| Strategický protidrogový plán Olomouckého kraje 2015-2018 |
1. | Oblast primární prevence |
1.1 | Udržet stabilní systém veřejnoprávního výkonu primární prevence |
1.1.1 | Udržet stabilní systém primární prevence ve veřejné správě Olomouckého kraje s důrazem na vzájemnou spolupráci Olomouckého kraje, Pedagogicko-psychologické poradny a Speciálně pedagogického centra Olomouckého kraje a škol v působnosti Olomouckého kraje |
1.1.2 | Udržet stabilní síť nestátních neziskových organizací realizujících primární prevenci v Olomouckém kraji |
1.1.3 | Zajistit zvýšení efektivity realizace primární prevence ve školách, zejména s ohledem na minimalizaci jejího čistě formálního výkonu, s vyšším zapojením žáků do primární prevence, především s důrazem na afektivní (postojovou) rovinu. V práci se žáky směřovat od znalostí k dovednostem a postojům |
1.2 | V rámci koordinačních aktivit dosáhnout zvýšení podpory práce poradenství |
1.2.1 | Realizovat informační kampaň směrem k ředitelům škol s cílem podpory pozice školního metodika prevence, lepší koordinace a funkčnosti školního poradenského pracoviště a efektivity spolupráce s třídními učiteli a dalšími pedagogy |
1.2.2 | Realizovat informační kampaň směrem k ředitelům škol s cílem podpory realizace třídnických hodin na školách |
1.2.3 | Iniciovat širší spolupráci s realizátory prevence z jiných resortů, zejména s Policií ČR, OSPOD a NNO |
1.2.4 | Zajistit vyšší objem finančních prostředků na primární prevenci z rozpočtu Olomouckého kraje |
1.3 | Udržet systém průběžného vzdělávání pedagogů v tématech primární prevence |
1.3.1 | Udržet systém průběžného vzdělávání pedagogů s cílem zvýšit jejich kompetence pro realizaci primární prevence na školách s důrazem na práci třídního učitele, realizaci třídnických hodin a realizaci primární prevence v rámci školního vzdělávacího programu zaměřené na rozvoj životních dovedností a pozitivních postojů žáků |
1.3.2 | Udržet tradici každoročně pořádané Krajské konference primární prevence |
1.3.3 | Zajistit nabídku vzdělávání v primární prevenci cílenou na ředitele škol, zejména s důrazem na zajištění podmínek k výkonu primární prevence na školách, včetně plnění zákonného rámce vzdělávání (např. 250-hodinové specializační studium pro školní metodiky prevence) |
1.3.4 | Zajistit informační nabídku vzdělávacích aktivit pro pedagogy a ředitele škol v oblasti primární prevence |
1.4 | Vést školní metodiky prevence k včasnému zachycení rizikového chování žáků a studentů a následné intervenci |
1.4.1 | Podporovat na školách využití systému výkaznictví jakožto efektivního evaluačního nástroje |
1.4.2 | Metodicky vést školní metodiky prevence k včasnému zachycení a následné intervenci v oblasti rizikového chování žáků na školách |
1.4.3 | Metodicky vést školní metodiky prevence ke tvorbě preventivních plánů školy na základě evaluace a analýzy výskytu rizikového chování s důrazem zejména na prevenci kouření cigaret a marihuany, záškoláctví, projevů agresivity a netolerance a rizikového chování v kyberprostoru |
2. | Sekundární a terciární prevence |
2.1 | Snížit míru problémového a intenzivního užívání návykových látek (léčba a sociální začleňování) |
2.1.1 | Integrovaná protidrogová politika Olomouckého kraje |
2.1.2 | Stabilizace sítě služeb a rozvoj služeb pro uživatele alkoholu |
2.1.3 | Ambulance adiktologie a služba pro hazardní hráče v každém regionu |
2.2 | Snížit potenciální rizika spojená s užíváním návykových látek pro jedince a společnost (snižování rizik) |
2.2.1 | Integrovaná protidrogová politika Olomouckého kraje |
2.2.2 | Stabilizace sítě služeb a rozvoj služeb pro uživatele alkoholu |
2.2.3 | Ambulance adiktologie a služba pro hazardní hráče v každém regionu |