagace a marketing cestovního ruchu
XVI.e bytová výstavba
XVIII.a zemědělství
XVIII.b lesnictví
XVIII.c rybářství
XVIII.d potravinářství
XIX.a finance a finanční trhy
XIX.c bankovnictví
XXIII.b dozor nad trhem
Popis / Komentář:
Zvýšení diverzifikace ekonomiky a ochrana domácí produkce před negativními vlivy globalizace (tzv. eko-dumping a sociální dumping) je nutností pro úspěch na mezinárodních trzích. Podpora malého a středního podnikání zároveň přispěje k vyváženému rozvoji regionů. Zkvalitnění a zefektivnění dopravy přinese zlepšení mobility lidských zdrojů, kapitálu a služeb jako jednu z nezbytných podmínek ekonomického rozvoje za... »

2.1.1 Cíl 1: Vytvořit příznivější podnikatelské prostředí a podpořit soukromou iniciativu
Popis / Komentář:
Je nutné nadále snižovat celkovou administrativní zátěž podnikatelů9, a to při zlepšení kvality právních předpisů z hlediska ukládání informačních povinností podnikatelům a při důsledném dodržování Obecných zásad pro hodnocení dopadu regulace (RIA) s použitím Standardního nákladového modelu. Je potřeba sjednotit a zjednodušit legislativu v podnikání a zajistit vzájemnou provázanost právních předpisů. Cíle bude dosahováno... »

2.1.2 Cíl 2: Podpořit podnikání a konkurenceschopnost
Popis / Komentář:
Opatření k podpoře podnikání a konkurenceschopnosti zahrnují zejména podporu technologií s vyšší přidanou hodnotou, high-tech, podporu rozvoje služeb, podporu exportu a podporu udržitelného rozvoje na úrovni podniku. Je nezbytné zlepšit řízení organizací podporou zavádění systémů managementu kvality (ISO 9001), systémů manažerského účetnictví udržitelného rozvoje (SMA), a environmentálních systémů řízení (EMAS,... »

2.1.3 Cíl 3: Zefektivnit podporu malých a středních podniků
Popis / Komentář:
Je nezbytné zvýšit motivaci k zahájení podnikání a zintenzivnit aktivity malých a středních podniků (mimo jiné i prostřednictvím využívání prostředků operačních programů financovaných strukturálními fondy Evropské unie) a podporovat nové směry podnikání (včetně podnikání sociálního) a nové pracovní příležitosti v podnikání (např. diverzifikací hospodářských činností na venkově a menších sídlech). Sociálním... »

2.1.4 Cíl 4: Zkvalitnit a zefektivnit dopravu a zvýšit její bezpečnost
Popis / Komentář:
Cíl vychází z potřeb kladených na udržitelnost dopravy, snížení rizikových emisí včetně hluku, a zvýšení energetické účinnosti dopravy. Je třeba dokončit výstavbu základní sítě dopravní infrastruktury železniční a silniční dopravy (síť TEN-T a důležité návazné tahy národního a regionálního významu) a vybudovat chybějící bezpečnou infrastrukturu pro cyklodopravu. Stejně tak je nutné podporovat realizaci dopravně... »

2.2 Priorita: Zajištění energetické bezpečnosti státu a zvyšování energetické a surovinové efektivity hospodářství

Deskriptory:
I.a suroviny
I.b materiály
II.a elektroenergetika, elektrická energie, rozvod elektrické energie
II.b energetické služby
II.c jaderná energetika
II.d hospodaření a úspory energie
II.e obnovitelné zdroje energie
II.f druhotné zdroje energie
II.g teplárenství
II.h kombinovaná výroba tepla a elektřiny
II.i plynárenství
II.j ropa a ropné produkty
III.b podnikatelská infrastruktura
IV.a infrastruktura a kapacita pro výzkum a vývoj
IV.c investice do VaVaI
IV.d spolupráce VaV a podnikatelských subjektů
IV.e transfer znalostí a technologií
IV.f technické inovace
IV.h inovační podnikání
XX.f obrana státu a zajištění bezpečnosti
Popis / Komentář:
Diverzifikace energetických zdrojů a jejich efektivní využívání je
prostředkem ke snížení závislosti na zahraničních zdrojích a tím zvýšení
energetické bezpečnosti státu. Snížení energetické a materiálové
náročností hospodářství je zároveň předpokladem udržení
konkurenceschopnosti české ekonomiky.

2.2.1 Cíl 1: Dosáhnout maximální nezávislosti
Popis / Komentář:
Cílem je dosažení maximální nezávislosti ČR na cizích energetických zdrojích tj.: - snížení závislosti na cizích zdrojích energie, - nezávislosti na zdrojích energie z rizikových oblastí a - nezávislosti na spolehlivosti dodávek cizích zdrojů Plnění cíle zároveň významně přispěje k dosažení bezpečnosti v oblasti energetiky (viz následující cíl). ČR bude preferovat optimální využití zásob... »

2.2.2 Cíl 2: Dosáhnout maximální bezpečnosti
Popis / Komentář:
Cílem je dosažení: - bezpečnosti zdrojů energie včetně jaderné bezpečnosti - bezpečnosti subjektů kritické infrastruktury v oblasti energie - spolehlivosti dodávek všech druhů energie a - racionální decentralizace energetických systémů Cíl zahrnuje zejména: - optimalizaci dlouhodobě bezpečného energetického mixu, při respektování nezbytných požadavků na bezpečnost provozu. - snižování environmentální zátěže území ČR, včetně snížení produkce... »

2.2.3 Cíl 3: Podporovat udržitelnou energetiku
Popis / Komentář:
Cílem je zejména - zvýšit energetickou efektivitu při přeměně primárních energetických zdrojů za současného optimálního využití OZE, - zvýšit úspory energie v jednotlivých sektorech národního hospodářství a u konečného spotřebitele a - podporovat využívání efektivních a environmentálně šetrných technologií (např. BAT technologie). Opatření budou směřovat k optimalizaci využití všech zdrojů energie při... »

2.2.4 Cíl 4: Podporovat udržitelné materiálové hospodářství
Popis / Komentář:
Cílem je zejména dosažení udržitelného vztahu mezi ekonomickou efektivností materiálové spotřeby a dopadem materiálových toků na životní prostředí v mezinárodně vymezeném metodickém rámci. Naplňování tohoto cíle také napomůže ke zlepšení postavení ČR v mezinárodním srovnání materiálové náročnosti produkce a v konkurenceschopnosti. K plnění cíle bude zapotřebí: - podpora zvýšení podílu technologií šetrných k životnímu prostředí... »

2.3 Priorita: Rozvoj lidských zdrojů, podpora vzdělávání, výzkumu a vývoje

Deskriptory:
IV.a infrastruktura a kapacita pro výzkum a vývoj
IV.b inovační infrastruktura a kapacita
IV.c investice do VaVaI
IV.d spolupráce VaV a podnikatelských subjektů
IV.e transfer znalostí a technologií
IV.f technické inovace
IV.g netechnické inovace
IV.h inovační podnikání
IV.i ochrana práv průmyslového vlastnictví
IV.j specializované poradenské služby
V.a širokopásmové připojení
V.b vysokorychlostní sítě
V.c infrastruktura ICT
V.d eSlužby, aplikace a produkty ICT
V.e interoperabilita
VI.a předškolní výchova
VI.b základní vzdělávání
VI.c střední vzdělávání
VI.d vyšší odborné vzdělávání
VI.e vysokoškolské vzdělávání
VI.f lidské zdroje VaV
VI.h další vzdělávání
VI.i celoživotní učení
VII.h odborné vzdělávání
Popis / Komentář:
Kvalifikované lidské zdroje jsou nezbytným předpokladem pro udržení a zvyšování konkurenceschopnosti české ekonomiky. Podpora vzdělávání ve všech oblastech udržitelného rozvoje, vědy a výzkumu je cestou ke zvýšenému využívání inovací a tím i k ekonomice s vyšší přidanou hodnotou, což pozitivně ovlivní celou společnost (životní styl, spotřeba obyvatel, sociální začlenění, zlepšení prevence rizika, míry sebeochrany... »

2.3.1 Cíl 1: Podpořit vzdělávání a rozvoj lidských zdrojů
Popis / Komentář:
Cílem je poskytnout všem skupinám populace v průběhu celého života příležitosti k získávání a uznávání kvalifikací použitelných na trhu práce a ke zdokonalování klíčových kompetencí potřebných pro uplatnění v pracovním, občanském i osobním životě, v souladu s principy udržitelného rozvoje a v zájmu zajištění konkurenceschopnosti České republiky a zajistit kvalifikované pracovní síly pro budoucí hospodářské... »

2.3.2 Cíl 2: Podpořit výzkum, vývoj a inovace
Popis / Komentář:
Cíl je orientován nejen na podporu průmyslového výzkumu a vývoje, ale i na zlepšení pozice české vědy ve všech oborech. Podpora bude realizována zejména prostřednictvím zlepšení spolupráce výzkumných a vývojových pracovišť s podnikatelskou sférou pro urychlené zavádění nových poznatků a nových technologií do praxe, pro vznik a rozvoj technologicky orientovaných firem (ochrana duševního vlastnictví atd.). Budou... »

3. PRIORITNÍ OSA: ROZVOJ ÚZEMÍ

3.1 Priorita: Upevňování územní soudržnosti

Deskriptory:
XVII.a legislativní a regulační prostředí
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
XVII.c veřejné služby
XVII.d digitalizace agend veřejné správy
XVII.e kvalifikace ve veřejné správě
XVII.f komunální služby a občanská vybavenost (např. veřejné osvětlení, pohřebnictví, výstavba a údržba místních sítí, lokální zásobování teplem)
XVII.g územní rozvoj (územní plánování a rozvoj, rozvoj venkova, urbánní rozvoj)
XVII.h participace občanů na veřejné správě
XVIII.a zemědělství
XVIII.b lesnictví
XVIII.c rybářství
XVIII.d potravinářství
XVIII.g voda v zemědělské krajině
XIX.b rozpočtování a makroekonomika
XX.e zahraniční pomoc a mezinárodní spolupráce
XX.i Evropská unie
Popis / Komentář:
Stimulace rozvojového potenciálu regionů přispěje k harmonickému rozvoji
území a snižování existujících disparit. Pro udržitelný rozvoj venkovských
oblastí je nutná podpora aktivit na místní úrovni a zvyšování atraktivity
života v obcích. Posilování role měst jako center růstu a rozvoje regionů
a zároveň zajištění efektivních vazeb město-venkov je předpokladem pro
vytváření urbánních sítí schopných přenášet rozvojové a inovační impulsy.

3.1.1 Cíl 1: Zvýšit ekonomický a environmentální potenciál, konkurenceschopnost a sociální úroveň regionů ČR na srovnatelnou úroveň s vyspělými regiony Evropy, stabilizovat kulturně-historický potenciál a postupně snižovat nepřiměřené regionální disparity
Popis / Komentář:
Jde o rozvojový cíl zaměřený na dosažení ekonomické, sociální a kulturní úrovně regionů ČR srovnatelné s vyspělými regiony Evropy a současně na snížení nežádoucích regionálních rozdílů a rozvoj specificky problémových území. Plnění cíle řeší problémy mající charakter výrazných regionálních disparit, jsou územně identifikovatelné a působí nebo velmi pravděpodobně budou působit retardačně vůči vyváženému regionálnímu rozvoji ČR.... »

3.1.2 Cíl 2: Posílit roli měst jako akcelerátorů růstu a rozvoje regionů
Popis / Komentář:
Cíl je zaměřen na zvyšování konkurenceschopnosti měst posílením progresivních odvětví v jejich ekonomice, překonání jejich nedostatečné kritické váhy prostřednictvím síťování a přeměnou (revitalizace) městského prostředí (tj. těch částí, které procházejí úpadkem). Součástí cíle je také řešení problematiky aglomerací, kde je nutné prostřednictvím veřejných financí usměrňovat a kompenzovat dopady suburbanizace.... »

3.1.3 Cíl 3: Zabezpečit udržitelný rozvoj venkova a posílit harmonizaci vztahů mezi městem a venkovem
Popis / Komentář:
Cílem je stabilizace osídlení venkova (tj. zabránit postupnému vylidňování), což předpokládá zajištění životních podmínek srovnatelných ve svém souhrnu s podmínkami života ve městě, ve smyslu alternativy s životem ve městě, při možnosti svobodné volby životního stylu. Posílením partnerství a kooperace mezi venkovem, městy a mikroregionálním centry se funkčně integruje území ve vazbě na hlavní rozvojová centra a dosáhne se... »

3.2 Priorita: Zvyšování kvality života obyvatel území

Deskriptory:
II.b energetické služby
II.e obnovitelné zdroje energie
III.b podnikatelská infrastruktura
V.a širokopásmové připojení
V.b vysokorychlostní sítě
V.d eSlužby, aplikace a produkty ICT
V.e interoperabilita
VI.a předškolní výchova
VI.b základní vzdělávání
VI.c střední vzdělávání
VI.h další vzdělávání
VI.i celoživotní učení
VII.a aktivní politika zaměstnanosti
VII.b nezaměstnanost
VII.c služby zaměstnanosti
VII.d adaptabilita pracovní síly
VII.e mobilita pracovní síly
VIII.c rovné příležitosti
IX.b sociální péče
IX.d sociální infrastruktura
IX.e financování sociálních služeb
IX.f transformace sociálních služeb
X.d služby pro rodiny a děti
XI.a silniční doprava
XI.c železniční doprava
XI.i mobilita
XI.k nemotorová doprava
XII.e ochrana přírody a krajiny, chráněná území
XII.h odvádění a čištění odpadních vod
XII.i ochrana akumulace vod a vodních zdrojů
XII.j jakost povrchových a podpovrchových vod
XIII.b kvalita a dostupnost zdravotní péče a služeb
XIV.a infrastruktura cestovního ruchu
XIV.b služby cestovního ruchu
XIV.c propagace a marketing cestovního ruchu
XV.a kulturní dědictví
XV.b kulturní památky a umění
XV.c propagace a marketing kultury
XVI.a bytový fond
XVI.b energetická náročnost bydlení
XVI.c bydlení pro mobilitu
XVI.d dostupné bydlení
XVI.e bytová výstavba
XVII.a legislativní a regulační prostředí
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
XVII.c veřejné služby
XVII.f komunální služby a občanská vybavenost (např. veřejné osvětlení, pohřebnictví, výstavba a údržba místních sítí, lokální zásobování teplem)
XVII.g územní rozvoj (územní plánování a rozvoj, rozvoj venkova, urbánní rozvoj)
XVII.h participace občanů na veřejné správě
XIX.b rozpočtování a makroekonomika
Popis / Komentář:
Rozvoj místní infrastruktury (zvýšení a zkvalitnění dopravní, technické a energetické dostupnosti) spolu s dostupností služeb, včetně kulturních, a zajištění dostupnosti odpovídajících podmínek bydlení povede ke zlepšení životních podmínek v městech i venkovských oblastech. Posílení technologické, inovační a znalostní dostupnosti v území je předpokladem pro rozvoj podnikání, využití místního potenciálu je pak nezbytností pro... »

3.2.1 Cíl 1: Zabezpečit zvyšování kvality života v území prostřednictvím systému vícezdrojového financování obcí a krajů
Popis / Komentář:
Kvalita života je pojem, který má mnoho dimenzí. Omezenost zdrojů veřejných rozpočtů způsobuje, že si zabezpečování jednotlivých složek tvořících kvalitu života konkuruje. Nesmějí být však opomíjeny investice do prioritních oblastí prevence rizik a ochrany zdraví, životů, životního prostředí a majetku ve vazbě na rizika běžného života i rizika mimořádných událostí. Proto by bylo účelné:... »

3.2.2 Cíl 2: Zvýšit a zkvalitnit dopravní dostupnost, technologickou, energetickou a znalostní úroveň sídel, a tím dosáhnout i zlepšení životního prostředí v sídlech
Popis / Komentář:
Primárně jde o zajištění kvalitní a vyspělé infrastruktury, která stimuluje rozvojové impulsy do okolí a odlehlých a zaostalých oblastí. Spolu s tím souvisí zkvalitňování a zefektivnění dodávek energie, transferu technologií a přístupu ke vzdělání a informačním technologiím. Tím současně dojde ke zvýšení komfortu života a snížení negativních dopadů „provozu“ sídel na jejich (a okolní) životní prostředí a tudíž na kvalitu života jejich obyvatel.... »

3.2.3 Cíl 3: Zvýšit a zkvalitnit dostupnost služeb (včetně kultury), především pak bydlení
Popis / Komentář:
Důraz je kladen na zajištění odpovídající kvality a dostupnosti veřejných i neveřejných služeb především z oblastí zdravotnictví, školství, péče o děti a služeb pro rodiny, kultury, sociálních služeb, informačních a telekomunikačních služeb a služeb související s přímými územními dopady. Podstatným cílem je pak zajistit kvalitní a dostupné bydlení pro všechny obyvatele. S ohledem na regionálně diferenciovanou skladbu, výstavbu... »

3.2.4 Cíl 4: Posílit zastoupení udržitelného cestovního ruchu ve struktuře místní ekonomiky
Popis / Komentář:
Cílem je zvýšení podílu cestovního ruchu v ekonomice jednotlivých regionů lepším využitím potenciálu pro rozvoj udržitelného cestovního ruchu. Cílem je rovněž zvýšení návštěvnosti regionů včetně prodloužení pobytů i návštěvnické sezóny. Pro dosažení cíle je nezbytné podporovat zvyšování environmentální, technické a estetické kvality infrastruktury a míry zachování přírodní i kulturní atraktivnosti území jako podmínky pro... »

3.3 Priorita: Účinněji prosazovat strategické a územní plánování

Deskriptory:
V.a širokopásmové připojení
V.b vysokorychlostní sítě
V.c infrastruktura ICT
V.d eSlužby, aplikace a produkty ICT
VI.i celoživotní učení
XVII.a legislativní a regulační prostředí
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
XVII.c veřejné služby
XVII.d digitalizace agend veřejné správy
XVII.e kvalifikace ve veřejné správě
XVII.f komunální služby a občanská vybavenost (např. veřejné osvětlení, pohřebnictví, výstavba a údržba místních sítí, lokální zásobování teplem)
XVII.g územní rozvoj (územní plánování a rozvoj, rozvoj venkova, urbánní rozvoj)
XVII.h participace občanů na veřejné správě
Popis / Komentář:
Územní plánování – komplexně řeší a zkoumá území ve všech souvislostech prostřednictvím jednotlivých nástrojů územního plánování na vzájemně provázaných úrovních na národní, regionální a místní úrovni, zohledňující nutnost vyváženého vztahu podmínek pro příznivé životní prostředí, hospodářský rozvoj a soudržnost společenství obyvatel území a je základním předpokladem pro udržitelné využívání území. Současně přispívá... »

3.3.1 Cíl 1: Vytvořit předpoklady pro udržitelné využívání území
Popis / Komentář:
Předpokladem pro naplnění cíle je zkvalitňování územního plánování zejména v rámci přípravy územně plánovací dokumentace krajů a obcí (tj. zásad územního rozvoje, územních plánů a regulačního plánů) a zvýšení odpovědnosti místních samospráv a místních obyvatel v rámci územního a regionálního rozvoje – zvýšení jejich efektivního zapojení do procesů územního plánování přispěje ke zvyšování kulturní identity a sounáležitosti... »

3.3.2 Cíl 2: Hospodárně využívat zastavěné území a chránit území nezastavěné a nezastavitelné pozemky
Popis / Komentář:
Jde zejména o efektivní řešení územních dopadů lidské činnosti a zachování rázu urbanistické struktury území, struktury osídlení a kulturní krajiny. Předpokladem dosažení cíle je zvyšování zodpovědnosti všech zainteresovaných subjektů v rámci územního, resp. regionálního rozvoje, k nezastavěné krajině. Jedním z opatření bude podpora revitalizace a upřednostňování využití brownfields před výstavbou na „zelené louce“... »

4. PRIORITNÍ OSA: KRAJINA, EKOSYSTÉMY A BIODIVERZITA

4.1 Priorita: Ochrana krajiny jako předpoklad pro ochranu druhové diverzity

Deskriptory:
XI.k nemotorová doprava
XII.b nakládání s odpady
XII.c ochrana a sanace půdy
XII.d regenerace znečištěných oblastí
XII.e ochrana přírody a krajiny, chráněná území
XII.f biodiverzita
XII.h odvádění a čištění odpadních vod
XII.i ochrana akumulace vod a vodních zdrojů
XII.j jakost povrchových a podpovrchových vod
XVII.a legislativní a regulační prostředí
XVII.e kvalifikace ve veřejné správě
XVII.g územní rozvoj (územní plánování a rozvoj, rozvoj venkova, urbánní rozvoj)
XVII.h participace občanů na veřejné správě
XVIII.a zemědělství
XVIII.b lesnictví
XVIII.c rybářství
XVIII.f vodní hospodářství
XVIII.g voda v zemědělské krajině
Popis / Komentář:
Zefektivnění využívání krajiny a tím zpomalení úbytku volné krajiny
a nezastavěných ploch povede jak ke zvýšení stability a zlepšení funkcí
krajiny, tak ke zlepšení vývoje stavu biodiverzity. Odpovídající ohodnocení
služeb ekosystémů zlepší řízení využívání přírodních zdrojů a zabrání jejich
nadměrnému čerpání14. Jako jeden z nástrojů ochrany životního prostředí je
nutné podporovat environmentální vzdělávání, výchovu a osvětu.

4.1.1 Cíl 1: Udržet a zvýšit ekologickou stabilitu krajiny a podporovat její funkce, zejména udržitelným hospodařením v krajině
Popis / Komentář:
Je nutné prosazovat šetrné využívání krajiny a minimalizovat negativní zásahy do krajinných systémů tak, aby nebyla narušena ekologická stabilita krajiny, a podporovat realizaci vegetačních opatření v krajině, zejména výsadbu a obnovu remízků, alejí, soliterních stromů, větrolamů, vodních prvků a územních systémů ekologické stability. Důležitým faktorem pro úspěšnou realizaci uvedených opatření bude podpora... »

4.1.2 Cíl 2: Chránit volnou krajinu
Popis / Komentář:
K naplnění cíle budou směřovat opatření, zaměřená na upřednostňování zástavby uvnitř existujících sídel (nikoliv však na úkor sídelní zeleně) nebo ve vazbě na ně, podpora využívání brownfields, minimalizace fragmentace ekosystémů (především v případech, kdy dochází výstavbou infrastruktury i sídel k postupnému oddělování celých krajinných nebo orografických celků), minimalizace záborů zejména kvalitních půd a příprava... »

4.1.3 Cíl 3: Zastavit pokles biologické rozmanitosti
Popis / Komentář:
Trvalý pokles biodiverzity lze sledovat nejen v ČR, ale i v mezinárodním kontextu. Cílem je zajištění podmínek pro uchování života a jeho evolučních procesů. K dosažení cíle vede především ochrana a zlepšování stavu biotopů a krajiny a podpora výzkumu v této oblasti. Ochrana a zlepšování stavu biotopů by se měla uskutečňovat prostřednictvím důsledné ochrany dochovaných lokalit s přirozenými přírodními společenstvy (rašeliniště... »

4.2 Priorita: Odpovědné hospodaření v zemědělství a lesnictví

Deskriptory:
VI.i celoživotní učení
XII.c ochrana a sanace půdy
XII.d regenerace znečištěných oblastí
XII.e ochrana přírody a krajiny, chráněná území
XII.f biodiverzita
XII.h odvádění a čištění odpadních vod
XII.i ochrana akumulace vod a vodních zdrojů
XII.j jakost povrchových a podpovrchových vod
XVIII.a zemědělství
XVIII.b lesnictví
XVIII.c rybářství
XVIII.d potravinářství
XVIII.e myslivost
XVIII.f vodní hospodářství
XVIII.g voda v zemědělské krajině
Popis / Komentář:
Zlepšování stavu složek životního prostředí je mimo jiné podmíněno
odpovědným zemědělským a lesním hospodařením, které zároveň povede
ke zvýšení stability zemědělských a lesních ekosystémů.

4.2.1 Cíl 1: Podporovat šetrné a přírodě blízké způsoby zemědělského hospodaření a rozvíjet jeho mimoprodukční funkce
Popis / Komentář:
V rámci plnění cíle je nutné prosazovat ekologické aspekty zemědělského
hospodaření prostřednictvím správné zemědělské praxe16. Důležité je také
zachování genetických zdrojů zejména zemědělských plodin,
hospodářských zvířat i volně žijící zvěře, lesních dřevin a vzácných stromů
rostoucích mimo les.

4.2.2 Cíl 2: Zachovat a zlepšit biologickou rozmanitost v lesích podporou šetrných, přírodě blízkých způsobů hospodaření v lesích a posílením mimoprodukčních funkcí lesních ekosystémů
Popis / Komentář:
Cíl bude plněn opatřeními, zaměřenými na změnu druhové skladby a věkové i prostorové struktury lesa, zvýšení podílu přirozené obnovy, a dále opatřeními na podporu biologické rozmanitosti v lesích a jejich mimoprodukční funkce. Prosazovat vytvoření srovnatelného prostoru pro přírodě bližší nepasečné hospodaření založené na maximálním využívání přírodních procesů, přírodě blízké způsoby hospodaření zavádět... »

4.3 Priorita: Adaptace na změny klimatu

Deskriptory:
IV.e transfer znalostí a technologií
IV.f technické inovace
V.a širokopásmové připojení
V.b vysokorychlostní sítě
V.d eSlužby, aplikace a produkty ICT
V.e interoperabilita
VI.h další vzdělávání
VI.i celoživotní učení
XI.f inteligentní dopravní systémy
XI.h veřejná doprava
XII.a ochrana ovzduší a klimatu
XII.h odvádění a čištění odpadních vod
XII.i ochrana akumulace vod a vodních zdrojů
XII.j jakost povrchových a podpovrchových vod
XVI.b energetická náročnost bydlení
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
XVII.e kvalifikace ve veřejné správě
XVII.f komunální služby a občanská vybavenost (např. veřejné osvětlení, pohřebnictví, výstavba a údržba místních sítí, lokální zásobování teplem)
XVII.g územní rozvoj (územní plánování a rozvoj, rozvoj venkova, urbánní rozvoj)
XVII.h participace občanů na veřejné správě
XVIII.f vodní hospodářství
XVIII.g voda v zemědělské krajině
XX.a bezpečnost a veřejný pořádek
XX.g ochrana obyvatelstva (civilní nouzové plánování, krizové řízení, IZS, hasiči)
Popis / Komentář:
Je nutné odpovědně plánovat a postupně realizovat adaptační opatření ke
zmírnění dopadů změny klimatu, včetně řešení mimořádných událostí. Je
zároveň zapotřebí zvýšit efektivitu hospodaření s vodními zdroji a zlepšovat
vodní režim krajiny.

4.3.1 Cíl 1: Zajistit připravenost ke zvládnutí mimořádných událostí spojených se změnami klimatu
Popis / Komentář:
Jedním z opatřením k naplnění cíle je vybudování systému ovládání a monitorování stavu koncových prvků varování, který současně zajistí přenos informací o výšce hladiny vodních toků ve vybraných lokalitách. Dalším typem opatření je pak realizace přírodě blízkých i technických protipovodňových opatření (přirozené rozlivy, suché poldry atd.) tak, aby zároveň co nejvyšší mírou přispěly také ke zlepšení vodního režimu krajiny (viz cíl 4.3.3).... »

4.3.2 Cíl 2: Zjistit dostatečné množství a kvalitu povrchových a podzemních vod
Popis / Komentář:
Opatření pro tento cíl směřují ke zlepšení retenčních schopností krajiny, včetně urbanizovaných území a k zajištění dostatečných zdrojů pitné vody, vody pro průmysl, energetiku a zemědělství. Je potřeba využívat a podporovat realizaci systémů retenčních prvků, technických (nádrže a poldry), ale zejména přírodních nebo přírodě blízkých (mokřady, tůně, lužní lesy), které pomohou zadržet srážkovou vodu v krajině, a revitalizovat... »

4.3.3 Cíl 3: Zlepšit vodní režim krajiny
Popis / Komentář:
Opatření v rámci tohoto cíle budou směřovat ke zlepšení vodního režimu krajiny (zlepšení retenční schopnosti krajiny – obnova drobných nádrží a rybničních soustav, obnova mokřadů a pramenišť apod.) a celkovému zlepšení ekologického, hydrologického a hydromorfologického stavu vodních ekosystémů, obnově nebo ochraně dochovaného přírodního nebo přírodě blízkého stavu vodních ekosystémů a podpoře mimoprodukčních... »

4.3.4 Cíl 4: Snižovat dopady očekávané globální klimatické změny a extrémních meteorologických jevů na lesní a zemědělské ekosystémy
Popis / Komentář:
Pro naplnění cíle je nutné pěstovat prostorově a druhově rozrůzněné porosty s co největším využitím přírodních procesů, pestré dřevinné skladby, přirozené obnovy a variability pěstebních postupů, uplatňovat opatření udržující vysokou a stabilní produkci dřevní hmoty, a zabránit degradaci lesních půd se snahou maximalizovat množství uhlíku vázaného v půdě. Je také žádoucí posoudit dopady využívání lesní biomasy pro... »

5. PRIORITNÍ OSA: STABILNÍ A BEZPEČNÁ SPOLEČNOST

5.1 Priorita: Posilování sociální stability a soudržnosti

Deskriptory:
V.d eSlužby, aplikace a produkty ICT
VI.i celoživotní učení
VII.a aktivní politika zaměstnanosti
VII.c služby zaměstnanosti
VII.d adaptabilita pracovní síly
VII.e mobilita pracovní síly
VIII.a aktivní začleňování
VIII.b ohrožené skupiny
VIII.c rovné příležitosti
VIII.e začleňování cizinců
IX.a sociální poradenství
IX.c sociální prevence
IX.d sociální infrastruktura
IX.e financování sociálních služeb
X.c ohrožené děti
XI.i mobilita
XIII.b kvalita a dostupnost zdravotní péče a služeb
XVI.b energetická náročnost bydlení
XVI.c bydlení pro mobilitu
XVI.d dostupné bydlení
XVII.a legislativní a regulační prostředí
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
XVII.e kvalifikace ve veřejné správě
XVII.h participace občanů na veřejné správě
XX.a bezpečnost a veřejný pořádek
XX.b kriminalita a prevence kriminality
XX.e zahraniční pomoc a mezinárodní spolupráce
XX.h lidská práva
XX.i Evropská unie
XXI.c církve a náboženské společnosti
XXI.d NNO
XXI.e politická uskupení
Popis / Komentář:
Omezování negativních sociálních jevů (sociální exkluze, patologické
sociální chování, xenofobie a rasismus, korupce, kriminalita) je
předpokladem soudržné a tolerantní společnost, která se účinněji těmto
jevům brání. Současně je zapotřebí zajistit připravenost státu a společnosti
na zvyšující se počet imigrantů.

5.1.1 Cíl 1: Specifikovat a realizovat klíčové principy připravenosti společnosti a státu z hlediska podpory integrace cizinců
Popis / Komentář:
Je nutné dosáhnout připravenosti společnosti z hlediska integrace cizinců v jednotlivých oblastech jejich života na území ČR, rozvíjet vzájemné vztahy mezi komunitami a realizovat prevenci k problematice narušení sociální koheze společnosti a prevence sociální exkluze některých skupin, při zohlednění bezpečnostních aspektů imigrace. Cílem je v relaci s významem integrace z pohledu demografie vytvářet... »

5.1.2 Cíl 2: Posílit prevenci sociálně-patologických jevů, kriminality, korupce
Popis / Komentář:
K plnění cíle povede realizace preventivních programů a činností proti sociálně-patologickým jevům ve společnosti, boj s korupcí – antikorupční programy a etické kodexy. Podmínkou úspěšného plnění cíle je přijetí Zákona o prevenci kriminality, případně šířeji pojatého zákona o prevenci sociálně patologických jevů, který přinese jednotné vymezení pojmu prevence kriminality, popíše gesce jednotlivých ústředních správních... »

5.2 Priorita: Efektivní stát, kvalitní veřejná správa a rozvoj občanského sektoru

Deskriptory:
IV.b inovační infrastruktura a kapacita
IV.d spolupráce VaV a podnikatelských subjektů
IV.g netechnické inovace
V.a širokopásmové připojení
V.b vysokorychlostní sítě
V.c infrastruktura ICT
V.d eSlužby, aplikace a produkty ICT
V.e interoperabilita
VI.b základní vzdělávání
VI.c střední vzdělávání
VI.i celoživotní učení
XVII.a legislativní a regulační prostředí
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
XVII.c veřejné služby
XVII.d digitalizace agend veřejné správy
XVII.e kvalifikace ve veřejné správě
XVII.h participace občanů na veřejné správě
XIX.b rozpočtování a makroekonomika
XX.i Evropská unie
XXI.c církve a náboženské společnosti
XXI.d NNO
Popis / Komentář:
Jedním z hlavních předpokladů fungování společnosti je efektivní veřejná správa a samospráva územně samosprávných celků – obcí, měst a krajů, které transparentně hospodaří s konsolidovanými veřejnými financemi (dlouhodobě vyrovnaný rozpočet) a s minimalizovanými zásahy do soukromého života jednotlivců. Významným rizikem je neudržitelnost veřejných financí, zejména v situaci, kdy finanční trhy budou nestabilní.... »

5.2.1 Cíl 1: Zajistit dlouhodobou udržitelnost veřejných financí
Popis / Komentář:
Problematika dlouhodobé udržitelnosti se zabývá analýzou dlouhodobých trendů ve vývoji veřejných financí s ohledem na příjmovou a výdajovou stranu a potažmo na vývoj deficitů a veřejného dluhu. Hlavním principem udržitelného vývoje by mělo být maximálně efektivní hospodaření s veřejnými prostředky, které nepovede k zadlužování budoucích generací. V dlouhodobém horizontu hraje zásadní roli očekávaný demografický vývoj... »

5.2.2 Cíl 2: Rozvíjet lidské zdroje ve veřejné správě. eGovernment a cíleným vzděláváním přispět k efektivitě a kvalitě veřejné správy a rozvoji forem její práce v souladu s požadavky udržitelného rozvoje
Popis / Komentář:
Cílem je zvyšování úrovně kvality, efektivnosti a transparentnosti výkonu veřejné správy – s fungujícími systémy řízení kvality a sledováním výkonnosti na úřadech veřejné správy, efektivní komunikací ve veřejné správě, synergickým působením různých úrovní veřejné správy, při aplikaci principu partnerství. K plnění cíle vedou opatření zaměřená na podporu využívání ICT ve veřejné správě, prosazování eGovernmentu s důrazem na bezpečný a jednoduchý... »

5.2.3 Cíl 3: Docílit institucionálního uspořádání neziskového sektoru s vlastní organizační strukturou vedoucí k efektivnější spolupráci s veřejnou správou a větší formalizované spolupráce veřejného a neziskového sektoru
Popis / Komentář:
Z úrovně státu a veřejné správy všech stupňů rozvíjet a podporovat rozvoj spolupráce s nestátními neziskovými organizacemi a tím prohlubovat rozvoj občanské společnosti. Povzbuzovat integrační směry, které již v současné době vedou neziskový sektor k větší míře koordinace a soutěži o partnerskou pozici vůči orgánům veřejné správy. Zvláštní péči věnovat intenzivnějšímu navazování kontaktů a budování... »

5.2.4 Cíl 4: Posílit osvětové a vzdělávací aktivity související s rozvojem spolupráce veřejné správy a neziskového sektoru
Popis / Komentář:
Posílit osvětovou kapacitu o neziskovém sektoru a jeho spolupráci
s veřejnou správou při prohlubování rozvoje občanské společnosti
vybudováním sítě servisních neziskových organizací, které se budou
zabývat vzdělávací činností pro potřebu neziskového sektoru
a profesionálně se věnovat PR aktivitám zaměřeným na tyto organizace.

5.3 Priorita: Zvyšování připravenosti ke zvládání dopadů globálních a jiných bezpečnostních hrozeb a rizik a posilování mezinárodních vazeb

Deskriptory:
XII.a ochrana ovzduší a klimatu
XVII.a legislativní a regulační prostředí
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
XVII.e kvalifikace ve veřejné správě
XVII.h participace občanů na veřejné správě
XIX.b rozpočtování a makroekonomika
XX.a bezpečnost a veřejný pořádek
XX.e zahraniční pomoc a mezinárodní spolupráce
XX.f obrana státu a zajištění bezpečnosti
XX.g ochrana obyvatelstva (civilní nouzové plánování, krizové řízení, IZS, hasiči)
XX.h lidská práva
XX.i Evropská unie
XXI.e politická uskupení
Popis / Komentář:
Regionální spolupráce (Evropská hospodářská komise OSN, EU, Středoevropská iniciativa, Visegrádská skupina) je cestou k udržení a zlepšení současné pozice ČR v globalizovaném světě. Mezinárodní spolupráce je základním předpokladem k řešení globálních rizik a jejich dopadů na ČR (terorismus, organizovaný zločin, energetická bezpečnost, udržitelnost životního prostředí, změny klimatu atd.) a současně možností,... »

5.3.1 Cíl 1: Prohlubováním mezinárodní spolupráce zvýšit připravenost na teroristické hrozby, včetně nových forem těchto hrozeb, a přijmout nástroje k potlačení organizovaného zločinu
Popis / Komentář:
Cíl bude plněn prostřednictvím opatření, zaměřených na posilování kapacity aktérů, zabývajících se protiteroristickou politikou v boji proti již existujícím i očekávaným teroristickým hrozbám, dalším rozvíjením mezinárodní spolupráci a výměny informací se zahraničními partnery. Součástí bude přijetí legislativních i nelegislativních nástrojů k potlačení organizovaného zločinu tj. je nutné identifikovat a přijmout nové nástroje,... »

5.3.2 Cíl 2: Zvýšit připravenost obyvatel, veřejné správy a složek Integrovaného záchranného systému k řešení dopadů globálních a jiných bezpečnostních hrozeb a rizik.
Popis / Komentář:
K naplnění cíle je nutné realizovat opatření v oblasti jednotného systematického informování, vzdělávání, prevence rizik a praktické přípravy ve vztahu k obyvatelstvu, zejména dětem a mládeži, v prioritních oblastech ochrany zdraví, životů, životního prostředí a majetku. Je potřeba vytvořit kvalitní podmínky pro realizaci preventivně výchovné činnosti a praktické přípravy dětí a mládeže k sebeochraně a vzájemné... »

5.3.3 Cíl 3: Rozvíjet spolupráci v rámci regionu a EU, posílit aktivní účast v mezinárodních organizacích a prosazovat principy udržitelného rozvoje na všech úrovních mnohostranných a bilaterálních vztahů
Popis / Komentář:
Je nutné, aby ČR co nejdříve splnila své závazky v oblasti zahraniční rozvojové spolupráce, vyplývající z členství v OECD a EU17. Cílem je také aktivní využívání možností mezinárodních smluv při řešení globálních rizik a jejich dopadů na ČR, rozvoj další spolupráce v rámci regionu, EU a mezinárodní spolupráce za účelem posílení postavení ČR ve světě. V rámci plnění cíle je zároveň nutné prosazovat principy udržitelného... »

5.3.4 Cíl 4: Podílet se na plnění mezinárodních závazků v oblasti snižování emisí skleníkových plynů
Popis / Komentář:
Cílem vyplývajícím z Kjótského protokolu je dosáhnout snížení celkových emisí skleníkových plynů o 8 % v období 2008 – 2012 vůči roku 1990. Přijetím klimaticko-energetického balíčku se EU zavázala ke snížení emisí skleníkových plynů o 30 % do r. 2020 vůči r. 1990 za předpokladu, že dojde k celosvětové a komplexní dohodě pro období po r. 2012 a že další rozvinuté země se zaváží ke srovnatelnému snížení emisí. Snížení... »