Databáze strategií - Portál strategických dokumentů v ČR
Portál strategických dokumentů v ČR
Názvy hierarchických úrovní |
| "Priorita" |
1 | "Krajský cíl" |
1.1 | "Opatření" |
Plán odpadového hospodářství Olomouckého kraje 2016-2025
Nakládání s vybranými druhy odpadů
1 Do roku 2015 zavést tříděný sběr minimálně pro odpady z papíru, plastů, skla a kovů.
legislativně zakotvit povinnost a podmínky tříděného sběru komunálních odpadů v obecně závazné vyhlášce obce
zařazovat tříděný odpad, získaný v rámci odděleného sběru v obcích, jako komunální odpady (s obsahem obalové složky), tj. skupinu 20 Katalogu odpadů
zajistit zavedení tříděného sběru i v rámci meziobecní spolupráce za podmínek stanovených v doporučeních směrné části POH OK
důsledně kontrolovat zajištění tříděného sběru využitelných složek komunálních odpadů, minimálně pro papír, plasty, sklo a kovy
důsledně kontrolovat dodržování hierarchie nakládání s odpady
dodržovat legislativou nastavené podmínky, za kterých může dojít k odchýlení se od hierarchie nakládání s odpady
průběžně vyhodnocovat systém nakládání s komunálními odpady na obecní a regionální úrovni
2 Do roku 2020 zvýšit nejméně na 50 % hmotnosti celkovou úroveň přípravy k opětovnému použití a recyklaci alespoň u odpadů z materiálů jako je papír, plast, kov, sklo, pocházejících z domácností, a případně odpady jiného původu, pokud jsou tyto toky odpadů podobné odpadům z domácností
zařazovat tříděný odpad, získaný v rámci odděleného sběru v obcích, jako komunální odpady (s obsahem obalové složky), tj. skupinu 20 Katalogu odpadů, ve všech částech sběrného systému
na úrovni obce informovat jednou ročně občany a ostatní účastníky obecního systému nakládání s komunálními odpady o způsobech a rozsahu odděleného sběru komunálních odpadů, využití a odstranění komunálních odpadů a o nakládání s dalšími odpady v rámci obecního systému. Součástí jsou také informace o možnostech prevence a minimalizace vzniku komunálních odpadů. Minimálně jednou ročně zveřejnit kvantifikované výsledky odpadového hospodářství obce,
průběžně vyhodnocovat systém nakládání s komunálními odpady na obecní a regionální úrovni
průběžně vyhodnocovat obecní systém pro nakládání s komunálními odpady a jeho kapacitní možnosti a navrhovat opatření k jeho zlepšení
3 Zvyšování informovanosti o obecním a krajském systému pro nakládání s komunálními odpady
na úrovni obce informovat minimálně jednou ročně občany a ostatní účastníky obecního systému nakládání s komunálními odpady o způsobech a rozsahu odděleného sběru komunálních odpadů, využití a odstranění komunálních odpadů a o nakládání s dalšími odpady v rámci obecního systému. Součástí jsou také informace o možnostech prevence a minimalizace vzniku komunálních odpadů
minimálně jednou ročně zveřejnit kvantifikované výsledky odpadového hospodářství obce
minimálně jednou ročně zveřejnit kvantifikované výsledky odpadového hospodářství obce
na úrovni kraje zajistit pravidelné informování obcí a případně dalších účastníků OH o regionálním systému nakládání s KO založeném na principech hierarchie nakládání s odpady
4 Směsný komunální odpad (po vytřídění materiálově využitelných složek, nebezpečných složek a biologicky rozložitelných odpadů) zejména energeticky využívat v zařízeních k tomu určených v souladu s platnou legislativou
podporovat budování odpovídající efektivní infrastruktury nutné k zajištění a zvýšení energetického využití odpadů (zejména směsného komunálního odpadu)
podporovat především vybudování tzv. odpadových center, jejichž vybavení bude uzpůsobeno také pro efektivní překládku a následnou ekonomicky a environmentálně udržitelnou přepravu SKO, Počet zvolených lokalit odpadových center je stanoven na 7, přičemž může být ještě pozměněn v případě změny vstupních podmínek, konkrétní navržené lokality jsou uvedeny ve směrné části
v adekvátní míře energeticky využívat směsný komunální odpad v zařízeních pro energetické využití odpadů bez jeho předchozí úpravy, nebo po jeho úpravě následným spalováním/spoluspalováním za dodržování platné legislativy
podporovat výstavbu zařízení k energetickému využití odpadů na území Olomouckého kraje
průběžně vyhodnocovat systém nakládání se směsným komunálním odpadem na obecní a regionální úrovni
5 Snížení produkce směsných komunálních odpadů
podporovat budování odpovídající efektivní infrastruktury nutné k zajištění odděleného sběru, efektivní přepravy a následného využití dalších složek komunálních odpadů
průběžně vyhodnocovat systém nakládání s komunálním odpadem na obecní a regionální úrovni
respektovat veškerá opatření v části I Předcházení vzniku odpadů, která mohou mít vliv na snižování množství SKO
6 Podpora zavedení systému společného nakládání s komunálními a živnostenskými odpady v obcích
průběžně vyhodnocovat systém obce pro nakládání s komunálními odpady v souvislosti s možností zapojit do obecního systému nakládání s komunálními odpady právnické osoby a fyzické osoby oprávněné k podnikání s odpady podobnými komunálním, které produkují
na úrovni obce vhodnou formou informovat alespoň jednou ročně právnické osoby a fyzické osoby oprávněné k podnikání a účastníky obecního systému nakládání s komunálními odpady o způsobech a rozsahu odděleného sběru odpadů a o nakládání s nimi
dodržovat zásady k ŽO uvedené v NV o POH ČR pro období 2015 - 2024
7 Zavedení a/nebo rozšíření odděleného sběru biologicky rozložitelných odpadů v obcích
na úrovni obce informovat jednou ročně občany a ostatní účastníky obecního systému nakládání s komunálními odpady o způsobech a rozsahu odděleného sběru biologicky rozložitelných odpadů a o nakládání s nimi. Součástí jsou také informace o možnostech prevence a minimalizace vzniku biologicky rozložitelných odpadů. Minimálně jednou ročně zveřejnit kvantifikované výsledky odpadového hospodářství obce
od roku 2024 zákaz skládkování směsného komunálního odpadu, recyklovatelných a využitelných odpadů
stanovit obecně závaznou vyhláškou obce systém shromažďování, odděleného sběru a nakládání s biologicky rozložitelnými odpady na území obce a to minimálně pro biologicky rozložitelné odpady rostlinného původu, dále povinnost obcí určit místa, kam mohou fyzické osoby a původci napojení na systém obce odděleně odkládat biologicky rozložitelné odpady, minimálně biologicky rozložitelné odpady rostlinného původu
systém bude vycházet z technických možností a způsobů využití biologicky rozložitelných odpadů v obci v návaznosti na nakládání s komunálními odpady v regionu. Přičemž mechanicko-biologická úprava a energetické využití biologicky rozložitelné složky obsažené ve směsném komunálním odpadu nenahrazují povinnost obce zavést systém odděleného sběru biologicky rozložitelných odpadů a jejich následné využití
podporovat technicky a osvětovými kampaněmi domácí, komunitní a obecní kompostování biologicky rozložitelných materiálů (odpadů) u fyzických osob a případně podnikatelů zapojených do systému obce
podporovat využití kompostů vyrobených z biologicky rozložitelných komunálních odpadů, tj. biologických odpadů získaných z odděleného sběru biologicky rozložitelných komunálních odpadů, k aplikaci do půdy. Vytvořit podmínky k odbytu výstupních produktů ze zpracování odděleně sebraných biologicky rozložitelných odpadů, tj. kompostu a digestátu, především pro využití v zemědělské výrobě a také v obcích
8 Rozvoj infrastruktury k zajištění využití biologicky rozložitelných odpadů
podporovat výstavbu zařízení pro aerobní rozklad, anaerobní rozklad, energetické využití a přípravu k energetickému využití biologicky rozložitelných odpadů. Vytvořit přiměřenou síť těchto zařízení v regionech pro nakládání s odděleně sebranými biologickými rozložitelnými odpady z obcí a od ostatních původců, včetně kalů z čistíren odpadních vod
podporovat budování odpovídající efektivní infrastruktury nutné k zajištění odděleného sběru, efektivní přepravy a následného využití dalších složek BRKO (zejména směsných komunálních odpadů, objemných odpadů apod.)
zajistit kvalitní datovou základnu o produkci biologicky rozložitelných odpadů a nakládání s nimi, včetně údajů o zařízeních ke zpracování biologicky rozložitelných odpadů
u zemědělských odpadů podporovat jejich zpracování technologiemi jako je anaerobní rozklad (digesce, fermentace), aerobního rozklad (kompostování) nebo jinými biologickými metodami
důsledně kontrolovat provoz zařízení na zpracování a využívání biologicky rozložitelných odpadů provozovaných v areálu skládky odpadů s cílem zamezit skládkování těchto odpadů, které je zakázáno ukládat na skládky
spolupracovat na předávání informací s kompetentními orgány (kontrolní, povolovací, sankční) - KÚ, ORP, ČIŽP
podporovat využití kompostů, vyrobených z biologických komunálních odpadů získaných z odděleného sběru v obcích, k aplikaci do půdy
spolupracovat s kontrolním orgánem ÚKZUZ (Ústřední kontrolní a zkušební ústav zemědělský)
separace a využití BRKO má vzhledem k plnění cíle na omezení skládkování BRKO pouze doplňkový charakter, vlastní plnění cíle může být dosaženo pouze vyžíváním SKO dle opatření v cíli č.4
9 Snížit maximální množství biologicky rozložitelných komunálních odpadů ukládaných na skládky tak, aby podíl této složky činil v roce 2020 nejvíce 35 % hmotnostních z celkového množství biologicky rozložitelných komunálních odpadů vyprodukovaných v roce 1995
průběžně vyhodnocovat systém nakládání s biologicky rozložitelnými odpady na regionální úrovni
zajistit kvalitní datovou základnu o produkci biologicky rozložitelných odpadů a nakládání s nimi, včetně údajů o zařízeních ke zpracování biologicky rozložitelných odpadů
podporovat budování odpovídající efektivní infrastruktury nutné k zajištění odděleného sběru, efektivní přepravy a následného využití dalších složek BRKO (zejména směsných komunálních odpadů, objemných odpadů apod.)
plnění cíle bude zajištěno téměř výhradně odklonem SKO od skládkování a jeho následným, převážně energetickým využíváním dle opatřením v cíli č.4
Důsledně kontrolovat zajištění odděleného sběru biologicky rozložitelných odpadů
Podporovat výstavbu zařízení pro energetické využití směsného komunálního odpadu
Podporovat energetické využívání směsného komunálního odpadu v zařízeních pro energetické využití odpadů bez jeho předchozí úpravy, nebo po jeho úpravě následným spalováním/spoluspalováním za dodržování platné legislativy
Důsledně kontrolovat nakládání s odpadem ze stravovacích zařízení a s odpady vedlejších živočišných produktů v souladu s nařízením Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1069/2009
10 Zvýšit do roku 2020 nejméně na 70 % hmotnosti míru přípravy k opětovnému použití a míru recyklace stavebních a demoličních odpadů a jiných druhů jejich materiálového využití, včetně zásypů, při nichž jsou materiály nahrazeny v souladu s platnou legislativou stavebním a demoličním odpadem kategorie ostatní s výjimkou v přírodě se vyskytujících materiálů uvedených v Katalogu odpadů pod katalogovým číslem 17 05 04 (zemina a kamení)
používání recyklátů splňujících požadované stavební normy, jako náhrady za přírodní zdroje, v rámci stavební činnosti financované z veřejných zdrojů, pokud je to technicky a ekonomicky možné
přednostně zabezpečit využívání stavebních a demoličních odpadů a jejich recyklaci a zajišťovat vysokou kvalitu následného recyklátu
zamezit využívání neupravených stavebních a demoličních odpadů, s výjimkou výkopových zemin a hlušin bez nebezpečných vlastností
11 Snižovat měrnou produkci nebezpečných odpadů
průběžně vyhodnocovat systém nakládání s nebezpečnými odpady na regionální úrovni
motivovat veřejnost k oddělenému sběru nebezpečných složek komunálních odpadů
zajistit používání ekologicky šetrných výrobků při nákupech a v rámci veřejných zakázek financovaných z veřejných zdrojů, pokud je to technicky a ekonomicky možné
12 Zvyšovat podíl materiálově využitých nebezpečných odpadů
podporovat výstavbu nových inovativních výrobních technologií směřujících ke snížení množství vznikajících nebezpečných odpadů a odpadové náročnosti technologických procesů
zvýšit v případě potřeby počet zařízení na využívání nebezpečných odpadů a zařízení na úpravu odpadů ke snižování a odstraňování nebezpečných vlastností
zavést systém podpory pro výstavbu nových inovativních technologií a modernizaci stávajících technologií pro využívání a úpravu nebezpečných odpadů
13 Minimalizovat negativní účinky při nakládání s nebezpečnými odpady na lidské zdraví a životní prostředí
nakládat s nebezpečnými odpady v souladu s hierarchií nakládání s odpady
provádět účinnou osvětu o vlivu nebezpečných vlastností odpadů na zdraví člověka a životní prostředí
důsledně kontrolovat množství nebezpečných odpadů používaných jako technologický materiál pro technické zabezpečení skládek odpadů
14 Odstranit staré zátěže, kde se nacházejí nebezpečné odpady
podporovat odstranění starých zátěží, aktualizovat informace o starých ekologických zátěžích
15 Podpora dosažení požadované míry recyklace a využití obalových odpadů
zachovat a rozvíjet stávající integrovaný systém třídění komunálních odpadů, včetně jejich obalové složky a podporovat další rozvoj tohoto systému
podporovat nakládání s obalovými odpady dle hierarchie nakládání s odpady
důsledně kontrolovat zajištění tříděného sběru v obcích pro využitelné složky komunálních odpadů, minimálně komodit: papír, plasty, sklo a kovy
zachovat spoluúčast výrobců a dovozců obalů podle principu „znečišťovatel platí“ a „rozšířené odpovědnosti výrobce“, na zajištění sběru (zpětného odběru) a využití obalových složek komunálních odpadů
důsledně kontrolovat dodržování hierarchie nakládání s odpady
průběžně vyhodnocovat nakládání s obaly v rámci systému obce k nakládání s komunálními odpady a kapacitní možnosti a navrhovat opatření k jeho zlepšení
průběžně vyhodnocovat systém nakládání s komunálními odpady na regionální úrovni
16 Podpora zvyšování úrovně tříděného sběru odpadních elektrických a elektronických zařízení
realizace osvětových a informačních kampaní s cílem zvýšení množství odděleně sebraného elektrozařízení
prohlubovat spolupráci povinných osob (kolektivních systémů) s komunální sférou a posilovat vazbu sběrné sítě na obecní systémy nakládání s komunálními odpady
spolupracovat s povinnými osobami (kolektivními systémy) na zabezpečení stávající sběrné infrastruktuře proti krádežím a nelegální demontáži
průběžně vyhodnocovat obecní systém pro sběr odpadních elektrických a elektronických zařízení a spolupracovat s povinnými osobami (kolektivními systémy)
na základně smluvního ujednání mezi obcí a kolektivními systémy, informují obce o veřejných místech zpětného odběru na svém území
Podporovat spolupráci povinných osob v rámci celého systému zpětného odběru, například s ohledem na kvalitu a kontrolu evidovaných dat, dostupnost sběrné sítě pro spotřebitele nebo realizaci osvětových a informačních kampaní s cílem zvýšení množství odděleně sebraného elektrozařízení
důsledně kontrolovat a vyhodnocovat fungování sběren a výkupen kovového odpadu
zintenzivnit informační kampaně
zvyšovat dostupnost a počet míst sběrné sítě pro elektrozařízení, zejména malá a tyto sběrná místa zveřejňovat na portálu veřejné zprávy v registru míst zpětného odběru
dodržovat hierarchii nakládání s odpady s upřednostněním opětovného použití ze strany státních i soukromých institucí
důsledně kontrolovat dodržování hierarchie nakládání s odpady
17 Podpora zvyšování úrovně tříděného sběru odpadních baterií akumulátorů
posilovat vazbu sběrné sítě na obecní systémy nakládání s komunálními odpady
na základně smluvního ujednání mezi obcí a kolektivními systémy, informují obce o veřejných místech zpětného odběru na svém území
zintenzivnit informační kampaně
dodržovat hierarchii nakládání s odpady
zveřejňovat sběrná místa odkazem na registr míst zpětného odběru na portálu veřejné správy
18 Dosahovat vysoké míry využití při zpracování vozidel s ukončenou životností (autovraků)
realizace osvětových a informačních kampaní
posuzovat žádosti o souhlas k provozování zařízení ke sběru a zpracování autovraků ve vztahu k požadovaným cílům
provádění kontrol zařízení ke sběru a zpracování autovraků
Informování o sběru vybraných vozidel s ukončenou životností (vybraných autovraků) a o možnostech opětovného použití dílů z vybraných vozidel s ukončenou životností (vybraných autovraků) na území kraje
dodržování hierarchie nakládání s odpady
zveřejňování sběrných míst na krajských stránkách
19 Podpora zvýšení úrovně tříděného sběru odpadních pneumatik
posilovat vazbu sběrné sítě na obecní systémy nakládání s komunálními odpady
osvětové a informační kampaně s cílem zvýšení množství odděleně sbíraných pneumatik
na základně smluvního ujednání mezi obcí a povinnými osobami (výrobci), informují obce o veřejných místech zpětného odběru na svém území
implementovat povinnosti a zásady pro nakládání s odpadními pneumatikami, v závislosti na připravované vyhlášce MŽP, která bude komplexně řešit jejich zpětný odběr
20 Podporovat technologie využívání kalů z čistíren komunálních odpadních vod
podporovat osvětové kampaně zaměřené zejména na obyvatelstvo, k odstraňování léčiv, chemických prostředků a odpadů v souladu s právními předpisy v této oblasti tj. odstraňování mimo kanalizační sítě
podporovat investice spojené s energetickým využíváním kalů z čistíren komunálních odpadních vod s odpovídající produkcí kalů
sledovat a hodnotit množství kalů z čistíren komunálních odpadních vod a množství těchto kalů využitých k aplikaci na půdu (kompostování a přímé použití kalů na zemědělské půdě)
na základě legislativně stanovených mikrobiologických a chemických parametrů důsledně kontrolovat kvalitu upravených kalů určených k aplikaci na půdu
21 Zvýšení materiálového a energetického využití odpadních olejů
zabraňovat mísení olejů v místech jejich vzniku, soustřeďování a skladování s ohledem na jejich následné využití
odpadní oleje nevhodné k materiálovému využití přednostně energeticky využívat v souladu s platnou legislativou
dodržovat hierarchii nakládání s odpady
důsledně kontrolovat dodržování hierarchie nakládání s odpadními oleji
22 Minimalizace negativních účinků při nakládání s odpady ze zdravotnické a veterinární péče na lidské zdraví a životní prostředí
zajistit důsledné oddělené soustřeďovaní odpadů se specifickými vlastnostmi (nebezpečné a potencionálně infekční) od ostatních odpadů ze zdravotnické a veterinární péče
u nebezpečných odpadů ze zdravotnické a veterinární péče zajistit bezpečné skladování a transport na jejich následné nakládání
nakládat s odpady ze zdravotnické a veterinární péče dle hierarchie nakládání s odpady a dle dostupných technologií s upřednostněním nejlepší dostupné techniky
navázat spolupráci se zainteresovanými stranami v oblasti osvěty nakládání s odpady ze zdravotnických, veterinárních a jím podobných zařízení s cílem zabezpečit nakládání s odpadem z těchto zařízení v souladu s platnou legislativou se zaměřením zejména na důsledné oddělování od odpadu komunálního, zařazování odpadu do kategorie dle jeho skutečných vlastností
23 Podpora zlepšení nakládání a minimalizace nepříznivých účinků na lidské zdraví a životní prostředí ve vazbě na specifické skupiny nebezpečných odpadů (odpady a zařízení s obsahem polychlorovaných bifenylů; odpady s obsahem perzistentních organických znečišťujících látek; odpady s obsahem azbestu), v intencích celorepublikového cíle
podporovat informační kampaně zaměřené na možnost výskytu perzistentních organických znečišťujících látek v odpadech
identifikovat zdroje možných úniků perzistentních organických znečišťujících látek
podporovat osvětu a kontrolu dodržování bezpečného nakládání a hygieny práce při nakládání s azbestem
dbát na to, aby odpady polychlorovaných bifenylů a odpady perzistentních organických znečišťujících látek byly předávány přímo subjektu, který má souhlas k provozování zařízení k jejich odstraňování
lehce kontaminovaná zařízení a zařízení s obsahem polychlorovaných bifenylů a objemem náplně menším než 5 l předat oprávněným osobám k nakládání s tímto druhem odpadu nebo dekontaminovat nejdéle do konce roku 2025
24 Snižovat množství biologicky rozložitelných odpadů z kuchyní a stravoven a vedlejších produktů živočišného původu ve směsném komunálním odpadu, které jsou původem z veřejných stravovacích zařízení (restaurace, občerstvení) a centrálních kuchyní (nemocnice, školy a další obdobná zařízení).Správně nakládat s biologicky rozložitelnými odpady z kuchyní a stravoven a vedlejšími produkty živočišného původu a snižovat tak negativní účinky spojené s nakládáním s nimi na lidské zdraví a životní prostředí.
podporovat osvětové kampaně k nakládání s biologicky rozložitelnými odpady z kuchyní a stravoven a vedlejšími produkty živočišného původu v souladu s právními předpisy v této oblasti
sledovat a hodnotit vývoj v nakládání s biologicky rozložitelnými odpady z kuchyní a stravoven a vedlejšími produkty živočišného původu, navrhovat a přijímat odpovídající opatření
podporovat rozvoj zařízení pro zpracování odpadních olejů a tuků, zvláště zařízení sloužících k výrobě energie (bioplynové stanice, zpracování na bionaftu nebo jiné produkty pro technické využití)
podporovat rozvoj systému sběru a svozu použitých stolních olejů a tuků od původců (zejména u původců, kde jsou zřizovateli kraj a obce) a z domácností
podporovat vytvoření systému pravidelného sběru a svozu biologicky rozložitelných odpadů z kuchyní a stravoven a vedlejších produktů živočišného původu do schválených zpracovatelských zařízení, zejména bioplynových stanic a kompostáren
25 Zpracovávat kovové odpady a výrobky s ukončenou životností na materiály za účelem náhrady primárních surovin
ve spolupráci s kompetentními orgány provádět kontroly ke sběru a výkupu odpadů a bazarů (KÚ, ORP, ČIŽP, ČOI, ŽO, Policie ČR, OÚ)
spolupracovat na předávání informací s kompetentními orgány (kontrolní, povolovací, sankční) - KÚ, ORP, ČIŽP, ŽO, Policie ČR
zvýšit kontrolní činnost v oblasti výkupu kovových odpadů
zamezit nevhodnému umisťování nových zařízení ke sběru, výkupu a využívání kovových odpadů. Do rozhodování zapojit obec, na jejímž území má být sběrna provozována
dodržování hierarchie nakládání s odpady
zveřejňování zařízení ke sběru a zpracování odpadů na krajských stránkách
posuzovat žádosti o souhlas k provozování zařízení ke sběru a zpracování kovových odpadů ve vztahu k požadovanému cíli
provádění kontrol zařízení ke sběru a odpadů
rozšiřovat na území kraje počet míst zpětného odběru výrobků s ukončenou životností v rámci systémů zpětného odběru a rozšířené odpovědnosti výrobců, za účelem získání většího množství surovin strategických vzácných kovů.“ a „Podporovat rozvoj moderních kvalitních technologií zpracování výrobků s ukončenou životností
odůvodněných případech využívat pravomoci KÚ podle §78 odst. 4 zákona č. 185/2001 Sb., o odpadech
Vytváření sítě zařízení k nakládání s odpady
26 Vytvořit a udržovat komplexní, přiměřenou a efektivní síť zařízení k nakládání s odpady
průběžně vyhodnocovat síť zařízení pro nakládání s odpady na regionální úrovni
uplatňovat zásady stanovené k vytváření sítě zařízení k nakládání s odpady
vytvořit nástroje na podporu realizace cílů POH v oblasti sítě zařízení na úrovni kraje
podpora meziobecní spolupráce při přípravě a realizaci hlavních zařízení pro nakládání s komunálními odpady
na základě aktuálního stavu plnění cílů plánu odpadového hospodářství kraje stanovovat potřebná zařízení pro nakládání s odpady na území kraje
Omezení odkládání odpadů mimo místa k tomu určená a zajištění nakládání s odpady, jejichž vlastník není znám nebo zanikl
27 Omezení odkládání odpadů mimo míst k tomu určených
tvorba programů osvěty a výchovy na úrovni samospráv měst a obcí včetně podpory, zejména formou zajištění financování těchto programů
zapojení veřejnosti do programů a akcí vedoucích k formování pozitivního postoje k udržení čistoty prostředí a správného nakládání s odpady
efektivně využívat udělování pokut za znečišťování veřejných prostranství
zaměřit kontrolu obecních úřadů obcí s rozšířenou působností na neoprávněné využívání obecních systémů k nakládání s odpady ze strany právnických osob a fyzických osob oprávněných k podnikání
zapojovat na základě smlouvy právnické osoby a fyzické osoby oprávněné k podnikání do obecních systémů nakládání s odpady
Informovat občany a podnikatelské subjekty o možnostech pokutování za aktivity spojené s odkládáním odpadů mimo místa k tomu určená
optimálně nastavit systém a logistiku sběru a svozu odpadů na úrovni obcí (směsného komunálního odpadu, vytříděných složek komunálních odpadů, objemného nebo nebezpečného odpadu, odpadů z odpadkových košů z veřejných prostranství a čištění veřejných prostranství)
zavést na úrovni obcí komunikační kanály, přes které by občané měli možnost hlásit nelegálně uložené odpady na veřejných prostranstvích nebo přechodné uložení odpadů v okolí sběrných hnízd a kontejnerů
využívat institutu veřejně prospěšných prací či institutu veřejné služby ze strany samospráv obcí pro zajištění úklidu a obsluhy veřejných prostranství včetně aktivit spojených s odstraňováním odpadů odložených mimo místa k tomu určená
28 Zajistit správné nakládání s odpady odloženými mimo místa k tomu určená a s odpady, jejichž vlastník není znám nebo zanikl
metodická podpora k realizaci osvětových a informačních aktivit k litteringu
metodická podpora k postupu při odstraňování černých skládek