| Plán odpadového hospodářství Olomouckého kraje 2016-2025 |
| Nakládání s vybranými druhy odpadů |
1 | Do roku 2015 zavést tříděný sběr minimálně pro odpady z papíru, plastů, skla a kovů. |
| legislativně zakotvit povinnost a podmínky tříděného sběru komunálních odpadů v obecně závazné vyhlášce obce |
| zařazovat tříděný odpad, získaný v rámci odděleného sběru v obcích, jako komunální odpady (s obsahem obalové složky), tj. skupinu 20 Katalogu odpadů |
| zajistit zavedení tříděného sběru i v rámci meziobecní spolupráce za podmínek stanovených v doporučeních směrné části POH OK |
| důsledně kontrolovat zajištění tříděného sběru využitelných složek komunálních odpadů, minimálně pro papír, plasty, sklo a kovy |
| důsledně kontrolovat dodržování hierarchie nakládání s odpady |
| dodržovat legislativou nastavené podmínky, za kterých může dojít k odchýlení se od hierarchie nakládání s odpady |
| průběžně vyhodnocovat systém nakládání s komunálními odpady na obecní a regionální úrovni |
2 | Do roku 2020 zvýšit nejméně na 50 % hmotnosti celkovou úroveň přípravy k opětovnému použití a recyklaci alespoň u odpadů z materiálů jako je papír, plast, kov, sklo, pocházejících z domácností, a případně odpady jiného původu, pokud jsou tyto toky odpadů podobné odpadům z domácností |
| zařazovat tříděný odpad, získaný v rámci odděleného sběru v obcích, jako komunální odpady (s obsahem obalové složky), tj. skupinu 20 Katalogu odpadů, ve všech částech sběrného systému |
| na úrovni obce informovat jednou ročně občany a ostatní účastníky obecního systému nakládání s komunálními odpady o způsobech a rozsahu odděleného sběru komunálních odpadů, využití a odstranění komunálních odpadů a o nakládání s dalšími odpady v rámci obecního systému. Součástí jsou také informace o možnostech prevence a minimalizace vzniku komunálních odpadů. Minimálně jednou ročně zveřejnit kvantifikované výsledky odpadového hospodářství obce, |
| průběžně vyhodnocovat systém nakládání s komunálními odpady na obecní a regionální úrovni |
| průběžně vyhodnocovat obecní systém pro nakládání s komunálními odpady a jeho kapacitní možnosti a navrhovat opatření k jeho zlepšení |
3 | Zvyšování informovanosti o obecním a krajském systému pro nakládání s komunálními odpady |
| na úrovni obce informovat minimálně jednou ročně občany a ostatní účastníky obecního systému nakládání s komunálními odpady o způsobech a rozsahu odděleného sběru komunálních odpadů, využití a odstranění komunálních odpadů a o nakládání s dalšími odpady v rámci obecního systému. Součástí jsou také informace o možnostech prevence a minimalizace vzniku komunálních odpadů |
| minimálně jednou ročně zveřejnit kvantifikované výsledky odpadového hospodářství obce |
| minimálně jednou ročně zveřejnit kvantifikované výsledky odpadového hospodářství obce |
| na úrovni kraje zajistit pravidelné informování obcí a případně dalších účastníků OH o regionálním systému nakládání s KO založeném na principech hierarchie nakládání s odpady |
4 | Směsný komunální odpad (po vytřídění materiálově využitelných složek, nebezpečných složek a biologicky rozložitelných odpadů) zejména energeticky využívat v zařízeních k tomu určených v souladu s platnou legislativou |
| podporovat budování odpovídající efektivní infrastruktury nutné k zajištění a zvýšení energetického využití odpadů (zejména směsného komunálního odpadu) |
| podporovat především vybudování tzv. odpadových center, jejichž vybavení bude uzpůsobeno také pro efektivní překládku a následnou ekonomicky a environmentálně udržitelnou přepravu SKO, Počet zvolených lokalit odpadových center je stanoven na 7, přičemž může být ještě pozměněn v případě změny vstupních podmínek, konkrétní navržené lokality jsou uvedeny ve směrné části |
| v adekvátní míře energeticky využívat směsný komunální odpad v zařízeních pro energetické využití odpadů bez jeho předchozí úpravy, nebo po jeho úpravě následným spalováním/spoluspalováním za dodržování platné legislativy |
| podporovat výstavbu zařízení k energetickému využití odpadů na území Olomouckého kraje |
| průběžně vyhodnocovat systém nakládání se směsným komunálním odpadem na obecní a regionální úrovni |
5 | Snížení produkce směsných komunálních odpadů |
| podporovat budování odpovídající efektivní infrastruktury nutné k zajištění odděleného sběru, efektivní přepravy a následného využití dalších složek komunálních odpadů |
| průběžně vyhodnocovat systém nakládání s komunálním odpadem na obecní a regionální úrovni |
| respektovat veškerá opatření v části I Předcházení vzniku odpadů, která mohou mít vliv na snižování množství SKO |
6 | Podpora zavedení systému společného nakládání s komunálními a živnostenskými odpady v obcích |
| průběžně vyhodnocovat systém obce pro nakládání s komunálními odpady v souvislosti s možností zapojit do obecního systému nakládání s komunálními odpady právnické osoby a fyzické osoby oprávněné k podnikání s odpady podobnými komunálním, které produkují |
| na úrovni obce vhodnou formou informovat alespoň jednou ročně právnické osoby a fyzické osoby oprávněné k podnikání a účastníky obecního systému nakládání s komunálními odpady o způsobech a rozsahu odděleného sběru odpadů a o nakládání s nimi |
| dodržovat zásady k ŽO uvedené v NV o POH ČR pro období 2015 - 2024 |
7 | Zavedení a/nebo rozšíření odděleného sběru biologicky rozložitelných odpadů v obcích |
| na úrovni obce informovat jednou ročně občany a ostatní účastníky obecního systému nakládání s komunálními odpady o způsobech a rozsahu odděleného sběru biologicky rozložitelných odpadů a o nakládání s nimi. Součástí jsou také informace o možnostech prevence a minimalizace vzniku biologicky rozložitelných odpadů. Minimálně jednou ročně zveřejnit kvantifikované výsledky odpadového hospodářství obce |
| od roku 2024 zákaz skládkování směsného komunálního odpadu, recyklovatelných a využitelných odpadů |
| stanovit obecně závaznou vyhláškou obce systém shromažďování, odděleného sběru a nakládání s biologicky rozložitelnými odpady na území obce a to minimálně pro biologicky rozložitelné odpady rostlinného původu, dále povinnost obcí určit místa, kam mohou fyzické osoby a původci napojení na systém obce odděleně odkládat biologicky rozložitelné odpady, minimálně biologicky rozložitelné odpady rostlinného původu |
| systém bude vycházet z technických možností a způsobů využití biologicky rozložitelných odpadů v obci v návaznosti na nakládání s komunálními odpady v regionu. Přičemž mechanicko-biologická úprava a energetické využití biologicky rozložitelné složky obsažené ve směsném komunálním odpadu nenahrazují povinnost obce zavést systém odděleného sběru biologicky rozložitelných odpadů a jejich následné využití |
| podporovat technicky a osvětovými kampaněmi domácí, komunitní a obecní kompostování biologicky rozložitelných materiálů (odpadů) u fyzických osob a případně podnikatelů zapojených do systému obce |
| podporovat využití kompostů vyrobených z biologicky rozložitelných komunálních odpadů, tj. biologických odpadů získaných z odděleného sběru biologicky rozložitelných komunálních odpadů, k aplikaci do půdy. Vytvořit podmínky k odbytu výstupních produktů ze zpracování odděleně sebraných biologicky rozložitelných odpadů, tj. kompostu a digestátu, především pro využití v zemědělské výrobě a také v obcích |
8 | Rozvoj infrastruktury k zajištění využití biologicky rozložitelných odpadů |
| podporovat výstavbu zařízení pro aerobní rozklad, anaerobní rozklad, energetické využití a přípravu k energetickému využití biologicky rozložitelných odpadů. Vytvořit přiměřenou síť těchto zařízení v regionech pro nakládání s odděleně sebranými biologickými rozložitelnými odpady z obcí a od ostatních původců, včetně kalů z čistíren odpadních vod |
| podporovat budování odpovídající efektivní infrastruktury nutné k zajištění odděleného sběru, efektivní přepravy a následného využití dalších složek BRKO (zejména směsných komunálních odpadů, objemných odpadů apod.) |
| zajistit kvalitní datovou základnu o produkci biologicky rozložitelných odpadů a nakládání s nimi, včetně údajů o zařízeních ke zpracování biologicky rozložitelných odpadů |
| u zemědělských odpadů podporovat jejich zpracování technologiemi jako je anaerobní rozklad (digesce, fermentace), aerobního rozklad (kompostování) nebo jinými biologickými metodami |
| důsledně kontrolovat provoz zařízení na zpracování a využívání biologicky rozložitelných odpadů provozovaných v areálu skládky odpadů s cílem zamezit skládkování těchto odpadů, které je zakázáno ukládat na skládky |
| spolupracovat na předávání informací s kompetentními orgány (kontrolní, povolovací, sankční) - KÚ, ORP, ČIŽP |
| podporovat využití kompostů, vyrobených z biologických komunálních odpadů získaných z odděleného sběru v obcích, k aplikaci do půdy |
| spolupracovat s kontrolním orgánem ÚKZUZ (Ústřední kontrolní a zkušební ústav zemědělský) |
| separace a využití BRKO má vzhledem k plnění cíle na omezení skládkování BRKO pouze doplňkový charakter, vlastní plnění cíle může být dosaženo pouze vyžíváním SKO dle opatření v cíli č.4 |
9 | Snížit maximální množství biologicky rozložitelných komunálních odpadů ukládaných na skládky tak, aby podíl této složky činil v roce 2020 nejvíce 35 % hmotnostních z celkového množství biologicky rozložitelných komunálních odpadů vyprodukovaných v roce 1995 |
| průběžně vyhodnocovat systém nakládání s biologicky rozložitelnými odpady na regionální úrovni |
| zajistit kvalitní datovou základnu o produkci biologicky rozložitelných odpadů a nakládání s nimi, včetně údajů o zařízeních ke zpracování biologicky rozložitelných odpadů |
| podporovat budování odpovídající efektivní infrastruktury nutné k zajištění odděleného sběru, efektivní přepravy a následného využití dalších složek BRKO (zejména směsných komunálních odpadů, objemných odpadů apod.) |
| plnění cíle bude zajištěno téměř výhradně odklonem SKO od skládkování a jeho následným, převážně energetickým využíváním dle opatřením v cíli č.4 |
| Důsledně kontrolovat zajištění odděleného sběru biologicky rozložitelných odpadů |
| Podporovat výstavbu zařízení pro energetické využití směsného komunálního odpadu |
| Podporovat energetické využívání směsného komunálního odpadu v zařízeních pro energetické využití odpadů bez jeho předchozí úpravy, nebo po jeho úpravě následným spalováním/spoluspalováním za dodržování platné legislativy |
| Důsledně kontrolovat nakládání s odpadem ze stravovacích zařízení a s odpady vedlejších živočišných produktů v souladu s nařízením Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1069/2009 |
10 | Zvýšit do roku 2020 nejméně na 70 % hmotnosti míru přípravy k opětovnému použití a míru recyklace stavebních a demoličních odpadů a jiných druhů jejich materiálového využití, včetně zásypů, při nichž jsou materiály nahrazeny v souladu s platnou legislativou stavebním a demoličním odpadem kategorie ostatní s výjimkou v přírodě se vyskytujících materiálů uvedených v Katalogu odpadů pod katalogovým číslem 17 05 04 (zemina a kamení) |
| používání recyklátů splňujících požadované stavební normy, jako náhrady za přírodní zdroje, v rámci stavební činnosti financované z veřejných zdrojů, pokud je to technicky a ekonomicky možné |
| přednostně zabezpečit využívání stavebních a demoličních odpadů a jejich recyklaci a zajišťovat vysokou kvalitu následného recyklátu |
| zamezit využívání neupravených stavebních a demoličních odpadů, s výjimkou výkopových zemin a hlušin bez nebezpečných vlastností |
11 | Snižovat měrnou produkci nebezpečných odpadů |
| průběžně vyhodnocovat systém nakládání s nebezpečnými odpady na regionální úrovni |
| motivovat veřejnost k oddělenému sběru nebezpečných složek komunálních odpadů |
| zajistit používání ekologicky šetrných výrobků při nákupech a v rámci veřejných zakázek financovaných z veřejných zdrojů, pokud je to technicky a ekonomicky možné |
12 | Zvyšovat podíl materiálově využitých nebezpečných odpadů |
| podporovat výstavbu nových inovativních výrobních technologií směřujících ke snížení množství vznikajících nebezpečných odpadů a odpadové náročnosti technologických procesů |
| zvýšit v případě potřeby počet zařízení na využívání nebezpečných odpadů a zařízení na úpravu odpadů ke snižování a odstraňování nebezpečných vlastností |
| zavést systém podpory pro výstavbu nových inovativních technologií a modernizaci stávajících technologií pro využívání a úpravu nebezpečných odpadů |
13 | Minimalizovat negativní účinky při nakládání s nebezpečnými odpady na lidské zdraví a životní prostředí |
| nakládat s nebezpečnými odpady v souladu s hierarchií nakládání s odpady |
| provádět účinnou osvětu o vlivu nebezpečných vlastností odpadů na zdraví člověka a životní prostředí |
| důsledně kontrolovat množství nebezpečných odpadů používaných jako technologický materiál pro technické zabezpečení skládek odpadů |
14 | Odstranit staré zátěže, kde se nacházejí nebezpečné odpady |
| podporovat odstranění starých zátěží, aktualizovat informace o starých ekologických zátěžích |
15 | Podpora dosažení požadované míry recyklace a využití obalových odpadů |
| zachovat a rozvíjet stávající integrovaný systém třídění komunálních odpadů, včetně jejich obalové složky a podporovat další rozvoj tohoto systému |
| podporovat nakládání s obalovými odpady dle hierarchie nakládání s odpady |
| důsledně kontrolovat zajištění tříděného sběru v obcích pro využitelné složky komunálních odpadů, minimálně komodit: papír, plasty, sklo a kovy |
| zachovat spoluúčast výrobců a dovozců obalů podle principu „znečišťovatel platí“ a „rozšířené odpovědnosti výrobce“, na zajištění sběru (zpětného odběru) a využití obalových složek komunálních odpadů |
| důsledně kontrolovat dodržování hierarchie nakládání s odpady |
| průběžně vyhodnocovat nakládání s obaly v rámci systému obce k nakládání s komunálními odpady a kapacitní možnosti a navrhovat opatření k jeho zlepšení |
| průběžně vyhodnocovat systém nakládání s komunálními odpady na regionální úrovni |
16 | Podpora zvyšování úrovně tříděného sběru odpadních elektrických a elektronických zařízení |
| realizace osvětových a informačních kampaní s cílem zvýšení množství odděleně sebraného elektrozařízení |
| prohlubovat spolupráci povinných osob (kolektivních systémů) s komunální sférou a posilovat vazbu sběrné sítě na obecní systémy nakládání s komunálními odpady |
| spolupracovat s povinnými osobami (kolektivními systémy) na zabezpečení stávající sběrné infrastruktuře proti krádežím a nelegální demontáži |
| průběžně vyhodnocovat obecní systém pro sběr odpadních elektrických a elektronických zařízení a spolupracovat s povinnými osobami (kolektivními systémy) |
| na základně smluvního ujednání mezi obcí a kolektivními systémy, informují obce o veřejných místech zpětného odběru na svém území |
| Podporovat spolupráci povinných osob v rámci celého systému zpětného odběru, například s ohledem na kvalitu a kontrolu evidovaných dat, dostupnost sběrné sítě pro spotřebitele nebo realizaci osvětových a informačních kampaní s cílem zvýšení množství odděleně sebraného elektrozařízení |
| důsledně kontrolovat a vyhodnocovat fungování sběren a výkupen kovového odpadu |
| zintenzivnit informační kampaně |
| zvyšovat dostupnost a počet míst sběrné sítě pro elektrozařízení, zejména malá a tyto sběrná místa zveřejňovat na portálu veřejné zprávy v registru míst zpětného odběru |
| dodržovat hierarchii nakládání s odpady s upřednostněním opětovného použití ze strany státních i soukromých institucí |
| důsledně kontrolovat dodržování hierarchie nakládání s odpady |
17 | Podpora zvyšování úrovně tříděného sběru odpadních baterií akumulátorů |
| posilovat vazbu sběrné sítě na obecní systémy nakládání s komunálními odpady |
| na základně smluvního ujednání mezi obcí a kolektivními systémy, informují obce o veřejných místech zpětného odběru na svém území |
| zintenzivnit informační kampaně |
| dodržovat hierarchii nakládání s odpady |
| zveřejňovat sběrná místa odkazem na registr míst zpětného odběru na portálu veřejné správy |
18 | Dosahovat vysoké míry využití při zpracování vozidel s ukončenou životností (autovraků) |
| realizace osvětových a informačních kampaní |
| posuzovat žádosti o souhlas k provozování zařízení ke sběru a zpracování autovraků ve vztahu k požadovaným cílům |
| provádění kontrol zařízení ke sběru a zpracování autovraků |
| Informování o sběru vybraných vozidel s ukončenou životností (vybraných autovraků) a o možnostech opětovného použití dílů z vybraných vozidel s ukončenou životností (vybraných autovraků) na území kraje |
| dodržování hierarchie nakládání s odpady |
| zveřejňování sběrných míst na krajských stránkách |
19 | Podpora zvýšení úrovně tříděného sběru odpadních pneumatik |
| posilovat vazbu sběrné sítě na obecní systémy nakládání s komunálními odpady |
| osvětové a informační kampaně s cílem zvýšení množství odděleně sbíraných pneumatik |
| na základně smluvního ujednání mezi obcí a povinnými osobami (výrobci), informují obce o veřejných místech zpětného odběru na svém území |
| implementovat povinnosti a zásady pro nakládání s odpadními pneumatikami, v závislosti na připravované vyhlášce MŽP, která bude komplexně řešit jejich zpětný odběr |
20 | Podporovat technologie využívání kalů z čistíren komunálních odpadních vod |
| podporovat osvětové kampaně zaměřené zejména na obyvatelstvo, k odstraňování léčiv, chemických prostředků a odpadů v souladu s právními předpisy v této oblasti tj. odstraňování mimo kanalizační sítě |
| podporovat investice spojené s energetickým využíváním kalů z čistíren komunálních odpadních vod s odpovídající produkcí kalů |
| sledovat a hodnotit množství kalů z čistíren komunálních odpadních vod a množství těchto kalů využitých k aplikaci na půdu (kompostování a přímé použití kalů na zemědělské půdě) |
| na základě legislativně stanovených mikrobiologických a chemických parametrů důsledně kontrolovat kvalitu upravených kalů určených k aplikaci na půdu |
21 | Zvýšení materiálového a energetického využití odpadních olejů |
| zabraňovat mísení olejů v místech jejich vzniku, soustřeďování a skladování s ohledem na jejich následné využití |
| odpadní oleje nevhodné k materiálovému využití přednostně energeticky využívat v souladu s platnou legislativou |
| dodržovat hierarchii nakládání s odpady |
| důsledně kontrolovat dodržování hierarchie nakládání s odpadními oleji |
22 | Minimalizace negativních účinků při nakládání s odpady ze zdravotnické a veterinární péče na lidské zdraví a životní prostředí |
| zajistit důsledné oddělené soustřeďovaní odpadů se specifickými vlastnostmi (nebezpečné a potencionálně infekční) od ostatních odpadů ze zdravotnické a veterinární péče |
| u nebezpečných odpadů ze zdravotnické a veterinární péče zajistit bezpečné skladování a transport na jejich následné nakládání |
| nakládat s odpady ze zdravotnické a veterinární péče dle hierarchie nakládání s odpady a dle dostupných technologií s upřednostněním nejlepší dostupné techniky |
| navázat spolupráci se zainteresovanými stranami v oblasti osvěty nakládání s odpady ze zdravotnických, veterinárních a jím podobných zařízení s cílem zabezpečit nakládání s odpadem z těchto zařízení v souladu s platnou legislativou se zaměřením zejména na důsledné oddělování od odpadu komunálního, zařazování odpadu do kategorie dle jeho skutečných vlastností |
23 | Podpora zlepšení nakládání a minimalizace nepříznivých účinků na lidské zdraví a životní prostředí ve vazbě na specifické skupiny nebezpečných odpadů (odpady a zařízení s obsahem polychlorovaných bifenylů; odpady s obsahem perzistentních organických znečišťujících látek; odpady s obsahem azbestu), v intencích celorepublikového cíle |
| podporovat informační kampaně zaměřené na možnost výskytu perzistentních organických znečišťujících látek v odpadech |
| identifikovat zdroje možných úniků perzistentních organických znečišťujících látek |
| podporovat osvětu a kontrolu dodržování bezpečného nakládání a hygieny práce při nakládání s azbestem |
| dbát na to, aby odpady polychlorovaných bifenylů a odpady perzistentních organických znečišťujících látek byly předávány přímo subjektu, který má souhlas k provozování zařízení k jejich odstraňování |
| lehce kontaminovaná zařízení a zařízení s obsahem polychlorovaných bifenylů a objemem náplně menším než 5 l předat oprávněným osobám k nakládání s tímto druhem odpadu nebo dekontaminovat nejdéle do konce roku 2025 |
24 | Snižovat množství biologicky rozložitelných odpadů z kuchyní a stravoven a vedlejších produktů živočišného původu ve směsném komunálním odpadu, které jsou původem z veřejných stravovacích zařízení (restaurace, občerstvení) a centrálních kuchyní (nemocnice, školy a další obdobná zařízení).Správně nakládat s biologicky rozložitelnými odpady z kuchyní a stravoven a vedlejšími produkty živočišného původu a snižovat tak negativní účinky spojené s nakládáním s nimi na lidské zdraví a životní prostředí. |
| podporovat osvětové kampaně k nakládání s biologicky rozložitelnými odpady z kuchyní a stravoven a vedlejšími produkty živočišného původu v souladu s právními předpisy v této oblasti |
| sledovat a hodnotit vývoj v nakládání s biologicky rozložitelnými odpady z kuchyní a stravoven a vedlejšími produkty živočišného původu, navrhovat a přijímat odpovídající opatření |
| podporovat rozvoj zařízení pro zpracování odpadních olejů a tuků, zvláště zařízení sloužících k výrobě energie (bioplynové stanice, zpracování na bionaftu nebo jiné produkty pro technické využití) |
| podporovat rozvoj systému sběru a svozu použitých stolních olejů a tuků od původců (zejména u původců, kde jsou zřizovateli kraj a obce) a z domácností |
| podporovat vytvoření systému pravidelného sběru a svozu biologicky rozložitelných odpadů z kuchyní a stravoven a vedlejších produktů živočišného původu do schválených zpracovatelských zařízení, zejména bioplynových stanic a kompostáren |
25 | Zpracovávat kovové odpady a výrobky s ukončenou životností na materiály za účelem náhrady primárních surovin |
| ve spolupráci s kompetentními orgány provádět kontroly ke sběru a výkupu odpadů a bazarů (KÚ, ORP, ČIŽP, ČOI, ŽO, Policie ČR, OÚ) |
| spolupracovat na předávání informací s kompetentními orgány (kontrolní, povolovací, sankční) - KÚ, ORP, ČIŽP, ŽO, Policie ČR |
| zvýšit kontrolní činnost v oblasti výkupu kovových odpadů |
| zamezit nevhodnému umisťování nových zařízení ke sběru, výkupu a využívání kovových odpadů. Do rozhodování zapojit obec, na jejímž území má být sběrna provozována |
| dodržování hierarchie nakládání s odpady |
| zveřejňování zařízení ke sběru a zpracování odpadů na krajských stránkách |
| posuzovat žádosti o souhlas k provozování zařízení ke sběru a zpracování kovových odpadů ve vztahu k požadovanému cíli |
| provádění kontrol zařízení ke sběru a odpadů |
| rozšiřovat na území kraje počet míst zpětného odběru výrobků s ukončenou životností v rámci systémů zpětného odběru a rozšířené odpovědnosti výrobců, za účelem získání většího množství surovin strategických vzácných kovů.“ a „Podporovat rozvoj moderních kvalitních technologií zpracování výrobků s ukončenou životností |
| odůvodněných případech využívat pravomoci KÚ podle §78 odst. 4 zákona č. 185/2001 Sb., o odpadech |
| Vytváření sítě zařízení k nakládání s odpady |
26 | Vytvořit a udržovat komplexní, přiměřenou a efektivní síť zařízení k nakládání s odpady |
| průběžně vyhodnocovat síť zařízení pro nakládání s odpady na regionální úrovni |
| uplatňovat zásady stanovené k vytváření sítě zařízení k nakládání s odpady |
| vytvořit nástroje na podporu realizace cílů POH v oblasti sítě zařízení na úrovni kraje |
| podpora meziobecní spolupráce při přípravě a realizaci hlavních zařízení pro nakládání s komunálními odpady |
| na základě aktuálního stavu plnění cílů plánu odpadového hospodářství kraje stanovovat potřebná zařízení pro nakládání s odpady na území kraje |
| Omezení odkládání odpadů mimo místa k tomu určená a zajištění nakládání s odpady, jejichž vlastník není znám nebo zanikl |
27 | Omezení odkládání odpadů mimo míst k tomu určených |
| tvorba programů osvěty a výchovy na úrovni samospráv měst a obcí včetně podpory, zejména formou zajištění financování těchto programů |
| zapojení veřejnosti do programů a akcí vedoucích k formování pozitivního postoje k udržení čistoty prostředí a správného nakládání s odpady |
| efektivně využívat udělování pokut za znečišťování veřejných prostranství |
| zaměřit kontrolu obecních úřadů obcí s rozšířenou působností na neoprávněné využívání obecních systémů k nakládání s odpady ze strany právnických osob a fyzických osob oprávněných k podnikání |
| zapojovat na základě smlouvy právnické osoby a fyzické osoby oprávněné k podnikání do obecních systémů nakládání s odpady |
| Informovat občany a podnikatelské subjekty o možnostech pokutování za aktivity spojené s odkládáním odpadů mimo místa k tomu určená |
| optimálně nastavit systém a logistiku sběru a svozu odpadů na úrovni obcí (směsného komunálního odpadu, vytříděných složek komunálních odpadů, objemného nebo nebezpečného odpadu, odpadů z odpadkových košů z veřejných prostranství a čištění veřejných prostranství) |
| zavést na úrovni obcí komunikační kanály, přes které by občané měli možnost hlásit nelegálně uložené odpady na veřejných prostranstvích nebo přechodné uložení odpadů v okolí sběrných hnízd a kontejnerů |
| využívat institutu veřejně prospěšných prací či institutu veřejné služby ze strany samospráv obcí pro zajištění úklidu a obsluhy veřejných prostranství včetně aktivit spojených s odstraňováním odpadů odložených mimo místa k tomu určená |
28 | Zajistit správné nakládání s odpady odloženými mimo místa k tomu určená a s odpady, jejichž vlastník není znám nebo zanikl |
| metodická podpora k realizaci osvětových a informačních aktivit k litteringu |
| metodická podpora k postupu při odstraňování černých skládek |