KRAJ OLOMOUCKÝ
www stránky
www stránky
KRAJ OLOMOUCKÝ
Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy Olomouckého kraje (2016)
Předškolní vzdělávání
Přístup k předškolnímu vzdělávání
Deskriptory:
VI.a předškolní výchova
VIII.a aktivní začleňování
a Nadále optimalizovat síť mateřských škol s ohledem na demografický vývoj ve spolupráci s obcemi jako jejich zřizovateli, podporovat vznik nových tříd nebo mateřských škol v lokalitách, kde je nedostatek kapacit k umístění dětí k předškolnímu vzdělávání v mateřské škole.
c Podporovat další vzdělávání a zvyšování kvalifikace pedagogických pracovníků formou dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků se zaměřením na oblast vnitřní evaluace, hodnocení individuálního rozvoje a vzdělávacích pokroků dětí, na oblast vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí mimořádně nadaných. V souvislosti s očekávaným nárůstem dětí mladších 3 let v mateřských školách podporovat pregraduální vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti studia specifik práce s dvouletými dětmi. Začlenit do programu přípravy pedagogů působících v mateřských školách nebo do programu dalšího vzdělávání učitelů mateřských škol jazykovou přípravu tak, aby jejich působení při seznamování dětí s cizím jazykem bylo co nejkvalitnějš
d Zajistit prevenci a odbornou péči pro děti s lehčími vadami řeči v běžných třídách mateřských škol formou vyškolení pedagogických pracovníků pro logopedickou prevenci v jednotlivých mateřských školách.
e Podporovat polytechnické vzdělávání (přírodovědné, technické a environmentální) a vzdělávání v informačních a komunikačních technologiích u dětí mateřských škol.
f V mateřských školách, které jsou schopny vytvořit vhodné personální podmínky, seznamovat děti způsobem přiměřeným jejich věku a možnostem s cizím jazykem.
g Podporovat vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami, rozvíjet spolupráci mateřských škol se speciálně pedagogickými centry nebo pedagogicko-psychologickými poradnami.
h V odůvodněných případech podporovat vznik tříd s alternativní pedagogikou a přípravných tříd základní školy pro děti v posledním roce před zahájením povinné školní docházky, u kterých je předpoklad, že zařazení do této třídy vyrovná jejich vývoj, a pro děti, kterým byl povolen odklad povinné školní docházky.
i Včasnou diagnostikou potíží dítěte v průběhu předškolního období eliminovat odklady povinné školní docházky.
k Cíleně zvyšovat účast dětí ze skupin a lokalit ohrožených sociálním vyloučením na předškolním vzdělávání, podporovat rozvoj spolupráce mateřských škol s poskytovateli sociálně aktivizačních služeb pro rodiny s dětmi.
Základní vzdělávání
Přístup k základnímu vzdělávání
Deskriptory:
VI.b základní vzdělávání
VIII.a aktivní začleňování
b Zkvalitnit ŠVP na školách tak, aby lépe umožňovala mobilitu žáků a jejich přípravu na studium na středních školách.
c Zvyšovat kompetence pedagogů základních škol vedoucí k lepším vzdělávacím výsledkům žáků, včetně schopnosti vyhodnocovat kvalitu výuky, poskytovat kvalitní zpětnou vazbu žákům i jejich rodičům.
Střední vzdělávání
Přístup k střednímu vzdělávání
Deskriptory:
VI.c střední vzdělávání
VII.d adaptabilita pracovní síly
a Zlepšit vybavenost a podmínky pro studium (budování odborných učeben, sportovišť, prostorů pro projektovou výuku a mimoškolní činnost).
c Realizovat kroky, které povedou ke srovnatelné úrovni v přijímacím řízení na obdobných typech škol.
f Podpořit zefektivnění procesu vlastního hodnocení škol účelnou metodikou procesu a vhodnými autoevaluačními nástroji.
Gymnázia
Deskriptory:
VI.c střední vzdělávání
a Využít krátkodobý nárůst populační křivky k úpravě poměrného zastoupení gymnaziálního vzdělávání v nabídce středních škol a v souladu s Dlouhodobým záměrem ČR nenavyšovat kapacitu gymnaziálního vzdělávání.
Nezvyšovat počet gymnázií.
Střední odborné školy
Deskriptory:
VI.c střední vzdělávání
VII.d adaptabilita pracovní síly
a Podporovat rozvoj technických oborů na školách poskytujících vzdělávání v oborech ukončených maturitní zkouškou.
b Sledovat a vyhodnocovat výsledky žáků středních odborných škol u maturitních zkoušek a přijmout opatření zajišťující kvalitu středního odborného vzdělávání.
d Nerozšiřovat síť středních odborných škol s výjimkou škol, jejíž zařazení do rejstříku bude plně v souladu s potřebami trhu práce (např. při využití brownfieldu významným investorem, který se bude zaměřovat na technologie, které nejsou v nabídce škol na území Olomouckého kraje). Vždy bude vycházeno ze stanovisek sociálních partnerů a Asociace krajů ČR pro jedinečné obory vzdělání.
Střední odborná učiliště a Odborná učiliště
Deskriptory:
VI.c střední vzdělávání
VII.d adaptabilita pracovní síly
c Podporovat spolupráci škol a zaměstnavatelů (např. workshopy, kulaté stoly, zapojení odborníků z praxe do výuky, stáže pedagogů ve firmách, aj.).
g Ve spolupráci s Hospodářskou komorou podporovat programy, které zvyšují kvalitu učebních oborů a prestiž řemesla (např. možnost získání „Osvědčení Hospodářské komory ČR pro úspěšné absolventy jednotlivých oborů vzdělání“).
h Dlouhodobě podporovat veškeré aktivity vedoucí ke zvýšení počtu žáků ve středním vzdělání s výučním listem v oborech perspektivních na trhu práce.
i Nerozšiřovat síť středního vzdělání s výučním listem s výjimkou škol, jejíž zařazení do rejstříku bude plně v souladu s potřebami trhu práce (např. při využití brownfieldu významným investorem, který se bude zaměřovat na technologie, které nejsou v nabídce škol na území Olomouckého kraje). Vždy bude vycházeno ze stanovisek sociálních partnerů a Asociace krajů ČR pro jedinečné obory vzdělání.
Terciární vzdělávání
Vyšší odborné školy
Deskriptory:
VI.d vyšší odborné vzdělávání
a Ponechat v rejstříku škol a školských zařízení vyšší odborné školy s kvalitními a dobře personálně i materiálně zabezpečenými vzdělávacími programy.
b U škol, které budou splňovat podmínky, podporovat jejich snahu transformace a integrace do struktury vybrané vysoké školy.
Další vzdělávání
Další vzdělávání pedagogických pracovníků
Deskriptory:
VI.h další vzdělávání
VII.d adaptabilita pracovní síly
a Podporovat další vzdělávání pedagogických pracovníků všech druhů škol v souvislosti se změnami školského zákona a prováděcích právních předpisů.
c Podporovat vzdělávání pedagogických pracovníků zaměřené na moderní metody výuky, vzdělávání a výchovy, na oblast ICT, finanční gramotnosti.
d Vytvořit podmínky pro další vzdělávání pedagogických pracovníků působících v oblasti dalšího profesního vzdělávání.
f Podporovat zvyšování kompetencí učitelů v oblasti výchovně vzdělávacího procesu žáků pocházejících ze sociálně znevýhodněného prostředí a komunikace s rodiči.
h Podporovat zapojení škol a školských zařízení zřizovaných Olomouckým krajem do oblasti dalšího vzdělávání prostřednictvím realizace vzdělávacích akcí pro veřejnost, zaměstnavatele a veřejnou správu (např. realizace rekvalifikačních kurzů).
i Podporovat školy a školská zařízení v dobudování infrastruktury využívané pro účely dalšího vzdělávání.
j Podporovat zapojení škol a školských zařízení do národních projektů a aktivit Centra uznávání a celoživotního učení Olomouckého kraje.
Speciální vzdělávání
Přístup k speciálnímu vzdělávání
Deskriptory:
VI.a předškolní výchova
VI.b základní vzdělávání
VIII.a aktivní začleňování
VIII.c rovné příležitosti
a V návaznosti na znění legislativních předpisů realizovat změny nastavení podmínek pro vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami.
b Podporovat zavádění systému podpůrných opatření ve vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami.
Základní umělecké školy
přístup k základním uměleckým školám
Deskriptory:
VI.b základní vzdělávání
a Po dohodě s obcemi se snažit o přechod základních uměleckých škol zřizovaných krajem do zřizovatelské kompetence obcí.
b Umožnit zřizování nových míst poskytovaného vzdělávání stávajících ZUŠ s ohledem na složitou dopravní obslužnost v rámci stanovených kapacit.
Jazykové školy
Školská zařízení pro výkon ústavní nebo ochranné výchovy
Přístup k školským zařízením pro výkon ústavní nebo ochranné výchovy
Deskriptory:
VI.g ústavní a ochranná výchova
b V odůvodněných případech podporovat vznik elokovaných pracovišť stávajících dětských domovů (rodinné domy, byty ve stávající zástavbě…).
c V souladu s navrhovanou novelou zákona č. 109/2002 Sb., o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních a o změně dalších zákonů, a transformací systému péče o ohrožené děti využít v případě zřizovatelských kompetencí kapacit některých ze stávajících dětských domovů (zejména ve větších městech) ke zřízení středisek výchovné péče především v rámci ambulantních, terénních a celodenních služeb. Nadále usilovat o zachování dětských domovů v gesci školství.
Zájmové vzdělávání
Školní kluby a družiny
Deskriptory:
VI.h další vzdělávání
VI.i celoživotní učení
a Řešit komplexně volnočasové a zájmové vzdělávací aktivity zejména tím, že nebude nově podporovat plošné souběžné fungování činnosti školních družin a/nebo školních klubů se středisky volného času vykonávané jednou právnickou osobou.
Střediska volného času
Deskriptory:
VI.h další vzdělávání
VI.i celoživotní učení
a Po dohodě s obcemi se snažit o přechod středisek volného času zřizovaných krajem do zřizovatelské kompetence obcí.
b Rozšiřovat nabídku pravidelných, příležitostných i spontánních aktivit včetně nabídky pobytových a příměstských táborů, nezávislých na pravidelné účasti dětí, a tím pružně reagovat na potřeby a specifika regionu.
Rovné příležitosti ve vzdělávání
Podpora rovných příležitostí ve vzdělávání
Deskriptory:
VI.b základní vzdělávání
VI.c střední vzdělávání
VI.d vyšší odborné vzdělávání
VI.e vysokoškolské vzdělávání
VIII.c rovné příležitosti
a Podporovat zřizování přípravných tříd a pracovních pozic asistentů pedagoga především v mateřských a základních školách s vyšším počtem dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.
Systém poradenství ve školství
Pedagogicko-psychologická poradna a Speciálně pedagogické centrum
Deskriptory:
VI.a předškolní výchova
VI.b základní vzdělávání
VI.c střední vzdělávání
VI.d vyšší odborné vzdělávání
VIII.a aktivní začleňování
a V zájmu zajištění dostatečné dostupnosti podporovat rozšíření nabídky služeb pedagogicko-psychologického poradenství formou dalších míst poskytování školských služeb s ohledem na potřeby regionu a zřizovatele v rámci stávajících kapacit.
b V souvislosti s legislativními změnami v systému poradenských služeb zvýšit počet poradenských pracovníků vzhledem k potřebám jednotlivých školských zařízení.
Prevence rizikových projevů chování u dětí a mládeže
Přístup k prevenci rizikových projevů chování u dětí a mládeže
Deskriptory:
VI.b základní vzdělávání
VI.c střední vzdělávání
VI.d vyšší odborné vzdělávání
VIII.a aktivní začleňování
VIII.b ohrožené skupiny
IX.c sociální prevence
a Zajistit rovnoměrnější pokrytí službami primární prevence v celém Olomouckém kraji, zejména se specifickým důrazem na zlepšení těchto služeb v okrese Jeseník.
b Podporovat zkvalitnění preventivních programů, v této souvislosti dále rozvíjet specifickou primární prevenci (zejména selektivní) a udržovat nespecifickou primární prevenci, včetně podpory certifikovaných organizací v primární prevenci.
c Realizovat dlouhodobou, specifickou a cíleně zaměřenou kampaň směřující k potlačení vysoké míry společenské tolerance k alkoholu a tabáku vedoucí k absenci pocitu osobní odpovědnosti, podceňování rizik a negativní bilance v počtu jedinců užívajících ve zvýšené míře legální drogy a stále více i nelegální marihuanu.
d Podporovat činnosti a aktivity směřující k většímu zapojení rodičů do primární prevence a dále prohlubovat tvorbu prostoru pro mimoškolní výchovu jako prostředku ovlivňujícího potenciální výskyt sociálně patologických jevů (včetně problematiky zapojení dětí ze sociokulturně znevýhodněného prostředí).
Environmentální vzdělávání, výchova a osvěta
Přístup k environmentálnímu vzdělávání, výchově a osvětě
Deskriptory:
VI.a předškolní výchova
VI.b základní vzdělávání
VI.c střední vzdělávání
XII.e ochrana přírody a krajiny, chráněná území
a V souladu s finančními možnostmi Olomouckého kraje realizovat aktivity vycházející z Koncepce environmentální výchovy a osvěty Olomouckého kraje zejména v oblasti školství (cílená podpora vybraných aktivit a zajištění služeb v oblasti EVVO významně přispívajících k naplnění Koncepce environmentální výchovy a osvěty Olomouckého kraje).
b Podporovat environmentální projekty škol, školských zařízení a dalších subjektů prostřednictvím vyhlašovaných dotačních titulů Olomouckého kraje, vyhlašovaných soutěží, hledáním dalších finančních zdrojů a prezentací úspěšných projektů.
c Podporovat doporučené postupy stanovené pro školy a školská zařízení Metodickým pokynem MŠMT k zajištění environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty (zejména podpora odborně-metodické práce pedagogických pracovníků v oblasti EVVO a využívání doporučených metod a forem vzdělávání v oblasti EVVO).
d Rozvíjet spolupráci s organizacemi (př. nevládní neziskové organizace) poskytujícími služby v oblasti EVVO zacílenými na děti, mládež a veřejnost.
Podpora výuky cizích jazyků a informačních a komunikačních technologií
Podpora výuky cizích jazyků
Deskriptory:
VI.a předškolní výchova
VI.b základní vzdělávání
VI.c střední vzdělávání
VII.d adaptabilita pracovní síly
Mezinárodní spolupráce, partnerství škol a studium na zahraničních školách
Evropské vzdělávací programy
Deskriptory:
VI.b základní vzdělávání
VI.c střední vzdělávání
VI.d vyšší odborné vzdělávání
VI.e vysokoškolské vzdělávání
Partnerství škol a školských zařízení
Deskriptory:
VI.b základní vzdělávání
VI.c střední vzdělávání
VI.d vyšší odborné vzdělávání
VI.e vysokoškolské vzdělávání
a Podporovat vznik partnerství škol a školských zařízení navzájem a s dalšími subjekty působícími na poli vzdělávání, zejména mezinárodní a regionální partnerství.
Strukturální fondy EU v oblasti vzdělávání
Využití strukturálních fondů EU v oblasti vzdělávání
Deskriptory:
VI.a předškolní výchova
VI.b základní vzdělávání
VI.c střední vzdělávání
VI.d vyšší odborné vzdělávání
VI.e vysokoškolské vzdělávání