| Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy Olomouckého kraje (2020) |
1. | Změny ve školském rejstříku |
1.1 | Předškolní vzdělávání |
1.1.1 | Navýšení kapacit spádových mateřských škol (MŠ)
a) v místech, kde kapacity spádových mateřských škol nedostačují k přijetí všech dětí ve věku od 3 do 6 let,
b) v místech, ve kterých lze vzhledem k demografickému vývoji důvodně předpokládat, že kapacity spádových mateřských škol budou v příštích pěti letech nedostatečné pro přijetí všech dětí ve věku od 3 do 6 let. |
1.1.2 | Navyšování kapacit nespádových mateřských škol a) v případě reálného zájmu zejména ze strany zákonných zástupců dětí s bydlištěm v přiměřené dojezdové době (zohledněna budou i stanoviska dalších subjektů, např. místní samosprávy a místních spolků věnujících se vzdělávání) a zároveň budou-li v přiměřené dojezdové době kapacity nespádových mateřských škol zapsaných v rejstříku škol a školských zařízení, které poskytují vzdělávání obdobným způsobem, naplněné a pouze v těch lokalitách, v nichž by zápisem těchto kapacit nedošlo k meziročnímu nárůstu kapacit nespádových škol o více jak 1 % z kapacit škol spádových vedených ve školském rejstříku k 31. 8. roku, který předchází roku, v němž má být rozhodováno o zápisu údajů do rejstříku škol a školských zařízení, s výjimkou lokalit, ve kterých bude v následujících letech trvalý převis poptávky po umístění dětí do MŠ |
1.2 | Základní vzdělávání |
1.2.1 | Navýšení kapacit spádových základních škol
a) v místech s nedostatečnými kapacitami spádových základních škol pro přijetí celého populačního ročníku v rámci spádového obvodu dané školy,
nebo
b) v místech, ve kterých lze vzhledem k demografickému vývoji důvodně předpokládat, že kapacity spádových základních škol budou v příštích pěti letech nedostatečné pro přijetí celého populačního ročníku v rámci spádového obvodu dané školy. |
1.2.2 | Navyšování kapacit nespádových základních škol
a) v případě reálného zájmu zejména ze strany zákonných zástupců dětí s bydlištěm v přiměřené dojezdové době (zohledněna budou i stanoviska dalších subjektů, např. místní samosprávy a místních spolků věnujících se vzdělávání) a zároveň budou-li v přiměřené dojezdové době kapacity nespádových základních škol zapsaných v rejstříku škol a školských zařízení, které poskytují vzdělávání obdobným způsobem, naplněné,
b) pouze v lokalitách, v nichž by zápisem těchto kapacit nedošlo k meziročnímu nárůstu kapacit nespádových škol o více jak 1 % kapacit škol spádových vedených ve školském rejstříku k 31. 8. roku, který předchází roku, v němž má být rozhodováno o zápisu údajů do rejstříku škol a školských zařízení. |
1.2.3 | Další zápisy
a) zapisovány nové obory vzdělání 79-01-B/01 Základní škola speciální,
b) zapisovány nové školy zřízené podle § 16 odst. 9 školského zákona |
1.3 | Střední vzdělávání |
1.3.1 | Zápisy nových středních škol, nových míst poskytování vzdělávání nebo navyšování kapacit středních škol (vyjma středních škol poskytujících vzdělávání v oborech vzdělání pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami)
a) Nové střední školy a nová místa poskytovaného vzdělávání v rámci kraje budou vzhledem k dostačující nabídce širokého spektra oborů vzdělání středního vzdělávání a neobsazeným kapacitám škol zapisovány do rejstříku škol a školských zařízení pouze ve výjimečných a odůvodněných případech s ohledem na dostupnost stávajících kapacit středních škol a potřeby trhu práce.
b) Navyšování kapacit středních škol bude vzhledem k dostačující nabídce širokého spektra oborů středního vzdělání a neobsazeným kapacitám škol do rejstříku škol a školských zařízení zapisováno pouze ve výjimečných a odůvodněných případech, a to s ohledem na stávající naplněnost dané školy a kvalitu školy s přihlédnutím k uplatnitelnosti absolventů školy na trhu práce a potřebám trhu práce. |
1.3.2 | Podmínky pro zápis nových oborů vzdělání, navyšování kapacit stávajících
a) Obory vzdělání pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami mohou být do rejstříku škol a školských zařízení nově zapisovány v návaznosti na demografický vývoj, naplněnost a dostupnost stávajících kapacit.
b) Nové obory čtyřletého gymnázia nebudou s ohledem na demografický vývoj, dostupnost stávajících kapacit, dostatečně hustou a stabilní síť gymnázií v Olomouckém kraji do rejstříku škol a školských zařízení zapisovány.
c) V oblasti oborů vzdělání s maturitní zkouškou všeobecného zaměření 6letých a 8letých oborů vzdělání nebudou vzhledem k dopadům nadměrného odchodu žáků 5. a 7. tříd ZŠ do 1. ročníků 6letých a 8letých gymnázií do rejstříku škol a školských zařízení zapisovány nové školy, obory ani navyšovány stávající kapacity.
d) V rámci kraje může být do struktury oborů vzdělání s maturitní zkouškou (vyjma oborů vzdělání pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a oborů čtyřletého gymnázia) nově zařazen nebo kapacitně posílen jen obor vzdělání, který bude odpovídat předpokládaným dlouhodobým potřebám trhu práce a který bude nahrazovat ve stejné kapacitě a stejné formě jiný aktivní obor vzdělání s maturitní zkouškou v rámci kraje.
e) V oblasti oborů vzdělání s výučním listem nebudou navyšovány kapacity oborů vzdělání ve skupinách oborů vzdělání, v nichž je:
- dlouhodobě vykazována míra nezaměstnanosti vyšší, než je průměr míry nezaměstnanosti absolventů v rámci kraje,
- tendence míry nezaměstnanosti rostoucí a jejich oborová kapacita je postačující pro dlouhodobé pokrytí potřeb trhu práce.
f) Obory vzdělání s unikátním obsahem nebo obory vzdělání jedinečné v rámci ČR, jejichž oborová kapacita není postačující pro dlouhodobé pokrytí potřeb trhu práce, budou v rámci navyšování stávajících kapacit nebo zápisu nové střední školy nebo nového místa poskytování vzdělávání do rejstříku škol a školských zařízení zapisovány s ohledem na naplněnost a dostupnost stávajících kapacit s přihlédnutím k nadregionální povaze těchto oborů. Seznam těchto oborů vzdělání zveřejní MŠMT na webových stránkách MŠMT a ve Věstníku MŠMT.
g) V oborech nástavbového studia, v nichž míra dlouhodobé nezaměstnanosti absolventů přesahuje průměr míry nezaměstnanosti absolventů, nebudou navyšovány oborové kapacity. |
1.4 | Vyšší odborné vzdělávání |
1.4.1 | Do rejstříku škol a školských zařízení budou zapisovány
a) nové vyšší odborné školy (dále jen „VOŠ“), další místo poskytovaného vzdělávání nebo navýšení kapacity VOŠ jen ve zcela výjimečných a ojedinělých případech, zejména v oborech regulovaných povolání (skupiny oborů vzdělání 53 Zdravotnictví a 75 Pedagogika, učitelství a sociální péče) a s ohledem na demografický nárůst, naplněnost a dostupnost stávajících kapacit a současně také s ohledem na budoucí potřeby trhu práce,
nebo
b) nové VOŠ nebo navýšení kapacity VOŠ v případech, pokud bude zachována stávající kapacita VOŠ a současně pokud bude zachována stávající kapacita oborů vzdělání v rámci kraje.
c) Obory vyššího odborného vzdělání s unikátním obsahem nebo obory VOŠ jedinečné v rámci ČR, jejichž oborová kapacita není postačující pro dlouhodobé pokrytí potřeb trhu práce, budou v rámci navyšování stávajících kapacit nebo zápisu nové vyšší odborné školy nebo nového místa poskytování vzdělávání do rejstříku škol a školských zařízení zapisovány s ohledem na naplněnost a dostupnost stávajících kapacit s přihlédnutím k nadregionální povaze těchto oborů. Seznam těchto oborů vzdělání zveřejní MŠMT na webových stránkách MŠMT a ve Věstníku MŠMT. |
1.5 | Konzervatoře |
1.5.1 | Z důvodu dostatečných volných kapacit na konzervatoři nebudou po dobu platnosti tohoto dlouhodobého záměru v oblasti konzervatoří v Olomouckém kraji do rejstříku škol a školských zařízení zapisovány nové školy, nová místa poskytování vzdělávání ani navýšení kapacit. |
1.6 | Jazykové vzdělávání |
1.6.1 | Do rejstříku škol a školských zařízení nebudou vzhledem ke klesajícímu počtu žáků a dostačujícím kapacitám zapisovány nové jazykové školy s právem státní jazykové zkoušky ani nebudou navyšovány kapacity jazykových škol s právem státní jazykové zkoušky a zapisována nová místa poskytovaného vzdělávání. |
1.7 | Základní umělecké školy |
1.7.1 | Kapacity ZUŠ je možné navyšovat, maximálně však do dosažení 20% podílu kapacit ZUŠ na populaci 6-18 let |
1.7.2 | Zvýšení kapacity konkrétní ZUŠ, případně zřízení ZUŠ nové, které by překročilo 20% podíl kapacit ZUŠ na populaci 6-18 let, bude možné pouze za současného recipročního snížení kapacity jiné ZUŠ v kraji |
1.8 | Školská zařízení pro zájmové vzdělávání |
1.8.1 | Povolování zápisu nových zařízení nebo zvyšování kapacity školních družin a školních klubů bude umožněno při současném splnění těchto podmínek:
a) Nové školní družiny nebo školní kluby, případně zvyšování jejich kapacity bude možno zapsat pouze v případě, že činnost školní družiny nebo školního klubu bude vykonávat nebo vykonává stejná právnická osoba, jako činnost příslušné školy.
b) Zápis nebo zvýšení kapacit školních družin a školních klubů bude umožněn pouze v návaznosti na naplněnost školy žadatele v míře odpovídající demografickému vývoji cílové skupiny – účastníků zájmového vzdělávání, potřebnosti, dostupnosti a poptávce např. v souvislosti s novou bytovou výstavbou. V případě, kdy tato školní družina nebo školní klub bude zajišťovat zájmové vzdělávání i pro žáky jiných škol, lze při zápisu nové školní družiny nebo školního klubu nebo zvýšení jejich kapacity přihlédnout ke kapacitám školních družin nebo školních klubů a naplněnosti škol v daném místě.
c) Maximální meziroční zvýšení kapacit školních družin bude činit 120 % nejvyššího meziročního zvýšení kapacit školních družin zapsaných v období od školního roku 2015/2016 do školního roku 2018/2019, což je v Olomouckém kraji nárůst maximálně o 1 187 míst. |
1.8.2 | Školní kluby a střediska volného času:
Do rejstříku škol a školských zařízení nebude zapisován nový školní klub ani nebude rozšiřována kapacita stávajícího školního klubu tam, kde působí středisko volného času (nebo školní klub) zajišťující v dostatečné míře zájmové vzdělávání. Vzhledem k dlouhodobě stabilizované sítí středisek volného času v Olomouckém kraji nebudou zapisována nová střediska volného času. |
1.9 | Školská poradenská zařízení |
1.9.1 | V oblasti školských poradenských zařízení nebudou po dobu platnosti tohoto dlouhodobého záměru zapisována nová zařízení do rejstříku škol a školských zařízení. V odůvodněných případech a s ohledem na demografický nárůst a dostupnost stávajících zařízení bude podporován zápis nových míst poskytování školských služeb |
1.10 | Střediska výchovné péče |
1.10.1 | Nová střediska výchovné péče, případně zapisování a navyšování jejich kapacit, budou do rejstříku škol a školských zařízení zapisována pouze v případech, kdy se v některé lokalitě projeví nedostatečnost stávající nabídky, a to přednostně u stávajícího zařízení pro výkon ústavní výchovy. |
1.11 | Ostatní školská zařízení |
1.11.1 | Zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků:
Nebude podporován zápis nových zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků ani rozšiřování počtu míst poskytování vzdělávání |
1.11.2 | Školská výchovná a ubytovací zařízení:
v následujícím období se nepředpokládá zápis nových zařízení. S ohledem na místní podmínky a zabezpečení ubytovacích služeb v dané lokalitě může docházet k optimalizaci disponibilních kapacit v rámci kraje. |
1.11.3 | Zařízení školního stravování:
Návrhy na úpravu sítě či kapacit zařízení školního stravováni budou vždy individuálně posuzovány vzhledem k aktuálním potřebám a kapacitám škol/školských zařízení |
1.11.4 | Zařízení pro výkon ústavní výchovy, ochranné výchovy a pro preventivně výchovnou péči:
v následujícím období se nepočítá s rozšiřováním této sítě |
2. | Strategické návrhy a záměry |
2.1 | Předškolní vzdělávání |
a | rámci možností zvyšovat účast dětí ze skupin a lokalit ohrožených sociálním vyloučením na předškolním vzdělávání (např. bezplatné školní stravování – projekt obědy do škol), podporovat rozvoj spolupráce mateřských škol s poskytovateli sociálně aktivizačních služeb pro rodiny s dětmi. |
b | Podporovat prohlubování a zvyšování kvalifikace pedagogických pracovníků formou dalšího vzdělávání, zvyšování kompetencí učitelů mateřských škol ke vzdělávání dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí. |
c | Podporovat odbornou péči pro děti s lehčími vadami řeči v běžných třídách mateřských škol; za tím účelem podporovat vyškolení pedagogických pracovníků pro logopedickou prevenci. |
d | Pokračovat v podpoře polytechnického vzdělávání (přírodovědné, technické a environmentální), rozvoj digitálních kompetencí a znalostí z oblasti kybernetické bezpečnosti včetně tvořivosti. |
e | V mateřských školách, které jsou schopny vytvořit vhodné personální podmínky, podporovat seznamování dětí s cizím jazykem. |
f | Rozvíjet spolupráci mateřských škol se speciálně pedagogickými centry nebo pedagogicko-psychologickými poradnami, tím současně eliminovat počet odkladů povinné školní docházky |
g | V odůvodněných případech i nadále podporovat vznik tříd s alternativní pedagogikou a přípravných tříd základní školy pro děti v posledním roce před zahájením povinné školní docházky, u kterých je předpoklad, že zařazení do této třídy vyrovná jejich vývoj, a pro děti, kterým byl povolen odklad povinné školní docházky. |
h | Podporovat snahu zřizovatelů efektivně nastavit kapacity mateřských škol v závislosti na demografickém vývoji příslušné věkové kategorie za účelem dostupnosti předškolního vzdělávání |
i | V odůvodněných případech podporovat vznik firemních mateřských škol, tříd za účelem slaďování pracovního a rodinného života. |
j | S ohledem na možnosti mateřských škol podporovat snižování naplněnosti tříd mateřských škol a podporovat překrývání pedagogické činnosti mateřských škol. |
2.2 | Základní vzdělávání |
a | Vyvíjet aktivitu za účelem zkvalitnění ŠVP na školách v zájmu umožnění mobility žáků a jejich přípravy na studium ve středních školách (zjednodušení ŠVP a začlenění nových technologií a témat). |
b | Podporovat zavádění opatření pro usnadnění přechodu, začleňování a setrvání dětí a žáků do hlavního vzdělávacího proudu. |
c | Podporovat odpovědné kariérní poradenství. |
d | Podporovat přípravu žáků-cizinců, k jejich začlenění do základního vzdělávání, a to zejména za účelem odstranění bariéry nedostatečné znalosti vyučovacího jazyka |
e | Podporovat zkvalitnění jazykového vzdělávání ve školách. |
f | Zaměřit se na oblast matematických dovedností žáků a čtenářské a digitální gramotnosti vzhledem k dlouhodobým výsledkům testování žáků. |
g | Začleňovat nové technologie do výuky, podporovat využívání digitální technologie s důrazem na rozvoj digitálních kompetencí, jejich propojení s rozvojem technického myšlení, technické tvořivosti, manuální zručnosti, informatického myšlení žáků a prohlubování znalostí z oblasti kybernetické bezpečnosti. |
h | Podporovat další vzdělávání pedagogických pracovníků zaměřené na rozvoj digitálních kompetencí. |
i | Podporovat polytechnické vzdělávání na základních školách, manuální zručnost žáků, zvyšování podnikavosti, iniciativy a kreativity. |
j | Pokračovat v podpoře propojení školního a mimoškolního vzdělávání. |
k | V rámci možností odstraňovat nedostatek kvalifikovaných a aprobovaných personálních kapacit v základních školách, a to zejména v severních okrajových částech kraje. |
l | V rámci možností působit na zvyšování úrovně vzdělávání zejména na 2. stupni základních škol; za tím účelem podporovat vznik metodických kabinetů, zavádění a využívání vlastních evaluačních systémů na školách; v rámci možností eliminovat snižování kvality vzdělávání na 2. stupni v důsledku odchodu žáků na víceletá gymnázia. |
m | V oblastech s nízkou naplněností škol podporovat v případě zájmu zřizovatelů vznik svazkových škol. |
n | Podporovat zapojení škol do projektů Implementace krajského akčního plánu I a II. |
o | Podporovat zapojení škol do místních akčních plánů. |
2.3 | Střední vzdělávání obecně |
a | Zlepšit vybavenost a podmínky pro studium (budování odborných učeben, sportovišť, prostorů pro projektovou výuku a mimoškolní činnost) |
b | Realizovat kroky, které povedou ke srovnatelné úrovni v přijímacím řízení na obdobných typech škol. |
c | Podporovat zapojení škol do Krajského akčního plánu II a projektů Implementace krajského akčního plánu I a II. |
d | Rozvíjet a prohlubovat spolupráci škol s odborníky z praxe. |
e | Podporovat odborné vzdělávání využíváním tzv. šablon. |
f | Podporovat zkvalitnění jazykového vzdělávání ve školách. |
g | Podporovat mimořádně nadané žáky. |
h | Usilovat o snížení počtu žáků ve třídě z důvodu individualizace výuky, práce s nadanými žáky a žáky ohroženými školním neúspěchem. |
i | Podporovat tzv. klíčové kompetence žáků – čtenářská, matematická, finanční gramotnost, podnikavost aj. |
j | Začleňovat nové technologie do výuky, podporovat využívání digitální technologie s důrazem na rozvoj digitálních kompetencí, jejich propojení s rozvojem technického myšlení, technické tvořivosti, manuální zručnosti, informatického myšlení žáků a prohlubování znalostí z oblasti kybernetické bezpečnosti. |
k | Podporovat další vzdělávání pedagogických pracovníků zaměřené na rozvoj digitálních kompetencí. |
l | Podporovat všechna opatření, která povedou ke snižování administrativní zátěže v projektové i mimoprojektové činnosti škol. |
m | Podporovat realizaci dalšího vzdělávání na školách. |
n | Podporovat realizaci projektů zaměřených na rozvoj managementu školství. |
2.4 | Gymnázia |
a | Upravit poměrné zastoupení gymnaziálního vzdělávání v nabídce středních škol a v souladu s Dlouhodobým záměrem ČR a nenavyšovat kapacitu gymnaziálního vzdělávání. Nezvyšovat počet gymnázií. |
b | Podporovat bilingvní gymnázia. |
c | Vést s řediteli škol diskusi o nastavení kritérií přijímacího řízení s využitím jednotné přijímací zkoušky. |
d | Podporovat spolupráci Univerzity Palackého v Olomouci a dalších vysokých škol s gymnázií v regionu s cílem zvýšit zájem o přírodovědné a technické studium. |
e | Podporovat inovativní metody výuky přírodovědných předmětů spojené s praktiky na odborných pracovištích univerzity nebo špičkových technologických pracovištích firem. |
f | Podporovat spolupráci gymnázií se středními školami v zahraničí. |
g | Podporovat kariérové poradenství zaměřené na výběr vhodné vysoké školy. |
h | Podporovat podnikavost, kreativitu k rozvoji vlastního potenciálu žáků a směřování k odpovědnému podnikání. |
i | Systematicky snižovat administrativní náročnost činností středních škol. |
j | V rámci pravidelného hodnocení ředitelů škol zohledňovat výsledky jednotných maturitních zkoušek. |
2.5 | Střední odborné školy |
a | Podporovat rozvoj technických oborů na školách poskytujících vzdělávání v oborech ukončených maturitní zkouškou. |
b | Podporovat redukci obsahu učiva ve všech složkách RVP a posílit výuku praxe v maturitních oborech. |
c | Vést s řediteli škol diskusi o nastavení kritérií přijímacího řízení s využitím jednotné přijímací zkoušky. |
d | Podporovat materiální vybavení a personální zajištění odborného vzdělávání v souladu s požadavky průmyslu 4.0 (automatizace, robotizace, digitalizace). |
e | Podporovat prezentace odborných škol ve spolupráci s firmami regionu a VŠ. |
f | Sledovat a vyhodnocovat výsledky žáků středních odborných škol u maturitních zkoušek a přijmout opatření zajišťující kvalitu středního odborného vzdělávání. |
g | U solitérních škol podporovat materiálně technickou základnu tak, aby školy mohly plnit hlavní i doplňkovou činnost |
h | Využívat prvky duálního vzdělávání v technickém vzdělávání (realizace praxí v optimální míře pro zisk potřebných kompetencí, propagace technických oborů, možnost vzdělávání žáků v reálném prostředí budoucích zaměstnavatelů aj.) |
i | Podporovat činnost a rozšiřování sítě krajských metodických kabinetů odborného zaměření. |
j | Podporovat činnost krajského metodického kabinetu digitální gramotnosti, automatizace a virtuální reality. |
k | Systematicky snižovat administrativní náročnost činností středních škol. |
l | V rámci pravidelného hodnocení ředitelů škol zohledňovat výsledky jednotných maturitních zkoušek. |
2.6 | Střední odborná učiliště a Odborná učiliště |
a | Podporovat střední vzdělání s výučním listem v rozsahu potřeb trhu práce a regionu. |
b | Rozvíjet spolupráci se zaměstnavateli umožňující odbornou praxi žákům středních škol. |
c | Podporovat spolupráci škol a zaměstnavatelů (např. workshopy, kulaté stoly, zapojení odborníků z praxe do výuky, stáže pedagogů ve firmách, aj.). |
d | Podporovat unikátní obory v rámci kraje (např. formou stipendií). |
e | Podporovat standardizaci závěrečných zkoušek oborů středního vzdělání s výučním listem. |
f | Ve spolupráci s Hospodářskou komorou ČR a profesními svazy a sdruženími podporovat programy, které zvyšují kvalitu oborů středního vzdělání s výučním listem a prestiž řemesla. |
g | Dlouhodobě podporovat veškeré aktivity vedoucí ke snížení rizik předčasných odchodů žáků z oborů středního vzdělání s výučním listem včetně podpory centra kariérového poradenství. |
h | Systematicky podporovat učitele při implementaci revidovaného kurikula a podporovat profesní rozvoje pedagogů zaměřené na podporu implementace revidovaného RVP. |
i | Začleňovat nové technologie do výuky, podporovat využívání digitální technologie s důrazem na rozvoj digitálních kompetencí, technického myšlení, technické tvořivosti, informatického myšlení žáků a prohlubování znalostí z oblasti kybernetické bezpečnosti. |
j | Systematicky snižovat administrativní náročnost činností středních škol. |
k | Podporovat činnost sítě krajských metodických kabinetů (KMK) a její rozšiřování. |
2.7 | Konzervatoř |
a | Podpořit realizaci vzdělávacích programů v konzervatoři. |
2.8 | Vyšší odborné školy |
a | Podporovat inovaci vzdělávacích programů. |
b | Podporovat spolupráci vyšších odborných škol s vysokými školami při zavádění kreditního systému hodnocení studentů vyšších odborných škol. |
c | Podporovat spolupráci VOŠ s VŠ vedoucí k lepší prostupnosti mezi vyšším odborným a vysokoškolským vzděláváním. |
2.9 | Vysoké školy |
a | Podporovat činnost vysokých škol působících na území Olomouckého kraje. |
b | Podporovat zvyšování kvality vzdělávání na vysokých školách. |
c | Podporovat rozvoj spolupráce vysokých škol a středních škol v regionu (včetně podpory nadaných žáků). |
d | Podporovat rozvoj profesně zaměřených studijních programů na vysokých školách v Olomouckém kraji. |
e | Podporovat rozvoj akademicky zaměřených studijních oborů na vysokých školách v Olomouckém kraji zaměřených na polytechnické vzdělávání, nové technologie a průmysl. |
f | Spolupracovat s vysokými školami se sídlem na území Olomouckého kraje v rámci výzkumných a inovačních strategií. |
2.10 | Další vzdělávání obecně |
a | Motivovat dospělé k celoživotním vzdělávacím aktivitám koordinační a osvětovou činností. |
b | Podporovat zapojení škol a školských zařízení do národních projektů a aktivit Centra uznávání a celoživotního učení Olomouckého kraje. |
c | Podporovat činnost Centra uznávání a celoživotního učení Olomouckého kraje. |
d | Podporovat implementaci systému uznávání, založeného na Národní soustavě kvalifikací, a dále jej propojovat s dalšími kvalifikačními systémy a rámcovými vzdělávacími programy tak, aby se rozšiřovala jeho uplatnitelnost v kraji. |
e | Podporovat rozšíření nabídky dalšího vzdělávání s ohledem na modernizaci společnosti a nové potřeby zaměstnavatelů. |
2.11 | Další vzdělávání pedagogických pracovníků |
a | Rozvoj dovedností pedagogických pracovníků na poli nových didaktických metod a forem výuky, které povedou k rozvoji klíčových kompetencí a gramotností dětí, žáků a studentů. |
b | Rozvoj kompetencí pedagogických pracovníků v oblasti formativního hodnocení, dovednost komunikace se zákonnými zástupci žáků, vzdělávání žáků se SVP a žáků nadaných. |
c | Podporovat zvýšení dostupnosti DVPP v koordinaci s NPI ČR i mimo velká centra. |
d | Podporovat vzdělávání pedagogických pracovníků zaměřené na oblast digitálních dovedností včetně kybernetické bezpečnosti. |
e | Podporovat rozvoj sítě krajských metodických kabinetů jako center podpory rozvoje odborných kompetencí pedagogických pracovníků. |
f | Podporovat zvyšování profesního rozvoje vedoucích pracovníků v oblasti strategického řízení rozvoje škol a pedagogického vedení včetně kvalifikačních studií. |
g | Podporovat DVPP zaměřené na uplatňování formativního hodnocení žáka včetně metodických postupů, které se k nim váží, a využívání formativního hodnocení podporovat |
2.12 | Školy zřízené podle § 16 odst. 9 zákona |
a | Zefektivnit systém školských poradenských zařízení zavedením sjednocených postupů při poskytování poradenských služeb, a to zejména při identifikaci speciálních vzdělávacích potřeb a mimořádného nadání a doporučování podpůrných opatření. |
b | Podporovat zavádění opatření pro usnadnění přechodu, začleňování a setrvání dětí a žáků do hlavního vzdělávacího proudu. |
c | Podporovat vznik multidisciplinárních služeb prevence a včasné intervence, včetně přímé odborné multidisciplinární podpory škol v práci s dětmi s problémovým chováním, emoční zátěží, duševním onemocněním. |
d | Zasazovat se o maximální rozvoj potenciálu všech dětí, žáků a studentů, včetně rozvoje jejich tvořivosti. |
e | Podporovat činnost Krajského centra kariérového poradenství v oblasti podpory nadání. |
f | Podporovat činnost Regionálního centra aplikovaných pohybových aktivit. |
g | Nadále podporovat školy a třídy zřízené v souladu s § 16 odst. 9 školského zákona a jejich počet optimalizovat v souladu s reálnými potřebami Olomouckého kraje. |
h | Podporovat práci Spolku speciálních škol a zařízení Olomouckého kraje. |
i | Podporovat vzdělávání žáků s poruchou autistického spektra a nastavení jejich vzdělávání tak, aby se žák mohl co nejvíce rozvíjet. |
2.13 | Základní umělecké školy |
a | Po vzájemné dohodě zainteresovaných stran (škola, obec, kraj) umožnit přechod základních uměleckých škol zřizovaných krajem do zřizovatelské kompetence obcí. |
b | Umožnit přesuny mezi kapacitami jednotlivých uměleckých oborů v rámci stávající kapacity škol. |
c | Provádět průběžné vyhodnocování školních vzdělávacích programů ve všech ročnících studia v ZUŠ. |
d | V souladu s vyhodnocením realizace RVP ZUV začleňovat nové (zejména digitální) technologie do výuky. |
f | Podporovat spolupráci ZUŠ v rámci Olomouckého kraje prostřednictvím dotačních titulů a grantů. |
g | Podporovat spolupráci ZUŠ se zahraničními školami obdobného zaměření formou dotačních titulů a grantů. |
2.14 | Školy a školská zařízení jiných zřizovatelů |
a | Pohlížet na školství v Olomouckém kraji jako na celek bez ohledu na zřizovatele. |
2.15 | Jazykové školy |
a | Podporovat zachování jednoletých kurzů cizích jazyků na jazykových školách. |
b | Podporovat spolupráci jazykových škol s dalšími subjekty. |
c | Podporovat jazykové školy v organizaci zkoušky A1 z českého jazyka pro trvalý pobyt. |
2.16 | Školská zařízení pro výkon ústavní nebo ochranné výchovy |
a | Účastnit se aktivně efektivní, systémové, jednotné a kooperující spolupráce všech subjektů participujících na oblasti péče o ohrožené děti. |
b | Podporovat vzdělávání pedagogů dětských domovů. |
c | Vytvářet podmínky a podporovat vznik možnosti samostatného bydlení. |
d | V odůvodněných případech podporovat vznik elokovaných pracovišť (rodinné domy, byty v běžné zástavbě,…). |
e | Nadále prosazovat zachování dětských domovů v gesci školství. |
f | Podporovat možnosti dětských domovů čerpat finanční prostředky ze strukturálních fondů. |
g | Usilovat o návrat dětí do rodin, popř. náhradních rodin. |
2.17 | Školní kluby a družiny |
a | Řešit komplexně volnočasové a zájmové vzdělávací aktivity tak, aby si nekonkurovaly ŠK a ŠD se středisky volného času. |
2.18 | Střediska volného času |
a | Po vzájemné dohodě zainteresovaných stran (škola, obec, kraj) umožnit přechod SVČ zřizovaných krajem do zřizovatelské kompetence obcí. |
b | Vytvářet podmínky pro rozvoj činnosti školských zařízení pro zájmové vzdělávání. |
c | Vytvářet podmínky pro užší spolupráci škol všech stupňů a školských zařízení pro zájmové vzdělávání k rozvoji nadání dětí, žáků, studentů včetně nabídky pomoci školám, programů, soutěží a stimulujících mimoškolních aktivit (odborná soustředění, přípravné kurzy, on-line vzdělávání, stáže, badatelská a zájmová činnost aj.). |
d | Zaměřit další vzdělávání pedagogů školských zařízení na oblast práce s nadanými dětmi, žáky a studenty. |
e | Usilovat o vybudování Edukačního parku Olomouckého kraje. |
2.19 | Pedagogicko-psychologická poradna a Speciálně pedagogické centrum |
a | Podporovat rozšíření nabídky služeb pedagogicko-psychologického poradenství formou dalších míst poskytování školských služeb s ohledem na potřeby regionu a zřizovatele v rámci stávajících kapacit. |
b | Zefektivnit systém školských poradenských zařízení zavedením sjednocených postupů při poskytování poradenských služeb, a to zejména při identifikaci speciálních vzdělávacích potřeb a mimořádného nadání a doporučování podpůrných opatření. |
c | Podporovat aktivity vedoucí k prevenci předčasných odchodů ze vzdělávání. |
d | Převést SPC fungující pod školami zřizovanými Olomouckým krajem pod PPP a SPC OK. |
2.20 | Kariérové poradenství |
a | Zajistit organizaci prezentační výstavy oborů vzdělání středních škol a vyšších odborných škol Olomouckého kraje. |
b | Podílet se i nadále na vydávání Atlasů školství. |
c | Informovat veřejnost o podpoře Olomouckého kraje žákům vybraných oborů požadovaných na trhu práce. |
d | Organizovat setkání výchovných poradců základních škol Olomouckého kraje, pravidelně alespoň 1x ročně informovat výchovné poradce o aktuální situaci na trhu práce, podmínkách přijímacího řízení atd. |
e | Podporovat další vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti kariérového poradenství. |
f | Podporovat spolupráci výchovných poradců a Úřadu práce a výchovných poradců se zaměstnavateli. |
| Prevence rizikových projevů chování u dětí a mládeže |
2.21 | Prevence rizikových projevů chování u dětí a mládeže |
a | Udržet stabilní systém veřejnoprávního výkonu primární prevence v Olomouckém kraji, síť služeb a organizací podílejících se na primární prevenci a zajistit zvýšení efektivity realizace primární prevence na školách. |
b | V rámci koordinačních aktivit dosáhnout zvýšení podpory práce školních metodiků prevence, funkčnosti školních poradenských pracovišť, realizace třídnických hodin na školách a navýšení finančního krytí primární prevence ze strany Olomouckého kraje. |
c | Udržet systém průběžného vzdělávání pedagogů v tématech primární prevence, každoroční realizaci Krajské konference primární prevence a zajistit informovanost škol o nabídce vzdělávání v primární prevenci. Cíleně podporovat vzdělávání školních metodiků prevence ve specializačním 250hodinovém studiu. |
d | Vést školní metodiky prevence k včasnému zachycení rizikového chování žáků a studentů a následné intervenci, podporovat využití systému výkaznictví a zaměřit se na vybrané rizikové projevy chování žáků. |
| Environmentální vzdělávání, výchova a osvěta |
2.22 | Environmentální vzdělávání, výchova a osvěta |
a | Aktualizovat krajskou koncepci EVVO. |
b | V souladu s finančními možnostmi Olomouckého kraje realizovat aktivity vycházející z Koncepce environmentální výchovy a osvěty Olomouckého kraje zejména v oblasti školství. |
c | Podporovat environmentální projekty škol, školských zařízení a dalších subjektů prostřednictvím vyhlašovaných dotačních titulů Olomouckého kraje, vyhlašovaných soutěží, hledáním dalších finančních zdrojů a prezentací úspěšných projektů. |
d | Rozvíjet spolupráci s organizacemi (př. nevládní neziskové organizace) poskytujícími služby v oblasti EVVO zacílenými na děti, mládež a veřejnost. |
e | Rozvíjet komunitní funkci škol, kdy se školy stávají prostředím pro rozvíjení spolupráce a zájmu o udržitelný rozvoj a také prostorem pro sdílení zkušeností s dalšími školami a s mimoškolním prostředím (veřejná správa, NNO, podniková sféra, veřejnost). |
2.23 | Evropské vzdělávací programy |
a | Podporovat a propagovat evropské vzdělávací programy v Olomouckém kraji. |
2.24 | Partnerství škol a školských zařízení |
a | Podporovat vznik partnerství škol a školských zařízení navzájem a s dalšími subjekty působícími na poli vzdělávání, zejména mezinárodní a regionální partnerství. |
b | Podporovat spolupráci škol a školských zařízení na území Olomouckého kraje se školami a školskými zařízeními v partnerských regionech. |
c | V oblasti odborného vzdělávání podporovat spolupráci s podnikatelskou sférou. |
d | Podporovat realizaci projektů financovaných z ESF EU zaměřených na spolupráci škol a školských zařízení. |
2.25 | Studium na zahraničních školách |
a | Propagovat studium žáků a studentů z Olomouckého kraje na zahraničních školách a univerzitách. |
b | Finančně podporovat studium žáků a studentů z Olomouckého kraje na zahraničních školách a univerzitách. |
2.26 | Duální vzdělávání |
a | Zavádět prvky duálního vzdělávání na odborných školách. |
b | Rozvíjet spolupráci se Svazem průmyslu a dopravy, Hospodářskou komorou ČR a dalšími sociálními partnery. |
2.27 | Sektorové dohody a memoranda o spolupráci |
a | V případě zájmu sociálních partnerů a potřeb trhu práce uzavřít další sektorové dohody, případně memoranda o spolupráci. |
2.28 | Spolupráce středních škol a sociálních partnerů |
a | Rozvíjet a prohlubovat spolupráci škol s odborníky z praxe. |